ساده انگاری در گذار از اقتصاد رانتی

محمد سعادتمند،   4010227016 ۳۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۶ تکراری یا غیرقابل انتشار
ساده انگاری در گذار از اقتصاد رانتی

بالاخره دولت محترم پس از کش و قوس های فراوان و گمانه زنی های مختلف در مورد شروع فرایند اصلاحات اقتصادی کشور گام اول این فرایند را با افزایش میزان یارانه دریافتی مردم همزمان با افزایش قیمت چند کالای اساسی شروع نمود.

هدف اعلامی دولت اختصاص یارانه به صورت هدفمند و مردمی به مصرف کننده نهایی به جای اختصاص آن به دیگر بخش ها که در تمام سال های گذشته موجب ایجاد فساد و رانتهای گسترده ای گریده می باشد .

در اصل ماجرا و درستی آن البته شکی وجود ندارد اما پیش فرض های ساده انگارانه ای که که بر مبنای آنها افزایش قیمت چند کالای اساسی را مد نظر قرار داده و تصور کرده  می تواند با افزایش حداقلی یارانه ی پرداختی به مردم در کنار دستور به عدم افزایش قیمت دیگر کالاهای مصرفی جلو افزایش قیمت ها را بگیرد ، با کمال تاسف باید گفت که این پیش فرض ها  کاملا نادرست بوده و  واقعیت های تاریخی و تجربه های گذشته به همراه واقعیت های عینی و بدیهی اقتصادی این گزاره ها را به شدت به چالش کشیده و نامعتبر می نمایند .

 دولت اعلام کرده که چند کالای اساسی شامل روغن و مرغ و آرد و ... گران می شود و در مقابل دستور داده که هیچ کالای دیگر حق گران شدن ندارد!

نکته اول : همین گزاره بزرگترین اشتباه  است چون اگر قرار بود با دستور و شمشیر تعزیرات و این گونه موارد کالایی گران نشود الان به جای دلار 30 هزار تومانی شاهد دلار به همان قیمت 3 هزار تومان می بودیم.

نکته دوم : وقتی شما کالایی را گران می کنید که پایه تولید کالاهای دیگر است هرگز نمی توانید جلوی افزایش قیمت کالاهای ساخته شده از آن ها را بگیرید  این یک امر کاملا بدیهی است که ظاهرا دوستان  بدان التفاتی نکرده اند.

نکته سوم : بار روانی افزایش قیمت در هر کالایی موجب افزایش خود به خودی دیگر کالاها حتی بدون هیچ رابطه مستقیم بین آنها خواهد شد ؛ این تجربه ای است که در تمام سال های گذشته به کرات شاهد آن بوده ایم  و هم اکنون نیز این اتفاق به سرعت در حال رخ دادن است .

نکته چهارم  را با یک مثال توضیح می دهیم ؛ وقتی به طور مثال  قیمت مرغ افزایش یابد قیمت گوشت قرمز هم بدون اینکه دولت اعلام نماید افزایش خواهد یافت  ؛ چگونه ؟ حداقل به دو دلیل زیر :
1-وقتی قیمت یک کالا با مطلوبیت پایین به طور ناگهانی به قیمت کالایی با مطلوبیت بالا در همان رده نزدیک شود به طور کاملا طبیعی قیمت کالای دوم نیز برای حفظ  مطلوبیت و فاصله قیمتی خود با کالای اول افزایش خواهد یافت .

2-وقتی فاصله قیمت گوشت مرغ با گوشت قرمز کم شود به دلیل مطلوبیت بالاتر گوشت قرمز طبیعتا  تمایل به خرید آن توسط مردم  افزایش بیشتری پیدا کرده و در نتیجه به دلیل کاملا علمی و اقتصادی و با توجه به قانون عرضه و تقاضا ، قیمت گوشت قرمز هم افزایش خواهد یافت .

نکته پنجم : کم توجهی در برآورد مصرف ماهانه اقلام اساسی توسط دهک های مختلف جامعه می باشد . در واقع مصرف اقلامی مانند تخم مرغ ؛ ماکارونی و .... در خانوارهای کم درآمد بیشتر از دیگران می باشد در نتیجه هر گونه افزایش قیمت این کالاها فشار بیشتری به قشر کم درآمد وارد می کند.

به هر حال با توجه به موارد فوق الذکر دولت محترم بایستی نهایت تلاش خود را به کار گیرد که حداقل فشار تورمی به مردم وارد شده و با اتخاذ تمهیداتی موثر و کاربردی و واقع گرایانه این مرحله گذار از اقتصاد رانتی به اقتصاد سالم را تا حد امکان با کمترین هزینه  بویژه برای قشر آسیب پذیر جامعه عملی نماید.

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۵۰۵۴۱۸۱۲:۳۷:۴۲ ۱۴۰۱/۲/۲۷
تا زمانی که به اقتصاد به عنوان یک علم و دانش تخصصی نگاه نشود، اوضاع از این هم بدتر خواهد شد. چند نفر بهیار و کمک بهیار نمی توانند در یک اتاق معمولی جراحی قلب باز انجام دهند.
ناشناس۲۵۰۵۴۸۰۱۳:۲۲:۲۴ ۱۴۰۱/۲/۲۷
عمل جراحی قلب تنها یک بیمار را تحت تاثیر قرار می دهد. عمل جراحی اقتصادی، 84 میلیون نفر را تحت تاثیر قرار داده و بسیار حساس تر است.
ناشناس۲۵۰۵۶۷۲۱۶:۱۸:۰۳ ۱۴۰۱/۲/۲۷
در یک سیستم انحصاری امیدی به رفع بی عدالتی و تحول حال مردم وجود ندارد
ناشناس۲۵۰۵۶۳۱۱۵:۳۷:۳۳ ۱۴۰۱/۲/۲۷
کما کان از حسن و اسحاق ملولیم سخت
ناشناس۲۵۰۵۴۲۰۱۲:۴۰:۰۵ ۱۴۰۱/۲/۲۷
تا وقتی کشور تحریم و همه درگاه های جهانی پرداخت روی مردم ایران بسته هست ، صادرات دانش بیان کم هست و ارز و دلار به درستی وارد کشور نمیشه هر روز دلار بالا می‌ره و دولت مجبور قیمت ها با قیمت جهانی هماهنگ کنه تا قاچاق نشه . این ره که می روید به ... هست
سوال:۲۵۰۵۴۲۲۱۲:۴۰:۲۳ ۱۴۰۱/۲/۲۷
چرا معیشت مردم را می توان به جنگ اوکراین گره زده و قیمت آرد و روغن خوراکی را افزایش داد؟ اما نمی توان آن را به تحریمهای فلج کننده و رفع آنها گره زد؟!
ناشناس۲۵۰۵۷۴۰۱۷:۲۱:۳۸ ۱۴۰۱/۲/۲۷
زمان روحانی می‌گفتن همه مشکلات بخاطر تحریم‌هاست اگه رفع بشن همه چی درست میشه برای همین رفتن دنبال برجام و ۸ سال فقط دنبال برجام بودن. در دولت جدید فرض بر اینه که علاوه بر رفع تحریمها راه‌اندازی سامانه جامع تجارت راه اندازی سامانه یکپارچه کسب مجوز کسب و کار اصلاح نرخ ارز ۴۲۰۰تومانی سفرهای استانی مبارزه با زمین‌خواری پیگیری مسائل کرونا و بازگشایی کسب و کار و مدارس و ... تکمیل و اتصال بانکهای اطلاعاتی و .... هم برای بهبود اقتصاد مهمه
ناشناس۲۵۰۵۴۲۷۱۲:۴۴:۰۹ ۱۴۰۱/۲/۲۷
یک چرخه باطل و سیکل معیوب هیچگاه انتهایی نخواهد داشت. پایانی برای حذف یارانه ها و افزایش تورم و گرانی و افزایش نرخ ارز وجود ندارد.
mostafa.kamai95@yahoo.com۲۵۰۵۵۴۸۱۴:۱۲:۴۵ ۱۴۰۱/۲/۲۷
یارانه سنگی بزرگ که دشمنان کشور برای نابودی اقتصاد کشور در دامان احمدی نژاد گذاشتند تا ضمن ویرانی اقتصاد اشتقاق و تفرقه در میان مردم ایجاد شود و در عمل محرومین و فقرا فقر و محرومیتشان بیشتر شد
ناشناس۲۵۰۵۴۳۹۱۲:۵۳:۵۰ ۱۴۰۱/۲/۲۷
آقای سعادتمند یه سوال از شما دارم لطفا پلسخ بدید: کنشهای اخیر با ادعای حذف رانت انجام گرفت و اینکه یارانه ارز ۴۲۰۰ تونان به دست مردم نمیرسد. با فرض اینکه یاراته اخیر همان رانت است که به مردم داده شده پس دلیل گرانی رسمی کالا ها بخصوص افزایش ۴۰۰ درصدی قیمت روغن نباتی چیست؟ ضمنا با توجه به سخنان چندی پیش آقای رئیسی مبنی بر ۷۰۰۰ تومان بودن ارزش واقعی یارانه ۴۵۵۰۰ تومانی، بنده محاسبه کرده ام که ارزش واقعی ۴۵۵۰۰ تومان زمان آقای احمدی نژاد، اکنون حدود ۳۰۰۰۰۰ تومان است.
ناشناس۲۵۰۵۴۵۶۱۳:۰۲:۴۴ ۱۴۰۱/۲/۲۷
حذف یارانه ها و افزایش قیمتها به این شکل، همان ادامه سیاست قبول توصیه های بانک جهانی و نئولیبرالیسم است. عجیب است که دولت و رسانه های طرفدارش دائماً نئولبیرالیسم را می کوبند.
ناشناس۲۵۰۵۵۰۷۱۳:۳۶:۵۹ ۱۴۰۱/۲/۲۷
خیر دستکاری در اقتصاد و بعد برای پوشش آن دستکاری که ناگزیر به افزایش قیمت‌ها خواهید شد نسخه آن سازمان هست وگرنه اصلا نباید دستکاری در اقتصاد می شد
ناشناس۲۵۰۵۶۴۷۱۵:۵۳:۲۰ ۱۴۰۱/۲/۲۷
بر اساس اسناد و مدارک مالی و خزانه‌داری فدراسیون فوتبال، کریم باقری به عنوان دستیار دراگان اسکوچیچ، برای هر بازی تیم ملی دستمزد ۱۵۵ میلیون تومانی بعنوان حقوق و مزایا دریافت کرده است.
ناشناس۲۵۰۵۴۵۷۱۳:۰۳:۱۸ ۱۴۰۱/۲/۲۷
تحلیل به جایی بود
ناشناس۲۵۰۵۴۶۱۱۳:۰۵:۵۵ ۱۴۰۱/۲/۲۷
دولت از خبرپراکنی ها نترسد و با همین فرمان جلو برود که ظرف مدت کوتاهی تورم کمتر می شود و هم اصلاح ساختار اقتصادی را اتمام کند تا رفاه بیاید
ناشناس۲۵۰۵۵۲۸۱۳:۵۸:۴۳ ۱۴۰۱/۲/۲۷
تورم با افزایش یکباره ۵ برابری قیمت اقلامی مانن روغن نباتی پایین نمیاد مگر اینکه آمار سازی شود.
ناشناس۲۵۰۵۶۳۵۱۵:۳۸:۴۰ ۱۴۰۱/۲/۲۷
تورم با سبک شدن بار بودجه دولت در حذف این ارز رخ خواهد داد
ناشناس۲۵۰۵۴۸۲۱۳:۲۳:۱۲ ۱۴۰۱/۲/۲۷
احمدي نژاد هم ابنكار رو كرد بعد كه همه كالاها كرون شد و تورم ٥٠٪؜ هيچكس مسوليت بدبختر شدن مردم رو نپذيرفت
ناشناس۲۵۰۵۶۲۵۱۵:۳۴:۲۹ ۱۴۰۱/۲/۲۷
تورم احمدی نژاد رو انداختن گردن روحانی وگفتن لنگش کن وقتی نتونست گفتن عرضه نداشت !!
ناشناس۲۵۰۵۷۳۱۱۷:۱۴:۴۷ ۱۴۰۱/۲/۲۷
بالاخره ما نفهمیدیم تورم زمان احمدی‌نژاد بخاطر حذف یارانه بود یا بخاطر تحریم یا بخاطر مسکن مهر یا بخاطر بی‌تدبیری!؟!؟!؟ اگر بخاطر همه‌ش بوده پس چرا هر وقت صحبت یکی از اینا میشه مثلا مسکن مهر بعضیها می‌گن همه تورم بخاطر مسکن مهر بوده یا ...
ناشناس۲۵۰۵۴۹۰۱۳:۲۷:۴۳ ۱۴۰۱/۲/۲۷
« ًساده انگاري در گذار از اقتصاد رانتي » !! ------------- امان ... امان امان از ساده انگاري در گذر از اقتصاد رانتي !! و ده امان ، و صد امان امان از ساده انگاري از « اقتصاد » ... بهتر بگوييم ساده انگاري از « علم اقتصاد » !! -- درسته ! هزار امان امان از ساده انگاري از علم اقتصاد !!
ناشناس۲۵۰۵۴۹۴۱۳:۲۹:۱۷ ۱۴۰۱/۲/۲۷
دولت اگر تورم را کنترل و کاهش دهد بهترین یارانه را به مردم داده است!
ناشناس۲۵۰۵۵۳۸۱۴:۰۵:۱۸ ۱۴۰۱/۲/۲۷
هنوز چیزی نشده دولت علاوه بر یارانه خانوار باید روی قیمت‌هایی که مثلا آزاد کرده هم دوباره یارانه بده که کالاهای اساسی از این بالاتر نره واقعا خسته نباشید
ناشناس۲۵۰۵۵۶۸۱۴:۳۵:۱۷ ۱۴۰۱/۲/۲۷
اگر موضوع اصلاح اقتصادی بود میشد به تدریج اقدام بشه ولی چون اینگونه نیست هدف جز جبران کسری بودجه نیست
پرویز۲۵۰۶۰۰۱۲۱:۵۲:۲۲ ۱۴۰۱/۲/۲۷
برای پرداخت یارانه باید پول چاپ بکنند.پس باعث جبران کسری بودجه نمیشود تنها باعث تورم سیکل معیوب میشود. تنها راه ؛ تامین ارز مورد نیاز کشور از طریق تولید (و نه از طریق نفت و منابع خام) و صادرات است
ناشناس۲۵۰۵۵۷۹۱۴:۴۷:۳۵ ۱۴۰۱/۲/۲۷
در این شیوه پرداخت یارانه ها عدالتی دیده نمیشه . کسی که پس انداز کرده سود بانکی دریافت می‌کنه با کسی که ورخرجی کرده و تمام پول ها خرج کرده تفاوتی ندارد هیچ به ولخرج ها یارانه هم پرداخت میشه
ناشناس۲۵۰۵۶۰۱۱۵:۰۶:۲۸ ۱۴۰۱/۲/۲۷
تقریبا تمامی اجناس بخصوص در گروه موادغذایی و شوینده های در حال افزایش قیمت هستند.
ناشناس۲۵۰۵۶۲۷۱۵:۳۵:۳۳ ۱۴۰۱/۲/۲۷
نمیدونم چرا برا رفع این معضل اقتصادی نمیرن سراغ ۴ تا کارشناس علم اقتصاد ؟!!
ناشناس۲۵۰۶۲۰۹۰۲:۲۲:۱۸ ۱۴۰۱/۲/۲۸
رستم علم اقتصاد هم با اين سيستم اقتصاد دولتي غيرشفاف وانحصاري وقهر با دنيا ضربه فني ميشود
ناشناس۲۵۰۵۶۲۹۱۵:۳۶:۳۴ ۱۴۰۱/۲/۲۷
قانون دومینو رو الان تمام بچه های دبستانی هم میدونن !
علی۲۵۰۵۶۷۹۱۶:۲۴:۴۱ ۱۴۰۱/۲/۲۷
نگارنده عزیز اصلاح قیمت و حذف یارانه ها بر چه مبنایی انجام شده وقتی قیمت دلار تثبیت نشده و ثابت نیست ؟؟؟؟
ناشناس۲۵۰۵۷۰۵۱۶:۵۵:۰۹ ۱۴۰۱/۲/۲۷
الان تکلیف خانوادهای که تازه ازدواج کردن یک نفر یارانه به پدرش دادن و به دیگری ندادن چیه ؟؟ سیستم اجازه ثبت نام به سرپرست خانواده جدید نمیده !
ناشناس۲۵۰۵۷۹۸۱۸:۰۸:۳۹ ۱۴۰۱/۲/۲۷
my.gov.ir چرا کسانی که ازدواج کردند هنوز در لیست پدر خودشون هستند سیستم اجازه اصلاح به کاربران در یارانه رو نمی‌ده
ناشناس۲۵۰۶۳۳۵۰۸:۴۰:۵۷ ۱۴۰۱/۲/۲۸
دولت بجای اینکه از خود شروع کند واز دادن بوجه بی خود به ارگانهای موازی و بی خواسیت وافزایش بوجه آنها مستقیم به جان مردم افتاده این روش در کنار لجاجت در سیاست خارجی و توهم اینکه بدون مراوده سالم با دنیا می شود اقتصاد را درست کرد محال است بدون شفافیت در اقتصاد وداد ستد کشور را درست کرد
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  12. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  13. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  14. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  15. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  17. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  18. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  19. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  20. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  21. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  22. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  23. واکنش ضرغامی به طرح نور و بازگشت گشت ارشاد

  24. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  25. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

آخرین عناوین