فراخوان حضور ذينفعان غيردولتي در تدوين مطالعات پشتيبان برنامه هفتم توسعه منتشر شد

گروه اقتصادی الف،   4010411085

مركز پژوهش هاي توسعه و آينده نگري سازمان برنامه و بودجه كشور با انتشار فراخوان، از جامعه علمي و صاحب نظران، مؤسسات پژوهشي و جامعه دانشگاهي و انديشگاهي كشور دعوت كرد در تدوين مطالعات پشتيبان برنامه هفتم توسعه كشور مشاركت كنند.

فراخوان حضور ذينفعان غيردولتي در تدوين مطالعات پشتيبان برنامه هفتم توسعه منتشر شد

به گزارش  الف به نقل از روابط عمومي مركز، در فراخوان امضا شده توسط «سيد مهدي پاك‌ذات»، رئيس مركز پژوهش‌هاي توسعه و آينده‌نگري، خطاب به دانشگاه‌ها، مؤسسات و مراكز پژوهشي، انجمن‌هاي علمي، انديشكده‌ها، مؤسسات و مراكز تحقيقاتي حوزه‌هاي علميه، صاحب‌نظران و متخصصان برنامه‌ريزي توسعه و سازمان‌هاي مردم نهاد، آمده است: با عنايت به اهميت مشاركت ذينفعان در طول فرايند تدوين برنامه، اين مركز، بنا به وظيفه‌اي كه از طرف سازمان برنامه و بودجه كشور به عهده آن گذاشته شده است، با تعريف سازوكار مورد نياز، جلب مشاركت حداكثري اشخاص حقيقي و حقوقي صاحب نظر در امر برنامه‌ريزي توسعه را در تدوين برنامه مدنظر قرار داده است.

در ادامه اين فراخوان با اشاره به وجود پيشينه بيش از هفت دهه برنامه‌ريزی توسعه در كشور، به كاميابي‌ها و ناكامي‌هاي اين برنامه‌ها پرداخته شده و آمده است: «اين برنامه‌ها با وجود دستيابي به دستاوردهاي گوناگون، نتوانسته است كشور را به هدف نهايي توسعه كه زيست با كيفيت و عادلانه همه مردم در جغرافياي سرزمين است، برساند و هنوز مسائل و چالش‌هاي كليدي در كشور وجود دارند كه بخشي از آن‌ها در گرو كاربرد ابزار برنامه‌ريزي از جمله برنامه‌ريزي توسعه است.

اين فراخوان سپس به قرار گرفتن كشور در آستانه تدوين برنامه هفتم توسعه اشاره كرده و گفته است: فرصتي فراهم شده است تا در جهت شناسايي و حل مسائل، از مشاركت همه ذينفعان در مرحله تدوين برنامه توسعه بهره گرفته شود. تجربيات نشان مي‌دهد كه مشاركت ذينفعان در تمام فرايند برنامه‌ريزي از جمله در مرحله تدوين، يكي از مهم‌ترين عوامل موفقيت يك برنامه به شمار مي‌رود و انتخاب اهداف صحيح و ميزان تحقق آن‌ها در برنامه را افزايش مي‌دهد.

رئيس مركز پژوهش‌های توسعه و آينده‌نگری در ادامه اين فراخوان، به اقدامات انجام شده در اين مركز به عنوان بازوي پژوهشي سازمان برنامه و بودجه كشور كه تدوين مطالعات پشتيبان برنامه هفتم توسعه را در دستوركار خود قرار داده است، پرداخته و گفته است: «اين مركز ضمن اتكا به تجارب و ظرفيت‌هاي كارشناسي و علمي موجود و برگزاري جلسات هم‌انديشي و نشست‌هاي علمي- تخصصي با خبرگان و صاحب‌نظران، فعاليت‌هاي گوناگوني را شامل انتشار مجموعه مطالعات هفتاد سال برنامه‌ريزي توسعه در ايران در شش جلد؛ آسيب‌شناسي نظام برنامه‌ريزي و برنامه‌هاي توسعه ايران و احصاي ريشه‌ها؛ بررسي تطبيقي برنامه‌هاي توسعه در ايران و كشورهاي منتخب، درس آموخته‌ها؛ تجربه برنامه‌ريزي توسعه در جهان، گسست‌ها و گذارها؛ شناسايي مسائل، پيشران‌ها و هسته‌هاي كليدي توسعه كشور؛ فراتحليلي بر مطالعات ۷۰ سال برنامه‌ريزي توسعه در ايران (احصاي جهت‌گيري‌ها، مضامين و ويژگي‌هاي نظام‌ برنامه‌ريزي)؛ بررسي سياست‌هاي كلي برنامه‌هاي توسعه بعد از انقلاب اسلامي (مباني، آسيب‌ها، مسائل) و الزامات و دلالت‌هاي رشد اقتصادي ۸ درصد در برنامه هفتم توسعه، به نتيجه رسانده است.

وي در ادامه افزوده است: «برخي از گزارش‌هاي نامبرده در سايت مركز موجود بوده و در دسترس علاقه‌مندان قرار دارد و مابقي گزارش‌ها در مراحل تنظيم و ويرايش نهايي قرار دارند كه به مجموعه حاضر اضافه خواهند شد.

در ادامه اين فراخوان، با دعوت از ذينفعان غيردولتي براي مشاركت نظري در تدوين مطالعات پشتيبان برنامه هفتم توسعه كشور، اين محورها به عنوان پيشنهادهاي اوليه براي مشاركت اعلام شده است

-           مهم‌ترين مسائل كليدي كشور
-           اصلي‌ترين پيشران (منطقه‌اي، بخشي، موضوعي) براي رشد و توسعه كشور
-           ساختار مناسب براي سند برنامه توسعه (پيشنهادي براي جايگزين كردن برنامه‌هاي توسعه حكم‌مبنا)
-           نحوه تعامل، بخش، منطقه (استان) در نظام برنامه‌ريزي
-           چگونگي افزايش مشاركت‌هاي ذينفعان در تدوين و اجراي برنامه توسعه ملي
-           پيشنهادها براي افزايش اختيارات و پاسخگويي سطوح اداري- سياسي زير ملي (استاني و محلي)
-            پيشنهادهايي براي تحول در نهاد و نظام برنامه‌ريزي
-            الگوي مناسب براي پايش، نظارت، كنترل و اصلاح برنامه در زمان اجرا
-            پيشنهادهاي اصلاحي مرتبط با نظام حكمراني موجود در نظام برنامه‌ريزي
-           چگونگي ارتباط سند تحول دولت با برنامه هفتم توسعه كشور

در بخش ديگري از اين فراخوان، درباره شيوه‌هاي مشاركت صاحب‌نظران آمده است:‌ «مركز پژوهش‌هاي توسعه و آينده‌نگري پس از دريافت پيشنهادها شامل ايده‌ها، پيشنهاد عنوان براي برگزاري نشست علمي-تخصصي، گزارش مطالعاتي، مقاله، يادداشت و... از صاحب‌نظران، مؤسسات پژوهشي و جامعه انديشگاهي، آنها را طبقه‌بندي خواهد كرد. مشتمل بر اين طبقه‌بندي، چگونگي تدقيق و تفصيلي كردن پيشنهادها و سپس انتقال نظرات به سازمان برنامه را براي بهره‌برداري در تدوين برنامه هفتم توسعه، سازماندهي خواهد كرد. در اين سازماندهي به روش‌هاي مختلف (چاپ ويژه‌نامه، گاهنامه و ...) نظرات دريافتي به جامعه هدف منعكس خواهد شد.

در پايان اين فراخوان، شماره تلفن ۴۳۳۰۶۴۲۸-۰۲۱ و ايميل  dfrc۱۳۹۸@gmail.com براي ارتباط با دبيرخانه مطالعات پشتيبان تدوين برنامه هفتم توسعه (خانم علي‌بيكي علوي) اعلام شده است.




yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. برخورد محترمانه پلیس با یک خانم برای اعمال قانون و توقیف خودرو

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. وحدت ملی با وعده صادق

  7. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  8. کمی دیر نیست؟

  9. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  10. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  11. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  12. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  13. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  14. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  15. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  16. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  17. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  18. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  19. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  23. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  24. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  25. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

آخرین عناوین