چرا انتقاد و نارضايتي از عملكرد رسانه‌اي دولت تمامي ندارد؟

رحيم محمدي،   4010508111 ۴۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۹ تکراری یا غیرقابل انتشار
 چرا انتقاد و نارضايتي از عملكرد رسانه‌اي دولت تمامي ندارد؟

انتقادات از تيم رسانه‌اي دولت و رئيس جمهور، در فضاي سياسي ايران، مسبوق به سابقه است. اين نوع انتقادات معمولا در همه ادوار وجود داشته و از چند ماه پس از استقرار دولت آغاز مي‌شود. منتقدان معمولا موجوديت مبهمي به نام تيم رسانه‌اي دولت را خطاب قرار مي‌دهند و از عملكرد آن انتقاد مي‌كنند. برخي مي‌گويند دولت در انعكاس موفقيت‌هاي خود به مردم الكن است و برخي ديگر در مواجهه با هر گونه جريان انتقادي نسبت به دولت يا رئيس جمهور، همه مسئوليت را متوجه بخش رسانه مي‌دانند. برخي هم در مواجهه با هر نوع ناكارآمدي، چاره كار را در تهيه پيوست رسانه‌اي مي‌دانند و گاهي هم در تحليل شكست‌ها و مشكلات، در ميان همه علل، صرفا عدم اتخاذ راهبردهاي رسانه‌اي مناسب را مورد توجه قرار مي‌دهند. در اين ميان انگيزه‌ها از طرح انتقاد از عملكرد رسانه‌اي دولت، يكسان نيست و افراد مختلف با انگيزه مختلف چنين مطالبي را بيان مي‌كنند. در نوشتار پيش رو، به تبارشناسي انتقادات از تيم رسانه‌اي دولت پرداخته‌ و خاستگاه‌ها و دلايل مختلف اين گلايه‌ها احصا شده است. 

يك- انتقادات دلسوزانه
دولت حوزه عملكردي وسيعي دارد اما امكانات رسانه‌اي‌اش براي انعكاس اين حجم از فعاليت‌ها و اقدامات محدود است. صداوسيما و ساير رسانه‌ها هم اولويت‌ها و خط مشي خاص خودشان را در انعكاس اخبار و رويدادها دارند كه خيلي وقت‌ها با نگاه دولت منطبق نيست. در نتيجه معمولا ميان آنچه در ميدان انجام مي‌گيرد و آنچه در رسانه بازنمايي مي‌شود، فاصله وجود دارد. اين فاصله معمولا هم بيشتر به چشم آنهايي مي‌آيد كه در مصدر امور هستند و تا حدي در جريان اقدامات و رويدادها قرار دارند. به همين دليل خيلي وقت‌ها از انعكاس رسانه‌اي فعاليت‌هاي دولت گلايه مي‌كنند و آن را ناكافي مي‌دانند. اين نوع انتقادات، با انگيزه دلسوزانه طرح مي‌شود و معمولا هدف آن ارتقاي رابطه دولت و ملت و انعكاس بيشتر دستاوردهاي دولت است. 

دو- انتقادات رقابتي
بخش عمده‌اي از انتقادات به عملكرد رسانه‌اي دولت، از سوي اهالي رسانه انجام مي‌شود. بخشي از اين انتقادات طبعا به دليل شان كارشناسي و تخصصي كه گويندگان براي خود قائلند طرح مي‌شود و به دليل اينكه افراد معمولا خود جزء كنشگران رسانه‌اي كشور هستند، در رسانه‌ها ضريب مي‌گيرد. علاوه بر انتقادات كارشناسي اما بخش مهمي از اين نوع انتقادات هم كه در همه دولت‌ها مسبوق به سابقه است،  با انگيزه تخطئه مديران رسانه‌اي دولت انجام مي‌شود چرا كه گويندگان معتقدند خود در چنين موقعيتي احتمالا عملكرد بهتري مي‌داشتند. به طور طبيعي دولت كرسي‌هاي رسانه‌اي محدودي دارد و نمي‌تواند به همه حاميان رسانه‌اي خود پست اختصاص دهد. بيرون ماندن از دايره انتصابات معمولا سبب سرخوردگي برخی  افراد خصوصا در طيف حاميان می‌شود  و باعث مي‌شود، آنها مكررا در خصوص پست‌هايي كه خود را شايسته تكيه زدن بر آنها مي‌دانستند، مدام خرده بگيرند و گلايه كنند.  

سه- انتقادات براي پوشش ناكارآمدي
برخي مديران دولتي منشاء  بخشي از انتقادات از تيم رسانه‌اي دولت هستند .

این کار با هدف پوشاندن برخي كاستي‌ها و ناكارآمدي‌ها در عملكردها صورت مي‌گيرد. اين نوع انتقادات معمولا بعنوان يك مكانيسم دفاعی از سوي افرادي از درون دولت كه عملكرد آنها در معرض انتقاد قرار مي‌گيرد انجام مي‌شود و مضمون محوري آن اين است كه عملكرد ما قابل دفاع بوده اما بخش رسانه‌اي دولت در انعكاس آن به مردم موفق نبوده است. اين مدل انتقادات، خصوصا از سوي وزرا و مديران ارشد دولتي در مواجهه با رئيس جمهور، خصوصا در زماني كه در معرض مطالبه و نقد وي قرار مي‌گيرند، به كرات بيان مي‌شود و به تدريج او را نسبت به مديران رسانه‌اي دولت بدگمان مي‌كند.  

چهار- انتقادات با انگيزه دفاع گفتماني از دولت
اين دسته از انتقادات معمولا از سوي حاميان گفتماني دولت و در مواجهه با تخريب‌ها و انتقادات مخالفان دولت، بيان مي‌شود. دال مركزي استدلال در اين نوع انتقادات معمولا اين است كه چون دستاوردهاي دولت به درستي اطلاع‌رساني نشده، عرصه براي بيان انتقاد از عملكرد دولت از سوي مخالفان و منتقدان فراهم شده است. اينگونه انتقادات معمولا به كرات و از سوي حلقه حاميان خارج از دولت در موقعيت‌هاي مختلف خطاب به رئيس جمهور طرح مي شود.  

پنج- انتقادات ناآگاهانه
برخي انتقادات هم از سر ناآگاهي از ساختار رسانه‌اي دولت است. برخي تصور مي‌كنند، دستگاه‌هاي رسانه‌اي دولت كاملا منسجم است و تحت راهبردها و دستورالعمل‌هاي خاصي به فعاليت مي‌پردازد و در موقعيت‌هاي مقتضي آرايش دفاع يا حمله به خودش مي‌گيرد و در عين حال، بدنه‌اي از حاميان پرو پاقرص حقيقي و حقوقي در حوزه رسانه، گوش به فرمان فرمانده رسانه‌اي دولت هستند تا جريان‌سازي نموده يا جريان‌سازي‌هاي انتقادي را خنثي نمايند.

 شرايط اما در دنياي واقعي كاملا متفاوت است. در ساختار رسانه‌اي دولت، نهادهاي مختلفي، مستقل از يكديگر مشغول به فعاليت‌اند. در يك سو سخنگوي دولت قرار دارد، در سوي ديگر رسانه‌هاي وابسته يا متعلق به دولت مثل ايسنا يا ايرنا و روزنامه ايران و در سوي ديگر، معاونت ارتباطات دفتر رئيس جمهور. شوراي اطلاع رساني دولت هم ضلع ديگري از اين چند ضلعي است كه ساختار مجزايي دارد و مستقلا براي خودش فعاليت مي‌كند.

 رسانه‌هاي منتسب به دولت همچون برنا، پانا، روزنامه شهروند و رسانه‌هايي از اين قبيل‌ هم ديگر بازيگران اكوسيستم اطلاع رساني دولت به شمار مي‌آيند كه مديران هر يك از آنها در سازوكار متفاوتي منصوب مي‌شود.

 اگر حساب شوراي اطلاع رساني دولت را جدا كنيم كه صرفا از زمان انتصاب علي ربيعي در دولت دوازدهم، تحت فرمان سخنگوي دولت قرار گرفته، در اين آشفته‌بازار هيچ كدام از بازيگران ذيل ديگري فعاليت نمي‌كنند و هر يك مستقيما منسوب بخشي از دولت و بعضا حامي منافع بخشي همان بخش در فعاليت‌هاي رسانه‌اي خود هستند. در چنين شرايطي بديهي است كه انتظار عملكرد منسجم و يكپارچه عبث و انتقاداتي كه به موجوديت مبهمي به نام تيم رسانه‌اي دولت مطرح مي‌شود، ازحيز انتفاع ساقط است.

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۶۰۴۲۰۹۰۹:۲۹:۵۰ ۱۴۰۱/۵/۹
تیم رسانه ای ریاست جمهوری تمام کارش این است که دولت را در تلاش برای انجام کارهای مردم نشان دهد!!! این امر در بسیاری از موارد مصنوعی و نتیجه عکس داشته است!
ناشناس۲۶۰۴۶۵۰۱۵:۰۴:۲۹ ۱۴۰۱/۵/۹
امام حسین طفل شیرخواره خود را در راه خدا گذشت، ما نیز باید بر مقاومت پای بفشاریم
ناشناس۲۶۰۴۸۱۰۱۷:۳۸:۵۶ ۱۴۰۱/۵/۹
مگر ما امام حسین هستیم که اینجور قیاس می کنید؟
ناشناس۲۶۰۴۸۲۱۱۷:۵۵:۳۱ ۱۴۰۱/۵/۹
عده‌ای عنود و حسود برای پوشش خرابکاری‌ها و خیانت‌های خودشون دنیایی از کارهای مثبت رو تخطئه میکنن اینا در دوره‌ی احمدی نژاد هم همینطور بودن اللهم‌اشف‌کل‌مریض
ناشناس۲۶۰۵۰۰۹۲۲:۲۵:۲۵ ۱۴۰۱/۵/۹
نمیشه ما مقاومت کنیم و فرزندان برخی مسولین در اروپا و آمریکا جشن هالوین بگیرند..
ناشناس۲۶۰۵۰۴۲۲۳:۲۰:۴۰ ۱۴۰۱/۵/۹
امام حسین بعد از صلح امام حسن جنگید.او پیشقدم جنگ نبود مجبور به جنگیدن شد .امام حسین همراهان خود را مجبور به تحمل سختی های جنگ در راه خدا نکرد وآنها را در انتخاب راه آزاد‌ گذاشت !! امام‌ حسین برای حفظ حق جنگید نه حفظ حکومت !!
ناشناس۲۶۰۴۹۰۲۱۹:۴۸:۴۳ ۱۴۰۱/۵/۹
رسانه دولت بيش از واقعيت هم تبليغ مي كند عملكرد خود دولت جاي سوالات فراوان است
ناشناس۲۶۰۴۲۱۴۰۹:۳۲:۴۷ ۱۴۰۱/۵/۹
تیم رسانه ای رییسی از صدا و سیما الگوبرداری کرده است. فقط جنبه های نمایشی مورد نظر هستند.
ناشناس۲۶۰۴۲۷۵۱۰:۱۷:۵۶ ۱۴۰۱/۵/۹
از به تصویر کشیدن گل مالی مسئولان با کت و شلوار همه چیز آشکار است.
ناشناس۲۶۰۴۳۸۱۱۱:۳۹:۵۹ ۱۴۰۱/۵/۹
نروند یک عده می گویند چرا نرفتند می روند باز می گویند چرا رفتند! جمعش کنید
رضا۲۶۰۴۵۹۰۱۴:۱۴:۱۵ ۱۴۰۱/۵/۹
شما اصلا متوجه نوع رفتن نیستی111 به دوربین چی میگه هرجا من رفتم منو داشته باش این خود نماییه
فرناز۲۶۰۴۶۰۸۱۴:۳۴:۳۲ ۱۴۰۱/۵/۹
رفتن یا نرفتن خیلی مهم نیست، مشکل شوآف است. بیل مکانیکی سواری چه صیغه ای است؟
ناشناس۲۶۰۴۹۰۷۱۹:۵۴:۳۶ ۱۴۰۱/۵/۹
در دهن گشاد مردم رو نمیشه بست - باید خدارو شکر کنیم که آزادی بیان داریم
نیما۲۶۰۴۹۱۷۲۰:۱۱:۲۵ ۱۴۰۱/۵/۹
بروند! با کت و شلوار نروند! یک جفت چکمه ساق بلند هم ببرند که با کفش رسمی نروند در گل و لای!!!!!!!!!!
ناشناس۲۶۰۵۰۴۴۲۳:۲۲:۳۵ ۱۴۰۱/۵/۹
بروند اما مثل یک مسئول نه یک هنرپیشه !
ناشناس۲۶۰۴۲۱۸۰۹:۳۶:۴۳ ۱۴۰۱/۵/۹
مردم گفته های رییسی و دولتش را در عمل می بینند و قضاوت می کنند. تیم رسانه ای دولت هیچ تاثیری در قضاوت مردم ندارد.
ناشناس۲۶۰۴۳۸۴۱۱:۴۱:۴۸ ۱۴۰۱/۵/۹
نخیر وقتی اسیر جریان رسانه ای مغرض می شوید و می آیید اینجا حرف آنها را تکرار می کنید و ما را به زحمت می اندازید برای پاسخگویی
ناشناس۲۶۰۴۲۲۲۰۹:۳۸:۱۴ ۱۴۰۱/۵/۹
وقتی همه چیز بهبه و چهچه است، تیم رسانه ای چه کار بیشتری می خواهد انجام دهد؟!
ناشناس۲۶۰۴۲۳۹۰۹:۴۸:۱۱ ۱۴۰۱/۵/۹
در انتظار ایجاد سالی یک میلیون شغل و یک میلیون مسکن هستیم...
ناشناس۲۶۰۴۳۲۵۱۰:۴۶:۱۴ ۱۴۰۱/۵/۹
وقتی سالی یک میلیون شغل و یک میلیون مسکن درست شد میای می‌گی آمارها دروغه!!
H۲۶۰۴۶۱۱۱۴:۳۶:۴۰ ۱۴۰۱/۵/۹
شما درست کنید، چی کار به نق زدن بقیه دارید؟
ناشناس۲۶۰۴۷۶۵۱۶:۴۹:۴۱ ۱۴۰۱/۵/۹
فعلا شما دوز چهارم واکسن کرونا رو بزن و خدا رو شکر کن که برق مثل پارسال روزی چندبار قطع نمی‌شه، از اون مهمتر اینکه مثل سیل سال ۹۸ مسئولین تعطیلات عید نرفتن و پای کار هستن، بقیه چیزها هم انشاءالله یکی یکی درست میشه!!
ناشناس۲۶۰۴۶۳۷۱۴:۵۷:۴۲ ۱۴۰۱/۵/۹
داداش شما کدوم‌کشور زندگی میکنی بگو‌ما هم بیایم‌اونجا کارگری باور کن یا نمیدانی یک‌ملیون چقدره یا معنی ایجاد شغل رو نمیدونی . بهرحال استفاده نمیکنی ازش راحتی !!!!!
ناشناس۲۶۰۴۶۶۰۱۵:۰۸:۲۵ ۱۴۰۱/۵/۹
درست شد؟! دلت خوشه ها!!!
ناشناس۲۶۰۴۳۸۲۱۱:۴۰:۲۹ ۱۴۰۱/۵/۹
نگران نباش همگی ایجاد می شود
ناشناس۲۶۰۴۴۰۶۱۱:۵۴:۰۰ ۱۴۰۱/۵/۹
دولت چرا به مردم وعده خلاف می دهد برای جاماندگان یارانه برای کل اعضای خانواده فقط یک ۳۰۰ هزار تومان واریز کرده و یارانه اردیبهشت و خرداد را هم هنوز نداده اند
ناشناس۲۶۰۴۲۹۷۱۰:۳۴:۴۴ ۱۴۰۱/۵/۹
نیاز به تبلیغات نیست وضعیت کشور خود گویای عملکرد دولت است .
ناشناس۲۶۰۴۳۴۷۱۱:۱۲:۰۲ ۱۴۰۱/۵/۹
اگر قبول داشته باشیم که رسانه متعلق به تمامی مردم ایران است بنابراین باید سلیقه همه مردم در آن دخیل باشد نه فقط یک گروهی که درصد اندکی از جامعه را نمایندگی می کند!
ناشناس۲۶۰۴۶۲۵۱۴:۴۴:۴۲ ۱۴۰۱/۵/۹
اگر قبول داشته باشیم که رسانه متعلق به تمامی مردم ایران است بنابراین باید سلیقه همه مردم در آن دخیل باشد
ناشناس۲۶۰۴۳۶۵۱۱:۲۷:۲۶ ۱۴۰۱/۵/۹
انتقاد بد شد؟! زمان دولت قبل که خیلی خوب بود!
ناشناس۲۶۰۴۳۹۴۱۱:۴۶:۰۷ ۱۴۰۱/۵/۹
حالت چهارم دلیل اصلی.
ناشناس۲۶۰۴۴۳۱۱۲:۱۶:۲۱ ۱۴۰۱/۵/۹
وقتی شهردار با کت و شلوار و کفش میره توی اب تیم رسانه چیکار میتونه بکنه مردم میگن خوب توی شهرداری یه دست لباس کار و چکمه نبود شهردار بپوشه؟ بعد این مدل مدیریت درسته ؟
ناشناس۲۶۰۴۴۴۹۱۲:۲۷:۲۳ ۱۴۰۱/۵/۹
مشکل اصلی دولت تیم رسانه ای نیست. ولی سخنگوی دولت هم آدم مناسبی برای این پست نیست دائم در حال متلک انداختن و رجز خوندن برای دولت قبله تا سخنگویی دولت فعلی.
ناشناس۲۶۰۴۴۵۹۱۲:۳۴:۱۸ ۱۴۰۱/۵/۹
جناب بهادری جهرمی طوری از دستاوردهای دولت صحبت می کنند که انگار تمام مشکلات کشور ظرف یک سال اخیر تمام شده است.
ناشناس۲۶۰۴۴۶۰۱۲:۳۵:۱۵ ۱۴۰۱/۵/۹
اصلا فرض کن رسانه ایده آل شما باشه و از صبح تا شب دستاورد های گل و بلبل نشون بده .. خوب من یه سر برم سوپری محل ۲ قلم جنس بخرم و نگاه حقوقم کنم و نگاه وضعیت اقتصادی فامیل و دوست کنم که حساب کار دستم میاد ...
سلیمی۲۶۰۴۴۸۰۱۲:۵۱:۵۵ ۱۴۰۱/۵/۹
تیم رسانه ای کاری از دستش بر می آید؟ هر چی می خریم قیمتش چند برابر شده. دیگه حتی بیسکویت هم نمی تونیم بخریم اما در ظاهر همه چیز را گل و بلبل نشان می دهند.
بهرام۲۶۰۴۴۸۲۱۲:۵۲:۵۰ ۱۴۰۱/۵/۹
باید دولت ها یاد بگیرند وعده و وعید و دروغ به مردم ندهند نتیجه و اثار ان دروغ ها میشود سوال از دولت اگر پاسخ درست ندهد انتقاد و نارضايتي از عملكرد دولت شروع میشود
ناشناس۲۶۰۴۵۴۶۱۳:۴۲:۵۷ ۱۴۰۱/۵/۹
به طرفداران دولت و خود دولت پیشنهاد دلسوزانه و بردارانه داریم تا دیر نشده با ملت صداقت پیشه کنید...هر چند صداقتتون هم باعث التیام زخم های عمیق معیشتی ملت نخواهد شد ..
ناشناس۲۶۰۴۶۱۶۱۴:۳۹:۱۵ ۱۴۰۱/۵/۹
شما مثل اینکه از وضع موجود خیلی راضی ای!!!
ناشناس۲۶۰۴۷۱۶۱۵:۵۳:۰۸ ۱۴۰۱/۵/۹
چه عجب مطلب خوب زدین عالی بود
ناشناس۲۶۰۴۷۳۹۱۶:۱۳:۴۲ ۱۴۰۱/۵/۹
من وقتی خرید میکنم متوجه کارامدی دولت میشوم بقیه موارد مانند بیکاری، تورم و … بماند تا بعد
ناشناس۲۶۰۴۷۵۰۱۶:۲۲:۰۰ ۱۴۰۱/۵/۹
علت تناقض در ادعاهای تیم های رسانه ای دولت ها ‌وعملکرد که برای مردم قابل لمس هست وجود دارد
عبداله۲۶۰۴۷۹۹۱۷:۲۶:۱۲ ۱۴۰۱/۵/۹
خبر خوش دولت به ملت بعد گرانی مرغ و روغن و. برنج و شیر و پنیر آرد آزاد » بقیه کالاها سال دیگه گران میشه! هزار نکته باریک‌تر ز موی اینجاست نه هر که سر بتراشد قلندری داند.
ناشناس۲۶۰۴۹۵۷۲۱:۰۴:۴۵ ۱۴۰۱/۵/۹
انتقاد از اون دولت خوب بود اما از این دولت بده
ناشناس۲۶۰۵۰۲۲۲۲:۴۶:۰۸ ۱۴۰۱/۵/۹
دولت باید کارهای انجام نشده و شده در دولت قبلی را قبل از اعلام کارهای خود در هر موردی گوشزد بکند تا مورد مقایسه مردم قرار بگیرد!
ناشناس۲۶۰۵۰۳۲۲۳:۰۵:۴۴ ۱۴۰۱/۵/۹
دلار چنده؟ وضعیت کشور با نرخ دلار و تورمی که ایجاد کرده معلوم میشود باقی حرفها را نشنیده بگیر.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

    2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

    3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

    4. نماز جمعه این هفته تهران به امامت حجت الاسلام صدیقی اقامه می‌شود

    5. این صدای اقتدار ایران است ...

    6. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

    7. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

    8. وحدت ملی با وعده صادق

    9. ارژنگ امیرفضلی و زندگی در شرایط سختِ تورنتو

    10. یک نکته قابل‌تامل در مورد توسعه قدرت نظامی ایران

    11. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

    12. استخوانی در گلوی اسرائیل!

    13. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

    14. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

    15. کمی دیر نیست؟

    16. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

    17. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

    18. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

    19. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

    20. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

    21. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

    22. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

    23. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

    24. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

    25. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

    پربحث‌های اخیر

      پربحث‌های هفته

      1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

      2. نماز جمعه این هفته تهران به امامت حجت الاسلام صدیقی اقامه می‌شود

      3. این صدای اقتدار ایران است ...

      4. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

      5. وحدت ملی با وعده صادق

      6. استخوانی در گلوی اسرائیل!

      7. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

      8. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

      9. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

      10. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

      11. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

      12. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

      13. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

      14. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

      15. اسراییل چه باید بکند؟ 

      16. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

      17. انتقاد دوباره شریعتمداری از مسئولین درباره وضعیت حجاب/ اوج و فرود قیمت دلار

      18. واکنش محمود احمدی نژاد به حمله موشکی ایران

      19. واکنش خاندوزی به ادعای منفعت دولت از افزایش قیمت ارز/ حمایت خاتمی از عملیات وعده صادق

      20. این تریبون به مرجعیت نمازجمعه کمک کرد؟

      21. تحلیل صالحی از حمله موشکی ایران به رژیم صهیونیستی/ توضیحات کنعانی درباره کشتی توقیف‌شده در تنگه هرمز

      22. مشتِ آهنینِ ایران و" گنبدِ کابوسِ" اسرائیل

      23. حسین دهباشی به دادسرا احضار شد

      24. عبدالکریمی: مدافع تمام‌قد نیروهای دفاعی‌ ایران هستم

      25. احتمال تشکیل استان تهران غربی

      آخرین عناوین