مین‌های عمل نکرده در قلب شهرهای ایران!

سامان مهراد، گروه اجتماعی الف،   4020413100 ۲۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۷ تکراری یا غیرقابل انتشار

ایرانی و افغانستانی هیچ برتری خونی و نژادی نسبت به یکدیگر ندارند و جدا از این، پیوندها و اشتراکات فرهنگی فراوانی بین ما و همسایه شرقی‌مان برقرار است اما این مسائل موجب نمی‌شود که به چالش اتباع غیرمجاز بی‌تفاوت باشیم.

مین‌های عمل نکرده در قلب شهرهای ایران!

اگر خواستار برشمردن مهم‌ترین بحران‌های ایران باشیم، سیاهه‌ای از معضلات سیاسی و اقتصادی و اجتماعی ردیف خواهد شد. اما یکی از بزرگترین مشکلاتی که بر ما عارض شده و از نگاه‌ها پنهان مانده و عامداً یا سهواً به آن توجه نمی‌شود، بحران ازدیاد مهاجرین غیرقانونی افغانستانی است.

بخش قابل‌توجهی از جمعیت همسایه شرقی ما به دلیل آشفتگی‌های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی دهه‌های اخیر، به سوی کشورمان سرازیر شده و سهل‌بودن ورود به ایران و همچنین امکان پیداکردن شغل از جمله عوامل موثر در روند رو به رشد حضور مهاجرین افغان در ایران بوده است.

بر اساس برخی برآوردهای غیررسمی، جمعیت این مهاجرین افغانستانی، به حدود 8 میلیون نفر رسیده که البته با آمارهای رسمی که 5 میلیون ذکر می‌شود، فاصله معناداری دارد. اما این تفاوت‌های آماری چندان محل بحث نیست، مسئله اصلی افزایش بی‌رویه جمعیت مهاجرین همسایه شرقی است؛ مسئله‌ای که مولد بسیاری از مشکلات برای ما بوده و خواهد بود.

تغییر بافت‌جمعیتی برخی مناطق استان‌های شرقی و غلبه افغانستانی‌ها بر مردم بومی آن منطقه، گرفتن فرصت‌های شغلی و تنگ‌کردن فضا برای جمعیت جویای کار ایرانی و حتی تنزل قیمت نیروی‌کار داخل کشور، برخورداری از یارانه‌های گوناگونی که در کشور وجود دارد و مهم‌تر از همه مخاظرات امنیتی و اجتماعی که از خود بر جای می‌گذارند بخشی از تبعات جبران‌ناپذیر ورود بی‌رویه افغانستانی‌هاست.

این سیل‌ مهاجرین غیرقانونی، به دلیل هویت نامعلوم خود انگیزه هر نوع بزهکاری و جرم و جنایت را پیدا خواهند و این معضلی است که در شهرهای مختلف با آن مواجه شده‌ایم. در کنار این مسئله و به دلیل تمایلات افراط‌گرایانه برخی از مهاجرین که از مناطق تکفیری‌ افغانستان به ایران سرازیر شده‌اند، بحرانی بزرگ‌تر را بر سر ما آوار خواهد کرد.

هنوز مدت‌زمان زیادی از حمله تروریستی یکی از تکفیری‌های افغانستانی به روحانی هموطن ما در حرم امام‌رضا (ع) نگذشته و یا حمله تروریستی به زائرین شاهچراغ در آبان 1401 و در کشاکش اغتشاشات که حضور 26 تبعه غیرایرانی با تمایلات تکفیری در آن مسلم بود و این موارد نشان از صحت‌وسقم گزاره فوق دارد. 

حتی بسیاری از بزهکاری‌ها با نقش‌آفرینی همین مهاجرین غیر‌قانونی صورت می‌گیرد. بر اساس اظهارات دادستان کرمان، ۱۰ درصد جمعیت استان کرمان را اتباع بیگانه تشکیل می‌دهند و ۲۳ درصد سرقت‌های استان در ۴۰ روزه ابتدای امسال از سوی اتباع بیگانه انجام شده است! 

آماری که به‌وضوح موید خطرات پذیرش مهاجرین غیرقانونی افغانستانی است. استان‌های سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی، اصفهان، فارس و کرمان بیشترین جمعیت اتباع غیرقانونی را در دل خود جای داده و این جمعیت مثل مین‌های عمل‌نکرده‌ای است که بی‌توجهی به خنثی‌سازی آن عواقب بدی برای ما خواهد داشت.

نباید نگاه نژادپرستانه به این مسئله حکمفرما باشد؛ ایرانی و افغانستانی هیچ برتری خونی و نژادی نسبت به یکدیگر ندارند و جدا از این، پیوندها و اشتراکات فرهنگی فراوانی بین ما و همسایه شرقی‌مان برقرار است اما این مسائل موجب نمی‌شود که به چالش اتباع غیرمجاز بی‌تفاوت باشیم.

ساماندهی مهاجرین غیرقانونی، بیرون‌راندن بسیاری و امتناع از ورود بی‌رویه آنان به کشور ضرورتی است غیرقابل انکار و امروز این جمعیت غیرقانونی میلیونی، به‌مثابه بحرانی بزرگ در کمین‌ ماست که باید برای حل‌وفصل این معضل جدی‌ و راسخ قدم برداشت.

 

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۱۲۵۱۳۹۰۸:۴۳:۰۳ ۱۴۰۲/۴/۱۴
کار از کار گذشته و نمیشود جلوش را گرفت. در افغانستان باید با آمریکا کنار می آمدیم تا طالبان قدرت نگیرد اما ما برعکس به طالبان کمک کردیم و نتیجه اش سرازیر شدن مهاجران به ایران شد.
ناشناس۳۱۲۵۲۴۴۱۰:۳۳:۱۹ ۱۴۰۲/۴/۱۴
در حالی که ایران دنبال گفتگو بین افغانی ها بود، ترامپ بدون حضور و نظر دولت افغانستان با طالبان بست و عکس هم گرفت.
ناشناس۳۱۲۵۵۲۸۱۴:۱۶:۴۶ ۱۴۰۲/۴/۱۴
حرف حق
ناشناس۳۱۲۵۸۲۱۱۹:۰۳:۴۰ ۱۴۰۲/۴/۱۴
وقتی امریکا به افغانستان حمله کرد مانقشه های لازم رو بهشون دادیم حتی کنارشون جنگیدیم تا طالبان کنار بره فک میکنی واکنش امریکا به این همراهی چه بود؟ بوش چندروز بعد ایران رو محورشرارت معرفی کرد. نمیدونم جماعت ایرانی کی قراره ازاشتباهاتش درس بگیره!
ناشناس۳۱۲۶۷۳۹۱۳:۰۳:۵۰ ۱۴۰۲/۴/۱۵
اینها که برنمی گردند فقط باید اونهاشون که میخواهند بروند را از طریق مرز ترکیه و عراق آزاد بگذارید بروند
ناشناس۳۱۲۵۱۷۷۰۹:۳۳:۲۷ ۱۴۰۲/۴/۱۴
چرا این 8 میلیون افرادی که به شکل غیرقانونی در داخل کشور هستند به کشورشان برگردانده نمیشوند؟ کدام کشور اینجوری است که فرد بدون ویزا بچرخه؟ اینها حتی پاسپورت هم ندارند و خود این بی هویت بودن منشا ناامنی است
بی طرف۳۱۳۴۷۵۲۱۴:۴۴:۱۵ ۱۴۰۲/۴/۱۹
امکان بازگشت نیست. آخه کدوم عاقلی ، حاضره خودش و زن و بچش رو ببره افغانستان
ناشناس۳۱۲۵۱۸۵۰۹:۳۹:۰۳ ۱۴۰۲/۴/۱۴
واقعا چرا کسی به فکر ایران در این زمینه نیست؟
سعید۳۱۲۵۲۱۵۱۰:۰۸:۴۹ ۱۴۰۲/۴/۱۴
با سلام خدمت شما بنده در شهرک صنعتی چرمشهر ورامین مشغول به کار هستم وقتیکه از کرمانشاه به اینجا آمدم داشتم دیوانه میشدم یعنی این همه افغانی توی این شهرک ! بعد در استان کرمانشاه بیکاری بیدادمیکنه یعنی چه؟ یعنی بی قانونی بیداد میکنه ! اولش فکر کردم اومدم افغانستان! خیلی راحت میان ایران کارم براشون فراوان! این ظلمه در حق مردم ایرانه
سعید۳۱۲۵۲۱۸۱۰:۱۳:۳۶ ۱۴۰۲/۴/۱۴
هروقت دیدید مشکلی واضح است و کاری در موردش انجام نمیشود مطمئن باشید متولیان امر توان انجام کاری را ندارند. حالا اینکه مشکل زیادی بزرگ است و یا متولیان خیلی کوچکند بر عهده آگاهی خودتان است.
مهدی۳۱۲۵۳۹۳۱۲:۴۳:۱۴ ۱۴۰۲/۴/۱۴
کشورهای دیگه اگر مهاجر می پذیرند افراد سالم باسواد و ثروتمند را قبول می کنند این نوع مهاجرپذیری همش مشکلات به همراه داره الان معضل آب شما مصرف 8 میلیون نفر از آب کشور کم کن نان به همین شکل و .................
ناشناس۳۱۲۵۴۸۱۱۳:۴۳:۳۱ ۱۴۰۲/۴/۱۴
حقابه ایران از این افغانی ها چی شد؟؟
حمید۳۱۲۵۴۸۴۱۳:۴۵:۳۴ ۱۴۰۲/۴/۱۴
این موضوع بارها در مقالات مختلف عنوان شده و مردم هم نظرات خیلی خوبی دادند کو گوش شنوا. البته روزی می‌فهمند که دیگر کار از کار گذشته فعلا که مردم و حکومت دارند مار تو آستین خودشان پرورش می دهند.
امید یاوری دارانی۳۱۲۵۵۵۷۱۴:۴۱:۴۱ ۱۴۰۲/۴/۱۴
در مناطقی که افاغنه غیر مجاز اشتغال بکار دارند از ترس مراجع قانونی نیروی کار استثمار شده است.بازرسان اداره کار نیز امکان کشف ندارند چون تعداد بازرسان اندک است و مساحت کارگاهها و کارخانجات نیز بزرگ است.
ناشناس۳۱۲۵۹۰۰۲۱:۲۳:۱۴ ۱۴۰۲/۴/۱۴
امروز کارگر افغانستانی نانوایی در یوسف آباد به من می گوید آرد کم شده است پس باید نان کمتری بخرید ، حالا از مسئولان سوال می کنم آیا اگر تکلیف این 8 میلیون مهاجر غیر قانونی را مشخص می کردید باز هم نیاز بود که نان کمتری بخریم ؟
ناشناس۳۱۲۵۹۱۹۲۱:۳۹:۱۹ ۱۴۰۲/۴/۱۴
بسیاری از افغانهای عزیز با کمترین امکانات و کمترین توقع، موتور محرکه صنعت و کشاورزی کشورمان هستند. کارهایی انجام می دهند که هیچ ایرانی قادر به انجام آنها نیست.
ناشناس۳۱۲۵۹۵۷۲۲:۰۸:۲۹ ۱۴۰۲/۴/۱۴
شکی نیست که ایرانی و افغانی برتری خونی و نژادی بر هم ندارند ولی کدام عقل سلیم هست که نداند خیل عظیم مهاجران افغانی بدون مدرک و نام و نشان، و مشخص نبودن مکان اقامت آنها و اینکه اغلب مهاجران اخیر افراد مجرد هستند چه بحران امنیتی می تواند درست کند. فرض کنید بر سر قضایای اخیر تنش بیشتری بین ایران و طالبان بوجود می آمد، آیا وجود این خیل مهاجر با هویت ناشناخته یک بحران عظیم امنیتی درست نمی کرد؟ علاوه بر بحران امنیتی این خیل عظیم از یارانه ها و امکانات ایران استفاده می کنند بدون پرداخت هرگونه عوارضی و مالیات و .../ واقعا چرا به این مسائل بی توجهی می شود؟ شاید وجود این همه مهاجر برای عده ای منفعت دارد.
ناشناس۳۱۲۶۳۷۹۰۸:۱۳:۰۵ ۱۴۰۲/۴/۱۵
این تیتر خودش گویای همه واقعیت هست.این همه مهاجر بی نام و نام بدون شک مشکل امنیتی ایجاد خواهد کرد.الان به اندازه 10 درصد جمعیت کشور مهاجر افغانی داریم وحشتناکه
ناشناس۳۱۲۷۵۱۷۰۸:۴۵:۵۱ ۱۴۰۲/۴/۱۶
یک ایرانی که می خواهد مهاجرت کند باید ملی مدرک و سند جور کند که توان مالی بالایی دارد و هنگامی هم که می رود کلی ارز با خود می برد و وارد کشور مقصد می کند ، در ایران هر چی نیروی غیر متخصص و فقیر مطلق وارد میشود و کار می کند و در آخر هم همه درآمد خود را تبدیل به دلار می کند و می فرستد برای خانواده اش در افغانستان و این خود یکی از چند دلیل تقاضای بالا برای ارز در بازار آزاد است.
بی طرف۳۱۳۴۷۶۴۱۴:۵۰:۲۴ ۱۴۰۲/۴/۱۹
حتی افراطی ترین گروه ها و نژاد پرست ترین جریان ها هم معتقدند که مهاجرین ، شغل خوار نیستند بله شغل را هستند. الان در کل کشور ، استانهای مهاجر پذیر، کمترین بیکاری را دارند. مسئله قانونمند کردن مهاجرین هم که در اختیار دولت است و مهاجرین استقبال می‌کنند. من مکزیک بودم ، دولت آمریکا هربار میخواد اینا رو قانونی کنه ، خودشون استقبال نمی‌کنند. در ایران چنین مشکلی نداریم.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. من عجله ندارم!

  2. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  3. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  4. اصلاح‌طلبان مقابل «نصیری» سکوت نکنند

  5. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  6. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  7. قحطی مانتوی بلند و دکمه‌دار در تهران!

  8. نیش و کنایه های «بومرنگی» روحانی!

  9. مشروبات تقلبی از جامعه پزشکی هم قربانی گرفت

  10. حقوق کارکنان وزارت کشور ترمیم می‌شود

  11. دور باطلی که تمامی ندارد!

  12. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  13. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  14. حکم اعدام بابک زنجانی نقض و تبدیل به ۲۰ سال حبس شد

  15. برای این عکس شما تیتر بزنید

  16. تضادی عجیب و پر ابهام!

  17. دو ناوشکن آمریکایی در دریایی سرخ شکار شدند

  18. آقای رئیس‌جمهور! لطفاً فراموش نکنید!

  19. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  20. نظر جالب شریعتمداری درباره طرح نور و لایحه حجاب/ پاسخ خلجی به انتقادات نمایندگان درباره قیمت دلار

  21. سردار رادان: عده ای تلاش می کنند مردم قانونگریز شوند

  22. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  23. سقوط در آغوش پهلوی!

  24. آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

  25. نجات معجزه آسا از وسط سیل توسط لودر و راننده ماهر

آخرین عناوین