حمله به سلمان رشدی و مانورهای تبلیغاتی غرب

گروه سیاسی الف،   4010522059 ۴۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

تقریبا بلافاصله بعد از اینکه نویسنده مرتد کتاب آیات شیطانی در نیویورک هدف ضربات چاقو قرار گرفت سناریوسازی ها درباره آن نیز آغاز شده است. سناریوهایی که به نظر می رسد کاملا فارغ از ماهیت این رخداد و روشن شدن انگیزه ضارب، سعی در اثرگذاری در مذاکرات احیای برجام نیز دارد.

حمله به سلمان رشدی و مانورهای تبلیغاتی غرب

به گزارش الف، جمعه شب برابر با 21 مرداد بود که منابع از حمله یک جوان 24 ساله به نام «هادی مطر» به «سلمان رشدی» نویسنده مرتد کتاب آیات شیطانی در نیویورک خبر دادند. آنگونه که رسانه‌ها و شاهدان عینی گزارش می‌دهند سلمان رشدی زمانی که قصد سخنرانی در غرب نیویورک را داشت مورد حمله جوان مذکور قرار گرفت و این جوان با چاقو زدن به نویسنده کتاب آیات شیطانی او را به زمین انداخت. 

اطلاعات نشان می‌دهد که او از ناحیه گردن مورد حمله قرار گرفته است و این درحالی است که دیلی میل گزارش می‌دهد حدود 15 ضربه چاقو به او اصابت کرد. بعد از انتقال سلمان رشدی به بیمارستان توسط یک هلی کوپتر منابع آگاه گزارش دادند که وضعیت عمومی وی وخیم است.

سَلمان رُشدی (متولد ۱۹۴۷م)، نویسنده تبعه انگلیس و هندی‌تبار است که با نگارش کتاب آیات شیطانی، شخصیت پیامبر اسلام(ص)، صحابه و همسران ایشان را مورد اهانت قرار داد و دستمایه وی در این داستان‌پردازی‌ها، افسانه‌های جعلی مندرج در کتاب‌های حدیثی اهل‌سنت بود. انتشار این کتاب در هندوستان و انگلستان و در جهان سنی مذهب با واکنش های منفی زیادی روبرو شد و امام خمینی (ره) نیز در 25 بهمن سال 1367 حکم اعدام این نویسنده مرتد را صادر کرد و او سالهاست که در آمریکا تحت تدابیر امنیتی زندگی می‌کند.

در مورد وضعیت جسمانی سلمان رشدی «آندرو ویلی» وکیل وی در بیانیه‌ای مکتوب اعلام کرد، اخبار خوبی از وضعیت سلمان رشدی نداریم و احتمالا او یک چشم خود را از دست بدهد. عصب‌های یک دست او نیز قطع شده و کبدش نیز آسیب دیده است. 

این در شرایطی است که طرف‌های غربی و آمریکایی سعی دارند طبق معمول از حوادثی از این دست برای مانور دادن در راستای اهداف و منافع خود استفاده کنند. برخی فعالان و تحلیلگران نیز معتقدند که ترور سلمان رشدی را نمی‌توان بی ارتباط با نهایی شدن گفتگوهای توافق هسته‌ای ایران دانست؛به ویژه اینکه حمله به سلمان رشدی و انتشار خبر سوء قصد به «جان بولتون» مشاور امنیت ملی پیشین آمریکا در یک بازه زمانی منتشر شده و روشن است کسانی که پشت پرده این اتفاقات قرار دارند در صدد اتهام زنی به ایران هستند.

اما همانطور که پیش‌بینی‌ می‌شد طرف‌های غربی و آمریکایی شروع به محکومیت گسترده حمله به سلمان رشدی کردند. جک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا این اتفاق را وحشتناک توصیف و از کسانی که برای نجات جان او تلاش کرده بودند تشکر کرد. «بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس هم گفت: از اینکه سلمان رشدی هنگام استفاده از حقی که هرگز نباید از دفاع از آن دست بکشیم چاقو خورد وحشت زده شدم.

در این بین «امانوئل ماکرون» رئیس جمهوری فرانسه نیز که سابقه اهانت به ساحت مقدس پیامبر اسلام (ص) را دارد ضمن اعلام همبستگی با سلمان رشدی گفت: مبارزه سلمان رشدی مبارزه ماست و ما بیش از هر زمان دیگری کنار او هستیم.

درباره هویت و انگیزه فردی که سلمان رشدی را مورد حمله قرار داده نظرات متعددی وجود دارد. «شوقی جلال» نویسنده و متفکر مصری معتقد است بعید نیست یکی از کسانی که سالها در تعقیب سلمان رشدی بوده بخواهد انتقام توهین او به پیامبر اسلام را بگیرد؛ اما نباید فراموش کنیم که سرویس‌های اطلاعاتی در سراسر جهان روابط ویژه‌ای با افراد خاص دارند و آنها را برای انجام اهداف موردنظرشان مامور می‌کنند. بنابراین نمی‌توان این احتمال را رد کرد که حمله به سلمان رشدی یک بازی اطلاعاتی و تبلیغاتی باشد.

اما شمار زیادی از ناظران بر این باورند فرد حمله کننده به سلمان رشدی نمی‌تواند مامور اجرای فتوای امام خمینی در خصوص اعدام این نویسنده مرتد باشد و آمریکایی‌ها و غربی‌ها به دنبال یک بازی تبلیغاتی و احیای درگیری‌ها مذهبی هستند.  بر این اساس سلمان رشدی به عنوان یک نویسنده منفور در نزد همه مسلمانان جهان مهره قابل توجهی محسوب نمی‌شود و بحث تلاش برای ترور او بار دیگر این فرد را در کانون توجهات جهان قرار داده است و نباید نادیده بگیریم واقعا چه کسانی از این اتفاق سود می‌برند و می‌توانند روی آن مانور بدهند.

این فرضیه زمانی تقویت می‌شود که می‌بینیم رسانه‌های غربی با انتشار خبر حمله به سلمان رشدی سعی دارند او را یک نویسنده پست مدرن معرفی کنند که حتی به دلیل انتشار کتاب آیات شیطانی مورد استقبال جامعه ادبی نیز قرار گرفته است. حتی رسانه‌های وابسته به عربستان سعودی همچون اینترنشنال نیز تلاش دارند یک چهره ادبی از سلمان رشدی به نمایش بگذارند.

در هر صورت پرواضح است که افرادی همچون سلمان رشدی از نظر مسلمانان فاقد اعتبار و ارزش و افرادی مرتد و منفور هستند و حتی زنده آنها هیچ ارزشی برای جهان اسلام ندارد.  اما در صورتی که او بمیرد انتظار می رود آمریکا و غرب و مزدوران آنها کمپین‌های متعددی برای بهره‌برداری سیاسی و تبلیغاتی از این اتفاق به راه بیاندازند که البته آن هم بی نتیجه خواهد بود.

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۶۱۷۰۶۵۱۴:۱۳:۵۸ ۱۴۰۱/۵/۲۲
امیدوارم به درک واصل شود،غرب خبیث همیشه یک چیزی توی آستین داره برای عدم اجرای تعهداتش ،غیر از این می شد تعجب می کردیم
ناشناس۲۶۱۷۱۰۴۱۴:۵۶:۲۹ ۱۴۰۱/۵/۲۲
چاقو زدن سلمان رشدی به قصد کشتن او چه فرقی با سر بریدن توسط داعش دارد؟
ناشناس۲۶۱۷۱۲۶۱۵:۱۰:۲۳ ۱۴۰۱/۵/۲۲
اصلا و ابدا هیچ فرقی ندارد!!!! ساعت خواب جناب محترم!!
ناشناس۲۶۱۷۲۰۳۱۶:۳۰:۳۴ ۱۴۰۱/۵/۲۲
می فهمی که این ادم کسی رو نکشته؟ زمان پیامبر بهشون توهین شد ایا کسی رو کشت؟ کجای اسلام گفته این مدلی رفتار کنین؟
ناشناس۲۶۱۷۹۶۴۱۰:۰۹:۳۰ ۱۴۰۱/۵/۲۳
ظاهراً انگیزه این بابا از کشتن سلمان رشدی، تصاحب جایزه تعیین شده برای این کار بوده است.
راه۲۶۱۷۲۶۸۱۷:۴۷:۰۰ ۱۴۰۱/۵/۲۲
داعش محصول ذهن کثیف سلمان رشدی‌ها و یانکی‌های جنایتکار است در حالیکه کشتن سگ هاری که قابل درمان و اصلاح نیست یک عمل عاقلانه است ______ حذف فیزیکی تراژدیست‌ها و تئورسینهای شیطانی در واقع خدمت به بشریت و نجات یک جامعه است
ناشناس۲۶۱۷۹۴۶۰۹:۵۸:۱۳ ۱۴۰۱/۵/۲۳
با اندیشه باید با اندیشه برخورد کرد. ترور و جنایت کار انسان نیست.
ناشناس۲۶۱۷۱۹۹۱۶:۲۸:۳۷ ۱۴۰۱/۵/۲۲
خودت چی فکر می‌کنی!؟
ناشناس۲۶۱۷۹۵۲۱۰:۰۱:۲۴ ۱۴۰۱/۵/۲۳
تو چی فکر می کنی؟ کار این جوان 24 ساله در نزد افکار مردم دنیا به نفع اسلام و مسلمانان تمام می شود یا بهانه ای می شود برای تاختن بیشتر؟
ناشناس۲۶۱۷۲۰۵۱۶:۳۱:۲۵ ۱۴۰۱/۵/۲۲
البته از این نظر که هر دو از چاقو استفاده می‌کنن هیچ فرقی ندارن، حتی از این نظر قصاب سر کوچه ما هم با داعش فرقی نداره!!
ناشناس۲۶۱۷۹۵۶۱۰:۰۳:۵۵ ۱۴۰۱/۵/۲۳
چاقو برای کشتن نیست. چاقو وسیله ای است برای انجام کارهای روزمره چون آشپزی و جراحی.
ناشناس۲۶۱۷۲۱۹۱۶:۳۹:۳۲ ۱۴۰۱/۵/۲۲
الان شما نوع کشتن برات مهمه یا کسی که کشته شده هم مهمه!؟ مثلا اگه سلمان رشدی مثل ایمن الظواهری با پهپاد کشته می‌شد شما مشکلی نداشتی!؟
ناشناس۲۶۱۸۴۰۰۱۵:۲۷:۴۳ ۱۴۰۱/۵/۲۳
ایمن الظواهری که تروریسته و دستور قتل و جنایت می ده رو با کسی که به اعتقادات تو توهین کرده مقایسه می کنی؟ یا عقلت کمه یا تعصب کورت کرده لابد تو خیابون بهت فحش بدن سر می بری؟ روی پیراهن پیامبر اب دهان ریختند پیامبر گذشت کرد بعد شما از جانب همون پیامبر بخاطر توهین بهش حکم می دین خون بریزن؟
عباس۲۶۱۷۳۱۳۱۸:۵۵:۰۰ ۱۴۰۱/۵/۲۲
فرقشون دقیقا بین چاقوی پزشک و چاقوی یه عربده کشه. سلمان رشدی یه غده سرطانی بود که جراحیش واجبه . اما مردمی که داعش می‌کشت هیچ جرمی نداشتند. اندکی فهم
ناشناس۲۶۱۷۱۱۲۱۵:۰۰:۱۴ ۱۴۰۱/۵/۲۲
این جور اقدامات فقط باعث لطمه به مسلمانان می شود.
ناشناس۲۶۱۷۲۲۵۱۶:۴۸:۴۱ ۱۴۰۱/۵/۲۲
نباید در تله غرب بیفتیم و از این ترور حمایت کنیم غرب دنبال انداختن مسئولیتش گردن ما است بصیرت باید داشت
ناشناس۲۶۱۷۰۷۲۱۴:۲۳:۰۸ ۱۴۰۱/۵/۲۲
سلمان رشدی ملعون مرتد است و باید به درک واصل شود.
ناشناس۲۶۱۷۱۱۰۱۴:۵۸:۳۲ ۱۴۰۱/۵/۲۲
چرا مرتد است؟ سلمان رشدی از اول هم مسلمان نبود.
ناشناس۲۶۱۷۲۰۲۱۶:۲۹:۴۸ ۱۴۰۱/۵/۲۲
منظورش مرتد از انسانیت هست، اتفاقا برای همینه که خونش مباح هست.
ناشناس۲۶۱۷۲۸۰۱۸:۱۰:۳۷ ۱۴۰۱/۵/۲۲
حذف فیزیکی سلمان رشدی و امثالهم اغتیال است و اغتیال مجاز و مباه است ضمناً وقتی سگ هار رو میکشی مردم خوشحال میشن
ناشناس۲۶۱۷۰۷۶۱۴:۲۵:۵۹ ۱۴۰۱/۵/۲۲
ترسوها رفتن ایران دیگه بدون لغو موثر تحریم ها و تامین منافع ملی به دشمن باج نخواهد داد امریکا نمی تواند از این قضیه سوء استفاده کند و به ایران برای احیای برجام فشار بیاورد.
کور پیش بین۲۶۱۷۱۴۹۱۵:۳۳:۵۲ ۱۴۰۱/۵/۲۲
با توجه به شرایط حساس برای تصویب برجام و ادعای امریکا مبنی بر تهدید جان بولتون و وزیر سابق خارجه امریکا و حمله به سلمان رشدی اینکار مشخص است که سناریو و برنامه ریزی شده خود امریکا است و مهره سوخته شدن سلمان رشدی
زمان۲۶۱۷۰۸۸۱۴:۴۰:۴۹ ۱۴۰۱/۵/۲۲
ترور سلمان رشدی، اگر کار سازمان های غربی یا صهیونیستی باشد، اولا مجبور شده‌اند فتوای بر زمین مانده را به دست خودشان عملی کنند! ثانیا مزدورانشان باید دائما از قربانی شدن به دست اربابهایشان بترسند! اگر هم اقدامی خودجوش یا طراحی سازمان های خودی باشد؛ انتقام حاج‌قاسم را معتبرتر کرده است.
ناشناس۲۶۱۷۱۵۳۱۵:۳۷:۳۵ ۱۴۰۱/۵/۲۲
حمله به سلمان رشدی دسیسه و توطئه امریکا و اسراییل است کاملا تابلو است سلمان رشدی مهره سوخته برای سناریو جدید است
محمد۲۶۱۷۲۶۳۱۷:۳۸:۳۹ ۱۴۰۱/۵/۲۲
خب شما میگید کار اونها بوده. ولی نگفتید چه سناریوی در پیش دارن. نمیشه همینجوری نظر داد
ناشناس۲۶۱۷۰۹۱۱۴:۴۱:۵۹ ۱۴۰۱/۵/۲۲
برخی افراد کم اطلاع می گویند فتوای قتل سلمان رشدی را امام خمینی رحمه الله داده و اگر سلمان رشدی هم از بین رفت ما باید مسئولیتش را قبول کنیم چون جایزه کشتن این فرد را هم بنیادهای داخلی متقبل شده اند در پاسخ این افراد باید گفت بله درسته که امام خمینی ره این دستور را داده و مقام معظم رهبری هم در سال 1371 بر آن تاکید کرده و نهادهای داخلی هم جوایز بزرگی تعیین کرده اند ولی خود فردی که دست به این کار می زند مسئولیت دارد و ایران هیچ گونه عملی انجام نداده پس مسئولیتی هم ندارد و مسئولیت با خود فردی است که این عمل را انجام داده و اتفاقا جمهوری اسلامی و اسلام هر دو به دنبال صلح هستند و نباید فریب تبلیغات غرب را خورد
ناشناس۲۶۱۷۲۱۱۱۶:۳۴:۵۹ ۱۴۰۱/۵/۲۲
داداش چرا می‌ترسی!؟ بعضی کارها رو باید انجام داد و مسئولیتش رو بطور رسمی قبول کرد، وگرنه ادعای داشتن خطوط قرمز در حد لفاظی باقی می‌مونه!!
ناشناس۲۶۱۷۱۵۶۱۵:۳۹:۵۰ ۱۴۰۱/۵/۲۲
مهره شیطان سلمان رشدی توسط خود شیطانیان یعنی صهیونیست به درک واصل شد اینها همه درس هست برای ما
ناشناس۲۶۱۷۱۶۲۱۵:۴۳:۲۲ ۱۴۰۱/۵/۲۲
دست ضارب درد نکنه خوب کاری کرده
ناشناس۲۶۱۷۱۷۲۱۵:۵۳:۱۸ ۱۴۰۱/۵/۲۲
باید با تروریسم مبارزه کرد ترور خوب و بد نداریم آجر رو آجر بند نخواهد شد .
ناشناس۲۶۱۷۲۱۲۱۶:۳۵:۴۷ ۱۴۰۱/۵/۲۲
نظرت درباره ترور سردار سلیمانی چیه!؟
ناشناس۲۶۱۷۲۱۶۱۶:۳۷:۵۴ ۱۴۰۱/۵/۲۲
نظرت درباره ترور شهید فخری زاده، شهید شهریاری، شهید احمدی روشن، شهید رضایی نژاد، شهید صیاد شیرازی، شهید لاجوردی، هزاران شهید ترور منافقین و .... چیه!؟
ناشناس۲۶۱۷۹۵۴۱۰:۰۳:۴۶ ۱۴۰۱/۵/۲۳
ترور یعنی جنایت فرقی نداره
ناشناس۲۶۱۷۲۷۶۱۸:۰۴:۱۹ ۱۴۰۱/۵/۲۲
حکم توهین کننده به پیامبر اعدام هست. اونم توهین در این سطح! ترور چیه انداختن دهنتون؟ منم با ترور مخالفم اما این قضیه فرق داره. خود امریکا که تروریسم تروریسم را از اونا یاد گرفتید با بن لادن و قذافی و ایمن الزواهری و رهبران داعش مذاکره کرد یا ترور؟
ناشناس۲۶۱۷۴۶۳۲۲:۲۱:۲۸ ۱۴۰۱/۵/۲۲
حذف رشدی مرتد ترور نیست ، اعدامه ایکاش بمیره و به جهنم ابدی واصل بشه
علی۲۶۱۷۱۹۰۱۶:۱۷:۴۵ ۱۴۰۱/۵/۲۲
با هر نیتی و توسط هر کسی هم که انجام شده باشه نتیجه‌اش خوب بوده امیدوارم که به درک واصل بشه.
ناشناس۲۶۱۷۲۴۵۱۷:۱۱:۵۵ ۱۴۰۱/۵/۲۲
مانور تبلیغاتی غرب چیه باز؟ فقیه شیعه ای حکم به ارتاد و مرگش داده و مریدی هم این حکم رو اجرا کرده
مريم عباسي۲۶۱۷۲۵۷۱۷:۲۷:۴۳ ۱۴۰۱/۵/۲۲
اين توطئه كثيف امريكا است
محسن۲۶۱۷۹۲۰۰۹:۴۲:۵۴ ۱۴۰۱/۵/۲۳
به نظرم اگر کار خود آمریکایی ها هم باشد .در محاسبه اشتباه کرده اند و به نفع ما عمل کرده اند
ناشناس۲۶۱۷۲۷۳۱۸:۰۰:۴۳ ۱۴۰۱/۵/۲۲
عادت کردید همه چی را تکذیب کنید؟ خوب زده خوب کاری کرده. خوبه ایرانی نبوده طرف وگرنه خبر اول ایرانی بودنش بود شما چرا گرخیدید؟
عمران۲۶۱۷۳۴۹۱۹:۳۷:۴۸ ۱۴۰۱/۵/۲۲
پرسش: کتاب سلمان رشدی اثر تخریبی بیشتری داشت یا حمله به او؟ کدام یک بیشتر باعث وهن اسلام، ضربه به اعتبار مسلمانان و آزار و اذیت مسلمانان بیگناه میشود؟
ناشناس۲۶۱۷۶۴۸۰۱:۰۸:۱۵ ۱۴۰۱/۵/۲۳
به دلایل واهی دانشمندان ایران را ترور میکنن، به زندان گواتمالا میبرند،قرآن آتش میزنن به دلایل واهی به عراق و افغانستان حمله میکنن‌‌،نه شیمیایی پیدا کردن نه بن لادن افغانستانی بود.ادوارد انیلی،صحبت در مورد هلوکاست هیچ مشکلی ندارد.باشه،شما فقط خوبید.
ناشناس۲۶۱۷۹۷۱۱۰:۱۵:۵۶ ۱۴۰۱/۵/۲۳
هفته پیش 50 تا کودک توی فلسطین کشته شدن. هیچکدوم از این کفراتها جیکشون هم در نیومد.
ناشناس۲۶۱۷۹۷۳۱۰:۱۶:۲۴ ۱۴۰۱/۵/۲۳
اصلا یکی از اینهایی که نظر به مرگ ایشون داده کتابهاش را خونده؟
سلام۲۶۱۸۰۶۲۱۱:۴۹:۳۷ ۱۴۰۱/۵/۲۳
فرقش اینه که داعش مسلمونارا سر می بره،وهادی مطر ضد اسلام ومسلمونارو چاقو زده است . افتاد؟!
ناشناس۲۶۱۸۰۸۳۱۱:۵۹:۰۹ ۱۴۰۱/۵/۲۳
اگر حمله به رشدی بازی خودشون نیز باشه بازم مسلمانها باید نفرت خود را از این فاسد وحامیانش اعلام کنند
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  3. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  4. من عجله ندارم!

  5. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  6. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  7. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  8. مشروبات تقلبی از جامعه پزشکی هم قربانی گرفت

  9. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  10. دور باطلی که تمامی ندارد!

  11. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  12. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  13. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  14. نظر جالب شریعتمداری درباره طرح نور و لایحه حجاب/ پاسخ خلجی به انتقادات نمایندگان درباره قیمت دلار

  15. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  16. آقای رئیس‌جمهور! لطفاً فراموش نکنید!

  17. آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

  18. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  19. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  20. اگر این صحنه‌ها در ایران بود...

  21. نگاهی به فرمان ضد فساد هشت ماده ای 

  22. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  23. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  24. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  25. احتمال دارد دلار به دامنه ۵۰ هزار تومان برگردد

آخرین عناوین