ترس آمریکا از تلافی ایران

  4020429062

خودداری شرکت‌های آمریکایی از تخلیه نفت خام ایران از نفتکش دزدیده شده سوئز راجان که ناشی از هراس آنها از واکنش ایران است، نشان از این دارد که برخلاف دولت آمریکا، شرکت‌های آمریکایی این واقعیت را پذیرفته‌اند که دیگر دوران بزن دررو تمام شده و هر کنش ضدایرانی، واکنش قاطع ایران را در پی خواهد داشت.

ترس آمریکا از تلافی ایران

روزنامه وطن امروز نوشت: اردیبهشت‌ سال جاری ایالات متحده در یک دزدی دریایی آشکار، نفتکش سوئز راجان را که حامل نفت خام ایران به مقصد چین بود مجبور به تغییر مسیر به سمت آمریکا کرد.

سوئز راجان پس از تغییر مسیر به اجبار آمریکایی‌ها، در ترمینال نفتی «گالو» در نزدیکی آب‌های تگزاس پهلو گرفت و در ادامه دادگاه فدرال آمریکا حکم به تخلیه و حراج نفت خام موجود در نفتکش داد؛ حکمی که تاکنون اجرا نشده است. حالا یک رسانه آمریکایی در گزارشی با عنوان «‌نفت ایران در سواحل تگزاس متوقف شده اما شرکت‌های آمریکایی به آن دست نمی‌زنند»، به دلایل این موضوع پرداخت.

در همین رابطه رسانه آمریکایی وال‌استریت ژورنال در گزارشی نوشت که واشنگتن برای تخلیه ۸۰۰ هزار بشکه نفت توقیف‌شده ایران در یک نفتکش یونانی با چالش مواجه شده و قادر به فروش آن نیست.

بنا به گزارش وال‌استریت ژورنال، دادستان‌های فدرال آمریکا برای به حراج گذاشتن ۸۰۰ هزار بشکه نفت توقیف‌شده ایران که در یک نفتکش یونانی در سواحل تگزاس قرار دارد با چالش مواجه هستند، زیرا شرکت‌هایی که کارشان تخلیه نفتکش‌هاست، از این کار سر باز ‌زده و در توضیح علت آن می‌گویند آنقدر نگران اقدامات تلافی‌جویانه و واکنش ایران هستند که نمی‌توانند کار تخلیه این محموله را انجام دهند.

در همین رابطه وال‌استریت ژورنال به نقل از مدیرعامل‌ یک شرکت انرژی که در هیوستون مستقر است و از تخلیه نفت نفتکش سوئز راجان خودداری می‌کند، نوشت: شرکت‌هایی که به هر طریقی در خلیج‌فارس حضور دارند، به معنای واقعی کلمه از انجام این کار می‌ترسند. وی تاکید کرد که نگرانی این شرکت‌ها این است که هدف اقدامات تلافی‌جویانه ایرانی‌ها قرار گیرند.

وال‌استریت ژورنال در ادامه نوشت: دادستان‌های آمریکایی اوایل سال جاری (میلادی) پس از متهم کردن مالک یونانی این نفتکش با نام سوئز راجان به فرار از تحریم‌ها، آن را به سمت سواحل شهر گالوستون هدایت کردند و گارد ساحلی ایالات متحده نیز مجوز تخلیه نفتکش را صادر کرد اما شرکت‌هایی که این انتقال‌ها را انجام می‌دهند، می‌گویند از بیم اقدام تلافی‌جویانه ایران نمی‌توانند نفت ضبط‌شده را تخلیه کنند.

بنا به گزارش وال‌استریت ژورنال، این مدیرعامل همچنین گفت چند شرکتی که درباره تخلیه این محموله با آنها تماس گرفته‌اند، آن را رد کرده‌اند.

بنا به گزارش وال‌استریت ژورنال، مدیرعامل یک شرکت کشتیرانی که در خلیج مکزیک فعالیت دارد نیز نگرانی‌های مشابهی را مطرح کرد و گفت: مشخص نیست کسی قرار است به آن (محموله نفت) دست بزند یا خیر.

به نوشته وال‌استریت ‌ژورنال، معضل تخلیه این نفتکش نشان‌دهنده دشواری‌هایی است که دولت آمریکا در اجرای تحریم‌ها علیه ایران با آنها مواجه است. تحلیلگران و مقام‌های سابق آمریکایی بر این باورند ایران از این تاکتیک‌ها برای منصرف کردن غرب از مانع‌تراشی در مسیر صادرات نفت خود استفاده می‌کند.

این رسانه آمریکایی همچنین اعلام کرد افراد آشنا با این موضوع می‌گویند کشتی سوئز راجان تنها پس از آن تحت نظارت دولت ایالات متحده قرار گرفت که یک سازمان غیردولتی مستقر در نیویورک به نام اتحاد علیه ایران هسته‌ای ‏(UANI) که از تحریم‌های همه‌جانبه علیه تهران حمایت کرده است با استناد به تصاویر ماهواره‌ای و داده‌های مربوط به رصد تردد کشتی‌ها، این نفتکش را به حمل نفت تحریم‌شده متهم کرد. سپس وکلای مدافع قربانیان حادثه ۱۱ سپتامبر و خانواده‌های‌شان که دادگاه‌های ایالات متحده به آنها حق مطالبه غرامت از دولت ایران را داده‌اند علیه یکی از مالکان کشتی شکایت کردند. به گفته این افراد، طرح این ادعا همراه با یک شکایت مدنی متعاقب آن، مقامات فدرال را بر آن داشت تا به این پرونده رسیدگی کنند.

بنا به گزارش وال‌استریت ژورنال مارک والاس، مدیر اجرایی UANI نیز گفته است: اگر شرکت‌های کشتیرانی و تجاری مرتبط در هراس از تلافی ایران زندگی کنند، ایالات متحده نمی‌تواند تحریم‌های نفتی را اجرا کند. بدون بازدارندگی واقعی آمریکا، ایران می‌تواند با مصونیت از مجازات برای شکست دادن بهترین قوانین تحریمی دست به کار شود.

البته دزدیدن نفتکش سوئز راجان توسط آمریکا که حامل نفت خام ایران بود، از سوی ایران بی‌پاسخ نماند.

بلافاصله پس از انتشار خبر راهزنی دریایی آمریکا بود که نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد نفتکشی که حامل نفت آمریکا بود و پس از برخورد با شناور ایرانی قصد فرار داشت، توقیف شد.

چند روز بعد نیز در تاریخ 13 اردیبهشت‌ماه، این بار نیروی دریایی سپاه از توقیف یک نفتکش خارجی متخلف در آب‌های تنگه هرمز خبر داد.

پس از توقیف این ۲ نفتکش آن هم به فاصله چند روز بود که رسانه‌های خبری اعلام کردند این اقدام ایران در واکنش به توقیف یک نفتکش که حامل نفت ایران بوده، انجام شده است. در همین رابطه خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس گزارش داد اقدام اخیر ایران، در واکنش به توقیف نفتکش سوئز راجان که حامل نفت خام ایران بوده، انجام گرفته است. این رسانه آمریکایی نوشته بود: توقیف این ۲ نفتکش در کمتر از یک هفته پس از ناپدیدشدن نفتکش سوئز راجان انجام می‌شود که داده‌های ردیابی‌اش آخرین‌ بار آن را در شرق آفریقا و در مسیر آمریکا نشان داد.

خودداری شرکت‌های آمریکایی از تخلیه نفت خام ایران از نفتکش دزدیده شده سوئز راجان که ناشی از هراس آنها از واکنش ایران است، نشان از این دارد که برخلاف دولت آمریکا، شرکت‌های آمریکایی این واقعیت را پذیرفته‌اند که دیگر دوران بزن دررو تمام شده و هر کنش ضدایرانی، واکنش قاطع ایران را در پی خواهد داشت. چنانکه همان‌طور که پیش‌تر به آن اشاره شد، بنابر گزارش رسانه‌های غربی، جمهوری اسلامی در واکنش به توقیف نفتکشی که حامل نفت ایران بود، تنها در چند روز 2 نفتکش وابسته به آمریکا را توقیف کرد و با توجه به همین موضوع باید گفت شرکت‌های آمریکایی حق دارند به‌خاطر هراس از واکنش حتمی ایران، از تخلیه و حراج محموله نفتکش سوئز راجان سر باز بزنند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  3. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  5. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  6. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  7. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  8. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  11. مشروبات تقلبی از جامعه پزشکی هم قربانی گرفت

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  15. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  16. نظر جالب شریعتمداری درباره طرح نور و لایحه حجاب/ پاسخ خلجی به انتقادات نمایندگان درباره قیمت دلار

  17. من عجله ندارم!

  18. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. آقای رئیس‌جمهور! لطفاً فراموش نکنید!

  21. آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

  22. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  23. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  24. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  25. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  4. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  5. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  6. نظر جالب شریعتمداری درباره طرح نور و لایحه حجاب/ پاسخ خلجی به انتقادات نمایندگان درباره قیمت دلار

  7. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  8. آقای رئیس‌جمهور! لطفاً فراموش نکنید!

  9. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  10. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  11. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  12. نگاهی به فرمان ضد فساد هشت ماده ای 

  13. توضیحات سردار جعفری درباره تذکر رهبری پیرامون مبارزه با بی‌حجابی/ توصیه همتی درباره نرخ‌های متفاوت ارز

  14. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  15. اگر این صحنه‌ها در ایران بود...

  16. سلاح اتمی؛ جزو برنامه ریزی امنیتی و دفاعی ایران است؟ /تمام «نه»های رهبر انقلاب به سلاح هسته ای +اینفو

  17. رهبر انقلاب: تحریم‌ها ملت ایران را از پا در نمی‌آورد/ اگر حال جامعه کارگری خوب شود، حداقل نیمی از مردم حالشان خوب می‌شود

  18. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  19. سوء استفاده عباس عبدی از «ماچه الاغ ماده»!

  20. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

  21. معلمان تلاش کنند گره ذهنی دانش آموزان باز شود

  22. ناصر ایمانی: فرض کنیم یکی از این صحنه های ضرب و شتم ....

  23. همه رقیبان قالیباف در ریاست مجلس آینده/ توضیح معاون رئیسی درباره استقرار فراجا در بنیاد نخبگان

  24. رئیسی: مشکلات آبی و برقی کشور در حال حل‌شدن هستند  

  25. ضرب‌الاجل مجلس برای دولت / منتظر مدیریت بازار ارز هستیم  

آخرین عناوین