نتیجه مطالعات جدید: ارتودنسی به بهبود کیفیت بزرگسالان کمک می کند

گزارش بازرگانی، 173426،   4020218047

به عنوان شخص بزرگسالی که نامرتبی دندانی دارید چه پیش بهترین متخصص ارتودنسی در شهر خود بروید یا ارتودنسی از راه دور را امتحان کنید در هر صورت می توانید از مزایای بسیار زیادی بهره مند شوید و کیفیت زندگی خود را افزایش دهید. در این نوشتار نتیجه چند مقاله بررسی شده که نشان می دهد ارتودنسی چطور باعث بهبود کیفیت در زندگی بزرگسالان می شود.

مطالعه 1: مقایسه ارتودنسی نامرئی و ثابت در بزرگسالان

یک مطالعه با هدف مقایسه ارتودنسی دندان نامرئی و ارتودنسی سنتی در بزرگسالان انجام شده است. در این مطالعه، ۳۴۷ بیمار بزرگسال که به درمان ارتودنسی نیاز داشتند، به صورت تصادفی به دو گروه ارتودنسی نامرئی و ارتودنسی سنتی تقسیم شدند. پس از پایان درمان، نتایج نشان داد که هر دو روش ارتودنسی نامرئی و ارتودنسی سنتی در بهبود تراز دندان‌ها و رضایت بیماران مؤثر بودند.

با این حال، بیمارانی که از ارتودنسی نامرئی استفاده کردند، در قسمتهایی از پرسشنامه رضایت بیشتری داشتند. به طور کلی، این مطالعه نشان می‌دهد که هر دو روش ارتودنسی نامرئی و ارتودنسی سنتی درمان موثری برای بزرگسالان هستند ولی ارتودنسی نامرئی می‌تواند رضایت بیشتری را در بیماران به ارمغان آورد زیرا دست کم در زمان درمان، کسی متوجه نمی شود آن ها ارتودنسی انجام داده اند.

برعکس در گروه ارتودنسی ثابت وسایل قابل مشاهده بوده و اغلب بزرگسالان دوست داشتند با وجود بالا بودن هزینه ارتودنسی دندان به روش نامرئی، از وسایل نامرئی و شفاف استفاده کرده بودند.

مطالعه 2: تأثیر درمان ارتودنسی بر رضایت جنسی در بزرگسالان

مطالعه ای با عنوان "تأثیر درمان ارتودنسی دندان بر رضایت جنسی در بزرگسالان: مطالعه کوهورت" در سال ۲۰۱۵ در مجله "European Journal of Orthodontics" منتشر شده است. این مطالعه بررسی کرده است که آیا درمان ارتودنسی در بزرگسالان می تواند تاثیری بر رضایت جنسی آنان داشته باشد یا خیر.

در این مطالعه، ۹۱ بیمار بزرگسال که درمان ارتودنسی داشته بودند شرکت کردند. نتایج نشان داد که درمان ارتودنسی دندان می تواند بهبود قابل توجهی در رضایت جنسی بزرگسالان داشته باشد.

در حقیقت، بیشتر بیماران پس از درمان ارتودنسی به دلیل اصلاح موقعیت دندان ها و بهبود طرح لبخند، احساس کنترل بیشتری بر روی زندگی شخصی و رابطه جنسی خود داشته و رضایت جنسی بیشتری را تجربه کرده اند. همچنین، پژوهشگران گزارش داده اند که هرچه تاثیر درمان ارتودنسی قابل توجه تر باشد، احتمال افزایش رضایت جنسی در طولانی مدت بیشتر است زیرا افرادی که نامرتبی های شدید و یا ناترازی فکی بسیار زیادی دارند تمایلات کمتری به ارتباطات داشته و در زندگی زناشویی نیز احتمالا ناامیدی بیشتری دارند.

مطالعه 3: ارزیابی کیفیت زندگی بعد از درمان ارتودنسی در بزرگسالان

این مطالعه در سال ۲۰۲۰ در مجله Journal of Orthodontics منتشر شده است و با هدف ارزیابی کیفیت زندگی بعد از درمان ارتودنسی در بزرگسالان انجام شده است. در این مطالعه، ۱۴۲ بیمار بزرگسال که نامرتبی دندانی و ناهماهنگی بین فکی آن ها اصلاح شده بود مورد مطالعه قرار گرفتند.

برای ارزیابی کیفیت زندگی پس از درمان ارتودنسی دندان، از دو پرسشنامه مختلف استفاده شد. اولین پرسشنامه، در واقع برگه ای بود در آن بیماران باید از شرایط خود در ۸ زمینه مختلف از جمله سلامت عمومی، عملکرد جسمی، درد، نیروی روانی، اجتماعی، نقش، اضطراب و افسردگی، و سلامت جنسی گزارش میدادند. دومین پرسشنامه، پرسشنامه دخالت پذیری بالینی است که برای ارزیابی اثر درمانی به کار می‌رود.

نتایج نشان داد که بیماران پس از درمان ارتودنسی دندان، افزایش قابل توجهی در کیفیت زندگی خود را تجربه کردند و بیشترین تغییرات در زمینه‌های سلامت عمومی در آن ها دیده شد. علاوه بر این، دخالت پذیری بالینی بیماران نیز بهبود یافت که نشان می‌دهد درمان ارتودنسی می‌تواند نه تنها سلامت دهان و دندان را ارتقاء داده، بلکه برای بهبود کلیت زندگی بیماران مفید بوده است. در نتیجه، این مطالعه نشان می‌دهد که درمان ارتودنسی می‌تواند برای بهبود کیفیت زندگی بزرگسالان بسیار مفید.

4. تاثیر ارتودنسی دندان بر افزایش طول عمر

در مطالعه‌ای با عنوان "تاثیر ارتودنسی در بیماران بزرگسال: یک مطالعه مروری سیستماتیک و متاآنالیز" که در سال ۲۰۱۹ در مجله "European Journal of Orthodontics" منتشر شده است، نتایج ۱۴ مطالعه مرور شده است که در مجموع شامل ۱۱۵۹ بیمار بزرگسال بودند.

نتایج نشان داد که ارتودنسی دندان در بیماران بزرگسال می‌تواند باعث بهبود بهداشت دهان و روابط اجتماعی، بهبود ظاهر و عکس العمل های روانشناختی، و افزایش رضایت بیماران از زندگی شود. در نهایت افراد با بهبود کیفیت زندگی و افزایش سلامت، طول عمرشان نسبت به وضعیتی که دندان های نامرتب و یا موقعیت های فکی ناهماهنگ دارند بیشتر می شود.

5. مقایسه مدت زمان ارتودنسی در کودکان و بزرگسالان

مطالعه "تأثیر سن بر مدت درمان ارتودنسی در بزرگسالان" که در سال ۲۰۱۲ در مجله "Angle Orthodontist" منتشر شده است، به بررسی تأثیر سن بر مدت درمان ارتودنسی در بزرگسالان پرداخته است. در این مطالعه، ۱۵۶ بیمار بزرگسال با اختلالات ارتودنسی مختلف شامل فاصله بین دندان‌ها و ازدحام دندان ها مورد بررسی قرار گرفتند.

نتایج نشان داد که سن بالاتر باعث افزایش مدت درمان ارتودنسی دندان در بزرگسالان می‌شود. به عنوان مثال، درمان ارتودنسی در بیماران ۳۵ ساله تا ۴۴ ساله به میانگین ۲۲ ماه طول می‌کشید، در حالی که در بیماران ۱۸ ساله تا ۲۴ ساله به میانگین ۱۸ ماه طول می‌کشید.

نکات نهایی

به طور کلی بیشتر مطالعات انجام شده در خصوص "ارتودنسی دندان و بزرگسالان" چند نکته را نشان می دهد. اول اینکه بزرگسالان درست مانند کودکان می توانند درمان های ارتودنسی دندان را انجام دهند و اصلا در این خصوص محدودیت سنی وجود ندارد. نکات بعدی شامل موارد زیر می شود:

  • بهبود وضعیت بهداشت دهان و دندان

  • افزایش طول عمر دندان ها

  • بهبود اعتماد به نفس

  • افزایش تعاملات اجتماعی به دلیل زیباتر شدن طرح لبخند

  • بهبود زندگی زناشویی

  • افزایش امید به زندگی

  • و ...

تلگرامفیس‌بوکتوییترلینکدیننسخه‌ی متنی
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  8. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  9. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  12. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  13. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  14. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  24. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

آخرین عناوین