معاون اسبق وزیر اقتصاد در گفت و گو با الف مطرح کرد یک راه فراموش شده برای کاهش تورم

گروه اقتصادی الف،   4010414103 ۳۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

معاون اسبق وزیر اقتصاد درباره سامانه هوشمند مالیاتی می گوید: مالیات ابزاری ضد تورمی است و نقدینگی کشور را نیز افزایش نمی دهد به همین دلیل تمام کشورهای دنیا از مالیات به عنوان یک ابزار ضد تورمی استفاده می کنند؛ کشور ما هم باید به این سمت سوق پیدا کند تا از اقتصادی نفتی خلاص شویم.

یک راه فراموش شده برای کاهش تورم

امین دلیری، در گفت گو با الف اضافه کرد: سیستم مالیات ستانی الکترونیک بر اساس ورودی و خروجی حساب هر فرد در تمام دنیا رواج دارد و هر کشوری با عملیاتی کردن این سامانه و این روش توانسته درآمدهای مالیاتی را شفاف کند و همچنین سبب برقراری عدالت در کشور شود.

معاون اسبق وزیر اقتصاد معتقد است که کشور ایران از سیستماتیک کردن نظام مالیات ستانی عقب مانده و جای امیدواری بود که این سامانه ایجاد و راه اندازی شود ولی متاسفانه با تاخیر در حال پیشرفت است. 

دلیری ادامه داد: این سامانه در حال حاضر بیشتر اطلاعات مودیان مالیاتی را در اختیار دارد و با توجه به متصل بودن به سایر سامانه ها می تواند شفافیت اقتصادی را در کشور ایجاد و از فرار مالیاتی جلوگیری کند.

این اقتصاددان اعلام کرد: سیستم مودیان مالیاتی می تواند درآمد هایی که مشمول مالیات هستند را شناسایی و درآمد پایداری را به نسبت تولید ناخالص ملی برای خزانه دولت تعریف کند.

 دلیری اعلام کرد: این شیوه مالیات‌ستانی در تمام دنیا مرسوم است و امیدواریم ایران نیز بتواند این شفافیت را در سامانه امور مالیاتی برقرار و به این وسیله مالیات به حق را از مودیان مالیاتی وصول کند.

این کارشناس مسائل اقتصادی درباره ضعف های سیستم ممیز محور مالیاتی گفت: وقتی که اطلاعات مودیان مالیاتی نادرست باشد و مودیان مالیاتی اطلاعات مالی خود را در سامانه های سازمان امور مالیاتی ثبت نمی کنند، سبب می شود تا قانون اختیار دریافت مالیات علی الراس را به ممیزان بدهد؛ این شیوه سبب دستکاری اظهار نامه مالیاتی مودی شود که در واقع نوعی ضعف محسوب می شود. در عین حال مودی مالیاتی از پرداخت مالیات طفره رفته و در سوی دیگر در وصول درآمدهای سازمان امور مالیاتی با مشکل مواجه شده و در نهایت نیز دولت ها هیچ وقت نتوانستند روی این درآمدها حساب کنند.

دلیری معتقد است: بی عدالتی در سیستم ممیز محور به دلیل ناقص بودن اطلاعات مودیان مالیاتی است و سیستم مودیان مالیاتی می تواند این نقص کاملاً مشهود سیستم مالیاتی کشور را برطرف کند، زیرا همه اقدامات در آن الکترونیکی است و مودی مالیاتی باید تمام ورودی و خروجی و اقدامات مالی خود را در این سیستم ثبت کند.


دلیری گفت: در حال حاضر با امکان متصل کردن تمام سامانه ها به سامانه مودیان مالیاتی می توانند بر اساس درآمد خود مالیات پرداخت کند تا بی عدالتی مالیاتی حذف شود. علاوه بر این به این وسیله می توان قانون های دیگری مثل مالیات بر عایدی سرمایه و یا مالیات بر خانه های خالی را هم اجرایی کرد.

این اقتصاددان معتقد است: سیستماتیک شدن فرآیند اخذ مالیات ها باعث رشد غیر تورمی اقتصاد در کشور خواهد شد، زیرا مالیات در اقتصاد یک ابزار ضد تورمی است و درآمدهای بالایی را که مشمول مالیات می شوند وارد خزانه می کند و به این وسیله دولت به جای اینکه از بانک استقراض کند و منجر به افزایش پایه پولی و تورم شود تا هزینه‌های جاری اش را تامین کند این هزینه ها را از طریق مالیات تامین می کند.

وی در ادامه افزود: مالیات ابزاری ضد تورمی است و نقدینگی کشور را نیز افزایش نمی دهد به همین دلیل تمام کشورهای دنیا از مالیات به عنوان یک ابزار ضد تورمی استفاده می کنند؛ کشور ما هم باید به این سمت سوق پیدا کند تا از اقتصادی نفتی خلاص شویم.

دلیری درباره اقتصاد زیرزمینی که از فرار مالیاتی شکل می گیرد نیز گفت: اقتصاد زیرزمینی یا همان اقتصاد پنهان نه تنها در کشور ما بلکه در تمام کشورها برای فرار از مالیات شکل می گیرد اما در کشور ما این اقتصاد پنهان بیشتر است و علت شدت اقتصاد زیرزمینی در کشور ما نیز عدم وجود اطلاعات کافی از فعالیت های اقتصادی است. 

معاون اسبق وزیر اقتصاد معتقد است ما می توانیم با راه اندازی سامانه مودیان مالیاتی از اقتصاد پنهان که یکی از آفات اقتصاد هر کشوری محسوب می شود، جلوگیری کنیم.

این کارشناس مسائل اقتصادی گفت: با راه اندازی سامانه مودیان مالیاتی به طور نسبی فشار مالیاتی از روی بخش شفاف اقتصادی کشور مثل کارمندان و فرهنگیان که پیش از دریافت حقوق مالیات شان راه می پردازند کم  شده و نوعی عدالت نیز در این زمینه شکل می گیرد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۵۷۷۲۰۰۰۹:۰۹:۱۳ ۱۴۰۱/۴/۱۸
صحبت که از گرفتن مالیات میشه با کشورهای جهان اول مقایسه می‌شویم ولی وقتی صحبت از ارائه امکانات و درآمد میشه با کشورهای عقب افتاده جهان چندم مقایسه می‌شویم!!!!!
ناشناس۲۵۷۷۵۹۸۱۴:۲۵:۲۵ ۱۴۰۱/۴/۱۸
جناب قضیه را نگرفتی اصل مالیات برای درآمد و کنترل بازار در تورم زا نبودن هست و نه داشتن امکانات و یا نداشتنن آن!
ناشناس۲۵۷۷۵۹۹۱۴:۲۵:۲۷ ۱۴۰۱/۴/۱۸
اتفاقا اشکال اینجاست که از اقشار ضعیف و کارمندان، مالیات کامل می گیرند ولی پولدارها و سرمایه داران همواره در حال فرار از مالیات هستند. اگر اغنیاء به همان نسبت اقشار ضعیف مالیات دهند، تورم کاهش پیدا خواهد کرد.
ناشناس۲۵۷۷۸۸۰۱۸:۲۹:۳۳ ۱۴۰۱/۴/۱۸
دوست عزیز ما کارمندان مدت هاست مالیات میدادیم برای شما جدید هست
ناشناس۲۵۷۷۲۰۸۰۹:۱۴:۲۱ ۱۴۰۱/۴/۱۸
زمین های چند هزار متری که احتمال شده یا صدها قطعه زمین که فقط مال چند نفر است یا املاکی که امروز خریده می‌شوند و چند ماه دیگر فروخته می شوند باید با مالیات سنگین صرفه خود را ازدست بدهند
ناشناس۲۵۷۷۶۵۶۱۵:۰۵:۵۰ ۱۴۰۱/۴/۱۸
این است و جز این نیست تنها راه نجات اقتصاد کشور انقلاب اقتصادی با ملی کردن تمامی ثروت های های حرام و نامشروع به جرم اخلال در نظام اقتصادی کشور و مجازات متصرفین به عنوان مفسد فی الارض می باشد
ناشناس۲۵۷۷۲۱۱۰۹:۱۵:۵۹ ۱۴۰۱/۴/۱۸
اقتصاد خوابیده همین مالیات هم بر درآمد نیست از سرمایه مردم گرفته میشه. مثلا پارسال آهن بوده هزار تومان امسال شده دوهزارتومان مالیاتی که بالا رفته بخاطر توسعه کسب و کارها نیست بخاطر کاهش ارزش پوله و اگر مالیاتی هم کسب بشه نمیتونه خرج مملکت را بده چون جبران تورم را نمیکنه. مالیات راهکار نیست یه فکری به حال رشد اقتصادی باید کرد
ناشناس۲۵۷۷۶۰۵۱۴:۲۷:۲۷ ۱۴۰۱/۴/۱۸
یکی از راه های مهم رشد اقتصادی همین مالیات هست
ناشناس۲۵۷۷۲۱۷۰۹:۲۲:۲۳ ۱۴۰۱/۴/۱۸
چرا 60% متولیان اقتصاد کشور از دادن مالیات معاف هستند؟
ناشناس۲۵۷۷۲۲۳۰۹:۲۶:۴۸ ۱۴۰۱/۴/۱۸
دولت باید از خودش و دستگاههای نان خورش شروع کند. کارهای دولت را با یک دهم کارمندان و ادارات فعلی بهتر و موثرتر می توان انجام داد.
ناشناس۲۵۷۷۶۳۲۱۴:۴۶:۴۴ ۱۴۰۱/۴/۱۸
احسنت اکثر بودجه عمرانی دولت بجای توسعه فضای کسب و کار و رونق اقتصادی صرف ارگان های عریض و‌طویل ناکارمد دولتی و شبه دولتی می شود که هیچ بهره وری اقتصادی ندارند.
سوسان۲۵۷۸۳۹۸۰۷:۴۷:۳۳ ۱۴۰۱/۴/۱۹
یاشاسین 4 میلیون کارمند بی کار عامل اصلی تورمه با هیچی همدرست نمیشه عین مرض خوره افتادند به جون بیت المال
ناشناس۲۵۷۷۲۳۸۰۹:۳۸:۱۷ ۱۴۰۱/۴/۱۸
هر چه بیشتر دست تو جیب مردم کنید، گرانی، تورم و نارضایتی مردم نیز بیشتر خواهد شد.
ناشناس۲۵۷۸۵۲۷۱۰:۲۱:۴۶ ۱۴۰۱/۴/۱۹
اگر منظورتان از مردم اقشاراسیب پذیر است حرفتان درست است اما مشکل مالیات ندادن مربوط به دهک های بالای جامعه است کسانی که در آمد میلیاردی دارند اما مالیات نمی‌دهند .
ناشناس۲۵۷۷۲۶۶۰۹:۵۴:۵۳ ۱۴۰۱/۴/۱۸
کشور چین سالی 16 درصد افزایش نقدینگی و چاپ پول دارد اما تورم 3 درصدی که آن را با هدایت به تولید و خدمات می فرستند تا تورم کم باشد که ابزار آن هم مالیات بر سرمایه و سوداگری هست اما اینجا هنوز سر و کله هم می زنند چرا افزایش نقدینگی دارند و می خواهند با پول نفت اقتصاد اداره کنند!!!
امید۲۵۷۷۲۷۸۱۰:۰۶:۳۰ ۱۴۰۱/۴/۱۸
این نظریات در یک اقتصاد آزاد غیر دولتی و پویا بدون وجود تحریم و تنگناهای سیاسی کاملا درسته،در غیر این صورت منو به یاد داروغه ناتینگهام فارست در کارتون رابین هود میندازه!
ناشناس۲۵۷۷۲۹۰۱۰:۱۷:۱۷ ۱۴۰۱/۴/۱۸
يك راه فراموش شده براي كاهش تورم !! ------- كاهش تورم در كدام اقتصاد ؟ --- اقطساد ؟ -- اقطثاد ؟ -- اقتثاد ؟ -- اقتساد ؟ -- عقتثاد ؟ -- عقتساد ؟ -- عقطساد ؟ --عقطصاد ؟ -- عقطثاد ؟ --- هيچ كدام برادر ... هيچكدام !! ... كاهش تورم فقط و فقط در « اقتصاد » !! انشالله تعالي در همين اقتصاد ! ... اقتصاد درست ! ... اميدواريم به خدا !!
ناشناس۲۵۷۷۳۰۱۱۰:۳۰:۵۸ ۱۴۰۱/۴/۱۸
مالیات خوبه 90 درصد درامدشان به ده درصد رسیده از چی میخوای مالیات بگیری دوم کی گفته مالیات ضد تورمی است بر خانه خالی مالیات بستید اجاره رفت بالا ایشان نمیگوید این مالیات ها اخرش از جیب مصرف کننده برداشته میشه نمیدانم ایشان مدارکش مال چند ده قبل است ...
ناشناس۲۵۷۷۶۱۲۱۴:۳۰:۵۵ ۱۴۰۱/۴/۱۸
عجب، مالیات بر سرمایه و مالیات بر سوداگری هیچ کدام در ایران گرفته نمی شود یعنی خیلی کم هست و فرق دارد با مالیات کارمندان و مصرف و وقتی گرفته شود تورم دیگر این اعداد نخواهد بود عزیز اقتصاد علم هست
ناشناس۲۵۷۸۸۱۵۱۵:۰۳:۴۰ ۱۴۰۱/۴/۱۹
چون خانه و ماشین توی کشور ما یه کالای سرمایه ای با این سیستم مالیاتی هست وقتی بیش از حدشو مالیات ببندن شما دیگه نمیری دنبال دلال بازی میری دنبال خلق تولید سرمایه ملی عزیز جان
ناشناس۲۵۷۷۳۰۴۱۰:۳۳:۴۵ ۱۴۰۱/۴/۱۸
راه فراموش شده نیست بلکه موجب دا آزردگی خواص و آقاراده ها میشه
ناشناس۲۵۷۷۳۲۹۱۰:۵۷:۰۶ ۱۴۰۱/۴/۱۸
در کشورهایی که اقتصاد شفاف و ازاد دارند مالیات از دلال و ... تورم را کم میکند ولی در اقتصاد بسته ای که کارگر با حقوق ناچیز بیشتر از طلافروش مالیات می دهد.. این حرفها کشک است
ناشناس۲۵۷۷۳۵۶۱۱:۱۱:۵۵ ۱۴۰۱/۴/۱۸
تا وقتی دولتها درآمد راحت نفت وگاز را دارند و جیب قشر ضعیف بی پناه را با تورم خالی می کنند چرا باید خودشان را بزحمت انداخته و سراغ اشراف و زورمندان برروند که هم مردم رابا دروغ وشایعه و تهمت برعلیه مسؤلان بر میانگیزانند و هم گیرانداختنشان نیاز به تدابیر وقتگیر دارد بروند!؟
ناشناس۲۵۷۷۳۸۹۱۱:۲۹:۱۶ ۱۴۰۱/۴/۱۸
اقتصادی که در رکود هست مالیات هم گرفته بشه دیگه چیزی از اون باقی نخواهند ماند
ناشناس۲۵۷۷۶۱۶۱۴:۳۲:۲۱ ۱۴۰۱/۴/۱۸
در اقتصاد فعلی شما چند صد هزار نفر هستند درآمد های سنگین بالای چند میلیاردی در سال دارند که مالیات نمی دهند
ناشناس۲۵۷۷۳۹۰۱۱:۳۰:۰۸ ۱۴۰۱/۴/۱۸
مردم وقتی مالیات میدهند که اولا محل هزینه آن مشخص باشد دوما ابتدایی ترین انتظار که ثابت ماندن ارزش پول است تامین شود.
ناشناس۲۵۷۷۴۰۲۱۱:۳۴:۳۷ ۱۴۰۱/۴/۱۸
دولت ها اعلام بکنند که با میلیاردها دلار پول نفت در سال های قبل چکارکردند بعد بیان با ادعای شفافیت جیب مردم خالی کنید آخه چقدر مالیات بدیم؟؟؟
ناشناس۲۵۷۷۴۱۰۱۱:۳۹:۰۸ ۱۴۰۱/۴/۱۸
اولا بزرگترین بنگاههای اقتصادی ما معاف از هرگونه شفافیت مالی و مالیات هستند ثانیا در خرج کردن مالیات هم شفافیتی نیست. بنده به عنوان مالیات دهنده باید دقیقا بدونم ریال به ریال مالیاتی که میدم صرف چه کاری میشه. ثالثا اصل کارکرد مالیات در صادرات و گردشگری هست. شما وقتی از ارز وارده از صادرات مالیات میگیری عملا ایجاد درامد کردی و فقط از جیب به جیب نکردی. اتفاقا ساده ترین راه فراموش شده این نیست که فرمودید. آشتی با دنیا و رونق توریسم و بده بستان اقتصادی با دنیا هست.
علی کریمی۲۵۷۷۴۱۲۱۱:۴۰:۳۸ ۱۴۰۱/۴/۱۸
جناب آقای امین دلیری تا زمانی که مصرف مالیات های دریافتی شفاف نشود امیدوار نباشید که روش های سیستماتیک اخذ مالیات که در سایر کشورها جواب داده در کشور ما هم جواب بدهد.
ناشناس۲۵۷۷۴۳۱۱۱:۵۰:۵۷ ۱۴۰۱/۴/۱۸
... مالیات تورم را پایین میاورد یا انکه باعث گرانی بیشتر میشه و همیشه مصرف کننده در اخر پرداخت خواهد کرد تاسف اور است چنین کسانی اقتصاد دان با شغل بالا که نتایج ان امروز مشخص است هنوز اثار کار خود را نمی بینند
ناشناس۲۵۷۷۴۵۰۱۲:۲۱:۳۳ ۱۴۰۱/۴/۱۸
عارضم، دولتی که بر اساس مالیات اداره می شود با دولت خام فروش متفاوت است. شما وقتی بر اساس پول مالیات دهنده اداره کشور میکنید به دولتی کارآمد و کوچک نیاز دارید و بایستی بر اساس خواست آنها حکومت کنید. بر اساس خواست آنها خرج کنید. سیاست داخلی و خارجی باید بر اساس رونق کسب و کار و صادرات باشد. عملی نیست!!
ناشناس۲۵۷۷۴۶۴۱۲:۳۰:۴۴ ۱۴۰۱/۴/۱۸
اگر از پولدارها بگیری بله. نه از طبقات ضعیف و بدبخت.
ناشناس۲۵۷۷۶۹۳۱۵:۲۹:۲۵ ۱۴۰۱/۴/۱۸
خوب منظورش همین هست
فلانی۲۵۷۷۴۶۶۱۲:۳۱:۱۴ ۱۴۰۱/۴/۱۸
طرح شبنم چی ؟ اون جلوی قاچاق و دلالی رو می‌گرفت و کشور ما الان خیلی بهش نیاز داره
ناشناس۲۵۷۷۴۸۹۱۲:۵۵:۱۶ ۱۴۰۱/۴/۱۸
اللن می آیند و می گویند چون نمی دانیم کجا خرج می شود!!!!
ناشناس۲۵۷۷۵۵۲۱۳:۴۰:۴۶ ۱۴۰۱/۴/۱۸
دولت از هزینه های خودش کم کند و دست در جیب مردم نکند ! هیچکدام از کشورهای نفتی مالیات های سنگین ندارند
ناشناس۲۵۷۷۹۴۵۱۹:۳۶:۲۵ ۱۴۰۱/۴/۱۸
مالیات گرفتن مخصوصا از حسابهای بانکی باعث میشه مردم حسابهای نقدی خودراازبانکها خارج وبه سمت خرید دلار ، سکه ودلالی روی بیاورند این کاربسیار اشتباهی هست ،، اگر واقعن فکر اقتصادهستن
ناشناس۲۵۷۸۱۳۰۲۲:۵۹:۴۰ ۱۴۰۱/۴/۱۸
مالیات با حذف نقدیندگی می تواند موثر باشد اما اینجا که نقدیندگی رو حذف نمی کنند هم مالیات می گیرند هم نقدینگی رو بیشتر میکنند.
ح۲۵۷۸۸۰۳۱۴:۵۵:۳۱ ۱۴۰۱/۴/۱۹
مالیات هوشمندبرتراکنش دستگاه کارت خوان یعنی عدالت /افرادسودجو معاملات زیرپله وانبارهای مخفی خودرابا کارتخوانهای متعددانجام می دهندکه نتیجه ان احتکار قاچاق وسواداگری در اقتصادجامعه است
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  18. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

آخرین عناوین