آنالیتیکس چگونه باعث افزایش فروش شما می‌شود؟

گزارش بازرگانی، 183801،   4020330032

هیچ ابزاری بهتر از Google Analytics برای آنالیز و بهینه سازی عملکرد کسب و کارهای مبتنی بر وب و فروشگاه‌های اینترنتی وجود ندارد. با استفاده از آنالیتیکس می‌توانیم عملکرد سایت، نحوه تعامل مشتریان و اثربخشی کمپین‌های تبلیغاتی و سئو را ارزیابی کنیم. پس از تحلیل داده‌های آنالیتیکس، تنها کاری که باید انجام دهیم، تمرکز کردن روی تقویت نقاط قوت و برطرف کردن نقاط ضعف استراتژی سئو و عملکرد سایت است.

گوگل آنالیتیکس می‌تواند فروش کسب و کار شما را متحول کند و بهتر از هر ابزار تحلیل داده‌ای، شما را در مسیر پیدا کردن علایق مشتریان و بهبود فروش محصولات و خدماتتان یاری کند. با توجه به اهمیت نقش Google Analytics در سئوی سایت‌های فروشگاهی، در این مطلب قصد داریم به بررسی مسیرهایی بپردازیم که این ابزار رایگان و قدرتمند گوگل می‌تواند به بهبود عملکرد بازاریابی و فروش سایت‌ها کمک کند. پس فرصت را از دست ندهید و با ما همراه باشید.

 شناسایی صفحات با نرخ پرش بالا (BR) و نرخ تبدیل کم (LC)

هنگام انتشار یک محتوای جدید در سایت، بازاریابان امیدوارند که بازدیدکنندگان آن را بخوانند و از سایر صفحاتی که لینک داده‌ایم هم بازدید کنند. با این حال، اغلب اوقات اینطور نیست. زیرا بسیاری از کاربران مقاله را می‌خوانند و بدون دیدن صفحات دیگر خارج می‌شوند. در نتیجه این صفحات علی‌رغم ترافیک ارگانیک خوب، نرخ پرش بالا و نرخ تبدیل کمی پیدا می‌کنند.

بهبود صفحات پربازدید با نرخ تبدیل کم و نرخ پرش بالا، راهی سریع برای فروش بیشتر و بهبود درآمدزایی سایت است. این موضوع برای سایت‌های فروش اینترنتی از اهمیت بالایی برخوردار است برای آشنایی بیشتر با انواع سایت ها فروشگاهی به آدرس زیر مراجعه کنید modireweb.com/iranian-top-10-online-stores-in-94/. گوگل آنالیتیکس به شما کمک می‌کند که از مسیر Behavior → Site Content → All Pages این صفحات را پیدا و بهینه سازی کنید.

 

 شناسایی و بهینه سازی صفحات با عملکرد ضعیف

یکی از مسیرهایی که به بهبود ترافیک ارگانیک و عملکرد بازاریابی کمک می‌کند، بهینه سازی صفحاتی است که قبلاً در گوگل رتبه گرفته‌اند، اما موقعیت خوبی ندارند و بازدید طبیعی آنها کم است. به‌روزرسانی این صفحات بسیار ساده‌تر از تلاش برای رتبه بندی صفحات جدید است؛ آنها به ‌راحتی مشتریان جدید را به سایت شما روانه می‌کنند. برای شروع فقط کافی است صفحاتی را انتخاب کنید که در صفحه دوم گوگل (موقعیت 11 تا 20) قرار دارند.

با انتخاب این صفحات و اعمال آپدیت‌های جزئی، می‌توانید به صفحه 1 گوگل برسید که CTR بسیار بالاتری نسبت به صفحه 2 دارد و فروش شما را افزایش می‌دهد. گوگل آنالیتیکس بهترین ابزار رایگان و سریعی است که اطلاعات این صفحات را در اختیار شما قرار می‌دهد. گزارش موقعیت این صفحات را می‌توانید در بخش Acquisition → Search Console مشاهده کنید.

 

 استفاده از پارامترهای UTM

UTM مخفف عبارت Urchin Tracking Module است. این پارامترها اطلاعات دقیقی از منابع ترافیک سایت، نحوه تبدیل بازدیدکنندگان به مشتری و سود دریافتی از کمپین‌های بازاریابی در اختیار شما قرار می‌دهند. اگر هنوز نمی‌دانید که گوگل آنالیتیکس چیست یا کار کردن با آن را بلد نیستید، احتمالاً تجزیه و تحلیل این داده‌ها برایتان دشوار باشد. ولی داشتن این اطلاعات برای ارزیابی نحوه عملکرد کمپین‌های بازاریابی و تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های مختلف ضروری است. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید به مقاله گوگل آنالیتیکس و هر آنچه برای کار با آن باید بدانید در سایت مدیر وب سر بزنید و مقاله را مطالعه کنید.

براساس این داده‌ها می‌توانید کمپین‌ها را به‌ گونه‌ای تنظیم کنید که بیشترین ترافیک ارگانیک را برای سایت شما ایجاد کنند. طبیعتاً وقتی ترافیک طبیعی سایت افزایش پیدا کند، مشتریان جدید هم وارد سایت می‌شوند. این اطلاعات را در بخش Acquisition → Campaigns → All Campaigns گوگل آنالیتیکس می‌توانید مشاهده کنید.

 

 کشف منابع ایجاد ترافیک با نرخ تبدیل بالا

دانستن اینکه کدام منابع ترافیک سایت، نرخ تبدیل و درآمدزایی بالاتری دارند، کلید موفقیت فروشگاه‌های آنلاین است. داده‌هایی که گوگل آنالیتیکس در اختیار شما قرار می‌دهد، به شما کمک می‌کند روی صفحاتی تمرکز کنید که نرخ تبدیل بالاتری دارند و مشتریان بالقوه را به صفحات هدف شما هدایت می‌کنند.

این موضوع به نوبه خود بازگشت سرمایه شما را افزایش می‌دهد و فروش کسب و کار شما را بیشتر می‌کند. برای مشاهده داده‌های که منبع اصلی ترافیک سایت هستند، می‌توانید در Google Analytics گزارش‌های Acquisition → All Traffic را تجزیه و تحلیل کنید.

 کشف بازارهای جدید برای محصولات و خدمات

اگر کسب و کار شما در سطح بین المللی فعالیت می‌کند، گوگل آنالیتیکس به شما کمک می‌کند که برای محصولات و خدمات بازارهای جدیدی را کشف کنید. اگر به بخش Audience → Geo → Location بروید و داده‌ها را براساس نرخ تبدیل مرتب کنید، گزارشی تحلیلی که در این بخش ارائه شده به شما می‌گوید که محتوای سایت شما برای کدام کشورها جذابیت داشته است.

اگر بتوانید کشورهای جدیدی را بیابید، ممکن است آنها بازارهای مناسبی برای شروع توسعه تجارت شما باشند. مشابه این تکنیک را می‌توانید برای پیدا کردن شهرهای جدید اجرا کنید. در مجموع داده‌های بخش Location به شما کمک می‌کند که بازار فروش محصولات و خدمات خود را توسعه دهید.

 

 شناسایی محتواهای جذاب سایت

گروه بندی محتوا یکی دیگر از قابلیت‌های جذابی است که توسط Google Analytics ارائه می‌شود. با کمک این قابلیت می‌توانید محتوای سایت خود را براساس موضوعات، نویسندگان، تعداد کلمات و سایر فاکتورهای مهم گروه بندی کنید.

این ویژگی برای سایت‌هایی که محتوا محور هستند، بیشترین فایده را دارد. زیرا با کمک آن می‌توانند ببینند که کاربران کدام دسته از مطالب سایت یا محتواهای کدام نویسنده را بیشتر دوست دارند. شناسایی محتواهای جذاب به شما کمک می‌کند که مشتریان بالقوه را به صفحات هدف خود هدایت کنید و همچنین سایت خود را نیز بهینه سازی کنید برای سئو سایت خود می توانید به آدرس زیر modireweb.com/seo/ مراجعه کنید. متأسفانه، بخش groping گوگل آنالیتیکس تنظیمات پیش فرض ندارد و باید خودتان آن را تنظیم کنید. برای این کار فقط کافیست به مسیر Behavior → Site Content reports بروید.

 دریافت گزارش جستجوهای داخلی سایت

وقتی کاربران چیزی را که به ‌دنبال آن هستند پیدا نمی‌کنند، معمولاً یا سایت را ترک می‌کنند یا از ویژگی جستجوی داخلی یا همان باکس Search استفاده می‌کنند. پیدا کردن عبارت‌هایی که کاربران داخل سایت جستجو می‌کنند، راهکار خوبی برای شناسایی تقاضای مشتریان یا مشکلات احتمالی سایت در معرفی یک محصول یا خدمت است.

برای پیدا کردن این عبارت‌ها باید به قسمت Admin → View Settings بروید. شاید برای این کار به راهنمایی یک متخصص تجزیه و تحلیل نیاز داشته ‌باشید. این اطلاعات جزو داده‌های مهم تحلیل رفتار کاربران است و استفاده صحیح از آن به بالا رفتن نرخ تبدیل سایت و بهبود فروش شما کمک می‌کند.

 

 شناسایی صفحاتی که مشکل سرعت دارند

یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی که باعث افزایش نرخ پرش سایت می‌شود، کم بودن سرعت سایت است. اگر لود شدن یک صفحه بیشتر از 3 ثانیه طول بکشد، حداقل 40 درصد از کاربران سایت را ترک می‌کنند و به این ترتیب شانس شما برای جذب مشتری جدید کم و کمتر می‌شود!

خوشبختانه، گوگل آنالیتیکس به طور پیش فرض مدت زمان بارگذاری صفحات سایت را ردیابی می‌کند، بنابراین پیدا کردن صفحاتی که به کندی بارگذاری می‌شوند، بسیار آسان است. برای این کار فقط باید به مسیر Behavior → Site Speed → Page Timing بروید، این صفحات را پیدا و سرعت آنها را بهینه سازی کنید.

امیدواریم محتوای این مطلب برایتان مفید باشد. گوگل آنالیز ابزاری است که رفتار بازدیدکنندگان، مخاطبان و مشتریان سایت را به ‌هنگام حضور در آن بررسی و گزارش می‌کند. آموزش کامل نحوه استفاده از Google Analytics و تحلیل داده‌های آن را می‌توانید در سایت مدیر وب ببینید.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  3. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  5. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  6. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  7. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  8. من عجله ندارم!

  9. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  12. مشروبات تقلبی از جامعه پزشکی هم قربانی گرفت

  13. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  14. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  17. نظر جالب شریعتمداری درباره طرح نور و لایحه حجاب/ پاسخ خلجی به انتقادات نمایندگان درباره قیمت دلار

  18. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. آقای رئیس‌جمهور! لطفاً فراموش نکنید!

  21. آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

  22. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  23. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  24. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  25. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

آخرین عناوین