نوبت دهی پزشکان متخصص تهران با دکتریاب

گزارش بازرگانی، 137443،   4010919130

علم پزشکی امروزه زمینه‌ها و تخصص‌های فراوانی در خود گنجانده است که هرکدام برای بیماران مربوط به خود خدماتی را ارائه می‌دهند؛ یکی از این تخصص‌‌ها، مربوط به پزشکان داخلی است، که یکی از شاخه‌های سودمند تخصصی بالینی پزشکی به حساب می‌آید.

در این مقاله قصد داریم با دکتر متخصص داخلی، ویژگی‌ها، بیماری‌های مرتبط با آن و... آشنا شویم؛ بنابراین بهتر است که در ابتدا تعریفی مقدماتی درباره این تخصص داشته‌باشیم.

متخصص داخلی

دکتر متخصص داخلی، به پزشکانی گفته می‌شود که به عنوان متخصصین یک رشته مادر، بررسی، تشخیص و درمان طیف گسترده‌ای از بیماری‌های اثرگذار بر اندام‌های داخلی بدن را پوشش می‌دهند.

همین موضوع سبب شده‌است، که در میان طیف وسیعی از تخصص‌های پزشکی، بیماران و مراجعه‌کنندگان به مراکز درمانی پیش از همه به متخصصین داخلی اعتماد نمایند. از طرف دیگر، دلیل این میزان از اهمیت تخصص و مراجعه گسترده بیماران، پوشش طیف زیادی از بیماری‌های موجود توسط متخصصین این حوزه می‌باشد.

ویژگی‌های متخصص داخلی

در هرکدام از تخصص‌ها، پزشک مربوطه نیازمند است تا ویژگی‌های خاص خود را داشته‌ باشد؛ بنابراین در این نوشته نیز ویژگی‌های یک دکتر داخلی خوب را مورد بررسی قرار می‌دهیم. در رابطه با ویژگی‌های یک متخصص داخلی، می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  1. وظیفه اصلی این متخصصین، زیر نظر داشتن وضعیت بیمار در طولانی‌مدت است. در واقع پزشک در مواجهه با بیمار خود، باید به وسیله تجربه بالا، برنامه درمانی بلندمدت را به مراجع خود ارائه کرده و با استفاده از روش‌های درمانی مناسب، زمینه درمان را برای او فراهم کند.
  2. پزشک داخلی در طول روز با انواع بیماری‌ها مواجه خواهد بود؛ بنابراین لازم است که باید و با حوصله به معاینه افراد بپردازد. بسیاری از مراجعه‌کنندگان به این متخصصین، از درد شدیدی رنج می‌بردند؛ پس اگر دکتر مربوطه نیز با رفتار خود به آرام کردن بیمار کمک نکند، شرایط روحی بیمار بدتر می‌شود.
  3. متخصصین داخلی در هر مرحله از درمان، که از نیاز به دیگر متخصصین در مسیر درمان مطلع شوند، باید بیمار خود را به سایر متخصص‌ها ارجاع دهند؛ در این شرایط، پزشک داخلی در ادامه فرآیند درمان به‌عنوان یک مشاور بر روند درمان نظارت خواهد کرد.
  4. وی به عنوان مشاور در مسیر درمان، همواره شرایط بیماری‌های داخلی مراجعه‌کننده خود را بررسی می‌کند؛ بیمار نیز باید در هر مراجعه، تست‌ها و آزمایش‌های پزشکی خود را به دکتر ارائه نماید.
  5. پیگیری وضعیت بیمار، حتی پس از پایان دوره درمان، از دیگر ویژگی‌های این پزشکان است. وضعیت بیمار نباید پس از پایان دوره درمان نادیده گرفته شود، زیرا امکان بازگشت بیماری وجود دارد.
  6. به‌روز بودن اطلاعات پزشکی، از دیگر ویژگی‌های یک پزشک است. پیشرفت تکنولوژی در علوم پزشکی، مانند سایر علوم، کمک کرده است تا بیماری های مختلف سریع‌تر و راحت‌تر تشخیص داده شوند؛ لذا این امر کمک می‌کند تا درمان با کیفیت بیشتری صورت گیرد. پس متخصصین داخلی باید دانش علمی و عملی خود را متناسب با پیشرفت‌های علمی روز جهان منطبق کنند.

بیماری‌های مرتبط با متخصص داخلی

دکتر متخصص داخلی، یا پزشک داخلی، تخصص دارد تا در تشخیص، درمان و پیشگیری از تمام بیماری‌های مربوط به بزرگسالی به بیمار کمک کند و می‌تواند خدمات درمانی و مراقبتی بسیاری به ویژه در بیمارستان‌ها ارائه ‌دهد. اگر بخواهیم بیماری‌هایی که به حوزه فعالیت این متخصصین مربوط می‌شود را بررسی کنیم، نیازمند توضیحات بسیار طولانی است؛  بنابراین در این مقاله این بیماری‌های پرتعداد را نام برده و سه مورد از شایع‌ترین آن‌ها را توضیح می‌دهیم.

  • دیابت
  • فشار خون بالا 
  •  کلسترول بالا
  • اختلالات تیروئید
  • مشکلات گوارشی
  • رفلاکس معده
  • سنگ کیسه صفرا
  • سندروم روده تحریک‌پذیر
  • همروئوید
  • مشکلات کبد
  • هپاتیت
  • کبد چرب
  • سرطان کبد
  • بیماری‌های ریوی
  • آسم
  • سل
  • سرطان ریه
  • ذات‌الریه
  • برونشیت مزمن
  • عفونت تنفسی
  • یائسگی
  • میگرن
  • روماتیسم
  • آرتریت روماتوئید
  • نقرس
  • اختلالات استخوان
  • پوکی استخوان
  • سرطان استخوان
  • عفونت استخوانی

شایع‌ترین بیماری‌ها

همانطور که تا این قسمت از نوشته عنوان شد، متخصصین داخلی طیف گسترده‌ای از بیماری‌ها، که منجر به بروز مشکلات در اندام داخلی بدن می‌شوند، را پوشش می‌دهند. اکنون به سه مورد از بیماری‌های مربوط به دکتر متخصص داخلی، که نسبت به سایر موارد شایع‌تر هستند را مختصرا توضیح می‌دهیم.

1. فشار خون بالا

فشار خون بالا، که عموما علائم مشخص ندارد، با نام بیماری خاموش نیز شناخته می شود. آسیب قلب و عروق یکی از شایع‌ترین عوارض ابتلا به این بیماری می‌باشد؛ بنابراین بهتر است که بزرگسالان به‌طور منظم مورد چگاپ قرار گیرند.

ویزیت توسط پزشک، تنها راه تشخیص فشار خون بالا است و در صورت تشخیص این بیماری، متخصص داخلی داروهای فشارخون را برای بیمار تجویز می‌کند.

2. کلسترول بالا

کلسترول بالا به دلیل افزایش بیش از حد چربی‌ها در خون به‌وجود می‌آید. این بیماری نیز مانند فشارخون، علائم مشخصی ندارد و تنها با آزمایش خون قابل تشخیص می‌باشد.

در صورتی درمان نشدن کلسترول بالا، احتمال حمله قلبی و سکته افزایش پیدا می کند؛ بنابراین لازم است که با توصیه‌های پزشک داخلی، درمان این بیماری صورت پذیرد.

3. آلرژی

در صورت واکنش‌های غیرعادی بدن خود در مقابل غذاها و داروهای مصرفی، حتما به یک متخصصی داخلی مراجعه کنید. حدود 25 درصد از مردم جهان دچار آلرژی هستند، که با علائمی مانند آبریزش بینی، سرفه، خارش، عطسه و... بروز می‌کند؛ توجه داشته‌باشید که بی‌توجهی به آلرژی ممکن است خطرات متعددی را در پی داشته باشد.

زیرشاخه‌های تخصص داخلی

عموم تخصص‌های پزشکی، در زیرشاخه خود دارای فوق تخصص‌هایی هستند؛ پزشکی داخلی نیز بر همین اصل بنا شده است. دکتر متخصص داخلی در صورت ادامه تحصیل، می‌تواند فوق تخصص خود را در رشته‌های مختلف دریافت کند. در این نوشته به معرفی این زیرشاخه‌ها خواهیم پرداخت.

1. فوق تخصص گوارش و کبد

همان‌طور که از نام آن پیداست، فوق تخصص گوارش و کبد برای تشخیص و درمان مشکلات دستگاه گوارش و کبد می‌بیند. تمرکز این شاخه بر روی دستگاه گوارش، کیسه صفرا، مجاری صفراوی و پانکراس می‌باشد.

2. فوق تخصص غدد و متابولیسم

متخصصین غدد و متابولیسم، در رابطه با غدد و هورمون‌های آن دانش بالایی دارند. متخصصین این حوزه، متابولیسم و فرآیندهای شیمیایی موثر بر آن را ارزیابی می‌کنند.

3. فوق تخصص خون و سرطان

یکی دیگر از شاخه‌های تخصص داخلی، فوق تخصص خون و سرطان‌شناسی است؛ که به این متخصصین، انکولوژیست نیز گفته می‌شود. برای تشخیص و درمان انواع سرطان به این متخصصان مراجعه می‌شود و آن‌ها باتوجه‌ به گزارش‌های پاتولوژی، یک برنامه درمانی برای فرد مبتلا به سرطان در نظر می‌گیرند.

4. فوق تخصص نفرولوژی

بیماری‌های کلیوی در سراسر جهان در حال افزایش هستند و فوق تخصص نفرولوژی بر روی این مشکلات تمرکز دارد. مشکلات مربوط به کلیه‌ها، در حال حاضر دوازدهمین علت مرگ‌ومیر در جهان به‌شمار می‌رود. این متخصصان بیماری‌ها و مشکلات کلیوی حاد و مزمن را تشخیص داده و به مدیریت و درمان آن‌ها می‌پردازند.

5.  فوق تخصص ریه

فوق تخصص ریه در رابطه‌ با بیماری‌ها و مشکلات تنفسی تخصص بالایی دارد. هر بیماری که بخشی از سیستم تنفسی را از نای تا ریه‌ها درگیر کند، توسط متخصص ریه تشخیص داده شده و درمان می‌شوند

6. فوق تخصص روماتولوژی

متخصص روماتولوژی مسئولیت بررسی و درمان بیماری‌های روماتیسمی، آرتریت و سایر بیماری‌های مربوط به مفاصل، ماهیچه‌ها و استخوان‌ها را برعهده دارد. لازم به ذکر است، که بیش از ۱۰۰ نوع بیماری روماتیسمی وجود دارد و متخصص باتوجه‌به علائم و نشانه‌ها، بیماری را تشخیص می‌دهد.

مراجعه به پزشک داخلی

اگر شما نیز با خواندن این مقاله پی برده اید، که نیازمند مراجعه به یک دکتر متخصص داخلی هستید، لازم است که پیش از مراجعه به موارد زیر دقت نمایید:

  1. اگر اولین‌بار است به متخصص داخلی مراجعه می‌کنید، در صورت داشتن پرونده پزشکی قبلی آن را همراه داشته باشید.
  2. در اولین مراجعه خود، در صورتی که داروهای دیگری را برای بیماری قبلی خود مصرف می‌کنید، حتما آن ها را همراه خود داشته باشید تا دکتر متخصص از تجویز داروهای تکراری و یا احتمال تاخل دارویی پرهیز نماید.
  3. حتما یک دکتر داخلی خوب انتخاب نمایید، تا مراحل درمان را تماما توسط یک پزشک پشت‌سر بگذارید؛ مگر اینکه پزشک شخصا شما را به متخصصین دیگر معرفی نماید.
  4. اگر به متخصص داخلی جدید و یا قبلی خود مراجعه می‌کنید، لازم است که وضعیت روحی و جسمی خود در روزهای گذشته را برای پزشک بازگو نمایید.

اکنون که با نکات مهم این امر آشنا شدید، بهتر است که مرجعی برای آشنایی با بهترین متخصصین داخلی و سایر پزشکان برجسته را در اختیار داشته باشید. دکتریاب، سایت نوبت دهی اینترنتی پزشکان، در واقع یک موتور جستجوی آنلاین است که به کمک آن می توانید اسم پزشک، آدرس و شماره تلفن او را به راحتی پیدا کنید. از آنجا که ممکن است شما زمان زیادی را در راه رسیدن به مطب برای نوبت گیری و پذیرش از دست دهید، دکتریاب هم‌اکنون این امکان را را برای شما فراهم کرده است که در هر زمان به راحتی به پزشکان سراسر کشور دسترسی داشته باشید.

 

کلام پایانی

دکتر متخصص داخلی، پزشکی است که تشخیص و درمان طیف گسترده‌ای از بیماری‌های اثرگذار بر اندام‌های داخلی بدن را برعهده دارد. دانش این متخصصین شمار بسیاری از بیماری‌های مختلف را پوشش می‌دهد، که شاید فشار خون بالا، کلسترول بالا و آلرژی شایع‌ترین آن‌ها باشد.

اگر شما نیز به دنبال یک دکتر داخلی خوب هستید، یا قصد مراجعه به سایر متخصصین حوزه پزشکی را دارید؛ می‌توانید از خدمات آنلاین و نوبت اینترنتی دکتریاب استفاده نمایید، که امکان دسترسی راحت به پزشکان سراسر کشور را در هر زمانی فراهم نموده است.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

    2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

    3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

    4. این صدای اقتدار ایران است ...

    5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

    6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

    7. وحدت ملی با وعده صادق

    8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

    9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

    10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

    11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

    12. کمی دیر نیست؟

    13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

    14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

    15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

    16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

    17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

    18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

    19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

    20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

    21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

    22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

    23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

    24. اسراییل چه باید بکند؟ 

    25. علم‌الهدی: نباید بیکار نشست تا تنها دولت بیاید تلخی معیشت را از سفره مردم بردارد

    آخرین عناوین