زگیل تناسلی یعنی چه و راه های تکثیر آن چه چیزی است؟

گزارش بازرگانی، 135695،   4010910037

زگیل تناسلی یک بیماری ویروسی منتقله از طریق جنسی شده است که هر دو جنس را گرفتار می سازد.

زگیل تناسلی و مداوای نوین Hpv ،ویروس پاپیلوما انسانی یا زگیل تناسلی یک ویروس زیاد رایج است که بیشتر کسانی که به آن گرفتار می گردند  علایم کلینیکی یا مشکلی از دید تندرستی پیدا نمی کنند.

  • ویروس زگیل تناسلی چه چیزی است؟

افزون بر ۱۵۰ دسته از ویروس HPV وجود دارد که هر کدام با رقم مخصوصی که به آن تیپ گفته می شود مطرح می شوند. به ویروس HPV، پاپیلوم یا زگیل هم مطرح می گردد. زگیل ها، نوعی غده غیر سرطانی هستند. بعضی از ویروس های HPV باعث سرطانهای متفاوت مانند سرطان دهانه رحم، سرطان دهانه واژن، سرطان واژن، سرطان آلت مردان، سرطان ناحیه دهانه، سرطان حنجره، سرطان مقعد و… می شود.

در ۱۰ درصد مواقع این عارضه به دلیل ویروسی های پر خطر است که شانس سرطان را هم در مردان و هم در زنان زیاد می کند. زگیل تناسلی اکثراً به شکل بر آمدگی های تو پر و کم حجم در پوست یا مخاط ناحیه تناسلی ایجاد می شوند زیادترین روش جابجایی ،تماس جنسی  با فردی است که آلوده با ویروس است. همچنین ارتباط با ترشحات تناسلی و تیغ آلوده ، شنا در استخر یا جکوزی آلوده ، استفاده از توالت های فرنگی آلوده نیز احتمال انتقال بیماری را زیاد می کند. پزشک متخصص اورولوژی می تواند  با معاینه زگیل تناسلی را شناسایی کند .

  • شناسایی زگیل تناسلی:

جهت بررسی نوع سروتایپ ویروس HPV ضروری است از نمونه برداری و انجام HPV DNA PCR استفاده نمود. مبتلا شدن به زگیل تناسلی به نسبت گذشته بیشتر شده در حالی‌که این زگیل قابل جلوگیری است و توجه به برخی نکات، می‌توان مانع از ابتلا به آن شد.

  • جلوگیری از ابتلا به ویروس HPV :

به منظور پیشگیری از آن، پیش از هر چیز بایستی ارزش‌های اخلاقی را رعایت کرد و از داشتن شریک جنسی بدون مشکل نیز اطمینان داشت. افزون بر این، یکی دیگر از مواردی که می‌تواند تا حدود بسیاری از ابتلا به آن پیشگیری کند، زدن واکسن بوده است.

واکسن گارداسیل وجود دارد که در جلوگیری از این زگیل، نقش مهمی را ایفا می‌کند.

به منظور جلوگیری از ابتلا به دو تیپ زگیل تناسلی پر خطر با تیپ های ۱۶ و ۱۸ و دو تیپ زگیل تناسلی کم خطر با تیپ های ۶ و ۱۱ می توان واکسن گارداسیل را تزریق کرد. این واکسن برای خانم ها و پسران ۹ تا ۳۰ ساله قابل استفاده است.

باید بدانید که ویروس HPV در بدن ما جذب سلولهای خاصی می شوند و تنها قادر هستند روی آنها زنده بمانند که به آن سلولها، سلول های اپیتلیال اسکواموس گفته می شود.این سلول ها روی سطح پوست در نواحی مرطوب بدن مانند:واژن، دهانه واژن، دهانه رحم، مقعد، پوست ختنه گاه، مجرای پیشاب درون آلت مردان، مخاط داخل بینی، دهان، گلو، نای و نایچه، ناحیه داخلی چشم یافت می شود.

  • زگیل تناسلی در کجاست؟

زگیل تناسلی در نواحی مرطوب بدن رشد می کند. دلیل نامگذاری زگیل تناسلی این است که ناحیه تناسلی و اطراف مقعد را تحت تاثیر قرار می دهد. زگیل تناسلی را روی پوست و قسمت هایی از بدن که سطح مخاطی ندارند مشاهده نمی کنید. زگیل های تناسلی همیشه بد نیست؛ بلکه به دو دسته کم ریسک و پر خطر دسته بندی می شود.

  • درمان زگیل تناسلی در مردان و زنان:

بهترین و سریعترین و کم مبلغ ترین روش درمان آن استفاده از کرایو و فریز زگیلهای تناسلی است که بدون عارضه و به صورت سرپایی و بدون داشتن عوارض نامطلوب از جمله پخش ویروس در حنجره که در نوع لیزر مشاهده میشه یا در کوتر دیده میشه انجام می شود .

پس از شناسایی زگیل تناسلی اولین اقدام درمان خانمها توسط فوق تخصص اورولوژی از بین بردن زگیلهاست و در قدم بعدی بالا بردن ایمنی بدن جهت مقابله با این ویروس است .

بهترین راه برداشت زگیل در خانمها استفاده از لیزرهای گوناگون مثل CO2 است .

دکتر کیوان آقامحمدپور متخصص اورولوژی، فلوشیپ فوق تخصصی جراحی های آندوسکوپی و لاپاراسکوپی کلیه و مجاری ادراری،جراح و متخصص کلیه، ناباروری، دارای رتبه بورد اورولوژی کشور، عضو انجمن ارولوژی ایران و اروپا متخصص رشته اورولوژی (ارولوژیست) و فوق تخصص اورولوژی می باشد.



تلگرامفیس‌بوکتوییترلینکدیننسخه‌ی متنی
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین