علم‌الهدی: ثبات معیشتی از توسعه اقتصادی مهم‌تر است  

  4020402061

ایسنا نوشت: امام جمعه مشهد گفت: مردم در زندگی خود نیازمند ثبات معیشتی هستند. این ثبات معیشتی خیلی مهمتر از توسعه یا ثبات اقتصادی است.

آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی امروز در خطبه‌های سیاسی نماز جمعه مشهد در حرم مطهر رضوی، ضمن گرامیداشت هفته قوه قضائیه، اظهار کرد: در هفته گذشته، چهار راهکار در حوزه اقتصادی مشتمل بر «هدایت نقدینگی‌ها به سمت تولید به‌وسیله دولت و مردم»، «اقدام سریع و مقتدرانه دولت در تنظیم بازار خصوصاً نسبت به کالاهای اساسی»، «حرکت رسانه‌ای در جهت تبیین پیشرفت‌ها و اجتناب از اظهارات و آمارهای غیرمستند» و «مدیریت مصرف و هزینه به همت مردم» مطرح شد که هم مسئولان نظام و هم شما برادران و خواهران را مخاطب قرار می‌داد. توضیح این چهار پیشنهاد، محور خطبه امروز است.

وی با بیان اینکه نخستین پیشنهاد، هدایت نقدینگی دولت و ملت به سمت تولید است، افزود: اگر نقدینگی به سمت تولید بیاید، بسیار مؤثر خواهد بود.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با اشاره به تاکیدات رهبری بر اهمیت داشتن یک تلاش عمومی برای رونق تولید، عنوان کرد: بر همین اساس، اگر این نقدینگی‌ها از دست مردم وارد عرصه تولید شود، در ابعاد مختلف مشکلات اقتصادی را حل می‌کند و باعث می‌شود توسعه اقتصادی کاملی برای کشور ایجاد شود. بر همین اساس، عزیزانی که در این حوزه توانمند هستند و سرمایه‌ای در اختیار دارند، به جای آنکه سرمایه‌شان را در یک کالای سودآور، تخیلی و توهمی متمرکز کنند، تلاش کنند آن را در اختیار تولید قرار دهند. از طرف دیگر دستگاه‌های مختلف نظام نیز فضای تشویقی را فراهم کنند و بودجه‌های دولتی را هم در خدمت این بخش قرار بدهند.

علم‌الهدی بر اقدام سریع دولت در تنظیم بازار به‌خصوص کالاهای اساسی تأکید کرد و گفت: یک واقعیتی در مسئله معیشت وجود دارد که مدیران باید به آن توجه کنند. مردم در زندگی خود نیازمند ثبات معیشتی هستند. این ثبات معیشتی خیلی مهم‎تر از توسعه یا ثبات اقتصادی است. امروزه دولت در جهت توسعه اقتصادی اقدامات وسیعی انجام داده، شاخص‌ها مثبت شده‌اند، در این عرصه در حال پیشرفت هستیم و رایزنی‌های دیپلماسی نیز در خدمت اقتصاد قرار گرفته، اما مهمتر از این، مسئله ثبات اقتصادی در معیشت است که مردم بدانند اگر امروز غذایی را مصرف می‌کنند، فردا هم این غذا با همین قیمت قابل تأمین باشد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی امام جمعه مشهد، وی اضافه کرد: مشکل امروز ما در جامعه این است که بالاتر از توسعه یا ثبات اقتصادی، ثبات معیشتی خانواده‌ها تهدید می‌شود و این خصوصا برای افراد کم‌درامد مهمتر است که مطمئن باشند خانه امروزشان، فردا هم با همین مبلغ قابل سکونت است و غذای امروزشان، فردا نیز با همین قیمت در دسترس خواهد بود.

امام جمعه مشهد ادامه داد: از این نظر، به هم خوردن بازار شاید برای اقشار مرفه و ثروتمند خیلی مهم نباشد، اما برای یک کارمند یا یک کارگر، اگر نرخ یک قلم کالا افزایش یافت، این خانواده دیگر نمی‌تواند از آینده مطمئن باشد که همین سفره را می‌تواند تأمین کند.

علم‌الهدی با تاکید بر ضرورت همکاری فعالانه و دلسوزانه رسانه‌ها، بیان کرد: رسانه‌ها اگر بخواهند آمار نامعتبر را پخش کنند و از هر جا هرچه می‌شنوند، آن را انتشار دهند، این مسئله، نظام معیشتی مردم را به هم می‌زند. اینکه هر نرخی را از هر جا بشنوید، بخواهید انتشار بدهید، این کار غلطی است. اگر مردم ثبات معیشتی نداشته باشند و برایشان اختلال فکری هم پیش آید، نظام معیشت ملت ما در معرض خطر قرار می‌گیرد و بر این اساس، حرکت رسانه‌هایی که بخواهند اخبار دروغ پخش کنند یا حتی در جریان‌سازی رسانه‌ای کمک نکنند، اقدامشان در جهت ضربه به مردم خواهد بود.

وی تاکید کرد: رسانه دلسوز در شرایط کنونی، آن تریبونی است که مشکلات نظام را مطرح می‌کند اما نه به شکلی که مردم ملتهب شوند، بلکه به صورتی که این مطالبات در قالب پرونده‌های جداگانه قابل‌ پیگیری، رسیدگی و حل باشد.

عضو مجلس خبرگان رهبری به‌عنوان پیشنهاد چهارم، به دعوت مردم برای مدیریت مصرف و هزینه پرداخت و اظهار کرد: متأسفانه در برخی از خانواده‌ها این رویه نادرست وجود دارد که به‌ محض اینکه بر حقوق افزوده می‌شود یا درآمد بالاتر می‌رود، سطح هزینه نیز بلافاصله به همان نسبت افزایش پیدا می‌کند. این بزرگترین عامل از بین برنده معیشت خانواده است. این مسئله مصرف و هزینه از جمله ارکان مهمی است که خانواده‌ها باید مدنظر قرار بدهند.

علم‌الهدی در انتها با اشاره به شرایط بحرانی مشهدالرضا(ع) در حوزه آب، گفت: برادران و خواهران، عزیزان من، این نکته را هم مدنظر داشته باشید. شرایط ما در مشهد از نظر آب به موقعیت بسیار وخیمی رسیده است. سد دوستی به‌عنوان منبع اصلی تأمین آب مشهد در آستانه خشک شدن است و در تیرماه که آغاز فصل گرماست، بی‌آبی زندگی همه ما را سخت خواهد کرد. لذا صرفه‌جویی در مصرف آب ضروری است.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

    2. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

    3. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

    4. من عجله ندارم!

    5. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

    6. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

    7. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

    8. مشروبات تقلبی از جامعه پزشکی هم قربانی گرفت

    9. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

    10. دور باطلی که تمامی ندارد!

    11. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

    12. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

    13. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

    14. نظر جالب شریعتمداری درباره طرح نور و لایحه حجاب/ پاسخ خلجی به انتقادات نمایندگان درباره قیمت دلار

    15. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

    16. آقای رئیس‌جمهور! لطفاً فراموش نکنید!

    17. آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

    18. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

    19. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

    20. اگر این صحنه‌ها در ایران بود...

    21. نگاهی به فرمان ضد فساد هشت ماده ای 

    22. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

    23. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

    24. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

    25. احتمال دارد دلار به دامنه ۵۰ هزار تومان برگردد

    آخرین عناوین