همه چیز درباره عمل اسلیو معده

گزارش بازرگانی، 171734،   4020211040

عمل اسلیو معده یا اسلیو گاسترکتومی نوعی جراحی لاغری است که بهترین جراح اسلیو با خارج کردن حدود 70 الی 80 درصد از حجم معده کمک شایانی به کاهش حجم غذای مصرفی و در نهایت لاغری و کاهش وزن چشمگیر می شود. در ادامه با ما همراه باشید تا به هر آنچه که باید درباره عمل اسلیو معده بدانید بپردازیم.

عمل اسلیو معده چیست؟

اسلیو نوعی جراحی چاقی است که به روش لاپاراسکوپی و با ایجاد برش های کوچکی در قسمت فوقانی شکم انجام می شود. در این نوع جراحی لاغری بهترین جراح اسلیو بخش اعظمی از قسمت چپ معده را خارج می کند و بخش باقی مانده مشابه یک لوله باریک یا موز است توسط ابزارهای مخصوصی منگنه زده می شود. پس از انجام این نوع عمل جراحی به دلیل کاهش حجم غذای مصرفی فرد تا دو سال به تدریج حدود 70 درصد از اضافه وزن خود را از دست خواهد داد.

چه کسانی به جراحی اسلیو معده نیاز دارند؟

عمل اسلیو معده تنها مختص افرادی است که مبتلا به چاقی شدید یا مرضی هستند. در صورتی که این افراد با روش های معمول کاهش وزن مانند گرفتن رژیم های لاغری و انجام ورزش موفق به کاهش وزن نشده باشند و شاخص توده بدنی آنها در هنگام محاسبه bmi بالای 40 باشد ممکن است پزشک جراحی اسلیو معده را توصیه کند. همچنین افرادی که شاخص توده بدنی آنها بین 35 تا 40 باشد و مبتلا به بیماری های مرتبط با چاقی مانند دیابت، فشار خون بالا، آپنه خواب و ... نیز باشند ممکن است جراحی اسلیو معده توصیه شود.

بنابراین این را به خاطر داشته باشید که هر فردی که دچار اضافه وزن است نمی تواند کاندیدای مناسب برای جراحی اسلیو معده باشد و این پزشک است که با توجه به موارد گفته شده تشخیص می دهد که آیا شما کاندیدای مناسبی برای انجام این جراحی هستید یا خیر.

خطرات جراحی اسلیو معده چیست؟

با اینکه عمل اسلیو معده یکی از جدیدترین و ایمن ترین انواع جراحی لاغری است اما نمی توان از عوارض احتمالی و جانبی آن غافل شد. از جمله عوارض احتمالی این جراحی می توان به خونریزی، عفونت و لخته شدن خون در پاها اشاره کرد که در صورت انتخاب یک جراح متبحر و همچنین رعایت مراقبت های بعد از عمل احتمال بروز این عوارض به صفر درصد می رسد. البته به دلیل اینکه این جراحی تحت بیهوشی انجام می شود ممکن است عوارضی همچون مشکلات تنفسی یا سایر واکنش های دیگر را هم به همراه داشته باشد.

از جمله سایر عوارض احتمالی عمل اسلیو معده عبارتند از:

  • با گذشت زمان ممکن است بیماران اسلیوی در جذب برخی مواد مغذی دچار مشکل شوند.
  • برخی از افراد ممکن است دچار سوزش سر دل یا رفلاکس معده شوند. معمولا به افرادی که قبل از جراحی مبتلا به رفلاکس یا سوزش سر دل هستند انجام این عمل جراحی توصیه نمی شود که چرا که پس از اسلیو ممکن است سوزش سر دل و رفلاکس معده آنها شدیدتر می شود.
  • ریزش مو بعد از عمل اسلیو امری طبیعی است که با گذشت زمان و همچنین مصرف پروتئین کافی این مشکل برطرف می شود.
  • شل شدن پوست پس از عمل اسلیو به دلیل کاهش وزن زیاد نیز در برخی افراد اتفاق می افتد که این مشکل نیز با انجام عمل جراحی و حتی انجام برخی حرکات ورزشی قابل حل است.

چند توصیه مهم به افرادی که متقاضی جراحی اسلیو هستند

  • بهترین جراحان اسلیو معده به افرادی که به طور مداوم از برخی داروهای خاص یا نوشیدنی های الکل دار استفاده می کنند عمل اسلیو معده را توصیه نمی کنند.
  • عمل اسلیو معده به افرادی که توانایی ایجاد تغییرات در رژیم غذایی خود به صورت مادام العمر ندارند توصیه نمی شود.
  • در صورتی که اعتیاد به مصرف دخانیات دارید می بایست چند ماه قبل از جراحی به طور کامل آن را ترک کنید.

در حین جراحی اسلیو معده چه اتفاقی می افتد؟

جراح اسلیو معده پس از بیهوشی کامل بیمار، چندین برش کوچک در قسمت فوقانی شکم ایجاد می کند و سپس به کمک حفره ای ایجاد شده لاپاراسکوپ را وارد شکم فرد می کند. سپس با استفاده از ابزارهای مخصوص برش معده آغاز می شود و حدود 70 درصد از معده خارج می شود و بخش باقی مانده معده که به شکل یک موز یا آستین است منگنه زده می شود.

پس از جراحی اسلیو معده چه اتفاقی می افتد؟

پس از جراحی اسلیو معده نیازی به بستری شدن طولانی مدت در بیمارستان نیست و بیمار می تواند طی 1 الی 2 روز پس از جراحی به منزل خود برود. پزشکان توصیه می کنند که بیماران اسلیوی به مدت 1 الی 2 هفته تنها از مایعات استفاده کنند و به مرور زمان و طبق برنامه غذایی ارائه شده غذاهای پوره شده و سپس غذاهای جامد را به رژیم غذایی خود اضافه کنند.

به توصیه جراحان اسلیو معده بیماران اسلیوی باید تا پایان عمر هر وعده غذایی را بسیار کم میل کنند و از خوردن سریع مواد غذایی پرهیز کنند.

بدن بعضی از بیماران اسلیوی پس از جراحی قادر به دریافت ویتامین ها و مواد معدنی کافی نمی باشد که در این صورت ممکن است پزشک مصرف مکمل ها و ویتامین های مختلف اعم از مکمل کلسیم و ویتامین D، ویتامین B12، آهن و ... را توصیه کند.

بیماران اسلیوی موظف هستند که تا پایان عمر ورزش کنند و از رژیم غذایی سالم پیروی کنند تا عوارضی همچون بازگشت وزن پس از عمل اسلیو و چاقی مجدد را تجربه نکنند.

کلام آخر

ما در طول این نوشتار سعی کردیم به صورت اجمالی به بررسی اینکه عمل اسلیو معده چیست، چگونه انجام می شود، برای چه افرادی مناسب است و چه خطراتی دارد صحبت کنیم.

اگر بخواهیم یک جمع بندی نهایی از این مطلب داشته باشیم باید بگوییم؛ در صورتی که شما با انجام روش های ساده لاغری مانند گرفتن رژیم و انجام ورزش موفق به کاهش وزن نشده اید و شاخص توده بدنی شما بالای 35 است ممکن است برای انجام عمل اسلیو معده کاندیدای مناسبی باشید که بررسی این موضوع نیاز به انجام آزمایشات مختلف توسط پزشک متخصص دارد و هر فرد چاقی نمی تواند این عمل را انجام دهد.

در صورتی که تشخیص پزشک بر این باشد که شما کاندیدای مناسبی برای عمل اسلیو هستید و جراحی به درستی انجام شود قطعا شما از مزایای آن بهره مند خواهید شد و با کاهش وزن علاوه بر افزایش اعتماد به نفس بسیاری از بیماری های مرتبط با چاقی شما اعم از دیابت نوع دو، فشار خون بالا، آپنه خواب و بیماری قلبی شما نیز بهبود پیدا خواهد کرد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

    2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

    3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

    4. نماز جمعه این هفته تهران به امامت حجت الاسلام صدیقی اقامه می‌شود

    5. این صدای اقتدار ایران است ...

    6. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

    7. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

    8. وحدت ملی با وعده صادق

    9. ارژنگ امیرفضلی و زندگی در شرایط سختِ تورنتو

    10. یک نکته قابل‌تامل در مورد توسعه قدرت نظامی ایران

    11. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

    12. استخوانی در گلوی اسرائیل!

    13. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

    14. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

    15. کمی دیر نیست؟

    16. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

    17. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

    18. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

    19. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

    20. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

    21. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

    22. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

    23. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

    24. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

    25. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

    آخرین عناوین