اقتصاد سیاسی مهاجرپذیری ما

یوسف مشفق، گروه اجتماعی الف،   4020610001 ۴۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۴ تکراری یا غیرقابل انتشار
اقتصاد سیاسی مهاجرپذیری ما

در حالی که این روزها صدای اعتراض بسیاری پیرامون ورود پر تعداد مهاجرین به کشور بالا رفته و برخی خواستار اخراج و برخورد با این رویه شده‌اند، اما به‌نظر می‌رسد که این مسئله را باید از دریچه اقتصادسیاسی هم نگریست و ریشه بی‌عملی‌ها در این حوزه هم به این موضوع بازمی‌گردد.

از آن‌جایی که مناسبات در ایران به سمت صاحبان سرمایه سنگینی می‌کند و آنان در سیاست‌گذاری‌ها دست برتر را دارند، می‌توان تفسیر کرد که استقبال از مهاجرین در این سطح و ورود گسترده آنان، بی‌ربط با تامین ارزان‌قیمت نیروی کار نباشد.

سرمایه‌گذار برای کسب سود بیشتر و انباشت سرمایه، باید هزینه‌های تولید را به کمترین مقدار ممکن برساند و در حال حاضر نیل به این هدف با به‌کارگیری و استفاده از نیروی کار جامعه مهاجرین امکان‌پذیر است.

مهاجرین و به‌خصوص آنهایی که غیرقانونی وارد ایران شده‌اند همچون نیروی کار ایرانی، در پی ارتقا، رشد و طی‌کردن پله‌های ترقی نیستند و خواسته‌هایشان حداقلی است.همین که شغلی داشته باشند که کفاف امور روزمره‌شان را بدهد، جای خواب و سرپناهی باشد و در امنیت زندگی کنند کفایت می‌کند. دیگر خبری از سر و کله زدن کارفرما با کارگر ایرانی بر سر حق بیمه و سنوات و دستمزد و ... نیست؛ جای خوابی می‌دهد و اندک دستمزدی که جوابگوی قوت روزمره کارگر مهاجر باشد و بس! برنده این وضعیت، کارفرمایان و صاحبان سرمایه‌اند و بازنده مطلق، کارگران ایرانی که ورود گسترده مهاجرین، مشاغل را از آنان سلب خواهد کرد. 

این نگاهی است که فراتر از تفسیرهای موجود و دلایل مشهوری که پیرامون مهاجرپذیری و افزایش چشمگیر مهاجرین افغانستانی وجود دارد، بیشتر با واقعیت‌های عینی تناسب دارد. نه ادعاهای موهوم  و تفاسیر مطرح‌شده در خصوص پروژه‌های تغییر بافت جمعیتی ایران.

در کشور ما خواست صاحبان سرمایه‌ بر هر اولویتی مقدم است و تمامی سیاست‌گذاری‌ها و جهت‌گیری ها مستقیم و غیر مستقیم با منویات آن‌ها تنظیم می‌شود. این دولت و آن دولت هم ندارد و همه در یک مسیر قدم بر می‌دارند. واقعیت موجود این است که صاحبان سرمایه به‌جای نیروی کاری که دستمزد مکفی بخواهد، از بیمه برخوردار باشد، شان انسانی‌اش رعایت شود و در پی استیفای حقوق خود باشد، برده‌ای سر به‌ راه می‌خواهد که بی چون و چرا و با هر سازی برقصد و این شرایط جز با ورود گسترده مهاجرین میسر نیست و دولت ها هم برای تحقق این خواسته تلاش خود را به کار می بندند! 

 

 

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۲۰۹۸۵۰۰۹:۴۴:۳۶ ۱۴۰۲/۶/۱۱
مساله دقیقا همین است
ناشناس۳۲۰۹۹۳۶۱۱:۰۶:۲۶ ۱۴۰۲/۶/۱۱
ایران شده افغانستان و متاسفانه هیچ جلوگیری نمیشه و هر روز در حال بیشتر شدن است
ناشناس۳۲۱۰۱۳۲۱۵:۳۴:۳۲ ۱۴۰۲/۶/۱۱
ملت ایران شرعا راضی نیستند از سرمایه و امکانات کشور و بیت المال برای اینا هزینه بشه اگر معتقد و متدین هستین این وبال وعقوبت و پاسخگویی اخروی داره و حق الناس است
ناشناس۳۲۱۰۲۱۳۱۷:۱۳:۰۹ ۱۴۰۲/۶/۱۱
بله حق الناس است ما راضی نیستیم
ناشناس۳۲۰۹۹۸۶۱۱:۵۳:۴۳ ۱۴۰۲/۶/۱۱
همه میدانیم هزینه هایی که در کشور ما برای پذیرش این حجم از مهاجران از بیت المال بدون رضایت مردم صورت میگیرید چقدر زیاد است و .....................
ناشناس۳۲۱۰۰۸۱۱۴:۰۹:۴۰ ۱۴۰۲/۶/۱۱
آقا خدا شاهده رفتم مدرسه هیت امنایی ثبت نام کنم کلاس اول دبستان میگه ۱۵ با التماس کرده ۱۲ میلیون ,میگم برای چی مگه غیر انتفاعیه؟ میگن ،نمیتونیم از اتباع یا سرایدارها بگیریم آقای دکتر گفته از مردم عادی بگیر
ناشناس۳۲۱۰۱۰۲۱۴:۴۲:۲۵ ۱۴۰۲/۶/۱۱
از مسئولان میخواهم اجنبی را از کشور بیرون کنند هزار تبعات بجز تبعات اقتصادی داره که در اینده خودشو نشان خواهد داد
ناشناس۳۲۱۰۴۳۳۲۳:۲۹:۰۵ ۱۴۰۲/۶/۱۱
از سایت وزین الف برای نشر مطالب دلسوزانه ان هم در وانفسایی که همه بفکر خود هستند و عملکرد مسئولان راضی کننده نیست و به خواست مردم کم توجه هستتد تشکر میکنم
ناشناس۳۲۰۹۸۹۴۱۰:۲۹:۴۴ ۱۴۰۲/۶/۱۱
دولت باید به عواقب ان بیندیشد. سیل مهاجرت بی رویه ، استفاده از یارانه نان و آب و انرژی ارزان و مختص 85 میلیون ایرانی ،به هم خوردن ترکیب جمعیت ایران ، افزایش زاد و ولد آنان و مشکلات بعدی ، جنگ و نزاع و دزدی و بزه کاری در حاشیه شهرها و بالارفتن کرایه خانه ها برای قشر ضعیف به خاطر حضور انها و اشغال شغل مردم ایران از عواقب ان است و از همه بدتر تقابل فرهنگ ها و عدم آرامش ایرانیان که همه فدای نیروی ارزان کار برای تولید کنندگان شده در حالی که دولت دهها برابر برای خدمات انان هزینه می کند و در خصوص نان فقط سالانه بیش از 11 هزار میلیارد تومان فقط هزینه یارانه آنان می شود.
ناشناس۳۲۱۰۱۳۴۱۵:۳۵:۲۷ ۱۴۰۲/۶/۱۱
نسل جدید اینها دیگه اکثرا اهل کار کردن هم نیستن
سعید۳۲۱۰۶۷۴۰۹:۵۶:۳۰ ۱۴۰۲/۶/۱۲
واقعیت اینه که اینا جایگزین مهاجران ایرانی میشن که به هر طریقی(تحصیلی، پناهندگی، سرمایه گذاری و ..) دارن از کشور میرن. افرادی که ریشه در این خاک دارن و با سرمایه های این سرزمین به دانش و تخصصی رسیدن میرن و جاشون مهاجر میاد. بعد از 10 سال شما میمونی که باید از بین همون مهاجران افغانی نماینده مجلس و حتی وزیر انتخاب کنی.
ناشناس۳۲۰۹۸۹۸۱۰:۳۲:۴۶ ۱۴۰۲/۶/۱۱
بیش از ۴ میلیون بیکار روی دست ما می‌ماند که نمی‌خواهند یا نمی‌توانند کار دیگری انجام بدهند و دلشان هم به کار نمی رود چون سرمایه‌داران منفعت طلب حاضر نیستند کارگر افغانی ارزان و پرکار اجباری را ول کنند و هم‌وطن غروغروی خودشان را استخدام کنند. خودم دیده‌ام که به صاحب‌کارها به کارگر ایران فحش می‌دهند و کاری بودن افغانی را توی سر هموطن‌شان می‌زنند. از جانب دیگه با کوچ این گروه عظیم به داخل ایران ارز مملکت به افغانستان صادر می‌شود.
ناشناس۳۲۱۰۰۴۴۱۳:۰۲:۱۴ ۱۴۰۲/۶/۱۱
شما برو و یک بار کارگر روز مزد ایرانی بگیر ببین چه بلایی سرت میاره بعد بگو چرا مردم میرن و از افغانستانی استفاده می کنند.
ناشناس۳۲۱۰۱۰۵۱۴:۴۳:۵۰ ۱۴۰۲/۶/۱۱
کی گفته کارگر بدبخت باید کولی بده و فحش بشنوه تا صاحب سرمایه کلفت بشه
ناشناس۳۲۱۰۱۳۶۱۵:۳۷:۲۱ ۱۴۰۲/۶/۱۱
مردم نمیرن کارفرمایی که دنبال انباشت و خارج کردن سرمایه است میره
ناشناس۳۲۰۹۹۲۵۱۰:۵۴:۵۴ ۱۴۰۲/۶/۱۱
این مقاله به درستی شرایط موجود را به تصویر کشیده ولی آینده را به درستی بیان نمی کند !! عموما این مهاجران به دلیل سرکوب های شدید که می شوند دارای عقده های زیادی بوده و می توانند سبب نا امنی در آینده شوند. انسان مادام العمر قانع نیست زمانی که به حداقل نیازهای هرم مازلو رسید به سیر نیازها منجمله نیازهای اجتماعی و ... هم توجه خواهد نمود که آن وقت دیگر صاحبان سرمایه برای آن پاسخی ندارد! با توجه به اینکه صاحبان سرمایه فقط خود را میبینند و آنقدر حقوق ها را پایین اورده اند کسی حاضر نیست با این حقوق ها کار کند و کمبود کارگر به شدت به چشم می خورد از طرف دیگر سختی معیشت ناشی از توجه به منویات این قدرتمندات سبب کاهش جمعیت شده است. در اینده نزدیک سرباز و نیرو این گروه برای دفاع از خود نخواهند داشت و باید بسیار نگران آینده خود باشند! بله راهکارهای ساده تری هم در دنیا مثل برده داری و استعمار و استثمار توسط قدرتمندان دنیا به کار بسته شد ولی در آخر همه آنها بر ضد صاحبان قدرت تبدیل شد !!!
ناشناس۳۲۰۹۹۳۱۱۱:۰۲:۴۸ ۱۴۰۲/۶/۱۱
پس حکومت چکاره است ؟ مگر آنکه بگویید حکومت هم توسط صاحبان سرمایه کنترل می شود .
ناشناس۳۲۰۹۹۳۲۱۱:۰۳:۲۷ ۱۴۰۲/۶/۱۱
بازنده مطلق صرفا کارگران ایرانی نیستند !!!بازنده مطلق کشور ایران است ! بله با سخت کردن معیشت بر مردم که به طور مستقیم بر میزان زاد و ولد و جمعیت اثر دارد در اینده نزدیک اتفاقات زیر رخ می دهد : 1- جمعیت لازم برای دفاع از کشور در آینده وجود نخواهد داشت و دشمنان به کشور حمله و اموال سرمایه مندان فعلی غارت خواهد شد ! جمعیت پیر فعلی و فرزندان مهاجرین از سرمایه دارانی که هدفشان بهره کشی است دفاع نخواهند نمود !! 2- بافت جمعیتی کشور تغییر و مهاجرین اکثریت کشور را شامل خواهند شد و کشور باید دو دستی تقدیم انها شود. 3- با تغییر بافت کشور شرایط فرهنگی و اجتماعی دگرگون شده و دیگر کشوری باقی نمی ماند که صاحبان سرمایه و قدرتمندان بر آن حکومت کنند !!
ناشناس۳۲۰۹۹۳۳۱۱:۰۵:۳۰ ۱۴۰۲/۶/۱۱
با سلام با نظر شما موافق نیستم،علت آن:هر جامعه ای که نیاز به نیروی کار مهاجر خارجی دارد از قبل برنامه ریزی کرده و نیازهای خود را لیست بندی و طبقه بندی می‌کند و شرایطی را برای آن در نظر می‌گیرد و مشخص می‌کند به چه تعداد نیرو و برای چه قسمتی نیازمند است و در این بین بر اساس منافع کشور و کارفرما تصمیم گیری می‌کند. چیزی که ما می‌بینیم همه را از پیر و جوان و زن و کودک اجازه ورود داده و برآورد شما این است که بعنوان نیروی کار آمده اند.در حالیکه فقط تعداد کمی مشغول کار هستند و بقیه سربار جامعه ما هستند.شاید بتوان نظر بقیه که برای تغییر بافت جمعیتی و اهداف دیگر باشد را بیشتر قبول کرد.آماده ام که مرا توجیه کنید.
ناشناس۳۲۱۰۱۶۶۱۶:۰۳:۵۶ ۱۴۰۲/۶/۱۱
فقط منافع کارفرما را سایر کشورها لحاظ می‌کنند؟؟ اونجا شاخص بیکاری براشون مهمه و اگه کمبود داشته باشن مهاجر میگیرن
ناشناس۳۲۱۰۲۲۴۱۷:۴۵:۲۲ ۱۴۰۲/۶/۱۱
امیدوارم اشتباه کرده باشم اما برداشت من این است که حضور نزدیک به 10 میلیون غیر ایرانی در کشور ارتباطی با نیروی کار ارزان ندارد. خیلی از آنها پولدار حتی صاحب کارند. این پدیده یا یک اشتباه استراتژیک از طرف حامیان داخلی آن است یا یک برنامه هجوم خارجی خزنده.
ناشناس۳۲۱۰۴۳۰۲۳:۲۳:۲۷ ۱۴۰۲/۶/۱۱
یا هر دوی ان
ناشناس۳۲۰۹۹۴۲۱۱:۰۸:۴۶ ۱۴۰۲/۶/۱۱
اگر فکری نشود ایران تبدیل به افغانستان میشه و هیچ مسئولی تاکنون جوابگو نبود گویا کشور مرز نداره و بی صاحب است هر وقت بخوان میان و میرن.
ناشناس۳۲۱۰۰۷۷۱۴:۰۱:۰۲ ۱۴۰۲/۶/۱۱
افغانها رسما یک کشور جدید پیدا کرده اند . اوضاعشان که خراب شد می آیند اینجا
ناشناس۳۲۰۹۹۴۹۱۱:۱۲:۰۵ ۱۴۰۲/۶/۱۱
کاملا غلط است. چرا چون اولا بخش عمده صنایع کشور دست دولت یا خصولتی هاست. دوم اینکه کارفرمایان از حضور کارگران افغان در کارگاههای کوچک خود استقبال می کنند درست اما آنها این کارگران را به کشور می آورند؟ دولت ها تا کنون هیچ اقدام موثری در خصوص بازگشت افغانی های مهاجر نداشته اند مثلا در زمانی که امریکاییها در افغانستان بودند براحتی می شد افغان ها را به کشورشان برگرداند اما چرا نمی کنند قطعا دولت نیز از آنها استفاده ابزاری می کند. اما مشکلات حضور آنها پس از گذشت سالیان زیاد و جذب آنها در بدنه جامعه خود را نشان خواهد داد
ناشناس۳۲۰۹۹۷۹۱۱:۴۲:۳۷ ۱۴۰۲/۶/۱۱
افغانها زاد و ولد بسیار دارند در حالی که ایرانی ها اینطور نیستند این موضوع بافت جمعیتی را تغییر خواهد داد در ضمن در تمام کوچه ها بخصوص بالای شهر جوانان افغان دسته دسته پرسه می زنند و بیکار هستند این جماعت بیکار از بی پول شوند چه می شود ؟
ناشناس۳۲۰۹۹۹۸۱۲:۰۵:۱۹ ۱۴۰۲/۶/۱۱
به نظرم دارید خیلی ساده انگارانه برخورد می کنید با موضوع. یا کلا خودتون رو زدین به اون راه یا نمی دونین. دست خود خود حکومت در کاره برای اینکه به اینها شهروندی بده.
ناشناس۳۲۱۰۰۴۰۱۲:۵۷:۵۰ ۱۴۰۲/۶/۱۱
وزیر کشور مقصره که هیچ کاری برای جلوگیری نکرده
شهلا۳۲۱۰۰۵۶۱۳:۲۵:۴۷ ۱۴۰۲/۶/۱۱
هفته گذشته در گزارشی که از سوی یکی از رسانه های معتبر کشور است میخواندم در شهر شیراز بیشتر نوزاد متولد شده مربوط به افغانها بوده بنظرم خیلی ترسناکه. اینکه مسئولان ما بنا ندارند در خصوص این معضل کاری کنند جای سوال و تعجب است .
ناشناس۳۲۱۰۰۶۲۱۳:۳۵:۰۸ ۱۴۰۲/۶/۱۱
به خاطر اینکه سود بره تو جیب کارفرما هزینه های اینها و استفاده از منابع ایران مردم باید پرداخت کنن به اضافه خطرات امنیتی و جمعیتی که برای الان و آینده ایران دارن
ناشناس۳۲۱۰۰۸۶۱۴:۱۵:۰۶ ۱۴۰۲/۶/۱۱
صاحبان خرد ، دانش و سرمایه از کشور خارج میشوند و بجای آن افراد گرسنه و بی سرمایه وارد کشور شده اند نتیجه کار دولت.
ناشناس۳۲۱۰۰۹۴۱۴:۲۸:۴۴ ۱۴۰۲/۶/۱۱
الان تو فرانسه هم از هر ده تا 7 تا سیاهپوست هستند. فرزندان همین مهاجرین آفریقائی اعتراضات سراسری فرانسه را رقم زدند. با نگاهی به تیم ملی فرانسه میبینید که همه سیاه و آفریقائی هستند. کانادا هم همه چینی و هندی و ایرانی . به نظرم ایران چاره ای نداره و باید مثل بقیه کشورها همین راه را برود.
ناشناس۳۲۱۰۱۰۹۱۴:۴۸:۲۹ ۱۴۰۲/۶/۱۱
کانادا یک کشور غربتی نشین و مهاجر پذیره فرانسه هم استعمارگر که همان سیاهان را در افریقا اسنثمار کرده با چه منطقی اینارو با ایران مقایسه می کنی؟
ناشناس۳۲۱۰۲۲۷۱۷:۴۷:۱۰ ۱۴۰۲/۶/۱۱
شرایط مهاجرت کانادا را با ایران مقایسه کردی؟!
ناشناس۳۲۱۰۱۹۵۱۶:۴۷:۱۷ ۱۴۰۲/۶/۱۱
در بعضی شهرها واقعا ترسناکه اوضاع. واقعا تعدادشون از ایرانی ها بیشتر شده در بعضی جاها. با این میزان زادو ولدی هم که دارن دیگه فک کنم در آینده ای نزدیک باید بگردیم اون لابلای هزاران برادران افغانی اگه یک ایرانی بتونیم پیدا کنیم
ناشناس۳۲۱۰۲۰۰۱۶:۵۰:۵۷ ۱۴۰۲/۶/۱۱
کشوری که خودش با هزاران گرفتاری زیست محیطی و کم آبی و محدودیت منابع روبرو هست چرا باید این همه مهاجر وارد کنه بدون حساب و کتاب؟
ناشناس۳۲۱۰۲۰۷۱۷:۰۴:۳۴ ۱۴۰۲/۶/۱۱
دست هایی در کار است که عمدا اتباع افغانستان را به گونه ای تهدید آمیز در میان جمعیت ایران روانه کنند. یادمان باشد که مهاجران افغانستان دارای مراتبی هستند. نخبگان آنها به کشورهای اروپایی و آمریکا و استرالیا می روند. سرمایه داران آنها به امارات متحده عربی و مالزی می روند و متاسفانه کم کیفیت ترین آنها که احتمالا دارای سوابق سوء نیز هستند به اینجا سرازیر می شوند.
ناشناس۳۲۱۰۲۵۰۱۸:۳۵:۲۲ ۱۴۰۲/۶/۱۱
حتی کارمند هم اجازه ی نه گفتن در برابر بی فانونی رییس خود ندارد مثلا من معلم از مدیر مدرسه دولتی که درآن کارمیگتم شکایت کردم اداره به مدیر اطلاع داد ومدیر روزگارمرا سیاه کرد
ناشناس۳۲۱۰۲۸۶۲۰:۰۱:۲۸ ۱۴۰۲/۶/۱۱
مهاجرینی که با دختران ایرانی صاحب فرزند بشوند ، برای فرزندانشان شناسنامه صادر میشود و به تبع آن آمار زادوولد در جهت جوانی جمعیّت رو به بالا میرود
ناشناس۳۲۱۰۲۸۸۲۰:۱۲:۳۵ ۱۴۰۲/۶/۱۱
اگر ذهن تاریخی شما یاری کند اسرائیل هم به همین نحو عمل کرد و صاحب فلسطین شد هجوم بدون قانون افاغنه به ایران و تغییر بافت جمعیتی و مذهبی آینده خوبی را برای فرزندان ما نخواهد داشت
حامد حمدایی اصل۳۲۱۰۳۶۷۲۲:۰۷:۰۵ ۱۴۰۲/۶/۱۱
من حدس میزنم تو غرب هم علت مهاجر پذیری و ادعاهای حقوق بشری حمایت از پناهندگان در واقع همینه. نیروی کار ارزان و سود سرمایه داران و البته برای دولت ام از حیث مالیات و حق بیمه کمک کننده هست
ناشناس۳۲۱۰۸۱۶۱۱:۴۰:۰۱ ۱۴۰۲/۶/۱۲
افغانها حتی سربازی هم نمی روند جوان ایرانی باید در مرز بخاطر امنیت کشته بشه بعد اینا فقط از منابع استفاده میکنن.
ناشناس۳۲۱۱۳۱۸۲۰:۲۸:۰۳ ۱۴۰۲/۶/۱۲
تحلیل شما خیلی ساده انگارانه است. اگر برای کار بود یک میلیون بس است. نهایتا دو میلیون. اینها الان حدود ۱۰ میلیون هستند. کاملا آشکار است که برنامه ریزی اروپا و آمریکا و سایر دشمنان برای از بین بردن نسل، نژاد و هویت ایرانی و حتی خود کشور ایران است. حالا چرا حاکمان همکاری می‌کنند خودشان باید بگویند
سعید۳۲۱۱۶۲۸۰۹:۱۴:۱۰ ۱۴۰۲/۶/۱۳
ایرانیان تحصیل کرده به اروپا و امریکا می روند و جایشان با مهاجران پر میشود.
ناشناس۳۲۱۴۳۶۷۰۵:۲۴:۱۹ ۱۴۰۲/۶/۱۵
متاسفانه افغانها نه تنها مشاغل را تصاحب می کنند، بلکه به نظر می رسد در ساختار نفوذ کرده اند. در برخب سایتهای خبری مطالب بسیاری با موضوع ایران تحقیری و افغان تعظیمی منتشر می شود، بارها شده که نظرم را زیر این اخبار نوشته ام و منتشر نشده است.
ناشناس۳۲۱۵۷۶۱۲۰:۰۴:۴۷ ۱۴۰۲/۶/۱۵
من متاسفم از اظهار نظر دوستان ، با وجود اینکه به آنها حق می دهم، اما واقعیت حال حاضر دولت را نمی بینند، متاسفانه دولت محترم با سیاستهایی که در زمینه تعامل با دنیا در پیش گرفته، ونیز نیروهایی که برای تصدی وزارتها و مدیریت دولت استفاده کرده به، اوضاعی سر خودش آورده که به شدت با کمبود نقدینگی مواجه است، از هر وسیله ای جهت تهیه نقدینگی مورد نیاز دولت استفاده می کند. بابت هر ویزایی که به مهاجرین افغانی می دهند، 200 دلار می گیرند، شما فرض کنید اگر سه میلیون مهاجر در هر سه ماه که وقت ویزای آنها تمام می شود، می روند و سه میلیون دیگر می آیند، یعنی هر ماهی یک میلیون مهاجر هر نفری 200 دلار می شود در ماهی 200 میلیون دلار و در سال می شود دو میلیارد و 400 میلیون دلار. این مبلغ فقط و فقط در کنسولگری ایران در افغانستان از انها اخذ می شود، حال ببینید در حال حاضر هرکدوم روزی 200 هزار تومان می گیرند و سخت ترین کارها را بدون بیمه و مزایا انجام می دهند در حالی که همون کار را جوانان ما با 600 هزار تومان و بیمه و بازنشستگی هم انجام نمی دهند، با حساب سر انگشتی هر نفر در روزی 400 هزار تومان به نفع شهرداری ها، کارخانه ها و صاحبان کار است. اگر نصف این 3 میلیون نفر هم کار کنند می شود در روز یک میلیارد و دویست میلیون تومان، در ماه 36 میلیارد تومان و در سال 432 میلیارد تومان. هر چقدر که یارانه نان و بنزین بگویید در روزی 400 هزارتومان نمی شود. و تمام حرفهای حاشیه ای و احساساتی است. حال بگذریم که از ناحیه بین الملل بابت همین مهاجرین بودجه های آن چنانی می گیرند. حال خودتان قضاوت کنید که چه کسی می توانید از چنین گاو شیرده مجانی سر به زیر صرف نظر کند؟
yektanetتریبون

پربحث‌های هفته

  1. آقایان «روحانی» و «ظریف»، نظری ندارید؟!

  2. نقد، آری؛ تندروی و توهین نه!

  3. دشواری پزشکیان در «راه» کابینه

  4. دولت و مردم تا دیر نشده کاری کنند...

  5. سردار رضایی: طرح نور تعطیل بردار نیست

  6. مناظر شهری دیدنی کره شمالی

  7. در اداره پست چه خبر است؟!

  8. دقیقا چه زمانی آمریکا خواست با ایران توافق کند؟!

  9. پزشکیان: به همه می گوییم در تشکیل کابینه کمک کنند اما آدمهای خودشان را معرفی می کنند

  10. انتقاد رسانه اصولگرا از اهانت به ظریف در حاشیه نمازجمعه / چرا برخی اعضای شورای شهر منتقد زاکانی شده‌اند؟

  11. نمونه ای از یک دیپلماسی موفق اقتصادی

  12. مرتضوی: تمام بدهی‌های سازمان تأمین اجتماعی را پرداخت کردیم

  13. واکنش وزیر ارشاد به استخدام برادرزاده اش در وزارت بهداشت

  14. صدور کیفرخواست رائفی‌پور/ واکنش زاکانی به تهدید استعفای برخی از اعضای شورای شهر/ ماجرای حمله تندروها به پویانفر

  15. آشی که نباید خیلی شور شود!

  16. تاکید قالیباف بر بررسی علل مشارکت پایین مردم در انتخابات/ یک پیشنهاد خوب به سعید جلیلی

  17. قالیباف: باید دغدغه‌ ۱۴ میلیون نفری که به پزشکیان رای ندادند لحاظ شود

  18. یک سیلی سخت دیگر به صهیونیست ها

  19. واکاوی علت حضور کمرنگ مردم در انتخابات

  20. زن و سیاهپوست بودن رقیب، برگ برنده ترامپ یا عامل شکست او ؟

  21. سخت است آقای پزشکیان ...

  22. با زنجیرزنان بی‌حجاب چه باید کرد؟  

  23. کاپشن پوشیدن پزشکیان یا استفاده او از کت و شلوار چقدر مهم است؟

  24. انسداد ۳۰۰ کیلومتر از مرزهای شرق ایران با دیوارهای ۴ متری

  25. ظریف: قانون اقدام راهبردی در مورد مذاکرات هسته‌ای باید رعایت شود/ آماده گفت‌وگو هستیم

آخرین عناوین