وحشت لابی یهودی در آمریکا از قدرت گرفتن افراطی‌های اسرائیل

گروه جهان الف،   4010816040

بازگشت راست افراطی‌های اسرائیل ـ و فردی مانند «ایتمار بن غفیر» که از بازمانده‌های جنبش تروریستی «کاخ» است ـ به عرصه قدرت رژیم صهیونیستی، نگرانی بسیاری از اسرائیلی‌ها و نیز لابی یهودی در آمریکا را برانگیخته است.

وحشت لابی یهودی در آمریکا از قدرت گرفتن افراطی‌های اسرائیل

به گزارش الف، بعد از اعلام نتایج انتخابات کنست رژیم صهیونیستی که با پیروزی راست‌گرایان این رژیم و بازگشت «بنیامین نتانیاهو» رئیس حزب لیکود و نخست‌وزیر اسبق اسرائیل به عرصه قدرت همراه بود، نام «ایتمار بن غفیر» عضو افراطی کنست و یکی از دشمنان سرسخت اعراب که حزب او از نظر تصدی کرسی‌های کنست بعد از نتانیاهو و «یائیر لاپید» در رتبه سوم قرار دارد به شدت جلب توجه می‌کند. 

ایتمار بن غفیر که اغلب یورش‌های جمعی صهیونیست‌ها به مسجدالاقصی و انجام رفتارهای تحریک‌آمیز علیه فلسطینیان را رهبری می‌کند چند روز قبل از انتخابات درحالی که یک تفنگ در دست داشت در جریان درگیری صهیونیست‌ها و فلسطینیان در قدس اشغالی شروع به کتک زدن فلسطینی‌ها کرده بود. او همچنین عکسی از فرزندانش منتشر کرد که سلاح در دست داشتند و گفت بعد از انتخابات به فرزندانم روش برخورد با «تروریست‌ها» (فلسطینیان) را یاد می‌دهم!

طرفداران ایتمار بن غفیر نیز مانند خود او از صهیونیست‌های افراطی اسرائیل هستند که از نظر آنها همه فلسطینیان باید کشته شوند.

بن غفیر که بعد از انتخابات شرایط بهتری در کنست پیدا کرده اکنون به دنبال تصدی وزارت امنیت داخلی (پلیس اسرائیل) است و تأکید کرده که نیروهای پلیس اسرائیل در درگیری با فلسطینیان باید آزادی عمل بیشتری داشته باشند. 

اما گذشته از اینکه روی کار آمدن کابینه افراطی بنیامین نتانیاهو با حضور افرادی چون ایتمار بن غفیر چه تاثیری بر شرایط داخلی فلسطین اشغالی خواهد داشت، به نظر می‌رسد که تنش‌های موجود در روابط کابینه قبلی نتانیاهو با دولت دموکرات آمریکا به ریاست جو بایدن مجدداً تکرار شود. 

در سطح سیاسی، پیروزی راست‌گراهای رژیم صهیونیستی اساساً موجب نگرانی دولت بایدن می‌شود؛ چرا که از نظر دموکرات‌های آمریکا سیاست افراطی راست‌های اسرائیل تلاش‌های آمریکا برای مهار اوضاع انفجاری فلسطین اشغالی و گسترش روند عادی‌سازی تل‌آویو با کشورهای عربی را از بین می‌برد.

دولت فعلی آمریکا تأکید دارد که سیاست‌های این کشور در منطقه در خدمت منافع اسرائیل است اما افرادی همچون نتانیاهو با رویکرد افراطی خود به تاکتیک‌های آمریکا اعتقاد ندارند و در پرونده‌های حساسی چون ایران و برنامه هسته‌ای آن، ایالات متحده را تحت فشار قرار می‌دهند. درواقع نتانیاهو در جایگاه نخست‌وزیر رژیمی که به آمریکا نیاز دارد عمل نمی‌کند بلکه در تلاش است تا این کشور را مجبور به تبعیت از خواسته‌های خود کند. رویکرد افراطی نتانیاهو در تعامل با پرونده‌های داخلی و خارجی همسو با سیاست‌های «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق ایالات متحده بود و بر عکس دولت فعلی آمریکا به ریاست بایدن، تل‌آویو و واشنگتن در دوره ترامپ مشکلی نداشتند.

 با وجود اینکه دولت دموکرات آمریکا قبلاً درباره سیاست اسرائیل برای گسترش شهرک‌سازی و تشدید درگیری با فلسطینیان مخالفت کرده اما در اصل حمایت واشنگتن از رژیم صهیونیستی با روی کار آمدن هر حزبی، تغییری ایجاد نخواهد شد. 

اما آنگونه که نظریه‌پردازان آمریکایی معتقدند، مشکل فعلی دولت ایالات متحده و نیز لابی یهودی در این کشور ترس از گرایش جامعه اسرائیلی به سمت راست‌افراطی‌هاست که پیامدهای منفی زیادی خواهد داشت؛ به طوری که این رویکرد اسرائیلی‌ها با مقاومتی بی‌سابقه از جانب فلسطینیان مواجه می‌شود که نمی‌توان آن را مهار کرد.

بر اساس این نظریه، آمریکایی‌ها و لابی یهودی نگرانند در سایه تلاش‌هایی که از دهه‌های گذشته برای بهبود چهره اسرائیل و فراموش کردن جنایت‌های این رژیم علیه فلسطینیان انجام شده، راست‌افراطی‌ها با حضور افرادی چون ایتمار بن جفیر تاریخ سناریوهایی چون روز نکبت و قتل عام فلسطینیان را تکرار کنند و هویت آپارتاید و نژادپرست اسرائیل برای همه جهان دوباره فاش گردد.

ایتمار بن جفیر شاگرد «مئیر کاهانا» خاخام افراطی صهیونیست و بنیان‌گذار جنبش تروریستی «کاخ» است؛ جنبشی که در سال ۱۹۶۰ بر مبنای ایدئولوژی نژادپرستانه علیه اعراب تشکیل شد و خواستار آواره کردن فلسطینیان بود.

اما در مرحله فعلی ایتمار بن جفیر راه کاهانا را ادامه داده و از هر اقدامی برای هدف قرار دادن اعراب حمایت می‌کند. 

علاوه بر آن نگرانی‌هایی درباره پیامدهای این سیاست راست‌گرایان به رهبری بن جفیر بر آینده رژیم صهیونیستی نیز وجود دارد؛ به طوری که در طرف مقابل حامیان بن جفیر، گروهی از اسرائیلی‌ها معتقدند که این تحرکات افراطی منجر به تسریع روند نابودی اسرائیل از درون می‌شود. این مسئله موجب تعمیق شکاف و اختلاف در جامعه صهیونیستی خواهد شد.

ماه جولای گذشته زمانی که زمزمه‌های فروپاشی کابینه ائتلافی «نفتالی بنت» و یائیر لاپید شنیده می‌شد، اسرائیلی‌ها در جریان یک نظرسنجی توسط رسانه‌های عبری زبان اعلام کردند که نگران بازگشت نتانیاهو، بن جفیر و سایر احزاب راست اسرائیل به عرصه قدرت هستند؛ چرا که این مسئله علاوه بر گسترش اختلافات داخلی، آینده اسرائیل را نیز به خطر می‌اندازد. به طوری که ممکن است آنها در نتیجه سیاست‌های افراطی خود، اسرائیلی‌ها را وارد جنگ با گروه‌های فلسطینی یا حتی نوار غزه کنند؛ موضوعی که میلیون‌ها اسرائیلی از آن وحشت دارند.

در آن زمان همچنین کارشناسان صهیونیست اعلام کردند نگران ایجاد جنگ داخلی و بازگشت به دوره‌ای مشابه زمان ترور «اسحاق رابین» نخست‌وزیر وقت اسرائیل هستند.

 

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  8. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  9. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  12. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  13. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  14. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  24. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

آخرین عناوین