غول تورم را با ساخت مسکن زمین بزنید

گروه تعاملی الف،   4020104001 ۴۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۶ تکراری یا غیرقابل انتشار

هم ‌اکنون مسکن بیشترین سهم در تورم کشور را دارد به نحوی که در برخی مناطق شهری، سهم مسکن از سبد هزینه‌های خانوار حتی تا ۷۰ درصد را شامل می‌شود. تولید مسکن از معدود راهکارهایی است که می‌تواند علاوه بر افزایش تولید و به تبعش رشد اقتصادی، هم زمان زمینه کاهش تورم را نیز فراهم کند.

غول تورم را با ساخت مسکن زمین بزنید

گروه تعاملی الف - محمد منان رئیسی:

در شرایطی که سال جدید سال مهار تورم و رشد تولید نامگذاری شده است بایستی به نقش اساسی مسکن در تحقق این شعار توجه ویژه شود زیرا هم ‌اکنون مسکن بیشترین سهم در تورم کشور را دارد به نحوی که در برخی مناطق شهری، سهم مسکن از سبد هزینه‌های خانوار حتی تا ۷۰ درصد را شامل می‌شود. تولید مسکن از معدود راهکارهایی است که می‌تواند علاوه بر افزایش تولید و به دنبالش رشد اقتصادی، همزمان زمینه کاهش تورم را نیز فراهم کند البته به یک شرط مهم که آن هم عرضه گسترده زمین است تا بتوان علاوه بر رساندن سهم هزینه زمین به عدد صفر، زمینه مردمی سازی را نیز میسر نمود.

هم اکنون در کلانشهرها بیش از ۵۰ درصد از هزینه تولید مسکن مربوط به هزینه زمین است که عرضه گسترده زمین به مردم، علاوه بر حذف این هزینه کلان، چند فایده مهم دارد:

- اولا: در صورت عدم عرضه گسترده زمین، تولید مسکن نمی‌تواند منتج به کاهش تورم شود زیرا طبق پژوهش‌های معتبر، روش‌های قبلی یعنی بارگذاری‌های مازاد و اعطای تراکم مازاد ساختمانی در داخل شهرهای بزرگ و کلانشهرها برای مسکن‌سازی، با توجه به ارزش افزوده‌‌‌ای که به دنبال دارد، زمینه‌‌‌ساز تورم زمین و افزایش بیشتر قیمت‌ها می‌شود. به این معنا که برخلاف تصور اولیه، افزایش عرضه مسکن در دهه‌های گذشته در محدوده پایتخت و سایر کلانشهرها، نه تنها به کنترل قیمت مسکن کمک نکرده است بلکه تاثیر معکوس بر قیمت مسکن داشته است (هم در پایتخت و هم به تبعش در سایر شهرهای کشور) و به افزایش قیمت مسکن و افزایش نرخ تورم دامن زده است. جالب آنکه طبق آمار موجود، طی دهه‌های اخیر بیشترین افزایش تورم مسکن در مناطقی از کلانشهرها اتفاق افتاده است که بیشترین تراکم فروشی و عرضه مسکن در همان‌ها اتفاق افتاده است و این یعنی لزوم تجدید نظر در روش‌های اشتباه قبلی‌.

- ثانیا: در صورت عرضه گسترده زمین، امکان مردمی سازی و مشارکت مردمی در تولید مسکن میسر می‌شود. این نوع مردمی سازی می‌تواند منتج به مهار نقدینگی و جمع آوری بخش قابل توجهی از نقدینگی جامعه برای ساخت مسکن توسط خود مردم شود که قاعدتا تاثیر به سزایی در کاهش نرخ تورم خواهد شد. اما روش‌های فعلی و عرضه‌ قطره چکانی زمین سبب شده است تولید مسکن غالبا با الگوی توسعه عمودی و انبوه سازی میسر باشد و بدیهی است که این مسیر علاوه بر تعارض با سبک زندگی اسلامی ایرانی، در تعارض با مردمی سازی نیز می‌باشد؛ لیکن اگر زمین به صورت گسترده عرضه شود تا امکان ساخت مسکن ویلایی برای مردم میسر شود، خود مردم وارد عرصه ساخت خواهند شد و در چنین صورتی علاوه بر اثر مثبت در کنترل تورم، هم حس تعلق بیشتری به مسکن‌های جدید الاحداث ایجاد خواهد شد (زیرا محور کار خود مردم خواهند بود) و هم شاهد تطبیق بیشتر الگوی ساخت با سبک زندگی اسلامی ایرانی خواهیم بود؛ در چنین صورتی مسکن صرفا کالایی اقتصادی نخواهد بود بلکه به دلیل ارزش افزوده‌ای که در زمینه افزایش حس تعلق و تقویت سبک زندگی اسلامی ایجاد می‌کند، به پدیده‌ای فرهنگی ارتقاء می‌یابد.

- ثالثا: در صورت عدم عرضه گسترده زمین توسط دولت، عمودی‌سازی‌ها و انبوه سازی‌های قبلی تداوم خواهد یافت که این روش تاثیر قابل توجهی بر افت تولید مسکن دارد زیرا در این روش، لازمه تولید مسکن در بلوک‌های چند خانواری و پرجمعیت، مشارکت همه آنها در تامین مالی پروژه و پرداخت اقساط است و عدم پرداخت اقساط توسط برخی از آنها می‌تواند منتج به توقف پروژه و تاخیر در تکمیل پروژه شود (شبیه به اتفاقی که در برخی پروژه‌های مسکن مهر شاهد بودیم و برخی بلوک‌ها بعد از سال‌ها هنوز تکمیل نشده‌اند)؛ لذا این روش می‌تواند منتج به کاهش تولید شود که در تعارض با شعار امسال است. توجه داشته باشید که اینجا فقط بحث خود مسکن نیست زیرا ده‌ها رسته شغلی مختلف، وابسته به رونق تولید مسکن هستند و لذا افت تولید مسکن، بر کاهش تولید در همه این مشاغل تاثیرگذار است.

 یادداشت را با بخشی از سخنرانی نوروزی امسال رهبر معظم انقلاب در حرم مطهر رضوی به پایان می‌برم که چنین فرمودند: "بزرگترین نقطه ضعف کشور، اقتصاد آن است و بزرگترین مشکل اقتصادی، تصدی‌گری افراطی دولت است. دولت تصدی‌گری و دخالت را باید کم کند و نظارت را باید زیاد کند؛ ... من به تمام علاقه‌مندان به سرنوشت کشور توصیه می‌کنم برای ورود مردم به عرصه اقتصاد چاره‌اندیشی کنند، هر جا مردم وارد صحنه شدند ما پیروز شدیم. باید نقشه ورود مردم در حوزه اقتصادی را به آنها نشان داد".

با توجه به این فرمایش ایشان جا دارد مدیران مربوطه بیاندیشند که نسبت عمودی سازی‌ها و انبوه سازی‌ها با مردمی سازی چیست؟ و آیا تداوم سیاست‌های اشتباه قبلی در عرصه مسکن و شهرسازی می‌تواند سبب تحقق شعار امسال مبنی بر مهار تورم و رشد تولید شود؟

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۹۶۲۹۱۸۰۹:۴۳:۲۱ ۱۴۰۲/۱/۶
اگه تورم بدتر نشد اگه قیمت مسکن بالاتر نرفت فقط شعار و حرف
ناشناس۲۹۶۳۶۱۲۱۹:۵۱:۲۳ ۱۴۰۲/۱/۶
نويسنده بصورت كلى و اصولى درست ميگويد و البته اين نكات هم اضافه شود بهتر است كشور ايران سرزمين پهناور است و سهم زمين مسكوني در ان كمتر از دو درصد است و ايران قابليت خيلي زيادي براي تامين زمين مسكوني به قيمت ارزان را دارد .... وظيفه نظام و دولتها تامين مسكن و شغل و غذا و امنيت و لوازمات و ملزومات زندگي امروزي و بهداشت و تحصيلات ميباشد .... عرضه زمين موجب كاهش قيمت مسكن و به تبع آن كاهش بسياري كالاهاي ديگر خواهد شد عرضه زمين موجب ايجاد اشتغال براي ساخت و ساز و افزايش تقاضا براي توليدات كارخانجات در ارتباط با مسكن و خانه سازي ها بصورت اصلي و فرعي ميشود شايد مليونها نفر را به كار دعوت نمايد عرضه زمين با قيمت مناسب و ارزان موجب افزايش بيشتر ازدواج جوانان خواهد شد و داشتن مسكن و كاهش هزينه هاي مسكن در سبد هزينه زندگي خانوارها و اميد و اطمينان به آينده موجب ميل به بچه دار شدن بيشتر در مزدوجين بشود كه از نظر امنيت ملي در دراز بنفع كشور ميباشد عرضه زمين و ايجاد اطمينان و اميد در مردم هم از نظر امنيت رواني و افزايش حس مثبت جامعه در جامعه تاثير بسيار بالا و مهمى دارد و اين اميدواري و حس اعتماد هم از نظر امنيت ملي بنفع نظام وًكشور ميباشد البته اگر مافياي مسكن و سوداگران و محتكرين مسكن بگذارند مانند ساير چيزها كه در كشور مشكلات ايجاد كرده و ميكنند
ناشناس۲۹۶۳۶۵۶۲۰:۴۲:۳۷ ۱۴۰۲/۱/۶
رضا نواز، سخنگوی صنف جایگاه‌داران ایران: افزایش مصرف بنزین در این روزها موجب شد ایران در بین کشورهای جهان رتبه هفتم را به لحاظ مصرف روزانه بنزین ثبت کند!
ناشناس۲۹۶۳۹۴۴۰۱:۳۰:۱۸ ۱۴۰۲/۱/۷
علل اصلی مصرف بالای بنزین در کشور عبارتند از: 1- عموم وسایط نقلیه در ایران فرسوده و غیر استاندارد است. 2- وسایط نقلیه عمومی ازقبیل اتوبوس، قطار و مترو و هواپیما کم است. 3- اینترنت و سامانه های اینترنتی بسیار بسیار ضعیف هستند. 4- گرفتاریهای مردم فوق العاده زیاد است که محتاج حضور افراد است. که با چندین بار رفت و آمد هم حل نمیشود. 5- ...
ناشناس۲۹۶۴۱۶۹۰۹:۱۵:۵۷ ۱۴۰۲/۱/۷
خودروهای بنزینی بی کیفیت هستند.
ناشناس۲۹۶۲۹۴۶۱۰:۰۸:۳۳ ۱۴۰۲/۱/۶
اولا دولتی بودن اقتصاد ریشه در خود قانون اساسی دارد. ثانیا تورم بخشی را نمیتوان از تورم کلی اقتصاد به طور کامل تفکیک کرد و تولید مسکن به هر شکلی انجام شود مادام که ارزش پول در حال کاهش است باعث مهار تورم نمیشود زیرا باعث مهار نقدینگی کل نمیشود. یعنی اصلاح را وارد فاز زمانی میکند نه قیمتی. ثالثا وابستگی تورم به درامدها و هزینه های ارزی باید لحاظ شود. عمده افت ارزش پول وابسته به نیازهای ارزی است که بخش مسکن هم مستثنی نیست. بنابر این مسئله مهار تورم و کوچک سازی دولت باید در لایه قانونی، تجارت خارجی، و سیاستهای داخلی باهم دیده شود. فعلا تنها کاری که دولتها کرده اند و میکنند مهار تورم از طریق فقیر کردن طبقه متوسط است که بازگرداندن آنها به عرصه اقتصاد به این راحتی ها نیست و طبقه مرفه هم دلیلی برای سرمایه گذاری داخلی ندارد.
ناشناس۲۹۶۳۹۴۶۰۱:۳۴:۵۷ ۱۴۰۲/۱/۷
احسنت
ناشناس۲۹۶۲۹۹۶۱۰:۴۳:۵۱ ۱۴۰۲/۱/۶
ظاهراً نویسنده این نوشتار، خبر ندارد که قیمت زمین و مصالح ساختمانی و کارگر چه میزان افزایش یافته است! اکثر ساختمان سازی ها به علت گرانی تعطیل شده اند!
ناشناس۲۹۶۲۹۹۹۱۰:۴۷:۲۲ ۱۴۰۲/۱/۶
همین که معاون اول رییسی ساخت 4 میلیون مسکن در 4 سال را انکار و آن را وظیفه بخش خصوصی دانست، نشان از بی در و پیکری ساخت و ساز و تداوام بحران مسکن در این مملکت دارد.
ناشناس۲۹۶۳۰۰۲۱۰:۴۸:۳۰ ۱۴۰۲/۱/۶
اینکه قیمت مسکن در ایران آنقدر بالاست بابت کمبود مسکن نیست بلکه از این بابت هست که با توجه به اوضاع بد اقتصادی هیچ مالکی علاقه ای به فروش ملکش ندارد و از طرفی هیچ سرمایه گذاری ای بهتر از خرید خانه نیست بنابراین قیمت مسکن روز به روز بالاتر می‌رود. فلذا راه علاج بلند مدت راهی نیست جز بهبود اساسی اوضاع کشور که اگه این اتفاق رخ دهد قیمت ها خود به خود،شروع می‌کنند به تنظیم شدن. اما راهکار فعلی دولت چند ایراد اساسی دارد. اول اینکه دادن زمین که راحت ترین قسمت کار هست. ایران این همه بیابون دارد. مشکل این است که باید یک ساز و کار نظام مند بابت اعطای زمین تعریف گردد که هنوز انجام نشده، دوم باید پیش‌بینی های ساخت شهرک انجام شود هر،شهرک آب میخواد برق و گاز میخواد، مدرسه و بیمارستان میخواد، جاده سازی میخوادو ... سوم شهرک سازی،مصالح ساختمانی می‌خواهد که به دنبال آن تقاضا در بازار های مصالح ساختمانی افزایش،پیدا می‌کند که هم بیشتر از،ظرفیت تولید هست و هم مجددا باعت گران،شدن قیمت مصالح ساختمانی خواهد شد و البته مشکلات اساسی کشور هم هنوز سر جای خود هستند.
ناشناس۲۹۶۳۰۱۰۱۰:۵۵:۰۸ ۱۴۰۲/۱/۶
غول تورم را با اینکارهای تک بعدی نمیشود زمین زد یک برنامه ریزی چندساله با توجه به واقعیات علمی روز جهان میتواند تورم در کشور را مهار کند. زیرساخت کنترل تورم باید از آموزش و پرورش شروع شود و مهارت آموزی نیروی کار متناسب با نیازهای بازار کار. اهمیت دادن به سرمایه های معنوی و حمایت از سرمایه های معنوی ، دوران سرمایه های فیزیکی سالهاست در جهان رو به پایان است. امنیت سرمایه با هدف جذب سرمایه گذاری و راه اندازی واحدهای تولیدی واقعی نه آنچه در کشور ما مرسوم است فقط برای غارت تسهیلاتی مثل وامهای بانکی. نتیجه این رویکرد کاهش بیکاری و در نهایت حل مشکلات جامعه خواهد بود. درآمد جامعه باید از تولید بدست آید نه تورم
ناشناس۲۹۶۳۰۲۸۱۱:۰۹:۵۷ ۱۴۰۲/۱/۶
مردم عادی پول ساخت متری بالغ بر ۱۰ میلیون را ندارند. اول وضع اقتصادی را باید بهبود بدهند.
ناشناس۲۹۶۳۰۳۶۱۱:۱۸:۵۱ ۱۴۰۲/۱/۶
تورم ربطی به ساخت مسکن و هزینه زمین و اینها ندارد. اصلا فرض کنید، هزینه ساخت مسکن را ۵۰ درصد کاهش دادید. قیمت‌ها هر سال ۵۰ درصد افزایش می‌یابد. بعد از یک سال همان آش و همان کاسه!! بعد از دو سال دیگر حتی هزینه زمین را صفر هم بکنید، هزینه ساخت اونقدر بالا رفته که شرایط مثل سابق می‌شود. راه حل تورم در همه دنیا یک چیز است و ۱۸۰ کشور تورم زیر ۵ درصد دارند. جز با رابطه و تجارت با دنیا و کاهش کسری بودجه و استقلال بانک مرکزی در انتشار پول نمی‌توان تورم را ریشه‌کن کرد.
ناشناس۲۹۶۳۶۱۰۱۹:۴۹:۲۳ ۱۴۰۲/۱/۶
خیر قربان پول در ساخت و ساز برود می شود رشد اقتصادی و کم شدن تورم ولو در حد کم و فعلا پول سرگردان دارد تورم درست می کند بدون آنچنان ساخت و ساز یا مالیات گیری از دلالی یعنی پول سرگردان بیشتر از ساخت و ساز و تولید در جریان دارد و برابر نیست
ناشناس۲۹۶۴۲۲۸۱۰:۰۱:۰۸ ۱۴۰۲/۱/۷
پول و سپرده ی مردم عادی که سود کمی هم دریافت میکنند در بانک های اسلامی ج ا برای همین کارها هست جناب.
ناشناس۲۹۶۳۰۵۸۱۱:۴۵:۱۰ ۱۴۰۲/۱/۶
مشکل از نساختن نیست مشکل در سفته بازی و دلالی کاذب هست که تورم درست کرده یا چاپ پول بدون پشتوانه را متوقف کنید که محال هست یا مالیات بر دلالی را اجرا کنید که زیر بنای کنترل تورم هست که نه تنها مسکن بلکه کل اقتصاد
ناشناس۲۹۶۳۰۶۷۱۱:۵۶:۴۳ ۱۴۰۲/۱/۶
قیمت مسکن تابع پارامترهای مهمی مثل قیمت زمین،سیمان،فولاد ،نیروی کار ،عوارض های گوناگون و .... هست که اغلب آنها در انحصار دولت است. نمیشه شما قیمت سیمان و فولادو... را بالا ببرید ولی انتظار دارید قیمت مسکن پائین بیاید؟
مجتبی یارمحمدی۲۹۶۳۰۷۷۱۲:۰۵:۳۹ ۱۴۰۲/۱/۶
خودتون هم میدونید که منشا تورم در ایران مسکن نیست ! فساد و توان اجرا ، در تمام لایه های اقتصادی و تصمیم گیری و اجرایی و سیاسی باعث این بلای خانمان سوزه ‌ . فرض میگیریم بنا بر گفته این استاد عزیز ، قیمت زمین رو از مسکن حذف کنیم ، با توجه به نبود توان حذف تورم از باقی موارد زندگی و تولید ، یکباره رانت عظیمی وارد بازار مسکن و افت یکباره قیمتی در این بازار میشه که به گمان بنده بیش از دو ماه طول نمی کشه که با هجوم تقاضا ، قیمتها بار دیگه به همسطح امروز بر خواهد گشت . تا سیستم درست کار نکنه ، اجزا توانایی مدیریت نخواهند داشت .
ناشناس۲۹۶۳۱۴۱۱۲:۴۹:۰۴ ۱۴۰۲/۱/۶
فقط با مالیات بر سوداگری یا همان مالیات بر عایدی سرمایه می توان به تولید رونق داد و جلوی تورم را گرفت .
ناشناس۲۹۶۳۱۶۳۱۳:۰۵:۳۹ ۱۴۰۲/۱/۶
یکی از دلایلی که قیمت مسکن در تهران منفجر شد همین موضوع بود که هزاران میلیارد سرمایه گذاری در ساخت شهرک های بی کیفیت در مناطق دور افتاده اطراف تهران شد ، در حالی که با همین سرمایه می توانستند بافت فرسوده داخل شهر تهران را بازسازی کنند. به عبارت بهتر ، سرمایه گذاری در مسکن انجام شد اما کمبود خانه در تهران رفع نشد ، و این شد که می بینم . در ضمن ، همه کشور نسبت به منطقه یک تهران قیمت گذاری می شوند ، یعنی اگر بتوانید قیمت خانه های محله فرشته ، الهیه و بالای تجریش را مدیریت کنید ، قیمت تمام کشور آرام می گیرد
Ali۲۹۶۳۱۷۵۱۳:۱۳:۴۲ ۱۴۰۲/۱/۶
درکشور چین نزدیک به دو سال است که شرکت‌های بزرگ انبوسازی سریع آن تعطیل شده اند چون دیگر به اشباع رسیده. دولت در سفر گذشته انشاالله که با این شرکت‌ها صحبت و ضمن راه اندازی در ایران انبوه سازی از صفر تاصد را شروع کنند و قانون مالیات عایدی سرمایه را نیز اگر مجلس تصویب و امسال اجرایی شود که از خانه های خالی مالیات گرفته شود در طول همین امسال مطمئن باشید قیمت مسکن به زمین خورده (به شدت کاهش میابد) و تورم نیز به شدت پایین آمده و ارزش پول ملی ۱۰برابر خواهد شد
ناشناس۲۹۶۳۱۷۶۱۳:۱۳:۴۳ ۱۴۰۲/۱/۶
آقا هرکی میخواد تو کلان شهر زندگی کنه باید هزینه زندگی داخل کلان شهر رو پرداخت کنه این عرف همجای دنیا هستش تمام منابع کشور رو شما صرف کلان شهر ها میکنید و شهر های کوچیکی از رونق میفته بعد بازم مردم به کلان شهر مهاجرت میکند و باز مشکل رو مشکل
ناشناس۲۹۶۳۲۰۴۱۳:۲۴:۲۱ ۱۴۰۲/۱/۶
صاحبان املاک خالی و تولیدکننده های کلان مسکن هرگز راضی به کاهش قیمت مسکن نخواهند شد.
ناشناس۲۹۶۳۲۲۱۱۳:۴۳:۳۲ ۱۴۰۲/۱/۶
غول تورم فقط با تعطیل کردن بانکهای خصوصی از بین میره ادرس غلط ندیم
ناشناس۲۹۶۳۲۲۴۱۳:۴۵:۰۱ ۱۴۰۲/۱/۶
هر چقدر هم مسکن بسازید باز هم قیمت مسکن پایین نمیاد. چونکه بدلیل عدم وجود صنعت و تجارت در ایران مسکن و خودرو کالای سرمایه شده اند و مردم برای عدم کاهش ارزش سرمایه های خود مسکن و خودرو می خرند. همین امروز 4 میلیون آپارتمان خالی در ایران وجود دارد.
ناشناس۲۹۶۳۲۲۶۱۳:۴۶:۴۲ ۱۴۰۲/۱/۶
مسکن و به تبع آن ، اجاره . عمده دلیل گرانفروشی ها ، اجاره های بالا است و این اجاره ها مسلسل وار گرانی را به سایر حوزه ها منتقل می کند . صفر تا صد ساخت مسکن از زمین تا مصالح و کاگر و بنا و مهندس ، داخلی است . اوضاع را ببینید ..
ناشناس۲۹۶۳۲۵۱۱۴:۱۲:۱۶ ۱۴۰۲/۱/۶
با این قیمت مصالح مسکن بسازند هم خیلی گران هست در ضمن تهران که دیگه قفله .
ناشناس۲۹۶۳۲۵۴۱۴:۱۴:۱۷ ۱۴۰۲/۱/۶
نویسنده و استاد محترم توجه ننموده است که مسئله عرضه زمین قابل ساخت برای خانه های ویلایی (اگر از مشکلات و هزینه های ناشی از توسعه افقی شهرها صرفنظر کنیم) صرفا در شهرهای کوچک قابلیت اجرا دارد و در کلانشهرها امکانپذیر نیست. مثلا در تهران چه زمین قابل واگذاری مجانی وجود دارد؟ تمرکز ثروت در تهران باعث شده که در شعاع تا 200-300 کیلومتری تهران ویلاها برای ثروتمندان و یا افرادی که دنبال سرمایه گذاری هستند توسعه پیدا کنند و اصلا کاربری مسکونی به مفهومی که مشکل مسکن را حل کند نداشته باشد. مسئله گرانتر شدن مسکن در مناطق شمالی تهران و یا مناطق مرغوب کلانشهرها را باید در چاچوب اقتصاد معیوب حاکم بر کشور توضیح داد . به نظر می رسد کلی گویی در این مورد که الگوی ایرانی- اسلامی با بلندمرتبه سازی در تناقض است دلیل بر مقابله با آن حداقل در شهرهای بزرگ نیست. در سی چهل سال آینده با توجه به رشد منفی جمعیت در ایران و مشکلات اقلیمی و زیست محیطی جمعیت شهرهای کوچک را در نقاط مختلف ایران را کم خواهد کرد و مهاجرت به شهرهای بزرگ شتاب خواهد گرفت و با این روند مشکلات تراکم جمعیتی در کلانشهرها احتمالا برجا خواهد ماند. طرح هایی که به اندازه کافی در مورد آنها مطالعه نشده باشد می توانند آسیبهای زیست محیطی و مشکل آب را تشدید کنند. متاسفانه موضوعاتی که باید با مطالعات چند وجهی و جامع به مرحله تصمیم سازی و تصمیم گیری برسند را نمی توان با تعصب و کلی گویی نسخه پیچی کرد.
ناشناس۲۹۶۳۳۰۵۱۴:۵۸:۲۴ ۱۴۰۲/۱/۶
انبوه سازی دولتی ممنکه خودش تورم زا باشه همونطور که مسکن مهر بود
ناشناس۲۹۶۳۳۱۰۱۵:۰۰:۳۶ ۱۴۰۲/۱/۶
بیشتر به نظر می آید با برنامه ای که الف ارایه داده و رویکرد وام گرفتن از بانک ها، تشدید تورم داشته باشیم تا کاهش تورم!
ناشناس۲۹۶۳۳۳۶۱۵:۳۰:۲۸ ۱۴۰۲/۱/۶
تورم ناشی از عدم تعادل بین در آمدها و هزینه های دولت است که دولت را ناچار به چاپ اسکناس میکند . تا مسائل بین الملل ایران حل نشود همین است و بد تر هم خواهد شد .
محسن۲۹۶۳۳۵۳۱۵:۴۵:۲۸ ۱۴۰۲/۱/۶
۱۰۰ درصد اشتباه است.نقدینگی در دست مردم نیست.آدرس غلط ندهید.در دست شرکتها و نهادهای مختلف است که از خلق پول بیشتر عایدشان شده و سفته بازی میکنند.جراحی بزرگ اقتصادی از بانکها باید شروع شود .
ناشناس۲۹۶۳۴۱۳۱۶:۳۶:۳۳ ۱۴۰۲/۱/۶
غربیها برای کنترل تورم بودجه ریاضتی وعدم افزایش حقوق را می بینند وما برای مهار تورم قیمت دلار وسکه را افزایش می دهیم تا کسری بودجه را جبران کنیم بجای اینکه بودجه انقباضی بنویسیم وحقوق ها را برای یک سال افزایش ندهیم تا تراز کسری بودجه کم شود وتورم کاهش پیدا کند اما اینجا همه چیز برعکس هست حقوق ها را افزایش می دهند تا جلوی اعتراضات را بگیرند واز ان طرف همه را از جیب با سودش در می اورند وقیمت دلار وطلا را بالا می برند
ناشناس۲۹۶۴۲۵۶۱۰:۱۵:۵۱ ۱۴۰۲/۱/۷
دوست عزیز! بدون توجه به ظاهر قضیه افزایش حقوق، مشخص میشود که سال به سال عملا حقوقها کاهش یافته اند! مثلا در سال جدید، علی رغم افزایش به ظاهر ۲۰ درصدی حقوق، با توجه به تورم در حقیقت حقوق بیش از ۲۰ دزصد کاهش یافته! اکنون باید به بفهمید که در وضعیت کنونی کشور، افزایش حقوق معلول تورم است نه عامل آن. عامل اصلی تورم دلالی، رانت و مدیریت ضعیف مدیران اقتصادی است.
ناشناس۲۹۶۳۴۵۹۱۷:۲۰:۲۵ ۱۴۰۲/۱/۶
قرار بود،سالی یک میلیون مسکن ساخته شود؟! .
ناشناس۲۹۶۳۵۴۲۱۸:۳۹:۰۵ ۱۴۰۲/۱/۶
تورم باید کاهش یابد اما بعنوان رسانه بروید از مسئولان برنامه بخواهید
امیر حسین۲۹۶۳۵۵۳۱۸:۴۸:۵۳ ۱۴۰۲/۱/۶
آدرس اشتباه دادن نشان از نشناختن ریشه های تورم در اقتصاد ایران دارد. کوچک و چابک سازی دولت مهار افزایش بودجه جاری کنترل و تعطیل کردن بانک های خصوصی سه قفله کردن چاپخانه بانک مرکزی حسابرسی از کلیه بانک ها و برخورد با مدیران بانکی متخلف
ناشناس۲۹۶۳۵۷۴۱۹:۱۳:۳۹ ۱۴۰۲/۱/۶
عامل اصلی تورم افزایش شدید نقدینگی ،افزایش شدید تقاضای سرمایه ای روی بازار مسکن،بازار بی در وپیکر ارز،نبود شفافیت اقتصادی،نبود یک سیستم مالیاتی کارآمد و فساد اقتصادی میباشد،مهمترین عامل افزایش شدید نقدینگی است که علت اصلی آن سود بالای بانکی است،حالا چطور فرض کنید سود بانکی در کشور ما مثلا مثل آمریکا به جای 23درصدنیم درصد بود،حسابش رابکنید سود بانکی در ایران46برابر آمریکاست،خب حال چه اتفاقی میافتد،مافیای سرمایه داری که 80درصد نقدینگی کشور را در دست دارد هروز ثروتش چند برابر میشود و چون پول باد آورده بدست آورده برایش مهم نیست هر روز به یک بازار حمله میکند ، اقتصاد را میدرد و سیر هم نمیشود،راه حل چیست،کاهش سود بانکی در حد کشورهای پیشرفته و مبارزه بسیار جدی با دلالی وسفاه بازی تا پولهایی که احتمالا از بانک خارج شود به سمت بازار دلالی نرود،وگرنه اگر روال به همین منوال باشد،اگر سالی ده ملیون مسکن هم تولید شود باز مافیای سرمایه داری آنرا خریده واحتکار میکند.باید مثل همه کشورهای پیشرفته ازتقاضای مصرفی مسکن حمایت وبه شدت با تصویب قوانین مالیاتی با تقاضای سرمایه ای مسکن مقابله نمود،در زمینه بقیه کالاها مثل خودرو وطلا وارز و...هم باید همینکار را انجام داد.
ناشناس۲۹۶۴۲۳۹۱۰:۰۷:۰۹ ۱۴۰۲/۱/۷
وقتی میتوانی سود بانکی ایران را با سود بانکی آمریکا مقایسه کنی که دستمزدهای دو کشور مشابه باشد! در طول سالهای گذشته، مشکل اقتصادی و اجتماعی کشور، پرداختن یک وجهی به آنها بوده. مانتد به رخ کشیدن انرژی ارزان کشور بدون توجه به وضعیت معیشتی مردم.
محمد۲۹۶۳۷۵۹۲۲:۲۸:۵۷ ۱۴۰۲/۱/۶
غول تورم را با ساخت مسکن زمین بزنید غول تورم را با ساخت خودروی ارزان و با کیفیت زمین بزنید غول تورم را با مدیریت صحیح زمین بزنید غول تورم را با اقتصاد سالم زمین بزنید
ناشناس۲۹۶۳۷۸۸۲۳:۰۱:۱۶ ۱۴۰۲/۱/۶
مشکل ملت ایران با برخی مدیران این هست که راهکار این حضرات برای حل معضلات کشور به مثابه اختراع چرخ از نو است. شما میتوانید با صرف هزینه و زمان زیاد چرخ را از نو اختراع کنید منتها در همین مدت رقبای منطقه ای و فرامنطقه ای کشور با سرعت نور روی ریل پیشرفتشان در حرکتند و این یعنی عقب ماندگی عظیم!!! ....
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  2. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  3. اعتماد کنید و مطمئن باشید

  4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  5. نماز جمعه این هفته تهران به امامت حجت الاسلام صدیقی اقامه می‌شود

  6. این صدای اقتدار ایران است ...

  7. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  8. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  9. ارژنگ امیرفضلی و زندگی در شرایط سختِ تورنتو

  10. یک نکته قابل‌تامل در مورد توسعه قدرت نظامی ایران

  11. وحدت ملی با وعده صادق

  12. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  13. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  14. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  15. پشت‌پرده عقب‌نشینی صهیونیست ها از غزه

  16. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  17. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  18. درگیری لفظی علی دبیر و پیمان یوسفی روی آنتن زنده: شما تنت میخاره!

  19. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  20. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  21. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  22. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  23. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  24. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  25. رئیسی: فعالان اقتصادی از عددسازی‌ها در بازار نگران نباشند  

آخرین عناوین