نگاهی به مشکلات فزاینده بزرگترین نهاد پرورشی کودکان و نوجوانان فرزند ناتنی آموزش و پرورش !

امین صادقی،   4010503066 ۵۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۶ تکراری یا غیرقابل انتشار
فرزند ناتنی آموزش و پرورش !

 کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان یکی از اثرگذارترین نهادهای فرهنگی و تربیتی در سالهای پس از انقلاب اسلامی در غیاب نهادهای مستقل پرورشی و تربیتی بوده است. گواه این مدعا، خروجی انبوه کانون پرورش فکری، هم در تربیت هنرمندان و چهره‌های هنری و فرهنگی و هم در حوزه محتواهای انبوه تولید شده در قالب کتاب، فیلم، انیمشین، تئاتر و… است.

به درستی باید گفت و پذیرفت که در سالهای متمادی پس از انقلاب اسلامی، این نهاد به تنهایی بار تربیت هنری دانش آموزان و در موارد بسیار، تربیت فرهنگی آن‌ها را در کنار آموزش و پرورش، به دوش کشیده است و همواره مربیان این نهاد فرهنگی هنری، در کنار معلمان آموزش و پرورش البته بدون داشتن مزایای آن‌ها، کار تربیت هنری فرزندان این سرزمین را عهده‌دار بوده اند.

 هر 15هزار دانش‌آموز؛ یک مرکز کانون پرورش فکری

سوگمندانه باید به این درد بزرگ اشاره کرد که در کشور ما «فرهنگ» همواره در درجه آخر توجه مسؤولان بوده و «کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان» یک مصداق عینی برای این قضیه است. 

البته نهاد «آموزش و پرورش» هم مصداقی است که برابر چشم همه ماست اما کانون پرورش فکری، کمتر دیده شده است. جالب است بدانیم برای ۱۵ میلیون دانش آموز ایرانی نزدیک به ۱۰۰۰ مرکز کانون پرورش فکری در کشور داریم که البته بیشتر این مراکز هم در شهرهای بزرگ به خصوص تهران و مراکز استان‌ها تأسیس شده است. 

مثلاً در دو کلان شهر مشهد و اصفهان که هر کدام بیش از ۳ میلیون نفر جمعیت دارند به ترتیب ۱۳ و ۱۵ مرکز کانون وجود دارد. این یعنی اینکه به ازای هر ۱۵۰۰۰ دانش آموز ایرانی، در خوش بینانه‌ترین حالت، یک مرکز کانون پرورش فکری با میانگین تقریبی ۲ تا ۳ مربی داریم! 

البته در نظر بگیرید که در بسیاری مناطق دور افتاده یا شهرهای کوچک این نسبت از این هم نگران کننده‌تر است و به یک مرکز با یک مربی، به ازای هر ۵۰ تا ۷۰ هزار دانش آموز می‌رسد و در بسیاری از شهرستان‌های کوچک با جمعیت کمتر از ۵۰ هزار نفر، هیچ مرکز کانون پرورش فکری وجود ندارد.

 اگرچه کانون تلاش کرده است با شیوه‌هایی مانند مراکز پُستی و سیار روستایی این ضعف را جبران کند که بابت این کار بزرگ هم باید به این نهاد کوچک، دستمریزاد گفت.

در حال حاضر حتی در شهرهای بزرگ نیز به دلیل کمبود شدید مراکز کانون، دسترسی دانش آموزان و خانواده‌ها به این مراکز بسیار دشوار و در واقع به صورت محلی است. یعنی هر مرکز کانون، تنها محلات اطراف خود را پوشش می‌دهد در حالی که باید در هر محله و به ازای هر 10 مسجد، یک مرکز فرهنگی کانون پرورش فکری داشته باشیم. همین نهاد کوچک اما فعال و پویا که همواره کارهای خلاق و هنری‌اش مورد توجه و الگوبرداری دیگران از جمله آموزش و پرورش بوده است، در دهه‌های گذشته آثار ارزشمند داخلی و بین المللی تولید کرده و جوایز مختلفی را در حوزه‌های مختلف کشوری و جهانی کسب کرده است. 

متأسفانه امروز و پس از ۵۷ سال از تأسیس این نهاد فرهنگی هنری، می‌بینیم کانون پرورش فکری نه تنها رشد متوازن و متناسب با نیازهای فزاینده کودکان و نوجوانان این سرزمین را نداشته بلکه سال به سال با کاهش بودجه و ضعف و کاستی در نیروها و امکانات، لاغر و لاغرتر و کم بنیه و نحیف‌تر شده است.

این در حالی است که نیازهای فرهنگی امروز کودکان با توجه به رشد انفجاری اطلاعات و ارتباطات و تهدیدها و آسیبها و تهاجم‌های فرهنگی، نسبت به گذشته بسیار افزون‌تر است. کانون پرورش فکری به عنوان یک نهاد شبه‌دولتی که زیر نظر هیچ یک از صندوق‌های بیمه‌ای دولت نیست و غیر مستقیم زیر نظر وزارت آموزش و پرورش اداره می‌شود، همواره و به خصوص در یک دهه گذشته مورد بی‌توجهی و بی‌مهری شدیدی قرار گرفته است.

بعضا انتخاب مدیران ضعیف، غیرمتخصص و ناتوان در سالهای گذشته روز به روز توان این نهاد را تحلیل برده است و با کاهش مفرط بودجه این نهاد که به نظر می‌رسد ردیف بودجه مشخص و مستقلی هم نداشته باشد و البته هیچ مدافع و سخنگویی هم در هیچ جایی ندارد، کار را به جایی رسانده که امروز کارکنان و مربیان این نهاد اثرگذار فرهنگی، کمترین میزان دریافتی و مزایای حقوقی حتی گاهی پایین‌تر از قانون کار مصوب برای کارگران را دارند و همین امر زمینه نارضایتی شدید، کاهش انگیزه ها، افت جدی بازدهی این نهاد و سرانجام درخواست‌های فراوان مربیان که غالباً هم بانوان هنرمند هستند برای بازنشستگی پیش از موعد را در پی داشته است.

هیأت مدیره‌ای برای هیچ!

انجام یک پژوهش میدانی از سوی یک مرکز مستقل - با رعایت امانت‌داری - و مصاحبه با مربیان و کارکنان این نهاد، عمق فاجعه‌ای که در این نهاد مؤثر فرهنگی در حال رخ دادن است را به تصویر خواهد کشید.

مدیران آموزش و پرورش و کانون اگرچه ممکن است در برابر این گزاره، موضعگیری کرده و دست به دامن آمار و گزارش‌ها شوند اما واقعیت وجودی کانون و حرکت سریع آن به سمت نابودی و از دست دادن نیروهای باسابقه، خلاق و هنرمند و کاسته شدن روز افزون جایگاه ارزشمند کانون در جامعه فرهنگی هنری کشور و در میان کودکان، نوجوانان و خانواده‌ها چیزی نیست که با آمار ساختگی بتوان آن را پنهان کرد. 

کافی است سری به گروه‌های مجازی کارکنان و مربیان کانون در فضای مجازی بزنید و درد و دل‌ها و مشکلات انبوه آنان را ببینید و بشنوید.

 

با تأسف باید گفت در نهادی که نام‌هایی چون وزیر علوم، وزیر اقتصاد، رئیس سازمان برنامه و بودجه، وزیر آموزش و پرورش و رئیس صدا و سیما (در ادوار مختلف با نام‌های مختلف) در مجمع عمومی آن دیده می‌شود هرگز اثری از «بودجه»، «اقتصاد»، «برنامه» و «رسانه» دیده نمی‌شود.

مرغک کانون یا جوجه اردک زشت؟ 

کسی که نام این مسؤولان را در مجمع عمومی این نهاد آورده هدفش استفاده از توان و هم‌‎افزایی این وزارتخانه‌ها و نهادهای کلیدی در جهت ارتقای نهاد پرورشِ کودکان در این کشور بوده است. نگاهی که در آغاز جمهوری اسلامی نسبت به کانون پرورش فکری وجود داشته و امروز گویا با بی‌توجهی عجیب و مفرط مسؤولان، به طور کلی فراموش شده است. 

امروز حکایت «مرغک کانون» حکایت جوجه اردک زشتی است که هیچ کس او را دوست ندارد و توانایی‌های فراوانش را نمی‌بیند، در حالی که این قوی زیبا اگر رشد کند و پر و بال بگیرد، زیبایی پروازش را آسمان فرهنگ و هنر این سرزمین به نظاره خواهد نشست. 

امید کانونیان به مهربانی فرهنگی دولت 

مهمترین آفت‌ها و خطراتی که امروز این نهاد را تهدید می‌کند بی‌انگیزگی روزافزون کارکنان این سازمان فرهنگی به دلیل حقوق‌های ناچیز و عجیب پنج، شش میلیون تومانی، نبود بودجه و مشکلات اقتصادی و نیز ناتوانی مدیران آن است. کانون پرورش فکری امروز حتی برای تهیه ساده‌ترین اقلام و ملزومات مورد نیاز بچه‌ها در مراکز خود از قبیل کاغذ رنگی و مداد و مقوا و ... دچار مشکل است.

دولت سیزدهم که شعار اقدامات جهادی را سرلوحه کار خود دارد، اگر دوست دارد در حوزه فرهنگِ این سرزمین و خدمت فرهنگی به کودکان و آینده‌سازان آن قدمی بردارد، باید بداند که اکنون وقت آن است! باید با یک تحقیق و بررسی جدی درباره شرایط امروز کانون پرورش فکری و نیازها و اقتضائات آن، جایگاه شایسته این نهاد را در سپهر فرهنگ و تربیت کشور به آن اعطا کرده با در نظر گرفتن اعتبار مناسب، یک بار برای همیشه جایگاه واقعی این نهاد را با الحاق آن به بدنه دولت و برخورداری از ردیف بودجه مشخص، تعیین کند و روح نشاط و انگیزه و توان کار شایسته فرهنگی را به کارکنان زحمتکش و البته محروم این نهاد برگرداند. کانون، فقیرتر و نحیف‌تر از همیشه چشم به راه اقدامات سازنده مسؤولان دلسوز است.

دیدگاه کاربران

عمران۲۵۹۸۵۶۰۰۹:۵۱:۰۷ ۱۴۰۱/۵/۴
بهترین کتاب های دوران کودکی ام و بهترین خاطره هایم از آن دوران مربوط به کانون پرورش فکری بود. نمیدانم الان در چه وضعیتی است، امیدوارم نیروهای خوش فکر هنوز در آن فعال باشند.
ناشناس۲۵۹۹۲۶۹۲۰:۱۶:۳۵ ۱۴۰۱/۵/۴
... طراحان و بانیان و مؤسسان لاکچری‌بازِ مدارس غیر انتفاعی و دانشگاه‌های آزاد تیشه به ریشه‌ی آموزش و پرورش زدند _____ کانون جای خود ، حتی تحصیل و تعلیم و تربیت را سلاخی کردند و به یغما بردند این جماعت هرجا دست بردند ویرانی برجای گذاشتند
ناشناس۲۵۹۹۶۶۰۰۸:۰۳:۲۴ ۱۴۰۱/۵/۵
نیروهای خوش فکر را یا ناامید کرده اند یا در حال پراندن آنها از کانون هستند. اگر همین امروز در آموزش و پرورش را باز کنند بیشتر کانونی ها مهاجرت خواهند کرد. با این که آموزش و پرورش هم خودش کوه مشکلات است.
ناشناس۲۶۰۰۲۸۲۱۵:۵۴:۰۳ ۱۴۰۱/۵/۵
خیر ، همون نیروهای بقول شما خوش فکر دیگه فکرشان بدرد امروز نمی خورد ، یا بازنشسته شده اند و به شکل موروثی فرزندشان اونجا استخدام شده بدون گزینش
ناشناس۲۵۹۹۷۹۳۰۹:۵۶:۲۸ ۱۴۰۱/۵/۵
بیشتر از مسائل مالی ، دخالت دولت در خط مشی کانون مانع از حضور مربیان متخصص شده و همه را فراری داده است.
ناشناس۲۵۹۸۵۶۵۰۹:۵۶:۲۷ ۱۴۰۱/۵/۴
آموزش و پرورش خودش فرزند ناتنی دولت است و کانون فرزند ناتنی آموزش و پرورش دیگه ببین چی میشه
سعیدی۲۵۹۸۶۰۰۱۰:۳۵:۵۸ ۱۴۰۱/۵/۴
واقعا کانون پرورش فکری در حال از بین رفتنه. چه خاطره هایی داریم با کانون. چرا در کشور ما معلم و مربی فرهنگی این قدر مورد بی مهری و بی توجهی هستند؟ هر کشوری پیشرفت کرده دلیلش بها دادن به معلمان و مربیانِ کودکانشان بوده. این باعث تاسفه که مربیان کانون در حد قانون کار یا پایین تر از آن حقوق می گیرند. واقعا باید به حال این کشور و کودکان و نوجوانان و نسل آینده اش گریست! واقعا اولویت مسؤولان ما چیست؟ آیا چیزی مهمتر از تربیت فرزندمان داریم؟
ناشناس۲۵۹۹۷۷۴۰۹:۴۱:۴۸ ۱۴۰۱/۵/۵
متاسفانه بودجه زیادی به بهانه های فرهنگی و اعتقادی صرف سازمانها و نهادهایی میشود که نه تنها فرهنگی نیست بلکه ضد فرهنگ است .
ی. م۲۵۹۸۶۰۶۱۰:۴۴:۱۶ ۱۴۰۱/۵/۴
با سلام و تشکر از شما چه عجب بالاخره یکی پیدا شد کانون و‌ مشکلات آن را ببیند. به عنوان یک مربی کانون با ۱۸ سال سابقه روزشماری میکنم که زودتر به ۲۰ سال برسم و درخواست بازنشستگی بدهم. دیگر خسته شده‌ام و نمی‌توانم در این نهادی که روزگاری خانه امید من بود کار کنم. هیچ امیدی در کانون برای کانونی ها نمانده است. فقط لطفاً اجازه بدهند بازنشست شویم.
س۲۵۹۸۶۱۸۱۰:۵۴:۵۹ ۱۴۰۱/۵/۴
جانا سخن از زبان ما می گویی
حسنا۲۵۹۸۶۲۹۱۱:۰۶:۰۹ ۱۴۰۱/۵/۴
واقعا متاسف شدم...
حانیه۲۵۹۸۶۳۴۱۱:۰۷:۲۹ ۱۴۰۱/۵/۴
من خودم عضو کانونم و واقعا ناراحت شدم با دیدن این مطلب
ناشناس۲۵۹۸۶۵۷۱۱:۲۸:۳۶ ۱۴۰۱/۵/۴
اوایل انقلاب و در دهه 60 کانون بسیار بهتر عمل میکرد . زمانی که نفوذ یک ایدئولوژی خاص کم بود.
ناشناس۲۵۹۸۶۸۸۱۱:۵۹:۳۶ ۱۴۰۱/۵/۴
بازنشستگان این فرزند ناتنی هم ناتنی مضاعف هستند. دولت کلاهش را قاضی کند با ۱۰ درصد افزایش حقوق، آیا این قشر فرتوت، توان مقابله با گرانیهای شدید اخیر را دارند؟ یادتان باشه که در ایام مربوط از این قشر با عنوان فرهیخته یاد میکنید البته بازنشستگان فرهنگی میدانند که تعارف میکنید. ولی در عمل؟!
ناشناس۲۵۹۸۷۲۲۱۲:۱۹:۵۰ ۱۴۰۱/۵/۴
از بودجه فرهنگی کشور به کانون بدهید چرا از فقیری درمانده می خواهید که کمک کند پولدارهایی که بودجه فرهنگ را می بلعند مقداری ش را به کانون بدهند
ناشناس۲۵۹۸۷۲۷۱۲:۲۶:۰۲ ۱۴۰۱/۵/۴
من در روزهای کودکی و دوران پس از جنگ خاطرات بسیار خوبی در کانون دارم چنین‌ فضاهایی به ویژه در شرایط امروزی باید گسترش یابند
ناشناس۲۵۹۸۷۵۹۱۲:۵۲:۰۴ ۱۴۰۱/۵/۴
وقتی ما فرهنگیان مزایایی نداریم پس وای به حال کانونی ها ؟!
ناشناس۲۵۹۸۷۷۰۱۲:۵۹:۵۷ ۱۴۰۱/۵/۴
اگر فعالیتهای هنری وکتاب وکتابخوانی وامثالهم را از آموزش وپرورش بگیرند ودر اختیار کانون قرار دهند قطعا شاهد جهش موثری در این زمینه بین کودکان ونوجوانان خواهیم بود.چون بسیاری از آموزگاران در این زمینه تخصص کافی ندارند ویا حجم کتابها این قدر زیاد است که تا بتوانند وقت همان مختصر فعالیتهای هنری را هم به دروسی مثل ریاضی اختصاص می دهند تا بتوانند ضعف دانش آموزان را در این زمینه ها جبران کنند ! متاسفانه با وجود این همه فارغ التحصیل های هنر نباید وضعیت آموزش های فرهنگی وهنری ما در این سطح پایین وضعیف باشد .
زهرا. د۲۵۹۸۷۹۰۱۳:۱۹:۱۹ ۱۴۰۱/۵/۴
برای این مسؤولان متاسفم که به فرهنگ و تربیت و پرورش بچه ها که می رسند، بودجه شان تمام می شود! باید هم هر روز پسرفت کنیم چون برای پررور کودکانمان ارزشی قائل نیستیم. از مجلس شورای اسلامی به عنوان نمایندگان ملت می خواهیم به مشکلات ما کانونی ها رسیدگی کنند. از دولت می خواهیم افراد دلسوز و متخصص را در رأس مدیریت های کانون بگمارد. کسانی که توانایی دفاع از حقوق از دست رفته کانون و کانونی ها و بچه های کانونی را داشته باشند. لطفا کانون را ببینید!
ناشناس۲۵۹۸۸۳۰۱۳:۵۱:۰۳ ۱۴۰۱/۵/۴
مگر از آموزش وپرورش چیزی مانده است همه اش شد وللش
حسام۲۵۹۸۸۳۷۱۳:۵۷:۳۴ ۱۴۰۱/۵/۴
کانون پرورش فکری هم فرزند ناتنی به نام کانون زبان ایران داره که وضع ش خیلی بدتر
عمران۲۵۹۹۱۲۲۱۸:۱۵:۵۵ ۱۴۰۱/۵/۴
نه البته، کانون زبان موسسه خصوصی است و کاملا جداگانه که ارتباطی با کانون پرورش فکری ندارد.
مربی کانون۲۶۰۰۰۸۹۱۳:۲۴:۰۳ ۱۴۰۱/۵/۵
ربط داره کانون زبان زیرمجموعه کانون پرورش فکری ست
ناشناس۲۵۹۹۰۱۷۱۶:۴۲:۵۱ ۱۴۰۱/۵/۴
به سرنوشت سایر صنایع موفق گرفتار خواهد شد
ناشناس۲۵۹۹۳۴۷۲۱:۵۹:۵۱ ۱۴۰۱/۵/۴
اول باید مدیران کانونی چه در استان وچه در ستاد دلسوز مربیان باشند که متاسفانه نیستند ‌افسوس …
مربی کانون۲۵۹۹۴۲۰۲۲:۴۳:۵۲ ۱۴۰۱/۵/۴
بزرگترین آفت در کانون مدیران ارشد نالایق و گاها سیاسی هستند که کانون را سکوی پرتاپ خود قرار می دهند.در حال حاضر مدیران ارشد کانون اکثرا حتی ۳۶ سال به بالا سابقه خدمت دارند ...و هیچ برنامه ای هم برای کانون و کانونی ها چه مربی و چه اعضا ندارند.
بر باد رفته۲۵۹۹۴۷۰۲۳:۲۹:۱۱ ۱۴۰۱/۵/۴
با سلام و احترام جل الخالق ، بالاخره نمردیم و دیدیم یکی هم پیدا شد و درد ما را فهمید و سنگ ما را به سینه زد ، اما بدان داداش درد ما زیاد است و هرسینه ای تاب تحمل آن را ندارد . ما همانهایی هستیم که به قول دوست و همکار عزیزمان آنقدر مورد بی مهری واقع شدیم که به محض رسیدن به بیست سال سابقه درخواست بازنشستگی پیش از موعد می کنیم. ما فرزند خوانده ی آموزش و پرورش که هیچ ، فرزند خوانده ی دولت اقتدار و امید هستیم. بسیااااااااااار گله مند از آن نماینده ی مجلسی که در جهت اِعمال قانون رتبه بندی ، به جای اینکه داد ما را از دولتمردان و سکان داران عرصه ی فرهنگ بگیرد به راحتی آب خوردن بر حق و حقوق و آمال و آرزوهای ما خط قرمز کشید و تنها معلمان را تافته ی جدا بافته ی عرصه ی آموزش ، پرورش و فرهنگ دانست ،... قرار شد در مجلس از حق و حقوقمان دفاع کنی نه اینکه تیشه ای شوی بر ریشه ی آمال و آرزوها و حق و حقوقمان!!! آخر یک شیر پاک خورده ای این وسط تکلیف ما را روشن کند و بگوید که ما آموزشی هستیم یا پرورشی؟ که اگر آموزشی هستیم که همچون معلمان باید مشمول قانون رتبه بندی می شدیم و اگر پرورشی هستیم مگرنه اینکه معلمان پرورشی در مدارس نیز مشمول این قانون شده اند اما مربیان زحمتکش کانون که چشمه ی خلاقیتشان باید مدام در حال جوشش باشد، به لطف و مرحمت رییس و نمایندگان مجلس و وزیر محترم آموزش و پرورش از شمول این قانون خارج شده اند. آخر معلوم نیست حق ما روی خرمن چه کسی هست؟ مثل بچه یتیمی هستیم که نه آموزش وپرورش حضانت ما را تمام و کمال می پذیرد و نه سرپرستی مارا به مرجع دیگری (وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی )واگذار می کند. امیدوارم این سایت صدای ما را به گوش مسئولان و وزیران و وکیلان مرتبط برساند تا آنها آستین همت بالا زده یا کانون پرورشی را بطور کلی جمع و از صفحه ی روزگار پاک کنند یا آن را همچون نهضت سواد آموزی با آموزش و پرورش ادغام و یا بودجه ای کلان و درخور امور فرهنگی و مسئولینی کاربلد و دلسوز در رأس آن بگمارند . چند سالی بیشتر نمانده تا بازنشست شویم ،گرچه از ما گذشت لااقل خیری به آیندگان کانون برسد. سبز وشکوفا همچون مرغک کانون باشید .
باباوتد۲۵۹۹۵۰۲۰۰:۰۷:۱۲ ۱۴۰۱/۵/۵
بنده بیش از دو دهه است در کانون به عنوان مربی فرهنگی مشغول هستم ....در شرایط فعلی راهی برای بن بست بوجود آمده در کانون وجود ندارد مگر اینکه دولتمردان به جد خواهان نجات این مجموعه فرهنگی باشند که با نگاهی که حکومت به فرهنگ و فرهنگی دارد بعید به نظر می‌رسد متاسفانه رمقی برای مرغک کانون باقی نمانده است.....
ناشناس۲۵۹۹۵۱۶۰۰:۲۱:۰۷ ۱۴۰۱/۵/۵
کانون بهترین مکان فرهنگی و پرورشی ایران است امیدوارم دوباره به جایگاه اصلی خود بازگردد
ناشناس۲۵۹۹۵۶۴۰۲:۰۷:۰۸ ۱۴۰۱/۵/۵
هزار تا جای دیگه هست برای پول خرج کردن. اتفاقا تو هیچ کشوری به اندازه کشور ما برای پرورش فکری بودجه اختصاص داده نمی شه. فقط نمی تونند اونطوری که دوست دارند پرورش بدهند.
بهمن۲۵۹۹۶۲۷۰۷:۰۱:۳۰ ۱۴۰۱/۵/۵
متاسفانه بی کفایتی مجموعه کانون در نگهداشت نیروهای متخصص یکی از عوامل مهم پایین آمدن مخاطبان کانون و درخواست انتقال نیرو ها به سازمان های دیگر می باشد همانگونه که بر همگان آشکار است سه عامل میتواند در رشد و شکوفایی یک مجموعه کمک کند اولی جذب نیروهای متخصص دومی آموزش نیرو ها و سومی نگهداشت نیرو ها کانون در دو عامل اول موفق عمل کرده ولی متاسفانه در نگهداشت نیرو همیشه با مشکل مواجه است دلیلش هم بی کفایتی مدیران کانون می باشد در همه دنیا و سازمان ها رسیدگی به وضع معیشت ، تفریح ، اوقات فراغت و بازنشستگی نیرو اصل یک سازمان می باشد کانون چکار کرده بجای حمایت از نیروهای خود فقط به یک جمله بسنده کرده ( نامه فدایت شوم برای استخدام ننوشتیم می خواستید جای دیگر استخدام شوید ) با این‌اوصاف فقط یک راه برای کانون مانده و آن ادغام در یک سازمان دیگر و یا تغییرات اساسی در اساسنامه و مدیران
هادی۲۶۰۰۸۸۴۰۲:۲۰:۳۷ ۱۴۰۱/۵/۶
جذب نیروهای متخصص مربوط به خیلی وقت پیش هست. بعد از اون افراد زیادی که تخصص مرتبط نداشتند و بعضا سواد کافی هم نداشتند و سفارش مدیران و نمایندگان مجلس بودند وارد پست‌های غیر حساس شدند و به مرور با اخذ حداقل مدرک، آرام آرام به جایگاه‌های تصمیم‌گیری و حتی مربی‌گری و مدیریت و معاونت هم رسیدند.
ناشناس۲۵۹۹۶۴۸۰۷:۴۹:۴۳ ۱۴۰۱/۵/۵
من یک‌ مربی هنری کانون هستم.دقیقا درسته.بی توجهی کانون به مربیان باعث شد اکثر مربیان حرفه ای هنری از کانون استعفا بدهند و کسانی هم که در کانون ماندند(فقط به عشق بچه ها) بدون حقوق و مزایا و بیمه کامل در کانون فعالیت می‌کنند.
آفتاب سوزان۲۵۹۹۶۷۲۰۸:۲۳:۱۲ ۱۴۰۱/۵/۵
ما کانونیهای امید داریم با نگاهی عمیق به نیروهای درون کانونی ، اول از همه از سیستم واردات مدیر که بعضا سیاسی هستند ، قطع شود و دوم با اعتماد به کارکنان زحمتکش و متخصص این رویه با سرعت بسمت پویایی پیش برود و بنده اعتقاد دارم با ظرفیت هایی که کانون دارد میتوان حداقل انتظارات کارکنان را برآورده نمود و برنامه ریزی واقعی در جهت پرورش فکری کودکان ونوجوانان ایران عزیزمان را در دستور کار قرارداد نه اینکه مدیران بیرونی فقط جهت رسیدن به پست مدیرکلی می آیند و با تیشه به ریشه زدن کانون و کانونی و از بین بردن بودجه ناچیز ، فقط در پی مطرح شدن اسم خود جهت تصدی پستهای بالاتر در سازمانهای دیگر می باشند و کلام آخر اینکه آیا پس از اتمام دوره مدیریت یک مدیر آیا سازمانی یا مسئولی که این مدیر را تایید و انتصاب نموده پاسخگوی خسارات وارده به کانون و کانونی از نظر از بین بردن منابع انسانی و مالی و حجم بدهی ایجاد شده بی دلیل ، خواهد بود ؟؟؟؟
ناشناس۲۵۹۹۶۸۶۰۸:۳۳:۰۰ ۱۴۰۱/۵/۵
باسلام ای کاش از مربیان پاره وقت هنری و ادبی کانون هم میگفتید که کل بار کانون بر روی دوش آنهاست وحقوقشون زیر یک میلیون دومیلیون هست و بعد از بیست ودو سال کار کردن وهنوز تبدیل وضعیت نشدند ومجبور به استعفا هستند از ظلمی که کانون و دولت در حق این مربیان پاره وقت میکند فقط و فقط به خدا پناه می بریم
مربی کانون۲۵۹۹۷۰۵۰۸:۴۵:۱۵ ۱۴۰۱/۵/۵
متاسفانه حرف حق بسیار تلخ است هیچ انگیزه ای برای مربیان کانون نمانده و همه مربیان خلاق دارند پرواز می کنند و از این خانه امید می روند جای بسی تاسف است که کمر به نابودی این نهاد فرهنگی و هنری خلاق بسته اند.
محمد۲۵۹۹۷۰۷۰۸:۴۵:۲۸ ۱۴۰۱/۵/۵
سلام به نکات خیلی خوبی اشاره کرده بودید ممنون
ناشناس۲۵۹۹۷۱۳۰۸:۴۹:۲۴ ۱۴۰۱/۵/۵
با سلام.واقعا باید قلم نگارنده این مطلب را بوسید که چقدر عالی و موشکافانه به این مسائل پرداخته.من خودم مربی هستم..... الان این نهاد اصلا دیده نمیشه.ما از ابتدایی ترین حقوق و تسهیلات هم محروم هستیم.نه رفاهیاتی،نه بن خرید کالایی،نه تعاونی،نه مزایایی که برای سایر ارگانها و نهادها می‌دهند و در کل هیچ و همان حقوق اندک برای ما واريز می‌شود.همین دلايل و دلايلی که در مقاله فوق آمده باعث کم انگیزگی و دلسردی مربیان شده.درد دل و حرف و مشکلات زیاد هست.کاش مسئولان در وزارتخانه این مقاله را ببینند.یا حق
سیداحسان۲۵۹۹۷۷۰۰۹:۳۸:۵۹ ۱۴۰۱/۵/۵
یکی از مواردی که باعث ناامیدی در کارکنان کانون شده است، عدم وجود برنامه و چشم انداز برای آینده هست. این موضوع رو فقط کسانی که در داخل این مجموعه هستند، درک میکنن، یعنی عملا هیچ برنامه ای برای آینده وجود نداره و در حال روزمرگی هستند. متاسفانه مدیران قبل با فروش اموال کانون، فرصت درآمدزایی را هم گرفتند و دست و پای کانون بسته شده است. امید اکثریت مربیان، نگاه ویژه و یا ادغام این مجموعه در آموزش و پرورش است.
امیرعباس۲۵۹۹۷۹۱۰۹:۵۴:۵۶ ۱۴۰۱/۵/۵
جز معدود نهادهای مصادر‌ه‌ای با مدیریت دولتی پس از انقلاب بود که تا سالها نقش موثر خود را حفظ کرده بود. اما در سالهای اخیر به سمت ورشکستگی فرهنگی می‌رود و به سرنوشت بقیه بنگاه‌های دولتی دچار می‌شود متاسفانه
شریفی۲۵۹۹۸۲۷۱۰:۳۵:۱۲ ۱۴۰۱/۵/۵
با سلام ای کاش مدیران کشور می دانستند کم‌توجهی به مسایل کودکان ونوجوانان اجحاف در حق آیندگان است و انباشت آسیب های اجتماعی از نتایج عدم توجه به حوزه پرورشی و فرهنگی کودکان است. من در دهه 70 عضو کانون بودم و چندین مهارت کاربردی و هنری را در آن زمان آموختم ولی متاسفانه امروز شاهد بی مهری های فراوانی به کانون هستیم .
جعفری۲۵۹۹۹۲۲۱۱:۳۴:۲۷ ۱۴۰۱/۵/۵
در این ۲۱ یک‌سال که در کانون کار کرده‌ام افولش را به چشم دیدم. و در سال‌های اخیر عجیب این افول سرعت گرفت. عده‌ای به زعم خود خواستند دوباره کانون را زنده کنند و بودجه‌ها را که باید وارد مراکز می‌شد برای ساخت و تجهیز و .... به باد خودنمایی دادند. اینان نمی‌دانستند اگر کانون در سکوت فعال است برای نابلدی در نمایش دادن خود نبوده است برای این بوده است که به قدر وسع در مراکز خدمات بدهد. هجوم مخاطب بعد از تبلیغ، با توجه به امکانات و کمی نیروی انسانی به ضدتبلیغ بدل شد. کاش متخصصین فرهنگ و هنر و ادبیات کودک زمام کانون را در دست می‌گرفتند نه مطبوعاتی‌ها و حتی آموزش و پرورشی‌ها که فاصله کانون با این عزیزان هم بسیار است. کسی نیست به مدیران یادآوری کند کانون خلا های آموزش و پرورش را پر می‌کند. کاش از همین مربیان کف کتابخانه فضای رشد می‌دادند و مدیر می‌ساختند. دریغ که اگرچه مربیان ما انسان‌سازند ولی مدیران‌ ما .....
رضا۲۶۰۰۰۱۷۱۲:۳۰:۱۴ ۱۴۰۱/۵/۵
سلام .مطلب بسیار خوبی بود. همان طور که مستحضر هستید یکی از دغدغه های مقام معظم رهبری موضوع فرهنگی ومهندسی فرهنگی است. متاسفانه شاهد هستیم بودجه فرهنگ تصویب می شود ولی از آن فقط فاکتور ارائه می شود. کدام یک از این قشر انگیزه ای برای کار دارند؟ و سال هاست دارند با معظل فرار مغزها مبارزه می کنیم. شما اگر در تمام ارگان ها کسی نداشته باشید به هیچ عنوان جذب نمی شوید . کافی است کسی پشت شما باشد نیاز به هیچ سواد علمی ندارید.مانند خیلی از آقایان که بسیاری از سمت های اصلی را اشغال کرده اند... حال اینکه اصلا سواد علمی ندارند. و کلام آخر متاسفیم.
ناشناس۲۶۰۰۴۰۶۱۷:۲۴:۱۱ ۱۴۰۱/۵/۵
مدیران کانون بازنشسته شده با بیش از ۳۵ سال خدمت هستن . به نظرتون به فکر کانون هستن یا آینده ی مادی خودشون خوب معلومه با وجود اونها کانون تکانی نخواهد خورد.
ناشناس۲۶۰۰۴۰۹۱۷:۲۵:۴۸ ۱۴۰۱/۵/۵
مگر آموزش و پرورش نیاز به نیرو نداره خوب مربیان کانون رو بردارن ببرن سر کلاس ها. اینجوری هم اونا معلم دارن هم مربیان کانون آینده
ناشناس۲۶۰۰۴۱۲۱۷:۲۸:۳۴ ۱۴۰۱/۵/۵
وقتیکه یک مربی کانون حق استفاده از مرخصی که حقش هست رو نداره (البته در برخی استان های بد سرپرست) خوب چه انتظاری از رسیدگی به معیشت و ... داریم
حسین۲۶۰۰۷۰۱۲۲:۳۶:۲۹ ۱۴۰۱/۵/۵
ممنونم بابت این مطلب کاش یه بررسی از وضعیت و گستردگی درد بعمل بیاد. اگه هدف منحل کردن کانونه زودتر انجام بشه و مربیان کانون پخش بشن در مدارس. نیروهایی که هر کدام در حوزه‌ای متخصص هستن و با خلاقیت و توانایی بسیار بالا. نیم‌بسمل رها کردن کانون و مربی‌ها جنایت است. به نفع هیچ‌کس نیست. نه دولت، نه کودک، نه کانون و نه مربی
علی۲۶۰۰۸۶۲۰۱:۴۲:۰۹ ۱۴۰۱/۵/۶
کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در حال حاضر با رکود بی سابقه ای روبروست تقریباً هیچ مراجعه کننده ای جز تابستان ندارد!!!!! تقریباً یک دهه از این وضعیت می گذرد !!! در سه ماه تابستان افرادکودکان و نوجوانان کمی مراجعه می کنند!!! این همه هزینه به خاطر دوسه ماه تابستان، آن هم با مراجعه‌کنندگان بسیار کم چه لزومی دارد!!!!؟ همین کار ها را تقریباً آموزش وپرورش در زنگ فرهنگ و هنر آموزش می دهد!!! پس زنگ فرهنگ و هنر مدارس را پر رنگ تر و باکیفیت تر اجرا کنند تا جلوی هزینه های پوچ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گرفته شود !! پس جلوی موازی کاری را بگیرید!!!
هادی۲۶۰۰۸۸۰۰۲:۱۱:۴۰ ۱۴۰۱/۵/۶
در دوره ای گفتند چرا مدیران از بیرون سازمان میان. بهتره از خود کارکنان کانون پرورش فکری انتخاب بشن و همینطور هم شد به اصطلاح گفتند مدیران کانونی، و غافل از اینکه مدیریت به بیرونی یا داخلی بودن نیست. یک مدیر باید صاحب دانش و تجربه و ارتباطات در مدیریت فرهنگی باشد. الان این انتخابها در سراسر ایران نشون داد که حرکت مثبتی انجام نشده. افرادیکه از سمت خود ارتقا پیدا کردند در شهرستانها مدیر شدند و گاها به ستاد هم رفتند متأسفانه می‌بینیم که اهداف خود را دنبال کردند. مشکل بودجه نیست چون مقاطعی بودجه تخصیص داده شد و اعلام هم شد اما سرنوشت آن مبهم است. درخواست برای تخصیص بودجه بیشتر در صورت عملی شدن باز هم به مسیر درست و رفاه مربیان نخواهد رفت.
ناشناس۲۶۰۱۰۳۳۰۸:۳۲:۲۴ ۱۴۰۱/۵/۶
بسیار مطلب عالی بود و درست بیان شده بود.
امیر۲۶۰۱۰۹۵۰۹:۱۶:۱۹ ۱۴۰۱/۵/۶
هرچه از زمان تاسیس این کانون دور میشویم وضعیت بدتر و بدتر میشود برای همین است که همه قبول دارند که در ابتدای انقلاب وضعیت و تاثیر کانون بهتر و بیشتر بود. ...
رضا۲۶۰۱۷۷۷۱۶:۱۳:۳۲ ۱۴۰۱/۵/۶
کانون مهد این صحبت رهبری هست(رهبر انقلاب: فرهنگ و صف‌آرایی فرهنگی در مقابل دشمن آن چیزی است که بنده هم اگر در راه آن کشته شدم، احساس می‌کنم که در راه خدا کشته شده‌ام. هرکس در این راه کشته شود، در راه خدا کشته شده و هرکس در این راه، زحمتی متحمّل شود، در راه خدا متحمّل شده است. مسأله، مسأله‌ی کوچکی نیست...نقش فرهنگ به نظر من یک نقش تعیین کننده و اساسی است و ما امروز مورد تهاجم هستیم....) دریابید مهد این سخن را....
ناشناس۲۶۰۲۲۵۸۰۲:۴۴:۱۵ ۱۴۰۱/۵/۷
آموزش و پرورش خودش فرزند ناتنی این مملکت به حساب می یاد
سید محمود حسینی مربی فرهنگی کانون۲۶۰۲۸۴۵۲۳:۲۷:۵۸ ۱۴۰۱/۵/۷
با سلام من هم کانونی هستم با 24سال سابقه مربی فرهنگی دانشجوی دکتری البته همکاران فرهنگی در سراسر مراکز کشور دارای تحصیلات عالیه هستند وسطح علمی انها بالا است. چون تجربه 24سال این رو بنده وهمکارانم خوب درک می کنند عشق ما ونفس ما اعضای کانون هستند وما با هدف کشف وشکوفایی استعداد این عزیزان وظیفه خود را بدون کوتاهی انجام می دهیم ولی گذشته از وظیفه خیلی عالی مشکلات ما کانونی ها رو گفتید ما یک دلسوز می خواهیم .... خیلی هاالان افتخار می کنند که کانونی بودن مدیران نالایق که فقط صورت معصوم دارند بدون هیچ انجام فعالیت فرهنگی . من با اینکه در شرکت دانش بنیان ایده هایم در چند کشور پذیرفته شده وخدا را شاهد مجوز اقامت هم بهم پیشنهاد شده با حقوق ومزایا ی بالا الان مربی سیار هستم که باید کتاب بدست بچه های حاشیه شهر برسونم از تجربیات ونظرهای من توی شورا های فرهنگی استفاده نمی کنند به قدرت می توانم گفت سواد انرا ندارند من رتبه 7ازمون ورودی ارشد دانشگاه تهران بودم مشکل ما کانونی ها از خود ماست که همدیگر رو قبول نداریم به امید روزی که شادی در مراکز کانون غوغا کند ومربیان زحمت کش ما هم به حق وحقوق خودشان برسند. اگر دلسوزی روزی دردل من را خواند بجای دلسوزی بیاید دست در دست ما مربیان کانون را دوباره اباد کنیم
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  9. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  10. انتقام از پوتین؟

  11. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  12. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  13. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  14. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  15. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  16. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  17. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  18. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  19. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  20. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  21. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  22. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  23. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  24. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  25. جریمه تخلفات حادثه ساز ۵ برابر شد/ اعمال از هفته آینده            

آخرین عناوین