مجوز ۸ بازرس آلمانی و فرانسوی آژانس در ایران لغو شد

  4020626035 ۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

خبرنگار خبرگزاری فارس مطلع شد که براساس تصمیم اعلامی جمهوری اسلامی ایران انتصاب ۸ بازرس آژانس در ایران با ملیت‌های فرانسوی و آلمانی لغو شده است.

مجوز ۸ بازرس آلمانی و فرانسوی آژانس در ایران لغو شد

به گزارش  فارس، در هفته‌ای که گذشت شاهد صدور بیانیه‌ای از سوی سه کشور اروپایی (آلمان، فرانسه و انگلیس) به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بودیم، بیانیه‌ای که واکنش ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه را به همراه داشت و با بیان اینکه پاسخ و واکنش متناسب را در اولین فرصت به حرکت سیاسی سه کشور اروپایی نشان می‌دهیم، گفت: اعمال فشار سیاسی علیه ایران در شورای حکام آژانس نتیجه معکوس دارد.

پس از آن بود که «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز شنبه ۲۵ شهریور ماه در بیانیه‌ای اعلام کرد که ایران فعالیت چند بازرس با تجربه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را لغو کرده است. گروسی اعلام کرد: «این بازرسان از جمله با تجربه‌ترین کارشناسان آژانس با دانش منحصر بفرد در فناوری غنی سازی هستند. آنها فعالیت‌های راستی آزمایی ضروری در تاسیسات غنی سازی ایران که تحت پادمان‌های آژانس هستند، انجام داده‌اند و با تصمیم امروز، ایران به صورت موثر یک سوم از با تجربه‌ترین گروه بازرسان آژانس که برای ایران تعیین شده‌اند، حذف شدند».

در همین خصوص خبرنگار خبرگزاری فارس مطلع شد که تعداد بازرسانی که گروسی به آنها اشاره کرده هشت نفر هستند و دارای ملیت‌های فرانسوی و آلمانی می‌باشند. براساس تصمیم ایران این هشت نفر که دارای روادید چند بار سفر به ایران بودند و هر لحظه می‌توانستند برای انجام بازرسی‌های معمول آژانس به ایران بیایند، از این پس لغو انتصاب De-designation شده و دیگر نمی‌توانند به ایران سفر و اقدام به بازرسی کنند. در واقع به نوعی مجوز فعالیت آنها لغو شده است.

براساس اطلاع خبرنگار فارس، تصمیم جمهوری اسلامی ایران که پیش از این هم ناصر کنعانی در واکنش به بیانیه سه کشور اروپایی به آن اشاره کرده بود، روز جمعه ۲۴ شهریور ماه در نامه‌ای به رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اطلاع داده شده است.

آنگونه که ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه نیز شب گذشته (شنبه ۲۵ شهریور ماه) در واکنش به بیانیه گروسی اعلام کرد: اقدام اخیر ایران براساس حقوق حاکمیتی مصرح در ماده ۹ موافقتنامه جامع پادمان بین ایران و آژانس ( INFCIRC 214) صورت گرفته است و جمهوری اسلامی ایران انتظار دارد که کشورهای غربی از سیاست سوءاستفاده از سازمان‌های بین‌المللی از جمله آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خودداری کرده و اجازه دهند که این سازمان‌ها فعالیت‌های حرفه‌ای و بی‌طرفانه خود را به دور از فشارهای سیاسی انجام دهند. (اینجا بخوانید)

به گزارش فارس، این تصمیم جمهوری اسلامی ایران پس از آن صورت گرفت که علیرغم همکاری‌های سازنده ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، سه عضو اروپایی برجام نه تنها بعد از خروج آمریکا از برجام به تعهدات خود عمل نکردند، بلکه به انحاء مختلف زمینه‌های اعمال فشار بر جمهوری اسلامی ایران را فراهم کرده و با صدور بیانیه‌‌های غیرسازنده در تلاش برای مختل کردن روند همکاری ایران و آژانس بودند. 

البته همانگونه که ناصر کنعانی نیز به آن اشاره کرد: جمهوری اسلامی ایران با تأکید بر ضرورت بی‌طرفی آژانس، به همکاری‌های مثبت خود در چارچوب توافقات انجام شده، ادامه خواهد داد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۲۲۷۵۱۸۱۳:۲۳:۲۷ ۱۴۰۲/۶/۲۶
تقابل با آژانس غربی ها را به فعال سازی اسنپ بک و برگشت تحریم های بین المللی سوق خواهد داد. هیچ سودی برای مردم ایران در غنی سازی اورانیوم بدون امکان نظارت بین المللی و اتحاد کشورهای دنیا با ایران هراسی نیست.
ناشناس۳۲۲۷۵۸۵۱۴:۱۸:۲۹ ۱۴۰۲/۶/۲۶
عالیه - این ها جاسوس هستند در لباس بازرس
ممدلو۳۲۲۷۶۰۳۱۴:۳۲:۵۴ ۱۴۰۲/۶/۲۶
بسیار کار درستی بود. گزارش شورای حکام کاملا نامردی بود‌. در صورت تصویب قطعنامه علیه ما باید همه ی بازرسان اخراج بشن.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  6. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  7. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  8. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  9. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  12. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  13. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  14. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  19. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  20. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  23. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  24. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  25. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

آخرین عناوین