مدیریت اقتصادی فقط دودوتا کردن ریاضی نیست

گروه تعاملی الف،   4020109001 ۱۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۶ تکراری یا غیرقابل انتشار

حل مسائل اقتصادی کشور در نظریه‌های کلاسیک پولی نیست؛ حداقل برای کشور ما، بسیاری از نظریه‌های غربی مصداق و موضوعیتی ندارد و ثمرۀ آن، پیچیده‌تر کردن مشکلات بوده است.

مدیریت اقتصادی فقط دودوتا کردن ریاضی نیست

گروه تعاملی الف - سجاد رحیمی مدیسه:

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه‌السلام فرمودند: قیمت‌گذارانی در امر خرید و فروش وجود دارند که به دلخواه قیمت‌گذاری می‌کنند؛ که این وضع، زیان جامعه و عیب و ننگ زمامداران است. داد و ستد باید آسان باشد؛ و بر موازین عدالت صورت گیرد؛ و به نرخی معامله شود که به فروشنده و خریدار اجحاف نشود.

رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز تأکیدی اساسی داشتند که شاید در محافل و موضع‌گیری‌های رسمی اقتصادی، کمتر به آن توجه شد:
هر وقت نسخه‌های غربی را در اقتصاد بکار بردیم، سودی نبردیم و ضرر کردیم.

مدیریت اقتصادی، قوانین ریاضی نیست؛ چون با انسان‌ها و فرآیندهای بسیار پیچیده‌ای سروکار دارد که فراتر از دودوتا کردن و رسیدن به نتیجۀ 4 است. اگر جز این بود، ما الآن مشکلی در اقتصادمان نداشتیم. گمشدۀ امروز اقتصاد جمهوری اسلامی ایران، اقتصاد اسلامی و اجرای کامل آن است. باید درست تفکر کنیم. باید سؤالات درست بپرسیم تا به کلیدهای مشکل‌گشا برسیم؛ سؤالات خوب نیمی از مسیر رسیدن به دانش است: چرا مشکلات اقتصادی پیچیده‌تر شده‌اند؟ شاید یکی از کلیدی‌ترین دلایل، عدم نگاه سیستمی به همۀ اجزای اقتصاد و رویدادها و فرآیندهای مرتبط با آن باشد.

به عنوان مثال وقتی پالایشگاه‌های کشور مبنای محاسباتی خود را از دلار 28 به دلار 35هزار تومانی تغییر دادند، اولین و بدیهی‌ترین اقدام عاجل و فوری، محاسبۀ مجدد یارانه و دستمزدها با نسبت دلار 35هزار تومانی است. پس از آن باید تمام تورم زنجیرۀ تولید وابسته، محاسبه و جبران گردد. اما آیا مسأله فقط رویکرد دلاری بنگاه‌های تولیدی به فرآیندهای مالی و اقتصادی است؟ قطعاً خیر. وقتی رشد و سرعت نقدینگی در چین و ایران را مقایسه کنیم، متوجه می‌شویم چین تورم ندارد؛ دلیل چیست؟ چون تولید همگام با افزایش نقدینگی افزایش پیدا می‌کند. اما در ایران چه اتفاقی می‌افتد؟ تولید کمترین جذابیت را برای مردم دارد و آنچه جذاب است، دلالی و سودجویی‌های بدون زحمت است. شاهد این مدعا، رشد قارچ‌گونۀ بنگاه‌های معاملات املاک در خیابان‌های شهرهای ما است؛ پول بدون زحمت و تلاش! این یکی از دردهای بزرگ اقتصاد کشور است که برای آن راهکار هم وجود دارد؛ به شرطی که تصمیم‌سازان و تصمیم‌بگیران بخواهند به حرف نخبگان توجه کنند و از آنان کمک حرفه‌ای بگیرند.

حل مسائل اقتصادی کشور در نظریه‌های کلاسیک پولی نیست؛ حداقل برای کشور ما، بسیاری از نظریه‌های غربی مصداق و موضوعیتی ندارد و ثمرۀ آن، پیچیده‌تر کردن مشکلات بوده است؛ پیچیده‌تر شدنی که بعضاً در لباس قانون، جواز له شدن بسیاری از طبقات اجتماعی را عملاً صادر کرد: آیا امروز ما طبقۀ متوسط به معنای ده سال و بیست سال گذشته داریم؟ باید پذیرفت عملاً با دو طبقۀ فقیر و ثروتمند مواجه هستیم. در سالی که عنوان "مهار تورم" را به خود اختصاص داده است، افزایش درصدی نرخ دلار در مبنای قیمت‌گذاری فراورده‌های پالایشگاهی چه معنایی جز بهار تورم دارد؟ اگر همین نرخ حوالۀ دلار مرکز مبادله مبنای قیمت‌گذاری شود، روند خانمان‌سوز تورم ادامه خواهد داشت؛ بورس سبز می‌شود و معیشت سیاه! تا وقتی دلار رها است، تورم مهار نمی‌شود.

یقۀ خودروسازها را سال‌ها است که به خاطر قیمت می‌گیریم؛ اما از آن طرف، ورقه‌های فلزی که بیشترین کاربرد را در خودرو دارند، در بورس کالا به قیمت دلاری می‌فروشیم! در حالی که مواد اولیه قیمت‌گذاری جهانی می‌شود، خودروساز هم مجبور می‌شود گران بفروشد؛ آیا ما خودمان را می‌خواهیم مسخره کنیم؟ وقتی قیمت‌ها دستوری جهانی می‌شود و اسمش را هم جهانی‌سازی و بازار آزاد می‌گذارند، باید اقتصاد داخلی هم بر مبنای آن رشد پیدا کرده باشد؛ باید دستمزد و شاخص‌های کلان اقتصادی هم متناسب با جهانی سازی قیمت‌های فروش، رشد کند؛ اقتصاد دستوری یعنی فساد؛ یعنی خلاف سخنان مقام معظم رهبری حرکت کردن.

بپذیریم هیچ قیمت بازار آزادی وجود ندارد. تورم حاصل سوداگری و منفعت‌طلبی‌ها است. پرندۀ اقتصاد ایران آمادۀ جهش است؛ آیا دلسوزان انقلاب و شهدا، گوشی برای شنیدن و عزمی برای بکارگیری افکار و متخصصین نخبگانی در بدنه‌های کارشناسی، برنامه‌ریزی و اجرا در اقتصاد دارند؟ تورم زمانی مهار می‌شود که تمامی بازیگران اقتصادی، نگاهی واقع‌بینانه با محوریت منافع ملی اتخاذ کنند و متناسب با آن نگاه، اقداماتی صحیح را برنامه‌ریزی و به طور کامل اجرایی نمایند.

تورم زمانی مهار می‌شود که نخبگان و صاحبان اندیشه‌های جوان، به مدیریت اقتصاد ورود نمایند و به طور حرفه‌ای به دولت کمک کنند. راهکارها و ایده‌های اجرایی در این خصوص فراوان است؛ اما زمانی این راهکارها و ایده‌ها دیده خواهد شد که عزمی برای دریافت آن بطور جدی وجود داشته باشد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۹۶۷۰۶۶۰۹:۱۳:۴۷ ۱۴۰۲/۱/۱۰
گسست بین مردم و مسئولان روز به روز بیشتر می شود. مسئولان باید مطیع خواسته های مردم باشند. بدون حمایت مردم، مدیریت مفهوم ندارد.
ناشناس۲۹۶۷۰۷۰۰۹:۲۲:۵۶ ۱۴۰۲/۱/۱۰
مسئولان باید در جهت چرخاندن چرخ های اقتصاد مملکت از طریق تبادلات و تفاهمات اقتصادی با کشورهای دنیا، آماده سازی زیر ساخت ها برای سرمایه گذاری، تولید و اشتغال حرکت کنند.
عبدالرضا۲۹۶۷۰۸۶۰۹:۴۴:۱۳ ۱۴۰۲/۱/۱۰
تورم زمانی مهار می شود که دسمزد ها متناسب باشد که تولید برای مردم جذابیت داشته ودلالی به کاری مننفور وغیر قانونی تبدیل شود ..
ناشناس۲۹۶۷۰۹۳۰۹:۵۲:۵۱ ۱۴۰۲/۱/۱۰
واقعا با دو دو تا چهارتا مشکلات اقتصادی حل نشده؟ مشکل در نظریات تجربه شده غربی بوده و باید دنبال نظریات تجربه نشده بود؟ پس این دودوتا چهارتا برای قیمت خودرو از کجا اومد؟ مبنای دلاری محاسبات را از مدل اقتصاد غیر غربی گرفته اید؟ بزرگی بخش واسطه گری را میبینید اما سهم دولت از بخش تولیدی را نمیبینید؟ اقتصاد سایه را نمیبینید؟ این جمله را درست گفتید اما آنهم «تورم حاصل سوداگری و منفعت‌طلبی‌ها است». .
ناشناس۲۹۶۷۰۹۵۰۹:۵۴:۵۸ ۱۴۰۲/۱/۱۰
اتفاقا اقتصاد ایران دقیقا هم دو دو تا چهارتاست و هم طبق نظریه اقتصاد عمل می‌کند. ا
علی۲۹۶۷۱۱۰۱۰:۰۵:۴۱ ۱۴۰۲/۱/۱۰
دلیل افزایش مشکلات اقتصادی کشور یکی و مهمترین آن نداشت علم اقتصاد اسلامی است که بتوان با تدریس آن در دانشگاهها دانشمندان و مدیران اقتصاد اسلامی تربیت کرد که سکان اجرایی وزارت اقتصاد را بر عهده بگیرند اقتصاد با نگاه کسب حداکثر سود و فرد محور و از هرراه نتیجه اش میشود همین که میبینیم ..
ناشناس۲۹۶۷۱۱۵۱۰:۱۸:۱۶ ۱۴۰۲/۱/۱۰
جز معدود خبرهایی بود که به دل نشست
ناشناس۲۹۶۷۱۱۷۱۰:۲۰:۵۰ ۱۴۰۲/۱/۱۰
چه عجب شما هم اعتراض کردین؟
ناشناس۲۹۶۷۱۲۱۱۰:۲۲:۲۷ ۱۴۰۲/۱/۱۰
غرب ذلیلا همچین میگن دلار گران شده انگار نه انگار گرانی دلار نتیجه آشوب های خودشون بوده
ناشناس۲۹۶۷۱۲۷۱۰:۲۶:۴۵ ۱۴۰۲/۱/۱۰
البته این را بگویید که چین مثلا 16 درصد افزایش نقدینگی دارند همه این 16 درصد به رشد تولید منجر نمی شود و 3 درصد تورم هم هست و بقیه آن با مالیات بر دلالی کنترل می شود ولی در ایران 35 درصد افزایش نقدینگی هست ولی تورم بالای 40 درصد هست که فقط 3 الی 4 درصد آن مربوط به تحریم هست
ناشناس۲۹۶۷۱۳۰۱۰:۳۰:۱۴ ۱۴۰۲/۱/۱۰
هر سال قیمت دلار را بر اساس تورم ایران و آمریکا محاسبه شود و اگر بیشتر از تورم آمریکا تورم دارید به آن مقدار دلار بالا ببرید و دستکاری نکنید و پایین نگه ندارید من به شما قول می دهم تورم خودکار نصف شود بدون هیچ کار خاصی
ناشناس۲۹۶۷۱۵۰۱۰:۴۵:۳۳ ۱۴۰۲/۱/۱۰
تورم موجود در كشور ناشى از بى تعهدى برخی مسئولين اقتصادى بوده و هست.
حسام۲۹۶۷۱۵۳۱۰:۴۹:۲۰ ۱۴۰۲/۱/۱۰
تورم در ایران یکطرفه است و نمیتوان در ان به چپ و راست تغییر مسیر داد بدبختانه دنده عقب هم ندارد و فقط به جلو حرکت میکند
ناشناس۲۹۶۷۱۶۰۱۱:۰۰:۱۳ ۱۴۰۲/۱/۱۰
غیر از نان و بنزین ، مابقی اقلام اعم از خوراکی و صنعتی و خدماتی تقریبا با دلار آزاد محاسبه می شود . مواد اولیه مس ، آلومینیوم ، فولاد و مواد پلی اتیلنی که در اکثر لوازم خانگی و خودرو سازی مصرف می شود بر اساس قیمت جهانی و دلار آزاد قیمت گذاری می شود . کارخانجات هم تقصیری ندارند چون مواد اولیه را با دلار آزاد تهیه می کنند و بالا رفتن قیمتها اجتناب ناپذیر می باشد . چیزی که تفاوت آن با قیمتهای بازار اختلاف زیاد دارد ، حقوق و دستمزدها می باشد
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین