لحظه به لحظه با انتخابات ترکیه/ اردوغان در انتخابات پیروز شد

  4020307110 ۱۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۷ تکراری یا غیرقابل انتشار

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری کنونی ترکیه امروز (یکشنبه) با شکست رقیبش کمال قلیچداراوغلو ، بار دیگر توانست کرسی ریاست جمهوری را برای یک دوره پنج ساله تصاحب کند.

لحظه به لحظه با انتخابات ترکیه/ اردوغان در انتخابات پیروز شد

به گزارش ایرنا، رای گیری دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ترکیه که از ساعت هشت صبح به وقت محلی در بیش از  صد و نود هزار حوزه انتخابیه ۸۱ استان این کشور آغاز شده بود، برابر قانون انتخابات و پس از اخذ آرای مردم و بدون تمدید، ساعت ۱۷ امروز به وقت محلی پایان یافت و همزمان شمارش آرا آغاز شد. رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه طی پیامی در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی توئیتر نوشت: «من از همه برادرانم دعوت می کنم تا در پای صندوق های رای بایستند تا نتایج نهایی شود. اکنون زمان آن است که تا آخرین لحظه از اراده ملت خود محافظت کنیم.»

برابر قانون انتخابات ترکیه، بلافاصله بعد از اتمام رای گیری، شمارش آرای صندوق‌های رای توسط عوامل اجرای انتخابات و با نظارت نمایندگان احزاب راه یافته به پارلمان این کشور و نیز احزاب ائتلاف حامی دو نامزد حاضر در این رقابت در محل شعبه اخذ رای آغاز شد.

بنا به تصمیم شورای عالی انتخابات ترکیه، همه ۱۹۱ هزار و ۸۸۵ صندوق رای در ۹۷۳ شهرستان ۸۱ استان داخل و نیز همه صندوق‌های خارج از کشور ترکیه پس از اتمام مراحل رای‌گیری باز شده و شمارش آرا آغاز شده است.

مردم ترکیه امروز برای انتخاب رجب طیب اردوغان نامزد ائتلاف جمهور و یا کمال قلیچداراوغلو نامزد مورد حمایت ائتلاف ملت موسوم به احزاب میز ششگانه به عنوان دو رقیب سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری این کشور پای صندوق های رای رفتند.

در انتخابات امروز در داخل کشور ترکیه ۶۰ میلیون و ۶۹۷ هزار و ۸۴۳ رای دهنده واجد شرایط رای بودند که چهار میلیون و ۹۰۴ هزار و ۶۷۲ نفر از آنها برای نخستین بار پای صندوق های رای رفتند.

«اردوغان» و «قلیچداراوغلو» در پی شمارش آرا و کسب نشدن حد نصاب ۵۰ درصد به اضافه یک رای توسط هیچ کدام از سه نامزد حاضر در دور اول انتخابات ریاست جمهوری ترکیه که در روز ۱۴ ماه می ۲۰۲۳(۲۴ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲) برگزار شد، دور دوم این رقابت انتخاباتی راه یافتند.

بر اساس نتایج شمارش آرای دور نخست، اردوغان با کسب بیش از ۲۷ میلیون و ۸۸ هزار رای معادل ۴۹.۵ درصد آراء و کمال قلیچدار اوغلو با کسب بیش از ۲۴ میلیون و ۵۶۸ هزار رای معادل ۴۴.۸۹ درصد به دور دوم راه یافتند و سینان اوغان نامزد سوم این رقابت نیز حدود ۲ میلیون و ۸۲۹ هزار رای معادل ۵.۱۷ درصد آرای این رقابت را کسب کرد.

امروز دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ترکیه در داخل کشور ترکیه برگزار شد ولی رای گیری این دور از انتخابات در ۱۷۶ نمایندگی سیاسی ترکیه و در ۷۳ کشور از جمله ایران به علت لزوم انتقال همه آرای اخذ شده به داخل این کشور چند روز پیش برگزار شد و با حدود ۱۰۰ هزار رای افزایش، بیش از یک میلیون و ۹۲۰ هزار نفر از اتباع ترکیه در خارج از این کشور رای دادند.

برابر قانون انتخابات ترکیه، آرای اخذ شده در خارج از این کشور با پیک های دیپلماتیک به داخل این کشور منتقل شد و شمارش آن پس از پایان انتخابات در داخل و همزمان با آرای سایر صندوق‌ها آغاز شده است.

انتخابات حساس امروز، سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در تاریخ ترکیه و دومین دور انتخابات ریاست جمهوری این کشور پس از تغییر نظام سیاسی از پارلمانی به ریاستی محسوب می‌شود.

دوره ریاست جمهوری ترکیه پنج ساله است و بر اساس اصلاحیه قانون اساسی که در سال ۲۰۱۷ به تصویب رسید، رئیس جمهور بالاترین مقام اجرایی و رئیس دولت بوده و در انتخاب وزرا و همراهان دولت اختیار کامل دارد.

«احمد ینر» رییس شورای عالی انتخابات ترکیه امروز اعلام کرد که نتایج انتخابات با سرعت اعلام خواهد شد، زیرا فقط دو نامزد در آن رقابت دارند.

لحظه به لحظه با انتخابات ترکیه؛

 ۲۱:۳۰- با شمارش ۹۹ درصد آرا اردوغان ۵۲.۰۷ درصد و قلیچداراوغلو ۴۷.۹۳ درصد آرا را از آن خود کرده‌اند.

 ۲۰:۳۷- با شمارش ۹۸ درصد آرا اردوغان ۵۲.۱۲ درصد و قلیچداراوغلو ۴۷.۸۸ درصد آرا را از آن خود کرده‌اند.

۲۰:۲۰- با شمارش ۹۷ درصد آرا اردوغان ۵۲.۲۱ درصد و قلیچداراوغلو ۴۷.۷۹ درصد آرا را از آن خود کرده‌اند.

۱۹:۵۲- تارنمای خبری استار ترکیه اعلام کرد که اردوغان با سه میلیون رای بیشتر از قلیچداراغلو، همچنان پیشتاز دور دوم رقابت انتخابات ریاست جمهوری ترکیه است و بعید به نظر می رسد که این فاصله رای، با شمارش کمتر از هشت درصد صندوق ها پر شود.
۱۹:۴۷- روند کاهشی آرای اردوغان ادامه دارد؛ به طوری که در پی شمارش ۹۲ درصد از صندوقهای رای دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ترکیه، میزان آرای اردوغان به ۵۲.۵۶ درصد کاهش یافته و میزان آرای قلیچداراوغلو نیز به ۴۷.۴۴ درصد مجموع آرای مردمی اخذ شده افزایش یافته است.

۱۹:۴۰- برخی منابع خبری ترکیه اعلام کردند که اعضای حزب حاکم عدالت و توسعه که در این انتخابات به اردوغان رای داده اند، برای برپایی جشن پیروزی به کوچه ها سرازیر شده اند.

۱۹:۳۷- در ادامه روند کاهشی آرای اردوغان، شمارش ۸۹.۰۷ درصد از صندوقهای رای دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ترکیه نشان می دهد که آرای اردوغان به ۵۲.۷۹ درصد کاهش یافته و آرای قلیچداراوغلو نیز به ۴۷.۲۱ درصد مجموع آرای مردمی اخذ شده رسیده است.

 

۱۹:۲۲- شمارش ۸۱.۶۳ درصد از صندوقهای رای دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ترکیه نشان می دهد که اردوغان ۵۳.۵۰ درصد و قلیچداراوغلو ۴۶.۵۰ درصد آرای مردم را کسب کرده‌اند.

۱۹:۱۹- نتایج شمارش آرای انتخابات ترکیه نشان می دهد که هر چه صندوقهای بیشتری شمارش شود، آرای اردوغان کاهش یافته و به آرای قلیچداراوغلو افزوده می شود به طوری که آرای اردوغان در نتایج اولیه شمارش آرا و در نتایج حدود ۸۷ درصد صندوقها، حدود ۶ درصد کاهش یافته است.

۱۹:۱۰- با شمارش ۷۶.۴۳ درصد از صندوقهای رای دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ترکیه، اردوغان ۵۳.۹۴ درصد و قلیچداراوغلو ۴۶.۰۶ درصد آرای مردم را از آن خود کرده‌اند.


۱۹:۰۵- شمارش ۷۰.۰۸ درصد از صندوقهای رای دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ترکیه نشان می دهد که اردوغان ۵۴.۴۹ درصد و قلیچداراوغلو ۴۵.۵۱ درصد آرای مردم را کسب کرده اند.

۱۹:۰۰- نتایج شمارش ۶۶ درصد از صندوقهای رای دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ترکیه نشان می دهد که اردوغان ۵۴.۸۲ درصد و قلیچداراوغلو ۴۵.۱۸ درصد آرای مردم را کسب کرده اند.


۱۸:۵۰- نتایج شمارش نیمی از صندوقهای دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ترکیه نشان می دهد که اردوغان ۵۶.۲۸ درصد و قلیچداراوغلو ۴۳.۷۲ درصد آرای مردم را کسب کرده اند.

۱۸:۴۵- نتایج شمارش ۴۳.۷۵ درصد صندوقهای دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ترکیه نشان می دهد که اردوغان ۵۶.۹۷ درصد و قلیچداراوغلو ۴۳.۰۳ درصد آرای مردم را کسب کرده اند.

۱۸:۴۲- خبرگزاری آناتولی اعلام کرد که میزان مشارکت در دور دوم انتخابات ترکیه ۸۳.۸ درصد است.

۱۸:۳۹- پس از شمارش ۳۶ درصد آرا، اردوغان ۵۷.۹۵ درصد و قلیچداراوغلو ۴۲.۰۲ درصد آرا را به دست آورده‌اند.

۱۸:۳۰- رسانه‌های ترکیه اعلام کردند که در پی شمارش ۲۷ درصد آرای انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه، اردوغان ۴۳/۵۹ درصد و قلیچدار اوغلو ۵۷/۴۰ درصد آرا  را به خود اختصاص داده‌اند.

۱۸:۰۲- ابوبکر شاهین رئیس شورای عالی رادیو و تلویزیون (RTÜK) در خصوص ممنوعیت انتشار نتایج انتخاباتی طی بیانیه ای اعلام کرد که این ممنوعیت تا ساعت ۲۱ ادامه دارد ولی بنا به تصمیم شورای عالی انتخابات ممکن است جلو کشیده شود.

۱۸:۰۰- نتایج اولیه و غیررسمی منتشر شده در باره دور دوم انتخابات در مناطق زلزله زده استان‌های قهرامان‌ماراش، مالاتیا، هاتای، الازیغ، آدانا، آدی‌یامان، دیاربکر، غازی‌آنتپ، شانلی اورفا، کیلیس و عثمانیه نشان می دهد که اردوغان رای بیشتری کسب کرده است.

۱۷:۵۱-احمد ینر رئیس شورای عالی انتخابات ترکیه اعلام کرد که در روند برگزاری دور دوم انتخابات ترکیه، هیچ اتفاق نامطلوبی که بر جریان رای گیری تاثیر داشته باشد، رخ نداد. وی افزود: به زودی درباره زمان پخش و انتشار نتایج اولیه انتخابات که تا ساعت ۲۱ ممنوع اعلام شده، در شورای عالی انتخابات تصمیم گیری خواهیم کرد.

۱۷:۴۰- رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه گفت: «من از همه برادران می خواهم که تا زمان اعلام نتایج نهایی از صندوق‌ها محافظت کنند، اکنون زمان محافظت از اراده یک ملت است».

۱۷:۳۰- رای گیری دور دوم انتخابات ریاست پس از اخذ آرای مردم و بدون تمدید، ساعت ۱۷ به وقت محلی پایان یافت.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۰۶۸۰۶۲۲۰:۲۷:۲۹ ۱۴۰۲/۳/۷
اردوغان لیاقت پیروزی داشت و پیروز هم شد
ناشناس۳۰۶۸۱۲۷۲۰:۵۰:۵۵ ۱۴۰۲/۳/۷
غربگدایی همه جای دنیا منفور شده دیگه
ناشناس۳۰۶۸۳۴۲۲۲:۱۵:۲۸ ۱۴۰۲/۳/۷
دمش گرم اوردغان پیروز شد
ناشناس۳۰۶۸۶۲۲۰۰:۱۹:۳۶ ۱۴۰۲/۳/۸
تبریک به آقای اردوغان
ناشناس۳۰۶۸۷۰۳۰۱:۱۷:۳۳ ۱۴۰۲/۳/۸
انتخاب شدن اردوغان جنگجو برای چندبار اقتصادترکیه به چالشی انداخته زیر صفر برده و ارزش پول ملی ترکیه به لیره ۳۰ لیررابک دلار درسال اول وبعد ارزش ۳۵لیرترکیه را به یک دلار کاهش دا د.مردم ترکیه گول سیاست دروغین اردوغان خوردند.
ناشناس۳۰۶۸۷۲۰۰۱:۴۰:۵۹ ۱۴۰۲/۳/۸
عجب دیکتاتوری هست
ناشناس۳۰۶۸۸۰۹۰۵:۰۷:۳۴ ۱۴۰۲/۳/۸
رئیس جمهور باید قلبش برای مردمش بتپه
آرش۳۰۶۸۸۶۸۰۷:۱۱:۲۸ ۱۴۰۲/۳/۸
یاشا اردوغان
منصور یگانه۳۰۶۸۸۷۹۰۷:۳۰:۰۱ ۱۴۰۲/۳/۸
تبریک
ارا۳۰۶۸۹۷۲۰۸:۴۳:۵۹ ۱۴۰۲/۳/۸
همین که نزدیک نیمی از مردم رای به مخالفان اردوغان دادن یعنی زمین زیر پای اردوغان خیلی سست هست اگر فکری به حال افت شدید پول ملی ترکیه نکنه قطعا در پنج سال اینده به قدری مخالفان اردوغان زیاد میشه که حتی فکرش رو هم نتونه بکنه
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

پربحث‌های دیروز

    پربحث‌های هفته

    1. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

    2. روسفیدی «هنیه»

    3. فرار رو به جلوی نتانیاهو در واکنش به پاسخ ایران/ «بی بی»: حملات ایران را دفع‌کردیم

    4. موج نخست موشک‌های بالستیک ایران به اراضی اشغالی شلیک شد

    5. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

    6. پایان جلسۀ شورای امنیت بدون صدور قطعنامه

    7. سفیر ایران به وزارت خارجه فرانسه دعوت شد

    8. مشاهده پهپاد شلیک شده به سمت رژیم صهیونیستی در کرمانشاه

    9. واکنش انگلیس به حمله پهپادی ایران علیه رژیم صهیونیستی

    10. آمریکا عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل را وتو کرد  

    11. نتايج عمليات وعده صادق

    12. وزیر خارجه اردن: مسوولیت جلوگیری از افزایش تنش در منطقه برعهده اسرائیل است

    13. نیویورک‌تایمز: اسرائیل گزینه حمله تلافی‌جویانه به ایران را کنار گذاشته است

    14. اولین واکنش کاخ سفید به حمله هوایی ایران علیه رژیم صهیونیستی

    15. تماس تلفنی کامرون با امیرعبداللهیان؛ تاکید بر کاهش تنش‌ها

    16. فرانسه به حمله پهپادی و موشکی ایران به اسرائیل واکنش نشان داد

    آخرین عناوین