صاحبخانه جدید برای مستاجران پایتخت

گروه اقتصادی الف،   4010407008 ۱۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

حدود ۵۰ درصد تهرانی‌ها مستاجر هستند و با مشکلات اقتصادی این حوزه دست و پنجه نرم ‌می‌کنند. شهردارتهران می گوید؛ در حال دنبال کردن مسیری هستیم که شهرداری مالک خانه‌های استیجاری باشد و شهرداری بازیگر اصلی اجاره داری در تهران شود. اعضای شورای شهر هم معتقدند این مساله در کاهش مشکلات شهروندان موثر است.

صاحبخانه جدید برای مستاجران پایتخت
 

به گزارش فارس، افزایش نرخ مسکن طی سال‌های اخیر در کشور بسیاری از خانواده‌ها را با چالش‌های بزرگ اقتصادی همراه کرده و گران شدن اجاره‌بها و رشد نرخ مسکن سبب شده بخش اعظم درآمد خانواده‌ها به ویژه زوج‌های جوان به این موضوع اختصاص یابد.

برخی رشد مسکن را ناشی از تورم و برخی ناشی از قفل شدن ساخت و ساز در کلانشهرها می‌دانند مشکل هرچه هست دولت جدید تصمیم برای تغییر و تحول در این موضوع دارد. شهرداری تهران هم همسو با برنامه‌ دولت قرارگاه مسکن راه اندازی کرد و اواخر سال پیش تفاهم نامه‌هایی هم در این راستا بین شهرداری، بنیاد و مسکن و ... منعقد شد تا گرهی از مشکل مسکن در پایتخت که جمعیت زیادی را در دل خود جای داده است، باز شود.

تأمین مسکن استطاعت پذیر مغفول مانده بود

علیرضا زاکانی شهردار تهران درباره برنامه‌های شهرداری در زمینه تامین مسکن برای تهرانی‌ها اظهارداشت: ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها وظایفی را برعهده مدیریت شهری گذاشته است که بسیاری از بندهای آن در مدیریت شهری مانند توجه به تأمین مسکن استطاعت پذیر پیش از این دوره مغفول مانده بود.

وی  افزود: مدیریت مشارکتی را برای خود به عنوان یک اصل قرار دادیم زیرا یکی از مشکلات موجود برای مدیریت‌ها فقر تفکر است.

 ۵۱ درصد تهرانی‌ها اجاره نشین هستند

شهردار تهران افزود: در حوزه مسکن ۳ دسته کار در دست اقدام است که به کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت تقسیم می‌شود. فعالیت ما در کوتاه مدت ناظر به مصوبه هیأت وزیران، اجاره داری و تملک از طریق تسهیلات است تا بتوانیم از این طریق به همشهریان خود که ۵۱ درصد آنها اجاره نشین هستند کمک کنیم.

مشارکت شهرداری با نهادها و مجموعه‌های مسئول برای ساخت و ساز  

زاکانی با تاکید بر این موضوع که شهرداری خود را مکلف می‌داند که نقش آفرین و مسئول در حوزه مسکن باشد ادامه داد: بعد از تشکیل قرارگاه مسکن زمین‌های فریز شده در مناطق احصاء و لکه گذاری شده است که برای ساخت و ساز در حال فعالیت و مشارکت با نهادها و مجموعه‌های مسئول هستیم.

شهرداری بازیگر اصلی اجاره داری در تهران

وی بیان کرد: در بخش استیجاری در حال دنبال کردن مسیری هستیم که شهرداری مالک خانه‌های استیجاری باشد و شهرداری بازیگر اصلی اجاره داری در تهران شود.

شهردار تهران افزود: برای بلند مدت به دنبال نوسازی شهر تهران هستیم و در ادامه این اقدام با معماری ایرانی و اسلامی شاهد بازطراحی شهری هستیم که برای رسیدن به این هدف قطعه زمین‌های اطراف ایستگاه‌های مترو احصاء شده است و از طریق این اقدام به دنبال منبع خلق ثروت برای توسعه زیر ساخت‌ها هستیم که برای این کار بلندمدت ستادی تشکیل شده و معاونت شهرسازی و معماری ما نیز در حال فعالیت در این حوزه است.

 بررسی موضوع اجاره داری شهرداری در صحن شورا

درباره این موضوع به سراغ حجت الاسلام و المسلمین محمد آقامیری،‌عضو شورای شهر تهران و رئیس کمیته عمران شورای ششم رفتیم وی در این  زمینه به فارس گفت: موضوع اجاره داری توسط شهرداری تهران یک موضوع کلی است و جزئیات آن هنوز تشریح نشده ولی ورود به این حوزه و پرداختن به آن جهت کاهش رفع مشکلات شهروندان در حوزه مسکن بسیار حائز اهمیت است.

 6 تا 7 دهک جامعه در موضوع تامین اجاره خانه مشکل دارند

وی افزود: بیش از 50 درصد مردم در تهران مستاجر هستند و با مشکلات این حوزه دست و پنجه نرم می‌کنند. متایفانه نرخ اجاره خانه به شدت افزایش یافته و 6 تا 7 دهک جامعه در موضوع تامین اجاره خانه مشکل دارند.

عضو شورای شهر تهران و رئیس کمیته عمران شورای ششم ادامه داد: نه تنها شهرداری بلکه سایر دستگاه‌ها همه در حد توان باید در راستای هم افزایی گام برداند و از مشکلات مردم در این زمینه کاسته شود. 

اجاره داری اگر نیاز به اعتبار  داشته باشد حتما مصوبه شورا را می طلبد

آقامیری بیان داشت: شهرداری تهران گام‌های موثر و مثبتی برداشته است و باید بسیار حساب شده، منطقی و علمی کارها را به پیش برد. قضیه مسکن استیجاری به غیر از ساخت مسکن باید در صحن شورای شهر توسط مدیران شهری مطرح شود و این مساله اگر نیاز به اعتبار و بودجه داشته باشد باید حتما در صحن شورای شهر به تصویب برسد.

لزوم حضور نماینده شورا در قرارگاه مسکن

وی خاطر نشان کرد: اعضای شورای شهر تهران نماینده‌ای در قرارگاه مسکن ندارند و پیشنها ما حضور یک نماینده در این قرارگاه از سوی مردم شهر است که بنده هم با توجه به تجارب خود برای حضور در این قرارگاه آمادگی دارم.

نیاز قطعی برای هر سال تهران ۱۵۰ هزار واحد مسکونی است

حمیدرضا صارمی سرپرست معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران درباره تامین مسکن توسط شهرداری تهران گفت: در حوزه معاونت شهرسازی و معماری که با موضوع مسکن مرتبط است، در سال ۹۰ الی ۹۲ بالغ بر ۳۰ هزار پروانه در تهران صادر و به لحاظ تعداد، بالای ۲۰۰ هزار واحد مسکونی در تهران ساخته می‌شد اما در ۴ سال گذشته، آمار صدور پروانه کاهش یافت. یعنی در سال ۱۴۰۰ آمار صدور پروانه حدود ۵۸۰۰ پروانه و تعداد واحدها کمتر از ۵۰ هزار واحد مسکونی بود. مطالعاتی که ما در متغیرهای مختلف مثل مهاجرت، تعداد ازدواج، کاهش بُعد خانوار و تخریب و استهلاک انجام دادیم، همه نشان می‌دهد که فشار تقاضایی که برای مسکن وجود دارد، تقریباً سالانه ۱۵۰ هزار مسکن است.

صارمی گفت: یعنی نیاز قطعی برای هر سال تهران ۱۵۰ هزار واحد مسکونی است و یک نیاز انباشته هم از گذشته مانده و این نیاز سبب شده است که قیمت مسکن در چندسال گذشته به طور سرسام آوری افزایش یابد و به دنبال آن موجب افزایش بیش از حد اجاره بهاء شده است.

وی بیان داشت: اتفاق دیگر این است که بسیاری از افراد بومی که در بافت‌های جنوب شهر تهران ساکن هستند، ناچار به مهاجرت به حاشیه شهر هستند چراکه هرسال برای گران شدن اجاره بهاء دچار مشکل اساسی می‌شوند. همه این متغیرها نشان می‌داد که باید فشار عرضه مسکن درتهران افزایش پیدا کند تا بتواند فشار تقاضا را کاهش دهد. شما نمی‌توانید به مردم  بگویید از تهران مهاجرت کنند و یا بخشنامه کنید که از تهران بروید.

 معاون شهرداری تهران گفت: بر اساس یک مطالعه ای که صورت گرفته، مشوق‌های زیادی مثل صدور پروانه رایگان، تخفیف ۵۰ درصدی عوارض نظام مهندسی و ... که برای نوسازی بافت فرسوده در نظر گرفته می‌شود، ۳۰ درصد در بازسازی، نوسازی و بهسازی بافت فرسوده تأثیر دارد؛

صارمی گفت: بخشی از این خانه‌ها در بافت فرسوده تهران و مربوط به برای افرادی است که خانه‌هایشان در بافت فرسوده مصوب قرار دارد که برای تسریع در نوسازی وام نوسازی، از ۱۲۰ میلیون تومان به ۴۵۰ میلیون تومان افزایش یافت، به علاوه اینکه ۶۰ میلیون تومان هم بابت ودیعه مسکن دریافت می ‌نند که بتوانند تا نوسازی خانه‌هایشان، خانه ای را اجاره کنند.

نحوه کارهای مشارکتی در قرارگاه مسکن

وی بیان داشت: از برنامه قرارگاه جهادی مسکن، در بحث کارهای مشارکتی است که ما انجام می‌دهیم. نحوه مشارکت هم به این شکل است که آورده شهرداری، زمین و تخفیف عوارض و آورده بنیاد مسکن هم ساخت است و از همه این موضوعات در حوزه ساخت مسکن و اجاره آن می‌توان بهره‌مند شدند.

نرخ مسکن و اجاره‌بها کاهش می‌یابد؟

به گفته مدیران شهری راه‌اندازی قرارگاه جهادی تامین مسکن در شهرداری تهران با هدف مدیریت هماهنگی و مانع زدایی از همه فرآیندها و به حداقل رساندن زمان بر حذف فرایندهای موازی و زائد برای صدور مجوزهای لازم برای تولید مسکن در شهر تهران، در اولویت قرار دادن و به کارگیری همه ابزارهای مورد نیاز سرعت بخشی به نوسازی بافت فرسوده و ناکارآمد همچنین شناسایی همه ظرفیت‌های تولید مسکن در شهر تهران و تلاش برای فعال‌سازی آنهاو به میدان آوردن همه امکانات شهرداری تهران شامل زمین مجوزها و جذب آن برای تامین مسکن و به ویژه مسکن استطاعت پذیر است حالا با این برنامه‌ها باید منتظر ماند و دید اقدامات در دستور کار چگونه سبب کاهش نرخ مسکن یا اجاره آن می‌شود؟

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۵۶۳۵۲۱۰۷:۴۱:۱۷ ۱۴۰۱/۴/۷
چقدر مسخره طرف یه آپارتمان داره برای امرار معاش میخواد اجاره بده به شهرداری جه مربوط کم بخوربخور میکنه شهرداری
دخو۲۵۶۳۵۷۳۰۹:۲۰:۰۰ ۱۴۰۱/۴/۷
اين كارها جواب نميدهد با فكري اساسي كرد بهترين كار اصلاح قانون و اجراي سفت و سخت آن است
ناشناس۲۵۶۳۷۹۳۱۲:۲۰:۰۶ ۱۴۰۱/۴/۷
مثلاً بخشیدن از جیب صاحب خانه !
ناشناس۲۵۶۳۷۹۶۱۲:۲۸:۰۵ ۱۴۰۱/۴/۷
هر گونه مالیات و قیمت گذاری دستوری باعث بدتر شدن اوضاع خواهد شد . حالا خود دانید
ناشناس۲۵۶۳۵۹۰۰۹:۳۳:۴۴ ۱۴۰۱/۴/۷
نباید از حق وحقوق مهندسان برای این کار کم کرد . بلکه اگر سوبسید است . شهرداری و دولت باید کمک کنند و بپردازند واجازه دهند مهندسین با در یافت کامل حق وحقوقشان با علاقه و جدیت و دقت بیشتر کارشان را انجام دهند.
ناشناس۲۵۶۳۶۴۴۱۰:۲۰:۲۰ ۱۴۰۱/۴/۷
فقط حرف
ناشناس۲۵۶۳۶۵۹۱۰:۳۱:۴۶ ۱۴۰۱/۴/۷
خنديدم
ناشناس۲۵۶۳۶۸۲۱۰:۵۱:۲۰ ۱۴۰۱/۴/۷
طرحهاي كمونيستي براي حل مشكلات مردم به جايي نخواهد رسيد.
ناشناس۲۵۶۳۷۵۸۱۱:۴۳:۰۹ ۱۴۰۱/۴/۷
باز هم موقع جابجایی مستأجر ها شد و نبوغ مسوولان عزیز تراوش کرد!!!!
ناشناس۲۵۶۳۷۶۶۱۱:۵۰:۰۰ ۱۴۰۱/۴/۷
در همه جای دنیا شرکتهایی هستند که در زمینه اجاره مسکن فعالیت میکنند
ناشناس۲۵۶۳۷۹۱۱۲:۱۸:۲۹ ۱۴۰۱/۴/۷
خوبه که این کشور اسلامی است و هر روز طرحهای کمونیستی شکست خورده توسط شهرداری و وزیر راه و اقتصاد رونمایی می شود
ناشناس۲۵۶۳۷۹۲۱۲:۱۹:۳۵ ۱۴۰۱/۴/۷
دکان جدید شهرداری
ناشناس۲۵۶۳۸۰۵۱۲:۳۵:۱۰ ۱۴۰۱/۴/۷
بیچاره مستاجر... همش فکر میکنم که اجاره بها از اینی که هست هم بیشتر بشه، آخرش چی .‌‌‌‌..
ناشناس۲۵۶۳۸۳۵۱۲:۵۲:۵۶ ۱۴۰۱/۴/۷
اگر منظور اجاره به شرط تملیک هست که خیلی عالیه اما تورو به خدا قسم امکانات رو به شهرهای دیگه ببرین تا هموطنان عزیز برگردن به شهر و دیار خودشون به خدا این شهر یا ابرشهر دیگه امکانات زیست محیطی نداره
ناشناس۲۵۶۳۹۳۱۱۴:۳۹:۱۴ ۱۴۰۱/۴/۷
اینها حرف است و هیچگاه به عمل نمیرسد فقط مصرف تبلیغاتی دارد .
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

پربحث‌های هفته

  1. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  2. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  3. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  4. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  5. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  6. پزشک مشهدی ۱۷ میلیارد تومان جریمه شد

  7. فروش گوشت کیلویی۷۰۰ هزار تومان سودجویی است

  8. حسین شریعتمداری: این دو پیشنهاد را جدی بگیرید

  9. دستمزد ۱۴۰۳ تعیین نشد/ بررسی ها به فردا موکول شد

  10. حجم واردات گوشت بی‌سابقه است/ کمبود مراکز عرضه گوشت گرم وارداتی علت صف‌های طولانی

  11. کدام کشور بالاترین رشد اقتصادی ۲۰۲۳ را ثبت کرد؟

  12. تخصیص ارز مسافرتی قابل توجیه نیست

  13. اتمام نشست شورای عالی کار بدون نتیجه/رقم سبد معیشت همچنان محل اختلاف

  14. وزیر کار: کسی حق پرداخت دستمزد به کارگر را کمتر از مصوبه شورای عالی کار ندارد

  15. ایرانی‌ها کارت اعتباری بین‌المللی می‌گیرند

  16. وزیر نفت: بازارهای جدیدی برای نفت ایران پیدا کردیم/ ۵ طرح پتروشیمی آماده بهره‌برداری است

آخرین عناوین