ارتودنسی دندان چند سال طول میکشد؟

گزارش بازرگانی، 166796،   4020120018

مدت زمان ارتودنسی دندان برای تمامی افرادی که کاندیدای انجام ارتودنسی هستند بسیار حائز اهمیت است. لازم است که همین ابتدای کار بگوییم که ارتودنسی دندان یکی از درمان های زمان بر است که برای رسیدن به نتیجه نیاز به حداقل 6 ماه زمان و به طور متوسط به 5/1 سال زمان نیاز دارد. در ادامه با ما همراه باشید تا بیشتر درباره طول درمان ارتودنسی دندان ها صحبت کنیم.

طول درمان ارتودنسی دندان چقدر است؟

طول درمان ارتودنسی دندان با توجه به سن بیمار، نوع و میزان ناهنجاری دندان و عوامل بسیار مختلف دیگری بین 6 الی 36 ماه متغیر است. شما با مراجعه به مطب یک متخصص ارتودنسی در کرج یا هر شهر دیگری می توانید متوجه شوید که طول درمان و هزینه ارتودنسی دندان شما چقدر طول می کشد.

متخصص ارتودنسی پس از معاینه و گرفتن عکس از دندان های بر اساس المان های زیر می تواند به صورت حدودی طول دوره درمان شما را اعلام کند:

  • سن شما
  • شدت ناهنجاری های فکی و دندانی
  • میزان تعهد شما به بهداشت دهان و دندان
  • میزان تعهد شما به برنامه های درمانی ارائه شده از طرف ارتودنتیست
  • سلامت دندان های شما
  • انتظارات شخصی شما از درمان ارتودنسی
  • نوع درمان ارتودنسی

سن بیمار

یکی از فاکتورهای بسیار مهم و تاثیرگذار در طول درمان و البته هزینه ارتودنسی دندان سن بیمار است. هر چه سن بیمار کمتر باشد باشد طول درمان کوتاه تر و هزینه درمان هم کمتر خواهد بود. به همین دلیل است که متخصصین ارتودنسی بهترین زمان ارتودنسی را سنین کودکی اعلام می کنند.

نوع مشکل

یکی دیگر از فاکتورهای تاثیرگذار در طول درمان ارتودنسی دندان نوع مشکلات دندانی و فکی است. برخی از بیماران تنها مشکل فاصله جزئی دندانی و به هم ریختگی فرم دندان ها را دارند که در این صورت طول درمان کمتر از یک سال خواهد بود. اما برخی از بیماران به غیر از فاصله بین دندانی، دندان های بسیار کج و نامرتب دارند که در این صورت نیاز به مدت زمان بیشتری برای درمان دارند.

شدت مشکل

فاکتور بسیار مهم دیگر شدت مشکلات دندانی است. در برخی مواقع فاصله بین دندانی بسیار جزئی است و تنها در چند ماه قابل درمان است اما در صورتی که میزان فاصله بین دندانی باشد، طول درمان طولانی تر خواهد بود. همچنین طول درمان فردی که دچار به هم ریختگی شدید دندانی است بسیار طولانی تر است فردی که است تنها کمی دندان های جلوی وی روی هم رفته است.

میزان تعهد بیمار به رعایت بهداشت دهان و دندان

در صورتی که میزان تعهد شما به رعایت بهداشت دهان و دندان کم باشد احتمال طولانی شدن طول درمان و البته بروز مشکلاتی مثل عفونت لثه و خرابی دندان ها بسیار زیاد است.

میزان تعهد بیمار به برنامه درمانی ارائه شده

در صورتی که شما به توصیه های ارائه شده از سوی پزشک خود پایبند باشید و در موعد تعیین شده به مطب پزشک خود مراجعه کنید به هدفی که می خواهید در کوتاه ترین زمان ممکن می رسید.

سطح سلامت دندان ها

در صورتی که دندان های شما در در طول درمان ارتودنسی خراب شوند؛ ترمیم آنها ممکن است نتیجه درمان را به تعویق بیاندازد.

انتظارات شخصی بیمار

برخی از بیماران تنها انتظار مرتب شدن دندان هایشان را دارند اما برخی دیگر انتظار جراحی فک و تغییر دادن فرم صورت را دارند که این موضوع هم می تواند در مدت زمان درمان ارتودنسی تاثیرگذار باشد.

نوع درمان ارتودنسی

نوع درمان ارتودنسی که شامل ارتودنسی ثابت و متحرک است نیز تاثیر بسزایی در طول درمان ارتودنسی دارد. انواع بریس های ارتودنسی دندان شامل بریس های فلزی، بریس های سرامیکی و بریس های شفاف (نامرئی) می باشند. طول درمان با بریس های فلزی کوتاه تر از بریس های سرامیکی و شفاف است.

آیا ارتودنسی دندان در مدت زمان کوتاه تر امکان پذیر است؟

همان طور که گفتیم حداقل زمان ممکن برای درمان ارتودنسی دندان 6 ماه است. بنابراین شما بیشتر از اینکه به مدت زمان درمان اهمیت دهید باید به کیفیت درمان توجه کنید. در صورتی که تاکید بر کوتاه شدن مدت زمان درمان داشته باشید ممکن است به نتیجه دلخواه از درمان نرسید و یا اینکه منجر به آسیب رسانی به فک ها و دندان های شما شود.

راهکارهایی برای کاهش طول درمان ارتودنسی

به توصیه بهترین متخصصین ارتودنسی با راهکارهای زیر می توانید روند درمان خود را تسریع بخشید:

  • در طول درمان ارتودنسی ثابت از مصرف غذاهای سفت و چسبنده مانند ته دیگ، شکلات، آب نبات های چسبنده و .... که باعث شل شدن براکت ها یا ابزارهای ارتودنسی در دهان شود اجتناب کنید. کاملا طبیعی است که آسیب رسیدن به ابزارهای ارتودنسی می تواند باعث افزایش طول درمان ارتودنسی شود.
  • در انجام دستورالعمل ها و داروهای تجویز شده توسط پزشک خود کوشا باشید.
  • حتما در موعد مقرر در جلسات ملاقات با متخصص ارتودنسی حاضر شوید.
  • به سلامت دهان و دندان خود در طول درمان ارتودنسی به خصوص در مواقعی که از دستگاه های ارتودنسی ثابت استفاده می کنید توجه داشته باشید. چرا که در صورت عدم رعایت بهداشت دهان و دندان در طول درمان ارتودنسی دندان ممکن است باعث بروز مشکلاتی مثل عفونت دندان، تغییر رنگ دندان، التهاب لثه و ... شود که روند درمان را طولانی تر می کند.

کلام آخر

ما در طول این نوشتار درباره طول درمان ارتودنسی دندان و روش های کوتاه تر شدن طول درمان صحبت کردیم. همان طور گفتیم که ارتودنسی دندان یکی از درمان های زمان بر است که حداقل به 6 ماه زمان نیاز دارد.

مدت زمان درمان ارتودنسی دندان با توجه به فاکتورهای مختلفی مثل سن بیمار، نوع و شدت ناهنجاری دندانی، میزان تعهد بیمار به رعایت بهداشت دهان و دندان و .... می تواند تا 3 سال هم متغیر باشد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  6. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  7. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  8. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  9. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  10. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  11. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  12. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  13. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  14. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  18. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  19. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  20. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  23. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  24. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  25. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

آخرین عناوین