خرید و فروش «مداحی برای اهل بیت»؟!

محمد مهدی اسکندری،   4010110045 ۲۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

 خرید و فروش «مداحی برای اهل بیت»؟!

در دو دهه اخیر همواره برخی اعمال نسنجیده از سوی برخی اهل روضه‌ و مادحین موجب ایجاد شبهه و بد فهمی هم برای شیعیان و محبین آل‌الله شده است، هم راه را برای معاند و نامحرم از حلقه دوستداران خاندان عصمت و طهارت برای سنگ‌پراکنی‌ها هموار کرده است.

به تازگی فیلمی حاوی اظهارات یکی از مداحان در فضای مجازی منتشر شده که در آن کسب درآمد و «تعیین نرخ مداحی» را عملی عادی و عرفی قلمداد کرده است. مسأله تعیین نرخ و کسب درآمد قشر کثیری از مداحان ایرانی موضوع تازه و جدیدی نیست که با این اظهارات معلوم شده باشد و چنین اذهان عمومی را درگیر کند. چندین سالی می‌شود که علی‌رغم هشدارهای علما و اهل فضل نسبت به این مقوله، برخی مداحی ها رنگ و بوی قدسی خودش را از دست داده و تاریخ جدیدی برای نوع تازه ای از مداحی پدید آمده است، تاریخی که مداحی را به میدان «صنعت» کشانده و آن را به یکی از انواع کسب و کار با مضامین دینی و تاریخی شیعه تبدیل کرده است. 

در مصاحبه مداح یاد شده، ایشان در ابتدا با استناد به سنت برخی از ائمه(صلوات‌الله علیهم) مقوله صله و هدیه دادن به شخص مادح و روضه‌خوان را بلا مانع می‌داند. آری؛ صله دادن رسم زیبا و خجسته‌ای است که ضمن تشکر و قدردانی از شخص مقابل صورت می‌گرفت، حال می‌خواهد پول باشد یا یک جلد قرآن. در فرهنگ دینی ما صله امری است که از باب تبرک و تشکر به هنرمندی که هنر خود را صرف مفهومی ارزشی کرده است اعطا می‌شد و در سیره شیعه هم این امر به تبعیت از اهل بیت به خصوص در رابطه با شاعری و مداحی مصائب حضرت سید‌الشهدا صورت می‌پذیرد و فقها ومراجع تقلید دریافت این صله را ولو وجه نقدی باشد بلا اشکال می‌دانند. 

هم ما و هم مداح جنجالی این روزها به خوبی می‌دانیم که احدی مخالفتی با مفهوم  و رسم صله ندارد چرا که عقل و شرع به خوبی آن را پذیرفته و ممدوح می‌دانند، بلکه نقطه نزاع و بحث سرتعیین نرخ و دستمزد مداح است!

ایشان در ادامه صحبت‌های خویش می‌گوید« به نظر من تعیین نرخ کار اشتباهی نیست، طرف[مداح] وقت و انرژی می‌گذارد برای انجام کار مداحی….قانون هستی این است که اگر هرکس چیزی را می‌خواهد باید بهایش را بدهد!»

چنانکه پیداست ایشان به صراحت بیان می‌کند تعیین نرخ مداحی نه تنها کار زشت و مذمومی نیست بلکه بهای زحمت و صرف وقت و انرژی مداح است که باید پرداخت شود. ظاهرا از دید برخی، مجلس روضه سیدالشهدا از لحاظ فُرم و صورت فرق چندانی با کنسرت خوانندگان آنچنانی ندارد و مستمع و سینه‌زن مجلس اهل‌بیت نیز از دید صوری نظیر آن مَستان لایعقلی هستند که با صَرف قرص و الکل بالا و پایین می‌پرند و به ارضای روحی خویش از این راه مشغولند. تنها تفاوت این دو عرصه، در ماده و نوع عرضه است؛ در کنسرت‌های شبانه، خوانندگان و دی‌جِی‌ها شهوترانی به مخاطب عرضه می‌کنند و در هیئات اشعاری بر گرفته از مقتل از سوی مادح و روضه‌خوان.

شاهد بر ادعای این حرف آن است که در هر دو بر اساس نظام مبادله، «چیزی» طلب می‌شود و باید به عرضه کننده آن مطلوب، بهایی داده شود حال فرق ندارد آن چه هست؛ چون صورت و منطق حاکم بر هر دو آن ها «پول در عوض مطلوب» است.

در نگرش ایشان گویا قرار نیست  مداح از علو و شخصیت در شأن اهل بیت برخوردار باشد چرا که او خواسته و طلب عده‌ای را به وسیله هنر مداحی دارد بر طرف می‌کند و قرار است درمقابل آن پول دریافت کند و بس. 

قداست زدایی از شأنیت مداح و مداحی که وهن مذهب را در پی دارد، فقط خواندن اشعار سبک و نقل مجعولات تاریخی نیست- که البته مع‌الاسف این نوع از قداست زدایی و ضربه به اصل عزاداری در چند سال اخیر رونق خاصی گرفته است- بلکه گاهی با ایجاد یک نظام و رسم غلط در مداحی و سعی در عرفی‌سازی آن می‌توان موجب شبهه در مورد اصل سوگواری اهل‌بیت شد.

این مداح محترم که سیره اهل‌بیت را دلیل بر دریافت صله می‌دانند، کاش بر سایر احادیث اهل عصمت هم نگاهی می‌کردند تا بدانند این خاندان تا چه حد شیعیان را از کسب در آمد به وسیله اسلام و اهل بیت بر حذر داشته اند. در ادامه تبرکاً بعضی از این منقولات را می‌آوریم.

شيخ معظم كليني در «كافي» روايت كرده از حضرت امام محمد باقر (عليه السلام) كه فرمود به ابي النعمان در ضمن وصاياكه به او كردند: «و لا تستأكل الناس بنا فتفتقر» یعنی؛ مخور مال مردم را به سبب و وسيله ما، كه فقير خواهي شد. همچنین امام زين العابدين (عليه السلام) به او فرمود: «و اياك ان تستاكل بنا فيزيدك الله فقرا»

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۴۵۳۷۰۶۱۵:۵۸:۴۹ ۱۴۰۱/۱/۱۰
متاسفانه صدا و سیما از مداحان سلبریتی ساخته و فرهنگ سنای مداحی را ضایع کرده در بسیاری از مداحی های این نسل صدای نامعلوم موسیقی و رقص به انسان دست میدهد
محید۲۴۵۳۷۱۹۱۶:۱۹:۴۶ ۱۴۰۱/۱/۱۰
با سلام ، ۱. از دلایل اشعار سبک و استفاده از ملودی ترانه ها در مداحی همین مشتری پسند کردن آنهاست ۲. عبارات و‌مطالب بعضا وهن آلود و‌ غیر مستند هم همینطور و به همین دلیل است . ۳. چه اجباریست که برای شب قدر هر سال به طور مثال شعر جدید با ملودی جدید سروده شود ، این همه ادعیه ، احادیث و همجنین آیات قرآن که مداحان میتوانند در قالب روضه و‌مداحی ارایه کنند که حداقل مستمع از لحاظ معنوی رشد کند ،
ناشناس۲۴۵۳۷۲۶۱۶:۲۷:۳۱ ۱۴۰۱/۱/۱۰
حالا چی درسته که گیر دادی به این
ناشناس۲۴۵۳۷۴۹۱۶:۴۴:۲۰ ۱۴۰۱/۱/۱۰
خیلی از ذاکرین اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام هستند که هزینه ای نمیگیرند و افتخارشان این است که توفیق نوکری و خواندن در مجلس آن والا مقامان مقدس و مطهر نصیبشان شده که بنده سراغ دارم در قم ، تهران و شیراز خودمون ...
ناشناس۲۴۵۳۷۶۲۱۷:۰۰:۲۹ ۱۴۰۱/۱/۱۰
همه واقعیات را میدانند، یک نفر هم که واقعیت را گفته تکفیرش می کنید ولی چه فایده، حقایق عریان تر از آنند که بشود پشت شعار مخفیشان کرد!
ناشناس۲۴۵۳۷۹۳۱۷:۵۶:۲۱ ۱۴۰۱/۱/۱۰
ای کاش روزی برسه که ارتزاق از راه دین برچیده بشه و این اعمال قلبی باشه.
ناشناس۲۴۵۳۸۱۷۱۸:۳۴:۲۵ ۱۴۰۱/۱/۱۰
چه عجب یک مقاله معنوی گذاشتید تا بعضی افراد نا آگاه مراسم معنوی را اینگونه خراب نیکنند. مداحی مایه مباهات و افتخار است کسی با پول افتخار کسب نمیکند.
ناشناس۲۴۵۳۸۶۹۱۹:۴۷:۱۹ ۱۴۰۱/۱/۱۰
باید دریافت پول برای مداحی ممنوع بشه و فقط حداقل حقوق مصوب روزمزد دولتی را بگیرن- این کار برای پول نیست و باید با عشق و اعتقاد باشه- کسی که اعتقاد نداره نباید در این جایگاه باشه
ناشناس۲۴۵۳۹۵۳۲۱:۱۹:۱۴ ۱۴۰۱/۱/۱۰
حالا ظاهر را هم شاید حفظ کنند ولی در عمل نرخ دارند و اگر این پول بهشون داده نشه دیگه اون مجلس رو نمیرن.
ناشناس۲۴۵۳۹۹۶۲۲:۱۳:۰۷ ۱۴۰۱/۱/۱۰
چرا واقعیتی را که مردم میدانند سعی در انکار آن دارید ؟
h. k۲۴۵۴۰۴۷۲۳:۲۶:۳۲ ۱۴۰۱/۱/۱۰
گناه این مداح اینه که اعلام کرده، وگرنه همه واقفیم از صله سنگین برخی از مداحانی که برای هر شب محرم دریافت میکردن و میکنن، البته هستند کسانی هم که صرفا به عشق اهل بیت و گرمای محفل عزاداری اهل بیت، مداحی میکنن
ناشناس۲۴۵۴۰۸۵۰۰:۰۸:۲۹ ۱۴۰۱/۱/۱۱
با سلام با تعیین نرخ توسط مداح مخالفم چون خود مردم معمولا پول خوبی می دهند و نیاز به تعیین نرخ نیست ولی در جایی از مقاله تعیین نرخ مداحی با تعیین نرخ ترانه و موسیقی حرام مقایسه شده بود که استدلال ضعیفی بود.
ناشناس۲۴۵۴۱۱۸۰۰:۴۱:۴۶ ۱۴۰۱/۱/۱۱
وای بر دین فروشان
ناشناس۲۴۵۴۱۲۰۰۰:۴۳:۱۰ ۱۴۰۱/۱/۱۱
تعیین نرخ و حتی نرخ‌های نجومی متاسفانه در بین برخی وعاظ و روحانی‌ها هم باب شده
جعفری۲۴۵۴۲۱۰۰۸:۲۲:۱۸ ۱۴۰۱/۱/۱۱
آدم دنیا پرست از اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام سو استفاده میکنه
ناشناس۲۴۵۴۲۴۴۰۹:۳۶:۱۸ ۱۴۰۱/۱/۱۱
وقتي روضه خوان ومداح به پول ان فكر مي كنند نه به خير وبركت مجالس اينگونه ميشود كه مجالس از معنويات تهي شده وان شور وشوق قديم را براي شركت كنندگان ندارد
شهاب۲۴۵۴۳۱۸۱۱:۲۹:۰۰ ۱۴۰۱/۱/۱۱
اصولا مداحی های جدیدبیشتر شبیه اجراهای جاز میباشدوحرمت مدح ومنقبت مسجد و منبر و روحانیت جلسات مذهبی را ازبین برده است.
ناشناس۲۴۵۴۳۳۹۱۲:۰۲:۴۵ ۱۴۰۱/۱/۱۱
مداحی که پولکی باشد مداح نیست عشق به اهل بیت عشق الهی است این مداحها بروند از مداحان قدیمی یاد بگیرند کلاه شرعی نداریم
اندیشه۲۴۵۴۶۰۱۱۹:۴۲:۳۲ ۱۴۰۱/۱/۱۱
سلام طوری صحبت می فرمایید که این چیزها غیرعادی است در حالی که این چیزها از مدت ها قبل وجود داشته. همیشه در میان انسان های خوب، انسان های طمعکار و دورو وجود دارند.
مهدی۲۴۵۴۷۰۱۰۰:۴۰:۴۸ ۱۴۰۱/۱/۱۲
اینجانب که خود مداح هستم تعیین نرخ ازطرفین شایسته نیست لکن دادن هدیه به صورت وجه نقد وغیره نه تنها اشکال ندارد بلکه پسندیده نیز می باشد.وباعث رقابت ورشد وپختگی مداحی وروضه خوانی می شود
علی۲۴۵۴۷۲۹۰۱:۴۵:۱۳ ۱۴۰۱/۱/۱۲
وقتی از قبل مراسات دینی عده ای کسب درآمد کردند و کسی جلو دارشان نشد مشخص بود که به این روزها نیز خواهیم رسید که اگر به یارو پول خوب ندهند حتی برای امام حسین ( ع ) نیز عزاداری نخواهد کرد و در ادامه خدای ناکرده به جایی می رسیم که اگر منفعتی برای ما نداشت صف نماز را هم خالی خواهیم کرد
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین