سفر تحریک‌آمیز معاون رئیس‌جمهور تایوان به آمریکا

  4020521022

معاون رئیس کنونی منطقه تایوان و نامزد پیشروی انتخابات ریاست‌جمهوری آتی این جزیره، امروز در سفری تحریک‌آمیز و حساس عازم ایالات متحده می‌شود.

سفر تحریک‌آمیز معاون رئیس‌جمهور تایوان به آمریکا

به گزارش فارس، «ویلیام لای» معاون رئیس‌جمهور تایوان امروز شنبه (۱۲ اوت، ۲۱ مرداد) عازم ایالات متحده می‌شود؛ سفری که چین آن را محکوم کرده و مقام‌های تایوانی نگرانند سبب فعالیت نظامی بیشتر چین حول این جزیره شود.

لای نامزد پیشرو انتخابات ریاست‌جهوری تایوان که قرار است ژانویه سال آینده برگزار شود، در مسیر رفت و آمد خود به پاراگوئه برای شرکت در مراسم ادای سوگند رئیس‌جمهور این کشور، رسماً در آمریکا توقف دارد. 

تایپه و واشنگتن می‌گویند چنین توقف‌هایی عادی است و دلیلی برای انجام اقدامات تحریک‌آمیز از سوی چین نیست، اما پکن این اقدامات را نشانه بیشتری از حمایت آمریکا از تایوان می‌داند. 

«مائو نینگ» سخنگوی وزارت امور خارجه چین پیش‌تر گفت دولت این کشور شکایت دیپلماتیکی را به واشنگتن در مورد سفر این سیاستمدار تایوانی ارائه داده است. مائو توضیح داد: «چین قاطعانه با هرگونه تعاملات رسمی بین آمریکا و تایوان، سفرهای پنهانی جدایی‌طلبان تایوانی به هر نام یا به هر دلیلی و با هر نوع همدستی واشنگتن برای حمایت از جدایی‌طلبان این جزیره مخالف است».

مقام‌های تایوانی گفتند: چین احتمالاً هفته آینده تمرینات نظامی را نزدیک تایوان آغاز کند و از توقف‌ها در ایالات متحده به عنوان بهانه برای ترساندن رای‌دهندگان پیش از انتخابات سال آینده و ترس از جنگ استفاده کند.

معاون رئیس‌ منطقه تایوان در کارزارهای انتخاباتی خود را در خدمت استقلال این جزیره توصیف کرده اما گفته قصد ندارد وضعیت موجود را تغییر دهد. وزارت خارجه چین او را «جدایی‌طلب» خوانده و تصمیمش برای سفر به آمریکا را محکوم کرده است.

او که ابتدا به نیویورک می‌رود در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) نوشت از این که با دوستان آمریکایی در راه سفر به پاراگوئه دیدار می‌کند و همچنین به این کشور آمریکای جنوبی، یکی از تنها ۱۳ کشوری که روابط رسمی با تایپه را حفظ کرده، می‌رود، هیجان‌زده است.

نه آمریکا و نه تایوان جزئیات دقیقی درباره برنامه حضور او در ایالات متحده ارائه نکرده‌اند. او قرار است دربازگشت از پاراگوئه وارد سان فرانسیسکو شود. 

بخش پاراگوئه این سفر هم برای چین اهمیت دارد. هندوراس که زمانی شریک سرسخت تایوان بود، ماه مارس به سمت چین رفت. لای سال گشته برای مراسم تحلیف رئیس‌جمهور هندوراس به این کشور سفر کرده بود و در آنجا گفت‌وگوی کوتاهی با «کامالا هریس» معاون رئیس‌جمهور آمریکا داشت. 

تایوان بخشی از چین محسوب می‌شود که ادعا‌های جدایی‌طلبانه دارد؛ ادعا‌هایی که کشور‌های جهان و سازمان ملل متحد به‌رسمیت نمی‌شناسند. پکن همواره با هرگونه تماس بین نمایندگان تایوانی و مقامات غربی به ویژه مسئولان عالی‌رتبه سیاسی یا نظامی از کشور‌هایی که پکن با آن‌ها روابط دیپلماتیک دارد، مخالفت کرده و می‌گوید این سفرها، اصل چین واحد را نقض و سیگنال‌های نادرستی به نیرو‌های جدایی‌طلب تایوان ارسال می‌کند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  6. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  7. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  8. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  9. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  12. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  13. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  14. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  19. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  20. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  23. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  24. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  25. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

آخرین عناوین