فقط ۸۰ خانوار؟!

مریم طیبی نظری، گروه اجتماعی الف،   4020406053 ۳۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

یک سال ونیم پیش بود که رئیس جمهور قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و سیاست‌های تشویقی در این زمینه را به تمامی دستگاه‌ها ابلاغ کرد. یکی از سیاست‌های بسته حمایتی خانواده و جوانی جمعیت، اعطا زمین به خانوارهای دارای فرزند سوم است. اما با گذشت یک سال و نیم از ابلاغ آن، تنها ۸۰ خانوار موفق به دریافت زمین شده‌اند، که این خود نشان دهنده ترک فعل مسئولان در این باره است.

فقط ۸۰ خانوار؟!

حالا که نزدیک به یک سال ونیم از ابلاغ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و سیاست‌های تشویقی در این زمینه می‌گذرد؛ آمار و ارقام نشان‌دهنده‌ی کاهش جمعیت است. «داریم تمام می‌شویم» نام گزارشی است که اواخر ماه گذشته در آستانه روز جمعیت منتشر شد. این گزارش به خوبی نشان داد که در لبه پرتگاه انقراض جمعیتی قرار داریم.

 این عبارت بیشتر از آنکه جمله‌ای انذاری برای مردم باشد، زنگ خطری است برای مسئولان، گویا نه قانون جوانی جمعیت کارایی داشته و نه سیاست های تشویقی تاثیری در پیشبرد آن قانون. دولت که از همان ابتدای  روی کار آمدن عزمش را برای حل این مساله جزم کرده بود، با بسته سیاست‌های حمایتی به دنبال تاثیر گذاری بیشتر این قانون، طرح اعطا زمین رایگان به خانواده‌های دارای فرزند سوم را مطرح و عملیاتی کرد. اما در  عمل نه خبری از اعطا زمین بود و نه تاثیرات تشویقی آن.

یک دهه تلاش برای سیاستگذاری در حوزه جمعیت!

بالاخره بعد از زمانی قریب به یک دهه از شروع تلاش های مجلس برای سیاست‌گذاری در حوزه جمعیت، یعنی در آبان ۱۴۰۰ سید ابراهیم رییسی، رییس دولت سیزدهم قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت را ابلاغ کرد و نخستین نشست ستاد ملی جمعیت اواخر اردیبهشت سال جاری به ریاست رییس‌جمهور برگزار شد. طی این جلسه رئیس جمهور تمام ارگان‌ها را موظف به تشکیل قرارگاه مربوط به جمعیت در مجموعه‌های خود کرد. در همین راستا و طبق قانون حمایت از خانواده وجوانی جمعیت دولت پس از تولد فرزند سوم نیز دولت موظف است زمین یا واحد مسکونی حداکثر ۲۰۰ متری به قیمت تمام شده با ۲ سال تنفس وهشت سال قسط بندی را برای زوجین تامین کند.

تنها 80خانوار تائید صلاحیت شدند و 32000هزار خانواده رد صلاحیت! 

در آخرین اظهار نظر در این زمینه، ابوالفضل نوروزی مشاور وزیر راه و شهرسازی در سومین جلسه کارگروه زمین و مسکن ستاد جوانی جمعیت اعلام کرد:

با پیگیری کارگروه زمین و مسکن ستاد جوانی جمعیت وزارت راه و شهرسازی ۳۲ هزار متقاضی رد صلاحیت شده در طرح اهدای زمین رایگان برای خانواده‌هایی که فرزند سوم و بیشتر آن‌ها بعد ۲۴ آبان ماه سال ۱۴۰۰ به دنیا آمدند فرصت دوباره‌ای برای تکمیل  و پیگیری پرونده خود پیدا کردند. تمامی افرادی که شامل این فرصت دوباره شده‌اند پیامک ارسال خواهد شد تا راهنمایی لازم در این خصوص را دریافت کنند.

نوروزی در حالی از 32هزار متقاضی رد شده صحبت می‌کند که، احمد راستینه هفشجانی یکی از طراحان قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده در گفت‌وگو با ایرنا با درخواست تسریع در روند واگذاری ۲۰۰ متر زمین رایگان به مادران دارای سه فرزند از سوی اداره کل راه و شهرسازی، بیان کرد:

یکی از موارد تعریف شده در قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده واگذاری۲۰۰ متر زمین رایگان به خانواده‌های واجد شرایط دارای سه فرزند بوده که متاسفانه تا کنون در کشور تنها حدود ۸۰ قطعه زمین واگذار شده است.

فرآیند سخت بررسی صلاحیت متقاضیان

در حوزه جمعیت هم مانند دیگر حوزه‌ها نیز آمار رسمی دقیقی وجود ندارد. اما طبق نص قانون رد صلاحیت متقاضیان کمی دشوار است چرا که، در ماده۳ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت آمده است: وزارت راه و شهرسازی مکلف است امکان استفاده مجدد از امکانات دولتی مربوط به تأمین مسکن خانوار را برای خانواده‌ها پس از تولد فرزند سوم و بیشتر فراهم آورد و این خانواده‌ها می‌توانند صرفاً برای بار دوم از کلیه امکانات دولتی در این خصوص استفاده نمایند.

در ماده۴ قانون آمده است: به منظور تحقق بند «چ» ماده (۱۰۲) قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران دولت مکلف است یک قطعه زمین یا واحد مسکونی حداکثر به میزان(۲۰۰) مترمربع منطبق با ضوابط حد نصاب تفکیک بر اساس طرح‌های هادی روستایی و شهری یا طرح‌های جامع و تفصیلی شهری مصوب برای ساکنین در روستاها یا شهرهای کمتر از ۵۰۰(پانصد)هزار نفر پس از تولد فرزند سوم و بیشتر به صورت مشترک و بالمناصفه به پدر و مادر، در همان محل بر اساس هزینه آماده‌سازی فقط برای یکبار به صورت فروش اقساطی با ۲ سال تنفس و هشت سال اقساط اعطاء نماید و سند مالکیت، پس از پرداخت آخرین قسط، ظرف حداکثر یک ماه، به مالکین تحویل داده می‌شود.

باتوجه به شرایط آسانی که درقانون ذکر شده، یقینا متقاضیان واجد شرایط بیش از 80 نفر بوده بنابراین آنچه نتایج جاری در جامعه و آمار و ارقام به ما می‌گوید، ترک فعل برخی مدیران در دستگاه‌های اجرایی مرتبط از جمله وزارت راه وشهرسازی است. 

ورود سازمان بازرسی کل کشور به ماجرای طرح اعطای زمین

اجرای نامناسب قانون مذکور پای سازمان بازرسی کل کشور را به این مساله باز کرد. این سازمان به دلیل تعلل‌ها و وجود نواقص اجرایی به وزارت راه و شهر سازی هشدار داد. به گزارش قوه قضائیه، سید اکبر حسینی موخر بازرس کل راه و شهر سازی سازمان بازرسی، ایجاد سامانه جدیدی جهت ثبت نام متقاضیان اعطای زمین در راستای طرح جوانی جمعیت، را ضروری دانست و اظهار کرد:

در همین زمینه حسب بررسی‌های انجام شده سازمان بازرسی کل کشور، مشاهده گردید علیرغم گذشت بیش از 14 ماه از ابلاغ قانون و 2 ماه از ابلاغ آیین‌نامه اجرایی ماده 4 قانون، تاکنون سامانه کامل و جامعی جهت ثبت‌نام متقاضیان مسکن طرح جوانی جمعیت طراحی و راه‌اندازی نشده است و صرفاً در قالب طرح نهضت ملی مسکن، امکان ثبت‌نام متقاضیان فراهم گردیده که با توجه به بررسی صلاحیت متقاضیان با الزامات طرح نهضت ملی مسکن توسط ادارات کل راه و شهرسازی استان‌ها، اکثر متقاضیان طرح جوانی جمعیت به دلیل قرمز بودن فرم «ج» به اشتباه رد صلاحیت شده اند.

وی افزود: از این‌رو مقرر گردید با طراحی و راه اندازی سامانه جداگانه‌ای جهت ثبت نام متقاضیان طرح جوانی جمعیت، فرصت استفاده مجدد از تسهیلات قانونی مقرر در ماده ۴ قانون و آیین نامه اجرایی آن فراهم و از سوءجریان‌های آتی جلوگیری شود.

بازرس کل راه و شهرسازی سازمان بازرسی خاطرنشان کرد: با توجه به برگزاری جلسات و پیگیری‌های صورت گرفته در راستای تحقق سیاست‌های پیشگیرانه سازمان بازرسی‌کل کشور، هشدار قانونی لازم به معاون مسکن وساختمان وزارت راه و قائم مقام وزیر در طرح نهضت ملی مسکن ارائه شد تا به منظور رعایت قوانین و مقررات، شرایطی فراهم کنند که ثبت‌نام و بررسی شرایط متقاضیان متناسب با الزامات طرح جوانی جمعیت به درستی انجام گیرد.

اعطای زمین مرغوب

اعطای زمین به متقاضیان دارای سه فرزند به بالا، جزو سیاست‌های تشویقی ‌و دارای اثرات چند جانبه در بازار و جامعه است. طبق بررسی‌های انجام شده یکی از علل عدم تمایل مردم برای فرزندآوری شرایط اقتصادی است. تامین زمین و ‌مسکن برای خانواده ها می تواند از اثرات اجرایی و ‌تشویقی خوبی برخوردار باشد. اما این سیاست برای موفقیت خود مشروط به اجرای صحیح و درست است. از آنجا که در کشور مشکل تامین زمین وجود ندارد انتظار می‌رود زمین‌های اعطایی از مرغوبیت کافی برخوردار بوده تا در عین آنکه هم تشویقی برای فرزند آوری خانواده‌ها باشد، حداقل به این بهانه دولت بتواند حل مشکل بخشی از جامعه را در حوزه مسکن تسهیل کند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۱۱۷۷۴۶۰۸:۳۹:۳۷ ۱۴۰۲/۴/۸
آخه چه تلاشی فکر کن یک جوان باید کل عمرش رو پیش فروش کنه شاید یه زندگی حداقلی بتونه تهیه کنه ماشین خونه آرزو شده چطور انتظار دارین فرزند آوری داشته باشیم وقتی حتی تو خرج خودمون هم موندیم ؟
ناشناس۳۱۱۸۲۲۰۱۲:۴۲:۴۳ ۱۴۰۲/۴/۸
خانواده‌های مرفه‌تر کوچکتر هستند!!!
ناشناس۳۱۲۰۲۳۱۱۰:۱۷:۴۱ ۱۴۰۲/۴/۱۰
پسر بی پول نمیتونه ازدواج کنه! استدلال شما رو مسئولین داشتن که نتیجش کاهش جمعیت شده !
ناشناس۳۱۱۸۲۳۹۱۲:۵۹:۲۰ ۱۴۰۲/۴/۸
مسئولان و مدیرانی که ترک فعل میکنن مستحق مجازات سنگین هستن _____ چون باعث ضعف روانی و ناامیدی هموطنان سست عنصر میشن
ناشناس۳۱۱۸۳۸۶۱۴:۲۵:۰۸ ۱۴۰۲/۴/۸
اگر جنگ بشه روباتها که نمیتونن برن بجنگن تازه قدرت علمی دشمن هم بالاتر از ما هست حتما روباتهای اونها سره. باید بچه بیاریم تا کسی باشه بره بجنگه.
ناشناس۳۱۱۸۹۳۱۲۲:۱۴:۵۴ ۱۴۰۲/۴/۸
تا مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم حل نشود و ایضا بیکاری جوانان مرتفع نشود هیچ اتفاق خاصی در زمینه فرزند آوری نمی افتد خودتان را خسته نکنید فایده نداره.....
ناشناس۳۱۱۷۸۱۱۰۹:۲۳:۱۱ ۱۴۰۲/۴/۸
با مشکل کار و مسکن و حتی آب و غذا روبرو هستید،‌ تورم مجالی به کسی نگذاشته، روی چه حساب مردم باید تصمیم به افزایش جمعیت داشته باشند؟
ناشناس۳۱۱۸۵۵۸۱۶:۰۳:۰۱ ۱۴۰۲/۴/۸
آن وقت چرا کشورهای با رفاه بالاتر دچار کم شدن فرزند هستند؟!!!!
ناشناس۳۱۱۹۴۱۳۱۱:۱۹:۴۸ ۱۴۰۲/۴/۹
این همون هدفیست که حسن فریدون و لاریجانی و ژنرال‌هاشون به همراه جان‌کری ترسیم و با موتور ویرانگر برجام مردم را بهش رسوندن البته مردمی که امیدشون به خداست و از امید به فریدونها فاصله دارن ، تلاششون هدفمنده
ناشناس۳۱۱۷۸۲۲۰۹:۲۶:۴۴ ۱۴۰۲/۴/۸
اول ساماندهی اقتصادی
ناشناس۳۱۱۷۹۰۷۱۰:۱۲:۳۴ ۱۴۰۲/۴/۸
طرح های تشویقی جذاب نیستند. خانواده‌های متوسط از هزینه‌های یک تعمیر جزیی منزل عاجزند. چه رسد به ساختن زمین.
ناشناس۳۱۱۷۹۴۶۱۰:۳۱:۰۴ ۱۴۰۲/۴/۸
در رابطه با افزایش جمعیت باید جدی تر وارد شد با ان‌شاءالله ماشاءالله گفتن جمعیت افزایشی نمیشود کار جهادی نیاز است
ناشناس۳۱۱۸۳۹۷۱۴:۳۱:۵۸ ۱۴۰۲/۴/۸
برادر معلومه تو در حین کار جهادی کامنت گذاشتی. خدا قوت
ناشناس۳۱۱۸۵۳۱۱۵:۵۰:۴۱ ۱۴۰۲/۴/۸
کار جهادی یعنی کار از روی علم و حساب و کتاب...
علی۳۱۱۸۹۰۶۲۱:۵۱:۴۳ ۱۴۰۲/۴/۸
کار جهادی یعنی دقیقا چی؟ این سوال را بنده حقیر مرتب میپرسم و گویا کسی نیست توضیح بده. همه میگن جهادی ولی هیچکس نمیدونه دقیقا یعنی چی باید بشه؟
حامد حمدایی اصل۳۱۱۹۲۲۵۰۷:۵۴:۱۴ ۱۴۰۲/۴/۹
اصلا چرا افزایش جمعیت؟
ناشناس۳۱۱۹۵۰۲۱۳:۱۳:۲۲ ۱۴۰۲/۴/۹
منظورت کار اساسی و علمی است.
ناشناس۳۱۱۸۰۴۲۱۱:۱۰:۵۹ ۱۴۰۲/۴/۸
درمان ریشه ای را دنبال کنید نه مسکن
ناشناس۳۱۱۸۵۵۴۱۶:۰۱:۴۵ ۱۴۰۲/۴/۸
درمان ریشه ای فرزند آوری فقط بازگشت به سنت و طبیعت خدا که همان نقش زن هست و نه دادن نقش یک مرد به او!!!
م۳۱۱۸۱۰۱۱۱:۳۸:۱۳ ۱۴۰۲/۴/۸
سلام.تکلیف اونای که ۳تا بچه دارند و۱۴۰۰بدنیا نیامده چیه
صمصام۳۱۱۸۱۰۳۱۱:۳۸:۴۷ ۱۴۰۲/۴/۸
من با سه تا برادرم دهه پنجاهی هستیم اما هنوز در حسرت خانه هستیم
ناشناس۳۱۱۸۲۲۱۱۲:۴۳:۳۵ ۱۴۰۲/۴/۸
پدر شما خانه و ماشین و رفاه و ... داشتن که تعداد بچه‌هاشون زیاد بوده!؟
سربازان اسلام رو زیاد کنیم!۳۱۱۸۲۷۲۱۳:۱۶:۱۳ ۱۴۰۲/۴/۸
دهه پنجاه چهار فرزند عادی بوده...
ناشناس۳۱۱۸۸۳۸۲۱:۰۱:۲۹ ۱۴۰۲/۴/۸
شرایط اون زمان با الان یکیه؟
ناشناس۳۱۱۸۲۷۱۱۳:۱۵:۲۵ ۱۴۰۲/۴/۸
دهه پنجاه؟! شما دیگه کارایی نداری فقط دهه هشتاد نود عزیز هستند.
ناشناس۳۱۱۸۱۲۵۱۱:۵۰:۵۴ ۱۴۰۲/۴/۸
کشور با بحران آب و منابع طبیعی درگیره
ناشناس۳۱۱۹۴۵۱۱۲:۲۲:۳۰ ۱۴۰۲/۴/۹
همیشه یوده
ناشناس۳۱۱۹۵۰۴۱۳:۱۸:۳۰ ۱۴۰۲/۴/۹
مثل پاکستان جمعیت زیاد باشه. کیفیت زندگی مهم نیست؟
ناشناس۳۱۱۸۲۵۴۱۳:۰۵:۲۶ ۱۴۰۲/۴/۸
حساب کردم هر فرد ایرانی در تهران فقط ماهی ۴ میلیون تومان هزینه خورد و خوراکش میشه. حالا خرج پوشاک و مدرسه و مسکن و درمان و .... بماند.
ناشناس۳۱۱۸۲۷۸۱۳:۱۸:۲۶ ۱۴۰۲/۴/۸
رنگ و روی بچه ها و عکسی که گذاشتید گویای همه چیز هست!
ناشناس۳۱۱۸۳۸۲۱۴:۲۱:۳۳ ۱۴۰۲/۴/۸
خط فقر رو سی میلون اعلام کردند تا رسیدن به خط فقر زندگی تشکیل دادن یک آرزوست چه برسه به بچه !
ناشناس۳۱۱۸۳۸۴۱۴:۲۳:۴۱ ۱۴۰۲/۴/۸
بهتره اول عدالت اقتصادی رو برقرار کنید.در کشوری که اکثریت مردم‌ درگیر فقر و فلاکت ناشی از تورم غیرعادی هستند .
عبدالله۳۱۱۸۵۲۱۱۵:۴۱:۴۰ ۱۴۰۲/۴/۸
مهمترین و کارآمدترین ابزار برای فرزندآوری که متاسفانه مورد غفلت اغلب مسئولان کشور بوده و هست: داشتن امید به آینده است یعنی اگر زوجین یا دختر و پسرها امید به داشتن شغل و درآمد مناسب و کافی ، رفاه نسبی و شادی و رضایت از وضعیت فعلی خود داشته باشند قطعاً بدون دغدغه نسبت به ازدیاد نسل اقدام خواهند کرد. احساس رضایت از زندگی فعلی ، بین اغلب مردم وجود ندارد و لذا انگیزه ای برای ایجاد نسلی که احتمالا شرایط بدتری را هم تجربه خواهند کرد ندارند.
ناشناس۳۱۱۸۶۳۸۱۷:۰۶:۰۵ ۱۴۰۲/۴/۸
پول ملی را به بی ارزشترین واحد پولی دنیا تبدیل کرده اید و به دنبال افزایش جمعیت هستید ؟ از یک طرف دریاچه ارومیه خشک شده از طرف دیگر افغانستان و ترکیه آب را به روی ایران بسته اند و به فکر افزایش جمعیت هستید ؟ آمار مهاجرت را نمی بینید اما به فکر افزایش جمعیت هستید ؟ از کمبود آب سخن می گوید و توانش را ندارید تا میلیونها مهاجر افغان را به کشورشان برگردانید آنوقت به فکر افزایش جمعیت هستید ؟
ناشناس۳۱۱۸۷۱۴۱۸:۱۱:۲۴ ۱۴۰۲/۴/۸
چرا آمار و اطلاعات غلط می دهید. جمعیت ایران در حال کاهش یافتن نیست بلکه سرعت رشد جمعیت کم شده. اگر در دهه شصت نرخ رشد جمعیت بیش از چهار درصد بود حالا نرخ رشد یک و سه دهم درصد است یعنی هر سال حدود یک ملیون نفر به جمعیت کشور اضافه می شود.آیا برای متولدین دهه شصت کار ایجاد کردید که می خواهید آن تجربه ناموفق را تکرار کنید. یک سوال ساده: ایران برای چند ملیون نفر آب دارد؟
ناشناس۳۱۱۸۷۲۴۱۸:۱۹:۲۲ ۱۴۰۲/۴/۸
توی مدیریت معاش همین جمعیت گیر کردین.
ناشناس۳۱۱۸۷۹۸۲۰:۰۳:۲۶ ۱۴۰۲/۴/۸
مگر در ایران مشکل کمبود زمین داریم؟ اگر عزمی برای رفع مشکل مسکن وجود دارد ، باید به هر ایرانی فاقد مسکن یک قطعه زمین واگذار شود.
علو۳۱۱۹۳۹۰۱۱:۰۱:۱۹ ۱۴۰۲/۴/۹
امید به آینده. ثبات اقتصادی و تامین حداقل معاش و رفع تبعیض و بسط عدل مهمترین شاخصه های بالندگی یک ملت است.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  2. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  3. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  4. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  5. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  6. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  7. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  8. ناصر ایمانی: فرض کنیم یکی از این صحنه های ضرب و شتم ....

  9. اشکان خطیبی از شرایط زندگی‌ در اروپا می‌گوید: دیگر توانایی کار کردن ندارم

  10. سوء استفاده عباس عبدی از «ماچه الاغ ماده»!

  11. دلارهای خانگی روانه بازار شدند/ روند نزولی قیمت دلار در بازار آزاد سرعت گرفت

  12. همه رقیبان قالیباف در ریاست مجلس آینده/ توضیح معاون رئیسی درباره استقرار فراجا در بنیاد نخبگان

  13. آیت‌الله مکارم شیرازی خطاب به سردار رادان: «طرح نور» را با قدرت ادامه دهید

  14. افشای لیست ارزبگیران توسط گمرک

  15. سونامی مولانا در سینمای ایران؛ رکورد افتتاحیه شکست

  16. خاندوزی: ۱۵۰ همت از اموال مازاد بانکها واگذار شد

  17. دانشگاه واشنگتن دانشجویان را به اخراج و تعلیق تهدید کرد

  18. سرنگونی پهپاد پیشرفته آمریکا در سواحل یمن

  19. رئیسی: جمهوری اسلامی تحریم‌ناپذیر است

  20. مورایس مسلمان شد

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  4. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  5. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  6. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  7. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  8. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  9. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  10. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  11. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  12. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  13. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  14. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  15. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  16. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  21. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  22. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  23. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  24. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

آخرین عناوین