بررسی تاریخچه نور و روشنایی در ایران

گزارش بازرگانی،   4010322019

انسان از ابتدای خلقت تا به امروز به دنبال منبعی خوب برای روشنایی بوده است. هنگامی‌که روز به پایان می‌رسید و تاریکی شب بر همه‌جا حاکم می‌شد نیاز به نور و روشنایی بیشتر از هر زمان دیگری احساس می‌شد. در ابتدا برای روشنایی از سوزاندن چوب و برگ‌های خشک به‌منظور گرم‌کردن خود و ایجاد روشنایی استفاده می‌کردند. این سیر تکاملی که روشنایی و نور داشته شاهد عینی پیشرفت تاریخ بشری از ابتدای خلقت تا به امروز است. خرید لامپ کم‌ مصرف آخرین دستاورد در این حوزه است.

آتش یکی از عناصر بسیار مهم در طبیعت و مسیر تکاملی تمدن انسان است. سیر تکاملی نور و روشنایی به آتش برمی‌گردد. در واقع مبدأ نور و روشنایی آتش است. زیرا در ابتدا از این عنصر بسیار مهم برای گرم‌کردن، پخت‌وپز، روشنایی و غیره استفاده می‌کردند.

امروزه لامپ جایگزین آتش شده است. می توانید مدل های مختلفی از لامپ را خریداری کنید. خريد رینگ لايت از آخرین موارد است که در صنعت تبلیغات کاربرد دارد. لامپ ها تنها از نظر روشنایی بررسی نمی شوند. بلکه گرمای تولیدی توسط آن ها نیز اهمیت بسیار زیادی دارد. نیاز جامعه متفاوت شده و طرح ها و شکل های مختلفی امروزه در بازار وجود دارد.

اهمیت نور و روشنایی به حدی زیاد است که انسان هیچ‌وقت دست از تلاش برای پیداکردن روش‌های جدید روشنایی نکشیده است. از مشعل‌های روشنایی قدیم گرفته تا نمونه‌های بسیار جذاب و پیشرفته امروزی که می‌توانند فضا را غرق در نور و روشنایی سازند. امروزه با خرید ریسه شلنگی می توانید محیط داخلی خانه را نورپردازی کنید. در این مقاله به بررسی دقیق و کامل تاریخچه نور و روشنایی خواهیم پرداخت لطفاً تا انتها با ما همراه باشید.

تاریخچه نور و روشنایی

پس از اینکه نور خورشید در پایان روز از بین می‌رفت انسان‌ها عملاً قادر به انجام کاری نبودند. همچنین مشکلات زیادی را تاریکی برای آنها به وجود می‌آورد. به‌عنوان‌مثال ممکن بود مورد حمله حیوانات قرار بگیرند. این موضوع باعث شده بود تا انسان به فکر تأمین نور برای ساعات تاریکی باشد.

آتش اولین منبع تأمین نور و گرما برای انسان بود که رفته، رفته شکل‌های مدرن و جدیدتری به خود گرفت. ابتدا با سوزاندن چوب و برگ فقط می‌توانستند نور را در یک نقطه تمرکز کنند. سپس با کشف مشعل و استفاده از چربی حیوانی و روغن گیاهی به‌عنوان ماده سوختی در مشعل‌ها قدمی به سمت پیشرفت روشنایی برداشته شد.

رفته، رفته انسان متوجه شد برای ایجاد نور می‌تواند از سوخت‌های فسیلی نیز استفاده کند. این موضوع باعث کشف و اختراع چراغ‌های فسیلی شد. این چراغ‌ها نیز رفته، رفته و به‌مرورزمان پیشرفته‌تر شدند. فتیله آنها از پنبه به پارچه تغییر کرده و به همین ترتیب مدل‌های مختلف چراغ توسط انسان اختراع می‌شد.

این روند ادامه داشت تا سروکله شمع‌هایی که از موم ساخته می‌شدند به میدان نور و روشنایی پیدا شد. در قرن هجدهم میلادی اولین شمع از پارافین ساخته شد. این شمع‌ها توسط ماشین‌ها به تولید انبوه رسید. سپس در سراسر جهان به ‌عنوان وسیله کاربردی برای تولید نور استفاده ‌شد. در حالی که امروزه لامپ جایگزین آن شده و افراد به خرید ریسه شلنگی تمایل زیادی پیدا کرده اند.



لامپ‌های کم‌مصرف قدیمی و جدید

با کشف برق و اختراع لامپ‌های رشته‌ای معمولی انسان به مرحله جدیدی از روشنایی و نور وارد شده بود. انسان هرگز دست از تلاش برای کشف راه‌های جدید تأمین نور بر نمی‌دارد. امروزه شاهد نمونه‌های بسیار شگفت‌انگیز در زمینه نور و روشنایی هستیم. هدف اصلی انسان این است که با مصرف برق کمتری بتوان نور بیشتر و باکیفیت‌تری داشته باشد.

همین امر سبب شد تا لامپ‌های رشته‌ای قدیمی که نور زرد و بدرنگی داشت رفته، رفته از میان برود. خرید لامپ کم‌مصرف جای لامپ‌های رشته‌ای را بگیرد. این لامپ‌ها نور ملایم‌تر و بهتری دارند. همچنین گرمایی که لامپ‌های کم‌مصرف تولید می‌کنند بسیار کمتر از لامپ‌های رشته‌ای قدیمی است.

امروزه طرف‌داران لامپ‌های کم‌مصرف بیشتر از هر زمان دیگری است. این مدل لامپ‌ها توانسته جایگزین همه لامپ‌های رشته‌ای قدیمی شوند. دیگر نمونه‌های قدیمی این لامپ‌ها دیگر تولید نمی‌شود. از دلایل محبوبیت لامپ‌های کم‌مصرف کیفیت بالا و طول عمر زیادی است. مصرف برق این لامپ‌ها 4 تا 6 برابر نسبت به سایر لامپ‌ها کمتر است.

تمامی اشخاصی که به دکوراسیون خانه اهمیت می‌دهند، به دنبال لوازمی هستند که جدید باشد تا دکوراسیون آنها را خیره‌کننده‌تر کند. نور امروزه فقط به ‌عنوان منبع روشنایی استفاده نمی‌شود. برای مثال مردم با خرید ریسه شلنگی دکوراسیون منزل و محل کار را تغییر می‌دهند و فضایی جذاب و بسیار دلنشین را طراحی می‌کنند. نورهایی که این ریسه‌ها به وجود می‌آورند در رنگ‌های بسیار متنوعی هستند و این از دیگر پیشرفت‌های بشر در زمینه نور و روشنایی است که بسیار جذاب و جالب است.

نور و دکوراسیون

شاید اگر درگذشته گفته می‌شد از نور به‌عنوان وسیله‌ای برای دکوراسیون استفاده می‌کنند کسی این موضوع را باور نمی‌کرد. اما امروزه مهم‌ترین بخش در دکوراسیون داخلی خرید لامپ کم‌مصرف است. البته این تنها وسیله‌ای نیست که از آن برای دکوراسیون منزل و محیط‌های کاری استفاده می‌کنند.

ریسه‌های شلنگی بهترین وسیله‌ای است که برای زیباتر کردن فضا از آنها استفاده می‌کنند. با خرید ریسه شلنگی می‌توانید رنگ‌های زیبایی متناسب با تم فضای خود به محیط بدهید. ریسه‌های شلنگی در رنگ‌های مختلف به فروش می‌رسند که برای استفاده به‌عنوان نور مخفی در سقف و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرند. از این ریسه‌ها حتی در نمای بیرونی ساختمان نیز استفاده می‌کنند.

نور و عکاسی

نور و روشنایی امروزه بخش مهمی از زندگی و کار همه ما را به خود اختصاص داده است. اگر عکاس باشید بیشتر از هر کس دیگری به نور احتیاج دارید زیرا با نور است که می‌توانید سوژه‌های مختلف را به‌درستی و زیبایی در عکس خود نشان دهید. علاوه بر این که عکاس باید محیط کاری خود را با خرید لامپ کم‌مصرف به بهترین شکل غرق در نور کند می‌تواند از ابزارهای روشنایی دیگری که امروزه در بازار به‌وفور یافت می‌شود نیز استفاده کند تا کار خود را به‌راحتی انجام دهد.

یکی از این لوازم رینگ لایت است. خريد رینگ لايت فقط برای عکاسان نیست این وسیله به‌قدر کاربردی است که می‌توانید آن را برای عکاسی‌های خودتان نیز مورد استفاده قرار دهید و نیازی به مهارت خاصی ندارد. با استفاده از رینگ لایت نور ملایم و بسیار خوبی به سوژه یا خودتان تابیده می‌شود.

رینگ لایت‌های پیشرفته امروزی قابلیت تغییر تناژ رنگی نور را دارد و می‌توانید به کمک آنها نور زرد، سفید و غیره را به فضا بدهید. یکی از واجب‌ترین ابزارهای کار در فضای مجازی رینگ لایت است زیرا به‌راحتی می‌توانید آن را تنظیم کنید و برای عکاسی خودتان یا محصولی که دارید از آن استفاده کنید. با خريد رینگ لايت بسیاری از نیازهایتان به نور و پروژکتورهای بزرگ برطرف خواهد شد.

از ریسه‌های شلنگی می‌توانید برای تأمین نور محیط استفاده کنید البته این ریسه‌ها نور خوب و کافی به‌اندازه رینگ لایت به سوژه نمی‌دهد اما برای باکس‌های عکاسی گزینه خوبی هستند.

کلام آخر

نور و روشنایی تاریخچه بسیار طولانی دارد. از ابتدای خلقت نور، بخش مهمی از زندگی انسان و جوامع بشری بوده و همچنان نیز برای همه بسیار اهمیت دارد. امروزه این عرصه بسیار گسترده‌تر از قبل شده و از نور فقط برای روشن‌کردن محیط استفاده نمی‌شود.

خرید لامپ کم‌مصرف دغدغه امروزه بسیاری از افراد است. استفاده از این لامپ‌ها به روشنایی منزل محدود نمی‌شود و کاربردهای بسیار زیادی دارد. اگر به دنبال مجموعه‌ای معتبر برای خرید انواع لوازم روشنایی هستید پیشنهاد می‌کنیم به سایت  کاربر حامی haminoorco.com مراجعه کنید.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  18. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

آخرین عناوین