عضو كمیسیون آموزش دیده‌بان شفافیت و عدالت: کمبود ۲۰۰ هزار نفری معلم/ سن پذیرش در دانشگاه فرهنگیان تجدید نظر شود

  4020213063 ۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

امرایی در رادیو گفت وگو با اشاره به كمبود ۲۰۰هزار نفری معلمان در آموزش و پرورش گفت: باید به روزی برسیم كه رتبه‌های زیر هزار كنكور به رشته معلمی بروند. اگر رشته معلمی را در ظاهر جذاب نشان دهیم، گرایش دانش آموزان نیز به این رشته بیشتر خواهدشد.

عضو كمیسیون آموزش دیده‌بان شفافیت و عدالت: کمبود ۲۰۰ هزار نفری معلم/ سن پذیرش در دانشگاه فرهنگیان تجدید نظر شود

به گزارش الف، علی امرایی عضو كمیسیون آموزش دیده‌بان شفافیت و عدالت در مصاحبه با برنامه «گفتگوی فرهنگی» رادیو گفت و گو در مورد معلم و مسئولیت حاكمیت نسبت به نقش و جایگاه او اظهار كرد: در كمیته تخصصی آموزش و پرورش كمیسیون، روی سند تحول بنیادین، پایش و اجرای آن كار می‌شود. اما هنوز این سند اجرایی نشده كه یكی از دلایل آن تغییر دولتها و نگاه‌های متفاوت به سند است. در طی چند سال اخیر نسبت به مطالبات معلمان، دانش آموزان و اولیای آنها ورود كردیم و از جمله در خصوص معیشت، رتبه بندی و نخبه گرایی معلمان ورود داشته‌ایم.
وی اذعان كرد: باید به روزی برسیم كه رتبه‌های زیر هزار كنكور به رشته معلمی بروند. باید نگاه را تغییر دهیم. اگر رشته معلمی را در ظاهر جذاب نشان دهیم، گرایش دانش آموزان نیز به این رشته بیشتر خواهد شد.
عضو كمیسیون آموزش دیده‌بان شفافیت و عدالت با تاكید بر اینكه مدیران باید قوانین را به نحو احسن انجام دهند در مورد تاخیر در واریز حقوق شب عید معلمان بیان كرد: در آیین نامه اجرایی رتبه بندی معلمان ذكر شده كه ۲ نفر از نمایندگان مجلس باید در تدوین این قانون نظارت كنند اما در تدوین نهایی آیین نامه از آنها دعوت نشده است. همچنین در ماده ۲۳ آیین نامه اجرایی آمده كه باید اجرای آیین نامه در سقف اعتبارات ابلاغی قانون بودجه سال مصوب مجلس باشد. آموزش و پرورش یکسال حقوق معلمان را با رتبه یك پرداخت کرد و پس از صدور حکم نهایی معلمان، مبالغ به بالاتر از سقف بودجه می‌رسد كه موجب مخالفت سازمان برنامه و بودجه می‌شود و همین موجب تاخیر در پرداختها شد. مقصر این كوتاهی‌ها آموزش و پرورش است. نگاه برخی مدیران در ستاد آموزش و پرورش به گونه‌ای است كه معلم را تحت فشار قرار می‌دهد.
وی ضمن هشدار به مسئولان برای عدم تكرار فاجعه اسفند ۱۴۰۱ خاطرنشان كرد: اعتباری كه مجلس برای اجرای رتبه بندی در ۱۴۰۲ اعلام كرده، ۳۳ هزار میلیارد است و اعتبار لازم ۴۵ هزار میلیارد است. لذا اگر سریعا لایحه‌ای برای جبران این كسری بودجه تدوین نشود، فاجعه اسفند تكرار خواهد شد.
امرایی همچنین نیروی انسانی را مهمترین موضوع آموزش و پرورش دانست و یادآور شد: متاسفانه در دهه نود ورودی معلمان به زیر ۵ هزار نفر در سال رسیده بود در حالیكه حدود ۳۰ هزار معلم در سال بازنشسته می‌شود اما اکنون این جذب به حدود ۲۵ هزار نفر در سال رسیده است که البته کمبود معلم ناشی از سیاست های اشتباه در چند سال گذشته هست.
عضو كمیسیون آموزش دیده‌بان شفافیت و عدالت با اشاره به گسترده تر شدن دایره انتخاب دانشجو معلمان تاكید كرد: آموزش و پرورش نباید دایره انتخاب معلم را محدود کند و زمانی که سن پذیرش در دانشگاه فرهنگیان را به ۲۲ سال کاهش می دهیم عملا دایره گزینش محدود می شود و داوطلبانی که خواهان تحصیل در این دانشگاه هستند و علاقه به معلمی دارند اما چون ۲۵ سال دارند به راحتی از این دایره اخراج می شوند و تا ابد آرزوی معلم شدن دارند پس باید در این گونه تصمیات تجدید نظر شود. دولت و سازمان امور استخدامی باید ردیف استخدامی برای جذب معلمان را افزایش دهند. باید سیاستهای دانشگاه فرهنگیان به بهترین نحو اجرا شود.
وی در خاتمه گفت: آموزش و پرورش نباید سیاسی باشد و همچنین به معیشت معلمان رسیدگی شود. باید ورودی معلمان نیز از طریق دانشگاه فرهنگیان صورت گیرد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۰۲۵۶۱۱۱۳:۲۲:۴۱ ۱۴۰۲/۲/۱۳
آموزش و پرورش مثل صدا و سیما عمل کند نتیجه این میشود که دیگر نه مجری و نه هنرپیشه چیره دست خواهد داشت بواسطه اینکه گزینه های جوان را در کار شرکت نمیدهد
ناشناس۳۰۲۵۸۴۵۱۵:۳۰:۲۴ ۱۴۰۲/۲/۱۳
از شما مسولان تقاضای عاجل داریم معلم ها را به ارامی جذب کنید فعلا اگر لازم بود فراخوان بدید بازنشستگان بیان اونایی که دوست دارن تا شاهد استخدام معلم بیسواد نباشیم.
ناشناس۳۰۲۶۳۹۸۲۲:۰۳:۳۶ ۱۴۰۲/۲/۱۳
شما ظاهرا با معلم بیسواد مشکل ندارید،بلکه نمی خواهید که نیروی جوان روی کار بیایند. همه قبل از معلم ها یی که به قول شما بازنشسته و باسوادند، زمانی همچو ما جوانان بی تجربه بوده اند، پس باید به جوانان فرصت داد، نه فقط از شما استفاده کرد
کریم۳۰۲۶۰۸۲۱۷:۵۶:۰۵ ۱۴۰۲/۲/۱۳
از شما مسئولین انتظار داریم که جوانان را درک کنید وفرصت شغلی بدید یک فرد در۲۴سالگی وحتی ۲۶سالگی میتواند معلم خوبی برای جامعه باشدبرای اینکه مشخص شودافراد در چه جایگاه علمی هستن سن ملاک نیست و رتبه کنکور و تراز علمی ملاک است شما نمیتوانید این حرفو بزنید که یه ۲۰ساله چون سن پایین تری دارد از لحاظ علمی هم بهتر است .
ناشناس۳۰۲۶۲۹۸۲۰:۵۱:۲۷ ۱۴۰۲/۲/۱۳
بچه های فرهنگیان ک در مدارس تیزهوشان بودن وعاشق معلمی قبول نکرفتن ب جای این ها کسانی رو گرفتن ک دانش اموز خودم بودن نمره در حد ۱۲ و ۱۰.‌‌‌.
ناشناس۳۰۲۶۳۵۹۲۱:۳۸:۴۰ ۱۴۰۲/۲/۱۳
پذیرش یکی از فرزندان بازنشسته های آموزش و پرورش در دانشگاه فرهنگیان یکی از راههای جبران کسری معلم و ایجاد انگیزه در معلمان شاغل می باشد
جوان امیدوار به معلم شدن برای تشکیل زندگی۳۰۲۶۳۹۴۲۱:۵۹:۱۶ ۱۴۰۲/۲/۱۳
سلام. هر ساله موضوع کمبود معلم را میشنویم، پس چه بهتر که از همین نیروهایی که برای آزمون آموزگاری ثبت نام کردند،نیروی بیشتری را جذب کنیم، تا این کمبودها رفع شود، و نیروی جوان ما هر چه زودتر جذب کار شود و امید به زندگی پیدا کند هم برای تشکیل خانواده و هم برای فرزند آوری..
ناشناس۳۰۲۶۴۴۷۲۳:۰۴:۲۷ ۱۴۰۲/۲/۱۳
راهکار دیگر انعقاد تفاهم نامه با دانشگاههایی مثل دانشگاه آزاد هست تا نیروهای مازاد هیات علمی که سالها تجربه تدریس دارند را در آموزش و پرورش بکار گیرد
پرستو۳۰۲۶۵۹۰۰۲:۱۶:۱۱ ۱۴۰۲/۲/۱۴
اگر واقعا دوس دارن معلم با زکاوت و باحوصله جذب کنند باید سن فرهنگیان کنکور رو به ۲۶ برسونن این از استخدام ۴۰ و ۵۰ ساله ها مفیدتره.فردا پس فردا معلمای جوان داریم تا پیر و‌بی حوصله.لطفا سن فرهنگیان رو حداقل ۲۶ برسونید تا هم کمبود جبران بشه هم معلمان باحوصله و جوانی داشته باشیم
yektanetتریبون

پربحث‌های هفته

  1. آقایان «روحانی» و «ظریف»، نظری ندارید؟!

  2. نقد، آری؛ تندروی و توهین نه!

  3. دشواری پزشکیان در «راه» کابینه

  4. دولت و مردم تا دیر نشده کاری کنند...

  5. سردار رضایی: طرح نور تعطیل بردار نیست

  6. مناظر شهری دیدنی کره شمالی

  7. در اداره پست چه خبر است؟!

  8. دقیقا چه زمانی آمریکا خواست با ایران توافق کند؟!

  9. پزشکیان: به همه می گوییم در تشکیل کابینه کمک کنند اما آدمهای خودشان را معرفی می کنند

  10. انتقاد رسانه اصولگرا از اهانت به ظریف در حاشیه نمازجمعه / چرا برخی اعضای شورای شهر منتقد زاکانی شده‌اند؟

  11. نمونه ای از یک دیپلماسی موفق اقتصادی

  12. مرتضوی: تمام بدهی‌های سازمان تأمین اجتماعی را پرداخت کردیم

  13. واکنش وزیر ارشاد به استخدام برادرزاده اش در وزارت بهداشت

  14. صدور کیفرخواست رائفی‌پور/ واکنش زاکانی به تهدید استعفای برخی از اعضای شورای شهر/ ماجرای حمله تندروها به پویانفر

  15. آشی که نباید خیلی شور شود!

  16. تاکید قالیباف بر بررسی علل مشارکت پایین مردم در انتخابات/ یک پیشنهاد خوب به سعید جلیلی

  17. قالیباف: باید دغدغه‌ ۱۴ میلیون نفری که به پزشکیان رای ندادند لحاظ شود

  18. یک سیلی سخت دیگر به صهیونیست ها

  19. واکاوی علت حضور کمرنگ مردم در انتخابات

  20. زن و سیاهپوست بودن رقیب، برگ برنده ترامپ یا عامل شکست او ؟

  21. سخت است آقای پزشکیان ...

  22. با زنجیرزنان بی‌حجاب چه باید کرد؟  

  23. کاپشن پوشیدن پزشکیان یا استفاده او از کت و شلوار چقدر مهم است؟

  24. انسداد ۳۰۰ کیلومتر از مرزهای شرق ایران با دیوارهای ۴ متری

  25. ظریف: قانون اقدام راهبردی در مورد مذاکرات هسته‌ای باید رعایت شود/ آماده گفت‌وگو هستیم

آخرین عناوین