درخواست طالبان درباره موضوع حقآبه ایران از هیرمند

  4020301145 ۸۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۵۶ تکراری یا غیرقابل انتشار

سرپرست وزارت خارجه امارت اسلامی افغانستان بار دیگر بر تعهد امارت اسلامی بر تأمین حقابه ایران از هیرمند مطابق توافقنامه میان دو کشور تأکید کرد و گفت: دل امارت اسلامی همانند مردم هیرمند، فراه و نیمروز برای سیستان و بلوچستان هم می‌سوزد و درد آنها را درد خود می‌دانیم، اما آبی در سد کمال‌خان وجود ندارد و مسیر سد کجکی هم تا مرز ایران، ۶۰۰ کیلومتر است.

درخواست طالبان درباره موضوع حقآبه ایران از هیرمند

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری صدای افغان(آوا)، امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه امارت اسلامی افغانستان طی سخنانی در کابل اظهار داشت:  امارت اسلامی افغانستان به معاهده سال ۱۳۵۱ در مسأله حقابه ایران از هیرمند متعهد است.

متقی همچنین ادعا کرد: خشکسالی در افغانستان و منطقه جریان دارد که نباید از نظر دور داشت. بر اساس آخرین گزارش سازمان بین‌المللی نجات، افغانستان سومین کشور آسیب‌پذیر از تغییرات اقلیم در سطح جهان است و بیشترین اثر مخرب تغییرات اقلیم بر منابع آبی کشور وارد شده است.

سرپرست وزارت خارجه امارت اسلامی افغانستان در اظهاراتی فرافکنانه از مسئولین جمهوری اسلامی ایران خواست که توقعات را طبق معاهده ۱۳۵۱ ابراز کنند.

متقی راجع به مشکل کم‌آبی در سیستان و بلوچستان ایران نیز گفت: برادران گرامی سیستان و بلوچستان باور کنید که دل ما به همان اندازه که به مردم نیمروز، فراه و هیرمند می‌سوزد، برای شما هم می‌سوزد و درد شما را درد خود می‌دانیم.

وی با اشاره به این که آبی در سد کمال‌خان وجود ندارد، گفت: بر اساس مشاهدات، در سد کمال‌خان هیچ آبی وجود ندارد. شما می‌دانید که فاصله از بند کجکی تا سیستان و بلوچستان حدود ۶۰۰ کیلومتر است و از طرف دیگر این مسیر ریگزار و زمین‌ها تشنه و بدون آب است و اگر آب کم هم پیدا شود در مسیر راه یا جذب زمین می‌شود و یا تبخیر.

سرپرست وزارت خارجه طالبان همچنین در مورد سد کجکی هم ابراز داشت: این سد بر اثر رسوبات و عدم لایروبی ظرفیت ذخیره آن کمتر از نصف کاهش یافته است.

وی همچنین درخواست کرد تا این مسایل به دور از رسانه‌ای شدن و از راه تفاهم و گفت‌وگوهای رو در رو، حل شود.

متقی یک‌بار دیگر در مورد تغییرات اقلیمی افغانستان گفت: شرایط خارج از کنترل و توان که از ظرفیت‌ موجود بیشتر است یعنی ناشی از تغییرات اقلیم، باید درک شود و حتما راه‌حلی برای آن پیدا می‌شود.

این اظهارات امیرخان متقی در حالی گفته می‌شود که در چند روز اخیر تنش لفظی میان مقامات دو کشور  بر سر حقابه ایران از هیرمند بالا گرفته است.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۰۵۸۴۵۷۰۱:۴۸:۱۸ ۱۴۰۲/۳/۲
خدا را برآن بنده بخشایش است که خلق از وجودش در آسایش است
ناشناس۳۰۵۸۵۱۴۰۵:۳۹:۱۷ ۱۴۰۲/۳/۲
سلام والله هیچ کشوری منفعت ملتشو به بیگانه ترجیح نمیدهد. ۷ میلیون افغانی از جیب مردم ایران میخوره
ناشناس۳۰۵۸۶۴۷۰۸:۲۶:۵۱ ۱۴۰۲/۳/۲
کجای کاری برادر اینها همون آبی که افغانها در ایران مصرف می کنند بدیم به سیستان و بلوچستان کفایت میکند
ناشناس۳۰۵۸۶۹۸۰۸:۵۴:۲۷ ۱۴۰۲/۳/۲
نگو از جیب بگو از نان و برنج و برق و بنزین و آب و نگیم یک روز، دو روز بگیم شبانه روزی
رامین۳۰۵۸۷۷۸۰۹:۴۶:۱۶ ۱۴۰۲/۳/۲
ملت ایران نباید به افغانها کار بدن.
ایراندوست۳۰۵۸۵۲۲۰۶:۰۴:۲۶ ۱۴۰۲/۳/۲
این شخص هنوز فکر میکنه حرفاش قابل باور است نمیدونه که عکس های ماهواره ای دستشو رو کرده. عوض این حرفای پوچ آب رو رها سازی کنه تا به هامون برسه. از مسئولین کشور انتظار داریم کل افاغنه داخل ایران رو اخراج کنه تا روزی چند میلیون متر مکعب آب مصرفی اینا صرفه جویی بشه و چند میلیون فرصت شغلی برای جوانان ایرانی فراهم شه
ناشناس۳۰۵۸۵۸۷۰۷:۴۶:۳۲ ۱۴۰۲/۳/۲
موافقم.. میلیونها افغان اوار شدن رو سرمدن که دارن آب و یارانه های ما رو مصرف می کنن..زبونشونم درازه..
ناشناس۳۰۵۸۶۷۳۰۸:۴۰:۵۸ ۱۴۰۲/۳/۲
باید بیرونشون کند
ناشناس۳۰۵۸۶۸۳۰۸:۴۳:۱۶ ۱۴۰۲/۳/۲
خب اگر شما می‌فرمائید که افغانی ها در کشور ایران زندگی میکنن با این بحث نیست که از جیب ایرانی ها میخورن زحمت خودشون هست بحث امروز بحث سیاسی شده لطف پای ملت مظلوم دو کشورا نکشیم وسط اگر بحث ملت باشه هزار ایرانی ها تون هم تو کشور افغانستان زندگی و تجارت میکنن و منفعت می برند.
ناشناس۳۰۵۸۷۲۲۰۹:۰۸:۲۵ ۱۴۰۲/۳/۲
دقیقا همین هستش طالبان دروغ میکن اینا به هیچ قانون وقرار دادها پایبند نیست اینا به کشور خودشون ظالم هستن.
محمد۳۰۵۸۷۷۷۰۹:۴۵:۲۴ ۱۴۰۲/۳/۲
دوست عزیز کارباید ریشه ای انجام میشد که نشده اگر خرج‌های پرتی نظام صرف کانال کشی سربسته از سدکجکی تا سیستان صورت می‌گرفت حرف این افغانی دلیل قانع کننده پیدا نمی‌کرد درثانی تصاویر ماهواره ای از وسعت سطح آب خبر میده از میزان عمق و میزان رسوبات ته نشین این همه سال که لایروبی نشده که خبرنمیده،بایستی کارشناسان این رشته از نزدیک میزان آب را بررسی ونصبت به راه اندازی آبها از طریق کانال بتونی اقدام کنند
بهبود۳۰۵۸۹۳۱۱۰:۵۷:۱۵ ۱۴۰۲/۳/۲
دقیقا همینطوره، هیرمند کلی آب داره، چرا دروغ میگه این یارو؟! نقشه های ماهواره ای همینو نشون میدن که آب داره.
ناشناس۳۰۵۸۹۳۴۱۱:۰۱:۱۲ ۱۴۰۲/۳/۲
احسنت
ناشناس۳۰۵۹۷۷۹۱۹:۲۱:۵۲ ۱۴۰۲/۳/۲
دوست عزیزم من افغانستانی هستم به ولله دل ما مردم آواره شده از وطنمون هم خونه از دست همین خدا نشناس ها به ایران پناه آوردیم برای اینکه شیعه هستیم و توی افغانستان محکوم به مرگ به خداوندی خدا قسم این دولت به اصطلاح امارت اسلامی هیچ بویی از انسانیت نبرده خودم به شخصه سرسپرده رهبر انقلاب هستم آقا فرمان حمله به افغانستان رو صادر کنن به شرافتم قسم کم نیستند کسانی از هم وطنانم که ازظلم این ظالمان دلخونن ... چه کنیم که توان نداریم این خود فروخته ها از طرف دولت هایی مثل عربستان ،پاکستان ،امریکا حمایت میشن هربار که شیعه ها اومدن کاری بکنن یکی از این دولت ها با پول و صلاح این خونخوار ها رو تقویت کرد
ناشناس۳۰۵۸۵۲۴۰۶:۰۹:۳۹ ۱۴۰۲/۳/۲
اگرمشکل شن زاری مسیر وتبخیراست بالوله گذاری حل میشودچه بسابه ساکنان مسیرهم میتوان انشعاب گرفت که آنان هم استفاده کنند
علی۳۰۵۸۶۷۶۰۸:۴۱:۰۸ ۱۴۰۲/۳/۲
خوب به دولت محترمتون بفرمائید لوله بزارند
ناشناس۳۰۵۸۵۳۵۰۶:۳۵:۳۱ ۱۴۰۲/۳/۲
به نسبت آب موجود باید داده شود ایران خیلی کمک به افغانستان کرد ولی طالبان حق ملت ایران را غصب کردند خودشون را اسلامی هم می دانند البته ایرانیها آنها را می شناسند.
ناشناس۳۰۵۸۵۳۶۰۶:۳۵:۳۸ ۱۴۰۲/۳/۲
دیپلماسی التماسی با طالبان کار ساز نیست.
عباس۳۰۵۸۵۴۲۰۶:۴۹:۰۰ ۱۴۰۲/۳/۲
دلیل پیداکنید طالبان ازکی دستور گرفته هدفش چی است مردم عزیز سیستان با این توطئه جدید میخواهند شما عصبی کنن. اون عبدالحمید کجاست نکنه از دوستش طالبان خط میگیرا
سلام۳۰۵۸۵۶۵۰۷:۱۲:۰۳ ۱۴۰۲/۳/۲
عزیز ان افاغنه برن کشور خودشون آباد کنند
محمد۳۰۵۸۵۶۹۰۷:۲۱:۰۱ ۱۴۰۲/۳/۲
الان فرصت خوبیه که افاغنه بیرون برن.چندی نمیکشه که تو صف نانواییها از ده نفر یک ایرانی توصف هست واین فاجعه است.
قادر۳۰۵۸۵۷۶۰۷:۲۷:۳۶ ۱۴۰۲/۳/۲
باید مهاجرین را از کشور بیرون کرد تا فرصتهای شغلی که از جوانان ما گرفتند برگردد و از این سفره مردم ایران بهره ببرند
ناشناس۳۰۵۸۵۸۲۰۷:۴۳:۰۸ ۱۴۰۲/۳/۲
مردم افغانستان از جیب شما نمیخوره زحمت میکشند میخورن کاری که مردم افغانستان تو ایران میکنه در وقت برده داری مصر آمریکا نمی‌کردند.
ناشناس۳۰۵۹۰۱۶۱۱:۵۶:۰۶ ۱۴۰۲/۳/۲
تشریف ببرند در مملکت خودشان زحمت بکشند !
محمد۳۰۵۸۶۱۳۰۸:۰۸:۲۵ ۱۴۰۲/۳/۲
اگر متقی راست میگه چرا جلوی سیلابها رو گرفته ومسیر رودخانه رو عوض کرده که سیلابها وارد خاک افغانستان وپاکستان میشود در بیست سال گذشته هم افغانها ابی ندادند همین سیلابهای غیر قابل کنترل در چاه نیمه های سیستان ذخیره میشده که الان مسیرش را تغییر دادند.
ناشناس۳۰۵۸۶۳۴۰۸:۲۰:۳۵ ۱۴۰۲/۳/۲
طالبان هم نمی‌گذارند آب هیرمند به ایران برسد چونکه آنها ارزشی به قوانین بین المللی قائل نیستند.
احمد۳۰۵۸۶۳۵۰۸:۲۰:۴۸ ۱۴۰۲/۳/۲
تصاویر ماهواره ای که چیز دیگه ای میگه ملاک فقط بازدید کارشناسان ایرانی از سد هستش
محمد۳۰۵۸۶۴۲۰۸:۲۳:۴۱ ۱۴۰۲/۳/۲
به نظرم منظورش اینه بیاید مجانی سد را لایروبی کنید بعدش دوباره ما یک دبه دربیاریم بهتون سهم آب را ندهیم
نادر۳۰۵۸۶۵۸۰۸:۳۲:۱۴ ۱۴۰۲/۳/۲
اخراج کنید ده میلیون اتباع افغان رو
ناشناس۳۰۵۹۴۲۹۱۵:۴۲:۲۱ ۱۴۰۲/۳/۲
پس با این فکر غلطت ايرانيهای که مقیم کشورهای دیگر هستن ومهاجرشدن باید کشورهای دیگر بندازن بیرون
ناشناس۳۰۶۰۶۹۶۱۳:۴۴:۴۷ ۱۴۰۲/۳/۳
حرفت بار علمی ی نداره دوست عزیز چرا که ایران اصلا توازن جمعیتی مهاجران رو رعایت نکرده افغانستان ۳۷ میلیون جمعیت داره که ۱۰ تا ۱۴ میلیونش توایرانن یعنی یک سوم جمعیت حالا فرض کن ۳۰ میلیون ایرانی یهو برن توی یه کشور مثل آمریکا یا انگلیس یا آلمان معلومه که اجازه اقامت اینقدر ایرانی توی یه کشور داده نمیشه درضمن توجه کن که تورم توی ایران سرسام آوره و توی رتبه دو جهان از این حیص قرار داریم که اینهمه مهاجر تشدیدش میکنن
ناشناس۳۰۶۰۵۱۶۱۰:۴۹:۳۵ ۱۴۰۲/۳/۳
۱۰ میلیون رو از کجات درآوردی
ناشناس۳۰۵۸۶۶۹۰۸:۳۹:۱۱ ۱۴۰۲/۳/۲
بهترین کار ی که میتونیم نتیجه بگیریم یکی کلشون از کشور اخراج کنیم و مواد سوختی و خوراکی که از ایران میره قطع کنیم....
بهزاد۳۰۵۸۶۷۰۰۸:۳۹:۴۳ ۱۴۰۲/۳/۲
تنهاراه حل این مساله که نزدیک یک قرن هست ادامه داره درخواست ایران ازسازمان ملل جهت اجرای معاهدات بین المللی و ورود به این موضوع است. افغانی های پایتخت که نیمی از جمعیت پایتخت را تشکیل می دهند بدون دادن ۱ ریال مالیات از منابع انرژی رایگان استفاده می کنند و به ایرانی ها دهن کجی می کنند.هرچه زودتر باید آنها را اخراج کنیم تا کمکی به اقتصاد کشورمان شود.
ناشناس۳۰۵۸۶۷۸۰۸:۴۱:۴۳ ۱۴۰۲/۳/۲
نادرشاه روحت شاد
ناشناس۳۰۵۹۲۴۶۱۴:۱۵:۱۲ ۱۴۰۲/۳/۲
موقعی که آقایون برا طالب فرش قرمز پهن کرد و از احمد مسعود حمایت نکرد این هم نتیجه ش.بدتر هم میشه
ناشناس۳۰۵۸۶۸۶۰۸:۴۵:۲۰ ۱۴۰۲/۳/۲
مشکل فقط مصرف اب افغانها در ایران نیست تنها کوچکترینه صفهای نانوای ها فقط افغانها ،برق مصرفی،گاز،.....وکار که جوانهای کشور همه بیکار ند
ناشناس۳۰۵۸۶۹۱۰۸:۴۶:۳۳ ۱۴۰۲/۳/۲
اگه هفت میلیون نفر از ایران خارج شه کمبود آب نداریم همان مصرفی شون میشه یک استان مثل سیستان و بلوچستان حل شه
سجستانی۳۰۵۸۶۹۴۰۸:۵۱:۳۲ ۱۴۰۲/۳/۲
آیا میتوانیم طالبان را وادار به اجرای توافقنامه کنیم.
Mehrad۳۰۵۸۷۰۳۰۸:۵۵:۴۲ ۱۴۰۲/۳/۲
چطور هفت میلیون افغانی تو ایران دارن برا خودشون عشق حال میکنن میخورن میپاشن از امکانات ، و یارانه استفاده میکنند مردم ایران جیکشون هم در نمیاد آنوقت یه عده طالب که بوی از سیاست و مملکت داری نبردن میان آب رو رو مردم ما میبندن مسولین ما هم مراعات میکنن والا اگه اقدام جدی و سختی نکنیم اینها پرو تر میشن
ایرانی۳۰۵۸۷۰۶۰۸:۵۶:۳۰ ۱۴۰۲/۳/۲
عکس های ماهواره ای نشان می دهد که سد لبریز از آب هست طبق معاهده بین الملی باید حق آبه ایران داده شود اگر فکر می کنید که فاصله زیاد است و زمین ریگزار مشکل با لوله گذاری از سد تا سیستان قابل حل است.
ناشناس۳۰۵۸۷۱۶۰۹:۰۴:۲۶ ۱۴۰۲/۳/۲
باور کنید من نژاد پرست نیستم ولی اگه این افغانهای عزیز برگردن کشورشون هم مشکل مسکن هم مشکل کار هم تقریبا مشکل آب حل میشه
غیاثوند۳۰۵۸۷۱۹۰۹:۰۶:۵۶ ۱۴۰۲/۳/۲
لطفا کلمه موقت را درج کنید قبل از نام حکومت فعلی افغانستان.. چون این حکومت طالبی موقت و نامشروع هست..
ناشناس۳۰۵۸۷۲۳۰۹:۰۹:۱۰ ۱۴۰۲/۳/۲
نزدیک به پنجاه سال است که میلیونها افغانی باخیال آسوده و امنیت در جای جای ایران زندگی می کنند و از همه امکانات مملکت مثل بقیه مردم ایران و از انواع یارانه استفاده می کنند و بچه هاشون رایگان در مدارس مشغول به تحصیل هستند آنوقت دولتشان بجای اجرای معاهده برای ما خط نشان میکشد
ناشناس۳۰۵۸۷۲۸۰۹:۱۳:۱۳ ۱۴۰۲/۳/۲
اگر مهاجران افغانی به کشورشان باز گردن مشکل آب حل میشه
خالو۳۰۵۸۷۳۳۰۹:۱۶:۰۰ ۱۴۰۲/۳/۲
بایدفکری کردبحال مردم مظلوم سیستان وگرنه زود دیر میشود
ناشناس۳۰۵۸۷۳۹۰۹:۲۰:۱۷ ۱۴۰۲/۳/۲
وای برشما که نمیدانم چرا در جنگ بین مسلمان با مسلمان آب را بر روی هم می‌بندند پس آخرت چه میشود مگر نمی‌گویند مسلمانان در بهشت هستند پس کجا است جوانمردی
ناشناس۳۰۵۸۷۶۴۰۹:۳۶:۴۶ ۱۴۰۲/۳/۲
حقابه هیرمند پیش کش خودتان. این 8 میلیون افاغنه که بعنوان مهمان ناخوانده در ایران جا خوش کرده اند برگردند کشور خودشان مشکل آب ما حل می شود. 8 میلیون افغانی که از یارانه آب و نان و آرد 85 میلیون ایرانی استفاده می کنند . باعث شده اند در سیستان و بلوچستان ، کرمان و تهران و ... صف های طویل نانوایی ها تشکیل شود و روزی هر نفر چندین قرص نان یارانه ای مصرف می کنند. تمامی مشاغل ایرانی ها را اشغال کرده اند. باعث گرانی و افزایش اجاره بهای مسکن شده اند. بدون یک ریال مالیات دولت و مجلسی که از مردم رای می خواهند بایستی در این شرایط تحریم و مشکلات معیشتی مردم ایران فکری به رفاه مردم خود کنند و زمینه بازگشت آنها را با کنترل شدید و التیماتوم به کارخانه ها و کارگاهایی که آنها را بکار می گیرند انجام دهند .
ناشناس۳۰۵۸۷۶۶۰۹:۳۸:۲۷ ۱۴۰۲/۳/۲
اولا چرا مردم بلوچستان ؟؟ مردم ایران جمع ببند دوم اگر افاغنه ای که درایران ساکن هستند رو برگردونن به کشورشون حداقل ده درصد در مصرف اب کشور صرفه جویی می شه هزینه ها یی که افاقنه به کشور تحمیل کردن روهم نصفش رو بدن از دریا اب بکشن برا مردم سیستان وبلوچستان
علی۳۰۵۸۷۶۷۰۹:۳۹:۳۴ ۱۴۰۲/۳/۲
طبق عکس ماهوارها دروغ بس است
ناشناس۳۰۵۸۷۸۱۰۹:۴۷:۲۱ ۱۴۰۲/۳/۲
واقعا بیچاره مردم ایران،ک باید ۷ میلیون افغانی تو ایران باشن واز امکانات ایران از مدرسه ،بیمارستان ،آب ،برق ،گاز ،تلفن ،اینترنت ایران استفاده کنن،از منابع ایران استفاده کنن.
مینا رئوفی زاده۳۰۵۹۷۲۳۱۸:۴۹:۴۳ ۱۴۰۲/۳/۲
آخه اینها ایرانی اند پدرو مادرشون ایرانی اند دراصل همون افغانستان ایرانه
رضا۳۰۵۸۷۹۵۰۹:۵۱:۰۱ ۱۴۰۲/۳/۲
والله اون چیزی که ما در رسانه های آزاد دنیا و خوده افغانستان می‌بینیم حکایت از شاخ و شونه کشیدن و مسخره کردن ریس و روسای ما رو داره بعد شما ببینید سایت الف که همه میدونیم وابسته به چه ارگانی هست چنان سخنان این مسول افغانی رو باز تاب میده کسی دیگر جراید و اخبار رو ندیده باشه دلش بحال طالبان میسوزه و بخودش میگه ای وای بمیرم ببینید ایران چقدر قدرتمند و مسلطه که این بنده خدا داره با ترس و وحشت و التماس مسائل ندادن آب به ایران رو حلاجی و توضیح میده
علی۳۰۵۸۸۰۴۰۹:۵۶:۵۳ ۱۴۰۲/۳/۲
مگر دروغ و ریا برای شما طالب ها حرام نیست ؟
ناشناس۳۰۵۹۹۲۷۲۱:۲۱:۱۷ ۱۴۰۲/۳/۲
نه
ناشناس۳۰۵۸۸۱۷۱۰:۰۲:۴۸ ۱۴۰۲/۳/۲
من راننده اسنپ هستم در شیرار . هزاران افغانی تا بحال مسافرم شدن ، همشون میگن ایران عالیه ایران بهشته ایران خیلی خوبه ایران از همه جا بهتره ، میگن افغانستان کارنیست پول نیست زندگی سخته .... بخدا دولت ایران هم نباید به افغانیها رحم کنه باید همشون رو بندازن بیرون ..بهترین باغ و ویلاها در سطح شیراز همه دست افغانی هست.
ناشناس۳۰۵۹۲۱۳۱۳:۵۹:۳۳ ۱۴۰۲/۳/۲
ایران بهشته؟
ناشناس۳۰۶۰۷۰۵۱۳:۴۹:۳۸ ۱۴۰۲/۳/۳
بهترین راه حل اینه که افغانی ها بیرون کنن دیگه مشکل اشتغال برای جوانان نیست اگه به فکرجوانان هستن
تقوی۳۰۵۸۸۳۵۱۰:۱۳:۳۸ ۱۴۰۲/۳/۲
تیم اعزامی ایران باید می‌رفتند به اتفاق طالبان سد را بازدید می‌کردند تا... سیه روی شود هرکه در او غش باشد
ناشناس۳۰۵۸۸۵۹۱۰:۲۵:۰۸ ۱۴۰۲/۳/۲
راه حل بحران آبی ما اینه که افغان های داخل ایران اخراج بشن برن افغانستان که اولا از منابع ما استفاده نکنن و دوما وقتی این جمعیت برگرده بحران برای خود افغانستان درست میشه دیگه طالبان شاخ و شونه نمیکشه.
دیگه۳۰۵۸۸۶۸۱۰:۳۰:۱۳ ۱۴۰۲/۳/۲
هیچ اعتمادی از طالبان عقلانی نیست. نباید به حرفاشون گوش کرد .
ایران ازاد۳۰۵۸۸۷۶۱۰:۳۲:۴۲ ۱۴۰۲/۳/۲
از حکومتی که خود را مسلمان می‌داند بعید است که دروغ بگوید که هیچ آبی پشت سد نیست ملا نصرالدین گفت دمب خروس را باور کنم یا قسم حضرت راحالا شما میگی آب نیست و نقشه هوایی چیز دیگری میگه .
صمصام۳۰۵۸۸۸۳۱۰:۳۵:۳۲ ۱۴۰۲/۳/۲
اینقدر به اینها رو دادید که حالا طلبکار هم شده اند الان هم که دارن ننه من غریبم بازی در میارن به این جماعت نباید ذره ای رحم کرد
سلطان۳۰۵۸۸۹۱۱۰:۳۸:۵۷ ۱۴۰۲/۳/۲
آب سد رو فرستادن به زمین های کشاورزی که بگن چیزی پشت سد نیست ، ایران هم که دو نفر آدم عالی رتبه پشت رئیس جمهور رو نگرفت ، وزیر کشور که برای همه چیز نظر میده چرا در مورد این موضوع که بهش مربوط میشه هیچ اظهار نظری نمیکنه و از رئیس جمهور حمایت نمیکنه
ناشناس۳۰۵۸۸۹۳۱۰:۴۰:۱۵ ۱۴۰۲/۳/۲
لطفا کمی خونسرد باشید بهتره ، عجله نکنید، دراین میان منافقین ودشمنان دوطرف، فعالند ، با اخراج مهاجرین هم مشکل حل نمی شود تجربه نشان داده است.به اضافه ،مهاجرین دخلی دراین قضیه ندارن ،کار می کنن واز دسترنج خود استفاده می کنن.
ناشناس۳۰۵۹۵۳۹۱۶:۴۴:۵۹ ۱۴۰۲/۳/۲
سلام کسی نمیگه افغانی ها پول مفت میگیرین در مقابل کاری که میکنن پول میگیرن ولی میدونی چند میلیون ایرانی بخاطر اونا بیکار شدن من خودم کارم ازاده کاشی کارم من بیکارم تو خونه نشسته م ولی افغانی سرکار تو مملکت من داره کار میکنه
ناشناس۳۰۵۸۹۲۱۱۰:۵۰:۰۴ ۱۴۰۲/۳/۲
این 7میلیون آب. نان. برق. گاز مسکن....... حساب کنید چقدر میشه همه مردم ایران مخالف بودن افغان تو ایران هستن. لطفا اخراج کنید.
ناشناس۳۰۵۸۹۲۷۱۰:۵۵:۳۱ ۱۴۰۲/۳/۲
عکس های ماهواره ایران چیز دیگری می گوید
رضا۳۰۵۸۹۶۰۱۱:۱۱:۰۵ ۱۴۰۲/۳/۲
این حرفها امیر خان سرپرست امورخارجه بی خود وبی پایه و اساس هستش بنظر بنده مسولین نباید کوتاه بیان
مهرداد شروقی۳۰۵۸۹۷۴۱۱:۱۸:۲۹ ۱۴۰۲/۳/۲
خوبه، طالبان هم دیپلماسی بازی با کلمات و وقت کشی را یاد گرفته اند، یا از آب بگذرید یا کاری بکنید
ناشناس۳۰۵۹۰۵۶۱۲:۲۶:۵۳ ۱۴۰۲/۳/۲
هر چی افغانیه بریزن بیرون حقابه هم نخواستیم ***
فرهنگ۳۰۵۹۰۶۶۱۲:۳۰:۴۶ ۱۴۰۲/۳/۲
تمام افاغنه رو باید اخراج کرد، اب و برق و گاز مجانی، نان مجانی، درامد زیادشون، باید اخراج شوند، مردم باید خودشون همکاری کنند و جلوی رشد این جمعیت رو بگیرند
ناشناس۳۰۵۹۰۹۶۱۲:۴۸:۵۵ ۱۴۰۲/۳/۲
قریب به اتفاق دوستانی که می گویند افغان ها به کشورشان برگردند در عمرشان کار جدی کارگری انجام نداده اند. اصلا نمی دانند افغانها کدام بخش از بازار ایران را در دست دارند. اتفاقا درین بخش ما کمبود نیروی کار هم داریم. برخلاف نظر ناپخته این دوستان، مدیریت صحیح و نه اخراج این جمعیت عظیم عملا می تواند ابزار فشار مناسبی بر علیه طالبان در دست مدیران ایران قرار دهد.
احمد۳۰۵۹۲۵۸۱۴:۲۲:۲۳ ۱۴۰۲/۳/۲
درسته که چند هزار نفر افغان تو ایران زندگی میکنن انصافا همین افغان ها در سال هایی کار میکنن که جون های ما حاضر به انجامش نیستن از سریداری تا در دام داری کشاورزی کارگری بنایی سنگ کاری تا تمام کارهای سخت خدایی آدم های زحمت کش هستن نه مثل برخی آقا زاده های ما در کشور های خارجی پدرانشان جیب من و شما را خالی میکنن تا فرزندانشان تو دیار فرنگ هزار فسق وفجور میکنن
عباس خدیوی۳۰۵۹۴۵۶۱۵:۵۶:۰۱ ۱۴۰۲/۳/۲
ازطریق مذاکره انشاالله مشکل برطرف خواهدشد.
Mahmuod. Afghan۳۰۵۹۵۹۹۱۷:۲۳:۱۸ ۱۴۰۲/۳/۲
سلام و درود بر همه دوستان دوستان عزیز با اخراج ما مشکل بی آبی سیستان حل نمیشه بیشتر عزیزان میفرماید که مهاجرین از مواد غذایی آب و گاز و برق رایگان مصرف میکنن باور کنید ما از هیچ کدام از مزایای ایران برخوردار نیستیم خودم 11سال مهاجر ایران هستم ولی تاحالا یه لقمه نان مفت نخوردم مثل شهر وندان ایرانی بابت هرچیزی پول پرداخت کردم حتی بیشتر از عرف و نرخ چون گناهم اینه که مهاجرم بنظر شما اگر ما اخراج بشیم طالبان آب را باز میکند نخیر مسأله مهاجرین سیاسی نکنید اینطور که من فکر میکنم طالبان و حکومت جمهوری اسلامی باهم هیچ مشکلی ندارن تنش ها سر آب فقط یک حرفه پشت این حرفها یک سیاستی وجود داره که ما از اون خبر نداریم اینو باور کنید یکی هم اینکه من خیلی دوست دارم وقتی تو ایران هستم به هرچیزی دسترسی داشته باشم آسایش داشته باشم وقتی من همچین چیزی برای خودم میخوام بنظرتون برای برادران سیستان نمیخوام همه همینن لطفا صبور باشید از کامنت های منفی چیزی به دست نمیاد فقط بین دو ملت برادر و هم فرهنگ کینه و نفرت به وجود میاد همین باتشکر اگر کدام بی ادبی کردم منو حلال کنید
مینا رئوفی زاده۳۰۵۹۷۲۰۱۸:۴۵:۲۵ ۱۴۰۲/۳/۲
وقتیکه افغانستان و ایران در اصل یک کشور هستند باید بازهم همون باهم ادغام شوند و ایران هم از سد استفاده کنه افغانستان هم استفاده ایران و افغانستان همه چیز رو شریک هستند چونکه در اصل همون یک کشور هستند و باید باهم بسازند و استفاده کنند
دانیال گلوی۳۰۶۰۰۰۱۲۲:۲۰:۱۱ ۱۴۰۲/۳/۲
دوستان بنده از اهالی سیستان هستم، با وجود خشکسالی های پی در پی و کم آبی هیچوقت ترک سرزمینم نکردم و مرز کشورم رو خالی نکردم، دغدغه همه ما مردم سیستان آبه، ولی از آب مهمتر شرف ماست، شرف همه ایرانیان، لطفا در مورد پناهندگان افغانستانی اینگونه اظهار نظر نکنید حساب اینها از طالبان و حکومت افغانستان جداست روا نیست به خاطر ظلمی که به ما شده ما مهمانی که به ما پناه آورده بیرون کنیم...درود بر شرف ایرانی
دانیال گلوی۳۰۶۰۱۷۶۰۰:۵۴:۴۴ ۱۴۰۲/۳/۳
تشکر دانیال جان منم افغانی ام
ناشناس۳۰۶۰۳۲۷۰۸:۰۰:۱۰ ۱۴۰۲/۳/۳
همه با هم افغانی ها باید برن مردم فلج شدن کار نیست خانه گیر نمیداد از وقتی اینها آمدن صف نانوای ها دیدین دیگه باید برن مشکل حله ایران گلستان میشه
ناشناس۳۰۶۰۴۹۶۱۰:۲۸:۳۴ ۱۴۰۲/۳/۳
با طالبان به توافق برسیم. اولین و ساده‌ترین راهکار، خرید آب پس از تأمین حقابه است. یعنی جدا از ۸۲۰ میلیون مترمکعب حقابه، باید قراردادی با طالبان منعقد و از آن‌ها ۲۰۰ میلیون مترمکعب آب خریداری کنیم. اما این آب از داخل لوله و با کنتور باشد و سپس ۱۰۰ میلیون مترمکعب آن را به شهرها و روستاهای سیستان و زاهدان اختصاص دهیم، بی‌تردید با خرید این آب، حقابه را هم تأمین و تضمین می‌کنیم. چون شرط ما برای خرید این آب، تأمین حقابه است. دولت افغانستان به پول نیاز دارد و طرف ایرانی باید برای این بخش از سرزمین خود هزینه کند. دومین راهکار، تأمین برق است. با توجه به اینکه میزان برق تولیدی سد کجکی ۳۵ مگاوات است، می‌توان با احداث ۳۵ ژنراتور بادی در سیستان این میزان برق را تولید و جایگزین برق تولیدی سد نمود. تأمین برق بیشتر پیوندها را بیشتر می‌کند. در این صورت طالبان می‌داند که اگر دریچه سد بسته باشد، برق آن‌ها قطع خواهد شد. پس‌ازاین مرحله، باید کارخانه‌های آن‌ها را به این برق وابسته کنیم! راهکار سوم نیز آماده کردن هزاران هکتار زمین کشاورزی در داخل افغانستان و همجوار سیستان است به‌نحوی‌که زمین و آب از آن‌ها و کود و ماشین‌آلات و بذر و دستمزد نیروی انسانی از ما باشد و با ضمانت خرید محصول، از مسئولین بلندپایه افغانستان تا مسئولین ولایت نیمروز و بزرگان محلی در آن منفعت ببینند و باز کردن آب سد کجکی برای آن‌ها توجیه داشته باشد. با استفاده از این راهکارها می‌توان افغانستان را به تأمین حقابه مجاب کرد. در این صورت طرف افغانستانی به‌راحتی نمی‌گوید که «دعا کنید باران ببارد تا ما بتوانیم به شما آب بدهیم»! https://donya-e-eqtesad.com/%D8%A8%D8%AE%D8%B4-%D8%B3%D8%A7%DB%8C%D8%AA-%D8%AE%D9%88%D8%A7%D9%86-62/3970180-%D8%B1%D8%A7%D9%87%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D9%87%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%AD%D9%84-%D9%85%D8%B4%DA%A9%D9%84-%D8%AD%D9%82-%D8%A2%D8%A8%D9%87-%D9%87%DB%8C%D8%B1%D9%85%D9%86%D8%AF-%D8%AD%D9%82%D8%A7%D8%A8%D9%87-%D8%B1%D8%A7-%DB%8C%D8%A7-%D8%A8%D8%A7-%D9%BE%D9%88%D9%84-%D9%85%DB%8C-%D8%AA%D9%88%D8%A7%D9%86-%DA%AF%D8%B1%D9%81%D8%AA-%DB%8C%D8%A7-%D8%A8%D8%A7-%D8%B2%D9%88%D8%B1
ناشناس۳۰۶۰۶۲۳۱۲:۳۱:۳۰ ۱۴۰۲/۳/۳
کارگران افغانستان در آبادانی کشور ما نقش بسزایی داشتند و دارند. با همت زیاد و قناعت مثال زدنی و برخورداری از حداقل مزایای نسبی زندگی کرده اند. عموم این مردم نیز انسان‌هایی نجیب و بی حاشیه هستند. از طرفی لطفا به سطح برخورداری از رفاه اجتماعی مهاجران کشور خودمان مثلا در کانادا نگاهی بندازید. خرید خودرو و مسکن. برخورداری از بیمه و اشتغال با حقوق مناسب. حقوق شهروندی و صدها مزیت دیگر. اتفاقا درصد کوچکی از این مزایا در کشور ما به افاغنه تعلق نمی گیرد. مطالب فوق از این جهت عرض شد که با تصمیم ناجوانمردانه طالبان در تأمین حق آبه ایران، که در جای خود قابل بحث و تأمل است، غیر منصفانه قضاوت نکرده و ریشه های فرهنگی دو کشور که تا دویست سال پیش به عنوان کشوری واحد در کنار هم زیسته ایم را زیر سؤال نبریم.
ناشناس۳۰۶۰۷۱۰۱۳:۵۳:۴۱ ۱۴۰۲/۳/۳
خودتون دارید توی نظرات و رای ها وفور افاغنه رو به واضح میبینید
علی۳۰۶۰۷۳۳۱۴:۰۶:۰۵ ۱۴۰۲/۳/۳
کاری نداره مرحله به مرحله فشار بیارین اول سفارت افغانستان تعطیل و سفیر اخراج دوم روایدد تجاری تعطیل کنین سوم اتباع افغانی رو اخراج من مطمنم به دومی نکشیده خودشون کوتاه میان
ناشناس۳۰۶۰۹۸۴۱۷:۴۰:۲۱ ۱۴۰۲/۳/۳
شما جدا انتظار دارید افغانی ها رو بیرون کنند؟ مگر تو خواب ببینید اونا برای ایران(پولدارها) خیلی سود آور هستند برای مثال یک ساختمون که میخواد ساخته بشه از کارگر های افغانی استفاده میکنند اونها تا آخرین نفس کار میکنن و بعد باید دعا کنن که صاحب کار پولشان رو میده یا نه این تو هر کاری میتونه باشه....
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  6. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  7. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  8. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  9. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  10. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  11. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  12. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  13. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  14. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  25. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

آخرین عناوین