چرا حضرت معصومه (س) ازدواج نکردند؟‎

گروه تعاملی الف،   4020304012 ۲۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۷ تکراری یا غیرقابل انتشار

ازدواج نکردن حضرت معصومه(س) بیانگر این مهم است که فضیلت وجودی زن فقط در ازدواج نیست بر خلاف آنچه که عده‌ای بر آن هستند تا به زنان جامعه ما بقبولانند که اسلام فقط شانیت همسرداری برای ایشان قائل است.

چرا حضرت معصومه (س) ازدواج نکردند؟‎

همانطور که می دانید حضرت معصومه(س) در زمان درگذشت و به روایتی شهادتشان ۲۸ سال داشتند که به طور معمول و نسبت به زمان خودش برای ازدواج سن بیشتری بود. اما سوال مهم این است که ایشان چرا ازدواج نکردند.

دلایلی برای این مساله ذکر شده که برخی از آنها بر خلاف قرآن و سیره اهل بیت(ع) است مثل وصیت امام موسی(ع) بر ازدواج نکردن دخترانشان، یا دلایلی که محکم و عقلایی نیست مثل همتا نداشتن حضرت، در این بین شاید نزدیک‌ترین دلیلی که ذکر آن رفته است همان خفقان سیاسی حکومت عباسی بوده بر علیه اهل بیت(ع) اما این نظریه هم جای نقد دارد. چرا که درتاریخ آمده تعداد بسیاری به همراهی حضرتش در سفر به ایران پرداخته اند. و این بدان معنی است که این عده با توجه به در نظر داشتن شرایط خفقان حاضر به همراهی و جانفشانی برای حضرتش بوده اند.

لذا ترسی برای ازدواج با ایشان از بابت خفقان نداشته‌اند. اما این حقیر با توجه به مطالعات قرآنی و حدیثی یک دلیلی را برای این امر دریافته‌ام که دست بر قضا عقلایی هم هست و آن این است که حضرت حق انتخاب داشته‌اند که ازدواج کند یا نه؟ و این حق را هیچ کس نمی‌توانسته از او بگیرد. نکته دیگری که بیان آن ضروری است این است که ازدواج نکردن حضرت معصومه(س) بیانگر این مهم است که فضیلت وجودی زن فقط در ازدواج نیست بر خلاف آنچه که عده‌ای بر آن هستند تا به زنان جامعه ما بقبولانند که اسلام فقط شانیت مادی و همسرداری برای ایشان قائل است. نه! این ازدواج نکردن حضرت معصومه(س) ضد این پیش‌فرض است.

دیدگاه کاربران

سید۳۰۶۱۶۱۷۰۸:۳۴:۴۹ ۱۴۰۲/۳/۴
این چه استدلالی هست خیلی از مسائل دقیق و روشن نیست. شاید خواستگار خوب نداشته یا محدودیت حکومت داشته و یا ..... هرچیزی رو که نباید به هرشکلی توجیه کرد
ناشناس۳۰۶۱۸۷۰۱۲:۱۲:۲۲ ۱۴۰۲/۳/۴
اگر خواستگار درست نداشتند بحث دیگری هست
ناشناس۳۰۶۱۶۶۸۰۹:۳۴:۵۹ ۱۴۰۲/۳/۴
وقتی شما بدرستی این حق را برای حضرت معصومه (ع) قایلید چرا در قبال جامعه در مسأله ازدواج و فرزند آوری نظر خود را ارجح میدانید و از باب آن از بیت المال جهت تبلیغ و ترویج هزینه میکنید ؟
ناشناس۳۰۶۱۸۰۶۱۱:۱۴:۰۰ ۱۴۰۲/۳/۴
اتفاقا همتا نداشتن حضرت معصومه با عقل هیچ منافاتی ندارد. چه اینکه راجع به حضرت زهرا سلام الله علیهم هم این مطلب آمده که اگر امیرالمومنین علیه السلام نبودند صدیقه طاهره سلام الله علیها هیچ کفوی نداشتند.
ناشناس۳۰۶۱۸۱۲۱۱:۱۷:۵۵ ۱۴۰۲/۳/۴
یا حضرت معصومه (س)
فاطمه۳۰۶۱۸۱۵۱۱:۲۰:۴۲ ۱۴۰۲/۳/۴
آقا شاید اصلا دوست نداشته شوهر کنه
ناشناس۳۰۶۱۹۵۰۱۳:۱۹:۳۳ ۱۴۰۲/۳/۴
کسی که الگو ساختن برایتان رفتار اسلامی که یکی از آن ازدواج هم هست باید رعایت شود خواستگار نداشته یاا خواستگار خوب نداشته بحث دیگری هست
ناشناس۳۰۶۲۰۸۶۱۵:۱۳:۳۱ ۱۴۰۲/۳/۴
اصلا خوندی مطلب رو!؟!؟
ناشناس۳۰۶۲۲۵۰۱۷:۴۵:۲۷ ۱۴۰۲/۳/۴
نویسنده هم همینو گفته. بله دختران حق انتخاب دارند
شعیب خراسانی۳۰۶۱۸۹۶۱۲:۳۸:۲۰ ۱۴۰۲/۳/۴
سلام بر گردانندگان سایت الف خدا قوت نوشتن در باره امامان شیعه و فرزندان آنان کاری نیکو است و پسندیده زحمت نویسندگان مشکور باد حضرت معصومه مگر تنها دختر امام کاظم ع است که در باره اش به کند و کاو و تحقیق و توجیه می پردازیم؟ آن حضرت را دختران بسیار است محققان پژوهش فرمایند آیا دیگر دختران حضرت ازدواج کرده اند؟ یا همه آنان یا بیشتر آنان ازدواج نکرده اند؟ بود و نبود کفو و بود و نبود فشار و خفقان سیاسی و ... همه توجیهات بلا وجه است و به تعبیر اهل علم ذوقیات و استظهار است. چنین به ذهنم می رسد و به احتمال چنین است!؟ آیا این گونه نظر دادن در باره بزرگانی که بر حسب باورهای دینی و مذهبی ما الگوی بشریت هستند روا است؟؟؟ آیا با امام و اگر و احتمال دارد و شاید می توان الگو معرفی کرد و از بشر خواست که به راه آنان برود با اما و اگر و شاید و ممکن است!؟ به سخن دیگر آیا با اما و اگر و شاید و ممکن است می توان بهشت و دوزخ ساخت و حکم کرد که هر کس بدین راه رود به بهشت می رود و هر کس به راه دیگر رود به دوزخ اندر خواهد شد!؟ اگر شخصی غیر شیعی با این توجیهات و تاویلات رو به رو شود در باره دین و مذهب ما چه داوری خواهد کرد؟! اگر دین و مذهب ما را با سنجه عقل بسنجد چه نتیجه ای خواهد گرفت!؟ دین ومذهب ساخته شده بر پایه اما و اگر؟؟؟؟ اما موسی بن جعفر را بیش از بیست دختر بوده است و حسب روایات فقط در باره یکی از آنها خبری رسیده که ازدواج کرده است؟؟؟ دیگران چطور؟ تحقیق و تامل بیشتری از سوی بزرگان دین و مذهب نیاز است تا توسل به اما و اگر و شاید و ممکن است اگر دین و مذهب را یاری نمی کنیم دست کم از تخریب آن دو بپرهیزیم اگر حضرت معصومه اختیار داشته است آیا فقط ایشان دارای این حق است یا همه زنان و دختران جهان دارای این حق هستند؟ با آن همه روایت که ازدواج را کاری پسندیده می داند و به آن سفارش اکید می کند چه کنیم؟
روشن۳۰۶۱۹۱۴۱۲:۵۲:۳۳ ۱۴۰۲/۳/۴
وقتی موضوع روشن نیست لازم نیست با حدس و گمان دلائل سست و غیر منطقی بیاوریم.
رضا۳۰۶۱۹۴۶۱۳:۱۴:۴۰ ۱۴۰۲/۳/۴
کلا از زندگی حضرت معصومه(ع) اطلاع دقیقی در دست نیست و حتی مشخص نیست ایشان در چه زمانی متولد شدند و در چه زمانی وفات کردند. تنها مرجعی که در مورد این تواریخ صحبت کرده نورالآفاق نوشته جواد شاه‌عبدالعظیمی است که در سال ۱۳۴۴ق منتشر شد. در این کتاب، تاریخ ولادت حضرت معصومه(س) ۱ ذی‌القعده سال ۱۷۳ق و تاریخ وفات او ۱۰ ربیع‌الثانی سال ۲۰۱ق ذکر شده (28 سال) و از آن کتاب به دیگر کتاب‎ها راه‌ یافته است؛ اما برخی از علما مانند آیت‌الله مرعشی نجفی، آیت‌الله شبیری زنجانی،رضا استادی و ذبیح‌الله محلاتی با این نظر شاه‌ عبدالعظیمی مخالفت کرده و تاریخ‌های ذکر شده در این کتاب را ساختگی دانسته‌اند. پس هر تحلیلی که الان پیش خودمان انجام دهیم بلاسند بوده و قابل اعتنا نیست.
ناشناس۳۰۶۲۶۳۹۲۳:۱۳:۱۲ ۱۴۰۲/۳/۴
چرا در فکر را با این تحلیل های سطحی می بندید؟ این حرف شما دقیقا التقاط است
ناشناس۳۰۶۲۰۴۹۱۴:۴۵:۱۶ ۱۴۰۲/۳/۴
یکجوری می نویسند انگار کل زندگی ایشان را میدانند. کل مطالبی که درباره ایشان در منابع قبل از قرن چهارم نوشته شده است که خیلی کم است.
ناشناس۳۰۶۲۰۶۷۱۴:۵۸:۲۹ ۱۴۰۲/۳/۴
باید به زمان خودشان برگشت کرد ودلایل ازدواج بجز خود حضرت بی بی سلام الله کسی نمی داند بقیه داستان سرایی بیش نیست۰ اگر ۰اما۰ چرا و۰۰۰۰۰۰هیچ جنبه تحلیل وواوکاری ندارد
ناشناس۳۰۶۲۳۲۶۱۸:۵۰:۵۴ ۱۴۰۲/۳/۴
والله چه عرض کنم نوشتن این گونه مطالب چه فایده ای داره؟!!!!
ناشناس۳۰۶۲۴۹۸۲۰:۴۷:۳۲ ۱۴۰۲/۳/۴
بنوعی نویسنده دلیل تجرد قطعی بسیاری از دختران را توجیه می کند که بخاطر سیاست غلط اقتصادی- سیاسی حاکمیت ناخواسته توان ازدواج از آنها سلب شده است
ز.ب۳۰۶۲۷۰۳۰۰:۳۶:۵۰ ۱۴۰۲/۳/۵
اتفاقا نداشتن هم کفو امری کاملا عقلایی است ودوراز ذهن نیست. همانطورکه پیامبر درباره دخترگرانی شان حضرت فاطمه زهرافرمودند : اگر علی ( ع) نبود برای فاطمه (س) همتایی نبود.ثانیا استدلال شما هیچ نتیجه گیری نداشته است.
ناشناس۳۰۶۳۰۷۹۱۲:۱۶:۱۴ ۱۴۰۲/۳/۵
سلام علیکم یاحضرت معصومه ( س)
ناشناس۳۰۶۳۲۰۴۱۴:۱۹:۲۹ ۱۴۰۲/۳/۵
میتونه دلایل زیادی داشته باشه
ناشناس۳۰۶۳۴۸۰۱۸:۵۱:۱۵ ۱۴۰۲/۳/۵
این دیدگاه فقط قصد داره که تجرد را توجیه کنه در حالی که همه میدونند که کفویت یک علت عقلانی است در جایی داریم علمی ایشان به قدر زیاد بود که به جای امام معصوم پاسخ میدادند و اگر شأن و مقام مهمی نداشتند چرا ایشان را شهید کردند ؟
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

    2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

    3. جلاد، به پایان سلام کن!

    4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

    5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

    6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

    7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

    8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

    9. انتقام از پوتین؟

    10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

    11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

    12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

    13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

    14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

    15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

    16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

    17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

    18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

    19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

    20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

    21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

    22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

    23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

    24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

    25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

    آخرین عناوین