«روس‌ستیزان» بینا و «آمریکوفیل‌های» نابینا!

سعید ونکی، گروه سیاسی الف،   4020424080 ۲۱۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۹۷ تکراری یا غیرقابل انتشار
«روس‌ستیزان» بینا و «آمریکوفیل‌های» نابینا!

منافع‌ملی ما و خط‌قرمزهای جامعه ایرانی که مهم‌ترین آن تمامیت‌ارضی و یکپارچگی سرزمینی است، ایجاب می‌کند که در هر موقعیت مکانی، زمانی و نسبت به کشورهایی که به این خطوط قرمز تعدی می‌کنند، واکنش یکسانی نشان داده شود. اما این گزاره در مورد اصلاح‌طلبان چندان صدق نمی‌کند؛ آنان که چشمان خود را به‌روی تعدی‌های بی‌شمار آمریکا به‌حقوق ملت ایران بسته و فقط سنسورهای روس‌ستیزی و چین‌ستیزی‌شان فعال است؛ آنان که مشغول توجیه، بهانه‌تراشی و تئوریزه‌کردن جنایات آمریکا علیه ایران هستند اما با اولین خطای چین و روسیه، قرآن‌ها را بر سر نیزه کرده و فریاد «وا اسلاما» سر می‌دهند! 

شاید این سطور برای برخی این تلقی را ایجاد کند که نگارنده در حال سفیدشویی از اقدامات چین و روسیه است که مطلقاً اینگونه نیست. باید به خطای هر کشوری و خیالات خامشان، پاسخ قاطع و درخوری داد.

نه چین، نه روسیه و نه هیچ قدرت دیگری متحد و دوست ایران به‌شمار نمی‌روند؛ تحولات بین‌الملل ایجاب کرده که در مسائل مختلفی نقاط اشتراکی ایجاد و همگرایی حاصل شود.

حتی این تفسیر قابل اعتناست که عامل نزدیکی ایران به روسیه و چین، آمریکایی است که با سیاست‌های خصمانه خود به رابطه متعادل ایران و غرب در سال‌های نه‌چندان دور خدشه وارد کرده؛ رابطه‌ای که در آن خرید 30 درصدی نفت تولیدی ایران توسط آمریکا از سال 68 تا 72 و حضور پررنگ شرکت‌ها و محصولات اروپایی در صنایع بزرگ ایران هم دیده شده که تمام این تعاملات با خصم‌اندیشی و راهبرد ددمنشانه آمریکا بر هم خورده است. 

اما جریان اصلاح‌طلب که زعامت ایالات‌متحده بر دهکده‌جهانی را خدشه‌ناپذیر و لایتغیر می‌داند و در پی ادغام ایران در این نظم مسلط، پذیرفتن هژمونی آمریکا و مناسبات حاکم بر آن است، نگاه متوازنی بین خطاهای شرق و غرب ندارد. برای آنان شرق هیولایی است که در پی بلعیدن ایران و تجزیه خاک ماست اما آمریکا با وجود هر اقدام خود، قبله‌ای است که سرانجام باید به سوی آن سجده کرد.

با این منطق، می‌توان تقصیر تحریم‌هایی که از اوایل انقلاب تا کنون وضع شده را از گردن آمریکا ساقط کرد و کار را تا جایی پیش برد که نگاه کودکانه‌ای به خروج ایالات‌متحده از برجام داشت و آن را به شعار روی موشک‌ها، سخنان وعاظ نماز جمعه، اقدامات دلواپسان و کاسبان تحریم مرتبط کرد!

با این نگاه باید به همگرایی دیپلماتیک چین و روسیه در بیانیه‌های واهی کشورهای حاشیه خلیج‌فارس معترض بود و هر روز از لزوم برخورد با آنان سخن گفت اما یک‌بار، فقط یک‌بار از جنایات نامتناهی آمریکا علیه ایران چیزی نگفت.

در رسانه‌های آنان نه خبری از خباثت تحریم‌های دارویی آمریکاست و نه تلاش این کشور برای نابودی و به گرسنگی‌کشاندن مردم ایران. از نگاه خط‌ امامی‌های دیروز و اصلاح‌طلبان امروز، ایران مقصر قطعی تحریم‌هاست و این گزاره‌ای است لایتغیر. می‌گویند ایران هزینه ماجراجویی خود را می‌پردازد و باید مثل یک برده سر‌ به راه، زعامت ارباب را بپذیرد. همان‌هایی که پس از خروج آمریکا از برجام، ترسان و لرزان حاضر به مذاکرات موشکی و زدن چوب حراج بر سر امنیت‌ملی بودند.

فکاهی ماجرا جایی است که این طیف امروز دلواپس منافع‌ملی و تمامیت ارضی کشور بر سر یک بیانیه مضحک شده‌. به وزارت خارجه می‌تازند که اعتراض به روسیه و احضار سفیرش کافی نیست، توضیحات روسیه قانعشان نمی‌کند و به‌دنبال نابودی رابطه با همسایه‌ای هستند که امروز در موارد متعددی با آن منافع مشترک وجود دارد.

ای کاش این روس‌ستیزان بینا و آمریکوفیل‌های نابینا که تا این حد بر سر منافع ملی حساسیت دارند، به شکلی مشابه به مواجهه با آمریکا می‌پرداختند تا دم‌‌زدنشان از منافع‌ملی باورپذیر می شد! 

 

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۱۴۴۹۶۲۰۸:۳۹:۳۰ ۱۴۰۲/۴/۲۵
همانطور که نوشتید ما با هیچ کشوری «دوست نیستیم» اما مشکل این است که شما و یا روسوفیلها روسیه و چین را «دوست» حساب می کنید.
ناشناس۳۱۴۵۰۹۸۱۰:۱۸:۳۶ ۱۴۰۲/۴/۲۵
مسئله اصلی و سوال برانگیز در تناقضات و مغالطات این نوع تفکر هستش ،شما که ادعای یک کشور مسلمان با تفکرات (اسلام ناب محمدی)را یدک میکشید،چرا چین و روسیه کومونیست و بی دین را دوست و همپیمان خود میدانید؟
ناشناس۳۱۴۵۱۷۴۱۱:۰۳:۴۴ ۱۴۰۲/۴/۲۵
چه ربطی داشت؟ کجای دین گفته مراوده نکنید؟ حتی نمیدانی روسیه کمونیستی هم نیست در ضمن آمریکا که دارد آموزش شیطان پرستی در مدارس می‌هد چگونه با او باید برخورد کرد؟!!!
ناشناس۳۱۴۶۳۰۰۱۶:۵۶:۳۲ ۱۴۰۲/۴/۲۵
روسیه کمونیستی نیست اما مسلمان هم نیست ودر فساد و پیروی از شیطان اگر بیشتر از آمریکا نباشد کمتر هم نیست!! اما شما دوست دارید روسیه را تطهیر کنید! می گویید روسیه شوروی نیست بله اسمش عوض شده اما چه روسیه قبل از شوروی و چه شوروی و چه روسیه فعلی حتی بیشتر از آمریکا به ایران ضربه زدند طی ۸ سال جنگ تحمیلی این شوروی (روسیه) بود که صدام را تا دندان مسلح کرد تا خاک ما را تصرف کند و اگر کارنامه سیاه زمان روسیه بودنش را باز کنی می بینی این روسیه بود که به خاک ما تجاوز کرد و بخش مهمی از آن را جدا کرد ؟! این روسیه بود که به عقاید ما بی حرمتی کرد و حرم امام رضا را به توپ بست ؟!!این روسیه بود که صهیونیست را بدعت نهاد و فلسطین را اشغال کرد !! این روسیه بود که سهم ما از دریای خزر را کم کرد ؟! این روسیه بود که در فروش نفت همواره برای حفظ منافع خود بر خلاف خواست ما عمل کرد ! این روسیه است که با فریب در حال تحقق بخشیدن به آرزوی دیرینه خود یعنی دست یافتن به آبهای آزاد از طریق خلیج فارس است !! و این روسیه است که در کمال وقاحت برای خوشایند عربهای خلیج فارس و جلب بازار آنها از جزایر سه گانه ما مایه می گذارد !! خدائیش به کدام منفعت وحسن‌ همجواری روسیه به او اعتماد می کنید ؟!
ناشناس۳۱۴۷۷۹۶۱۱:۲۸:۴۸ ۱۴۰۲/۴/۲۶
امریکا در زمان جنگ تحمیلی علاوه بر حمایتهای مالی و تسلیحاتی از صدام مستقیم به نفتکش های ایران و سکوهای نفتی ما حمله می کرد و الان هم علاوه بر تحریمهای بانکی و نفتی نفتکش های ایرانی را توقیف می کند یعنی بطور مستقیم با ایران جنگ می کند چین و روسیه هرگز چنین کاری با ایران نکرده و نمی کنند.
ناشناس۳۱۴۷۸۰۶۱۱:۳۵:۴۹ ۱۴۰۲/۴/۲۶
اسرائیل را امریکا و اروپا با بهانه هلوکاست تاسیس کردند اکنون هم بیشترین حمایت از رژیم صهیونیستی از سوی امریکا و غرب صورت می گیرد.
ناشناس۳۱۴۷۸۱۱۱۱:۳۷:۱۹ ۱۴۰۲/۴/۲۶
سهم 50 درصدی ایران از دریای خزر در دولت اصلاحات به 9 درصد تقلیل یافت اصلاح طلبان باید در این مورد پاسخگو باشند.
ناشناس۳۱۴۷۹۰۹۱۲:۲۵:۳۰ ۱۴۰۲/۴/۲۶
ظریف چرا در سفر به کویت در 11 اذرماه سال 92 در یک کنفرانس خبری اعلام کرد که ایران درباره مالکیت بر جزیره ابوموسی اماده مذاکره است ؟!
ناشناس۳۱۴۵۱۷۷۱۱:۰۴:۴۵ ۱۴۰۲/۴/۲۵
چین و روسیه تحریم و تهدید و ترور نمی کنند دشمن اصلی ما امریکای تروریست جنایتکار است.
ناشناس۳۱۴۵۵۱۸۱۳:۰۱:۵۷ ۱۴۰۲/۴/۲۵
بس کنید این تکرار طوطی‌وار رو. جنایتکارتر از امریکا هم هست
ناشناس۳۱۴۶۵۸۰۱۹:۰۶:۲۷ ۱۴۰۲/۴/۲۵
امریکا جنایتکارترین کشور دنیاست جنگهای ویتنام و ژاپن و عراق و افغانستان و لیبی و سوریه و غیره و ریختن خون میلیونها انسان بیگناه توسط یانکی ها دلیل این مدعاست.
ناشناس۳۱۴۵۶۹۳۱۳:۴۷:۳۱ ۱۴۰۲/۴/۲۵
روسیه و چین چون کاری با نظام ندارد و صرفا دنبال منافع اقتصادی هستند جز دشمنان نیستند حتما اگر امریکا هم به نظام کاری نداشت حتما دوست بود
ناشناس۳۱۴۷۸۳۸۱۱:۴۶:۳۱ ۱۴۰۲/۴/۲۶
احسن پس قبول داری که امریکا با نطام ایران مشکل که چه عرض کنم 43 سال میخواد این نظام را ساقط کنه ، البته آمریکا به هر حکومتی که همسو با سیاست های او نباشه مشکل داره واین ناشی از خوی طاغوتی سردمداران آمریکاس؛ در ضمن شما با چه رویی از کشور جنایتکار که طی این سالها با تمام قوا به جنگ پیدا و پنهان ملت ایران آمده حمایت می کنید نفرین ابدی بر سردمداران کثیف شیطان پرست (آدمخوار) آمریکا.ما تا ابد خونخواه 380 هزار شهید قبل و بعد انقلاب از آمریکا جنایتکار هستیم.
چین۳۱۴۶۰۵۹۱۵:۲۶:۱۸ ۱۴۰۲/۴/۲۵
اصلا چینی ها جنایت نمیکنن راستی از وضعیت مسلمانان چین چه خبر
ناشناس۳۱۴۶۲۵۱۱۶:۴۰:۳۹ ۱۴۰۲/۴/۲۵
اون افرادی که منظور شما هست ایگر ها هستند که بسیار افراطی مانند داعش و القاعده بوده و فقط اسم مسلمان رو یدک میکشند . نگران انها نباشید
ناشناس۳۱۴۶۵۸۳۱۹:۰۸:۱۸ ۱۴۰۲/۴/۲۵
ما در امور داخلی چین مداخله نمی کنیم بحث ما در مورد جنایات امریکا در ایران است.
ناشناس۳۱۴۶۶۰۶۱۹:۱۷:۵۴ ۱۴۰۲/۴/۲۵
غرب شاید تهدید می کند ولی روس و چین با روشهای مخصوص و حیله گرانه خودشان عمل می کنند.
ناشناس۳۱۴۷۸۶۳۱۱:۵۹:۳۵ ۱۴۰۲/۴/۲۶
امریکا و غرب تهدید و تحریم و ترور می کنند اما روسیه و چین هرگز چنین نمی کنند.
ناشناس۳۱۴۶۸۲۸۲۱:۲۳:۱۰ ۱۴۰۲/۴/۲۵
روسیه در طول تاریخ بزرگترین دشمن ایران بوده و هست
ناشناس۳۱۴۷۸۶۴۱۲:۰۰:۱۰ ۱۴۰۲/۴/۲۶
دشمن اصلی ما امریکاست.
ناشناس۳۱۴۷۰۰۴۲۲:۴۸:۵۹ ۱۴۰۲/۴/۲۵
پس این کیست که به خاک اکراین حمله وتجاوز کرده !
ناشناس۳۱۴۷۸۶۵۱۲:۰۰:۵۱ ۱۴۰۲/۴/۲۶
جنگ اوکراین به ما مربوط نیست ما باید بفکر منافع ملی خودمان باشیم.
ناشناس۳۱۴۵۲۴۸۱۱:۳۴:۰۲ ۱۴۰۲/۴/۲۵
ایران برای تامین منافع ملی خود با همه ی کشورهای دنیا تعامل دارد حالا اگر امریکا و 3 کشور خبیث اروپایی ایران اسلامی را بر نمی تابند دلیل نمیشه که با همه ی دنیا قطع رابطه کنیم.
ناشناس۳۱۴۶۴۲۵۱۷:۳۹:۵۴ ۱۴۰۲/۴/۲۵
ایران نباید از کشور متجاوز روسیه حمایت کند. ایرانی ها نامردی روسیه در ندادن طلاهای ایران به مصدق و حمایتش از پیشه وری در غائله آذربایجان را فراموش نمیکند
ناشناس۳۱۴۷۸۱۸۱۱:۳۸:۳۶ ۱۴۰۲/۴/۲۶
دشمن دشمن تو (امریکا) دوست توست.
ناشناس۳۱۴۵۲۶۲۱۱:۳۹:۰۰ ۱۴۰۲/۴/۲۵
روسیه متحد استراتژیک ایران در مبارزه با داعش در جنگ سوریه بود اگر حمایت روسیه نبود الان کشورهای منطقه تجزیه شده بودند و داعش به ایران رسیده بود.
ناشناس۳۱۴۵۳۹۶۱۲:۲۷:۲۷ ۱۴۰۲/۴/۲۵
این که متحد ایران شد در جنگ با داعش بله ولی اینقدر بزرگش نکنید چون بار اصلی بر دوش ایران بود
ناشناس۳۱۴۵۷۵۹۱۴:۰۳:۲۱ ۱۴۰۲/۴/۲۵
ادعای تکراری و توجیه کننده
ناشناس۳۱۴۶۳۱۶۱۷:۰۴:۱۸ ۱۴۰۲/۴/۲۵
همین روسیه متحد استراتژیک اسرائیل بود وقتی چشمش را بر حملات صهیونیست ها بر مواضع نیروهای ما در سوریه می بست !!
ناشناس۳۱۴۵۳۴۹۱۲:۱۰:۱۴ ۱۴۰۲/۴/۲۵
امریکا با کودتای 28 مرداد 32 در امور داخلی ایران دخالت کرد با کاپیتالاسیون ایرانیان را تحقیر کرد در زمان جنگ تحمیلی هواپیمای مسافربری ایران را با 290 سرنشین ساقط کرد و به فرمانده ناوش مدال افتخار داد و سکوهای نفتی ایران را در خلیج فارس منهدم می کرد و از صدام حمایت همه جانبه مالی و تسلیحاتی می کرد با اینهمه جنایت چرا برجام را امضاء کردند ؟!
حیدر۳۱۴۵۴۱۲۱۲:۳۲:۳۸ ۱۴۰۲/۴/۲۵
بیشتر سلاح عراق را شوروی ( روسیه ) تامین کرد - نمونه اش هواپیماهای عراقی همه میگ و سوخو بودند.
ناشناس۳۱۴۶۵۸۷۱۹:۱۰:۱۶ ۱۴۰۲/۴/۲۵
شوروی کمونیستی فرو پاشید در جنگ تحمیلی امریکا و اروپا تمام قد از صدام حمایت مالی و تسلیحاتی می کردند همانطور که امروز از زلنسکی حمایت می کنند.
ناشناس۳۱۴۵۹۵۶۱۴:۵۵:۵۴ ۱۴۰۲/۴/۲۵
کی به صدام موشک کروز و تانک و هواپیما داد ؟! شوروی و روسیه فعلی
ناشناس۳۱۴۶۵۹۱۱۹:۱۱:۵۰ ۱۴۰۲/۴/۲۵
امریکا و انگلیس تانک و نفربر و المان سلاح شیمیایی و فرانسه جنگنده میراژ به صدام دادند.
ناشناس۳۱۴۶۳۲۴۱۷:۰۶:۲۲ ۱۴۰۲/۴/۲۵
جنایات وتجاوز آمریکا در ایران را شمردی ؟! جنایات وتجاوز های روسیه را هم بشمار !!
ناشناس۳۱۴۶۸۷۲۲۱:۴۳:۳۵ ۱۴۰۲/۴/۲۵
روسیه هم بااشغال شمال ایران ، مساحت ایران رو کم کرد ، در جنگ به عراق کمک کرد ، در تحویل واکسن کرونا بدعهدی کرد و‌ سامانه اس ۳۰۰ را با تاخیر تحویل داد
ناشناس۳۱۴۵۷۶۰۱۴:۰۳:۲۳ ۱۴۰۲/۴/۲۵
میشه بگی در کدام کشورها هر چند وقت یه بار اقدام به آتش زدن قران میکنند و یادرروزنامه ها و کتابهاشون به پیامبر رحمت توهین و افترا میبندند . شما کافر حربی را با چی میشناسید پروفسور
ناشناس۳۱۴۶۳۲۸۱۷:۰۷:۵۱ ۱۴۰۲/۴/۲۵
میشه بگی کدام کشور صهیونیست را پدید آورد و به جان مسلمانان انداخت ؟
ناشناس۳۱۴۷۸۲۵۱۱:۴۰:۰۷ ۱۴۰۲/۴/۲۶
امریکا رژیم جعلی صهیونیستی را بوجود اورد.
ناشناس۳۱۴۷۰۰۹۲۲:۵۲:۰۴ ۱۴۰۲/۴/۲۵
کافر حربی طبق فقه اصیل اسلامی هر کسی هست که پیرو ادیان ابراهیمی نباشد
ناشناس۳۱۴۶۲۹۴۱۶:۵۴:۱۸ ۱۴۰۲/۴/۲۵
ببخشیدا شما هنوز کمونیست را درست بلد نیستی بنویسی یعنی در طول عمر حتی یک کلمه هم در این‌مورد نخواندی امریکا دوستان عموما از چنین طبف ادمها هستند
ناشناس۳۱۴۵۱۰۷۱۰:۲۳:۳۶ ۱۴۰۲/۴/۲۵
متاسفانه در پی تغییر ایدوئولوژی انقلاب از نه شرقی نه غربی به نگاه به شرق ، شرق از این موقعیت سوء استفاده کرده و اعتماد مردم را خدشه دار کرد فراموش نکنیم 60 میلیون دز واکسن اسپوتنیک که روسیه به ایران نداد و شاید اگر آمده بوده هزاران نفر از مرگ نجات میافتند ، پس تحریم دارویی غرب در برابر بد قولی شرق قرار میگیرد
ناشناس۳۱۴۵۱۶۹۱۱:۰۰:۲۶ ۱۴۰۲/۴/۲۵
عزیزم خودشان هم مشکل تولید داشتند، اما آقایان دنبال سبد جهانی که دست غرب هست بودن و از چین وارد نمی کردن
ناشناس۳۱۴۵۷۰۴۱۳:۴۹:۳۵ ۱۴۰۲/۴/۲۵
اگر مشکل داشتند چرا از ایران پول گرفتند و به ایران قول دادند و ایران هم روی این قول حساب باز کرد .
ناشناس۳۱۴۶۶۲۸۱۹:۲۷:۰۱ ۱۴۰۲/۴/۲۵
مسئولان دولت روحانی میگفتن بدون برجام و FATF نمی توانیم واکسن بخریم !!!
ناشناس۳۱۴۵۱۸۰۱۱:۰۶:۵۱ ۱۴۰۲/۴/۲۵
برجام مغایر ایدئولوژی نه شرقی نه غربی بود در ضمن چرا امریکا فروش واکسن و دارو به ایران را تحریم کرده است ؟!
ناشناس۳۱۴۵۷۶۸۱۴:۰۵:۳۶ ۱۴۰۲/۴/۲۵
ورود واکسن از امریکا و اروپا ممنوع بود؟!
ناشناس۳۱۴۶۵۹۴۱۹:۱۳:۱۰ ۱۴۰۲/۴/۲۵
امریکا حتی فروش داروهای کودکان بیمار پروانه ای به ایران تحریم کرده است.
واکسن۳۱۴۶۳۴۰۱۷:۱۱:۵۵ ۱۴۰۲/۴/۲۵
فروش دارو و واکسن هیچ وقت تحریم نبوده ما تحریم بانکی هستیم و هیچ بانکی حاضر نیست با ما تبادل مالی بکنه و پول دارو را منتقل بکنه چین هم بجای پول نفت واکسن داد .
ناشناس۳۱۴۷۸۲۹۱۱:۴۱:۰۶ ۱۴۰۲/۴/۲۶
چرا داروی کودکان بیمار پروانه ای را به ایران نمی دهند ؟!
امیر حسین سلطان/تهران۳۱۴۵۱۵۷۱۰:۵۴:۰۰ ۱۴۰۲/۴/۲۵
آقای نویسنده مطلب باید بدانند از بابت گرایش شان به روابط ایران با شرق یک عذرخواهی لااقل به خوانندگان الف بدهکارند! و دقیقا وقتی دلیل این بدهکاری هم بعضا از رویکردهای حداقل سیاست ورزانه(و نه الزاما دشمنانه!) از سوی چین و روسیه هویدا می شود متاسفانه ایشان همچنان با عناد و لجاجت ساز مخالفت با اصلاح طلبان و گرایش مقابل به گرایش سیاسی خودشان سر می دهند و می خواهند شرق را دوست ثابت و همیشگی و لایتغیر ایران جا بزنند و تمامی بدی ها و دشمنی ها را متوجه غرب و آمریکا و گرایش های متمایل به غرب در ایران بدانند ولاغیر! جناب ونکی اصلا فرض بگیریم اصلاح طلبان بد و بدتر و بدترین باشند اما اینقدر سرسختی و یکجانبه نگری شما هم هرگز قابل پذیرش عقلی و منطقی نخواهد بود. مطمئن باشید بزرگمردان انقلاب و کشور که بر شعار نه شرقی نه غربی جمهوری اسلامی تاکید می ورزیدند اگر الان در قید حیات می بودند هرگز این نحوه دفاعیات شما از شرق و جبهه گیری مقابل غرب را نمی پسندیدند. والله اعلم
ناشناس۳۱۴۵۲۵۴۱۱:۳۶:۰۷ ۱۴۰۲/۴/۲۵
درس عبرت برجام این بود که هرگز نباید به مذاکره و تعامل با دولتهای بدعهد و خبیث امریکا و اروپا اعتماد کنیم.
ناشناس۳۱۴۵۷۳۱۱۳:۵۴:۲۶ ۱۴۰۲/۴/۲۵
اقدامات اخیر روسیه و چین در زیر سوال بردن تمامیت ارضی ایران بد قولی در خصوص ارسال 60میلیون دز واکسن اسپوتیک ، بد قولی در خصوص ارسال سامانه اس 300 بد قولی و دیر تحویل دادن نیروگاه هسته ای بوشهر ، رای مثبت به قحطنامه های شورای امنیت علیه ایران و ... هم نشان میدهد هرگز نباید به روس و چین اعتماد کرد
ناشناس۳۱۴۶۶۳۴۱۹:۲۸:۴۷ ۱۴۰۲/۴/۲۵
روحانی زبان گفتگو با دنیا را بلد نبود رئیسی در اولین روز ورود به پاستور با رئیس جمهور برخی کشورها تلفنی تماس گرفت و سیل واکسن را به کشور روانه کرد.
ناشناس۳۱۴۶۳۵۵۱۷:۱۷:۰۳ ۱۴۰۲/۴/۲۵
ودرس عبرت دور دوم مذاکرات این بود که وقتی خودت زبان داری از دیگری نخواه که به جای تو حرف بزند !!
ناشناس۳۱۴۵۳۲۳۱۲:۰۲:۳۳ ۱۴۰۲/۴/۲۵
در پی بیانیه چین و روسیه در مورد جزایر ایرانی سفرای این دو کشور به وزارت خارجه فراخوانده شدند و اعتراض رسمی ایران به اونها ابلاغ شد اما زمانیکه امریکا و اروپا به هیچکدام از تعهدات برجامی خود عمل نکردند و تحریم ها لغو نشدند و حتی ترامپ از برجام خارج شد اصلاح طلبان چرا سکوت کردند ؟!
ناشناس۳۱۴۶۳۶۲۱۷:۱۹:۳۴ ۱۴۰۲/۴/۲۵
خود دولت روحانی در جواب ترامپ غنی سازی را شروع کرد !
ناشناس۳۱۴۷۸۳۴۱۱:۴۳:۴۵ ۱۴۰۲/۴/۲۶
غنی سازی 60 درصدی مصوبه مجلس بود روحانی چرا با خروج ترامپ از برجام سفیر سوئیس به عنوان حافظ منافع امریکا در ایران را احضار نکرد ؟!
علی۳۱۴۷۴۸۱۰۸:۰۰:۰۶ ۱۴۰۲/۴/۲۶
اولین حرف منطقی به نویسنده ای که میتواند قلم فرسایی کند در مخالفت گرد بودن زمین واعدام گالیله
ناشناس۳۱۴۵۲۱۵۱۱:۲۱:۳۶ ۱۴۰۲/۴/۲۵
لابد چین وروسیه از گروه های تجزیه طلب ایرانی همه جوره حمایت میکنن! خباثت امریکایی ها علیه ملت ایران تمامی نداره
ناشناس۳۱۴۵۳۵۲۱۲:۱۰:۵۰ ۱۴۰۲/۴/۲۵
هی تند نرو! تاریخ معاصر رو بخونی متوجه میشی روسیه هم در هر جا که منافعش ایجاب کرده از تجزیه طلبان حمایت کرده! ماجرای پیشه وری و بعدا احزاب کومله و دمکرات و کمونیست کردستان و بعدتر حزب توده و...! داستان مفصلی است...
ناشناس۳۱۴۵۴۴۵۱۲:۴۱:۴۳ ۱۴۰۲/۴/۲۵
تاریخ ایران جنایات امریکا را نشان می دهد.
ناشناس۳۱۴۵۴۰۶۱۲:۳۱:۱۹ ۱۴۰۲/۴/۲۵
فضای مجازی دست آمریکاست . این را از تعداد کامنتهای هیستریک و عصبی به این مطلب و مثبت و منفی های خاص ، می توان فهمید . یک دسته چهل پنجاه نفری همیشه آماده ، در فضای مجازی می تواند بیش از چندین لشکر ، مخرب باشد . نظامی خانه ها را خراب می کند که بازسازیش نهایت دو سه سال کار دارد اما سایبری ذهن ها را تخریب می کند که گاهی دهه ها لازم است تا ترمیم شود . آمریکای فوق ثروتمند باید خیلی نادان باشد که در کنار بودجه عظیم نظامی ، چند دلاری ناقابل برای مزدوران سایبری ، خرج نکند . فرمول فهمیدن ماجرا خیلی آسان است . ببینید ذیل مقاله ای که له یا علیه آمریکا مستقیم یا غیر مستقیم مطلبی آمده ، چه نوع کامنتهایی و با چه رویکردی ، ارسال می شود .
ناشناس۳۱۴۶۳۹۸۱۷:۲۹:۳۳ ۱۴۰۲/۴/۲۵
باز کم آوردی و شروع کردی به ساختن دشمنان خیالی ؟! نه جانم شخصا یکی از اون کسانی هستم که هیستریک می خوانی ! یک زن مسلمان ،محجبه و خانه دار عاشق ایران و ساکن قلب ایران ! پیگیر اخبار ایران و جهان از طریق شبکه های داخلی و خارجی دارای قدرت تجزیه و تحلیل !
ناشناس۳۱۴۵۶۰۷۱۳:۲۳:۱۶ ۱۴۰۲/۴/۲۵
آقای ونکی سلام اصلاح طلبان و آمریکا و هر کی که شما میگی جنایتکار و وطن فروش و نادان و .....نظر صریح شما چیه؟؟الان چیکار کنیم؟؟بریم رو دیوار سفارت روسیه شعار بنویسیم؟؟بریم تحصن کنیم؟؟
ناشناس۳۱۴۵۸۶۹۱۴:۳۳:۵۹ ۱۴۰۲/۴/۲۵
کامنتهای غربگراها همگی ماله کشی مطلق است .
ناشناس۳۱۴۶۰۱۳۱۵:۱۱:۳۷ ۱۴۰۲/۴/۲۵
این تصور شماست ما ساده لوح نیستیم و چین و روسیه رو دوست حساب نمی کنیم. فقط تعامل
ناشناس۳۱۴۶۶۰۰۱۹:۱۵:۵۹ ۱۴۰۲/۴/۲۵
اون کسانی که تصور می کردند با برجام امریکا دست از لجاجت و دشمنی با ایران بر می دارد واقعا ساده لوح بودند.
نادر۳۱۴۶۲۴۰۱۶:۳۷:۴۵ ۱۴۰۲/۴/۲۵
نه مشکل اینه که جلوی غربی ها وا دادید و خودتون هم نمیفهمید
ناشناس۳۱۴۶۲۸۴۱۶:۵۲:۰۷ ۱۴۰۲/۴/۲۵
فرصتی که در اختیار ایران است تاریخ هر هزار سال یک بار در اختیار کشوری قرار میدهد از ترانزیت کالا تا بازار بزرگ روسبه اوراسیا چین و... شما حتی یک پشمک نمیتوانی به امریکا بفروشی و پولش را بگیری خواهشا بت رویای کودکانه زندگی امریکایی منافع کشور را مثل همیشه به مخاطره نیندازید
ایرانی۳۱۴۶۵۸۴۱۹:۰۹:۴۸ ۱۴۰۲/۴/۲۵
مشکل اینجاست که غرب پرستان نمی دانند که امریکایی ها حتی اروپایی ها را دوست خود نه و بلکه برده ی خود می دانند و از بس تکبر ورزیده و خودستایی کرده اند خود را ارباب همه ی عالم می دانند لذا ما اگر در امریکا ذوب هم شویم نهایتا یک برده درجه چندم آن کشور ابر امپریالیست خواهیم بود و بس
وحید۳۱۴۴۹۶۳۰۸:۴۰:۱۱ ۱۴۰۲/۴/۲۵
با سلام ، جناب ونکی دقیقا درست می فرمایید ، اما مشکل در جایی است که کسانی که قدرت دستشان هست این توازون را بهم زدن و فقط نگاه به شرق دارند در عالم سیاست نه دوست همیشگی وجود دارد و نه دشمن ، تمام کشورها بر اساس منافع ملت خود قدم بر میدارند .
ناشناس۳۱۴۵۰۶۵۰۹:۵۳:۱۲ ۱۴۰۲/۴/۲۵
جواب شما در متن هست در ضمن آمریکای لاتین جز کدام هست؟ آفریقا؟!!
توازن۳۱۴۶۳۵۴۱۷:۱۶:۳۰ ۱۴۰۲/۴/۲۵
توازن در رابطه یعنی با همه ابرقدرت ها رابطه داشت اخه امریکای لاتین مثل ونزوئلا چه قدرتی داره که بخواد در توازن قدرت به ما کمک بکنه ونزوئلا یکی نیست به دادش برسه نخوای با فرغون پول ببری یک مرغ بخری توازن در رابطه یعنی رابطه عالی با ژاپن کره چین امریکا و اروپا هر کدام به یک اندازه نه این رابطه فقط با چین اونم چین نه ماشین الان نه تکنولوژی و نه حتی پول نقد به ما بده چون ما تحریم هستیم....
ناشناس۳۱۴۷۸۳۹۱۱:۴۶:۳۱ ۱۴۰۲/۴/۲۶
دولت نهم و دهم با صادرات فنی و مهندسی و کالا به ونزوئلا سالیانه 4 میلیارد دلار کسب درامد می کرد در دولت روحانی بازار ونزوئلا و بازار 600 میلیارد دلاری افریقا را از دست دادیم.
ناشناس۳۱۴۶۶۴۴۱۹:۳۳:۰۵ ۱۴۰۲/۴/۲۵
از وحید سوال دارم چرا دولت قبل در سراب و توهم رابطه با امریکا پول و وقت و زندگی میلیون ها ایرانی را به تباهی کشاند و توازن ایجاد نمی کرد ؟!
مانی۳۱۴۷۱۷۳۰۰:۱۵:۳۱ ۱۴۰۲/۴/۲۶
آفریقا و امریکای لاتین جزء فقرا و پول خورها هستند.
ناشناس۳۱۴۵۱۷۶۱۱:۰۳:۵۱ ۱۴۰۲/۴/۲۵
درسته، اصلاح طلبان تمایل به رابطه با هر دو طرف شرق و غرب دارند اما اصولگرایان فقط به سمت روس و چین غش می کنند ولی نکته مهم اینه که اصلاح طلبان در کشور هیچ پست و مقامی ندارند و صرفا در حد حرف و نقد فعالند و این اصولگرایان هستند که در چند دهه ی اخیر قدرت اصلی را در نهادهای تصمیم گیرنده در اختیار داشته‌اند.
ناشناس۳۱۴۵۲۷۱۱۱:۴۴:۰۲ ۱۴۰۲/۴/۲۵
اصلاح طلبان 35 سال بعد از انقلاب حکومت کردند و نتیجه عملکردشون هم افزایش شدید فاصله طبقاتی فقر و بیکاری و تورم و رکود و فساد بود در 8 سال گذشته هم همه ی تخم مرغ هایشان را در سبد برجام گذاشتن و با خروج ترامپ از برجام کشور را ورشکسته و با 1500 هزار میلیارد تومان بدهی و 480 هزار میلیارد تومان کسری بودجه و خزانه را بدهکار و صندوق توسعه را خالی و برق را با 22 هزار مگاوات ناترازی تحویل دادند.
ناشناس۳۱۴۵۴۴۳۱۲:۴۱:۰۶ ۱۴۰۲/۴/۲۵
حرف شما تناقض دارد.می گویید اصلاح طلبان غربگدا هستند و ۳۵ سال در راس بوده اند ولی هنوز با آمریکا روابط سیاسی نداریم. پس یا اصلاح طلبان ۳۵ سال سرکار نبوده اند یا غربگرایی انها دروغ است یا تدارکاتچی بوده اند.
ناشناس۳۱۴۶۵۶۱۱۸:۵۷:۴۹ ۱۴۰۲/۴/۲۵
اصلاح طلبان همواره تلاش کرده اند دل امریکا را بدست بیاورند اما همیشه از شیطان بزرگ سیلی خوردند.
ناشناس۳۱۴۵۷۴۰۱۳:۵۷:۱۵ ۱۴۰۲/۴/۲۵
اصلاح طلبان هیچوقت حکومت نداشتند بلکه مقداری از قدرت اجرایی را در دولت داشتند.
ناشناس۳۱۴۶۵۶۳۱۸:۵۸:۵۱ ۱۴۰۲/۴/۲۵
دولتهای موسوی و هاشمی و خاتمی و روحانی همه اصلاح طلب بودند.
ناشناس۳۱۴۵۲۷۶۱۱:۴۶:۲۸ ۱۴۰۲/۴/۲۵
همان حرف کی بود کی بود من نبودم جریان غرب گرا و هیچ کاره ام! در مورد به کدام سو تمایل داشتن که همگان می دانند این طیف چگونه هست!
ناشناس۳۱۴۴۹۶۵۰۸:۴۱:۱۶ ۱۴۰۲/۴/۲۵
منافع مشترک با روسیه چیست؟
ناشناس۳۱۴۴۹۶۸۰۸:۴۳:۵۵ ۱۴۰۲/۴/۲۵
صحبت این است همانطور که با این کشورها که حتی زمانی به صدام سلاح فروختند، رابطه دارید با بقیه دنیا هم رابطه داشته باشید.
ناشناس۳۱۴۵۱۸۸۱۱:۰۹:۳۸ ۱۴۰۲/۴/۲۵
دیپلماسی دولت قبل در رابطه با امریکا و 3 کشور اروپایی خلاصه شده بود که البته موفق هم نبود اما اکنون دولت بدنبال تعامل عزتمندانه با همه ی کشورهای دنیاست.
علی۳۱۴۴۹۶۹۰۸:۴۴:۰۱ ۱۴۰۲/۴/۲۵
من سالها کنار روسها زندگی کردم , روس ها مثل اروپایی ها دچار سرمای شدید رفتاری هستند سرمایی که حاصل از خود برتر بینی است ، هر چقدر هم دوستشان باشی باز این سرما بر سر رابطه سایه می افکند.
ناشناس۳۱۴۵۱۹۱۱۱:۱۱:۳۸ ۱۴۰۲/۴/۲۵
امریکا باید از تحریم و تهدید و ترور و مداخله در امور داخلی سایر کشورها دست بردارد تا زمانیکه خوی قلدری و روحیه استکباری دارند تعامل با اونها ممکن نیست.
ناشناس۳۱۴۴۹۷۱۰۸:۴۵:۲۵ ۱۴۰۲/۴/۲۵
خود چین بیشترین تراز تجاری را با آمریکا دارد، نگرانی ما کره شمالی شدن است.
ناشناس۳۱۴۵۱۹۸۱۱:۱۴:۴۳ ۱۴۰۲/۴/۲۵
در دولت قبل از طرف امریکا و اروپا تحریم بودیم و حتی با عربستان و امارات هم رابطه نداشتیم و منزوی بودیم الان با عضویت در شانگهای و اوراسیا و بریکس و تعامل با امریکای لاتین و کشورهای همسایه از انزوا خارج شدیم و جای هیچ نگرانی نیست.
ناشناس۳۱۴۴۹۷۵۰۸:۴۸:۰۲ ۱۴۰۲/۴/۲۵
آقای ونکی شما در مقاله دو هفته پیش نزدیکی به چین و روسیه را به دلیل قدرت گرفتن آنها دانشتید حال اگر این کشورها قدرتمند شوند و چشم طمع داشته باشند چه راهبردی دارید؟ در هیچ توئیتی از اروپا و آمریکا نمی توانید ببینید که سه جزیره به اعراب داده شده و از واژه معجول خلیج عربی استفاده شده باشد ولی روسیه و چین تعمدا برای بدست آوردن دل اعراب و دستیابی به منافع مالی این کار را صورت دادند در مقالات شما تناقضات بسیاری نهفته است! در ضمن ایا واقعا توضیحات روسیه و عدم اصلاح توئیت و سخننان یک مدیر کل آنها در قیاس با اقدامی که کردند صحیح بود؟! در اینکه آمریکا جنایتکار است و همه کشورها به منافع خود توجه دارند هیچ شکی نیست ولی از اینکه دوستان شما روسیه و چین را دوست همیشگی می دانند هم جای سئوالات بسیار است ؟
ناشناس۳۱۴۵۱۰۶۱۰:۲۳:۲۵ ۱۴۰۲/۴/۲۵
اولا اگر مانند آمریکا و غرب شوند سیاست ایران هم عوض می شود و می شوند مانند آمریکا و غرب الان که دشمنی می کنند و مقابله می شود دوم هم اینکه آنها هم به طور رسمی و بارها از این واژه مجعول استفاده کردن سوم اینکه بارها هم همین کشورهای غربی و حتی دیگر کشورها که رابطه هم با ایران دارند به غیر از روسیه و چین در این اجلاس شرکت می کنند و این بیانیه هم سرجای خودش هست و بیرون می آید ولی چرا تا اسم روسیه و چین می آید هوایی می شوید و چرا به خود اعراب نمی تازید؟ چهارم اینکه در این بیانیه شما یک مورد پیدا نمی کنید که مالکیت این 3 جزیره متعلق به امارات بداند و فقط هم ژست سیاسی هست برای فشار بر ایران و فاقد ارزش حقوقی چون سندها موجود هست و هیچ کاری هم نمی توانند بکنند در دعوی و حتی فکر نکنم انجام داده باشند حال بر فرض انجام شود و آنها پیروز دعوی، ایران می آید آن را واگذار می کند؟ اصلا پنجم آمریکا و غرب و حتی برخی همین اعراب به صورت علنی پول خرج می کنند برای تجزیه ایران شما می گویی نیست؟ عجب
ناشناس۳۱۴۵۱۹۶۱۱:۱۴:۰۳ ۱۴۰۲/۴/۲۵
در زمان جنگ بیشترین سلاح های عراق ساخت روسیه بودند. و میگها و اسکادهای روسی عراق شهرهای ما را می زدند!
ناشناس۳۱۴۵۲۷۵۱۱:۴۶:۱۳ ۱۴۰۲/۴/۲۵
شوروی سابق فروش پاشید امریکا و اروپا بیشترین حمایت مالی و تسلیحاتی از صدام را می کردند همانطور که الان از زلنسکی حمایت می کنند.
ناشناس۳۱۴۵۷۶۳۱۴:۰۴:۳۱ ۱۴۰۲/۴/۲۵
پس الان فرق روسیه با غرب چیه چرا روسیه و چین دوست میدانید ولی غرب دشمن چرا در برابر اعراب هم غرب و هم چین و روسیه طرف اونها رو میگیرن و علیه شما هستن ؟!! آیا توانستید سیاسیتی وضع کنید که چین و روسیه و غرب به شما مثل عربستان نیاز داشته باشند ؟! در حال حاضر چون چین و روسیه نیاز به حمایت اعراب دارن و اونها پولدارن مطمئن باشید که در برابر اونها از شما دفاع نخواهند نمود!
ناشناس۳۱۴۷۵۷۲۰۹:۰۷:۳۶ ۱۴۰۲/۴/۲۶
هروقت روسیه علنا مانند غرب با ایران دشمنی کرد آن وقت بیا تز بده و نه با این چیزهای دوگانه
ناشناس۳۱۴۵۷۷۵۱۴:۰۶:۱۳ ۱۴۰۲/۴/۲۵
چه کاری مصادیق دشمنی است ! آیا حمایت از جدایی جزایر و خلیج عربی خواندن دشمنی نیست؟!
ناشناس۳۱۴۷۵۷۰۰۹:۰۶:۳۸ ۱۴۰۲/۴/۲۶
سوادت را بیشتر کن و نطر را هم با دقت بخوان
ناشناس۳۱۴۵۳۰۱۱۱:۵۵:۳۰ ۱۴۰۲/۴/۲۵
ما حاکمیت روسیه بر کریمه را به رسمیت نشناختیم روسیه هم مقابله به مثل کرد چیزی که عوض داره گله نداره.
ناشناس۳۱۴۵۳۱۳۱۱:۵۷:۵۰ ۱۴۰۲/۴/۲۵
از زمان طاغوت امارات ادعای مالکیت سه جزیره ایرانی را دارد و اما این جزایر جزو لاینفک و جدایی ناپذیر ابدی از خاک ایران است و با بیانیه های سیاسی چیزی تغییر نمی کند.
ناشناس۳۱۴۴۹۷۶۰۸:۴۸:۰۶ ۱۴۰۲/۴/۲۵
در طول بیست سال گذشته که متحد روسیه و چین هستیم (البته از نظر ما و نه از نظر اونها) این دو کشور کمترین انتقال تکنولوژی و علمی به ایران نداشتند و در ایران سرمایه گذاری نکردند.
ناشناس۳۱۴۵۱۲۶۱۰:۳۷:۲۲ ۱۴۰۲/۴/۲۵
این دو کشور از نظر علمی و فناوری کاملا فقیر و دست به گدای اروپا و آمریکا هستند! چیزی ندارند به ما بدهند! فقط دارند ما را میدوشند...
ناشناس۳۱۴۵۲۰۴۱۱:۱۷:۰۰ ۱۴۰۲/۴/۲۵
ذوب اهن اصفهان و نیروگاه اتمی بوشهر توسط روسیه ساخته شدند و سامانه پیشرفته اس 300 به ایران تحویل دادند.
ناشناس۳۱۴۵۳۵۹۱۲:۱۳:۳۹ ۱۴۰۲/۴/۲۵
ذوب آهن که مربوط به قبل از انقلاب است و نیروگاه بوشهر هم از نظر هزینه در برابر بهره دهی کاملا زیان بار بوده و از نظر تکنولوژی هم از نیورگاههای غربی عقب تر است و اگر بهره ای هم در آن هست به دلیل تلاش خود ایرانی هاست!
ناشناس۳۱۴۵۴۵۰۱۲:۴۳:۴۶ ۱۴۰۲/۴/۲۵
چرا اروپایی ها حاضر نشدند نیروگاه اتمی بوشهر را تکمیل کنند ؟!
ناشناس۳۱۴۵۷۸۷۱۴:۰۹:۱۰ ۱۴۰۲/۴/۲۵
اگه فنی بودی و کننده میفهمیدی هر چیزی که به ایران داده با چند سال تاخیرو دریافت چند برابر پول و گرفتن امتیاز از ایران s300 را پس از شکایت ایران داد ذوب آهن هم یه تکنولوژی قرون وسطایی داده که به هیچ کاری نمیاد و هزینه تولیدش بسیار بالا است! الان دهها برابر ذوب آهن اصفهان در کوره های سایر شرکتها فولاد تولید میشه که ساخت غرب هست
ناشناس۳۱۴۵۹۲۷۱۴:۴۷:۲۹ ۱۴۰۲/۴/۲۵
هشتاد درصد نیروگاه اتمی بوشهر قبل اتز انقلاب و توسط زیمنس آلمان ساخته شده بود.
ناشناس۳۱۴۶۷۹۴۲۱:۰۵:۳۲ ۱۴۰۲/۴/۲۵
دوست عزیز نیروگاه بوشهر قبل از انقلاب توسط آلمانیها ساخته و 90% آن تکمیل شده بود ... روسها تنها کاری که کردن چند برابر آلمانیها خرج تراشی کردن و هنوز برقی از آن ندیدیم ...
ناشناس۳۱۴۷۹۴۸۱۲:۵۱:۵۲ ۱۴۰۲/۴/۲۶
عزیزم با طراحی شده به سبک روسیه و نه همان آلمان حال خوب هست همین را هم درست کردن در اوج فشار های سیاسی و تحریم
ناشناس۳۱۴۵۱۷۹۱۱:۰۵:۲۴ ۱۴۰۲/۴/۲۵
سرمایه گذاری که این دو کشور کردن کل غرب نکردن در ایران
ناشناس۳۱۴۴۹۸۱۰۸:۵۰:۴۸ ۱۴۰۲/۴/۲۵
آیا کسی هست بتونه تنها یک منفعت چین و روسیه برای ایران رو نام ببره؟ چین داره نفت ایران رو با تخفیف می خره و با صادرات کالاهای بنجل تمام صنعت و تولید ایران رو ورشکست کرده. روسیه هم فقط یک راکتور با تکنولوژی قدیمی و از رده خارج به ایران داده و تا حالا اجازه نداده اورانیوم غنی شده تو ایران تو همین راکتور استفاده بشه. پس این دو کشور چه فایده ای برای ایران دارن؟
ناشناس۳۱۴۵۱۳۶۱۰:۴۴:۳۱ ۱۴۰۲/۴/۲۵
روسیه حتی علی رغم دریافت پول سامانه s300 تحویل این سامانه به ایران رو بسیار مشکوک کرده. کسی تا حالا تست سامانه s300 رو تو ایران دیده؟
ناشناس۳۱۴۵۲۴۲۱۱:۳۰:۴۸ ۱۴۰۲/۴/۲۵
مگر عمومی هست که نشان شما بدهند؟!
محمودطاهری والا۳۱۴۹۵۶۷۱۱:۵۲:۲۱ ۱۴۰۲/۴/۲۷
مگرپایگاه های زیرزمینی هوایی راندیدیم? این چه ربطی دارد? مردم بایدتوانمندی کشوررارصدکنند.اما s300 راندیدیم.یاحق.طاهری
ناشناس۳۱۴۹۹۹۶۱۷:۴۲:۵۵ ۱۴۰۲/۴/۲۷
https://www.aparat.com/v/Cf28V/%D8%AA%D8%B3%D8%AA_%D8%B3%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%86%D9%87_%D8%A7%D8%B3_%DB%B3%DB%B0%DB%B0_%D8%AF%D8%B1_%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86 وقتی با اطلاعات سطحی میای نظر میدی فقط خودت رو کوچک می کنی. فیلم ببین بعد از این به بعد درافشانی کنی
ناشناس۳۱۴۹۹۹۵۱۷:۴۱:۵۳ ۱۴۰۲/۴/۲۷
https://www.aparat.com/v/Cf28V/%D8%AA%D8%B3%D8%AA_%D8%B3%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%86%D9%87_%D8%A7%D8%B3_%DB%B3%DB%B0%DB%B0_%D8%AF%D8%B1_%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86 وقتی با اطلاعات سطحی میای نظر میدی فقط خودت رو کوچک می کنی. فیلم ببین بعد از این به بعد درافشانی کنی
ناشناس۳۱۴۵۲۰۷۱۱:۱۸:۴۱ ۱۴۰۲/۴/۲۵
چین پول نفت ایران را به صورت نقدی پرداخت می کند در ضمن با برجام قیمت جهانی نفت 40 دلار شد الان از اون زمان بسیار گرانتر می فروشیم.
ناشناس۳۱۴۵۷۸۹۱۴:۱۰:۰۲ ۱۴۰۲/۴/۲۵
با یوان چین و در بانکهای چین ! به این نمیگن نقدی !
ناشناس۳۱۴۶۵۶۸۱۹:۰۰:۵۷ ۱۴۰۲/۴/۲۵
یوان چین یکی از ارزهای قدرتمند جهان است.
ناشناس۳۱۴۴۹۸۳۰۸:۵۱:۴۵ ۱۴۰۲/۴/۲۵
ای کاش به جای این مجادله های بی ثمر بدون هیچ شعار و جبهه گیری و یا پنهان کاری به شکل یک کشور مستقل با کلیه کشورها رابطه داشتیم. چه معنی می دهد که با روسیه سر یک میز بنشینیم ولی با آمریکا از پس حجله صحبت کنیم؟
ناشناس۳۱۴۵۲۱۳۱۱:۲۰:۲۱ ۱۴۰۲/۴/۲۵
امریکا بدنبال برجام های موشکی و منطقه ای و نظامی و تضعیف قدرت ایران است هیچ کشوری در دنیا بر سر مسائل دفاعی و نظامی خود مذاکره نکرده و نمی کند.
ناشناس۳۱۴۴۹۹۰۰۸:۵۶:۱۹ ۱۴۰۲/۴/۲۵
چرا فکر میکنید هر کس طرفدار روس نیست موافق آمریکاست؟ چرا نمیخواهید باور کنید کشورها بدنبال منافع خودشان هستند و ما هم باید دنبال منافع خود باشیم چه فرقی بین روس و آمریکاست؟
ناشناس۳۱۴۵۱۱۴۱۰:۲۹:۴۲ ۱۴۰۲/۴/۲۵
ما همچین فکری نکردیم اتفاقا برعکس اونایی که صبح تا شب از مزایای گاو شیرده آمریکا شدن حرف می‌زنن فکر می‌کنن هر کسی مخالف آمریکا باشه عاشق روسیه و چینه!!!!!
ناشناس۳۱۴۵۹۶۵۱۵:۰۰:۱۴ ۱۴۰۲/۴/۲۵
آفرین
عبدالله۳۱۴۴۹۹۵۰۸:۵۹:۰۹ ۱۴۰۲/۴/۲۵
سلام آقای ونکی این جمله: (اما جریان اصلاح‌طلب که زعامت ایالات‌متحده بر دهکده‌جهانی را خدشه‌ناپذیر و لایتغیر می‌داند و در پی ادغام ایران در این نظم مسلط، پذیرفتن هژمونی آمریکا و مناسبات حاکم بر آن است، نگاه متوازنی بین خطاهای شرق و غرب ندارد. برای آنان شرق هیولایی است که در پی بلعیدن ایران و تجزیه خاک ماست اما آمریکا با وجود هر اقدام خود، قبله‌ای است که سرانجام باید به سوی آن سجده کرد) را که از طرف اصلاح طلبان بیان فرمودید . قطعا هیچ ایرانی وطن پرست عاقلی، چه اصلاح طلب و چه اصولگرا، چنین فکری نمی کند. اینکه انسان برای اثبات حقانیت خودش و حزبش به هر تهمت و سخن نادرستی متوسل شود همان روش ماکیاول است
ناشناس۳۱۴۴۹۹۶۰۸:۵۹:۱۰ ۱۴۰۲/۴/۲۵
جناب ونکي : اتفاقا بايد از شما و همفکران شرق پرست تان بايد پرسيد چگونه است در مقابل اين همه جفاي روسيه و چين فقط لبخند ديپلماتيک ميزنيد . از دوران جنگ که با تانک ها و بمب افکن ها و موشکهاي روسي که خاک ما ويران شد تا کنون که فقط ملعبه دست اين کشور متجاوز از سالهاي نه چندان دور تا کنون ، شده ايم .
ناشناس۳۱۴۵۲۱۷۱۱:۲۳:۰۶ ۱۴۰۲/۴/۲۵
در دوران جنگ میراژهای فرانسوی شهرهای ایران را بمباران می کردند و المان سلاح شیمیایی به صدام می داد و امریکا سکوهای نفتی ایران را در خلیج فارس منهدم می کرد اما زمانی که سیم خاردار نداشتیم از روسیه گرفتیم.
دنیا۳۱۴۶۰۷۲۱۵:۳۲:۱۹ ۱۴۰۲/۴/۲۵
شما فکر کنم از همه چیز کلا بی اطلاعی جنگنده میراژ برای دفاع هوایی استفاده میشد نود درصد نیروی هوایی عراق ساخت شوروی بود و تا پایان جنگ چندبار شوروی موشک های اسکاد و بمب افکن های توپولف به عراق تحویل داد نیروهای زرهی عراق صد درصد ساخت شوروی بود پدافند عراق حدود هشتاد درصد ساخت شوروی بود برای همین در نماز جمعه تا پایان جنگ مرگ بر شوروی هم میگفتن
ناشناس۳۱۴۷۳۹۶۰۶:۴۱:۰۹ ۱۴۰۲/۴/۲۶
ميراژ ها اواخر جنگ به عراق کرايه داده شد . اون هم بخاطر اينکه ما با همه دنيا در افتاديم . وگرنه شاکله اصلي ارتش صدام روسي بود و البته چيني و برزيلي ......
ناشناس۳۱۴۵۲۵۶۱۱:۳۷:۰۷ ۱۴۰۲/۴/۲۵
شرق گرا نداریم بلکه مانند هر کشور دیگر با آنها کار می کنیم و غرب خودش را از ایران دور کرده و فکر می کند با این کارها ایران تسلیم می شود و روسیه فعلی هم شوروی سابق نیست که متلاشی شد و با تفکر شما پس با یونان و.. هم همین تفکر داشته باشید
ناشناس۳۱۴۵۰۰۳۰۹:۰۹:۰۵ ۱۴۰۲/۴/۲۵
آمریکا نباشه یکی دیگه جاش میاد چون سیاست کشور های دیگه توی چارچوب اخلاق تعریف نشده. مگه الان روسیه و چین روابطشون رو بر اساس منافع خودشون با ما تنظیم نمی کنن؟ مگه تحریم های هسته ای شورای امنیت با امضای همین دو کشور همراه نبوده؟
ناشناس۳۱۴۵۲۲۰۱۱:۲۳:۵۵ ۱۴۰۲/۴/۲۵
بی شک دنیا بدون شیطان بزرگ دنیای زیباتر خواهد بود.
ناشناس۳۱۴۵۰۰۹۰۹:۱۳:۳۲ ۱۴۰۲/۴/۲۵
اقای ونکی نوشته هایت و مثبت و منفی هایی که میگیری نشان دهنده اینست که نظرات شما و جناحت چقدر با نظر اکثر مردم ایران زاویه دارد.
ناشناس۳۱۴۵۲۲۲۱۱:۲۴:۴۲ ۱۴۰۲/۴/۲۵
مثبت و منفی ها در سایت های خبری فیک است و قابل استناد نیست.
ناشناس۳۱۴۵۳۴۶۱۲:۰۹:۳۶ ۱۴۰۲/۴/۲۵
پس چرا میذارن؟!
ناشناس۳۱۴۵۲۲۴۱۱:۲۴:۵۶ ۱۴۰۲/۴/۲۵
مانند انتخابات که می‌گویید کسی رای نمی‌دهد و مثبت 1 به 10الی 20 ولی در روز مورد نظر و در محیط واقعی آن مثبت شما نیست
ناشناس۳۱۴۵۰۱۵۰۹:۱۸:۴۳ ۱۴۰۲/۴/۲۵
اینقدر که شما به غرب و آمریکا توجه دارید،‌ هیچ غربگرایی توجه نداره. صحبت این است که این شعارها را تمام کنید.
ناشناس۳۱۴۵۱۱۸۱۰:۳۱:۴۹ ۱۴۰۲/۴/۲۵
وقتی انواع مشکلات ریز و درشت برای ایران درست می کنند حتی در رابطه دیگران و ما ولی جالبی آن این هست که این دوستان شما می گویند باید هرچی او گفت بگوییم چشم و حتی به خودی ها ایراد می گیرند چرا انجام نمی دهیم دستورات آنها به نظرت این تفکر اگر گدایی نیست پس چی هست؟
ناشناس۳۱۴۵۰۱۹۰۹:۲۴:۳۳ ۱۴۰۲/۴/۲۵
ولی تاریخ چیز دیگری میگوید
ناشناس۳۱۴۵۲۲۷۱۱:۲۵:۴۶ ۱۴۰۲/۴/۲۵
تاریخ ایران از کودتای 28 مرداد 32 تا ترور سردار سلیمانی خباثت و شیطنت امریکا را نشان می دهد.
ناشناس۳۱۴۵۰۲۱۰۹:۲۶:۱۷ ۱۴۰۲/۴/۲۵
آنهایی که غرب گدا نیستند برخی از آنها در دام افتادن در قضیه آن بیانیه
ناشناس۳۱۴۵۰۲۶۰۹:۲۸:۴۹ ۱۴۰۲/۴/۲۵
اصلاح طلب= فراماسونر
ناشناس۳۱۴۵۰۲۷۰۹:۳۰:۱۷ ۱۴۰۲/۴/۲۵
امریکا طبق نقشه خاورمیانه بزرگ دنبال تجزیه ایران و کشورهای منطقه است و خوش‌خیالی هست فکر می کنید با توافقات به بهشت می‌روید با آنها
ناشناس۳۱۴۵۰۳۰۰۹:۳۲:۰۹ ۱۴۰۲/۴/۲۵
پس این نه شرقی نه غربی کجا رفت
ناشناس۳۱۴۵۰۳۲۰۹:۳۲:۵۲ ۱۴۰۲/۴/۲۵
در ابتدای مقاله ادعای بیطرفی و شعار نه شرقی و نه غربی سر دادی اما در ادامه باز به سمت روسیه سکته کردی نگارنده محترم
ناشناس۳۱۴۵۰۳۷۰۹:۳۵:۲۵ ۱۴۰۲/۴/۲۵
الان یه عده به جای نقد مطلب نویسنده رو زیر سوال می‌برن!! اول این هم روش خوبی برای فرار از پاسخگوییه!!
ناشناس۳۱۴۵۰۳۸۰۹:۳۵:۳۸ ۱۴۰۲/۴/۲۵
جناب ونکی یک سوال از شما دارم چرا در قبال برجام که غرب و شرق در در امور داخلی ایران دخالت مستقیم کردن و گفتند چی داشته باشید و چی نداشته باشید و مصداق دست اندازی به تمام ارضیت ما بود سکوت کردید؟
ناشناس۳۱۴۵۲۲۹۱۱:۲۶:۵۹ ۱۴۰۲/۴/۲۵
غربگدایان باید در این مورد پاسخگو باشند.
ناشناس۳۱۴۵۳۹۲۱۲:۲۳:۴۸ ۱۴۰۲/۴/۲۵
جالب هست اینجا که رسید چون سوال از جناب ونکی هست مثبت می خورد ولی در شرایط عادی اگر سوال نبود و همین نظر بود منفی
ناشناس۳۱۴۵۰۴۴۰۹:۴۰:۵۹ ۱۴۰۲/۴/۲۵
سیاست شرق‌گرایی یک‌سویه و غرب‌ستیزی افراطی و انکار روابطی متوازن با کشورها و قدرت‌های جهانی بدون توجه به الزامات ژئوپولیتیکی ایران خسارات جبران‌ناپذیری را به منافع کشور وارد ساخته و هزینه‌های گزافی را تحمیل می‌کند.
ناشناس۳۱۴۵۰۴۵۰۹:۴۱:۰۰ ۱۴۰۲/۴/۲۵
فعلا که روس و چین خنجر می زنند.
ناشناس۳۱۴۵۲۳۴۱۱:۲۸:۰۳ ۱۴۰۲/۴/۲۵
غربگدایان در برجام از امریکا و اروپا سیلی خوردند اما هنوز سر عقل نیامدند.
ناشناس۳۱۴۵۰۴۷۰۹:۴۲:۵۴ ۱۴۰۲/۴/۲۵
چون پیاده نظام دشمن در ایران هستند و برای همین گفتیم تا هستند آشوب و تحریم هم هست و برای همین نباید در راس بیایند
ناشناس۳۱۴۵۲۸۰۱۱:۴۸:۲۱ ۱۴۰۲/۴/۲۵
این کلمه دشمن را از شما بگیرند حرفی برای گفتن ندارید !
ناشناس۳۱۴۵۵۹۹۱۳:۲۰:۳۴ ۱۴۰۲/۴/۲۵
چون بسیار دقیق گفته می شود نمی توانید مو را از ماست بکشید و فرار روبه جلو می کنید!
ناشناس۳۱۴۵۰۵۶۰۹:۴۶:۲۰ ۱۴۰۲/۴/۲۵
آمریکا که میگیم دشمن است ، اما روسیه وچین مثلا به قول شما دوست است اما خنجری می زنند که هیچ دشمنی نمی زند .شما هم چشمانت را باز کن ببین دورو ورت چه خبر است
ناشناس۳۱۴۵۱۱۱۱۰:۲۶:۳۹ ۱۴۰۲/۴/۲۵
مثل اینکه خوابی دوستی فابریکی وجود ندارد و حتی در دوستی دلخوری هم هست ولی در تضاد هم نمی شوند خیلی وقت ها
داریوش۳۱۴۵۰۵۷۰۹:۴۶:۵۹ ۱۴۰۲/۴/۲۵
درود...دوست نویسنده سنسور ما تاریخ سیصد سال گذشته را می بیند...در سیصد سال گذشته منافع ملی ما از آمریکا ضربه دیده یا روسیه....قضاوت با شما...کسی که تاریخ نمی خواند باید یک بار دیگر شکست را تجربه کند...
ناشناس۳۱۴۵۰۸۸۱۰:۱۲:۰۰ ۱۴۰۲/۴/۲۵
شما در تاریخ ماندی ولی تاریخ فعلی می گوید آمریکا دشمن اول ایران هست و فهمیدن ان همزیاد مشکل نیست شما از طایفه گری و محو شدن در غرب فاصله بگیر تا دنیا را بهتر ببینی
ناشناس۳۱۴۵۰۷۵۱۰:۰۱:۴۷ ۱۴۰۲/۴/۲۵
آمریکا بد، قبوله ولی روسیه برای ایران چی کار کرده تا حالا که اینقدر طرفداریشو میکنید؟
ناشناس۳۱۴۵۰۷۹۱۰:۰۵:۲۸ ۱۴۰۲/۴/۲۵
پس پادشاهان دروه قاجار هم به همین دلایل یک روز میرفتند زیر پرچم روس و یک روز هم زیر پرچم انکلیس و.......
حسن بک۳۱۴۵۰۸۶۱۰:۱۱:۰۷ ۱۴۰۲/۴/۲۵
نماینده اصلی جریان مورد نظر شما ظریف است که در طول مسولیت اش 28 سفر به روسیه داشته و با تمام کشورهای مورد نظر شما ( کمونیست های سابق و فعلی) هم در تعامل بوده است ، اما شما برای ایجاد این موازنه چکار کرده اید ؟کدام طرف غربی ( که بخش به زعم شما کوچکی از جهان است) شما را به بازی می گیرد ؟ با شعارهای پوپولیستی غرب ستیزانه دست خود را بسته اید و ابتکار عمل را از دست داده اید! برای مقابله با مسایل احتمالی بعدی از این دست چه کارتی در دست دارید؟
ناشناس۳۱۴۵۲۴۰۱۱:۳۰:۳۶ ۱۴۰۲/۴/۲۵
روحانی و ظریف بعد از خروج ترامپ از برجام برای اینستکس یا همان نفت در برابر غذا به اروپا التماس می کردند اما اروپایی ها حتی حاضر به پذیرش نفت در برابر غذا نشدند و به روحانی و ظریف بی اعتنایی کردند.
علیرضا۳۱۴۵۱۰۳۱۰:۲۲:۳۲ ۱۴۰۲/۴/۲۵
ای کاش امام خمینی زنده بودند.استقلال طلبی و بی توجهی ایشان به شرق و غرب مثال زدنی است.فیلم ملاقات وزیر خارجه شوروی سابق را یک ر دیگر ببینید.
ناشناس۳۱۴۵۱۰۸۱۰:۲۳:۵۰ ۱۴۰۲/۴/۲۵
شما چرا چشم به جنایات روسیه و چین می‌بندید؟ این جنگی که در نقاط مختلف دنیا بر علیه آمریکا راه انداخته اید چه تناسبی با قربان صدقه رفتن هایتان نسبت به روسیه و چین دارد ؟ اگر این موضوع برعکس بود روسیه و چین دمار از روزگارمان درنمی آوردند ؟
عمران۳۱۴۵۱۱۲۱۰:۲۶:۴۱ ۱۴۰۲/۴/۲۵
آقای ونکی! جریان اصلاح طلب تمام شد، از لحاظ تاثیر گفتمانی در جامعه تقریبا محو شده است. شما چرا نگران این جریان هستید. الان هم کشور چهارقفلش دست جریان انقلابی-اصولگرا است، شما هنوز به اصلاح طلبان میتازید؟ دوم اینکه آیا هیچ توضیحی دارید که چرا چین و روسیه در مورد جزایر ایرانی در کنار امارات موضع گرفته اند؟ تحلیلتان راجع به این موضع گیری را ای کاش میگفتید.
ناشناس۳۱۴۵۱۱۶۱۰:۲۹:۵۳ ۱۴۰۲/۴/۲۵
برخلاف نظر شما، کسی عاشق آمریکا نیست، با اینحال بعد از برجام عدم اجازه به ورود شرکتها و محصولات آمریکایی به ایران را ندادند در حالیکه شرکتهای چینی و روسی و فرانسوی جولان میدادند، برخلاف منافع ملی و سیاست نه شرقی - نه غربی بود و تجربه این رو ثابت کرد.
ناشناس۳۱۴۵۱۹۲۱۱:۱۱:۴۸ ۱۴۰۲/۴/۲۵
آمریکا طی توافق در برجام تبادل دلاری را با ایران را منع کرده بود و حتی همان هواپیما را هم که در متن برجام آورده شده بود ندادند و زدن زیرش .
ناشناس۳۱۴۵۱۲۲۱۰:۳۵:۴۹ ۱۴۰۲/۴/۲۵
ممکنه در داخل کشورهایی تا حدودی دموکراسی باشد ولی کل سیاست جهانی مابین کشورها قانون جنگله. حق با قوی هست. لذا ضمن عدم اعتماد به هیچ کشوری باید برای قوی کردن همه جانبه خود (نه فقط نظامی - نه فقط اقتصادی - نه فقط سیاسی) تلاش کرد. باید با همه کارت‌ها بازی کرد. مثلا دور ریختن کارت‌های قرمز به بهانه اینکه من از رنگ قرمز خوشم نمیاد و چون خیلی باهوش هستم با بقیه کارتها برنده خواهم شد، اشتباه است و نتیجه ای جز باخت ندارد.
ناشناس۳۱۴۵۱۳۳۱۰:۴۲:۴۵ ۱۴۰۲/۴/۲۵
هر وقت درباره روس ها داشتی حرف میزدی یادت باشه نیروگاه بوشهر چند میلیارد دلار آب خورد و هنوز نمیتونه برق خودش رو تامین کنه یادت باشه ارتش عراق رو کی مجهز میکرد
ناشناس۳۱۴۵۱۹۵۱۱:۱۳:۰۲ ۱۴۰۲/۴/۲۵
نه پس می خواهی هزینه نداشته باشد و حدودا یک درصد برق کشور هم از این محل تامین می شود
ناشناس۳۱۴۵۲۸۵۱۱:۴۹:۳۹ ۱۴۰۲/۴/۲۵
ارتش عراق را امریکا و انگلیس و فرانسه و المان تجهیز کردند.
ناشناس۳۱۴۷۰۴۱۲۳:۰۶:۲۳ ۱۴۰۲/۴/۲۵
وای که چه قدر از نقش روسیه در تجهیز ارتش عراق بی خبری !!بیخود نیست از روس ها تعریف میکنی !!هر بچه ای زمان جنگ ۸ ساله می‌دانست ارتش عراق را روسیه( شوروی سابق)تجهیز می کند
امید یاوری دارانی۳۱۴۵۱۳۷۱۰:۴۴:۳۷ ۱۴۰۲/۴/۲۵
اگر تاکنون چین و روسیه در برابر زیاده خواهی های اروپا و امریکا از ایران حمایت کرده اند نه بخاطر حق طلبی انهاست بلکه فقط بخاطر این بوده که قدرت خود را به رخ غرب بکشند . شعار نه شرقی و نه غربی به معنای نفی انها نیست. عاقلانه ان است که حاکمیت با تعادل بین شرق و غرب برای خود منفعت بسازد.نه اینکه یک روز بدامان غرب و روز دیگر بدامان شرق فرو برود. چین و روسیه تاکنون کدام تصمیم شورای امنیت سازمان ملل را بنفع ایران وتو کرده اند؟
ناشناس۳۱۴۵۱۴۲۱۰:۴۷:۳۰ ۱۴۰۲/۴/۲۵
آن دیدگاهی که در سفر به آمریکای لاتین مدعی میشود عمر درخت دانشگاهش (!) از عمر آمریکا بیشتر است (و البته کاملا اشتباه میکند چون با تاریخ ملل آشنا نیست) همان است که تاریخ را قلب کرده و دشمنی ریشه دار روسیه با ایران را نادیده گرفته و آن را دوست میپندارد! برخی نویسنده ها و روزنامه نگارها هم چون از آن دیدگاه ارتزاق میکنند مجبورند آن را توجیه نمایند.
ناشناس۳۱۴۵۲۸۸۱۱:۵۱:۲۴ ۱۴۰۲/۴/۲۵
ملاک حال فعلی کشورهاست روسیه اکنون با ایران دشمنی ندارد اما امریکا همچنان توطئه و تحریم و دشمنی می کند.
مبینیان۳۱۴۵۱۴۴۱۰:۴۹:۰۲ ۱۴۰۲/۴/۲۵
شنیده ها حاکی از آن است که سفیر انگلیس مشغول کباب گرفتن کوبیده و برگ است ،غربگرایان به این نوع کباب ها علاقه ویژه دارند لطفا اطلاع رسانی شوددیر نرسند.
ن نیکخواه۳۱۴۵۱۵۱۱۰:۵۲:۱۱ ۱۴۰۲/۴/۲۵
تک تک این جمله بندی دروغ و ساخته ذهن واهی است از نگاه خط‌ امامی‌های دیروز و اصلاح‌طلبان امروز، ایران مقصر قطعی تحریم‌هاست و این گزاره‌ای است لایتغیر. اولا همه اصلاح طلبان خط امامی نیستند (هر چند اگر باشند هم یک مزیت است ) ثانیا هیچ کدام از تئوریسین های اصلاح طلب منکر بد عهدی آمریکایی ها نیست و از سوی دیگر سر در برف نکرده که فرصت طلبی چین و روسیه را نبینند.
وحید۳۱۴۵۱۵۸۱۰:۵۵:۵۲ ۱۴۰۲/۴/۲۵
هیچ کشوری در ادوار مختلف تاریخی بیشتر از روس ها منافع ما را تهدید نکرده و آسیب به منافع ما وارد نکرده است. از دو قطبی اصولگرا اصلاح طلب هم خارج شوید.
ناشناس۳۱۴۶۰۸۷۱۵:۳۹:۴۱ ۱۴۰۲/۴/۲۵
هنوز خون سردار سلیمانی خشک نشده خجالت هم حدی داره
ناشناس۳۱۴۵۱۵۹۱۰:۵۵:۵۸ ۱۴۰۲/۴/۲۵
اینجانب به دلیل شغلم با روس‌ها و سیستم های آمریکایی در زمینه صنایع هوایی بیست سال کار کرده ام. با قاطعیت عرض می کنم که نگرش روس ها نسبت به همکاری متقابل، بسیار خودخواهانه و متکبرانه و منفعت طلبانه است. از بروز کوچکترین اطلاعات در زمینه فرایند های تعمیراتی هواپیما، دریغ می کنند. در مقابل هر جایی که نیاز به کتب تعمیراتی علی الخصوص سیستم های آمریکایی داشتیم در بهترین شکل ممکن اطلاعات لازم در دسترس است. این مطالب را از این جهت عرض کردم که تعابیر رفاقت با همکاری دو مقوله کاملا متفاوت در روابط سیاسی است. برخی مسؤلین کشور ما با رویکرد تطهیر گذشته روسیه، سعی در ( رفیق) نمایی این عزیز هستند! به جای تصدق گاه و بیگاه نسبت به روسیه که ثمره اعتماد و تکیه بیش از حد به این کشور منفعت طلب است، توسعه روابط با همه کشور های دنیا را در راستای حفظ منافع ملی، هدف گذاری کنیم.
ناشناس۳۱۴۵۴۱۱۱۲:۳۲:۳۶ ۱۴۰۲/۴/۲۵
ایران در زمینه تعمیرات و اورهال هواپیماهای مسافری پیشرفت زیادی کرده است و روسیه هواپیماهای خود را برای تعمیر به ایران می فرستد.
ناشناس۳۱۴۶۹۷۰۲۲:۳۳:۱۷ ۱۴۰۲/۴/۲۵
خوب از کجا پیشرفت کرده از شرق دانش گرفته یا غرب
ناشناس۳۱۴۵۱۹۴۱۱:۱۲:۴۴ ۱۴۰۲/۴/۲۵
روسیه هیچ توضیحی نداده !
ناشناس۳۱۴۵۲۱۲۱۱:۲۰:۱۷ ۱۴۰۲/۴/۲۵
پیدا کنید یک واکنش جدی و پاسخ درخور به اقدامات چین و روسیه از طرف دولت انقلابی و حامیان همیشگی مثلا اصولگرایان . البته اگه در جواب ما رو متهم به خودباختگی در برابر غرب نکنید سپاسگزار میشیم. بهتر بود آقای نویسنده ی محترم اقدام اخیر روسیه در نادیده گرفتن تمامیت ارضی ایران رو تقبیح میکردن و به عدم ارائه ی پاسخ درخور از طرف دولت اعتراض جدی میکردن نه اینکه باز مثل همیشه بقیه رو متهم به غربزدگی بکنن. راستی یه سئوال؛ اینکه عده ای به اقدام روسیه در نادیده گرفتن تمامیت ارضی کشورمون اعتراض میکنن واقعا چرا باعث ناراحتی نویسنده محترم و دوستانشون میشه مگر شما نماینده ی روسیه در ایران هستید؟
ناشناس۳۱۴۵۳۱۵۱۱:۵۹:۳۲ ۱۴۰۲/۴/۲۵
خبرها را رصد می کنی یا از عمد به ندانستن می زنی؟
ناشناس۳۱۴۵۴۲۰۱۲:۳۵:۰۸ ۱۴۰۲/۴/۲۵
وزارت خارجه به بیانیه چین و روسیه واکنش جدی و قاطع نشان داد روحانی و ظریف چرا به نقض فاحش برجام از سوی امریکا و اروپا واکنش جدی نشان نمی دادند ؟!
مهندس سابق۳۱۴۵۲۲۵۱۱:۲۵:۲۴ ۱۴۰۲/۴/۲۵
دارم به اینکه میگفتید عربستان گاو شیرده آمریکا است فکر میکردم. واقعا با این تحلیل های کودکانه ملتی رو به فنا دادید. من معتقدم عمدا این کار میکنید.
ناشناس۳۱۴۵۲۹۳۱۱:۵۲:۴۳ ۱۴۰۲/۴/۲۵
ترامپ علنا میگفت که عربستان گاو شیرده امریکاست.
ناشناس۳۱۴۶۰۴۴۱۵:۱۹:۵۸ ۱۴۰۲/۴/۲۵
هر چی ترامپ گفته درسته؟؟؟
ناشناس۳۱۴۵۳۰۴۱۱:۵۶:۲۳ ۱۴۰۲/۴/۲۵
آقای ونکی کاش بجای این همه پریدن به اصلاح طلبان و منتقدان به شرایط کشور، نقد انتقادی نسبت به اداره امور در کلیه نهادها و سازمان ها داشتید. این حرف ها فرار از مسئولیت است.
ناشناس۳۱۴۵۳۰۵۱۱:۵۶:۲۶ ۱۴۰۲/۴/۲۵
روسیه در طول تاریخ به کشور ما خیانت کرده و ضربه زده و تنها از کارت ایران برای مقاصد خودش استفاده میکند. چرا چشمهایتان را برروی این همه جنایت علیه مردم بیچاره اوکراین بسته اید.
ناشناس۳۱۴۵۴۲۹۱۲:۳۷:۲۷ ۱۴۰۲/۴/۲۵
مردم اوکراین چوب رای دادن به یک دلقک را می خورند که از سیاست چیزی نمی داند خود کرده را تدبیر نیست.
ناشناس۳۱۴۵۳۱۲۱۱:۵۷:۲۶ ۱۴۰۲/۴/۲۵
هیچ کس نگفته روس ستیز یا شرق ستیز باشید ؛ولی همه می‌گویند در سیاست خارجی توازن را بین شرق وغرب رعایت کنید .
ناشناس۳۱۴۵۴۲۵۱۲:۳۶:۲۲ ۱۴۰۲/۴/۲۵
روحانی چرا توازن ایجاد نمی کرد و فقط به سمت غرب غش می کرد ؟!
صمصام۳۱۴۵۳۱۷۱۲:۰۰:۳۳ ۱۴۰۲/۴/۲۵
جناب ونکی ادم اگر از دشمن نارو ببینه خیلی دردش نمیگیره ،نمیسوزه ، تعجب نمیکنه خب دشمنه دیگه اما اگر از دوست نارو ببینه بد جور میسوزه بدجور دردش میگیره شکی نیست که امریکا دشمن قسم خورده و ناپاک ماست به شهادت دهها و صدها جنایت بر ضد ملت ایران اما مشکل اینجاست که شما نارو دیدن از دوست براتون مهم نیست اونهم نه یک بار بلکه چند بار ...تازه تاریخ اشغالگری و جنایت های جنگ جهانی در شمال کشور که بماند ! نمیدونم چرا
ناشناس۳۱۴۵۳۶۳۱۲:۱۳:۵۹ ۱۴۰۲/۴/۲۵
بهتر است سیاست عدم دشمن تراشی را دنبال کنیم از ترکیه باید درس گرفت که همزمان با همه در حال تعامل است
ناشناس۳۱۴۵۴۳۲۱۲:۳۸:۴۳ ۱۴۰۲/۴/۲۵
ترکیه سالها بدنبال عضویت در اتحادیه اروپا بود حالا بدنبال عضویت در شانگهای است.
ناشناس۳۱۴۵۴۷۵۱۲:۵۱:۵۳ ۱۴۰۲/۴/۲۵
در حال حاضر چه درست و چه غلط اکثریت ملت فکر میکنند که در ایران رسوفیل ها سر کار هستند ولی این اکثریت خواهان سیاست تنش زدایی و برقراری ارتباط با آمریکا هستند
ناشناس۳۱۴۵۴۷۹۱۲:۵۳:۱۵ ۱۴۰۲/۴/۲۵
آقای ونکی، اصلاحات و اصلاح طلبی مرد! به مرده کار نداشته باشید! اما محض رضای خود، بیایید و تبدیل نام خلیج فارس به خلیج عربی را در توییت رسمی آقای لاوروف محکوم کنید! ضمنا تاریخ دویست سال اخیر ایران را بخوانید تا بدانید که روس ها با این مردم و مملکت چه کردند! روس ها و آمریکایی ها در این مورد ضرب المثل سگ زرد، برادر شغال است را به یاد ما می اندازند.
ناشناس۳۱۴۵۴۸۳۱۲:۵۴:۰۳ ۱۴۰۲/۴/۲۵
اگر روسيه متحد استراتژيك ايران است چرا در موضع گيري عربها نسبت به جزاير در كنار آنها است
ناشناس۳۱۴۵۵۰۳۱۲:۵۸:۲۲ ۱۴۰۲/۴/۲۵
آیا چین و روسیه که با امارات و عربستان روابط دارند یکبار شده در موضوعی در این سطح علیه انها قیام سیاسی کنند یا این فقط مختص ايران است.
علی۳۱۴۵۶۲۶۱۳:۲۹:۵۵ ۱۴۰۲/۴/۲۵
فقط یه سوال دارم: شما کره شمالی رو یک کشور خوب و موفق میدونی یا کره جنوبی رو؟ یعنی شرایط زندگی یک انسان تو کدومش بنظرت معقول و منطقی و مطابق با شان آدمیزاده؟
ناشناس۳۱۴۵۸۱۴۱۴:۱۷:۵۳ ۱۴۰۲/۴/۲۵
شما تکنولوژی و ماشین آلات وتجهیزات را از غرب وارد می کنید و با آنها دشمنی می کنید. اگر راست می گویید سوار هواپیما نشوید که ساخت غربی هاست کامپیوتر و اینترنت و سایر محصولات پزشکی و دارویی وصنعتی. هیچ کس نمی گوید با چه کشور رابطه داشته باشید و یا قطع رابطه کنید.
ناشناس۳۱۴۵۹۷۱۱۵:۰۳:۱۴ ۱۴۰۲/۴/۲۵
از این مقاله خوشم اومد. حرف عمیقی حضرت امام (ره) داشتند که نقل به مضمون آمریکا و شوروی سابق را دو لبه یک قیچی معرفی کردند .
ناشناس۳۱۴۵۹۹۹۱۵:۰۸:۵۶ ۱۴۰۲/۴/۲۵
مشکل این مقاله است که تصمیم گیرندگان و سیاستمداران ما روسوفیلها و چینوفیلها هستند نه امریکوفیلها.
ناشناس۳۱۴۶۰۰۷۱۵:۱۰:۵۸ ۱۴۰۲/۴/۲۵
خیلی خب ما خائن شما وطن پرست فقط میگیم با این نگاه رو به صلحی که برای چین روسیه دارید برای آمریکا هم داشته باشید انتظار نداریم که متحد ، دوست ، حتی رابطه گرمی داشته باشید اما از این سیاست درگیری و هدف گذاری خصمانه به سمت زیست مسالمت آمیز برید
ناشناس۳۱۴۶۰۰۹۱۵:۱۱:۰۴ ۱۴۰۲/۴/۲۵
آمریکا چه فرقی با روسیه دارد؟
ناشناس۳۱۴۶۱۱۵۱۵:۵۲:۱۶ ۱۴۰۲/۴/۲۵
برادر من اینا همه زاییده ذهن شماست . کی می خواهین متوجه بشین همه کشورها از غرب تا شرق گرفته فقط و فقط به دنبال منافع اقتصادی و سیاسی خودشون هستند . هیچ کس نه غرب و نه شرق دلش به حال ما نسوخته و تا زمانی که بلد نباشیم در این بازیهای اقتصادی و سیاسی درست بازی نکنیم تنها منافع ابرقدرتها رو تامین خواهیم کرد.
ناشناس۳۱۴۶۳۰۶۱۶:۵۹:۲۳ ۱۴۰۲/۴/۲۵
اسمون وزمین وبهم میبافید تا ریشه مطلب و که عدم تمایل حاکمیت به داشتن رابطه مبتنی بر منافع مردم با امریکا وغرب است را لاپوشانی کنید
جواد۳۱۴۶۳۲۶۱۷:۰۷:۲۰ ۱۴۰۲/۴/۲۵
منافع ملی همیشگی است باید بین کشورهای دوست و دشمن باید موازنه رعايت شود نه این‌که یوغ بندگی را تطهیر نمود چه یوغ شرقی یا غربی فرقی ندارد
کاوه۳۱۴۶۳۶۰۱۷:۱۹:۱۲ ۱۴۰۲/۴/۲۵
خدا به همه ما توانایی درک واقعیت را بدهد. اگر دنبال منافع ملی می رفتیم و بخاطر پست و مقام و ثروت اینقدر با همدیگر جدل نمی کردیم الان کشوری آباد و مردمی شاد و دارای رفاه داشتیم .
ناشناس۳۱۴۶۹۹۲۲۲:۴۳:۳۴ ۱۴۰۲/۴/۲۵
خوشمان بیاید یا نیاید مردم ایران هیچ نظر مثبتی به روسیه و چین ندارند‌ و هر قدر رابطه مردم و دولت در ایران تضعیف شود نظر منفی مردم به چین و روسیه بیشتر خواهد شد. به این دلیل که دو دولت چین و روسیه هیچ نفعی برای مردم ایران ندارند.
ناشناس۳۱۴۸۰۹۱۱۴:۲۲:۱۶ ۱۴۰۲/۴/۲۶
در هر زمانی باید سیاستهای متعادل نه متعصبانه اتخاذ شود تمام کشورها به فکر منافع مردم خودشون هستند و از نظرات مخالف و موافق باید استفاده شود یکه تازی در دنیای امروز جواب نمیدهد
Morad99۳۱۴۹۲۲۱۰۷:۰۰:۲۹ ۱۴۰۲/۴/۲۷
لطفا یکبار هم شده یه نظر عادی و کف خیابونی را در سایت بذارید با تشکر مراد
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  3. من عجله ندارم!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  6. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  7. اصلاح‌طلبان مقابل «نصیری» سکوت نکنند

  8. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  9. دور باطلی که تمامی ندارد!

  10. مشروبات تقلبی از جامعه پزشکی هم قربانی گرفت

  11. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  12. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  13. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  14. آقای رئیس‌جمهور! لطفاً فراموش نکنید!

  15. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  16. نظر جالب شریعتمداری درباره طرح نور و لایحه حجاب/ پاسخ خلجی به انتقادات نمایندگان درباره قیمت دلار

  17. حقوق کارکنان وزارت کشور ترمیم می‌شود

  18. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  19. حکم اعدام بابک زنجانی نقض و تبدیل به ۲۰ سال حبس شد

  20. آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

  21. برای این عکس شما تیتر بزنید

  22. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  23. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  24. اگر این صحنه‌ها در ایران بود...

  25. نگاهی به فرمان ضد فساد هشت ماده ای 

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  4. اصلاح‌طلبان مقابل «نصیری» سکوت نکنند

  5. آقای رئیس‌جمهور! لطفاً فراموش نکنید!

  6. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  7. نظر جالب شریعتمداری درباره طرح نور و لایحه حجاب/ پاسخ خلجی به انتقادات نمایندگان درباره قیمت دلار

  8. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  9. اگر این صحنه‌ها در ایران بود...

  10. نگاهی به فرمان ضد فساد هشت ماده ای 

  11. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  12. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  13. توضیحات سردار جعفری درباره تذکر رهبری پیرامون مبارزه با بی‌حجابی/ توصیه همتی درباره نرخ‌های متفاوت ارز

  14. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  15. معلمان تلاش کنند گره ذهنی دانش آموزان باز شود

  16. سلاح اتمی؛ جزو برنامه ریزی امنیتی و دفاعی ایران است؟ /تمام «نه»های رهبر انقلاب به سلاح هسته ای +اینفو

  17. رهبر انقلاب: تحریم‌ها ملت ایران را از پا در نمی‌آورد/ اگر حال جامعه کارگری خوب شود، حداقل نیمی از مردم حالشان خوب می‌شود

  18. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  19. وزیر تعاون: تمام دغدغه رییس جمهور معیشت مردم است

  20. سوء استفاده عباس عبدی از «ماچه الاغ ماده»!

  21. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

  22. ناصر ایمانی: فرض کنیم یکی از این صحنه های ضرب و شتم ....

  23. سخنگوی دولت: هیچ مرجعی معطل تصویب قانون جدید حجاب نیست

  24. همه رقیبان قالیباف در ریاست مجلس آینده/ توضیح معاون رئیسی درباره استقرار فراجا در بنیاد نخبگان

  25. رئیسی: مشکلات آبی و برقی کشور در حال حل‌شدن هستند  

آخرین عناوین