ادعای مهم وزیر بهداشت درباره تعارض منافع در کمیته علمی پیشین کرونا

گروه اجتماعی الف،   4010205097

وزیر بهداشت در دیدار جمعی از مدیران انجمن‌های علمی گروه پزشکی گفت: در ۶ ماه اخیر نتایج بسیار درخشانی از کمیته علمی کشوری کرونا داشتیم و تا قبل از آن، وضعیت نامناسبی بود و تعارض منافع وجود داشت و هر کسی از اثربخشی یک دارو صحبت می کرد و حرف های متناقض بیان می شد

ادعای مهم وزیر بهداشت درباره تعارض منافع در کمیته علمی پیشین کرونا

دکتر بهرام عین اللهی افزود:  با خرد جمعی و تلاش مدافعان سلامت، میزان مرگ و میر روزانه به ۱۳ نفر رسید؛ در حالی‌که میزان مرگ و میر در موج اُمیکرون در آمریکا و اروپا، چندین برابر ایران بود که یکی از علل عمده آن در کنار تلاش‌های نیروهای بهداشتی و درمانی، واکسیناسیون گسترده و فعالیت های کمیته علمی کرونا، کمیته ملی واکسن و اهمیت دادن به علم و دانش بود.

به گزارش ایسنا، دکتر بهرام عین‌اللهی گفت: بعد از انقلاب علوم پزشکی وضعیت بسیار خوب و جایگاه مناسبی داشته و یکی از نقاط قوت نظام جمهوری اسلامی ایران، پیشرفت‌های پزشکی است که باید از همه دانشمندان کشور تشکر کنیم. در بسیاری از رشته‌های پزشکی در منطقه، جایگاه اول را داریم.

وی در دیدار با مدیران انجمن‌های علمی گروه پزشکی که در دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد، اظهار کرد: در دوران قبل از انقلاب، دستورات مدیران، رؤسا و وزرا باید اجرا می‌شد و کارکنان آنها موظف به اجرای دستورات وی بودند، اما امروزه رهبری در مدیریت و مشارکت دینفعان و صاحبان فرآیند در همه امور، باعث موفقیت مدیران و سیستم‌ها می‌شود.

وی افزود: دیدگاه ما این است که انجمن‌های علمی با طرح‌ها و برنامه‌ها، نظرات و مشاوره‌هایی که ارائه می‌دهند، می‌توانند در موفقیت بیشتر رشته‌های خودشان، سایر رشته‌ها و وزارت بهداشت سهیم باشند و معاونت‌های وزارت بهداشت باید از توان و ظرفیت انجمن‌های علمی، استفاده بهینه کنند و کارشناسان وزارت بهداشت نباید سدی برای مشارکت بیشتر این انجمن‌ها در حوزه سلامت کشور باشند، بلکه باید تسهیل‌گر باشند.

خط قرمز ما توهین به جامعه پزشکی است

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: از سالهای گذشته، دست‌های پلیدی به دنبال تخریب جایگاه جامعه پزشکی به عنوان یکی از نقاط قوت نظام است؛ البته در برخی موارد، این تخریب توسط اعضای جامعه پزشکی رخ می دهد و نباید با برخی رسانه‌ها، فضای مجازی و افراد ناآگاهی که به جامعه پزشکی می‌کنند، همگام شویم. خط قرمز ما، توهین به جامعه پزشکی است. تعداد بسیار محدودی از پزشکان ممکن است تخلفاتی داشته باشند اما اکثریت آنها، صادقانه خدمتگزار مردم هستند و این را در کرونا نشان دادند.

دکتر عین اللهی افزود: کرونا امتحانی برای جامعه پزشکی بود، البته در دوران دفاع مقدس، ایثارگری جامعه پزشکی را دیده بودیم، اما در کرونا نیز دوباره اثبات شد و علیرغم تخریب هایی که قبل از کرونا می شد، اما توانست به جایگاه واقعی خود نزد مردم برگردد. یکی از نقش های مهم انجمن های علمی گروه پزشکی، حفظ جایگاه پزشکان و قداست پزشکی است. اگر در یک انجمن به تعداد کمتر از انگشتان یک دست، فرد متخلف وجود دارد، انجمن ها این افراد را هدایت و راهنمایی کنند.

استفاده از ظرفیت انجمن‌های علمی در وزارت بهداشت

وی گفت: یکی از نقش‌های مهم انجمن‌های علمی گروه پزشکی، برنامه‌ریزی برای آینده کشور و رشته‌های پزشکی است. در سطوح مختلف انجمن علمی، کار کرده ام و مشکلات آنها را به خوبی می دانم و در جهت حل مشکلات آنها حرکت می کنیم. یکی از برنامه های ما در وزارت بهداشت استفاده از توان و ظرفیت انجمن‌ها است و وزارت بهداشت دست یاری به سوی انجمن‌ها دراز می‌کند.

وزیر بهداشت یادآور شد: نمی‌توانیم ضعف‌ها و کمبودهای درمانی، آموزشی و بهداشتی را انکار کنیم؛ اما هنر مدیران نظام سلامت، کمک گرفتن از انجمن‌های گروه پزشکی است. هدف همه ما فارغ از رشته های پزشکی، تامین سلامت مردم است و وقتی در کرونا فداکاری‌های نیروهای بهداشتی و درمانی را همگان دیدند به این معنی است که آنها در راه هدف خود یعنی تامین سلامت مردم، گام بر می دارند.

دکتر عین اللهی گفت: باتوجه به پیشرفت های رشته های مختلف علوم پزشکی باید با برنامه‌ریزی‌های مناسب از جمله تقویت کنفرانس های بین المللی به مرجعیت علمی برسیم. استعدادهای پزشکی ایران در منطقه، بی نظیر است.

وی تاکید کرد: در موضوع تعرفه‌های پزشکی، انجمن ها باید با معاونت درمان تعامل بیشتری داشته باشند اما بنظر می رسد یکی از نقاط ضعف تعرفه ها، عدم توجه کافی به رشته های داخلی، قلب، عفونی و اطفال است که باید برای کاهش اختلاف تعرفه ها، تلاش کنیم. علم پزشکی محدود به جراحی نیست بلکه علوم‌پایه، داخلی و اطفال اهمیت بسیار زیادی دارد.

دکتر عین اللهی با اشاره به تدوین برنامه "عدالت و تعالی نظام سلامت" در وزارت بهداشت، ادامه داد: طرح های مختلفی از جمله طرح تحول سلامت در دوران گذشته در وزارت بهداشت اجرا شده اما این هدف طرح، تحقق عدالت در همه حوزه ها مانند تعرفه ها است.

وی گفت: یکی از اصلی ترین برنامه های وزارت بهداشت تقویت دانش بنیان ها در حوزه سلامت است اما انجمن‌های پزشکی نیز باید در تقویت و همکاری با شرکت های دانش بنیان وارد میدان شوند و باید به سمت خودکفایی و عدم نیاز به خارج از کشور حرکت کنیم. در هفته‌های گذشته، از مجموعه مپنا بازدید کردیم که امکانات آن، فوق العاده بود اما همکاری های بین رشته ای ضعیف است و از این امکانات، بی خبر هستیم.

اهمیت حذف مالیات پلکانی اعضای هیات علمی

وزیر بهداشت اظهار کرد: حذف مالیات پلکانی اعضای هیات علمی دانشگاه ها برای ما مهم است و در شورای حقوق و دستمزد، در حال نهایی شدن است و قطعا وضعیت باید بگونه ای باشد که انگیزه برای فعالیت در بخش دولتی و افزایش بهره وری آنها وجود داشته باشد که به نفع دانشگاه ها نیز است.

دکتر عین اللهی گفت: در وزارت بهداشت به مؤلفه های اجتماعی مؤثر بر سلامت توجه ویژه ای داریم. انتظار است که انجمن بهداشت ایران با دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی همکاری کند که برنامه های بین بخشی برای کنترل عوامل مداخله گر در سلامت مردم، تهیه و در شورای عالی سلامت و امنیت غذایی که چندین دستگاه و وزارتخانه حضور دارند، تصویب شود.

وی یادآور شد: کیفیت مطلوب خدمات بهداشتی و درمانی برای ما خیلی مهم است. ارائه درمان های بی کیفیت و یا کیفیت پایین برای ما اصلا قابل قبول نیست. بر روی ارتقای کیفیت درمانی باید برنامه ریزی و کریکولوم یا برنامه‌های آموزشی به روز شود. انجمن های گروه پزشکی می توانند به ارزشیابی درمان و آموزش کمک کنند.

پیش از این در کمیته علمی کرونا، تعارض منافع وجود داشت

وزیر بهداشت گفت: در ۶ ماه اخیر نتایج بسیار درخشانی از کمیته علمی کشوری کرونا داشتیم و تا قبل از آن، وضعیت نامناسبی بود و تعارض منافع وجود داشت و هر کسی از اثربخشی یک دارو صحبت می کرد و حرف های متناقض بیان می شد اما با خرد جمعی و تلاش مدافعان سلامت، میزان مرگ و میر روزانه به ۱۳ نفر رسید در حالی‌که میزان مرگ و میر در موج اُمیکرون در آمریکا و اروپا، چندین برابر ایران بود که یکی از علل عمده آن در کنار تلاش‌های نیروهای بهداشتی و درمانی، واکسیناسیون گسترده و فعالیت‌های کمیته علمی کرونا، کمیته ملی واکسن و اهمیت دادن به علم و دانش بود.

دکتر عین اللهی تصریح کرد: در حوزه توانبخشی ایرادات اساسی در کشور داریم. بازدیدی از یکی از مراکز توانبخشی داشتیم که وضعیت مناسبی در حوزه روانپزشکی و توانبخشی نداشتیم و انتظار داریم که انجمن علمی توانبخشی وارد میدان شده و وضعیت خدمات توانبخشی را با کمک وزارت بهداشت و سایر دستگاه‌ها، سر و سامان دهد.

وی گفت: معنویت در پزشکی، نقش بسیار مهمی دارد. پزشکی چند رکن مانند دانش، مهارت و اخلاق دارد. وقتی از اخلاق و معنویات در پزشکی صحبت می‌کنیم، متاسفانه برخی افراد که در پزشکی بی سواد هستند، عنوان می کنند که شما به اخلاق چکار دارید، بروید وضعیت دارو و درمان را ساماندهی کنید. این افراد نمی‌دانند که اخلاق و معنویات در درمان نقش بسزایی دارد. خوشبختانه می‌بینیم که فرهنگستان علوم پزشکی نیز در بحث سلامت معنوی ورود کرده است و انجمن ها هم می توانند در بین اعضای خود به ارتقای معنویات و اخلاق کمک کنند.

وزیر بهداشت یادآور شد: فردی در فضای مجازی نوشته که چرا از سلامت معنوی سخن می‌گویید، بلکه باید دارو و درمان را درست کنید. اشتباه گرفته‌اید چون پزشکی بدون اخلاق، معنویات و ارتباط با بیماران، موفقیت آمیز نخواهد بود. افراد غیر پزشک حق ندارند در علوم پزشکی نظر بدهند چون علوم پزشکی، علوم معنوی است. در تاریخ پزشکی افرادی چون دکتر قریب را داریم که همیشه از او به عنوان اسوه اخلاق، تدّین و تعهد برای درمان بیماران یاد می کنیم.

دکتر عین اللهی گفت: مردم بزرگترین سرمایه ما هستند. خط قرمز ما، اهانت به جامعه پزشکی است و هیچ کس حق ندارد به نیروهای بهداشتی و درمانی، توهین کند. انجمن های پزشکی با افراد متخلف تحت پوشش خود که بسیار محدود هستند، صحبت و آنها را ارشاد و راهنمایی کنند. از نمایشگاه بین‌المللی بازدید کردیم و مردم از جامعه پزشکی قدرشناسی و تشکر می‌کردند چون فداکاری آنها را دیده اند.

وی افزود: فداکارترین، دانشمندترین و متعهدترین قشر کشور از نظر من، جامعه پزشکی است که در صحنه ها و دوره های‌ مختلف این را نشان داده اند. خیلی از پزشکان می توانستند از کشور خارج شوند و بهترین موقعیت ها را داشته باشند، اما در کشور ماندند و فداکاری کردند. جامعه پزشکی نشان داده که به کشور وفادار است.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

    2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

    3. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

    4. جلاد، به پایان سلام کن!

    5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

    6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

    7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

    8. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

    9. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

    10. انتقام از پوتین؟

    11. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

    12. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

    13. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

    14. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

    15. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

    16. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

    17. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

    18. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

    19. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

    20. اول، بساط دلالی باید جمع شود

    21. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

    22. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

    23. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

    24. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

    25. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

    آخرین عناوین