سخنان قالیباف درباره شنیدن صدای اعتراضات/ تاکید رئیسی بر گفتگو در دانشگاه‌ها/ واکنش میرسلیم به شکایت پلیس از چهار نماینده

گروه سیاسی الف،   4010808085

هر روز اخبار فراوانی در رسانه ها منتشر می شود که دنبال کردن آنها حتی برای آنان که اهل مطالعه اخبار هستند کار را دشوار می‌کند. بسته خبری- تحلیلی الف با رصد اخبار و رویدادهای مهم، همچنین تحلیل های صورت گرفته در این زمینه مخاطبان خود را از مهمترین وقایع روز آگاه می‌کند.

سخنان قالیباف درباره شنیدن صدای اعتراضات/ تاکید رئیسی بر گفتگو در دانشگاه‌ها/ واکنش میرسلیم به شکایت پلیس از چهار نماینده

روز بدون فوتی کرونا در کشور

بنابر اعلام وزارت بهداشت، بر اساس اعلام مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت،  از دیروز تا امروز ۸ آبان ۱۴۰۱ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۷۳ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی و ۴۰ نفر از آنها بستری شدند.

در طول ۲۴ ساعت گذشته، هیچ یک از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در کشور جان خود را از دست ندادند و مجموع جان باختگان این بیماری، در عدد ۱۴۴ هزار و ۵۷۱ نفر ماند.

در حال حاضر ۳ شهرستان در وضعیت قرمز، ۱۷ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۲۱۸ شهرستان در وضعیت زرد و ۲۱۰ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.

همچنین تا کنون ۶۵ میلیون و ۱۱۹ هزار و ۶۸ نفر دُز اول، ۵۸ میلیون و ۵۲۴ هزار و ۶۸۳ نفر دُز دوم و ۳۱ میلیون و ۳۲۹ هزار و ۵۰ نفر، دُز سوم و بالاتر واکسن کرونا را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۱۵۴ میلیون و ۹۷۲ هزار و ۸۰۱ دُز رسید.

در شبانه روز گذشته ۵ هزار و ۸۴۳ دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است.

*** 

سخنان قالیباف درباره شنیدن صدای اعتراضات

به گزارش خانه ملت،محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس در نشست علنی امروز مجلس در نطق پیش از دستور، با اشاره به جنایت تروریستی در حرم شاهچراغ گفت: این جنایات، با همه اتمام حجت کرد که دشمن اراده کرده است تا امنیت کشور را برهم بزند و از امروز باید فعالان عرصه فکر و موثرین صراحتا راه خود را از خشونت‌طلبان و جنایت‌کاران جدا کنند.

وی یادآور شد: البته که اقدامات تروریستی دشمنان ایران، نباید بهانه‌ای برای نادیده گرفتن اعتراضات اصلاح‌خواهانه جمعی از مردم شود. اما باید در نظر داشت که اگر گروه‌های سیاسی و نقش‌آفرینان فرهنگی و اجتماعی از ابتدا، مانع از تبدیل شدن اعتراض اصلاح‌خواهانه به اغتشاش و اعتراض خشونت‌طلبانه می‌شدند و همانند عموم مردم عمل کرده و راه خود را از خشونت‌طلبی جدا می‌کردند، دشمن جنایتکار ایران نمی‌توانست از فرصت ایجاد شده به ضرر مردم سوء استفاده کند.

رئیس دستگاه قانون گذاری کشور بیان کرد: ما اعتراض را، نه تنها درست و عامل پیشرفت کشور می‌دانیم بلکه معتقدیم این تحرکات اجتماعی به شرط مرزبندی با خشونت‌طلبان، جنایتکاران و تجزیه‌طلبان باعث تغییر سیاست ها و تصمیم‌گیری‌ها خواهد شد، همانگونه که رهبر معظم انقلاب نیز در دیدار با کارگران، اعتراضی که در آن با دشمن، مرزبندی شده باشد را مورد تایید قرار دادند مثال مشخص موثر بودن این شیوه، اعتراضات  مطالبات معلمان و بازنشستگان در ماه‌های پیش از این است که به نتایج ملموسی رسید.

قالیباف اظهار داشت: بر این اساس، مرزبندی با خشونت‌طلبی و براندازی، شرط ضروری حصول نتیجه و تغییر محسوس در نتیجه اعتراضات است و نظام سیاسی کشور نیز به جهت استواری بر اراده مردم، بستر قطعی هر نوع اصلاح و تغییر برای تامین منافع عمومی است البته بخشی از این تغییر نیز، اصلاح در نظام حکمرانی در چارچوب نظام سیاسی جمهوری اسلامی  است که باید به حکمرانی نو منجر شود.

وی گفت: با توجه به تشخیص و تدبیر دقیقِ مردم شریف و هوشیار ایران عزیز در همراهی نکردن با اعتراضات خشونت‌طلبانه، مشخص است که این اغتشاشات رو به خاموشی می‌رود و به پایان می‌رسد؛ اما باید در نظر داشت که پس از برقراری امنیت و آرامش سراسری در کشور نباید تدبیر و هوشمندی مردم در همراهی نکردن با خشونت‌طلبی و اغتشاشات را بهانه‌ای برای پرهیز در تغییر رویه ها قرار داد؛ در آن زمان، نوبت مسئولان کشور است که پاسخ بصیرت مردم را با اقدامات لازم در کارآمدسازی و  برطرف کردن نقاط ضعف در حوزه های حکمرانی اقتصادی ، حکمرانی فرهنگی، حکمرانی اجتماعی و حکمرانی سیاسی بدهند.

***

واکنش میرسلیم به شکایت پلیس از چهار نماینده

مصطفی میرسلیم، نماینده تهران در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اصول ۸۴ و ۸۶ قانون اساسی درباره اظهار نظر نمایندگان مجلس در مقام ایفای وظایف نمایندگی تاکید کرد: نمی‌شود نماینده‌ای را به خاطر اظهاراتی که به عنوان نماینده و در جایگاه نمایندگی مطرح کرده است زیر سوال برد و او را احضار کرد یا اینکه او را مورد بازدشت قرار داد.

وی با بیان اینکه «هر کسی می‌تواند بگوید که فلان فرد به من ظلم کرده و توهین و افترا زده است و بر همین اساس نیز از او شکایت کند»، اظهار کرد: دادگاه پیش از برگزاری جلسه رسیدگی، بررسی می‌کند که فردی که مورد شکایت قرار گرفته چه کسی است؟ اگر فرد متشاکی نماینده باشد، اولین کاری که باید انجام شود، بررسی این است که آیا اظهارات مطرح شده از جایگاه نمایندگی بوده یا اینکه موضوعی شخصی بوده است.

این نماینده مجلس افزود: در این زمینه مجلس رسیدگی می‌کند و اگر تشخیص این باشد که اظهارات مطرح شده از جایگاه نمایندگی بوده، در آن صورت دیگر این شکایت نمی‌تواند پیگیری شود اما اگر مجلس تشخیص داد که اظهارات مطرح شده از جایگاه نمایندگی نبوده است، در آن صورت رسیدگی به شکایت به دادگاه سپرده می‌شود.

میرسلیم همچنین درباره شکایت نیروی انتظامی از چهار نماینده‌ای که درباره اعتراضات اخیر اظهار نظرهایی داشتند، گفت: اینکه این چهار نماینده احساس وظیفه کردند که آن مطالب را مطرح کنند؛ بنابراین نمی‌شود به اینها ایراد گرفت. از طرف دیگر نیز نیروی انتظامی احساس کرده که از نظر حیثیتی لطمه‌ای به او وارد شده است؛ به همین دلیل شکایتی را مطرح کرده است. در نهایت این شکایت باید در هیئت رسیدگی به رفتار نمایندگان مورد رسیدگی قرار بگیرد.

وی در پایان تصریح کرد: باید در این زمینه به قانون اساسی مراجعه شود؛ نمی‌شود که نماینده‌ای را از اظهار نظر درباره مسائلی که در کشور و دنیا می‌گذرد، منع کرد چراکه این خلاف قانون اساسی است.

توضیحات سخنگوی هیئت نظارت بر نمایندگان درباره شکایت پلیس

موسی غضنفرآبادی سخنگوی هیات نظارت بر رفتار نمایندگان در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: امروز صبح جلسه هیات نظارت با حضور نمایندگان نیروی انتظامی آقای اسکندری و آقای رویانیان تشکیل شد چهار نماینده‌ای که از آنها گزارشی به هیات رسیده بود حضور پیدا کردند.

وی ادامه داد: نماینده‌ها از خود دفاع کردند و نماینده نیروی انتظامی توضیح داد؛ ما صحبت‌ها را شنیدیم، اما جمع بندی تصمیم را برای جلسه بعد گذاشتیم.

سخنگوی هیات نظارت بر رفتار نمایندگان درباره این‌که آیا علت شکایت نیروهای انتظامی از چهار نماینده مجلس شورای اسلامی به اظهارات آنها درباره گشت ارشاد و فوت مهسا امینی بر می‌گردد، گفت: به ما گفتند که گزارش داده‌اند و قصد شکایت نداشتند؛ ما در جمع بندی خودمان در هیات نظارت باید به نتیجه برسیم که چه تصمیمی می‌خواهیم بگیریم لذا جلسه‌ دیگری برای جمع بندی می‌گذاریم که تصمیم‌گیری صورت گیرد.

***

تاکید رئیسی بر گفتگو در دانشگاه‌ها

سید ابراهیم رئیسی در دیدار روسای دانشگاه‌های سراسر کشور سیاسی بودن را از الزامات فضای دانشگاه دانست و تاکید کرد: سیاسی بودن دانشگاه یعنی اینکه دانشگاه باید بیشتر و بهتر از هر بخش دیگری جامعه و نیازهای آن را بشناسد و برای خدمت به مردم اولویت‌هایش را با نظام مسائل کشور منطبق کند.

رئیس جمهور گریزی هم به رخدادهای روزهای اخیر کشور و از جمله در دانشگاه‌ها زد و دانشگاه را بهترین جایگاه برای بحث و گفتگو درباره رخدادهای اخیر و ارائه راهکار دانست و افزود: شرط مهم این گفتگوها فهم درست مسائل است؛ اگر مسائل به خوبی تحلیل نشده یا تحلیل‌ها بیش از آنکه از حقیقت نشات گرفته باشند، تحت تاثیر فضاسازی‌ها و جوسازی‌های رسانه‌ای و مجازی باشند، راهکارهای ارائه شده راه به خطا خواهند برد.

رئیس جمهور درباره پیشرفت‌های کشور که موجب ناکامی دشمن شد به ذکر مثالهایی پرداخت و افزود: البته در کنار این پیشرفت‌ها وجود برخی کمبودها و مشکلات در رفع گره‌های ذهنی در دانشگاهیان و برخی اقشار ایجاب می‌کند دانشگاه جهاد تبیین را یکی از مهمترین اولویت‌های خود بداند.

دکتر رئیسی با تأکید بر اینکه اولین و مهمترین راهکار تقویت نظم و آرامش در دانشگاه‌ها تبیین و رفع گره‌های ذهنی دانشجویان و اساتید است، ساز و کارها و ظرفیت‌های درون دانشگاه را برای حفظ نظم، انضباط و آرامش کافی دانست. دشمن می‌خواهد دانشگاه محل اغتشاش و ایجاد ناآرامی و بی‌اخلاقی باشد. باید در مقابل خواست این دشمن با قدرت و با کمک اساتید و دانشجویان با بصیرت ایستادگی کرده و دشمن را ناکام گذاشت.

***

توضیح ستاد امربه معروف درباره همکاری با بسیج

سید علی خان محمدی سخنگوی ستاد امر به معروف و نهی از منکر درباره تفاهمنامه‌ای بین قوه قضائیه، بسیج و ستاد امر به معروف و نهی از منکر امضا شده به خبرآنلاین گفت: این طرح مبارزه با بی حجابی نیست. بحث ظرفیت‌های مردمی وآموزش ضابطان قضایی است و اصلا عنوانی به نام بی حجابی در این تفاهمنامه نیست.

این طرح در راستای آسیب های اجتماعی است، برای مثال فرض کنید در محله‌ای مواد مخدر و یا طلاق به عنوان یک آسیب اجتماعی زیاد است، اگر بخواهیم با این آسیب اجتماعی در آن محله مقابله کنیم، با شورای امر به معروف و نهی از منکر راحت‌تر اینکار انجام می‌شود. در حوزه ترویجی و فرهنگ سازی هم در محلات بهتر می‌توانیم مقابله و فعالیت کنیم، چرا که در پایگاه هر محله، یک رئیس و بخش‌هایی وجود دارد.

بخش دیگر آموزش و ساماندهی نیرو‌ها و ضابطان بسیج و مردمی قوه قضاییه است که این ساماندهی در حال شکل گرفتن است....

ما الان گشت ارشاد در حوزه مدیران را راه انداختیم. برای مثال پرونده‌ای داریم در حوزه نفت که به دلیل شرایط موجود، گفته اند فعلا اطلاع رسانی نشود.

در ارتباط با جایگاه‌های سوخت مشکلی وجود دارد که هم در بحث کیفیت و هم در بحث خرابی جایگاه ورود کرده ایم و اینکه اصلا چرا یک بانک عامل در جایگاه‌های سوخت وجود دارد.»

***

در نشست نمایندگان مجلس با فاطمی‌امین چه گذشت؟

سید رضا فاطمی‌امین وزیر صنعت، معدن و تجارت و معاونان وی در نشستی با اعضای مجمع نمایندگان تهران و جمع دیگری از نمایندگان مجلس، گزارشی از عملکرد وزارت صمت را ارائه کردند.

در همین رابطه زهره الهیان نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با فارس درباره این نشست که در محل وزارت صنعت،‌ معدن و تجارت برگزار شد، گفت: در این جلسه وزیر صمت و معاونان وی گزارشی را از عملکرد وزارت صنعت، معدن و تجارت در طول یک سال گذشته به نمایندگان ارائه کردند که مجموع گزارشات ارائه شده، از روند رو به جلوی عملکرد این وزارتخانه حکایت داشت.

الهیان ادامه داد: حاضران در این جلسه اعم از نمایندگان تهران و دیگر نمایندگان مجلس شورای اسلامی که در این جلسه حضور داشتند عملکرد وزارت صنعت،‌ معدن وتجارت در یک سال گذشته را قابل تقدیر دانستند و عنوان کردند که ادامه این روند در وزارت صمت موجب از بین رفتن فساد و واسطه‌گری‌ها در حوزه صنعت می‌شود.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: حاضران در این جلسه عنوان کردند که نظرشان نسبت به استیضاح منفی است و به استیضاح وزیر صنعت رای نخواهند داد و در جلسه استیضاح به آقای وزیر رای اعتماد مجدد خواهند کرد.

***

واکنش وزارت ارتباطات درباره اقدام اخیر گوگل و اینستاگرام

وزارت ارتباطات در خصوص محدودسازی محتوا و برنامه‌های ایرانی توسط پلتفرم‌های آمریکایی، اطلاعیه‌ای صادر کرد. 

در بخش‌هایی از این اطلاعیه آمده است: «پلتفرم گوگل پلی متعلق به شرکت گوگل، با استفاده از موقعیت انحصاری خود در گوشی‌های اندروید و بدون اطلاع قبلی در اقدامی خارج از عرف، فرآیند محدودسازی برخی از برنامه‌ها و پلتفرم‌های پرکاربرد ایرانی را به بهانه حمایت از حریم خصوصی کاربران آغاز کرده است.

این اقدام غیر مسئولانه در مورد برنامه‌های پرمخاطب ایرانی که عمدتاً حاصل تلاش جوانان نخبه این مرز و بوم‌اند و مورد استقبال میلیونی کاربران قرار گرفته‌اند، در حالی صورت پذیرفته است که طبق بررسی‌های این وزارتخانه، برنامه‌های فوق هیچ هشدار پیشینی از سوی گوگل دریافت نکرده بودند و علیرغم اینکه بلافاصله اعتراض خود را نسبت به این رفتار غیر مسئولانه اعلام کرده اند، تاکنون هیچ پاسخی از گوگل دریافت نکرده‌اند.

لازم به توضیح است که اقدامات مذکور محدود به یک یا دو برنامه خبرساز نیست و طی دو هفته گذشته در خصوص چند برنامه‌ی کاربردی ایرانی دیگر نیز اعمال شده است.

علی ای حال، با وجود پیشینه سیاسی اقدامات یکجانبه شرکت‌های آمریکایی و همچنین تاکید توسعه دهندگان این پلتفرمها بر رعایت اصول حرفه‌ای مطابق استانداردهای بین المللی، شائبه سیاسی بودن این اقدام گوگل بسیار پر رنگ است، اما بدلیل اهمیت موضوع و حفاظت حداکثری از حقوق کاربران ایرانی در برابر هرگونه قصور یا تقصیر احتمالی، وزیر ارتباطات دستور داده اند درصورت دریافت مستندات مورد ادعای شرکت گوگل در خصوص پلتفرمهای ایرانی، کمیته‌ای شامل کارشناسان فنی خبره و مستقل برای بررسی دقیق این ادعاها تشکیل شود و نتیجه بررسی‌ها را به اطلاع عموم و بخصوص دستگاه‌های ذیربط از جمله مرکز ملی فضای مجازی برساند.»

***

وزیر ارتباطات: آمار آسیب های اقتصادی فیلترینگ کارشناسی نیست

عیسی زارع پور در نشست هم‌اندیشی مدیران کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان‌های سراسر کشور به تلاش‌های شبانه‌روزی مدیران و مسئولان وزارت ارتباطات در ایام اخیر اشاره کرد و افزود: با توجه به محدودیت دسترسی به برخی پلتفرم‌های خارجی که با تصمیم مراجع امنیتی اعمال شده است، تمام تلاش ما در این ایام، فراهم کردن بستر لازم برای برقراری ارتباطات آحاد مردم و تسهیل کسب‌وکار آنان در فضای مجازی بوده است که تجلی آن ارائه پایدار خدمات توسط پلتفرم‌های ایرانی بوده است به‌گونه‌ای که خوشبختانه هیچ سرویس داخلی در این مدت قطع یا مختل نشد.

وی با بیان اینکه در این مدت تلاش‌های بسیار زیادی برای تقویت و حمایت از پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی بومی صورت گرفته است، افزود: سیاست وزارت ارتباطات این است که پلتفرم‌های داخلی به حدی از کیفیت و قابلیت برسند که حتی در صورت باز شدن پلتفرم‌های خارجی، بتوانند با آن‌ها رقابت کنند و توجه کاربران را به خود جلب کنند.

وزیر ارتباطات، با اشاره به نگرانی‌های موجود در خصوص آسیب دیدن کسب‌وکارهای اینترنتی و آمارهای متناقض در خصوص تعداد کسب‌وکارهای آسیب‌دیده، گفت: برای ما حتی یک کسب‌وکار هم که از تصمیمات امنیتی این روزها متأثر شده باشد مهم است اما رقم‌های مطرح‌شده درباره اثر بستن یک پلتفرم خارجی بر اقتصاد دیجیتال، کارشناسی نیست و لازم است که نهادهای ذی‌ربط ارزیابی دقیقی از این مسئله ارائه دهند.

وی با اشاره به بسته حمایتی مصوب شده در کارگروه اقتصاد دیجیتال برای حمایت از سکوها و کسب‌وکارهای اقتصاد دیجیتال کشور افزود: وزارت ارتباطات حامی کسب‌وکارهای اینترنتی است و با پیگیری این وزارتخانه، یک سبد حمایتی متنوع برای توسعه کسب‌وکارهای اینترنتی به تصویب دولت رسیده است که جزئیات آن به‌زودی اعلام خواهد شد.

***

حداقل افزایش حقوق کارمندان یک میلیون تومان است

حمیدرضا حاجی بابایی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفت‌وگو با ایسنا در توضیح میزان افزایش حقوق کارمندان دولت و بازنشستگان با مصوبه امروز مجلس،‌ گفت: طبق مصوبه امروز مجلس حقوق کارمندان یک میلیون تومان اضافه شده و علاوه بر آن حق عائله‌مندی حدود ۲۰۰ هزار تومان و حق اولاد به ازای هر فرزند ۱۰۰ هزار تومان و همچنین فوق‌العاده ویژه اضافه خواهد شد. بر این اساس اگر کارمند مجرد و یا خانم متاهل باشد میزان افزایش حقوق او یک میلیون تومان به اضافه فوق‌العاده ویژه خواهد بود و اگر کارمند مرد متاهل باشد یک میلیون تومان به اضافه حق اولاد به اضافه حق عائله مندی و به اضافه فوق‌العاده ویژه است.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. این نامه دلسوزانه است؟!

  2. کیهان: لایحه عفاف و حجاب ترویج‌کننده پدیده پلشت بی‌حجابی است/ امید است این لایحه ناکارآمد کنار گذاشته شود

  3. واکنش قوه قضائیه به شایعه ای درباره زیباکلام

  4. نامه روحانی به مردم ایران درباره دلایل رد صلاحیتش/ این دفاعیه‌ شخصی نیست، دفاع از جمهوریت نظام است

  5. فردا دیر است...

  6. آقای رئیس جمهور خاطرجمع نباشید

  7. حرف طلافروشان را باید شنید، اما...

  8. پیرامون پشت‌پرده افشای فایل‌صوتی «ظریف»...

  9. سپاه برای مقابله با مواد مخدر مسئولیت گرفت‌

  10. نظرات برگزیده مخاطبان الف: مردم عملکرد دولت روحانی را فراموش نکرده‌اند/ گسترش مصرف مشروبات الکلی زنگ خطری برای مردم و مسئولین است

  11. خودمان بیگناهان زیادی را کشتیم نمی توانیم از اسرائیل انتقاد کنیم

  12. جریمه کشف حجاب ۴ و نیم میلیون تومان است

  13. سردار رادان: کشف حجاب به خاطر مسائل اقتصادی نیست

  14. انتقاد روزنامه اصولگرا از وزیر ارتباطات/ واکنش فرزین به انتشار اطلاعات مالی موسسه رائفی‌پور

  15. تنوری که هنوز سرد است...

  16. نتانیاهو: ‌صدها سرباز را از دست داده‌ایم

  17. ایثارگران را بدنام نکنید !

  18. صادق زیباکلام روانه زندان شد

  19. بزرگ‌نمایی مشکلات به ضرر کشور است

  20. راه سخت قالیباف/ پیشنهاد جالب شریعتمداری درباره واکنش به اسرائیل

  21. توضیحات «لیلاز» درباره فایل صوتی «ظریف»/ ادعای عجیب «آخوندی»

  22. اعتراض بانوان به پوشش‌های نامناسب

  23. نرخ رشد جمعیت با روند فعلی در سال ۱۴۰۹ به صفر می‌رسد

  24. تبلیغات پرحجم قدرت‌های بزرگ به وسیله دانشجویان غرب رنگ باخت

  25. افشای فایل صوتی ظریف عمدی بود؟

آخرین عناوین