رابطه با آمریکا به چه شرطی؟

سعید ونکی، گروه سیاسی الف،   4011116013 ۱۱۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۹ تکراری یا غیرقابل انتشار
رابطه با آمریکا به چه شرطی؟

«در دنیای سیاست، خوش‌بینی یا بدبینی خیلی معنا ندارد و باید واقع‌بین باشیم.» این جمله حسن روحانی در سال ۹۳ و در کشاکش مذاکرات هسته‌ای است؛ جمله‌ای صحیح که منطق حاکم بر آن قابل دفاع و البته از معدود اظهارات قابل دفاع رئیس‌جمهور پیشین ایران است که انتظار می‌رود حداقل پیروان حسن روحانی به آن پایبند باشند.

اما بهانه یادآوری این جملات چیست؟ موضوع به روایت مایک پمپئو، وزیر خارجه پیشین آمریکا در کتاب خاطرات خود از تلاش فرانسه برای ملاقات روحانی و ترامپ در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در سال ۹۸ باز می‌گردد که دستاویز یکی از رسانه‌های اصلاح‌طلب مبنی بر تایید سیاست‌ورزی دولت روحانی قرار گرفته است.

در کتاب پمپئو آمده: « مکرون قبل از نشست مجمع عمومی با رئيس‌جمهور تماس گرفت و ادعا کرد که می‌تواند با روحانی ديدار کند، اما به شرطی که رئيس‌جمهور ترامپ ابتدا خواسته روحانی برای امضای يک سند خاص قبل از اين نشست را امضا کند. به‌خاطر می‌آورم که رئيس‌جمهور گفت هيچ چيزی را امضا نمی‌کند. مکرون گفت اگر امضایی در کار نباشد، ديداری هم در کار نخواهد بود. اين مسئله باعث آزردگی رئيس‌جمهور ترامپ نشد و او گفت که گزينه‌های فراوان ديگری در اختيار دارد و همه کارت‌ها دست ماست. ترامپ می‌دانست که نردبان تنش‌ها دست ما بود. مکرون مخالفت کرد و گفت که کارت‌ها دست ايران است و به همين دليل ما در اين وضعيت قرار گرفته‌ايم. مکرون که هنوز عطش ديدار ترامپ ـ روحانی را داشت گفت که به سمت ايرانی‌ها خواهد رفت تا از آن‌ها بپرسد آيا بدون امضای اين برگه کاغذ  توسط رئيس‌جمهور آمريکا حاضر به ديدار با او هستند يا خير. اين باعث خشم ترامپ شد و گفت: بس کن! تلفن زدن به من را بس کن! از زنگ زدن به آن‌ها و التماس دست بردار. مثل يک دختر کوچولوی ضعيف هستی. کشورت را اداره کن وگرنه جليقه زرد‌ها اين کار را خواهند کرد. به آن‌ها بگو خودشان به من زنگ بزنند، خودت هم برو سراغ رسيدگی به جليقه‌زردها.»

این رسانه اصلاح‌طلب با اشاره به این خاطرات پمپئو، در تایید خط‌مشی و سیاست‌ورزی روحانی نوشته:« روسای جمهور آمريکا همواره به دنبال ديدار با مقامات تهران بودند. در ياد داريم که کلينتون راهرو به راهرو به دنبال محمد خاتمی در سازمان ملل بود تا با وی دست بدهد و اين روايت اخير هم نشان می‌دهد ترامپ هم تمايل زيادی داشت که با روحانی ديدار کند. آنچه در اينجا مبرز است اين است که آن روحانی که مخالفانش می‌گفتند غربگراست و هسته‌ای را فروخته، در دقيقه ۹۰ به دنبال گرفتن امضای رئيس‌جمهور ترامپ بر سر يک سند طلايی بوده است. سند طلايی که قطعا با امضايی طلايی از سوی رئيس‌جمهور آمريکا می‌توانست بسياری از معادلات را تغيير دهد. ترامپ قصد ديدار داشت اما بدون امضا. روحانی هم گفت نه و اين نه پاسخی است به تمامی تهمت‌هايی که به حسن روحانی وارد کردند. فارغ از اين ماجرا سوالی که به وجود می‌آيد اين است که حسن روحانی شيخ ديپلمات چه سندی را در دست داشت که قبل از دست دادن با رئيس‌جمهور آمريکا امضای وی را پای آن می‌خواست؟!»

و اما در این باب ذکر چند نکته مجمل کفایت می‌کند.

رویکرد واقع‌گرایانه در روابط بین‌الملل ایجاب می‌کند که فارغ از تعلقات ایدئولوژیک و یا دلبستگی‌ها به مسائل موجود نگریسته شود. جدا از نگاه خصمانه آمریکا به ایران و با در نظر گرفتن منطق واقع‌گرایی، اگر تجربه ارتباط با آمریکا و توافق با این کشور وجود نداشت شاید راندن این تفاسیر موضوعیت داشت. اما وقتی تجربه آزموده‌شده برجام و شکست منطق حاکم بر آن پیش روی ماست، قطعاً چنین ایده‌ای گره‌گشا نخواهد بود. آمریکا یک توافق رسمی و با پشتوانه قطعنامه سازمان ملل‌متحد را به سادگی نقض کرد و از آن خارج شد؛ بدون هیچ گونه هزینه‌ای.

حال چگونه نتیجه‌گیری می‌شود که پس از این تجربه و مسیر‌ طی‌شده، صرف تحقق یک دیدار و امضای طلایی!! از سوی رئیس‌جمهور آمریکا می‌توانست بسیاری از معادلات را تغییر دهد؟! آیا از این قسم امضاهای طلایی در برجام کم بود؟ آیا امکان پاره‌شدن توافق امضا‌شده ترامپ وجود نداشت؟ اگر نفس دیدار واجد اهمیت است، ملاقات ترامپ و رهبر کره‌شمالی که یک تابوشکنی بزرگ بود و از سوی همین رسانه‌ها هم مورد ستایش قرار گرفت، چه دستاوردی به همراه داشت؟

اگرچه برخی جریان‌های سیاسی، مدافع برقراری رابطه با آمریکا و شکستن این بن‌بست موجود هستند اما در همین چهارچوب هم، چنین اقدامات صرفاْ نمایشی آورده‌ای به همراه نداشته و سطح نزاع ایران و آمریکا را کاهش نخواهد داد. از دریچه واقع‌گرایانه، شکست بن‌بست ایران و آمریکا در صورتی ممکن است که موازنه کنونی به هم خورده و به سمت متعادل‌شدن میل کند. اگرچه این توازن هیچ‌گاه به صورت برابر و به دلیل واماندگی تاریخی برقرار نخواهد شد اما می‌توان وضعیت کنونی را تغییر داد و این مهم جز با تولید قدرت سخت و تهدید منافع آمریکا به دست نخواهد آمد. در این صورت است که رابطه با آمریکا منطقی و در چهارچوب مشخصی قابل‌دفاع تلقی می‌شود اما تا زمانی که اقدامات آمریکا یک‌سویه بوده و هیچ‌هزینه‌ای را برای این کشور در برنداشته باشد، در بر همین پاشنه خواهد چرخید.

رابطه با آمریکا نه شر مطلق است و نه خیر تام و تمام و در محدوده‌ای و با شرایطی قابل دفاع است. اگر صورت‌بندی درستی از نزاع موجود و ریشه‌های شکل‌گیری آن داشته باشیم هیچ‌گاه چنین تاویلات کاریکاتور‌گونه‌ای بیان نمی‌شود.

دیدگاه کاربران

علی۲۸۹۳۴۳۹۰۹:۲۳:۴۸ ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
تموم شد صحبتات؟ دلار چند ؟!!
ناشناس۲۸۹۳۶۴۵۱۲:۳۷:۰۵ ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
رابطه با تمام کشورها به شرط ایجاد منافع همه جانبه برای کشور و مردم . در کشوری که امور حکومتی در انحصار یک خانواده یا یک گروه خاص بیفتد حتما رابطه با کشورهای قدرتمند رابطه استعماری میشود چون مسئله فقط منافع حاکمیت است و در کشوری که حکومت بین اکثریت مردم گردش کند فقط منافع کشور و مردم در رابطه ها مورد نظر قرار میگیرد .
ناشناس۲۸۹۳۶۷۹۱۳:۰۵:۳۶ ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
آیا می دانید چند کشور در دنیا با آمریکا رابطه سیاسی ندارند؟
ناشناس۲۸۹۳۶۹۸۱۳:۲۱:۱۴ ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
در حال حاظر فقط چهار کشور بوتان، ایران، کره شمالی و سوریه با آمریکا رابطه سیاسی ندارند. ایران و آمریکا در سال 1850 یکدیگر را به رسمیت شناختند. روابط دیپلماتیک در سال 1883 برقرار شد و در سال 1980 پس از انقلاب 1357 ایران با گروگان‌گیری در سفارت ایالات متحده آمریکا متوقف شد.
ناشناس۲۸۹۳۷۵۵۱۳:۵۱:۳۲ ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
اصلاح طلبانی همچون اصغرزاده و عباس عبدی و حمید ابوطالبی و معصومه ابتکار و غیره که از دیوار سفارت امریکا بالا رفتن باید در این مورد پاسخگو باشند.
ناشناس۲۸۹۳۷۷۲۱۴:۱۰:۵۹ ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
دوست عزیز، بسیاری از مسئولان حال حاضر که حتی در دولت سیزدهم و و دیگر ارگانها مشغول به کار هستند، جزو این دانشجویان بودند.
ناشناس۲۸۹۳۸۵۲۱۵:۰۴:۱۶ ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
دوست عزیز لطفا نام ببرید کدام مسئول دولت سیزدهم در ماجرای تسخیر سفارت امریکا دست داشتند ؟!
ناشناس۲۸۹۳۸۹۸۱۵:۳۷:۴۵ ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
** مساله اولِ کشور حذف سربازی اجباری است تا همه جوان ها بتوانند مشغول کار شوند و فقر در کشور از بین برود.
ناشناس۲۸۹۳۹۶۶۱۶:۱۵:۴۵ ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
معصومه از دیوار بالا نرفت از در وارد شد.
ناشناس۲۸۹۴۰۰۲۱۶:۳۴:۰۳ ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
وزیر جهانگردی، عزت الله ضرغامی از دانشجویان پیرو خط امام بود.
ناشناس۲۸۹۴۸۵۵۲۱:۳۰:۲۲ ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
والبته معنی حمله به سفارت هر کشوری یعنی حمله وتصرف بخشی ازخاک آن کشور و گروگان گرفتن سفیر و دیگر کارکنان آن یعنی به اسارت گرفتن واین یعنی اعلام جنگ به آن کشور !! حالا بگویید آغازگر جنگ ایران وآمریکا که البته به دست عراق وبه نیابت از آمریکا صورت گرفت کدام طرف بود ایران یا آمریکا ؟
پاسخ به علی۲۸۹۳۷۶۴۱۳:۵۸:۱۴ ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
حذف دلار از مبادلات تجاری کشور و انعقاد قراردادهای دو جانبه پولی با کشورهای دوست بهترین راهکار بی اثر کردن تحریمهای ظالمانه امریکاست.
ناشناس۲۸۹۳۶۸۱۱۳:۰۸:۱۸ ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
برقراری رابطه با آمریکا به نفع چه گروه و یا کشورهایی است؟ نبود رابطه با آمریکا به نفع چه گروه و یا کشورهایی است؟
ناشناس۲۸۹۳۷۲۳۱۳:۳۳:۵۸ ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
رابطه سیاسی میان کشورها «هندوانه» نیست که به شرط چاقو باشد! رابطه سیاسی یک ضرورت و اصل مهم در دیپلماسی امروز دنیا است. مسلماً و به یقین، نبود رابطه سیاسی خسارات بار است.
ناشناس۲۸۹۳۶۸۴۱۳:۱۱:۱۵ ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
رابطه ایران و آمریکا از تاریخ 13 آبان 1358 قطع شده است. اگر این رابطه هرگز قطع نمی شد، اکنون شرایط ایران و دنیا چه گونه بود؟
ناشناس۲۸۹۳۷۴۶۱۳:۴۷:۴۶ ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
احتمالاً صدام حسین به ایران حمله نمی کرد. بسیاری بر این باورند که صدام با چراغ سبز آمریکا و در شرایطی که سفارت آمریکا در کنترل دانشجویان بود، به ایران حمله کرد. عراق در 31 شهریور 1359 به ایران حمله نظامی کرد. دیپلماتهای آمریکا در روز سی‌ام دی 1359 آزاد شدند.
ناشناس۲۸۹۴۸۸۱۲۱:۳۸:۲۲ ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
قطعا همین طورهست ! چند بار این نظر را فریتادم اما منتشر نشد. آمریکا نمی خواست در ارتباط با حمله به سفارتش خودش را درگیر جنگ با ایران بکند برای همین یک دعوای دیرینه بین ایران وعراق را مجددا زنده کرد و با این کار انتقام حمله واشغال سفارتش را گرفت بدون اینکه قطره ای خون از دماغ سرباز آمریکایی بریزد !
ناشناس۲۸۹۳۷۶۱۱۳:۵۳:۵۹ ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
قبل از انقلاب که با امریکا رابطه خوبی داشتیم یانکی ها 50 درصد نفت ایران را مُفت می بردند و با کاپیتولاسیون تحقیرمون می کردند و فقر و زاغه نشینی در کشور بیداد می کرد.
ناشناس۲۸۹۳۷۷۹۱۴:۱۵:۲۷ ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
مدرک شما برای فروش نفت ارزان به آمریکا چیست؟ اتفاقاً ایران در سال 1339 یکی از پایه گذاران اوپک بود. که باعث افزایش شدید قیمت نفت در دنیا شد.
ناشناس۲۸۹۳۸۵۸۱۵:۰۶:۱۷ ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
امریکایی ها 50 درصد نفت ایران را مجانی می بردند و اسناد اون در شرکت نفت موجود است.
امیر۲۸۹۳۸۱۴۱۴:۴۲:۴۵ ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
اول اینکه با کدوم مدرک میگی پنجاه درصد رو بردن؟ فرض که ببرند و بخورند پنجاه درصد دیگه بر فرض روزی ده میلیون بشکه نفت میشه پنج میلیون بشکه ... الان با تخفیف و بگیر و ببند روزی هفتصد هزار فروش بره یا نره ... هیچ جا هم تحریم نبود گردشگری و صادرات و ..... پیشرفت میکرد الان بحث روز شده قیمت تخم مرغ و مرغ و برنج بین مردم پایین شهر این حق مردم نیست
ناشناس۲۸۹۳۸۶۱۱۵:۰۸:۱۱ ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
در دوران طاغوت روزانه 6 میلیون بشکه صادرات نفت داشتیم اما مردم محتاج نون شب شون بودند و بدون تحریم تورم 2 رقمی داشتیم.
ناشناس۲۸۹۵۵۷۸۰۸:۲۵:۴۴ ۱۴۰۱/۱۱/۱۹
این یک دروغ بزرگ است.ایران یک بشکه هم نفت رایگان به آمریکا نمی‌داد و همه را با قیمت روز می‌فروخت.آمار تولید و درآمدهایش در بانک مرکزی موجود است.
ناشناس۲۸۹۳۶۸۹۱۳:۱۶:۵۰ ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
تعداد دانشجویانی که سفارت آمریکا را تصرف کردند، 400 نفر بود که به دانشجویان پیرو خط امام معروف هستند. بعد از 43 سال نظرشان در مورد آن رویداد چه است؟ آیا نظرخواهی در این مورد صورت گرفته است؟
ناشناس۲۸۹۳۷۶۲۱۳:۵۶:۰۳ ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
وضعیت کنونی نتیجه مدیریت 34 ساله تکنوکرات های وارداتچی غربگدا در کشور است.
ناشناس۲۸۹۳۷۶۵۱۳:۵۸:۳۰ ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
ابراهیم اصغرزاده، طراح اصلی تسخیر سفارت امریکا، رضا سیف‌اللهی، محسن میردامادی، حبیب‌الله بی‌طرف و رحیم باطنی شورای مرکزی دانشجویان را تشکیل می‌دادند. سعید حجاریان، معصومه ابتکار، عباس عبدی، کمال تبریزی، فروز رجایی‌فر، علی‌اصغر زحمتکش، محمد هاشمی اصفهانی، اکبر رفان، محسن امین‌زاده، رحمان دادمان، شمس‌الدین وهابی، وفا تابش، محمد نعیمی‌پور، حسین شیخ‌الاسلام، احمد حسینی، محمد چمنی، عبدالحسین روح‌الامینی، عباس ورامینی، حسین شریف‌زادگان، عزت‌الله ضرغامی، محمدعلی جعفری، حسین دهقان، رجب‌بیگی از دانشجویان پیرو خط امام بودند که بعدها مسئولیت های مهم گرفتند. محسن وزوایی، حسین علم‌الهدی، محمد فاضل، علی حاتمی، علی صبوری، علی‌رضا هادی‌پور، حسین شوریده، غلامحسین بسطامی، حسین بهادری، فضل‌الله عابدینی، حمید صفایی و جلال شرفی با شروع جنگ تحمیلی در جبهه‌های جنگ حاضر شده و به شهادت رسیدند.
ناشناس۲۸۹۳۸۵۰۱۵:۰۲:۲۶ ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
پشیمونن
ناشناس۲۸۹۴۱۲۱۱۷:۳۳:۰۰ ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
اصلا شما فرض کن در جریان یک انقلاب و نبود نیروی نظامی منسجم، 43 جوان بی تجربه سیاسی در محدوده سنی 18 تا 22 سال، به سفارتی حمله کردند، بعد هم تحت تاثیر هیجانات و بی تجربه بودن سیاسیون و عدم تثبیت قدرت مرکزی در کشور و سهم خواهی گروه های مختلف و ... 1 سال داستان طول کشید، یعنی 4 دهه زمان کافی نبوده تا یک سیستم متمرکز بتواند ترکش ها را جمع آوری و زخم ها را بهبود بخشد، برعکس هر ترکش را تبدیل به یک مین و بعد نارنجک و بعد آرپی جی و کم کم بمب یک تنی کرده است! همه دلیل رفتار امروز هم فعالیت 43 سال پیش تعدای جوان 18 تا 22 سال بوده!!!
ناشناس۲۸۹۳۹۰۲۱۵:۴۰:۰۹ ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
آمریکا هرگز اون جوری که دبی امارات و ژاپن و کره رو سرمایه گذاری کرد و کشورشون رو با پول آمریکا ساختند در ایران نخواهد کرد. هرگز اجازه پیشرفت از یک حد کمی بیشتر به ایران نمیدهند. توانایی های خودتون کم آورد افتادیم دنبال امریکا؟ دلار چند حالا
ناشناس۲۸۹۳۴۴۱۰۹:۲۷:۳۶ ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
وقتی تجربه آزموده‌شده برجام و شکست منطق حاکم بر آن پیش روی ماست، قطعاً چنین ایده‌ای گره‌گشا نخواهد بود.... اگر تجربه توافق برجام روحانی ناموفق بود چرا اصرار می کنید که به همان توافق برگردید. اگر راه دیگری بلد هستید جلوی پای مردم ایران بگذارید. تورم 40 درصدی بدون امید به آینده بهتر
ناشناس۲۸۹۳۵۳۵۱۰:۵۶:۱۱ ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
برجام ناموفق بود به این دلیل که تضامین لازم را از دشمن نگرفتن دولت جدید بدون تضمین لغو موثر تحریم ها توافق خسارت بار نخواهد کرد.
ناشناس۲۸۹۳۶۰۶۱۲:۰۱:۰۳ ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
در توافق های جهانی چیزی به نام تضمین وجود ندارد
ناشناس۲۸۹۳۶۹۰۱۳:۱۷:۰۴ ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
توافق بدون تضمین 2 ریال هم ارزش ندارد.
ناشناس۲۸۹۳۷۲۴۱۳:۳۴:۱۸ ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
حتی برای معامله یک خانه یا ماشین هم حق فسخ و ضرر زیان تعیین می کنند چطور معامله برجام بدون تضمین امضاء شد ؟!
تضمین۲۸۹۳۶۴۸۱۲:۳۹:۵۸ ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
در سیاسیت هیچ تضمینی وجود ندارد فقط میتونید گام به گام پیش برین همین روسیه هم تضمین کتبی در سازمان ملل داده بود که به اوکراین حمله نکنه در عوض اوکرایت کلاهک هسته ای هاش رو از بین ببره چی شد اوکراین از بین برد اما روسیه زیر تضمین زد سیاست همینه
ناشناس۲۸۹۳۷۴۰۱۳:۴۴:۵۲ ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
یکی از دلایل اصلی شکست برجام این بود که دولت روحانی تعهدات ایران را سریع اجرا کرد و گام به گام با توجه به لغو تحریم ها پیش نرفت.
ناشناس۲۸۹۴۹۰۰۲۱:۴۴:۰۴ ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
اسمش هست توافق در نتیجه نه ایران ونه طرفین مذاکره هیچکدام تضمین ندادن .
ناشناس۲۸۹۳۵۵۲۱۱:۰۷:۳۵ ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
در دولت حجت الاسلام هاشمی که تحریم بانکی و نفتی نبود چرا نرخ تورم 51 درصد و قیمت ارز و طلا و مسکن و بنزین چندین برابر شد ؟!
ناشناس۲۸۹۳۶۱۳۱۲:۰۴:۱۰ ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
چون اون زمان به دلیل جنگ تمام خزانه خالی شده بود و زیرساختها و چاههای نفت و کارخانجات و...بمباران شده بود و از صفر باید شروع می کردند.
ناشناس۲۸۹۳۶۹۴۱۳:۲۰:۱۲ ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
تورم 51 درصدی و چندین برابر شدن نرخ دلار و طلا و مسکن و غیره در دولت هاشمی 7 سال بعد از پایان جنگ رُخ داد و هیچ ربطی به جنگ نداشت.
ناشناس۲۸۹۴۱۳۲۱۷:۳۷:۴۱ ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
دوستمان اشاره کردند که خزانه خالی بود، برای ساختن پول چاپ کرد، اثرش روز به روز نمایان تر شد. فراموش نفرمایید آقای هاشمی هر قدر هم که فرد با استعدادی بوده باشد، رزومه قبل از انقلابش روحانی بودن و فعالیت مدنی است، بعد 7 سال فرمانده جنگ بوده، بعد هم شده رئیس جمهور، ایشان همانقدر هم که توانست جلو برود از روی استعداد فردی بوده، نه دانش مرتبط و نه رزومه مرتبط.
ناشناس۲۸۹۵۳۱۸۲۳:۵۵:۳۲ ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
چرا در زمان 8 سال جنگ تحمیلی با وجود هزینه بالای جنگ خزانه کشور خالی نبود و تورم نداشتیم ؟!
ناشناس۲۸۹۳۷۲۱۱۳:۳۱:۴۶ ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
تورم 51 درصدی و افزایش چندین برابری نرخ ارز و طلا در سالهای 73 و 74 اتفاق افتاد و اصلا ارتباطی با جنگ نداشت.
ناشناس۲۸۹۳۷۲۸۱۳:۳۵:۳۷ ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
مشکلات اقتصادی دولت هاشمی بدلیل اجرای سیاست اقتصاد نئولیبرالی بود این سیاست اقتصادی حتی در کشورهای غربی هم شکست خورده است.
ناشناس۲۸۹۳۵۵۸۱۱:۱۰:۵۴ ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
حتی ترکمنچای هم نسخه فارسی داشت چرا برجام نداشت ؟!
ناشناس۲۸۹۳۷۸۱۱۴:۱۶:۲۷ ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
حالا به فرض برجام نسخه فارسی هم داشت آیا باعث می شد که ترامپ از برجام خارج نشه؟! اصولا ترامپ( شاید حتی به دلیل رویکرد نژاد پرستانه ) تمام توافق ها و قراردادهای اوباما را از بین برد.
ناشناس۲۸۹۳۸۶۵۱۵:۱۰:۵۶ ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
قول روحانی به موگرینی برای ماندن در برجام باعث شد تا ترامپ با خیال راحت از برجام خارج بشود.
ناشناس۲۸۹۳۸۶۷۱۵:۱۲:۱۳ ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
در هر صورت باید برای اطلاع همه مردم متن فارسی برجامو منتشر می کردند.
ناشناس۲۸۹۳۵۶۰۱۱:۱۱:۴۹ ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
درس عبرت برجام این بود که هرگز نباید به مذاکره و تعامل با دولتهای بدعهد و خبیث اعتماد کنیم.
ناشناس۲۸۹۳۵۶۵۱۱:۱۶:۵۹ ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
آمریکای جنایتکار در برخورد با جمهوری اسلامی از هر آنچه که در توان دارد دریغ نمی‌ورزد. هر دو حزبش هم این‌گونه‌اند.آن‌ها در صدد تصویب طرحی هستند که بر اساس آن‌، مقامات بلندپایه کشورمان و دفاترشان را در تمام کشورها تحریم نمایند. با همه این اوصاف در کشورمان احزاب غربگرایی داریم که به مجیز‌گویی این شیاطین مشغولند و از مسئولین می‌خواهند امتیاز بدهند و کدخدای آنان را راضی کنند!
ناشناس۲۸۹۳۵۷۸۱۱:۲۹:۵۶ ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
برجام تجربه ناموفق بود بدون شک اما وقتی ما تمام امتیاز‌ها را دادیم رفت و آنها در دستمان تف هم نینداختند و ادامه آن تنها پایبندی آنها به تعهدات و جبران مقداری از منافع ایران را در پی دارد چرا نباید به آن برگردیم؟
ناشناس۲۸۹۳۶۱۹۱۲:۰۹:۰۲ ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
روحانی و ظریف باید پاسخگو باشند چطور ترامپ بی هیچ هزینه ای از برجام خارج شد و تحریم ها را تشدید کرد ؟!
ناشناس۲۸۹۳۶۳۷۱۲:۲۴:۱۸ ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
دنیا بخصوص کشورهای وارد کننده نفت دیگر این روزها نگرانی از بابت صادرنشدن نفت ما ندارند چون دیدن که قیمت نفت بخاطر تحریم بالا که نرفت ارزان ترهم به دستشان می رسد.از تحریم ایران و روسیه هم کشورهای واردکننده و هم صادر کننده نفت راضی تر هستند . به زمستان سخت اروپا دلخوش بودیم نتیجه اش چه شد ... ؟ مبارزه با دشمن فقط با شعار و تهدید کافی نیست کمی تدبیر سیاسی لطفا
ناشناس۲۸۹۳۷۹۸۱۴:۳۱:۲۵ ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
قیمت جهانی نفت بعد از برجام به یک سوم کاهش یافت برجام به ضرر ایران تمام شد.
امیر شجاع۲۸۹۵۰۲۵۲۲:۱۴:۴۳ ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
این همه گفتن دروغ وتهمت زدن از برجام خارج شدن حالا میدونن به حرف های اروپایی ها وتروریست بین‌المللی اسرائیل دیکته شده گوش دادن اگه مسئولان هم فکری بکن مستقیم با آمریکا مذاکرات ادامه بدن وهیچ دخالتی کنار نباشه احتمالا 99درصد آمریکا به خواسته های جمهوری اسلامی ایران تن بده وتحریم های ظالمانه ای که یک طرفه بخاطر سنگ اندازی کشورهای حاشیه خلیج فارس وی عده بخاطر فضولی ضدانقلاب وتروریست های داخلی وی عده هم اسرائیل اروپا که جا پای خودشان سفت کنن تا جای که تونستن زدن این امکان وجود داره وقتی مستقیم مذاکرات در فضای باز دو کشور انجام بشه احتمالا تا 90 درصد کار انجام بشه هیچ کشور دیگه ای نباشد فقط همون چن کشوری که واقعا دوست دارن تحریم ها برداشته بشه مذاکرات روی ریل بیفته دارن میانجیگری میکنن اینها باشن بقیه اصلا اسمشون هم نباشه یک ماه کلا جمع می‌شوند
ناشناس۲۸۹۳۶۸۸۱۳:۱۶:۰۷ ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
همان افرادی که از برجام انتقاد میکردند و آن را ناموفق میخواندند الان دنبال احیای آن هستند پس باید از ظریف نیز حلال بود بطلبند
ناشناس۲۸۹۳۷۴۱۱۳:۴۶:۲۱ ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
ظریف و روحانی رفتن ایران دیگه بدون لغو موثر تحریم ها و تامین منافع ملی به دشمن باج نخواهد داد.
ناشناس۲۸۹۳۷۴۹۱۳:۴۸:۵۲ ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
ظریف حتی تفاوت واژه SUSPEND (تعلیق) و TERMINATE (لغو) را نمیدانست و اینگونه برجامش به خسارت محض تبدیل شد.
ناشناس۲۸۹۳۹۹۸۱۶:۳۰:۱۷ ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
می دانست تحریف می کنید. گفت در ضمائم را نخواندم.
ناشناس۲۸۹۵۳۲۰۲۳:۵۷:۰۸ ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
ظریف چطور متن برجام را نخوانده انرا امضاء کرده بود ؟!
ناشناس۲۸۹۴۵۷۰۱۹:۴۸:۵۰ ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
توروخدا شما برای ظریف کلاس زبان خصوصی برگزار کن .
ناشناس۲۸۹۳۹۱۲۱۵:۴۹:۱۰ ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
40 درصد؟ مطمئنی؟
ناشناس۲۸۹۳۴۴۳۰۹:۳۱:۴۱ ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
رابطه داشتن رو نمیدونم ولی رابطه نداشتن به شرط بدبختی یه ملت
بنده خدا۲۸۹۳۴۴۸۰۹:۳۲:۵۴ ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
بقول شما رابطه با امریکا نه شر مطلق است نه خیر تام و تمام ..... هر منطقی که در رابطه با روسیه ، چین ، انگلستان و سایر دول عالم داریم باید در رابطه با امریکا داشته باشیم دست از این بچه بازی ها بردارید و برای حل مشکلات پیچیده در روابط خارجی خود با دنیا روابط خود را با امریکا و همه دول دنیا عادی کنیم خیلی موضوع رو پیچیده نکنید و به رقبا انگ غرب زده گی وادادگی نزنید . روابط عادی فقط روابط عادی تنش زدائی بخدا روسیه و چین کمتر از امریکا به ما ضربه نزده اند روابط مبتنی بر منافع ملی هیچ خطری برای ما ندارد . دست از لج بازی و بچه ابزی بردارید ..............
ناشناس۲۸۹۳۵۳۶۱۰:۵۷:۲۸ ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
چین و روسیه تحریم و تهدید و ترور نمی کنند دشمن اصلی ما امریکاست.
ناشناس۲۸۹۳۶۱۸۱۲:۰۷:۴۵ ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
اگر با چین و روسیه دشمنی کنی مطمئن باش رفتاری بدتر از آمریکا نشان میدن نمونه اش اوکراین
ناشناس۲۸۹۳۷۰۱۱۳:۲۲:۱۱ ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
ما با امریکا هیچ دشمنی نداریم اما تاریخ ایران از کودتای 28 مرداد 32 تا ترور سردار سلیمانی خباثت و شیطنت امریکا را نشان می دهد.
ناشناس۲۸۹۳۷۳۱۱۳:۳۷:۱۳ ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
زلنسکی دلقک کشورش را محل تاخت و تاز شرق و غرب قرار داد و زیرساخت های اوکراین را نابود کرد زیرا از سیاست چیزی نمی داند.
ناشناس۲۸۹۳۵۵۵۱۱:۰۹:۲۳ ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
امریکا باید دست از تهدید و تحریم و ترور و مداخله در امور داخلی ایران بردارد و به یک کشور عادی در دنیا تبدیل شود تا زمانیکه خوی قلدری و روحیه استکباری دارند تعامل با اونها ممکن نیست.
ناشناس۲۸۹۳۴۵۹۰۹:۳۹:۵۷ ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
اتکای زیاد به روسیه و چین بود که ما رو به اینجا رسوند.
ناشناس۲۸۹۳۵۴۱۱۱:۰۰:۳۲ ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
در دوران روحانی از طرف امریکا و اروپا تحریم بودیم با چین و روسیه هم رابطه نداشتیم و منزوی بودیم و اینگونه اقتصاد مملکت ته دره رفت.
ناشناس۲۸۹۳۴۶۴۰۹:۴۳:۴۴ ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
با هر شرطی
ناشناس۲۸۹۳۴۶۹۰۹:۴۹:۳۴ ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
لطفا یک مقاله هم درباره قیمت بدست آمده در اثر جنگیدن با امریکا رو هم سفارش بگیرید بلکه بتونیم این دو رو کنار هم تفسیر کنیم
ناشناس۲۸۹۳۴۷۸۰۹:۵۴:۲۵ ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
رابطه با امریکا هیچ کدام از مشکلات ایران را حل نخواهدکرد .مهم تقوی و خدا ترسی و پایبندی به اصول اساسی انقلاب و سازش ناپذیری و مدیریت و توانایی مدیران است و دولت آقای رییسی با کمک مجلس انقلابی و قوه قضائیه بزودی و بعد از آوار برداری مشکلات دولت روحانی قسمت عمده مشکلات کشور را حل خواهد کرد .بدون رابطه و تسلیم به دشمنان .
ناشناس۲۸۹۳۴۸۷۰۹:۵۹:۲۸ ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
الان کره جنوبی با قدرت سخت ،منافع امریکا را تهدید کرده که تونسته روابط متعادل و خوبی باهاش داشته باشه؟ یا ژاپن یا نروژ یا دهها کشور دیگه؟ نفرمایید اینها نوکر امریکا هستند چون بقیه حرفهاتونم زیر سوال میره! همه کشورهای درست و حسابی نوکر منافع ملی خودشون هستند.
ناشناس۲۸۹۳۵۴۶۱۱:۰۲:۴۶ ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
کره جنوبی و ژاپن مستعمره و گاو شیرده امریکا هستن زیرا نظامیان امریکایی هر کاری بخواهند در کشورها می کنند اما اونها جرات محاکمه این نظامیان را ندارند.
ناشناس۲۸۹۳۵۸۳۱۱:۳۳:۵۹ ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
نظامیان امریکایی به زنان و دختران کره ای و ژاپنی تجاوز می کنند و این مسئله بارها در رسانه ها بازتاب داده شد .
ناشناس۲۸۹۳۴۹۰۱۰:۰۴:۱۰ ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
الف جان جز این آقای ونکی کس دیگری نیست ؟ ما با نقطه نظرات ایشان کاملا آشنا شده ایم و واقعا بس است ایشان از اطلاح طلب ها بدش می آید و از اصولگرایان است ولی جامعه ایران از اصلاح طلب و اصولگرا عبور کرده بهتر نیست یک نویسنده ی به روز و شبیه افکار مردم به کار بگیری ؟ خسته شدیم واقعا به روز باش الف جان جناب ونکی اقلا ده سال از جامعه عقب است
ناشناس۲۸۹۳۴۹۱۱۰:۰۵:۵۰ ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
سپاه در از بین بردن و به هم ریختن سیاست‌های راهبردی آمریکا در منطقه نقش مهمی داشته و دارد و از سوی دیگر با کارهای بزرگ سپاه پاسداران توانسته‌ایم تحریم‌ها را دور بزنیم تا غربی‌ها نتوانند به آرزوی خود که زمین زدن ایران است برسند. بی‌جهت نیست که آمریکا و اروپایی‌ها به دنبال مهار سپاه هستند و درصدد برآمده‌اند که با قرار دادن نام سپاه در لیست تروریسم این نیروی مردمی نجات‌بخش را تحت فشار قرار بدهند.
ناشناس۲۸۹۳۴۹۶۱۰:۰۹:۰۲ ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
پیشرفت کشور در «اقتصاد مقاومتی» و خودکفا شدن است و منتظر نشستن برای رفع تمام تحریم‌ها؛ سرابی است که هر دولتی به دنبال آن برود قطعاً شکست خواهد خورد اگر چه تلاش عقلایی برای این قضیه لازمه سیاست و دیپلماسی است.
ناشناس۲۸۹۳۵۰۶۱۰:۲۱:۱۰ ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
استقلال یعنی ایران خودش برای خودش تصمیم بگیره بدون هیچ گونه تأثیرپذیری از خارجی ها حالا این تصمیم میتونه موافق نظر آمریکا باشه یا مخالفش .
ناشناس۲۸۹۳۵۰۸۱۰:۲۳:۱۳ ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
مهمترین سوال از اصولگرایان این بود که اگر برجام بد بود چرا از آن خارج نمی شوید و اگر برجام تاثیری در اقتصاد نداشت وضع فاجعه بار امروز از کجا ناشی می شود و اگر این تقصیر دولت روحانی است ، چرا مجلس انقلابی که دو سال با او هم دوره بود جلویش را نگرفت .
ناشناس۲۸۹۳۵۵۱۱۱:۰۶:۰۳ ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
برجام طوری منعقد شده که نه می توانیم از اون خارج بشویم و نه می توانیم در اون بمانیم و به یک بازی دو سر باخت برای ایران تبدیل شده وضع فاجعه بار کنونی هم نتیجه 8 سال فرصت سوزی دولت روحانی با برجام و غافل شدن از چین و روسیه و بلوک شرق است.
ناشناس۲۸۹۳۵۵۷۱۱:۱۰:۱۵ ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
به قول خود جان کری اگر برجام نبود دیوار تحریمهای ضد ایرانی فرو ریخته بود.
ناشناس۲۸۹۳۵۱۴۱۰:۳۴:۲۰ ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
جناب ونکی عزیز نوشته شما اگرچه خوب شروع شد ولی طبق معمول نه با توجه به واقعیات بلکه با توجه به نظرات خودتان که به نظر من اشتباه است تمام شد . اگر جمله آقای روحانی را مبنای بحث قرار دهیم که ظاهراً شما هم آن را قبول دارید باید پذیرفت که امور جهان بر اساس واقعیات میگذرد نه بر مبنای خواستها ، شعارها و آرمانها . اگر به ما هم برچسب غربگرا و غرب هراس نمیزنید باید خدمتتان عرض کنم تعاملات در دنیا بر اساس وزن کشورها برقرار می شود و واقعیت موجود میگوید کشوری با داشتن زیر 1 درصد وزن در تعاملات اقتصادی و سیاسی هیچگاه نمی تواند با کشوری با داشتن بالای 30 درصد وزن اقتصادی و در همین حدود توان نظامی و جایگاه ویژه در تعاملات سیاسی از موضع برابر وارد تعاملات شود . البته در یک نکته با شما موافقم و آن اینکه باید تولید قدرت کنیم ولی شما بگوئید آیا با این روش فعلی میتوان این کار را کرد ؟؟؟
ناشناس۲۸۹۳۵۷۹۱۱:۳۱:۲۹ ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
هاشمی با اعراب خاتمی با اروپا احمدی نژاد با امریکای لاتین روابط خوبی داشتند و رئیسی هم با 15 کشور همسایه و اسیای میانه روابط خوبی دارد اما روحانی با خودش هم قهر بود و کشور را در انزوا قرار داده بود و اقتصاد ایران را ویران کرد.
ناشناس۲۸۹۳۶۲۸۱۲:۱۲:۴۶ ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
مطمئنید آقای رئیسی با 15 کشور اطراف روابط خوبی دارد ؟ کدام کشور ؟ عراق که دستمان را گاز میگیرد یا آذربایجان که از هیچ فرصتی برای ضربه زدن به ما فروگذار نیست یا حتی طالبان که آب را برویمان بسته ؟؟
ناشناس۲۸۹۳۷۱۱۱۳:۲۵:۲۷ ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
در دولت رئیسی طلب 2 میلیارد دلاری ایران از عراق وصول شد و در تعامل با 15 کشور همسایه صادرات غیرنفتی در 1/5 گذشته 50 درصد افزایش یافت.
ناشناس۲۸۹۳۷۱۸۱۳:۲۸:۵۰ ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
در اثر تبادلات تجاری با کشورهای همسایه در 10 ماهه سال جاری صادرات غیرنفتی از 45 میلیارد دلار عبور کرد.
ناشناس۲۸۹۳۷۳۸۱۳:۴۲:۲۱ ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
در دولت روحانی صادرات نفت روزانه به کمتر از 100 هزار بشکه رسیده بود دولت رئیسی با تعامل با چین و روسیه صادرات نفت ایران به 1/5 میلیون بشکه در روز افزایش یافت و ارز حاصله به کشور اومد.
ناشناس۲۸۹۳۸۰۱۱۴:۳۳:۴۹ ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
بعد از 4 سال رشد اقتصادی منفی ، رشد اقتصادی کشور در یکسال گذشته 4 درصد مثبت شد این نتیجه تعامل دولت جدید با کشورهای دوست و همسایه است.
ناشناس۲۸۹۴۱۳۳۱۷:۳۷:۴۶ ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
حالت خوبه؟
ناشناس۲۸۹۴۶۸۷۲۰:۳۲:۰۱ ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
نه جون روحانی نبود .تندروها بودن
ناشناس۲۸۹۳۵۴۴۱۱:۰۱:۵۱ ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
دست از بازی با کلمات بردارید. تا وقتی با آمریکا تنش داریم وضعیت اقتصادی تغییر خاصی نخواهد کرد.
ناشناس۲۸۹۳۷۱۵۱۳:۲۶:۵۰ ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
قبل از انقلاب که با امریکا و اروپا روابط خوبی داشتیم چرا 80 درصد از مردم ایران زیر خط فقر بودند و زاغه نشینی در کشور بیداد می کرد ؟!
ناشناس۲۸۹۳۸۹۶۱۵:۳۴:۱۹ ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
80درصد نه!١٨٠درصدمردمً زيرخط فقربودن
ناشناس۲۸۹۳۹۳۰۱۶:۰۰:۲۴ ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
80 درصد از مردم ایران زیر خط فقر بودند؟! تو ایران بودی؟
ناشناس۲۸۹۳۵۷۷۱۱:۲۹:۴۲ ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
سوال اصلی این است: چرا شرایط اقتصادی کشور تا این حد نابه سامان است؟ مطمئن باشید گماردن کارهای بزرگ به آدمهای کوچک به صرف داشتن روابط خاص و مدارک بی مایه علت اصلی مشکلات است. اگر میخواهید کشور اصلاح شود آدمهای باسواد، باهوش، توانمند و هزار البته معتقد شدید به نظام و سرباز ایران را در رأس امور بگمارید. برقراری رابطه با ایالات متحده خواسته مردم نیست و نفعی هم ندارد. امروز چین و هند و روسیه و کشورهای مختلف میتوانند تجهیزات و کالاهای مورد نیاز ما را تامین کنند. قرن بیستم و تک قطبی ایالات متحده و اروپا تمام شد.
ناشناس۲۸۹۳۶۲۶۱۲:۱۱:۳۷ ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
وضعیت کنونی نتیجه 34 سال سوء مدیریت غربگدایان در کشور است.
سعید۲۸۹۳۵۹۷۱۱:۴۶:۲۵ ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
دیگر تفکرات و دلایل شما مهم نیست اقای ونکی شما و دولتتان و باقی حاکمیت یکدستتان کار خود را کنید مردم هم کار خودرا ببینیم تهش چه میشود!
ناشناس۲۸۹۳۶۱۷۱۲:۰۶:۴۰ ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
مشکل این مملکت اینه که باید با صاحبان پول و رسانه بر سر بدیهیات جدل کنیم و آخر کار هیچی به هیچی... مراجع عظام هم از سیاست خارجی کشور انتقاد کردند مرحوم صافی پیش از رحلت گفتند باید با دنیا تعامل کرد آقای جوادی عاملی هم چنین توصیه ای با رعایت عزت کشور داشتند منظور ایشان ارتباط با چین و روسیه نبود چرا که این ارتباطات برقرار است منظور ایشان حل مشکلات و اختلافات با غرب به رهبری امریکا بود وقتی جریان ارزشی شعار ممنوعیت روابط با امریکا سر میده در عمل ممنوعیت روابط اقتصادی نرمال با بیش از ۸۰ درصد کشورهای جهان رو به ملت تحمیل میکنه که دنباله رو محض سیاستهای اقتصادی امریکا هستند پس موضوع تنها امریکا نیست مغلطه نکنید. در شرایط تحریم حتی همکاری اقتصادی با شرکتهای تراز اول چینی که در امریکا بازار بزرگی دارند مثل سینوپک و CNPC و بسیاری از شرکتهای موفق چینی هم فراهم نیست چه رسد به اروپا و کره و ژاپن و سنگاپور و ... پس عوام فریبی رو متوقف کنید. در همین سایت الف قبلا مطلب ارزشمندی منتشر شد و توضیح داد چرا چین قادر نیست برخلاف تحریمهای امریکا در روزهای سخت شریک ایران باشه. نکته دیگه اینکه به تعداد کشورهایی که با امریکا در تعامل هستند نوع روابط با امریکا قابل تعریف است نوع رابطه عربستان، ترکیه، اروپا، چین، امریکای لاتین، عمان و ژاپن با امریکا هر یک متفاوت از دیگریست سیاه نمایی و سفیدنمایی این رابطه مطمئنا از منافع غیرملی ناشی میشه نه واقع بینی. وانگهی ارتباط داشتن و نداشتن با امریکا و متحدانش یک موضوع و مدام در شیپور دشمنی و اختلاف با امریکا و غرب دمیدن موضوع دیگریست که ما فعلا درگیر دومی هستیم
خراسانی۲۸۹۳۸۹۷۱۵:۳۵:۲۳ ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
یاکریم.برای‌گذرازاین‌به‌ظاهرمانعی‌که‌امریکاودول‌اروپایی‌‌پیش‌پای‌مردم‌شریف‌کشورم‌گذاشته‌راهی‌نیست‌جزانکه‌اتحادمردم‌بیشترشده‌مدیران‌توانمندباشرف‌که‌اولویتشان‌ایران‌وایرانی‌باشد‌زمام‌اموررابدست‌گرفته‌باتوکل‌به‌ایزدمنان‌‌وافق‌ترسیم‌شده‌ازجانب‌رهبرمعظم‌انقلاب‌کشوررامدبرانه‌‌به‌افق‌روشن‌‌هدایت‌کنندیقین‌بدانیدکه‌خون‌هزاران‌شهیدضامن‌این‌افق‌روشن‌بوده‌هست‌وخواهدبود.یاحق.
مجید۲۸۹۳۹۴۵۱۶:۰۶:۳۱ ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
بهترین تضمین این است که تضمین ذاتی باشد یعنی تضمین در اختیار خودمان باشد یعنی سانتریفوزهای ir6-ir8رو از کار نندازیم و فقط خاموش کنیم که هر موقع لازم بود فقط در چند ساعت گاز بهش تزریق کنیم هم چنین اورانیوم 20درصد و 60درصد تولید شده در مخازن مخصوص نگهداری شود بعنوان ضمانت در غیر این صورت تضمینی وجود ندار
مجید۲۸۹۳۹۹۶۱۶:۲۹:۲۱ ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
امریکا باید از موضع برابر با هاش مذاکره کنی در غیر این صورت هم مذاکره فایده نداره هم رابطه امریکا از نظر قدرت سخت الان نمیتونه کاری بکنه و الان با قدرت نرم در حال مقابله هست یکی از پارامترهایی که امریکا استفاده میکنه تحریم هست تحریم مانند یک اسلحه در دست امریکا ست هیچ وقت اسلحه خودش رو زمین نمیزاره در زمان مذاکره مانند کسی هست که امده مذاکره ولی اسلحه خودش رو گذاشته روی میز و بعد مذاکره میکنه هر زمان قبل از ورود به اتاق مذاکره اسلحه تحریم رو بیرون اتاق گذاشت و اومد داخل برای مذاکره اون موقع از موضع برابر میتونی با امریکا مذاکره کنی
ناشناس۲۸۹۴۰۸۷۱۷:۱۷:۳۴ ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
برای رابطه برقرار کردن با آمریکا نظر مردم را بپرسید. حتی سایت الف می تونه یک نظر سنجی آزاد انجام بده و نتیجه رو محرمانه به مقامات اعلام کنه. اگر چه که مقامات نظر مردم رو می دونن.
ناشناس۲۸۹۴۱۴۷۱۷:۴۱:۲۶ ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
آقای ونکی بهت تبریک میگم واقعا عجب روحیه جنگده ای داری با این کامنت هایی که دریافت می کنی بازهم می نویسی! واقعا من اگر جای شما بودم هیچ مقاله ای منتشر نمی کردم ودست نوشته هایم رو فقط در جمع همفکرانم توزیع می کردم که احساساتم به عنوان یک نویسنده جریحه دار نشه وکسی باشه که مقالاتم رو بخونه!
محمد۲۸۹۴۱۷۹۱۷:۴۷:۵۵ ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
دشمنی با امریکا به چه قیمتی.44ساله دارید با امریکا وهمه دنیا دشمنی میکنید .این دشمنی ومرگ مرگ گفتن چه سودی برای مردم وکشور داشته است.در این مدت چکار کردید که الان بگید به خاطر دشمنی با امریکا بوده وغیر از یک مشت شعاروخیالات واهی چیز دیگری عایدمان شده.بعداز44سال میتونید بگید ما یک خودکار تولید کردیم که ایران را به اسم این خودکار درهمه دنیا میسشناسند.تراز تجاری ایران در دنیا کمتر ازنیم درصد است.زهی خیال باطل از خواب غفلت بیدار شویم.دنیا داره کجا میره ما داریم به کجا میریم.اگر امریکا هیچ غلطی نمی توانست بکند دلار هنوز همان7تومان اول انقلاب بود.
رسول۲۸۹۴۶۶۱۲۰:۲۲:۳۲ ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
تاریخ رو پس نخوندی وقتی ما با امریکا دوست بودیم کشورمون هیچ پیشرفتی نداشته و همیشه بازیچه خارجی ها بوده. نه فقط ایران هر کشوری با امریکا دوست شده باعث از بین رفتن کشور خودش شده. بعد از انقلاب ایران تو همه چیز پیشرفت کرد تا وقتی که دولت غربگرایی روحانی اومد سر کار و چشم دوخت به خارجی ها و دیدیم ایران چه تاوانی رو داد. ایران یک کشوره وابسته نیست و میتونه تنهایی روی پای خود بایسته و نباید با پلیدی دوست بشه. جمهوری اسلامی همیشه سعی داشته با کشور های دیگه ارتباط داشته باشه اگر ایران میخواست تنها باشه نمی تونست انقد راحت قدرتمند بشه پس به بقیه هم نیاز داره. ولی اتحاد نباید جوری باشه که باعث نابودی ایران بشه. امریکا کشور یه که همیشه از بقیه سو استفاده کرده. اتحاد با چنین کشورهای آثار منفی خیلی بیشتری داره نسبت به وقتی که ما باهاش دشمنی کنیم. گفتی ۴۴ سال چه اتفاقی افتاده؟ از کشوری که تو همه چیز وابسته بوده تبدیل به کشوری شده که چندین کشور رو وابسته به خودش کرده و خیلی از کشور ها دوست دارن با ایران همکاری کنند. اونم کشورهایی که هیچ وقت به دیگران خیانت نکردن و به عهدشکن وفادار بودن. ایران و آمریکا وقتی صلح میکنن که امریکا از جنایت هاش دست برداره خسارت کشور ها رو پرداخت کنه ظلم رو بزاره کنار به مردم جهان خدمت کنه. خیلی از کشور هایی که الان با امریکا دوست شدن به مرور زمان امریکا رو دور میندازن. و آمریکا قدرت خودشو از دست میده و باعث نابودی خودش شده و متحدان کمش میشه.
ناشناس۲۸۹۵۱۲۳۲۲:۴۳:۲۶ ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
کتاب تاریخ برات کی نوشته؟ همه چیزو برعکس خوندی
ناشناس۲۸۹۶۳۷۳۱۵:۱۴:۳۹ ۱۴۰۱/۱۱/۱۹
حداقل آزاده باش و ببین صنایع مادر ایران مال چه زمانی است؟ ایران خودرو. شاهراه اصلی راه آهن. ذوب آهن و ... نمونه کشوری که رابطه با آمریکا داشتن کره جنوبی که یک شانزدهم ایران مساحت داره ولی تولید ناخالص ملی اش از ما بیشتر است و مردم دربدر دنبال محصولات تولیدی کره با دروغ گفتن که واقعیتها عوض نمیشه
ناشناس۲۸۹۴۳۵۸۱۸:۴۳:۰۲ ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
من اصلا برجام را درست نمیدونم اما اصل برقراری ارتباط و حل اختلافات را با هر کشوری ضروری میدونم فرقی هم نمیکنه کی اول زنگ بزنه. منافع ملی اولویت است و تولید قدرت سخت هم ایرادی نیست. فقط متوجه نشدم منظور آقای ونکی از تهدید منافع آمریکا برای برقراری ارتباط با آمریکا و غرب بود یا بیشتر کردن مشکلات خودمان در ارتباط با قسمت اعظم اقتصاد دنیا. اگر فکر میکنید با چین میتوانید روابط اقتصادی پایدار، مفید و موثر داشته باشید در حالیکه منافع شرکای تجاری او را تهدید میکنید، از زبان خود چینیها میگویم سخت اشتباه میکنید و چیزی از روابط بین الملل نمیدانید.
سینا۲۸۹۴۵۴۴۱۹:۴۰:۱۷ ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
هموطن .... مطمئن باشید تا رابطه با تمام کشورهای جهان اصلاح نشود اقتصاد ما هم درست نخواهد شد ... حتی اگر استاد اقتصاد رئیس جمهور بشود !
رسول۲۸۹۴۶۳۷۲۰:۱۰:۳۲ ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
هیچ کشور و حکومتی با اندازه ایران خواهان صلح جهانی نیست. ولی صلح نباید جوری بشه که با جنایتکاران هم دست بشیم. اتحاد بین خوب و بخوب درسته نه بین خوب و بد. هر کشوری با امریکا دوست شده خودشو نابود کرده هر کشوری چون امریکا جنایت کاره و به خاطر منافع خودش نه مردمش از بقیه کشور های سواستفاده کرده. هیچوقت خوب و بد با هم نمی تونن باشن. وقتی ایران با امریکا و انگلیس دوست بود تو هیچ زمینه ای پیشرفت نداشتیم. بعد از انقلاب رو پای خودمون ایستادیم. الان با وجود اینکه انقد پیشرفت کردیم. ولی وضعیت اقتصادی داغونه به خاطر مسئولین غربگرا است که توان داخلی رو کنار گذاشتند و چشم امید به امریکا دوختن. صلح حتی اگر هم مشکلات رو حل کنه ولی این صلح با ظلمت باشه موقتا به نفعمومنه ولی در اخر باعث نابودی خودمون میشه. من حاضرم سال ها مشکلات رو تحمل کنم ولی هیچوقت با جنایتکار ها دست دوستی ندم.
ناشناس۲۸۹۴۶۷۷۲۰:۲۶:۵۶ ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
مرگ برآمریکا.رابطه با شیطان رانمیخواهیم.
ناشناس۲۸۹۴۷۰۷۲۰:۳۸:۵۹ ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
ایناهای که به سفارت آمریکا حمل کردن .دانشمند بودن.اصلاپروفسوربودن..آینده نگر بودن...
حمید۲۸۹۴۷۵۱۲۰:۵۴:۵۳ ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
اگر می خواهید رای و نظر مردم را بدانید نظراتی که لایک بیشتر دارند می تواند نظر بیشتر مردم باشد و نظراتی که دیسلایک بیشتری می گیرند حرف اقلیت است. به شخصه معتقدم اکثر مردم موافق مذاکره با امریکا و تمام دنیا هستند و از سیاست چین گرایی و روسیه گرایی بیزارند. لطفا این نظر را برای نمایش تایید کنید تا افراد با لایک و دیسلایک تایید یا عدم تایید شان را مشخص کنند
ناشناس۲۸۹۵۵۵۶۰۸:۱۴:۴۷ ۱۴۰۱/۱۱/۱۹
باید این مسئله درک شود شود که امروزه اکثریت ملت ایران از آن فضای انقلابی و احساسی سالهای اول انقلاب دور شده اند و امروزه برخلاف آن سالها دنبال آرمانگرایی نیستند و خواهان یک زندگی عادی هستند و این زندگی فقط در شرایط آرامش قابل وصول است و یکی از راههای آرامش این است که در سیاست خارجی تنش زادی شده تا کشور به ثبات برسد و این باعث سرمایه گذاری خارجی و پیشرفت اقتصادی شود
محمود۲۸۹۵۸۸۴۱۰:۴۲:۳۹ ۱۴۰۱/۱۱/۱۹
سلام ، سردبیر محترم جامعه خبری تحلیلی الف، این آقای سعید ونکی تحصیلاتشون چی هست؟ هم در گروه سیاسی قلم میزنه و هم در گروه فرهنگی . آیا یک اسم مستعار برای نوشتن مقالات متعدد در گروهای مختلف «الف» هست؟
yektanetتریبون

آخرین عناوین