روزنامه روس: روسیه و ایران جهان را شوکه می‌کنند

  4020319054 ۶۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۵۷ تکراری یا غیرقابل انتشار

روزنامه «وزگلیاد» چاپ روسیه در گزارشی با عنوان « روسیه و ایران با اتحاد گازی جهان را شوکه می‌کنند»، از قول یک کارشناس روس نوشت: هر دو کشور با داشتن اولین و دومین ذخایر گازی‌، رقیب یکدیگر محسوب می‌شوند اما در جهان نمونه‌هایی از اتحاد موفقیت‌آمیز رقبا برای دستیابی به هدف مشترک وجود دارد.

روزنامه روس: روسیه و ایران جهان را شوکه می‌کنند

ایگور یوشکوف، کارشناس دانشگاه مالی وابسته به دولت روسیه و بنیاد امنیت ملی انرژی این کشور به این روزنامه گفت:‌ هاب گازی ایران، فعلا یک پروژه فوق العاده و رؤیایی است، همه چیز در ابتدایی ترین مرحله قرار دارد که اگر به مرحله اجرا برسد، چشم انداز آن در سالهای دهه ۲۰۲۰ نیست، بلکه تحقق آن در سالهای دهه ۲۰۳۰ خواهد بود.

یوشکوف افزوده است: روسیه نه تنها می تواند در ایجاد هاب گاز ترکیه، بلکه در هاب گاز ایران نیز مشارکت داشته باشد.
این کارشناس روس درعین حال گفت:‌ کمک روسیه در رساندن گاز ایران به بازار جهانی از نظر اقتصادی عجیب به نظر می رسد چرا که ایران پس از روسیه دومین صاحب ذخایر گازی در جهان است و گاز ایران رقیب مستقیم روسیه است. با این حال، نمونه هایی از اتحادهای موفق رقبای اصلی به خاطر یک هدف در جهان وجود دارد.

یوشکوف با اشاره به سخنان نقل شده از وزیر نفت ایران مبنی بر تلاش برای ایجاد هاب گازی با مشارکت روسیه،‌ ترکمنستان و قطر در سواحل خلیج فارس و عسلویه یادآور شد:‌ این منطقه مرکز تولید گاز از یکی از بزرگترین میادین جهان به نام پارس شمالی-جنوبی است.

این کارشناس روس با اشاره به قراردادهای امضا شده در سفر الکساندر نواک معاون نخست وزیر روسیه در سفر اواخر اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ وی به تهران، گفت:‌ درباره برخی از این قراردادهای امضا شده در این سفر اطلاع رسانی شد،‌با این حال در این سفر، ایده مبادله گاز شمال ایران با ظرفیت سالانه ۱۰ میلیارد متر مکعب در مرحله اول مطرح شد که می تواند به پروژه هاب گاز تبدیل شود. به علاوه توسعه میادین نفت و گاز در ایران مورد بحث قرار گرفت.

روزنامه «وزگلیاد» چاپ روسیه در ادامه نوشت: هنوز اطلاعات خاصی در مورد هاب گاز در ایران وجود ندارد، احتمالاً صحبت بر سر این است که گاز روسیه و ترکمنستان به ایران بیاید، با گاز ایران و گازهای دیگر مخلوط شود و خریدار آن را طبق سازوکارهای مورد توافق،‌تحویل بگیرد.

یوشکف، کارشناس بنیاد امنیت ملی انرژی روسیه در ادامه سخنان خود به این روزنامه گفته است: این سازوکار می تواند هم یک مبادله الکترونیکی و هم در قالب قراردادهای بلندمدت باشد که بر اساس آن،‌ مالکیت گاز تحویلی به خریداران در عسلویه را مشخص می کند.

وی در ادامه از احتمال تحویل گاز تولیدی در هاب ایران به سمت شرق و هند سخن گفته و افزوده است:‌ اقتصاد هند در حال رشد است و مصرف هیدروکربن ها در حال افزایش است، با این حال دهلی‌نو تمایل دارد که گاز را در مرزهای خود تحویل بگیرد.

این کارشناس روس ادامه داد:‌ دو گزینه برای انتقال گاز از هاب ایران به هند وجود خواهد داشت که از طریق خط لوله از مسیر پاکستان یا به شکل گاز طبیعی مایع ( LNG ) از طریق دریا متصور است.

از نگاه یوشکف، اگر هند با برداشت گاز از هاب ایران موافقت کند، این سوال پیش می‌آید که چگونه می‌توان گاز را از طریق زمینی یا دریایی تحویل داد. مسیر زمینی از طریق لوله های ترانزیت از طریق پاکستان است که این گزینه، واقع بینانه تر است.
وی با اشاره به اینکه فناوری ساخت کارخانه های تولید گاز طبیعی مایع با مقیاس بزرگ هم اینک در انحصار کشورهای غربی است و روسیه تنها فناوری ساخت کارخانه های مقیاس کوچک این فرآورده را در اختیار دارد، گفت:‌ به نظر می رسد روسیه در دهه 2030 به فناوری ساخت این کارخانه ها با مقیاس بزرگ دست یابد که در آن زمان به عنوان گزینه انتقال گاز تولیدی در هاب ایران می تواند مطرح باشد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۰۸۶۴۴۷۱۶:۴۲:۲۲ ۱۴۰۲/۳/۱۹
حداقل صادقانه به رقیب بودن ما اعتراف کرده! بعد انتظار داریم این رقیب بیاد در حوزه نفت و گاز ما سرمایه گذاری هم بکنه؟! یا خطوط لوله ما را میخواهد تا نفت و گاز خودش را بفروشد؟
افشین۳۰۸۷۰۱۱۰۴:۴۷:۳۶ ۱۴۰۲/۳/۲۰
چنانچه از لوله گاز با نفت ما هم استفاده بکنه باید هزینه ترانزیت اون رو بده. مثل ترکمنستان ‌. این متنها اشکالی ندارد بلکه کسب درآمد هم هست. این هزینه می‌تونه با پول یا با درصدی از نفت با گاز انتقال شده باشد. بازار مخصوصا برای کار در آینده بسیار جذاب خواهد شد.
ناشناس۳۰۸۷۸۴۶۱۵:۴۰:۳۸ ۱۴۰۲/۳/۲۰
همه کشورها بخاطر منفعشون با یک کشور دیگه رابطه برقرار میکنند وبه نوعی رقیب هم حساب میشند
ناشناس۳۰۸۸۴۸۶۰۶:۵۰:۵۹ ۱۴۰۲/۳/۲۱
پروژه تجزیه روسیه در دستور کار هست
ناشناس۳۰۸۶۵۵۱۱۸:۳۵:۵۴ ۱۴۰۲/۳/۱۹
ان شاءالله با مدیریت جهادی دولت سیزدهم با مشارکت روسیه و ترکمنستان و قطر ؛ ایران به هاب گازی منطقه تبدیل می شود.
ناشناس۳۰۸۷۰۲۸۰۶:۱۲:۵۲ ۱۴۰۲/۳/۲۰
انشالله بآ مدیریت جهادی پراید برگرده همون ۶۰ تومن !!!!!
ناشناس۳۰۸۷۴۱۳۱۱:۴۴:۵۴ ۱۴۰۲/۳/۲۰
از پراید بکشین بیرون ... نیمه پر لیوان را هم ببین
ناشناس۳۰۸۶۵۵۸۱۸:۳۹:۵۸ ۱۴۰۲/۳/۱۹
با اولویت اتصال ایران به آب‌های آزاد، ۱-ما نیز باید به دنبال ایجاد کارخانه گاز مایع به طور مستقیم یا از طریق کشورهای غربی در عسلویه باشیم. ۲- باید قراردادی با روسیه باشد که جریان گاز در طول فصول مختلف و متناسب با شرایط دو طرفه شود یعنی تغذیه از روس به ایران یا بالعکس و تحویل آن به کشور هدف. مثلا ایران با اتصال به لوله نورداستریم گازش را تحویل اروپا دهد و روسیه گازش را با لوله شمال -جنوب ایران به پاکستان یا هندوستان یا .... و حتی ال پی جی و البته با لحاظ منافع طرفین در آب‌های جنوبی ایران تحویل کشور ثالث دهد.
نادر۳۰۸۶۸۲۸۲۲:۴۳:۲۰ ۱۴۰۲/۳/۱۹
به هیچ عنوان نباید به روسیه اعتماد کرد درجنگ تحمیلی عمده سلاحی که صدام تهیه میکرد از روسیه بود و به راحتی صدام وقذافی روفروخت صربستان رو دراختیار کلینتون قرارداد وجنایت های دیگه فقط ایرانو بخاطر منافع خودش میخواهد ونباید به حمایت وپشتیبانی روسها دلخوش کرد.
مصطفی۳۰۸۷۲۳۰۰۹:۴۰:۰۳ ۱۴۰۲/۳/۲۰
دوست من جنگ تموم شده از خواب بیدار شو لطفا قرار نیست چون صدام از سلاح شوروی استفاده می‌کرد کلا روابط با روسیه قطع کنیم
مینا۳۰۸۸۹۲۶۱۳:۱۲:۵۹ ۱۴۰۲/۳/۲۱
دمت گرم که انقدر مطالعه داری و تشخیص درستی داری. ایول. روسیه در تاریخ ثابت کرده خیانت میکنه. 130 سال پیش صدراعظم آلمان گفت امضای روسیه پای هر معاهده نامه یا قراردادی از کاغذی که روش این امضا را کردن بی ارزشتر هست.
ناشناس۳۰۸۶۶۰۷۱۹:۲۶:۳۰ ۱۴۰۲/۳/۱۹
درسته
مهدی۳۰۸۶۶۲۲۱۹:۳۵:۴۱ ۱۴۰۲/۳/۱۹
تاوقتی قطر وترکمنستان دست نشانده غرب همکاری نکنندهاپ گازی بی فایده است، اگر افغانستان وپاکستان امنیت کامل وحکومت مقتدری داشتند میشد از طریق خط لوله ازاین کشورها گاز روسیه، قطر وایران به شرق آسیا انتقال پیدا میکرد
ناشناس۳۰۸۷۰۶۲۰۷:۰۲:۴۸ ۱۴۰۲/۳/۲۰
راجب پاکستان کاملا در اشتباهی همیشه بین هشت قدرت اول جهانی بوده پس میتونه امنیت برقرار کنه ، دولت مقتدر از نظر هر شخص یه جوره ولی فکر نمیکنم اقتدار واسه یه خط لوله نداشته باشه تنها مشکلی که هست روابط تیره پاکستان با هنده
قاسمی‌۳۰۸۸۴۹۴۰۷:۱۷:۲۰ ۱۴۰۲/۳/۲۱
جناب‌تنهاتفاوت‌پاکستان‌باافغانستان‌اینه‌که‌قدرت‌اتمی‌هستش‌واینکه‌رتبه‌نظامی‌داره‌هم‌بخاطرهمینه‌وگرنه‌پاکستان‌هیچ‌امتیازی‌نداره‌وامریکاهمیشه‌باپهپادهاتوکشورش‌بدون‌اجازه‌مردم‌روبمباران‌میکردن‌.‌وفکرنکنم‌بجزهسته‌ای‌توهیچ‌ضمینه‌دیگری‌‌‌‌حتی‌تومنطقه‌رتبه‌ای‌داسته‌باشه
کاکا۳۰۸۷۸۱۲۱۵:۰۹:۴۰ ۱۴۰۲/۳/۲۰
ترکمنستان کشور بیطرفه
واقع بین۳۰۸۶۶۴۳۱۹:۵۱:۰۳ ۱۴۰۲/۳/۱۹
مواظب روسیه باشید. مسئولین به هوش باشند .
ناشناس۳۰۸۶۶۷۴۲۰:۲۰:۴۳ ۱۴۰۲/۳/۱۹
روسیه منافع خودش میبینه ،الان درگیر جنگ با اوکراین هستش، اقتصادی نداره ...
احمد۳۰۸۶۶۹۶۲۰:۴۶:۲۹ ۱۴۰۲/۳/۱۹
این دیدگاه ها همه اش زیباست ولی افسوس که تا کاری می‌خواهد اتفاق بیافتد آنقدر در فساد و رانت غرق می‌شود که به سرانجام نمی‌رسد و همچون پروژه‌های نیمه کاره می‌ماند و این جای بسی افسوس دارد که با این همه دارایی باید اینچنین در فشار و تنگنا باشند.
افشین۳۰۸۷۰۱۲۰۴:۵۳:۳۲ ۱۴۰۲/۳/۲۰
سیاست مزدوران غرب و دشمنان ایران عزیز تا امید کردن هست. اولا فعلا یکی از پاک‌ترین دولتها را داریم و دوما باید با درست انتخاب کردن راه هر گونه فسادی را بگیریم . فساد همیشه در تمام دنیا بوده و هست اما برخورد با مفسد باید سرلوحه کار همه باشه. فعلا نه وزیر فاسدی داریم و نه رییس دولت اشرافی زده ای. تنگنای موجود که قابل درمان هست نتیجه انتخاب دولتی بود که بجای کار کردن برای مردم زندگی لاکچری برای دسته ای خاص را در نظر داشت و رسماً کشور هشت سال تعطیل شد.
Mahdi۳۰۸۶۶۹۸۲۰:۴۸:۰۶ ۱۴۰۲/۳/۱۹
تنها خوبیه این دولت تا اینجای کار فقط وزارت خارجش بوده ، ما باید دو دستی به چین و روسیه بچسبیم فقط اگه این کارو کنیم بردیم و آینده از آن ما خواهد بود
ناشناس۳۰۸۶۸۳۶۲۲:۵۰:۵۸ ۱۴۰۲/۳/۱۹
وزارت خارجه را تعطیل هم بکنند هیچ اتفاقی نمیفته
ناشناس۳۰۸۶۹۶۶۰۱:۵۵:۲۴ ۱۴۰۲/۳/۲۰
دنیای آینده هر چه که باشد قطعا دنیای سروری چین و روسیه نخواهد بود .
قاسم۳۰۸۷۸۸۲۱۶:۰۳:۳۶ ۱۴۰۲/۳/۲۰
کسی هم سروری اونها رو قبول نمیکنه، اما دنیا از تک قطبی بودن آمریکا خارج و به چند قطبی تغییر میکنه که ایران و روسیه و چین و آمریکا قطب های اصلی خواهند بود. و دیگر تحریم های آمریکا اثر بخش نخواهد بود. نمیدونم رسانه ها با چه ترفندی شماها رو مسخ کرده اند که مرگ تدریجی غرب و آمریکا رو نمیبینید.
فرامرز۳۰۸۷۷۹۰۱۴:۴۷:۳۵ ۱۴۰۲/۳/۲۰
کشورهای جنوب شرق آسیا می گن بدترین اشغال اشغال ژاپنی است بدترین استعمار ، استعمار چینی
ریز بین۳۰۸۶۶۹۹۲۰:۴۸:۱۳ ۱۴۰۲/۳/۱۹
درود این قرارداد یه نفع دیگه هم داره ، اگه ایران و روسیه با اروپا به مشکل و بن‌بست رسیدن و خواستن غرب رو تحریم کنند ، از این راه گاز رو به مشرق زمین صادر و می‌فروشند ، یه جور آینده نگریه سیاسیه ...
ناشناس۳۰۸۶۹۲۲۰۰:۳۴:۱۴ ۱۴۰۲/۳/۲۰
از روسیه خیانت کار به ایران چراغی برای ما روشن نمیشه.تاریخ این موضوع رو ثابت کرده.روی روسیه و تخم روس نباید حساب باز کرد.سر بزنگاه زیر پامون رو خالی میکنه.و چین نزول خور هم که جای خود ،فقط پول براش مهمه.کمی مطالعه کنید لطفا
ناشناس۳۰۸۶۷۰۱۲۰:۴۸:۴۱ ۱۴۰۲/۳/۱۹
ایده جالبی است مخصوصا اگر مبنایی بشود برای واحد پول مشترک مبتنی بر انرژی مثبت مینا بشود نفت میدان آرش که مشترک بین ایران عربستان و کویت است . و مثلاً هر بشکه آن صد واحد پول مشترک انرژی و کشورهای دارای نفت گاز یا نسبتی کمتر و یا بیشتر به نسبت کیفیت نفت به فروش برسانند .‌‌لااین کار جایگزینی مطمین جاگزین دلار میشود
ناشناس۳۰۸۶۷۰۸۲۰:۵۷:۰۴ ۱۴۰۲/۳/۱۹
روسیه قابل اعتماد است؟
ناشناس۳۰۸۶۷۵۲۲۱:۴۰:۵۹ ۱۴۰۲/۳/۱۹
متاسفانه تاریخ ثابت کرده روسیه از دیرباز همیشه در دقیقه 90به ایران پشت کرده
محمد۳۰۸۷۵۱۵۱۲:۳۲:۰۵ ۱۴۰۲/۳/۲۰
درود بر همه . باید سیاست ما طوری با اقتدار و پیشرفت جامعه هم از نظر نظامی وصنایع داخلی و اقتصادی جلو رود که هیچ کشوری فکر خیانت و پشت کردن به ما را نداشته باشد هر کشوری پشت کند خودش ضرر ببیند باید با این دید با کشور های لعزش دار جلو برویم
ناشناس۳۰۸۶۷۶۷۲۱:۵۸:۰۶ ۱۴۰۲/۳/۱۹
نه
شیبانیان۳۰۸۶۷۰۹۲۰:۵۸:۰۵ ۱۴۰۲/۳/۱۹
سلام ماهم می توانیم چنین کارخانه ای در کشور دایر کنیم اشاالله
حسن کریمی صدیق۳۰۸۶۷۱۳۲۱:۰۰:۱۸ ۱۴۰۲/۳/۱۹
بادوسنان مروت با دشمنان مدارا .
پناهی۳۰۸۶۷۲۸۲۱:۱۵:۴۶ ۱۴۰۲/۳/۱۹
انشااا به امید خداوند تبارک و تعالی نه چندان دور ایران از همه لحاظ.منابع زیر زمینی.نفت.گاز.ؤنیروهای مسلح.اقتصادی.معیشتی.شغل جوانان.امنیت و آرامش.به کوری چشم دشمنان جمهوری اسلامی ایران خصوصا.خصوصا.تعداد بسیار بسیار کم ارازل اوباش داخلی و ایرانیان فراری و مزدوران بر علیه ملت و مملکت اسلامی ایران و رسانه‌های معاند مزدور حقوق بگیرای اسراییلی.روحشان سیاه میگردد جمهوری اسلامی ایران آینده درخشان دارد به رهبری ابر مرد جهان عضمای ولایت امام خامنه ای...الله همه صل الله محمد وال محمد
ناشناس۳۰۸۶۷۶۶۲۱:۵۷:۳۶ ۱۴۰۲/۳/۱۹
روسیه قابل اعتماد نیست
ناشناس۳۰۸۶۷۹۱۲۲:۱۳:۳۹ ۱۴۰۲/۳/۱۹
فک کنم یادتون رفته همین روسیه باعث جدایی مناطقی از ایران شده
محمدعلی احراری۳۰۸۶۸۱۰۲۲:۲۸:۴۰ ۱۴۰۲/۳/۱۹
دوستی روسیه،دوستی خاله خرس است.برجام را زمین زدند.ما متضرر شدیم.نمی گذارند ازشمال گازاستخراج کنیم چون می خواهند رتبه اول باشند.خلاصه هیچ خیری برای ملت ایران ندارند جز ضرر.
ناشناس۳۰۸۶۸۲۰۲۲:۳۷:۳۱ ۱۴۰۲/۳/۱۹
بجای هاپ گازشدن ایران اقای پوتین دراخرین سفرش به تهران دوسال قبل قول ۴۰ملیارددلارسرمایه گذاری درصعنت نفت وگازداده ولی تا امروز عملی نشده است.
ایرانی۳۰۸۶۸۲۹۲۲:۴۴:۲۵ ۱۴۰۲/۳/۱۹
چه کسانی و باچه اهدافی سالهاست دربحث اتصال خط لوله گازی به پاکستان تعلل میکنند؟.
ناشناس۳۰۸۶۸۳۴۲۲:۵۰:۲۲ ۱۴۰۲/۳/۱۹
آیا غربی ها وامریکا قابل اعتمادند؟آیا هزاران برابر از روسیه ضربه اقتصادی به مانزده اند؟وخون ما را نریخته اند؟بله ما باید حواسمان جمع باشد
حسین۳۰۸۶۸۳۷۲۲:۵۱:۴۶ ۱۴۰۲/۳/۱۹
روس ها که به هیچ وجه قابل اعتماد نیستن . روس کارش دشمنی است .
حمید۳۰۸۶۸۵۶۲۳:۱۵:۰۲ ۱۴۰۲/۳/۱۹
با سلام اگر تاریخ ایران را مطالعه کنید اولین کسانی که ایران را از قدیم تحت فشار و تجاوز قرار داده همین روسیه است بعد انگلیس و ترکیه هیچ زمانی نمیشود روی آنها غافل شد حالا روسیه در خاور میانه تنها است خودش را محکم چسبانده به ایران چون هیچ کشوری مثل ایران نیست که بتونه بهش اعتماد کرد ما ایرانیان هیچ زمانی به همسایگان خودمان خیانت نمی کنیم.
قاسم۳۰۸۶۸۹۱۲۳:۵۶:۲۳ ۱۴۰۲/۳/۱۹
یک حرف شما توی جاده بندرعباس توی گرمای ۵۰درحه گیر کردین.ماشینی میاد مدل بالاه.کنارت میگه حاجی آب میخواهی کمک میخواهی .بیاین سوار بشین توی این گرما بچه از بین نره آیا شما سوال میکنید شما چه دینی داری یا جان خودت و بقیه را نجات میدی. برادر من روسیه امروز آمد توی این دردسرها میگه بیاین من هستم آیا دستش باید پس زد بله حمایت نکرد مشکل درست کرد امروز توی این بی‌کس دست دراز کرده .میگه کمک کنید کمک میکنم
ناشناس۳۰۸۶۸۹۸۰۰:۰۰:۴۴ ۱۴۰۲/۳/۲۰
اونجایی که روسیه با غرب به توافق برسه به ایران پشت خواهد کرد.
ناشناس۳۰۸۶۹۰۹۰۰:۱۳:۳۸ ۱۴۰۲/۳/۲۰
چی به مردم میرسه.
حامد۳۰۸۶۹۱۷۰۰:۲۵:۳۳ ۱۴۰۲/۳/۲۰
به این چند سوال و جواب دقت کن شوروی چرا فروپاشید؟چون خودش تو شرق بود و تمام کشورهای حوزه ی شرق رو تضعیف کرد تا جایی که ازش جدا شدند یا بر علیهش اما آمریکا انگلیس و فرانسه و. ..رو تقویت کرد.حالا اگر اندکی دقت کنی روسیه درس گرفته و با همکاری کشور های شرقی ایران چین و... داره میجنگه (نمیگم اعتماد محض کنیم بهش)پس.مثال جنگ روسیه و اکراین مثه چنگ چند برادر با یه دشمنه اگه روسیه شکست بخوره دشمن به برادرای دیگه رحم نمیکنه . پس آرزوی شکست روسیه مثه آرزوی شکسته کسی است که با دشمن تو داره میجنگه و اگه شکست بخوره ایندفعه نوبت خودته. اما اعتماد محض هم اشتباهه باید فقط امتیاز گرفت.
ارود۳۰۸۶۹۲۴۰۰:۴۰:۳۳ ۱۴۰۲/۳/۲۰
یک عراق داغون حاضر نشد در مسیر ریلی ایران مشارکت کند و با هزینه ی بالا مسیر جایگزین را انتخاب کرد،اونوقت روسیه آنهم دراین شرایط میاد برگ برنده ی خودش را با ما تقسیم کنه؟؟؟برای همین وعده سرخرمن میده که ۱۰سال دیگه بهش فکر میکنیم.ما هم خام همین حرفها میشیم که گاز آمریکا تمامه و زمستان سخت هم در انتظار اروپا
حمدالله۳۰۸۶۹۲۷۰۰:۴۵:۱۱ ۱۴۰۲/۳/۲۰
ماشاالله توی کامنت ها دریافتم که چقدر متخصص و اقتصاد دان و کارشناس داریم واین حال و روز کشورمان است این جماعت ایرانی فقط حرف میزنیم ولی عمل هیچ.
سعید، اسماعیلی۳۰۸۶۹۵۸۰۱:۳۲:۰۹ ۱۴۰۲/۳/۲۰
طرحهای بزرگ اقتصادی،با مشارکت روسیه قطعا در آینده سود ده خواهد بود،و اجرای این برنامه، ایران را، یکی از قطب‌های اقتصادی دنیا، خواهد نمود، البته ریسک این ابر طرح اقتصادی هم، مدنظر دولتمردان باشد، بسیار توافق خوبی بوده، پیروزی دلچسب برای ایران خواهد بود،
ناشناس۳۰۸۶۹۶۸۰۱:۵۶:۰۵ ۱۴۰۲/۳/۲۰
بلاخره ملت ایران هنوز متوجه این.دوستی خاله خرسه وهم پیمان شدن بااین روسیه که همین حالا تمام بازارمنافع ایران از دستش خارج کرده وبه منافع خودش افزوده چه نفع ودرامدی برای کشور ما دارد درآمد ایران از اقتصاد روسیه چقدر می‌باشدچرا اینهمه به کشور لطمه وارد میکنید آخه روسیه چه دارد که دوستی به آن چسپیداید.
حسینی۳۰۸۶۹۷۴۰۲:۱۶:۵۳ ۱۴۰۲/۳/۲۰
کشور ما بیشترین منابع طبیعی جهان را دارد و اگر مسئولان تعامل درستی داشته باشند و باعث درود تکنولوژی شوند ایران کشوری پیشرفته خواهد شد .
زهرا۳۰۸۶۹۷۶۰۲:۲۰:۱۴ ۱۴۰۲/۳/۲۰
خبره خوبیه ولی قبلش دولت و مسئولین محترم اتباع افغانی رو از کشور اخراج کنن که روز به روز دارن زیاد و زیادتر میشن و چند سال دیگه مصرف گاز مردم ایران با این آواره ها دو برابر میشه، میدونید تو نونوای ها چقدر گاز مصرف میشه بخاطر نون بربری،سنگک، تافتون و لواش یکیش فقط مصرف گاز هست بقیش حالا بعدا مشخص میشه خواهشن فکری کنید تا دیر نشده.
ناصرنخعی مقدم (سعیدگمنام)۳۰۸۶۹۸۴۰۲:۳۶:۰۱ ۱۴۰۲/۳/۲۰
سلام همه آدم ها و همه کشورها خوب و قابل اعتماد هستند فقط تا زمانیکه بحث پول و منافع در میانشان نباشد و مشکل از همان جایی آغاز می شود که چهار قران پول و منافع در وسط قرار میگیرد ـ و در اینخصوص هم ایران پتانسیل و دارائی های فراوانی دارد که در گذشته معمولا بیشتر به این واسطه ضرر کرده و یا متروک و مغفول و راکد مانده اند که بدستی مدیریت نشده اند و چنانچه فارغ از درگیری جناحی و جناح بندی ،ویا تصمیمات مبتنی بر منافع شخصی و گروهی و فقط برمبنای قرارگرفتن شخصِ درست با مدیریت درست درجای درست برای کار اقتصادی درست عمل شود !! شک نکنید که کشور ایران با سرعت نور بسمت پیشرفت و ترقی و رفاه مردمانش پیش خواهد رفت.
نوروزی۳۰۸۶۹۸۶۰۲:۴۲:۰۷ ۱۴۰۲/۳/۲۰
بایددرقراردادها وکِلای کارکشته وطن پرست آشنا به قراردادهای بین المللی استفاده شود تاهیچ یک ازکشورهای طرف قرارداد خطا نکنن
ایذه۳۰۸۶۹۹۳۰۳:۰۳:۱۵ ۱۴۰۲/۳/۲۰
این پروژه رو مطرح کردن تا توی دوران جنگش با اوکراین ایران تکروی نکنه و به اروپا گاز نده ، ایران هم منتظر میمونه به امید روس و از بهترین فرصت ممکنه برای فروش گاز به اروپا استفاده نمیکنه
ناشناس۳۰۸۶۹۹۶۰۳:۲۶:۲۴ ۱۴۰۲/۳/۲۰
به نطر من گزارش مسخرهای بود از روسها هم هیچ خیری به ما نمی رسد.
محمدی۳۰۸۷۰۰۶۰۴:۲۵:۵۰ ۱۴۰۲/۳/۲۰
روسیه وپوتین به عنوان جنایتکار نامشان در کنار بدنامهای تاریخ از نمرود تا صدام نوشته خواهد شد
ناشناس۳۰۸۷۰۴۰۰۶:۳۴:۳۳ ۱۴۰۲/۳/۲۰
سلام جلوگیری از خام فروشی و سرمایه‌گذاری در پتروشیمی، بهترین و مطمئن ترین گزینه برای ایران و استفاده از ظرفیت های ترکمنستان و روسیه و تامین گاز پتروشیمی ها هست.
ناشناس۳۰۸۷۱۲۸۰۸:۳۵:۳۵ ۱۴۰۲/۳/۲۰
با طناب پوسیده روسیه در چاه رفتن خطر سقوط زیاده
محمد۳۰۸۷۱۳۵۰۸:۴۱:۳۰ ۱۴۰۲/۳/۲۰
جوگیر نشید روسیه فقط به فکر چاپیدنه
ناشناس۳۰۸۷۱۳۶۰۸:۴۲:۲۴ ۱۴۰۲/۳/۲۰
این طبیعیه هرکشوری منافع خودش رو ببینه ولی روسیه الان که اروپا وآمریکا باهاش دشمن هستند مجبوره متحدی مثل ایران وچین رو برای خودش نگه داره ...پس هیچ وقت خیانت نمیکنه .هرچی که هست از آمریکا واروپا صد برابر قابل اعتماد تره نتیجه اعتماد روحانی به امریکا واروپا رو هم دیدیم
ناشناس۳۰۸۷۸۵۱۱۵:۴۴:۰۹ ۱۴۰۲/۳/۲۰
نمونه اعتماد به روسیه ۱. قرار دادهای ننگین‌ترکمانچای و گلستان که بخش اعظمی از کشور را غصب کردند و به خاک خود ضمیمه کردند ۲. تقسیم ناعلدلانه دریای خزر که در زمان شوروی سابق ۵۰ درصد بود بعد از فروپاشی شوروی و بعد از انقلاب اسلامی سهم ایران ۱۳ درصد شد ۳. بارها در سوریه در قبال حملات اسراییل سکوت کرد و ده ها پایگاه نظامی و مستشار نظامی ایران را زدند ۴. بارها توافق هسته ای داشت نتیجه می‌رسید روس ها زیرآبی رفتند و خراب کردند ۵. در نیروگاه اتمی بوشهر ک ۶ سال ها طول دادند آثار خیانتشون مشهود است ۶. موشک های s4009وs500
ناشناس۳۰۸۷۲۲۰۰۹:۳۵:۴۳ ۱۴۰۲/۳/۲۰
روس و انگلیس دوست ایران نبودند.
ایران۳۰۸۷۵۶۷۱۳:۰۰:۴۱ ۱۴۰۲/۳/۲۰
با احترام بر ملت ازاد روس اما افکار پوتین درست نیست او متجاوز واشغالگر وقدرت طلب است..
ایران دوست۳۰۸۷۸۲۳۱۵:۲۶:۳۶ ۱۴۰۲/۳/۲۰
به مسئولین‌محترم‌به عنوان یک ایرانی توصیه می کنم مواظب مکر وحیله روسیه باشید که در طول تاریخ بیشتر ین ضربات را ما از روسیه خورده ایم
علی مهدوی۳۰۸۷۸۴۲۱۵:۳۹:۱۲ ۱۴۰۲/۳/۲۰
سلام متاسفانه ما ها به جای دیدن واقعیت دچار جو میشویم اولآ کارشناس روس گفته دومآ اگر باهر کشوری که در راستای منافع ملی ما موثر باشد باید روابط سیاسی و اقتصادی داشته باشیم. بعضی ها اصلآ دیدگاه ندارند! لذا نباید به نظرات بی مبنا توجه کرد.
هادی تقی پور۳۰۸۸۷۴۶۱۱:۰۵:۰۷ ۱۴۰۲/۳/۲۱
تمام نظرات خواندم نظر من نه روسیه و نه چین بدرد ما بخوره عربستان با ایران روابطش آغاز کرد ببینین جطور از فرصت پیش آمده داره استفاده می‌کنه شده مرکز گفت گوی منطقه داره اقتصاد خاورمیانه را مدیریت می‌کنه
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. قبل از مهاجرت، بعد از مهاجرت!

  2. نیش و کنایه های «بومرنگی» روحانی!

  3. اصلاح‌طلبان مقابل «نصیری» سکوت نکنند

  4. «عبدالحمید» تازه از کما بیدار شده/ مواضعش تلفیقی از بی‌خردی و بی‌سوادی است/ او هیچ‌چیز نمی‌داند

  5. چرا این همه بد اخلاقی؟

  6. جدال روایت ها در ماجرای مسمومیت پزشکان شیرازی

  7. ادعای عجیب روحانی: ما بورس را رشد دادیم، اینها بورس را زمین زدند!

  8. هزینه ای که هیچ دولتی حاضر نشد بپردازد!

  9. نظرات برگزیده مخاطبان الف: دولت در گام اول باید مشکلات را انکار نکند/ رانندگان اسنپ و تپ‌سی باید حمایت شوند

  10. واکنش وزیر بهداشت به ماجرای مسمومیت پزشکان در شیراز

  11. بازداشت عوامل پشتیبان گروهک جیش‌الظلم در راسک

  12. هشدار دیوان کیفری بین‌المللی به آمریکا و رژیم اسرائیل

  13. حقوق خبرنگار جنجالی صدا و سیما چقدر است؟/ پاسخ «یوسف سلامی» به میزان درآمد ماهیانه خود

  14. قحطی مانتوی بلند و دکمه‌دار در تهران!

  15. کیهان: دیدید ورود زنان به ورزشگاه غلط بود؟!

  16. درباره توبه تتلو

  17. برای این عکس شما تیتر بزنید

  18. حکم اعدام بابک زنجانی نقض و تبدیل به ۲۰ سال حبس شد

  19. تضادی عجیب و پر ابهام!

  20. تأملي در راهبرد ائتلاف از شاهزاده تا تاجزاده !

  21. دو ناوشکن آمریکایی در دریایی سرخ شکار شدند

  22. رشد شدید بدهی‌ها در دولت روحانی/ عبور از بحران بدهی در دولت رئیسی

  23. دو چالش بزرگ در حکمرانی ها

  24. سردار رادان: عده ای تلاش می کنند مردم قانونگریز شوند

  25. امیر تتلو در مدح امام علی (ع) شعر سرود

آخرین عناوین