سریعترین روش برای مرتب کردن دندان ها چیست؟ + (بهترین و بدترین روش ها)

گزارش بازرگانی،   4010323033

به دلیل مسائل ژنتیکی و وراثت، بیشتر ما ایرانی ها درجاتی از نامرتبی دندانی داریم. در ساده ترین حالت ممکن است دندان هایمان کمی نامرتب باشد و یا اینکه روی هم افتاده و کاملا کج باشند. در مواردی نیز به جز نامرتبی دندانی، ناهنجاری فکی نیز وجود دارد که به عنوان مثال ممکن است یکی از فک ها جلوتر یا عقب تر از دیگری باشد. دندانپزشکی که این مشکلات را اصطلاح می کند یک متخصص ارتودنسی است که به او ارتودنتیست هم گفته می شود. در این صفحه به شما توضیح می دهیم که متخصصان ارتودنسی چطور دندان ها را مرتب می کنند و سریع ترین روش مرتب کردن دندان ها چه روشی است.

متخصصان ارتودنسی چگونه به مرتب کردن دندان ها کمک می کنند؟

یک متخصص ارتودنسی بعد از سپری کردن دوره عمومی دندانپزشکی در آزمونی شرکت می کند و بعد از قبول شدن در آزمون، می تواند به مدت 3 تا 4 سال دیگر تحصیلات خود را ادامه دهد. در طی این مدت، او با تمام ناهنجاری های دندان و فکی آشنا شده و قادر خواهد بود آن را تشخیص دهد. ارتودنتیست در نهایت تمام روش های اصلاح ناهنجاری های فکی و دندانی را فرا می گیرد و با کمک ابزار خاصی اقدام به درمان می کند.

انواع روش های اصلاح ناهنجاری های دندانی کدامند؟

بدون ابزار، وسایل یا تجهیزات مخصوص، ارتودنتیست توانایی اصلاح ناهنجاری ها را ندارد. این وسایل متعدد هستند و بر اساس شکل ظاهری یا نحوه عملکرد به دسته های مختلفی تقسیم می شوند:

  • ارتودنسی ثابت: وسایلی هستند که از ابتدا تا انتهای دوره درمان به سطح دندان ها متصل می شوند. این نوع ارتودنسی رایج ترین شیوه مرتب کردن دندان ها است.

  • ارتودنسی متحرک: به مرتب کردن دندان ها با وسایلی گفته می شود که ثابت نبوده و قابلیت جابجا شدن توسط بیمار را دارند. بیمار حین خوردن غذا و مسواک زدن می تواند وسایل روی دندان ها را بردارد و دوباره سرجایش قرار دهد.

  • ارتودنسی نامرئی: به درمان با وسایل یا دستگاه هایی گفته می شود که حین استفاده قابل توجه نبوده و کسی متوجه آن ها نمی شود

  • ارتودنسی مرئی: اگر وسایل حین استفاده قابل مشاهده باشند گفته می شود که ارتودنسی مرئی است

مدت زمان ارتودنسی دندان چقدر است؟

درمان های ارتودنسی به طور کلی طولانی و زمانبر هستند. به طور میانگین افرادی که قصد مرتب کردن دندان با ارتودنسی را دارند میبایست 1.5 تا 2 سال زمان صرف کنند. البته این فقط یک عدد میانگین است و ممکن است در برخی افراد مدت زمان درمان بسیار کوتاه یا کمی بلند از 1.5 تا 2 سال شود.

سریع ترین روش درمان ارتودنسی چیست؟

مدت زمان ارتودنسی به برخی عوامل مهم بستگی دارد. مثلا سن و سال، نوع مشکل و شدت آن و در نهایت روش درمان عواملی هستند که مشخص می کنند مرتب کردن دندان ها چقدر طول می کشد. هر چه سن افراد کمتر و نوع و شدت مشکل جزئی تر باشد، هم هزینه ارتودنسی و هم مدت درمان کوتاه تر خواهد بود و برعکس.

و از آنجا که ارتودنسی نامرئی با الاینرهای شفاف مخصوص افرادی است که شدت نامنظمی دندانی کمتری دارند، بنابراین سریع ترین روش ارتودنسی و منظم کردن دندان ها است.

ارتودنسی با الاینرهای شفاف به چه معناست؟

الاینر یعنی تراز یا منظم کننده. و الاینر شفاف یعنی تراز کننده های دندانی که شفاف یا به اصطلاح نامرئی هستند. این ها قالب هایی از جنس پلاستیک هستند که روی دندان ها قرار می گیرند و به مرور زمان به مرتب کردن دندان ها کمک می کنند.

مدت زمان ارتودنسی نامرئی با الاینرهای شفاف چقدر است؟

به طور کلی گفته می شود زمان مرتب شدن دندان ها با این روش به طور میانگین 6 ماه است. یعنی اگر نامرتبی جزئی تا متوسط داشته باشید به طور میانگین 6 ماه طول میکشد تا دندان هایتان مرتب شود. به این روش ارتودنسی سریع یا زودبازده هم گفته می شود.

آیا در ارتودنسی به جز الاینرها روش های درمانی سریع تری هم وجود دارد؟

متاسفانه سایر روش ها، مدت زمان درمان بیشتری دارند و ممکن است چندین ماه به زمان بیشتری از ارتودنسی نامرئی نیاز داشته باشند.

آیا به جز ارتودنسی دندان روش سریع تری برای مرتب کردن دندان ها وجود دارد؟

اگر شدت نامرتبی زیاد باشد تنها روش درمان و اصلاح موقعیت دندان ها، ارتودنسی و مراجعه به یک ارتودنتیست است. با این حال چنانچه تعداد کمی از دندان ها به صورت جزئی در جلو نامرتب باشند می توان با روش هایی مانند لمینت دندان و ونیر کامپوزیت آن ها را مرتب کرد.

باید به این نکته توجه شود که لمینت و ونیر کامپوزیت تنها به صورت ظاهری و موقت مشکل را برطرف می کنند و به هیچ عنوان قادر نیستند دندان ها را از ریشه صاف کنند. زیرا به طور کلی این دو درمان فقط قادرند مانند پوششی دندان را احاطه کرده و به آن ها شکل مرتب تری بدهند.

منبع: drdandan.com

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  8. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  9. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  12. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  13. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  14. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  24. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

آخرین عناوین