لاریجانی: این‌هایی که می‌گویند رفراندوم، در فتنه ۸۸ نشان دادند با دموکراسی مشکل دارند

  4020206020 ۳۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۵۶ تکراری یا غیرقابل انتشار

تحلیلگر مسائل سیاسی با بیان اینکه اینهایی که می‌گویند رفراندوم همه مدعی روشنفکری هستند که در فتنه ۸۸ دیدید با دموکراسی هم بد هستند، گفت: فتنه ۸۸ قبل از اینکه کودتا علیه نظام باشد کودتا علیه دموکراسی و رأی مردم بود.

این‌هایی که می‌گویند رفراندوم، در فتنه ۸۸ نشان دادند با دموکراسی مشکل دارند

به گزارش فارس، رهبر معظم انقلاب در دیدار رمضانی دانشجویان با تأکید بر اهمیت توجه به حرف مردم تصریح کردند: «حرف مردم را باید گوش بدهند. حرف مردم کجا است؟ خب مردم در همه‌ی مسائل که حرف ندارند، [ضمناً] یک حرف ندارند؛ باید فکر کنند، مطالعه کنند. حرف مردم سازوکاری دارد. حرف مردم همین است که الان وجود دارد؛ یعنی یک نفر را به عنوان رئیس‌جمهور انتخاب میکنند؛ این حرف مردم است. یک عدّه‌ای را به عنوان نماینده‌ی مجلس انتخاب می‌کنند؛ این حرف مردم است. ‌ حرف مردم را این‌جوری میشود فهمید دیگر.

حالا یکی از برادرها گفت رفراندوم؛ این‌جوری گفتند که اگر چنانچه شما از اوّل در همه‌ی مسائلی که پیش می‌آمد رفراندوم میکردید، حالا آن حسّاسیّت روی رفراندوم وجود نداشت. کجای دنیا این کار را می‌کنند؟ مگر مسائل گوناگون کشور قابل رفراندوم است؟ مگر همه‌ی مردمی که در رفراندوم باید شرکت کنند و شرکت می‌کنند، امکان تحلیل آن مسئله را دارند؟ این چه حرفی است؟ چطور می‌شود رفراندوم کرد، در مسائلی که تبلیغات می‌شود کرد، از همه طرف حرف می‌شود زد؟ اصلاً یک کشور را شش ماه درگیر بحث و جدل و گفتگو و دوقطبی‌سازی میکنند برای اینکه یک مسئله‌ای رفراندوم بشود. در همه‌ مسائل رفراندوم بکنیم؟ یعنی قضایا این‌جوری نیست که آدم این‌جور ساده از رویشان [عبور کند].» 

 بر همین اساس، محمدجواد لاریجانی تحلیلگر مسائل سیاسی در گفت‌وگویی با پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله خامنه ای به بررسی جایگاه رأی مردم و ابعاد مسئله رفراندوم پرداخت.

لاریجانی در بخشی از این گفت‌وگو اظهار داشت: برخی انگار رأی مردم را به‌عنوان نردبانی برای بالارفتن در قدرت قبول دارند.

وی افزود: نظام ما مبتنی بر رأی مردم است. هیچ‌کسی در این کشور و نه در کشور، در کل منطقه غرب آسیا و جهان اسلام، قوی‌تر از مقام معظم رهبری، مدافع رأی مردم نیست.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد:  قدرت تحلیل مردم، مسئله تکنیکی است. مثلا شما ببینید میزان مالیاتی که باید از درآمدهای مختلف گرفت یک مسئله تکنیکی است دیگر. این مسئله تکنیکی باید طراحی بشود و ببینیم که واقعا ابعاد آن چیست؟

لاریجانی یادآور شد: آیا همه مردم باید به اندازه نمایندگان مجلس یا وزرای دولت یا کارشناسان بخش مالی وقت بگذارند که این مسئله را بررسی کنند؟ طبیعتا نه! حرف آقا خیلی روشن است.

وی گفت: در قانون اساسی ما یک بند درباره همه‌پرسی هست و طبق آن همیشه می‌شود همه‌پرسی کرد. در فصول اولیه قانون اساسی، اصولی است که پایه‌های قانون اساسی است و بقیه فروع است. درباره فروع می‌شود همه‌پرسی کرد مثلا اینکه آیا کشور نخست‌وزیر داشته باشد یا نه؟ این‌ها در چارچوب قانون است.
وی تصریح کرد: در جمهوری اسلامی نمی‌شود اصل دموکراسی را همه‌پرسی کنیم. قانون اساسی ما از ب بسم الله تا تای تمت مبتنی بر مردمسالاری است و همه ارکان نظام براساس رای مردم است.

لاریجانی اظهار داشت: اینهایی که می‌گویند رفراندوم همه مدعی روشنفکری هستند که در فتنه۸۸ دیدید اینها با دموکراسی هم بد هستند. فتنه ۸۸ قبل از اینکه کودتا علیه جمهوری اسلامی باشد کودتا علیه دموکراسی و رأی مردم بود.

وی تصریح کرد: درباره اسلام هم نمی‌توانیم همه‌پرسی کنیم. مثلا یک گروهی بگوید رفراندوم کنیم برخی از احکام اسلام اجرا بشود یا نشود؛ این خلاف قانون اساسی است و نمی‌تواند موضوع رفراندوم باشد.

لاریجانی گفت: درباره استقلال کشور هم نمی‌توانیم همه‌پرسی کنیم. در قانون اساسی استقلال یکی از پایه‌هاست.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۰۱۴۳۲۴۰۹:۲۹:۲۷ ۱۴۰۲/۲/۶
کی میگه رفراندوم ؟
ناشناس۳۰۱۴۳۴۴۰۹:۴۵:۰۰ ۱۴۰۲/۲/۶
ورشکستگان سیاسی تا زمانیکه دولت و مجلس را در اختیار داشتن هیچ حرفی از رفراندوم نمی زدند.
ناشناس۳۰۱۴۳۴۷۰۹:۴۶:۱۷ ۱۴۰۲/۲/۶
فتنه 88 کودتای باند قدرت و ثروت افساد طلب بود زیرا از سال 84 دست شون از پُست های مدیریتی و حقوق های نجومی و رانت کوتاه شده بود.
ناشناس۳۰۱۴۸۸۸۱۶:۲۰:۵۸ ۱۴۰۲/۲/۶
وحشت داری از اینکه می‌گویم اینها اگر دستشان باز می بود و همچنان در قدرت پشت سر می بودن اوکراین و لیبی کردن ایران دور از انتطار نبود اما کسانی که می گویند فتنه نیست در حالی که بود و شخص اول مملکت هم می گوید فتنه .
عمران۳۰۱۴۳۶۷۰۹:۵۴:۱۹ ۱۴۰۲/۲/۶
در سال ۸۸ نزدیک هشتاد درصد مردم ایران به آقایان احمدی نژاد و موسوی رای دادند. این را که قبول دارید؟ الان این دو نفر که بار همراهی هشتاد درصدی مردم را حمل میکنند چه مواضعی راجع به مشکلات کشور دارند؟ کمی به این موضوع تامل کنید.
جواد۳۰۱۴۳۶۹۰۹:۵۶:۲۸ ۱۴۰۲/۲/۶
در اعتقاد به یک نظریه طیف های گوناگونی وجود دارند و تعمیم دادن ان نظریه به یک طیف به زعم شما منفی دال بر مذموم بودن ان نظریه نیست کمی کمتر مغالطه کنیم
امیر حسین سلطان/تهران۳۰۱۴۳۷۹۱۰:۰۰:۳۲ ۱۴۰۲/۲/۶
گذشته ها گذشته است! اما جناب لاریجانی ها و سایرین نمی توانند از عدم تاثیر برگزاری رفراندوم در موارد لزوم بر سرنوشت دهها میلیون نفر از هموطنان شان به این آسانی ها گذر کنند! چه بسا اگر به هنگام آزاد سازی خرمشهر برای ادامه یا توقف جنگ تحمیلی رفراندومی برگزار می گردید که آیا باید جنگ را ادامه دهیم و یا خیر؟ با قدرت بیشتر می توانست جنگ ادامه پیدا کند و یا اینکه با نظر اکثریت از ادامه جنگ صرفنظر می کردیم و همچنین در موارد دیگر نیز گزینه رفراندوم می توانست وضعیت اقتصادی و معیشتی متفاوتی را برای مان رقم بزند. والله اعلم
firooz۳۰۱۴۳۸۷۱۰:۰۸:۱۲ ۱۴۰۲/۲/۶
رفراندوم که ترس نداره ، تو سوییس از سال 1990 تا کنون 120 رفراندوم برگزار شده و هیچ مشگلی هم بوجود نیامده .......
ناشناس۳۰۱۴۴۴۵۱۰:۴۶:۵۰ ۱۴۰۲/۲/۶
در قانون اساسی امریکا چیزی بنام رفراندوم وجود ندارد و حتی یکبار هم در این کشور رفراندوم ملی برگزار نشده است.
ناشناس۳۰۱۴۴۹۱۱۱:۲۰:۳۷ ۱۴۰۲/۲/۶
همه چیزمون مثل امریکاست لابد که اینم مثل اون باشه.
ناشناس۳۰۱۴۵۰۶۱۱:۲۷:۵۱ ۱۴۰۲/۲/۶
ولی در قانون اساسی ما یه چیزی به اسم رفراندوم وجود داره!!!
ناشناس۳۰۱۴۵۲۱۱۱:۴۱:۲۸ ۱۴۰۲/۲/۶
قانون اونها نداره ماله ما داره کامل هم توضیح داده شده.
حمید۳۰۱۴۶۶۶۱۳:۳۸:۴۲ ۱۴۰۲/۲/۶
در قانون اساسی ما وجود داره
مردم۳۰۱۴۷۶۳۱۴:۵۲:۰۳ ۱۴۰۲/۲/۶
فعلا در مملکت ما مدام مسئولین شعار مردم سالاری میدن پس عملا وظیفه دارن به شعار عمل کنن و نظر مردم رو به رفراندوم بذارن
ناشناس۳۰۱۴۷۸۷۱۵:۰۹:۳۴ ۱۴۰۲/۲/۶
مگه آمریکا الگوی ماست ؟!!
ناشناس۳۰۱۴۸۱۰۱۵:۲۵:۴۹ ۱۴۰۲/۲/۶
باشه هر وقت تورم رو تك رقمي مثل امريكا كردي ومثل امريكا زوركي روسري سر مردم نكردي و معيشت مردم درست شد بيامن ميگم نگن رفراندوم
ناشناس۳۰۱۴۸۱۶۱۵:۳۰:۲۴ ۱۴۰۲/۲/۶
چی شد آمریکا حالا شد نمونه امثال شما!
ناشناس۳۰۱۴۸۸۳۱۶:۱۷:۴۷ ۱۴۰۲/۲/۶
نخیر مدینه فاضله شما را دارد برای شما گوشزد می کند همان هایی که در کشورخودشان اجرا نمی کنند وبرای شما نسخه می‌دهند از جمله انگلیس و در رسانه های فارسی زبانشان...
ناشناس۳۰۱۵۰۹۹۱۹:۳۰:۲۶ ۱۴۰۲/۲/۶
سوئیس بنویسیم، آمریکا بخوانیم!!!
ناشناس۳۰۱۴۴۵۰۱۰:۵۲:۰۷ ۱۴۰۲/۲/۶
هر وقت شرایط شما مانند سوئیس شد آن وقت بیایید بگویید آن هم برای مواردی مانند یارانه مستقیم می خواهید یا کالابرگ هرچند اینجا سوئیس خوب هست که در دنیا تک هست و بقیه دنیا دنبال این چیزها نیستند؟!!
ناشناس۳۰۱۴۵۲۹۱۱:۴۷:۳۷ ۱۴۰۲/۲/۶
انجام رفراندوم سوئیس را به چنین کشوری تبدیل کرده.
ناشناس۳۰۱۴۸۸۲۱۶:۱۵:۳۳ ۱۴۰۲/۲/۶
از سوئیس خیلی بهتر هم داریم عزیزم رفراندوم هم ندارند
ناشناس۳۰۱۴۴۷۳۱۱:۱۱:۱۴ ۱۴۰۲/۲/۶
آقا چی کار به 88 داری؟؟ ما ملت میگیم رفراندوم. اصلا یه رفراندوم بذارید برای رفراندوم
ناشناس۳۰۱۴۴۹۶۱۱:۲۲:۳۸ ۱۴۰۲/۲/۶
سال 88 اتفاقاتی افتاد که باعث شد مردم نتیجه انتخابات را نپذریند و هیچوقت هم اجازه شفاف سازی داده نشد. اسمش را هم گذاشتید فتنه که کسی نتونه در موردش حرف بزنه و خیلیها را هم به همون بهونه تصفیه کردید و الان هم بهونه ای شده برای رفراندوم نذاشتن.
مصطفی۳۰۱۴۵۲۰۱۱:۴۱:۱۲ ۱۴۰۲/۲/۶
آقای لاریجانی چه کسی گفته در باره همه مسائل همه پرسی بشود همه پرسی برای مسائل لاینحل است آنجا که حاکمیت می‌گوید حرف من حرف مردم است بیاید و حرف مردم را در عمل پیاده کند ودر شرایط فعلی بیاید ونظر مردم را درباره اجرای برجام رفع تحریم‌ها و امثالهم بپرسد
مغلطه نکنیم۳۰۱۴۵۳۸۱۲:۰۵:۵۳ ۱۴۰۲/۲/۶
تعمیم و انحصار درخواست رفراندوم به برخی افراد که در ماجرای سال 88 دست داشتند منطقی نیست. به عبارت دیگر، در بهترین حالت، آقای لاریجانی باید می گفت: «برخی از» افرادی که می گویند رفراندوم، با دموکراسی مشکل دارند (نه همه آنهایی که چنین درخواستی دارند) مضافاً اینکه حتی با فرض اینکه تمام افرادی که درخواست رفراندوم دارند تماماً افرادی خودفروخته، وابسته و حتی جاسوس باشند به معنی این نیست که درخواستشان برای برگزاری رفراندوم، نادرست یا غیرمنطقی باشد. سوم اینکه، به هر حال در اصل 59 قانون اساسی پیش بینی شده که برای تصمیم گیری در خصوص برخی موضوعات مهم سیاسی، نظامی، اجتماعی و فرهنگی رفراندوم برگزار شود به شرط آنکه دو سوم نمایندگان مجلس با برگزاری همه پرسی موافق باشند. اما در چهل و اندی سال گذشته، از این ظرفیت قانونی استفاده نشده است.
ناشناس۳۰۱۴۵۶۳۱۲:۴۳:۳۷ ۱۴۰۲/۲/۶
حرکت مردم در سال 88 نه فتنه بود و نه کودتا.
ناشناس۳۰۱۴۸۶۰۱۶:۰۴:۲۵ ۱۴۰۲/۲/۶
اونم واسه هرزگی و دیسکو بود حتی جنبه شکست هم نداشتن آشوب کردن
ناشناس۳۰۱۴۶۱۴۱۳:۰۸:۳۰ ۱۴۰۲/۲/۶
جناب همون که سال ۸۸ به انتخاب مجددش اعتراض داشتن امروز خودش داره می گه رفراندوم برگذار کنید !
ناشناس۳۰۱۴۶۴۱۱۳:۲۳:۳۰ ۱۴۰۲/۲/۶
اینایی که میگن رفراندوم همون آشوبگران چند ماه پیش هستن که در میدان شکست خوردن الان به جای تاوان دادن و مجازات انقدر بهشون رو دادید که خرف از رفراندوم میزنن
ناشناس۳۰۱۵۱۱۳۱۹:۳۹:۴۸ ۱۴۰۲/۲/۶
لپ کلام همین بود بقیه کامنت ها حاشیه ای هس
امیدیاوری دارانی۳۰۱۴۶۷۷۱۳:۴۳:۰۷ ۱۴۰۲/۲/۶
اینکه در قانون اساسی #رفراندوم گنجانده شده است حتما قانونگذار قصد و غرضی داشته است و انهم اینکه در مواقع ویژه از ابزار #رفراندوم برای حل مشکل استفاده شود. اما رفراندوم بمعنای این نیست که اصل نظام و یا اسلامی بودن ان مورد پرسش قرار بگیرد بلکه #رفراندوم برای نوع سیاستها و روشهای اجرایی است. #رفراندوم ذیل قانون اساسی در خصوص سیاست خارجی و نوع مواجهه با امریکا می تواند نشان دهد که ایا قاطبه مردم از ان حمایت می کنند و یا اینکه واقعا خواهان تغییر این سیاست هستند؟ اما اینکه حاکمیت از حضور مردم در انتخابات و راهپیماییها تحت عنوان رفراندوم مردمی و در جهت تایید ان سیاست سخن بگوید البته با برگزاری رسمی #رفراندوم و انتشار نتایج و تمکین به ان بیشتر اثر دارد.
ناشناس۳۰۱۴۷۰۷۱۴:۰۸:۲۴ ۱۴۰۲/۲/۶
نتیجه رفراندوم در همین صفحه ی الف و آرای مردم به کامنت های مختلف مشخص و قابل بررسی است
ناشناس۳۰۱۵۱۱۰۱۹:۳۹:۰۶ ۱۴۰۲/۲/۶
پس اون جمعیت میلیونی ۲۲ بهمن چیه؟
ناشناس۳۰۱۴۷۳۷۱۴:۳۱:۵۱ ۱۴۰۲/۲/۶
در آمریکا به حالتی نرسیدند که باید در مورد مساله ای همه پرسی انجام شود ولی در انگلیس در مورد مثلا ماندن در حوزه یورو به مساله همه پرسی رسیدند یا در ایرلند برای ماند تحت قیمومیت بریتانیا دست به رفراندم زدند .پس رفراندم زمانی اجرا می شود که مساله ای در کشور دارای طرفدارهایی تقریبا پنجاه پنجاه باشند و اتفاقا دموکراسی یعنی اجرای خواست اکثریت و آزادی یعنی توجه و احترام به نظر و آرا اقلیت .
ناشناس۳۰۱۴۷۹۴۱۵:۱۵:۰۰ ۱۴۰۲/۲/۶
آقا شما همه مسائل رو ولش کن اما در مورد مسائلی که مستقیما با زندگی مردم ارتباط داره که میشه رفراندم برگزار کرد !
yektanetتریبون

پربحث‌های هفته

  1. آقایان «روحانی» و «ظریف»، نظری ندارید؟!

  2. نقد، آری؛ تندروی و توهین نه!

  3. دشواری پزشکیان در «راه» کابینه

  4. دولت و مردم تا دیر نشده کاری کنند...

  5. سردار رضایی: طرح نور تعطیل بردار نیست

  6. مناظر شهری دیدنی کره شمالی

  7. در اداره پست چه خبر است؟!

  8. دقیقا چه زمانی آمریکا خواست با ایران توافق کند؟!

  9. پزشکیان: به همه می گوییم در تشکیل کابینه کمک کنند اما آدمهای خودشان را معرفی می کنند

  10. انتقاد رسانه اصولگرا از اهانت به ظریف در حاشیه نمازجمعه / چرا برخی اعضای شورای شهر منتقد زاکانی شده‌اند؟

  11. نمونه ای از یک دیپلماسی موفق اقتصادی

  12. مرتضوی: تمام بدهی‌های سازمان تأمین اجتماعی را پرداخت کردیم

  13. واکنش وزیر ارشاد به استخدام برادرزاده اش در وزارت بهداشت

  14. صدور کیفرخواست رائفی‌پور/ واکنش زاکانی به تهدید استعفای برخی از اعضای شورای شهر/ ماجرای حمله تندروها به پویانفر

  15. آشی که نباید خیلی شور شود!

  16. تاکید قالیباف بر بررسی علل مشارکت پایین مردم در انتخابات/ یک پیشنهاد خوب به سعید جلیلی

  17. قالیباف: باید دغدغه‌ ۱۴ میلیون نفری که به پزشکیان رای ندادند لحاظ شود

  18. یک سیلی سخت دیگر به صهیونیست ها

  19. واکاوی علت حضور کمرنگ مردم در انتخابات

  20. زن و سیاهپوست بودن رقیب، برگ برنده ترامپ یا عامل شکست او ؟

  21. سخت است آقای پزشکیان ...

  22. با زنجیرزنان بی‌حجاب چه باید کرد؟  

  23. کاپشن پوشیدن پزشکیان یا استفاده او از کت و شلوار چقدر مهم است؟

  24. انسداد ۳۰۰ کیلومتر از مرزهای شرق ایران با دیوارهای ۴ متری

  25. ظریف: قانون اقدام راهبردی در مورد مذاکرات هسته‌ای باید رعایت شود/ آماده گفت‌وگو هستیم

پربحث‌های هفته

  1. آقایان «روحانی» و «ظریف»، نظری ندارید؟!

  2. نقد، آری؛ تندروی و توهین نه!

  3. دشواری پزشکیان در «راه» کابینه

  4. انتقاد رسانه اصولگرا از اهانت به ظریف در حاشیه نمازجمعه / چرا برخی اعضای شورای شهر منتقد زاکانی شده‌اند؟

  5. واکنش وزیر ارشاد به استخدام برادرزاده اش در وزارت بهداشت

  6. صدور کیفرخواست رائفی‌پور/ واکنش زاکانی به تهدید استعفای برخی از اعضای شورای شهر/ ماجرای حمله تندروها به پویانفر

  7. آشی که نباید خیلی شور شود!

  8. تاکید قالیباف بر بررسی علل مشارکت پایین مردم در انتخابات/ یک پیشنهاد خوب به سعید جلیلی

  9. واکاوی علت حضور کمرنگ مردم در انتخابات

  10. سخت است آقای پزشکیان ...

  11. کاپشن پوشیدن پزشکیان یا استفاده او از کت و شلوار چقدر مهم است؟

  12. ظریف: قانون اقدام راهبردی در مورد مذاکرات هسته‌ای باید رعایت شود/ آماده گفت‌وگو هستیم

  13. یک شاخص برای انتخاب اعضای کابینه جدید

  14. دو برابر نیاز کشور اینترنت تامین کردیم

  15. پورمحمدی محتمل‌ترین گزینه برای وزارت کشور دولت پزشکیان

  16. رهبر انقلاب: موفقیت رئیس جمهور و دولت جدید، موفقیت همه ما است

  17. تمجید ضرغامی از عملکرد مخبر/ انتقاد شریعتمداری از شورای راهبری پزشکیان

  18. چینش کابینه؛ سهل اما ممتنع !

  19. نظر حدادعادل درباره تعامل اصولگرایان با پزشکیان/ توضیحات قوه قضائیه درباره محکومیت وزیر سابق کشاورزی

  20. مخبر: پس از جلسه با رهبری، دید دیگری پیدا کردم و مدیر دیگری شدم

  21. پزشکیان: حساب مردم شریفی که به هر دلیلی ناراضی هستند، از دشمنان و بددلان جداست

  22. نظرات برگزیده مخاطبان الف: توهین از جانب هر گروه سیاسی محکوم است/ ظریف قانون اقدام راهبردی را قانون کشور می‌داند/ باید به پزشکیان فرصت داد

  23. تکذیب تماس شمخانی با فرمانده سابق سپاه  

  24. کواکبیان؛ روحانیِ حامی سعید جلیلی را به مناظره طلبید /در هر زمان و هر مکان!

  25. صدور کیفرخواست برای علی اکبر رائفی‌پور/ تحقیقات در مورد موسسه «مصاف» ادامه دارد

آخرین عناوین