ادعای فایننشال تایمز درباره مذاکرات ایران و آمریکا

  4020313003 ۲۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

روزنامه فایننشال تایمز در گزارشی با اشاره به این که آمریکا و کشورهای اروپایی تلاش‌های دیپلماتیک برای حل‌وفصل مسئله هسته‌ای ایران را از سر گرفته‌اند، با استناد به ادعای منابع مطلع مطرح کرد که نماینده‌ای از ایران در سازمان ملل و رابرت مالی در ماه‌های اخیر گفت‌وگوهای مستقیم داشته‌اند.

ادعای فایننشال تایمز درباره مذاکرات ایران و آمریکا

به گزارش ایسنا، با وجود این که مقامات ایران با رد ادعای وجود اهداف نظامی در برنامه هسته‌ای ایران بر ماهیت صلح‌آمیز آن تاکید کرده و گفته‌اند که تولید و به‌کارگیری تسلیحات اتمی جایی در دکترین دفاعی ایران ندارد، روزنامه فایننشال تایمز در گزارشی نوشت: آمریکا و کشورهای اروپایی بحث‌ها درباره چگونگی تعامل با ایران در زمینه فعالیت‌های هسته‌ای آن را با نگرانی از این که توسعه برنامه هسته‌ای ایران خطر بروز جنگی منطقه‌ای را در بر داشته باشد، از سر گرفته‌اند.

در ادامه این گزارش با اشاره به این‌که آمریکا، فرانسه، انگلیس و آلمان از ماه سپتامبر با اتخاذ رویکردی مداخله‌جویانه نسبت به امور داخلی ایران و ادعای حمایت نظامی ایران از روسیه در جنگ اوکراین-ادعایی که از سوی مقامات ایران و روسیه رد شده است- تلاش‌های دیپلماتیک برای حل‌وفصل این بحران را متوقف کردند، آمده است: اما در ماه‌های اخیر، تماس‌هایی با مقامات ایرانی برقرار شده است. از جمله می‌توان به دیدار ماه مارس در اسلو میان مقامات تروئیکای اروپا(آلمان، فرانسه و انگلیس) و علی باقری کنی، مذاکره‌کننده ارشد ایران در مذاکرات وین اشاره کرد.

فایننشال تایمز در ادامه با استناد به ادعای منابع مطلع مدعی شد: برخی دیپلمات‌ها و تحلیل‌گران می‌گویند، رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران و مذاکره‌کننده ارشد این کشور در مذاکرات وین چندین بار با امیرسعید ایروانی، نماینده ایران در سازمان ملل دیدار کرده است. این مذاکرات، اولین ارتباط مستقیم میان مقامات ایرانی از زمان خروج دونالد ترامپ، رییس جمهور پیشین آمریکا از توافق هسته‌ای در سال ۲۰۱۸ محسوب می‌شود. یک منبع نزدیک به دولت(آمریکا) گفت که این مذاکرات عمدتا بر امکان تبادل زندانی با ایران متمرکز بوده است.

در بخش دیگری از این مطلب مطرح شد: یکی از دیپلمات‌هایی که در جریان این مذاکرت بوده است، گفت که «نبادل زندانی آغازگر مذاکرت(احیای توافق هسته‌ای) خواهد بود. احتمال این که توافقی در زمینه مسئله هسته‌ای انجام شود کم است اما ممکن است توافقی موقتی در کار باشد.

ادعای فاننشال تایمز درباره گفت‌وگوهای مستقیم میان نمایندگانی از آمریکا و ایران در حالی مطرح می‌شود که منابع رسمی در ایران هنوز آن را رد یا تایید نکرده‌اند.

دستگاه دیپلماسی ایران تاکید کرده است که آمادگی دارد در چارچوب و روندی جدا از روند احیای توافق هسته‌ای و با حسن نیت دوجانبه روی موضوع تبادل زندانیان کار کند.

اگرچه دولت آمریکا می‌گوید روی آزادی زندانیان آمریکایی در سراسر جهان، از جمله ایران متمرکز است و این موضوع برای آن در اولویت است اما چند بار اظهارات مقامات ایرانی مبنی بر تبادل پیام‌های غیرمستقیم در این زمینه و توافق در این زمینه را رد کرده است.

مذاکرات احیای توافق هسته‌ای پس از چند ماه از آغاز آن در اوایل سال ۲۰۲۲، با وجود برخی گشایش‌های انجام شده، به دلیل برخی مسائل حل‌نشده متوقف شد.

ایران و آمریکا از طریق طرفین مذاکرات در جریان مواضع یکدیگر قرار می‌گرفتند و مذاکرات مستقیمی نداشتند.

دولت آمریکا با وجود این که می‌گوید دیپلماسی اولویت اول آن برای رسیدگی به مسئله هسته‌ای ایران است، در چند ماه اخیر با اتخاذ رویکردی مداخله‌جویانه درباره امور داخلی ایران و ادعای نقض حقوق بشر، همچنین ادعای حمایت نظامی ایران از روسیه در جنگ اوکراین-ادعایی که از سوی مقامات ایران و روسیه رد شده است، گفته است که احیای برجام فعلا در دستور کار آن قرار ندارد.

واشنگتن در این مدت سعی کرده است ایران را مقصر مطرح کردن مسائل فرابرجامی در مذاکرات وین جلوه دهد و آن را عامل مهمی در روند کند و ایجاد وقفه در مذاکرات جلوه دهد.

در حالی که مقامات ایران با انتقاد از این رویکرد آمریکا و شرکای غربی توافق اعلام کرده‌اند، در صورتی که غرب اراده سیاسی لازم را نشان دهد، آماده نهایی کردن توافقی «خوب» در وین برای لغو تحریم‌ها هستند که در راستای منافع ملت ایران باشد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۰۷۸۸۳۷۱۵:۱۱:۴۰ ۱۴۰۲/۳/۱۳
ایران با امریکا رسماً انشالله آشتی میکند.
ناشناس۳۰۷۹۱۷۲۲۱:۵۹:۵۷ ۱۴۰۲/۳/۱۳
ما که آشتی کرده بودیم زدن توافق رو پاره کردن نامردا
اخبار سالهای گذشته لطفا بخوانید۳۰۷۹۳۰۸۰۱:۳۲:۴۳ ۱۴۰۲/۳/۱۴
دلواپسان مخالف عادی سازی بودند و آخر هم نگذاشتند کار انجام شود.
ناشناس۳۰۷۹۵۴۷۱۰:۲۵:۵۳ ۱۴۰۲/۳/۱۴
انشالله
محمودزاده۳۰۷۸۸۶۳۱۵:۳۹:۵۳ ۱۴۰۲/۳/۱۳
علاف شدن آمریکا در برجام خواسته چین و روسیه کمونیست است چرا که آقای پوتین فرو پاشی اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی را از چشم آمریکا می داند و در پی انتقام
ناشناس۳۰۷۸۸۶۶۱۵:۴۲:۰۸ ۱۴۰۲/۳/۱۳
مذاکرات طبق معمول به نتیجه نمی رسد
آیند نگر۳۰۷۹۲۸۱۰۰:۲۴:۰۹ ۱۴۰۲/۳/۱۴
به نتیجه هم برسه فوایدی برای مردم معمولی نداره
ناشناس۳۰۷۸۹۲۴۱۶:۵۰:۴۴ ۱۴۰۲/۳/۱۳
به حول و قوه الهی ، تحریم ها ، هیچ اثری از ما نمی گذارد...
ناشناس۳۰۷۸۹۷۳۱۷:۴۶:۲۷ ۱۴۰۲/۳/۱۳
پیامبر اسلام در جایی که صلح و رفاه برای مسلمین بودبا دشمنان قبلی خود هم که قبلاً مخاصمه داشتند نظیر صلح حدیبیه مصالحه و صلح میکردند و ما هم بر مبنای برد-برد میتوانیم با آمریکا رابطه داشته باشیم
ناشناس۳۰۷۹۰۱۴۱۸:۲۸:۱۰ ۱۴۰۲/۳/۱۳
ویتنام به عنوان بزرگترین قربانی از جنایتهای آمریکا ، براساس منافع ملی خودش با امریکا در ضمینه های مختلف ارتباط داره
ناشناس۳۰۷۹۱۷۱۲۱:۵۹:۰۰ ۱۴۰۲/۳/۱۳
ایران از ویتنام هم بیشتر بهش ظلم شده
ناشناس۳۰۷۹۱۳۱۲۱:۰۸:۰۶ ۱۴۰۲/۳/۱۳
آمریکا ایران زیر فشار گذاشته .خود آمریکا تنها هیچ نیست آمریکا اروپا با خود همراه کرد .ایران محاصره اقتصادی کامل کرد .نظر مردم اینه .ایران ی جاهای کوتا بیاد.تتا مردم زندگی خوبترین داشته باشند.
ناشناس۳۰۷۹۱۵۶۲۱:۳۶:۲۷ ۱۴۰۲/۳/۱۳
تبادل زندانیان جای خود،ما مردم ایران با توافق با امریکا موافقیم منتها مسائلی که امریکا تحت عنوان هسته ای حقوق بشری و فعالیتهای نظامی ایران مطرح میکند بهانه است و هرچقدر سر این موضوعات پای مذاکره برویم اوضاع خرابتر میشود،برجام رو به انقضاست و مشکل امروز امریکا با ایران مسائل هسته ای و حقوق بشری و نظامی ایران نیست اینها فقط بهانه است بهانه دشمنی امریکا با ایران از اول انقلاب بر سر شرکت ملی نفت ایران است،امریکا نمیخواهد نفت ایران ملی باشد ،سر همین علیه مصدق کودتا هم کرد، پس تنها اهرمهای فشاری که امریکا علیه ایران دارد بهانه های واهی است حقوق بشر و هسته ای و مسائل دفاعی ابدا از مشکلات امریکا با ایران نیست بلکه این از مشکلات دیگر کشورهای ضعیف همجواز است که امریکا با پررنگ کردن آن قصد دارد ایران را در مضیغه قرار دهد،
ناشناس۳۰۷۹۱۷۰۲۱:۵۸:۳۷ ۱۴۰۲/۳/۱۳
جنبش آشوبها جواب نداد باز برگشتن رو دیپلماتیک
ناشناس۳۰۷۹۳۶۹۰۵:۴۹:۰۴ ۱۴۰۲/۳/۱۴
منفی میزنید؟ برید دعا کنید الف اصلاح کرده کامنت رو وگرنه خیلی بدتر از اینا گفته بودم بهتون
ناشناس۳۰۷۹۷۶۷۱۳:۳۶:۵۷ ۱۴۰۲/۳/۱۴
بزرگوار انگار اوضاع اقتصادیت از هر طریق رو براهه ها .!!!
علی۳۰۷۹۲۵۰۲۳:۳۵:۳۰ ۱۴۰۲/۳/۱۳
بله انشالا که درست مشه بحول وقوه الاهی چشم دشمنان کور بشه انشالا ...... جانم فدای رهبر
ناشناس۳۰۷۹۳۳۷۰۳:۵۷:۲۹ ۱۴۰۲/۳/۱۴
سلام جانم فدای رهبر انقلاب امام خامنه‌ای و لعنت بر خاندان پهلوی وعوامل خود فروشش
ناشناس۳۰۷۹۳۲۱۰۲:۲۶:۰۷ ۱۴۰۲/۳/۱۴
تواین دولت کسی دل وجرات امضاتوافق یابرجام رونداره واقعا من ازاین دولت ودولتمردانش ناامیدم بخصوص توحوزه سیاست خارجه واقتصاد. بایدمردی پیدابشه مثل جناب ظریف که خداپدرومادرشوبیامرزه برای هموطناش قدمی ورداره بدون دلهره وترس ولرز یادش بخیرازحرف زدناش وسیاستش کیف میکردیم وبه عنوان یک ایرانی به خودمون میبالیدیم وواقعاروزگارصدهابرابربهترنسبت ب الانمون داشتیم یادش واقعابخیر.
شیبانیان۳۰۷۹۴۰۸۰۷:۵۰:۴۶ ۱۴۰۲/۳/۱۴
سلام آمریکا خودش برجام را لغو کرد و خودش خارج شده خودش به قوانین بین المللی دهن کجی کرده حالا هم بجای عذرخواهی و لغو تحریمها بهانه جویی می‌کنه یکی نیست به اروپا و آمریکا بگه شما که از بمب هسته ای می ترسید چرا رژیم اشغال گر اسراییل بمب هسته ای دارد چرا در این مورد حرف نمی زنند با توجه به اینکه رژیم اسراییل جعلی است کشورها او را به رسمیت نمی شناسند پس نتیجه میگیریم همه اش بهانه است دعوا سر لحاف ملا نصردین است آنها با اسلام و ایران مخالفند نه هسته ای
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

    2. بازی با کلمات

    3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

    4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

    5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

    6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

    7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

    8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

    9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

    10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

    11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

    12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

    13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

    14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

    15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

    16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

    17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

    18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

    19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

    20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

    21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

    22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

    23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

    24. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

    25. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

    آخرین عناوین