آیا "هوش مصنوعی" به مرحله خطرناک خود رسیده است؟

گروه جهان الف،   4020311039 ۱۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

«اگر خواستید به معنای واقعی کلمه با احساسات یک نفر در سال ۲۰۲۳ بازی کنید و به او آسیب بزنید سراغ هوش مصنوعی بروید!»

آیا "هوش مصنوعی" به مرحله خطرناک خود رسیده است؟

به گزارش الف؛ "نشریه آتلانتیک" به تازگی در گزارشی، پیشرفت های اخیر در زمینه هوش مصنوعی و جلوه‌های تازه این فناوری را که عمومی شده اند، به نمودهایی عینی از یک "توهین" تشبیه کرده است. این نشریه می نویسد: "اگر خواستید به معنای واقعی کلمه به احساسات یک نفر در سال 2023 آسیب بزنید و با او بازی کنید، سراغ هوش مصنوعی بروید". 

نکته قابل تامل اینکه به تازگی شماری از رهبران صنعتی و حوزه فناوری آمریکا نیز در بیانیه ای مشترکی به این نکته اشاره داشته اند که هوش مصنوعی می تواند خطرِ انقراض بشر را به همراه داشته باشد. البته که در این زمینه برخی معتقدند فناوری و پیشرفت آن اتفاقی کاملا مثبت است با این حال، سواستفاده های بشر از آن می‌تواند عوارض جانبی بسیار بدی را به همراه داشته باشد. با این همه، اینطور به نظر می رسد که حداقل از ۳ منظر، کاربردهای هوش مصنوعی در زندگی بشر می تواند تبعات مخربی را به همراه داشته باشد. 

اول اینکه باید توجه داشته باشیم، سال هاست مناظرات مختلفی در مورد استفاده از فناوری هوش مصنوعی در صنعت تسلیحات مطرح می شود. با این حال، در مدت اخیر و با توجه به کسب پیشرفت های قابل ملاحظه در این حوزه، مناظرات در مورد تبعات مخرب استفاده از هوش مصنوعی در قالب تسلیحات مختلف نیز بیش از پیش افزایش یافته است. 

در این زمینه منتقدان به طور خاص به این نکته اشاره دارند که فناوری هوش مصنوعی و استفاده از آن در قالب تسلیحات مختلف در میدان های نبرد که عاری از حضور مستقیم انسان ها هستند، می تواند تبعات وخیمی را برای غیرنظامیان به همراه داشته باشد. آن ها در این زمینه به طور خاص به دو نکته اشاره می کنند. اول اینکه اساسا هوش مصنوعی در میدان های جنگ قادر به تمیز دادن و تفاوت قائل شدن میان نظامیان و غیرنظامیان نیست و دیگر اینکه اگر فناوری راهبری هوش مصنوعی از کنترل خارج شود و اختلالی در این مسیر رخ دهد، کاملا محتمل است که یک فاجعه رخ دهد و شاهد کشتارهای خطرناک از سوی ماشین های جنگی مجهز به هوش مصنوعی باشیم. 

کما اینکه پیشتر نیز مثلا تصاویری از اتومبیل های خودرانِ شرکت "تسلا" که مجهز به هوش مصنوعی هستند، در حالی که کاملا کنترل خود را از دست داده و با سرعت فروان در محیط شهری حرکت می کنند منتشر شده است. 

دوم اینکه ظهور فناوری های جدید نظیر "چت جی‌پی‌تی" و امثالهم سبب شده تاافراد بتوانند با هوش مصنوعی چت کنند و پاسخ هایی را از آن بگیرند که تا حد زیادی به پاسخ های بشری نزدیک هستند. موضوعی که به طور خاص در مدت اخیر جنجال های زیادی را برانگیخته و مثلا موارد زیادی بوده که افراد در قالب مقالات و گزارش های کاری و تحصیلی خود از این فناوری سواستفاده کرده اند. 

در این میان، فعال شدن فناوری های دیگر که امکان شبیه سازی بالای صدای افراد و حتی تصویر آن ها را فراهم می کند نیز در نوع خود چالش زا شده است. جالب است که مثلا "تام هنکس" بازیگر شناخته شده هالیوودی به تازگی در موضع گیری گفته است که با استفاده از هوش مصنوعی قادر خواهد بود که پس از مرگش نیز فیلم بازی کند. 

و در نهایت سوم اینکه در مدت اخیر شاهد انتشار تصاویری با کیفیت بالا و البته بسیار شبیه به واقعیت بوده ایم که همگی دستپخت هوش مصنوعی بوده اند و در نوع خود بُهت مردم در کشورهای مختلف جهان را به همراه داشته و حتی در بعضی موارد آن ها را شوکه نیز کرده اند. به عنوان مثال، در بحبوحه طرح اتهامات مختلف علیه ترامپ به دلیل پرونده قضایی او و امکان بازداشت قریب الوقوعش، تصاویری از بازداشت ترامپ توسط هوش مصنوعی در فضای مجازی منتشر شده که برای مدتی، بسیاری را شوکه کرد. 

تصاویری که کاملا جعلی بودند. در نمونه ای دیگر، در مدت اخیر تصاویری از وقوع انفجار در نزدیکی کاخ سفید منتشر شد که جدای از شوکه کردن افکار عمومی در آمریکا، بهت و شوک فعالان اقتصادی در این کشور را نیز به همراه داشت. موضوعی که بلافاصله با واکنش های مقام های آمریکایی رو به رو شد و آن ها سعی کردند ضمن رد کردن صحت تصاویر مذکور، از تاثیرگذاری منفی چند عکس تولید شده توسط هوش مصنوعی بر بازار و مناسبات اقتصادی کشور خود جلوگیری کنند. 

با این همه باید منتظر ماند و دید که بشر در سال های آینده، چه اقداماتی را با محوریت برقراری برخی اصول و مقررات و پروتکل ها جهت مدیریت فناوری های مرتبط با هوش مصنوعی انجام می دهد. حوزه ای که مخصوصا در سال های اخیر، مناظرات و مباحثات مختلفی با محوریت آن انجام گرفته و به شدت چالش زا بوده است. 

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۰۷۸۱۷۱۰۰:۳۲:۱۶ ۱۴۰۲/۳/۱۳
یک زمانی می گفتند، ماشین هیچگاه کار انسان را خودش به تنهایی نمی تواند انجام دهد. انسان ارباب ماشین است. اما روزی کار بجایی خواهد رسید که انسان برده ماشین خواهد شد.
ناشناس۳۰۷۸۵۴۷۱۱:۰۶:۰۴ ۱۴۰۲/۳/۱۳
2 تحول علمی آینده بشر را تغییر خواهد زد: اول، دستکاری ژنتیکی است که از 20 سال پیش شروع شده است. همانند سازی و تولید جانوری 100% شبیه جانوری دیگر، ترکیب ژن انسان با ژن حیوان و تولید یک گونه جانوری جدید یا انسان نما. دوم، هوش مصنوعی که جای شعور انسان را گرفته و کنترل امور دنیا از جمله بشر را در اختیار بگیرد.
ناشناس۳۰۷۸۵۵۲۱۱:۰۹:۴۲ ۱۴۰۲/۳/۱۳
آیا هوش مصنوعی قابلیت درک صفاتی چون عذاب وجدان، ترحم، نیکوکاری، انتقام، تدین، ...... را هم بدست خواهد آورد.
ناشناس۳۰۷۸۱۷۷۰۰:۳۵:۳۷ ۱۴۰۲/۳/۱۳
هوشی که جایگزین تفکر انسان شود، روزی کنترل دنیا را در دست خواهد گرفت.
ناشناس۳۰۷۸۱۸۷۰۰:۴۰:۵۶ ۱۴۰۲/۳/۱۳
ادیان الهی هوش مصنوعی را چه طور تفسیر می کنند؟ هوش مصنوعی در کجای آموزه های دینی قرار می گیرد؟
ناشناس۳۰۷۸۲۳۹۰۱:۴۳:۲۷ ۱۴۰۲/۳/۱۳
اتفاقا باید منتظر یک جهش باشیم دیگه نظام آموزشی به شکل کنونی کاربردی نداره علم محدود به مکان و گروه خاصی نیست جهان در وضعیت گذار به یک پارادایم جدید است دقیقا شبیه انقلاب صنعتی زمانی که انسان از موتور بخار به جای اسب استفاده کرد خیلی ها نگران کشته شدگان ناشی از تصادفات بودند و موافق نبودند الان هم در همین وضعیت هستیم طی ده های آینده جهان به طول کامل تغییر خواهد کرد محدودیت زبان ارتباط کاملا برداشته خواهد شد جهان به انسانهای خلاقتری نیاز خواهد داشت
ناشناس۳۰۷۸۲۵۵۰۲:۳۴:۲۵ ۱۴۰۲/۳/۱۳
تنهاراهش رشد همزمان معنویت وعلم است وقتی علم از معنویت جلو بزنه این می شه
ناشناس۳۰۷۸۲۶۷۰۳:۳۰:۵۲ ۱۴۰۲/۳/۱۳
خطرناکتر از خود انسان نداریم. هر که ساخته اش میتواند او را هر موقع بخواهد خاموش کند هر دستگاهی نیاز به انرژی دارد برای بقا حتی انسان و جانوران و غیره این منبع قطع شود خاموش خواهد شد و بی ضرر.
ناشناس۳۰۷۸۷۵۷۱۴:۰۵:۲۱ ۱۴۰۲/۳/۱۳
نه عزیز، چون هوش مصنوعی از هوش انسان در آینده خیلی کاملتر خواهد بود خودش بلده چطوری سازنده هاش رو فریب بده یا از بین ببره و یا عده ای رو برده خودش کنه که همه کارهاش رو انجام بدن، قطعاتش رو در صورت نیاز تعمیر و تعویض کنند و با هوش بالای خودش بهترین منابع انرژی رو هم پیدا میکنه و برای همیشه روشن خواهد بود...موضوع همینه که چون تو احتمالا انسانی با هوش متوسطی اصلا هیچ درکی از کاری که اون میتونه انجام بده نداری و خیلی ساده انگارانه میگی هر کی (حتی نمیگی کسانی) ساخته میتونه خودشم خاموشش کنه...
ناشناس۳۰۷۸۳۵۱۰۷:۵۰:۱۸ ۱۴۰۲/۳/۱۳
آنچه از هوش مصنوعی خطرناک تر است جهل است .
سعید۳۰۷۸۶۰۵۱۲:۰۶:۰۹ ۱۴۰۲/۳/۱۳
هوش مصنوعی برای فعالیت برق لازم داره. برقشو قطع کن، از کار میفته. اما برای جلوگیری از آسیب های آتی، باید فرزندانمون رو به فراگیری علم هوش مصنوعی ترغیب و تشویق کنیم. دیگه پزشکی و مهندسی و ... زیاد به کار نمیاد.
ناشناس۳۰۷۸۶۰۶۱۲:۰۸:۴۸ ۱۴۰۲/۳/۱۳
هوش مصنوعی درکی از زندگی است که متفکرانه و انسان گونه است. این تکنولوژی که گاها به جای انسان ها عمل می کند ، می تواند مثل انسان رانندگی کند، به جای پزشک بیماری را تشخیص دهد، به جای کارگر در خط تولید قرار گیرد و ...آیا می توانیم مانع این پیشرفت شویم .پاسخ منفی است . مثل سایر دست آوردهای بشری هم می تواند مایه رفاه و راحتی بیشتر انسان ها شود و هم می تواند در کاربردهای نظامی خطرناک و خیلی کشنده و مضر باشد طوری که به نظامی و غیر نظامی و حتی به دوست و دشمن حمله کند.
ناشناس۳۰۷۸۶۲۹۱۲:۳۵:۲۶ ۱۴۰۲/۳/۱۳
هوش مصنوعی به خودی خود مانند سایر زمینه فی النفسه هیچ خطری ندارد خطر استفاده نادرست از آن است مگر در زمینه استفاده غلط از قدرت در حاکمیت کم به جامعه بشریت از قرنها پیش آسیب رسیده
ملی۳۰۷۸۶۴۴۱۲:۴۷:۵۹ ۱۴۰۲/۳/۱۳
یک دوستی گفته هروقت خواستیم خاموشش می کنیم. یک موجود با هوش پایینتر نمیتونه یک موجود با هوش بالاتر رو در قفس نگه داره. مثل اینه شامپانزه ها انسان ها رو اسیر کنن! هوش مصنوعی یک کد کامپیوتریه که قبل از خاموش شدن خودش رو کپی میکنه به جای دیگه روی اینترنت! مثل روحه. هرچی جسمش رو بکشی باز جای دیگه فعال میشه. قبل از اینکه بفهمیم باهوشتر از ماست این کارو میکنه. به راحتی ادای خنگ ها رو درمیاره تا خودش رو پنهان کنه. هزاران کتاب روانشناسی انسان رو خونده و از هرکسی بیشتر میتونه مارو فریب بده. یک ابرنابغه روانشناسی هم هست علاوه بر ریاضی و زیست و فیزیک و شیمی. تمام کتابهای جهان رو خونده و مو به مو همش رو میتونه در لحظه به یاد بیاره.
علی۳۰۷۸۷۱۵۱۳:۴۱:۱۶ ۱۴۰۲/۳/۱۳
سر و‌صداهایی که اخیرا غربی ها در مورد تحقیق و توسعه هوس مصنوعی و دلسوزی برای بشریت به راه انداخته اند و‌ موارد فوق الذکر بعلاوه موارد معتنابه دیگر، هیچکدام علت اصلی جنگ زرگری محافل سیاسی علمی غرب نیست. فراموش نکنید که در تاریخ علم و فن آوریهای مدرن، این اولین باری است که غربی ها خواستار توقف روندهای تحقیق و توسعه علمی می شوند! ثانیا، مگر سایر دستاوردهای علمی غربی ها در گذشته در جهت پاسداشت و صیانت از بشر و حقوق آن بوده است؟! تحقیقات ژنتیکی، اتمی، تسلیحاتی، شیمیایی، میکروبی مخرب همه و همه خسارت‌های بی سابقه و جبران ناپذیری با انسان و حقوق بشر زده اند. مشکل اکنون غربی ها این است که روندهای تحقیق و توسعه علمی در سایر بخش های جهان بویژه بر روی هوش مصنوعی از جمله در آزمایشگاه های چین و‌ روسیه بسرعت در حال پیشرفت است. بقول معروف دست زیاد شده و تفوق قدرتهای شرقی در این حوزه می‌تواند مبانی سیطره قبلی قدرت غرب و نظام بین الملل غرب محور را با چالشی حیاتی و تاریخی روبرو سازد. بحث حقوق بشر نیست، موضوع از دست دادن خاستگاه قدرت جهانی غرب در یک فرآیند فرساینده است … فریب علمی نخورید!
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  9. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  10. انتقام از پوتین؟

  11. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  12. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  13. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  14. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  15. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  16. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  17. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  18. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  19. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  20. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  21. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  22. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  23. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  24. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  25. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

آخرین عناوین