روایتی از قدرت و صلابت ارتش جمهوری اسلامی ایران در عملیات مرصاد

  4020509002

عملیات افتخارآمیز «مرصاد» آخرین عملیات نظامی ایران در دفاع مقدس بود که توهم «فروغ جاویدان» منافقین را با قدرت و درایت به افولی ابدی تبدیل کرد.

روایتی از قدرت و صلابت ارتش جمهوری اسلامی ایران در عملیات مرصاد

به گزارش فارس، «عملیات مرصاد» آخرین عملیات نظامی جمهورى اسلامى ایران در هشت سال دفاع مقدس است، عملیاتی که نیروهای دشمن در قالب نیروهاى شبه نظامى موسوم به ارتش آزادى بخش ملى، تحت رهبرى منافقین، با حمایت دولت عراق به مرزهاى ایران حمله کرده بودند. عملیات «مرصاد» در پاسخ به عملیات منافقین به نام «فروغ جاویدان» که با هدف فتح تهران طى یک برنامه زمان‌بندى شده ۳۳ ساعته طراحی بود اجرا شد.

در سالروز عملیات حماسی و غرورآفرین «مرصاد» با امیر سرتیپ دوم خلبان علی اقلیمی، فرمانده پایگاه آموزش شهید وطن‌پور اصفهان به گفتگو نشستیم که شنیدن و خواندن حال و هوای آن روزها از زبان این فرمانده برای کسانی‌که آن روزها را درک نکرده‌اند، خالی از لطف نیست.

امیر سرتیپ دوم خلبان علی اقلیمی، فرمانده پایگاه آموزش شهید وطن‌پور اصفهان در گفتگو با خبرنگار فارس در اصفهان اظهار داشت: عملیات مرصاد زمانی آغاز شد که ارتش عراق با منافقین می‌خواستند کار را تمام و تهران را فتح کنند.

وی گفت: عملیات مرصاد، در اواخر جنگ ایران و عراق در سال ۱۳۶۷ اتفاق افتاد.

فرمانده مرکز آموزش شهید وطن‌پور اصفهان گفت: پس از چند روز درگیری در نهایت نیروهای ارتش ایران پیروز شدند و عملیاتی که توسط منافقین و به ویژه ارتش عراق طرح‌ریزی و اجرا شده بود عملا با شکست روبرو شد و تعداد زیادی از نیروهای مهاجم در این نبرد کشته شدند.

اقلیمی با اشاره به اهداف عملیات مرصاد گفت: ارتش عراق می خواست تا با منافقین به سوی کرمانشاه پیشروی کنند.

 

وی ادامه داد: این عملیات سه روز به طول انجامید در روز اول هدف سد کردن هجوم منافقین بود، در روز دوم حرکت نیروی زمینی صورت گرفت که با پشتیبانی بسیار قوی نیروی هوایی و هوانیروز همراه شد و در روز سوم یگان‌های منافقین به کلی منهدم شد که فرماندهی این عملیات بر عهده شهید سپهبد علی صیاد شیرازی بود.

فرمانده مرکز آموزش شهید وطن‌پور اصفهان خاطر نشان کرد: با اینکه شدت عملیات بسیار زیاد و سنگین بود و ارتش عراق می‌خواست به کمک منافقین بیاید و استان کرمانشاه را بگیرد اما در مقابل آن ایستادیم و اجازه پیش روی و دست‌یابی به اهداف را ندادیم.

 اقلیمی عملیات مرصاد را عملیاتی مخاطره آمیز عنوان کرد و ادامه داد: ارتش عراق به دنبال گرفتن امتیاز بود چراکه در جنگ قبل از قطعنامه نتوانسته بود به اهداف خود برسد و با انجام این عملیات می‌خواست نتیجه بگیرد.

وی با تأکید بر بازخوانی عملیات مرصاد و اینکه زحمات فراوان و نقش ارتش در این عملیات مظلوم واقع شده است، گفت: متأسفانه در تاریخ و رسانه‌ها به این فداکاری‌ها و رشادت‌ها آنچنان که شایسته است پرداخته نشده و فقط به این اکتفاء شده که منافقین حمله کردند و می‌خواستند با عبور از کرمانشاه به سمت تهران بیایند در صورتی که ارتش عراق بود که می‌خواست کار را تمام کند.

 

اقلیمی گفت: عملیات پیروزمندانه مرصاد به عنوان یکصد و چهارمین عملیات انجام شده در طول هشت سال دفاع مقدس و هفتادمین عملیات آفندی رزمندگان غیور ارتش اسلام است که از نظر طراحی، تاکتیک رزمی و اجرا می‌توان آن را آخرین عملیات بزرگ و پیروزمندانه ارتش جمهوری اسلامی ایران در جنگ تحمیلی قلمداد کرد.

فرمانده مرکز آموزش شهید وطن‌پور اصفهان در مورد چگونگی عملیات مرصاد گفت: در مورخه ۲۹ تیرماه ۱۳۶۷ نیروهای متجاوز عراق با ادوات زرهی و پشتیبانی هوایی گسترده در محورهای سرپل‌ذهاب-گیلان‌غرب و سومار-میمک، صالح‌آباد، شروع به پیشروی به داخل خاک جمهوری اسلامی کردند که با آتش کوبنده نیروهای اسلام سرکوب شدند و هوانیروز همیشه قهرمان ارتش جمهوری اسلامی ایران، با انواع وسایل پرنده خود و بالگردهای کبرا، شنوک و بالگردهای ۲۰۵ و ۲۰۶ ، نقش بزرگی در به آتش کشیدن ادوات زرهی و نفرات پیاده دشمن و تارومار کردن نیروهای عراقی ایفا کرد. نیروهای منافقین با تجهیزات خود زیر پوشش نیروهای عراقی از محور سرپل ذهاب،کرندغرب، اسلام‌آباد به طرف کرمانشاه، شروع به پیشروی کرده بودند. عملیات «مرصاد» در ساعت ۵ صبح مورخه ۳ / ۵ / ۶۷ شروع و در تاریخ ۵ / ۵ / ۶۷  با رمز «یا علی بن ابیطالب(ع)»  خاتمه یافت.

وی افزود: در این عملیات، بیشتر نیروهای منافقین به هلاکت رسیدند و تجهیزات سازمانی آن‌ها منهدم شد. تنگه چهارزبر مناسب‌ترین منطقه‌ به لحاظ وجود معبری صعب‌العبور و امکان وارد آوردن ضربه کاری به منافقین به بهترین نحو بود، اگر این اقدام در محل دیگری انجام می‌گرفت به طور حتم از این حجم تاثیر‌گذاری برخوردار نبود و این امکان وجود داشت منافقین بتوانند به راحتی در دشت‌ها یا اطراف پراکنده شده و راه نفوذ دیگری به کرمانشاه داشته باشند.

 

اقلیمی گفت: هوانیروز، در مرحله اول با شناسایی وضعت موجود، اصلی‌ترین نقش را در زمین‌گیر و مسدود کردن راه منافقین انجام داد به نحوی که هلیکوپترهای شکاری کبرا با هدف قراردادن تانک‌ها و ادوات نظامی منافقین در ابتدای گردنه چهارزبر، اصلی‌ترین مانع پیشروی منافقین شدند، چون به لحاظ سوق الجیشی منطقه، گردنه مرصاد تنها معبر عبور بود که با دقت خلبانان شکاری در هدف قرار دادن تانک‌ها و نقلیه دشمن، آنها در ابتدای این گردنه عملا زمین‌گیر شده و راه عبوری برایشان باقی نماند.

فرمانده مرکز آموزش شهید وطن‌پور اصفهان با بیان اینکه نقش دیگر هوانیروز در هلی‌برد تیپ ۴۵ تکاور و لشکر ۸۱ زرهی ارتش و نیروهای سپاه و بسیج و تیپ نبی اکرم(ص) استان کرمانشاه و دیگر نیروها اعزامی از سراسر کشور در پشت قوای عمل کننده منافقین بود، گفت: منافقین در تجاوز خود به میهن اسلامی از سمت قصرشیرین وارد کشور شده و با استفاده از ستون خودرویی شهرهای سرپل ذهاب، کرند غرب و اسلام آباد غرب را به تصرف خود در آورده و تا ابتدای گردنه چهارزبر نیز پیشروی کرده بودند که به واسطه زمین‌گیر شدن در این منطقه، راه پیشروی آ نها عملا سد شد در این مرحله بود که با تدبیر شهید صیاد شیرازی یگان‌هایی توسط هلی‌کوپترهای شنوک هوانیروز به پشت نیروهای منافقین در پشت ارتفاعات کرند، حسن آباد و دیگر ارتفاعات منطقه منتقل و پیاده شدند که به این وسیله منافقین در محاصره نیروهای اسلام قرار گرفتند و راه خروج و بازگشت به عراق بر روی آنها بسته شد.

 

 وی گفت: در آن زمان، ستاد عملیاتی در داخل پایگاه هوانیروز کرمانشاه تشکیل شده بود از نکات مهم عملیات مرصاد، مستقل عمل کردن هوانیروز در این عملیات بود این مهم با فرماندهی امیر شهید صیاد شیرازی به خوبی انجام شد. هوانیروز و بخصوص هوانیروز کرمانشاه، در عملیات مرصاد بهترین کارایی و کیفیت را به نمایش گذاشتند و بیشتر تانک‌ها و ادواتی که منافقین با آنها قصد نفوذ به ایران اسلامی را داشتند در عملیات هوایی منهدم و از بین رفتند.

اقلیمی خاطرنشان کرد: یکی از عوامل مهم در پیروزی نیروهای اسلام در عملیات مرصاد درایت و تدبیر شهید سپهد علی صیاد شیرازی، این فرمانده بزرگ بود که در تشخیص مناسب، تنگه چهارزبر را بهترین محل برای زمین‌گیرکردن منافقین انتخاب کرد با این اقدام علاوه بر سد کردن راه نفوذ آنها، منافقین را در محاصره قرار داد. این شهید اسلام، در عملیات مرصاد با پروازهای مکرر از هوا، فرماندهی عملیات را به عهده و ابتکار عمل را به‌طور کامل در دست داشت.

 

فرمانده مرکز آموزش شهید وطن‌پور اصفهان بیان کرد: در این عملیات، هوانیروز همیشه قهرمان ارتش جمهوری اسلامی ایران با بکارگیری ۵۶ فروند بالگرد با ۴۲۵ ساعت پرواز و جابجایی ۳۸۸ مجروح و هلی برن ۳۳۶۰ رزمنده، انهدام ۱۰۸ دستگاه تانک و نفربر، ۳۹ دستگاه خودرو، ده‌ها کامیون مهمات، چند سنگر اجتماعی، ده‌ها تیربار ضدهوایی و هلاکت بیش از  ۲ هزار نفر از نیروهای منافقین در این عملیات خوش درخشید.

وی گفت: در مواقع حساس، همیشه پیام‌های امام راحل راهگشای بسیاری از مشکلات موجود در جبهه‌ها بود. نفس قدسی بنیانگذار کبیر جمهوری اسلامی به نیروهای عمل کننده در عملیات، جانی دوباره می‌بخشید که غیرقابل توصیف است.

اقلیمی با اشاره به انتخاب تنگه ۳۴ کیلومتری شهر کرمانشاه و منطقه‌ای استراتژیک از نظر طراحی عملیات، گفت: علت انتخاب این منطقه برای دفاع در برابر دشمن این بود که شرایط را برای رزمندگان اسلام مهیا می‌ساخت تا بتوانند هم از نظر هوایی و هم از نظر زمینی، بر دشمن مسلط باشند.

فرمانده مرکز آموزش شهید وطن‌پور اصفهان عنوان کرد: در ابتدای عملیات حضور تاثیرگذار بالگردهای هوانیروز بود که با دستور شهید سپهبد صیاد شیرازی  یک تیم مجهز از پایگاه امام حسین(ع) و یک تیم از پایگاه کرمانشاه به پرواز در آمدند و در مسیر به دیگر نیروهای از پیش تعیین رسیدند. 

وی گفت: خلبانان ابتدا تصور می‌کردند ستون خودرویی در جاده مردم هستند بلافاصله امیر سرافراز ارتش اسلام شهید صیاد شیرازی با لحنی محکم و پرصلابت می‌گوید آن‌ها منافقین هستند من به عنوان نماینده حضرت امام(ره) به شما دستور می‌دهم آتش کنید.

فرمانده مرکز آموزش شهید وطن‌پور اصفهان گفت: هلاکت و کشته شدن ۲ هزار و ۵۰۰ نفر از نیروهای دشمن، انهدام صدها دستگاه خودرو نفربر و تانک دشمن و غنیمت تعداد زیادی خودرو، نفربر و تانک از دستاوردهای این عملیات بود.

اقلیمی با بیان اینکه خائنین به کشور هیچ وقت موفق نخواهند شد بیان داشت: کسی که با دشمن به مسیری بیاید که به کشور خویش خیانت کند جزء دشمنان محسوب می شود و این عمل دیگر قابل توجیه نیست دشمن از هر نوع باشد تفاوتی ندارد و ملت ایران محکم در برابر آنان می‌ایستد.

وی با اشاره به انجام عملیات‌های فداکارانه، جانبازانه و حضور پرصلابت ارتش خاطرنشان کرد: متأسفانه با نبود تاریخ‌نویسان جنگ در عملیات‌ها، رشادت‌ها و زحمات فراوانی که از سوی نیروهای ارتش جمهوری اسلامی ایران صورت گرفت، ثبت نشده و این فداکاری‌های ارتش نیازمند تدوین و معرفی است.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  6. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  7. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  8. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  9. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  12. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  13. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  14. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  19. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  20. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  23. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  24. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  25. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

    2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

    3. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

    4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

    5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

    6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

    7. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

    8. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

    9. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

    10. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

    11. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

    12. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

    13. توضیحات سردار جعفری درباره تذکر رهبری پیرامون مبارزه با بی‌حجابی/ توصیه همتی درباره نرخ‌های متفاوت ارز

    14. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

    15. سلاح اتمی؛ جزو برنامه ریزی امنیتی و دفاعی ایران است؟ /تمام «نه»های رهبر انقلاب به سلاح هسته ای +اینفو

    16. رهبر انقلاب: تحریم‌ها ملت ایران را از پا در نمی‌آورد/ اگر حال جامعه کارگری خوب شود، حداقل نیمی از مردم حالشان خوب می‌شود

    17. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

    18. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

    19. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

    20. رئیسی: مشکلات آبی و برقی کشور در حال حل‌شدن هستند  

    21. سوء استفاده عباس عبدی از «ماچه الاغ ماده»!

    22. ضرب‌الاجل مجلس برای دولت / منتظر مدیریت بازار ارز هستیم  

    23. رئیسی: جمهوری اسلامی تحریم‌ناپذیر است

    24. همسر سید مصطفی خمینی درگذشت

    25. قالیباف: تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است

    آخرین عناوین