رئیس ستاد مرکزی اربعین: تردد با وسیله نقلیه شخصی در عراق منتفی است

  4020504116

رئیس ستاد مرکزی اربعین گفت: عراقی‌ها می‌گویند وضعیت جاده‌های ما شرایط پذیرش خودرو از سایر کشورها را ندارد، البته در حال تأمین زیرساخت‌ها هستند که ان‌‍‌شاءالله در سال‌های آتی این مشکل حل خواهد شد، بنابراین تردد با وسیله نقلیه شخصی در عراق صددرصد منتفی است.

رئیس ستاد مرکزی اربعین: تردد با وسیله نقلیه شخصی در عراق منتفی است

به گزارش فارس، سید مجید میراحمدی رئیس ستاد مرکزی اربعین در گفت‌وگویی تلویزیونی با اشاره به برنامه‌های این ستاد جهت تسهیل سفر اربعین برای زائران، گفت: براساس میزان ثبت‌نام‌ها در سامانه سماح، احتمالا اربعین امسال با حضور بسیار بالای زائران برگزار خواهد شد.

وی افزود: چالش‌های سال گذشته بررسی شده است، یکی از مشکلات مهم ما این مسأله بود که نمی‌دانستیم چه تعداد زائر در چه زمانی به کدام مرز مراجعه می‌کند.

 رئیس ستاد مرکزی اربعین تصریح کرد: مهمترین مشکل این بود که تعداد گیت‌های خروجی عراق متناسب با ما نبود، امسال توافق تحول‌آفرینی با عراقی‌ها انجام دادیم که براساس آن به طور قابل ملاحظه‌ای گیت‌های عراقی در اکثر مرزها در حال گسترش است. 

میراحمدی تأکید کرد: روشی که به طور آزمایشی در مرز مهران انجام می‌شود تحول بزرگی است و زائران ما در مرز متوقف نخواهند شد و توازنی بین ورود و خروج ما ایجاد می‌کند.

وی همچنین ادامه داد: تحولی در سامانه ثبت‌نام ایجاد شد، زائرانی که به سامانه مراجعه می‌کنند، زمان و مرز خروج از کشور را باید تعیین کنند، حداکثر ظرفیت هر مرزی هم مشخص شده، مثلا ظرفیت مرز مهران ۱۸۰ هزار نفر در شبانه‌روز است، بنابراین اگر این مسأله رعایت شود، زائران سفر آسانی خواهند داشت.

 رئیس ستاد مرکزی اربعین اضافه کرد: مرزهای تمرچین و خسروی شبانه‌روزی خواهند بود؛ ویژگی مرز تمرچین آب و هوای معتدل آن است که ظرفیتش محدود است، مرز سومار نیز از ۱۵ صفر به بعد برای موکب‌ها فعال است. 

میراحمدی با تأکید بر اینکه در موضوع اربعین مردم با توصیه‌های ستاد مرکزی اربعین هماهنگ هستند، تصریح کرد: سفر به اربعین خارج از سامانه سماح قابل قبول نیست.

وی افزود: هرگونه خدمات نظیر تأمین ارز، مجوز پارک در پارکینگ‌ها و...؛ به کسانی تعلق می‌گیرد که در سامانه سماح ثبت‌نام کرده‌اند؛ کارکرد سامانه سماح در مدیریت و خدمات‌دهی به زائرین بسیار مؤثر است.  

 رئیس ستاد مرکزی اربعین در مورد بیمه زائران نیز گفت: پرداخت بیمه به معنای جبران دیه نیست، به‌طور مثال اگر کسی در عراق تصادف و فوت کند بستگان متوفی می‌توانند شکایت کنند و دیه را از طرف عراقی بگیرند، بیمه برای کمک به زائران است.

میراحمدی درباره حیطه تحت پوشش بیمه نیز گفت: این بیمه عراق را کاملا تحت پوشش قرار می‌داد که امسال علاوه بر عراق، این بیمه در یکصد کیلومتری مرز داخل ایران نیز فعال می‌شود؛ سال گذشته این بیمه در ۵۰ کیلومتری مرز ایران فعال می‌شد. 

وی تصریح کرد: سال گذشته میزان فوتی‌ها نسبت به سال‌های پیش از آن کمتر بود؛ سال قبل یکی از زائران دچار مشکلاتی شد که باید با آمبولانس منتقل می‌شد و چون بیمه نشده بود، باید با آمبولانس خصوصی منتقل می‌شد که هزینه آن به پول ما ۳ میلیون تومان می‌شد، در حالی که در صورت بیمه شدن، این خدمت به صورت رایگان به بیمار ارائه می‌شد.

 رئیس ستاد مرکزی اربعین درباره گذرنامه اربعین نیز گفت: زائران اربعین چند وضعیت دارند؛ کسی که گذرنامه ندارد و برای اولین بار است که چنین سفری را تجربه می‌کند با مراجعه به سایت پلیس من و پرداخت ۵۰ هزار تومان و ظرف چند روز گذرنامه اربعین را دریافت می‌کند که تا اواخر ماه صفر معتبر است؛ اگر فردی گذرنامه دارد اما مدتش تمام شده است یا کمتر از ۶ ماه اعتبار دارد، با مراجعه به پلیس گذرنامه مهر تمدید رایگان دریافت می‌کند.

میراحمدی با بیان اینکه امکان تمدید گذرنامه در مرز وجود ندارد و باید به پلیس گذرنامه مراجعه شود، تصریح کرد: اگر کسی گذرنامه معتبر دارد، می‌تواند از آن استفاده کند. کسی که گذرنامه بی‌اعتبار دارد می تواند گذرنامه زیارتی بگیرد، اما کسی که گذرنامه معتبر دارد، نمی‌تواند گذرنامه اربعین دریافت کند، البته شرط دریافت گذرنامه اربعین ثبت‌نام در سامانه سماح است؛ برای دانشجویان ضمانت مالی حذف شده، اما شرایط آسانی برای آن در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه گذرنامه زیارتی از اول محرم تا اواخر صفر اعتبار دارد، درباره وضعیت درمانی در ایران و عراق نیز، گفت: وضعیت به‌گونه‌ای است که زائران غیرایرانی در زمان اربعین به مراکز درمانی ایرانی مراجعه کنند. نکته‌ای که امسال اهمیت دارد، بیماری‌های ناشی از گرماست.

 رئیس ستاد مرکزی اربعین درباره وضعیت تردد پس از ورود به عراق، اظهار کرد: این مسأله را با عراقی‌ها در میان گذاشتیم، آن ها دلیلی دارند که منطقی است؛ می‌گویند وضعیت جاده‌های ما شرایط پذیرش خودرو از سایر کشورها را ندارد، البته در حال تأمین زیرساخت‌ها هستند که ان‌‍‌شاءالله در سال‌های آتی این مشکل حل خواهد شد، بنابراین تردد با وسیله نقلیه شخصی در عراق صددرصد منتفی است.

__

میراحمدی تصریح کرد: در سامانه سماح باید مرز ورود به ایران هم از سوی زائران ذکر شود و در صورت تغییر، باید در نظر داشت که محدودیتی وجود ندارد، اما زائران همکاری کنند، چراکه در غیر این صورت با مشکل مواجه می‌شوند، اما مانع ورودشان به کشور نمی‌شویم.

وی اضافه کرد: مهمترین نگرانی ما حمل و نقل است، رئیس‌جمهور هم امروز تأکید ویژه‌ای در این مورد داشتند، حقیقت این است که ظرفیت حمل و نقل ما پاسخگوی این نیاز نیست و حداقل ۴۰۰۰ خودرو کم داریم؛ بحث اجاره خودرو از کشورهای خارجی مطرح شده که هزینه‌های قابل‌توجهی دارد؛ بحث وارد کردن اتوبوس‌های زیر ۵ سال کارکرده هم در حال دنبال شدن است، اما معطل آن نشدیم.

 رئیس ستاد مرکزی اربعین تأکید کرد: بعد از اتمام اربعین سال گذشته، پارکینگ‌های مرزها را به شکلی قابل توجه گسترش دادیم، توصیه این است که برنامه‌ریزی به‌گونه‌ای صورت گیرد که از وسایل نقلیه شخصی استفاده شود.

میراحمدی همچنین درباره استفاده از ظرفیت تاکسی اینترنتی، گفت: این عزیزان ظرفیتی را اعلام کردند، قرار شد کسانی که خودروهایشان و هم راننده توانایی سفر در جاده را دارند، ظرفیت‌شان را به کمک آورند که شرط بهره‌مندی از آن، ثبت‌نام در سماح است، قیمت‌گذاری نیز باید به‌گونه‌ای باشد که مقرون به صرفه باشد، اگر قیمت‌ها بالا باشد، مورد استقبال قرار نمی‌گیرد. 

وی در مورد تأمین ارز مسافرتی برای زائران نیز، اظهار کرد: ۱۰۰ دلار برای هر زائر در جلسه‌ای با رئیس‌جمهور در نظر گرفته شد که رئیس‌جمهور دستوراتی برای افزایش این عدد دادند که قرار شد بانک مرکزی آن را بررسی کند.

 رئیس ستاد مرکزی اربعین تصریح کرد: عراقی‌ها پذیرفتند اتباع پاکستانی با اخذ مجوزهای لازم از مرز زمینی بتوانند وارد شوند و از چذابه خارج شوند. افغانستانی‌ها از مرز چذابه خارج شوند و اتباع مقیم از مرز شلمچه با گذرنامه خاص خود خارج شوند.

میراحمدی در پایان خاطرنشان کرد: خواهشم این است که حداکثر ماندگاری در کشور عراق ۷ روز باشد و بیش از دو روز در کربلا نمانند، در شهر نجف بیست هزار واحد مسکونی در اختیار ما قرار داده شده است.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  2. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  3. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  4. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  5. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  6. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  7. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  8. ناصر ایمانی: فرض کنیم یکی از این صحنه های ضرب و شتم ....

  9. اشکان خطیبی از شرایط زندگی‌ در اروپا می‌گوید: دیگر توانایی کار کردن ندارم

  10. همه رقیبان قالیباف در ریاست مجلس آینده/ توضیح معاون رئیسی درباره استقرار فراجا در بنیاد نخبگان

  11. سوء استفاده عباس عبدی از «ماچه الاغ ماده»!

  12. دلارهای خانگی روانه بازار شدند/ روند نزولی قیمت دلار در بازار آزاد سرعت گرفت

  13. آیت‌الله مکارم شیرازی خطاب به سردار رادان: «طرح نور» را با قدرت ادامه دهید

  14. افشای لیست ارزبگیران توسط گمرک

  15. سونامی مولانا در سینمای ایران؛ رکورد افتتاحیه شکست

  16. خاندوزی: ۱۵۰ همت از اموال مازاد بانکها واگذار شد

  17. دانشگاه واشنگتن دانشجویان را به اخراج و تعلیق تهدید کرد

  18. سرنگونی پهپاد پیشرفته آمریکا در سواحل یمن

  19. رئیسی: جمهوری اسلامی تحریم‌ناپذیر است

  20. مورایس مسلمان شد

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  6. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  7. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  8. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  9. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  10. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  11. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  12. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  13. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  14. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  19. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  20. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  23. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  24. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  25. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

پربحث‌های هفته

  1. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  2. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  3. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  4. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  5. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  6. درخواست مجدد برای ذکر نام «مادر« در کارت ملی

  7. مصادیق آزادی‌های مشروع باید روشن شود/حق نظام مقدم بر حقوق فردی است

  8. موضوع خودروهای لوکس پسران معاون سابق قوه قضائیه چه بود؟

  9. کشف سه میلیون لیتر گازوئیل/ لوله‌کشی ۷۵ کیلومتری قاچاقچیان سوخت در میناب جمع شد

  10. تذکر رهبری درباره گشت ارشاد به چه علت بود؟  

  11. توقیف محموله صادراتی رژیم صهیونیستی در مرز بازرگان

  12. آیت‌الله مکارم شیرازی خطاب به سردار رادان: «طرح نور» را با قدرت ادامه دهید

  13. زاکانی: ساخت بیش از ۱۵۰ هزار واحد مسکونی استطاعت‌پذیر بزودی در تهران آغاز می‌شود

  14. دیدار معلمان نمونه با رهبر انقلاب و رئیس جمهور

آخرین عناوین