همه چیز درباره انواع ارتودنسی دندان

گزارش بازرگانی،   4010323041

ارتودنسی دندان از سنین کودکی تا بزرگسالی برای افرادی که دندان های نامرتب، کج، روی هم رفته و بیرون زده دارند، استفاده می شود. ارتودنسی علاوه بر اینکه باعث زیبایی چهره و اصلاح طرح لبخند می شود، بلکه در سلامت دهان و دندان نیز بسیار موثر است. چنانچه از ظاهر دندان هایتان راضی نیستید می توانید با درمان ارتودنسی به دندان های صاف و مرتب دست پیدا کنید. در ادامه با ما همراه باشید تا شما را با انواع ارتودنسی و مزایا و معایب آنها آشنا کنیم.

ارتودنسی دندان چیست؟

متخصص ارتودنسی در طی درمان ارتودنسی (Orthodontic) با براکت ها و تجهیزات مخصوصی باعث می شود که دندان های بیمار صاف و مرتب شوند تا ظاهر و عملکرد بهتری داشته باشند.

آیا من به ارتودنسی نیاز دارم؟

نحوه قرارگیری دندان های شما بر چگونگی عملکرد دندان هایتان تاثیر می گذارد. برای مثال اگر دندان های فک بالا و پایین شما به درستی روی هم قرار نمی گیرند شما دچار نوعی ناهنجاری دندانی به نام مال اکلوژن هستید. چنین ناهنجاری های دندانی باعث می شوند که شما در هنگام جویدن مواد غذایی دچار مشکل شوید و پوسیدگی دندان زودتر از موعد رخ دهد. البته این ناهنجاری ها باعث گرفتگی و درد عضلانی نیز می شود.

دندان های بیرون زده هر لحظه در معرض شکستگی و ترک خوردگی هستند. مسواک زدن و نخ دندان کشیدن دندان های کج و بسیار فشرده نیز کار دشواری است، همین موضوع باعث می شود که این دندان ها مستعد پوسیدگی و انواع بیماری های لثه باشند.

تقبل هزینه ارتودنسی و درمان ناهنجاری های دندانی باعث بهبود سلامت دهان و دندان شما و اصلاح طرح لبخندتان می شود. از جمله ناهنجاری های دندانی که با ارتودنسی قابل درمان هستند شامل اوربایت، اپن بایت، اورجت، کراس بایت، فاصله بین دندان ها و ... است.

ارتودنسی دندان برای کودکان و بزرگسالان قابل انجام است. این ارتودنتیست است که تشخیص می دهد آیا شما در مقابل پرداخت هزینه ارتودنسی منفعتی از این درمان نیز خواهید گرفت یا خیر؟ برای مثال گاهی ارتودنسی قبل از رشد دندان های دائمی موثر است که به این روش ارتودنسی پیشگیری گفته می شود.

مدت زمان ارتودنسی دندان چقدر است؟

مدت زمان ارتودنسی دندان به سن فرد، شدت ناهنجاری و تکنیک درمانی مورد استفاده بستگی دارد. در طول درمان ارتودنسی که اصولا از چند ماه تا یک یا دو سال زمان می برد، می بایست به طور مرتب به متخصص ارتودنسی خود مراجعه کنید و تحت نظارت وی باشید.

به طور کلی درمان ارتودنسی بزرگسالان به نسبت کودکان و نوجوانان نیاز به زمان بیشتری دارد.

انواع ارتودنسی دندان

ارتودنتیست بر اساس سن، نوع و شدت ناهنجاری دندان های شما و همچنین بودجه ای که بابت هزینه ارتودنسی در نظر گرفته اید یکی از انواع ارتودنسی دندان که شامل ارتودنسی ثابت یا ارتودنسی متحرک است را به شما پیشنهاد می کند که در ادامه به توضیح هر کدام از انواع ارتودنسی دندان و زیر مجموعه های آنها خواهیم پرداخت.

ارتودنسی ثابت

از ارتودنسی ثابت برای درمان ناهنجاری های شدید دندانی استفاده می شود. این نوع از دستگاه ارتودنسی به کمک سیم ها و نگین هایی روی دندان های شما متصل می شوند و شما در طول درمان اجازه خارج کردن دستگاه از دهانتان را ندارید. (این کار تنها باید توسط متخصص ارتودنسی انجام شود)

انواع ارتودنسی ثابت

  • ارتودنسی ثابت فلزی
  • ارتودنسی ثابت سرامیکی
  • ارتودنسی لینگوال
  • ارتودنسی دیمون

فواید ارتودنسی ثابت

  • مناسب برای ناهنجاری های شدید دندانی؛
  • قیمت ارتودنسی ثابت به نسبت سایر روش های ارتودنسی کمتر است.
  • برای همه سنین مناسب است.

معایب ارتودنسی ثابت

  • نیاز به مراقبت بیشتر به نسبت سایر روش های ارتودنسی دارد. زیرا به دلیل وجود سیم ها و براکت ها می بایست مراقبت از دهان و دندان به طور مرتب انجام شود تا از تجمع باکتری و پوسیدگی دندان جلوگیری شود.
  • به دلیل وجود سیم ها و براکت های نمایان ظاهر زیبایی ندارند.
  • متحرک نبودن دستگاه ارتودنسی ثابت؛

ارتودنسی متحرک

ارتودنسی متحرک پس از قالب گیری از دندان های شما ساخته می شود. همان طور که از نام این نوع ارتودنسی دندان پیداست امکان خارج کردن براکت از دهان وجود دارد.

ارتودنسی نامرئی

ارتودنسی نامرئی یکی از جدیدترین روش های ارتودنسی دندان است که در آن متخصص ارتودنسی پس از قالب گیری از دندان ها، قالب های سرامیکی بی رنگی مختص شما ساخته می شود و به کمک آن درمان آغاز می شود.

ارتودنسی نامرئی نوعی ارتودنسی متحرک است و بیمار به راحتی می تواند در حین خوردن غذا، نوشیدن مایعات و زدن مسواک دستگاه را از دهان خود خارج کند

برای درمان با ارتودنسی نامرئی نیاز به همکاری بیمار، بیش از ارتودنسی های ثابت حس می شود به همین دلیل این روش ارتودنسی برای کودکان چندان مناسب نیست.

فواید ارتودنسی نامرئی

  • دستگاه ارتودنسی نامرئی به سختی توسط سایر افراد قابل تشخیص است؛ بنابراین تاثیر منفی در زیبایی چهره و دندان فرد ندارد.
  • به دلیل متحرک بودن دستگاه بیمار هر وقت که بخواهد آن را دهان خود خارج کند.

معایب ارتودنسی نامرئی

  • هزینه ارتودنسی نامرئی بیشتر از سایر روش هاست.
  • برای ناهنجاری های متوسط و خفیف دندانی استفاده می شود.
  • برای کودکان توصیه نمی شود.

بهترین نوع ارتودنسی دندان کدام است؟

انتخاب بهترین نوع ارتودنسی دندان بر عهده متخصص ارتودنسی است؛ چرا که این مورد ارتباط مستقیمی با شدت ناهنجاری و استخوان فک شما دارد. البته ارتودنتیست با توجه به شرایط دندان و فک شما بهترین نوع ارتودنسی دندان را پیشنهاد می دهد، این شما هستید که براساس بودجه ای که برای هزینه ارتودنسی در نظر گرفتید آن را انتخاب می کنید.

به طور کلی نمی توان قبل از بررسی و معاینه دقیق توسط متخصص ارتودنسی گفت کدام نوع بهترین ارتودنسی است اما ارتودنسی های متحرک و ارتودنسی نامرئی در حال حاضر جزء بهترین ارتودنسی های دندان هستند؛ زیرا دارای مزایای بسیار زیادی هستند اما هزینه آنها کمی بیشتر از ارتودنسی های ثابت است.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. این صدای اقتدار ایران است ...

  4. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  5. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  6. وحدت ملی با وعده صادق

  7. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  8. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  9. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  10. کمی دیر نیست؟

  11. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  12. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  13. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  14. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  15. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  16. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  17. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  18. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  19. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  20. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  21. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  22. اسراییل چه باید بکند؟ 

  23. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

  24. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  25. انتقاد دوباره شریعتمداری از مسئولین درباره وضعیت حجاب/ اوج و فرود قیمت دلار

آخرین عناوین