روایتی از دورویی رسانه های غربی در پوشش تحولات جنگ اوکراین

گروه جهان الف،   4001217093 ۹۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

پایگاه خبری "میدل ایست آی" در گزارشی می نویسد: «عجیب آنکه رسانه های غربی حتی در پوشش ساده تحولات اوکراین نیز بی طرفی را رعایت نمی کنند. اصطلاحات خاصی که آن ها در مورد مهاجران و پناهندگان اوکراینی به کار می برند و آن ها را متمدن، چشم آبی و اروپایی می نامند، به سختی از یادها فراموش می شود. این در حالی است که از دید این رسانه ها، به عنوان مثال پناهجویانِ خاورمیانه ای، افرادی غیرمتمدن و دون‌پایه هستند.»

روایتی از دورویی رسانه های غربی در پوشش تحولات جنگ اوکراین

به گزارش الف؛ پایگاه خبری "میدل ایست آی" در گزارشی، رویکرد رسانه های غربی، بویژه رسانه های انگلیسی در پوشش تحولات مرتبط با "جنگ اوکراین" را هدف نقد قرار داده و به طور خاص اغراق گویی ها، اتخاذ استانداردهای دوگانه و فریبکاری رسانه های غربی در پوشش رسانه ای جنگ اوکراین را که عملا به واقعیت ها بی توجهی می‌کند، یکی از مسائلی دانسته که در نوع خود این بحران را تشدید خواهد کرد.
 
میدل ایست آی در این رابطه می نویسد: «همزمان با اوج گیری "جنگ اوکراین"، رسانه های غربی پُر شده اند از تصاویر و فیلم های زنان جوان اوکراینی که در خیابان های شهرهای مختلف اوکراین، در حال ساختِ کوکتل مولوتوف هستند. ظاهرا این دسته از رسانه ها انجام این قبیل اقدامات را وقتی شما "سفیدپوست، اروپایی و البته متمدن" باشید، بسیار جذاب می دانند. 

این در حالی است که این رویکرد رسانه ای آن ها تا حد زیادی جنبش های مقاومت در مناطق دیگر جهان از جمله خارمیانه را شدیدا متعجب کرده است. این دسته از جنبش ها بویژه در سال های اخیر از سوی رسانه های جریان اصلی غربی، در انجام مقاومت علیه متجاوزانِ به حقوق خود، به مثابه "تروریست" معرفی و تصویرسازی شده اند. شکی نیست که رویه اخیر رسانه های غربی در قبال جنگ اوکراین نیز تا حد زیادی مثلا برای فلسطینی‌های ساکن در نوار غزه که سال هاست علیه اشغالگری اسرائیل مقاومت می کنند، دردناک است. 

فلسطینی های ساکن در نوار غزه نیز همچون اوکراینی ها اقدام به ساخت کوکتل مولوتوف می کنند با این حال به دلیل اینکه در پیرامون آن ها موانع مرزی فراوانی ایجاد شده، مجبورند تا از طریق بالن هایی خاص(بالن های آتش زا)، دشمن اشغالگرِ خود را هدف قرار دهند. این در حالی است که مثلا تاکنون "شبکه بی بی سی" از این اقدام مقاومتی مردم غزه تجلیل نکرده و به درستی به آن نپرداخته است. در مقابل، رسانه های بویژه انگلیسی به طور خاص این رویه ها را نَه مردمی، بلکه نمودی از اقدامات جنبش "حماس" به حساب می آورند و بر حرکت اخیر دولت بریتانیا که حماس را در لیست گروه های تروریستی خو قرار داد، صحه می گذارند. 

استانداردهای دوگانه
فلسطینی های ساکن در نوار غزه همچنین در 15 سال اخیر از محاصره اقتصادی اِعمال شده از سوی رژیم اسرائیل نیز رنج برده اند. این تحریم به قدری گسترده بوده که عملا نوار غزه را در آستانه فقر و گرسنگی گسترده قرار داده است. در این میان بارها تصاویری از فلسطینی ها را شاهد بوده ایم که مرد و زن و کودک، از دور به سمت نیروهای اسرائیلی که فاصله زیادی نیز از آن ها دارند، سنگ پرتاب می کنند و به همین شیوه ساده به دنبال حقوق و آزادی‌های خود هستند. البته که اسرائیلی ها نیز با گلوله های جنگی جواب این اعتراضات را داده و می دهند.
 
رسانه های غربی گهگاه از کشته شدنِ فلسطینی ها و یا جراحاتی که آن ها در اعتراضات مختلف بر می دارند ابراز ناراحتی می کنند با این حال این مساله به هیچ عنوان با پوشش عجیب و غریب و گسترده رسانه ای که از تحولات اوکراین دارند قابل مقایسه نیست. این رسانه ها به طور معمول با معترضان فلسطینی به عنوان افرادی رفتار می‌کنند که یا عاملِ حماس هستند و یا افرادی فریبکارند که به دنبال ایجاد اغتشاشِ عمومی هستند. 

باید توجه داشت که غزه برخلاف اوکراین هیچ ارتشی ندارد و مبارزان آن نیز برخلاف نظامیان اوکراینی توسط کشورهای غربی مسلح نمی شوند. هنوز فراموش نکرده ایم که روزنامه "گاردین" حتی نتوانست یک طراحی کاریکاتوریست خود را که به هدف قرار گرفتن یک پرستار فلسطینی توسط تک تیراندازان اسرائیلی اشاره می کرد تحمل کند و آن را سانسور نمود. بهانه این رسانه ها نیز مدام این است که این قبیل اقدامات، "ضدیهودی" هستند. 

رسانه های غربی هیچگاه تمایل نداشته اند که مردم عادی را تشویق به مقابله با نظامیان مسلح کنند. در این نقطه این سوال مطرح می شود: چرا اکنون آن ها این رویکرد خود را در جنگ اوکراین کنار گذاشته اند؟ اینطور به نظر می رسد که استانداردهای دوگانه را به وضوح می توان در هر جایی دید. نمی توان این شیوه از اطلاع رسانی را تصادفی و عاری از هرگونه نیت و قصدی نیز دانست. از سویی، خبرنگارانی که تحولات مهمی نظیر آنچه در خاورمیانه و در مناطقی نظیر غزه، بغداد، نابلس، حلب و طرابلس را پوشش می دهند هم افرادی بی تجربه نیستند. 

رسانه های غربی مخصوصا در انگلیس اکنون به وضوح به لابی گر هایی تبدیل شده اند که خواستار ارسال سلاح برای اوکراین هستند و در عین حال سعی دارند تا مردم انگلستان را نیز کاملا در جنگ اوکراین درگیر کنند. حتی وزیر خارجه بریتانیا نیز اخیرا در موضع گیری خواستار آن شد که انگلیسی های داوطلب جهت جنگ با روسیه و برای دفاع از اروپا، به اوکراین بروند. این رویکردِ دولت بریتانیا و رسانه های آن نیز کاملا با رویکرد متعارف آن ها که با رفتنِ اتباع انگلیسی به کشورهای دیگر جهت جنگ مخالفت می کنند و در مواردی نظیر سفر اتباع این کشور به خاورمیانه جهت مشارکت در درگیری های این منطقه، از لفظ "تروریست" برای مخاطب قرار دادن آن‌ها استفاده می کنند، در تضاد است.
 
ریاکاری مطلقِ رسانه ای 
"کاندولیزا رایس" معمار حمله وحشیانه و غیرقانونی آمریکا به عراق، تاکنون توسط رسانه های مطرح غربی با این چالش مواجه نشده که آیا وقتی آمریکا و به طور کلی جهان غرب، به یک کشور دارای حاکمیت نظیر عراق در سال 2003 حمله می کنند، این به معنای نقض حاکمیت دولت های دیگر جهان و انجام یک جنایت جنگی نیست؟ اگر واقعا این اقدام غیرقانونی است و حقوق بین الملل نیز آن را تایید می کند، پس خودِ کاندولیزا رایس نیز باید در مقام مجرم و گناهکار در دادگاه بین المللی لاهه ظاهر شود و محاکمه گردد. 

بیایید در مورد گلوله باران اخیر شهر "خارکیف" دومین شهر بزرگ اوکراین در روزهای اخیر نیز صحبت کنیم. اقدامی که در قالب آن چندین غیرنظامی نیز کشته شدند. کافی است پرداختِ رسانه ای گسترده غربی ها به این مساله را مقایسه کنید با کل پوشش رسانه ای که آن ها از جنگ عراق و کشته شدن هزاران غیرنظامی بیگناه در جریان این جنگ ارائه کردند. 

خوب است در مورد همدستی رسانه های غربی با رژیم عربستان سعودی که در چند سال اخیر بارها با استفاده از جنگنده ها و بمب های انگلیسی اقدام به کشتار مردم یمن کرده و می کند نیز اشاره ای داشته باشیم. آن هایی که در یمن در برابر شویِ ترس آفرینی سعودی ها مقاومت می کنند، به هیچ عنوان از چشم رسانه های غربی به مثابه افرادی "قهرمان" تصویر سازی نمی شوند بلکه برعکس، رسانه های غربی به آسانی و با ساده لوحی تمام آن‌ها را عروسک های دست نشانده و بازی خورده ایران خطاب می کنند. 

اخیرا "جرمی واین" یکی از مجریان سرشناس بی بی سی در موضع گیری گفته است که: "سربازان روسی که یونیفورم ارتش روسیه را به تن می کنند، مستحق مرگ هستند." در این نقطه باید از واین پرسید که آیا این وضعیت را در مورد سربازان انگلیسی و آمریکایی که به عراق به صورت غیرقانونی حمله کردند نیز قائل است؟ اگر که جواب وی منفی است او باید توضیح دهد که چرا؟ 

عجیب آنکه رسانه های غربی حتی در پوشش ساده تحولات اوکراین نیز بی طرفی را رعایت نمی کنند. اصطلاحات خاصی که آن ها در مورد مهاجران و پناهندگان اوکراینی به کار می برند و آن ها را متمدن، چشم آبی و اروپایی می نامند به سختی از یادها فراموش می شود. این در حالی است که از دید این رسانه ها، به عنوان مثال پناهجویان خاورمیانه ای، افرادی غیرمتمدن و دون‌پایه هستند.

 تبلیغات دولتی
در بحبوحه این غوغای رسانه ای و تبلیغاتی که عمدتا با محوریت رسانه هایی بریتانیایی و به طور خاص بی بی سی دنبال می شود، اروپا پخش "شبکه آر تی" روسیه را در خطوط هوایی ممنوع کرده و "سیلیکون ولی" نیز امکان حضور آن در فضای اینترنت را گرفته و محدود است. 

در این نقطه باید پرسید که آیا رسانه های بریتانیایی در پوشش رسانه ای خود بویژه از تحولات اوکراین، جز منافع بریتانیا را می بینند که اکنون رسانه های روسی را به گناه و جرمی مشابه محکوم می کنند؟ مشکل اصلی که کشورهای غربی با آن دست و پنجه نرم می کنند، مواجه شدن با تبلیغات رسانه ای روسیه نیست بلکه بر عکس، بمباران فکری و ذهنی آن ها توسط تبلیغات و رسانه های غربی است. 

اگر ما به دنبال صلح هستیم و نشانه های کمی از آن در شرایط فعلی وجود دارند، یکی از الزامات ایجاد شرایط مطلوب این است که رسانه های غربی رویکردهای مبنی بر اغراق گویی، اتخاذ استانداردهای دوگانه، و فریبکاری خود را کنار بگذارند. اتفاقا در شرایط کنونی ما نیاز داریم تا صدای روس ها را بشنویم تا دقیقا بفهمیم که پوتین به چه می اندیشد؟ ما هیچ نیازی نداریم که مفروضات ذهنی مدیران بی بی سی را در مورد آنچه پوتین می اندیشد و می خواهد بدانیم. ما نیاز به منابع اطلاعاتی داریم که اخبار جعلی از هر دو جبهه روسیه و غرب را خیلی زود به چالش بکشند. 

جدای از همه این ها، غرب باید نگاه نژادپرستانه خود در تحلیل تحولات جهان را نیز کنار بگذارد. نگاهی که در قالب آن غربی ها به عنوان انسان هایی خوب تصویرسازی می شوند و غیرغربی ها همواره بد و شرور هستند. نگاهی که عملا به مشکل و چالشِ اصلی بی اعتنایی می کند و آن را نادیده می گیرد. »
 

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۴۳۶۳۴۶۰۰:۲۹:۵۳ ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
متاسفانه در جنگ یمن بیش از 400 هزار نفر از زنان و کودکان مظلوم و بیگناه یمنی کشته شدند اما رسانه های غربی انرا پوشش ندادند حالا برای مردم اوکراین اشک تمساح می ریزند !
ناشناس۲۴۳۶۶۱۵۰۹:۴۹:۲۴ ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
ارتش روسیه در اوکراین نشان داد که تنها یک پُف است. ظاهراً با توهم اشتباه در مورد کارایی ارتشش، دست به حمله به اوکراین زد.
ناشناس۲۴۳۶۶۹۸۱۱:۰۴:۲۹ ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
همینطور عدم انتظار چنین عکس العمل سخت و محکمی از طرف همه کشورهای دنیا.
ناشناس۲۴۳۶۸۵۷۱۳:۴۶:۲۷ ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
پوتین بهتر است از حالا قبری در گورستان نزدیک کرملین برای خودش سفارش دهد.
ناشناس۲۴۳۶۷۰۵۱۱:۱۱:۱۷ ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
عجب پفی که اوکراین نمی تواند روسیه را بیرون کند!
ناشناس۲۴۳۶۸۴۱۱۳:۳۱:۴۶ ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
مک دونالد و کوکاکولا هم از روسیه رفتند
ناشناس۲۴۳۶۸۴۲۱۳:۳۲:۲۸ ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
واشنگتن پست: 4000 سرباز روس تا به حال کشته شده اند.
ناشناس۲۴۳۶۸۴۶۱۳:۳۷:۳۸ ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
ویلیام برنز، رییس CIA، پوتین قصد داشت کی‌یف را ظرف دو روز بگیرد، الان عصبانی و کلافه است.
ناشناس۲۴۳۶۷۲۰۱۱:۲۲:۵۸ ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
ارتش روسیه برای خروج غیرنظامیان از شهرها فعلا"حملات را متوقف کرده است اما به زودی کی اف سقوط می کند و کار جنگ یکسره می شود.
ناشناس۲۴۳۶۸۶۷۱۳:۵۰:۵۹ ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
ارتش روسیه تفاوتی برای نظامی و مردم عادی قایل نیست. هدفش اشغال همه اوکراین است و برای رسیدن به هدفش دست به هر جنایتی می زند.
ناشناس۲۴۳۶۸۰۱۱۲:۵۹:۲۰ ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
روسیه اگر بخواهد مثل آمریکا و هم پیمانانش به نامردی از حمله هوایی برای کشتار مردم غیر نظامی استفاده کند، آنوقت متوجه می شوید که پف نیست... اتفاقا مشخص شد که هنوز قاتل کت و شلوار پوش درجه یک جهان آمریکاست
ناشناس۲۴۳۶۸۶۴۱۳:۴۹:۲۰ ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
چه قدر هم که استفاده نکرده!!!! فیلمهای خبری رو نگاه کن. تمام شهرهایی که مقاوت کرده اند را به شدت بمباران و تبدیل به خرابه کرده است.
ناشناس۲۴۳۶۸۰۳۱۲:۵۹:۳۰ ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
روسیه ابرقدرت جهانی است زیرا اکنون امریکا و ناتو جرئت مواجهه و رویارویی با اون را ندارند.
ناشناس۲۴۳۶۸۵۹۱۳:۴۷:۳۷ ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
روسیه رو کاغذ ابر قدرت است. اما روی زمین فقط یک ببر پوشالی است.
ناشناس۲۴۳۶۸۹۲۱۴:۱۱:۵۸ ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
میشه یکی از محصولات تکنولوژی برتر روسیه رو نام ببرید؟ خودرو؟ لوازم خانگی؟ دارو؟ موبایل؟ کامپیوتر؟ نرم افزار؟ ابر قدرت چی هست؟ روسیه جز بمب اتمی چیزی ندارد
ناشناس۲۴۳۶۶۱۷۰۹:۵۳:۰۴ ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
جنگ های یمن، سوریه، افغانستان از اساس با جنگ فعلی در اوکراین فرق دارند. جنگهای این سه کشور ابتدا جنگ داخلی بودند و کم کم قدرتهای منطقه ای برای منافعشان در آن دخالت کردند. حمله روسیه به اوکراین به قصد اشغال یک کشور مستقل صورت گرفت. مانند حمله صدام به کویت و ایران.
ناشناس۲۴۳۶۷۰۱۱۱:۰۸:۰۷ ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
جنگ داخلی یا جنگ هایی که امریکا درست کرد؟ حالا خوب هست خودمان در این تاریخ حضور داریم و می بینیم که نیازی به تحریف شما نیست
ناشناس۲۴۳۶۷۱۳۱۱:۱۶:۴۰ ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
حمله امریکا به افغانستان و عراق به قصد اشغال این کشورها صورت گرفت و هدف امریکا از تاسیس داعش تجزیه کشورهای منطقه بود.
ناشناس۲۴۳۶۸۹۱۱۴:۱۱:۴۶ ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
حمله اسرائیل به لبنان در سال ۲۰۰۶ چی!؟ در لبنان هم جنگ داخلی بود!؟ اصلا بر فرض که در این کشورها جنگ داخلی هم بوده، اگر سایرین حق دارن بخاطر منافعشون به یه کشور مستقل حمله کنن روسیه هم حق داره!!!!
ناشناس۲۴۳۶۸۹۶۱۴:۱۲:۵۵ ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
اول تکلیف ما رو مشخص کن که روابط کشورهای دیگه به ما ربط داره یا نه!؟!؟
ناشناس۲۴۳۶۶۱۹۰۹:۵۶:۱۰ ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
انگلیس و آمریکا نفت، گاز و انرژی روسیه را تحریم کردند. آلمان، فرانسه، ایتالیا.... هم در همین مسیر گام بر می دارند. پوتین هم اکنون کاسه «چه کنم، چه کنم» دستش گرفته!
ناشناس۲۴۳۶۶۴۰۱۰:۱۴:۰۹ ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
حقاً با این تحریم های گسترده، روسیه بیش از 2-3 ماه تاب نخواهد آورد. مگر آنکه دنیا را در ورطه یک جنگ اتمی با خود نابود کند.
ناشناس۲۴۳۶۶۸۳۱۰:۵۴:۴۳ ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
مردم روسیه کاخ کرملین را بر سر پوتین آوار خواهند کرد.
ناشناس۲۴۳۶۸۰۶۱۳:۰۱:۰۱ ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
مردم اوکراین باید زلنسکی را در میدان اصلی شهر به چوبه دار بکشند.
ناشناس۲۴۳۶۸۷۱۱۳:۵۲:۴۷ ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
امروز زلنسکی نه تنها نماد مقاوت و افتخار برای مردم اوکراین است بلکه برای مردم جهان است.
ناشناس۲۴۳۶۷۱۷۱۱:۲۰:۵۹ ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
روسیه با همکاری چین تحریم ها را خنثی می کند اگر روسیه صادرات گاز به اروپا را قطع کند کل صنعت اروپا فلج می شود.
ناشناس۲۴۳۶۸۹۸۱۴:۱۳:۴۶ ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
اروپا برای مدت یک سال دچار مشکل خواهد شد و بعد از آن کم کم گاز روسیه را جایگزین خواهد کرد. آن وقت روسیه چه خواهد کرد وقتی از درآمد بزرگ گاز صادراتی به اروپا محروم خواهد شد؟
ناشناس۲۴۳۶۹۰۲۱۴:۱۵:۰۶ ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
چه جالب!! درمورد ایران هم از این حرفها زیاد می‌زدن اما نمی‌دونم چی شد دوباره همشون اومدن پای میز مذاکره نشستن!؟
ناشناس۲۴۳۶۹۰۴۱۴:۱۵:۵۲ ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
اروپاییها چند ماه تحمل می‌کنن نفت و گاز رو چند برابر قیمت بخرن!؟
ناشناس۲۴۳۶۹۱۲۱۴:۱۸:۴۱ ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
دو سه ماه!؟!؟ یه ماه نشده اروپا دست به سینه پشت میز مذاکره با روسیه نشسته هر چی پوتین بگه می‌گه چشم!!!
ناشناس۲۴۳۶۶۴۳۱۰:۱۶:۱۳ ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
بایدن دیشب در نطقش گفت: مردم آمریکا افزایش قیمت بنزین را درک می کنند. این بهایی است که باید برای ایستادگی در برابر روسیه پرداخت کرد.
ناشناس۲۴۳۶۶۸۴۱۰:۵۶:۰۸ ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
مردم آمریکا باید صبر و تحمل گرانی و تورم را از ایرانی ها یاد بگیرند!!
ناشناس۲۴۳۶۶۹۳۱۱:۰۲:۳۵ ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
مگر حالا اتفاقی در آمریکا افتاده؟ فقط قیمت بنزین موقتاً 2 برابر شده. چیز دیگری گرانتر شده: مرغ، گوشت، مسکن، لبنیات، میوه.......؟!
ناشناس۲۴۳۶۸۱۰۱۳:۰۲:۵۰ ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
گوشت و مرغ و لبنیات و میوه و سوخت و غیره در امریکا به شدت گران شده است.
ناشناس۲۴۳۶۹۰۸۱۴:۱۷:۲۳ ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
حالا واقعا مردم آمریکا درک می‌کنن!؟ احتمالا نمی‌گن روسیه و اوکراین به ما چه ربطی داره که بنزین رو باید دوبرابر قیمت بخریم!؟
ناشناس۲۴۳۶۶۴۹۱۰:۲۰:۵۹ ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
پوتین هم به خودش گند زد هم به مملکتش. یک دیوانه خانه ای را در چند دقیقه به آتش می کشد که حاصل یک عمر زحمت چندین نفر بوده است.
ناشناس۲۴۳۶۷۱۵۱۱:۱۹:۲۳ ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
زلنسکی دلقک اوکراین را محل تاخت و تاز شرق و غرب قرار داد و مردم این کشور را بیچاره کرد عاقبت شوم رای دادن به یک دلقک بجز این نیست.
ناشناس۲۴۳۶۸۱۴۱۳:۰۶:۲۲ ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
دلقک پوز پوتین رو زده زمین
ناشناس۲۴۳۶۹۱۸۱۴:۲۱:۴۸ ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
البته صاحب اون خونه اگه عاقل بود خونه‌ش رو محل تسویه حساب بیگانگان نمی‌کرد!!! چون ممکنه یه دیوونه پیدا بشه خونه رو آتیش بزنه
ناشناس۲۴۳۶۶۶۱۱۰:۳۵:۴۱ ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
اروپا تحریم کند شورش اتفاق می افتد در آنجا به دلیل بالا رفتن بیشتر قیمت ها
ناشناس۲۴۳۶۶۸۸۱۰:۵۹:۵۴ ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
مردم اروپا این حقیقت را درک می کنند که اگر امروز جلوی پوتین در اوکراین نایستند، فردا نوبت اشغال شهرهای خودشان فرا می رسد.
ناشناس۲۴۳۶۷۹۹۱۲:۵۸:۰۵ ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
دولت های امریکا و اروپا چرا پشت مردم اوکراین را خالی کردند ؟!
ناشناس۲۴۳۶۸۷۲۱۳:۵۴:۱۱ ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
این همه حمایت را نمی بینی؟ این هم اعمال تحریم را نمی بینی؟
ناشناس۲۴۳۶۸۸۶۱۴:۰۹:۲۳ ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
روسیه جلوی گستاخی همین اروپا و آمریکا را گرفته
ناشناس۲۴۳۶۷۲۲۱۱:۲۴:۰۹ ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
امریکا و اروپا ایران را هم تحریم کردند اما هیچ غلطی نتوانستن بکنند.
ناشناس۲۴۳۶۷۳۴۱۱:۳۲:۱۴ ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
ترسم از آنست که روسیه و کشورهای به ظاهر مخالفش پشت صحنه به ریش جهانیان بخندد. فعلا که مردم بیگناه هزینه این اقدامات را میپردازند
2 هفته جنگ نشان داد۲۴۳۶۶۲۹۱۰:۰۵:۵۳ ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
ادوات و تجهیزات نظامی، آموزش سربازان و روحیه ارتش روسیه بسیار ضعیف است.
ناشناس۲۴۳۶۶۵۲۱۰:۲۲:۳۴ ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
کیفیت و کارایی تسلیحات نظامی تنها در یک جنگ واقعی معلوم می شود. مانور و رزمایش تنها شبیه سازی غیر واقعی جنگ است.
ناشناس۲۴۳۶۶۳۱۱۰:۰۶:۵۴ ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
نشان از این دارد که چقدر کشورهای غربی مستبد هستند
ناشناس۲۴۳۶۶۴۴۱۰:۱۷:۳۳ ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
حتماً از نظر تو روسیه و چین هم گل و بلبل هستند!!!
ناشناس۲۴۳۶۷۰۸۱۱:۱۲:۲۰ ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
روسیه حرف از حقوق بشر نمی زند ولی مدینه فاضله شما تا دلت بخواهد می زند و حتی به بهانه آن جنگ علیه مردم راه می اندازد!
ناشناس۲۴۳۶۸۱۱۱۳:۰۴:۰۰ ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
چین و روسیه تحریم و تهدید و ترور نمی کنند دشمن اصلی ما امریکای تروریست جنایتکار است.
ناشناس۲۴۳۶۶۶۶۱۰:۳۷:۰۷ ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
دنیای امروز دنیای بسته 20 سال قبل نیست. دیگر هیچکس نمی تواند وقایع و رویدادها را سانسور کند.
ناشناس۲۴۳۶۷۲۸۱۱:۲۸:۰۸ ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
دنیای امروز دنیای موشک هاست نه دنیای مذاکره !
ناشناس۲۴۳۶۳۴۹۰۰:۳۴:۳۷ ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
سانسور شدید خبری در جنگهای عراق و افغانستان و سوریه و یمن و لیبی و لبنان و فلسطین و غزه دستور کار رسانه های غربی بود اما اکنون یک کلاغ رو چهل کلاغ می کنند و احساسات مردم رو جریحه دار می کنند.
ناشناس۲۴۳۶۶۲۳۰۹:۵۹:۵۹ ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
در سیستم لیبرال دموکراسی سانسور اخبار جایگاهی ندارد.
ناشناس۲۴۳۶۷۰۲۱۱:۰۹:۳۲ ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
دوست داری چند مورد از سانسور آنها را لیست کنم برای شما؟
ناشناس۲۴۳۶۷۹۳۱۲:۵۴:۵۴ ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
لیست کن ببینیم حرف حسابت چیه
ناشناس۲۴۳۶۸۹۰۱۴:۱۰:۵۰ ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
در همین سایت قسمت آرشیو نگاه کن
ناشناس۲۴۳۶۷۲۵۱۱:۲۵:۴۳ ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
دموکراسی یک دروغ بزرگ است دولت های غربی ها دیکتاتور واقعی هستن.
ناشناس۲۴۳۶۹۲۱۱۴:۲۳:۴۶ ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
عجب!!!! یعنی صفحات مربوط به سردار سلیمانی رو روسیه حذف می‌کرد!؟!؟ نمی‌دونستم!!
راه۲۴۳۶۳۶۲۰۰:۵۶:۰۵ ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
نیش عقرب هم از ره‌ کین است هم اقتضای طبیعتش این است از کوزه برون همان طراود که در اوست اگر از شیاطین حرکت و فعل شرافتمندانه و عادلانه و عاقلانه و عارفانه و صادقانه صادر و ساتع شود نظام هستی از مدار خود خارج میشود. شیطان در حقیقت همانیست که باید باشد ________ اما با جهاد و تلاش مجاهدان ، همواره راه ابلیس مسدود است و عقلانیت و انسانیت و شرافت و عدالت و صداقت بر جهان حاکم خواهد بود ((فتح مکه و بیت‌المقدس قطعی و حتمیست)) ان‌شاءالله
ناشناس۲۴۳۶۶۸۷۱۰:۵۹:۵۰ ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
ایجاد پیمان جدید نظامی به وسعت شرق با محوریت ایران و روسیه از ضرورتهای امروز است
ناشناس۲۴۳۶۸۱۸۱۳:۰۷:۵۱ ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
دوستی با افراد ناباب کار درستی نیست.
ناشناس۲۴۳۶۸۵۲۱۳:۴۲:۰۴ ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
واقعاً همینطوره یانکیها و انگلیسیها خیلی ناباب هستن باید فاصله‌ی نجومی داشته باشیم
ناشناس۲۴۳۶۸۹۵۱۴:۱۲:۳۹ ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
فقط دوستی با فشرده گذاران بر گلوی مردم که عصبانی شوند برای تغییر حکومت!
ناشناس۲۴۳۶۴۷۹۰۶:۵۶:۴۹ ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
الان مثلا رسانه های دولتی روسیه دارن واقعیات جنگ در اوکراین رو بازگو میکنن ؟!!!!!
REZA۲۴۳۶۷۵۸۱۲:۰۵:۴۵ ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
دقیقا". یک تحلیل گر سیاسی می گفت، کسی اگر رسانه های دولتی روسیه رو ببیند تصور می کند اوکراین به روسیه لشکرکشی کرده!
ناشناس۲۴۳۶۴۸۸۰۷:۱۴:۰۰ ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
اروپا متمدن است و عقب افتاده نیست . جنگ نباید در کشورهای آنها باب شود
ناشناس۲۴۳۶۶۳۰۱۰:۰۶:۱۳ ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
تفکر یک غرب گدای...!!! که حتی حاضر هست خانه خودش را نابود کند تا این غرب وحشی را بهشت کند!
ناشناس۲۴۳۶۷۶۸۱۲:۱۵:۵۶ ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
امروز غرب مهد دانش و تکنولوژی هست
ناشناس۲۴۳۶۷۸۴۱۲:۴۸:۰۷ ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
و همین طور محور شرارت و جنگ ها
ناشناس۲۴۳۶۷۹۴۱۲:۵۵:۱۰ ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
تروریست های داعش دست پرورده امریکا و غرب هستن غرب مهد وحشی گری و خشونت است.
ناشناس۲۴۳۶۹۲۸۱۴:۲۷:۳۴ ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
خب یه مقدار از دانش و تکنولوژی‌شون رو استفاده کنن که با اینهمه واکسیناسیون توی آمریکا، روزانه اینهمه بر اثر کرونا فوت نکنن!!!!
ناشناس۲۴۳۶۷۲۶۱۱:۲۷:۱۲ ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
امریکا و ناتو با حمله به عراق و افغانستان و یمن و سوریه و لیبی و غیره جنگ را در دنیا باب کردند.
ناشناس۲۴۳۶۹۲۵۱۴:۲۵:۵۷ ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
بقیه هم متمدن هستن فقط اگه اروپاییها و آمریکاییها جنگ رو توی کشورهاشون باب نمی‌کردن!! کاری هست که خودشون شروع کردن!!
ناشناس۲۴۳۶۴۹۷۰۷:۲۳:۲۱ ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
فعلا که رسانه های روسی دارن دست و پا زدن پوتین در باتلاق اوکراین رو سانسور میکنن
ناشناس۲۴۳۶۵۰۶۰۷:۲۸:۳۲ ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
پوتین در حال کندن گور خود در اوکراین است . لطفا مزاحم نشوید . این همان مطلب مهم و واقعیتی است که RT روسیه آن را سانسور میکند و به آن نمی پردازد
ناشناس۲۴۳۶۵۲۴۰۷:۵۹:۰۹ ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
این چه منطقی استکه چون در فلسطین ظلم میشود پس در مورد آوارگی مردم اکراین حرفی نزد . پوتین دست به جنایت زده هر انسان پایبند به اخلاق اولیه نه لزوما روشنفکرانه باید این جنگ و هر توصل به زور برای اهداف سیاسی را محکوم کند .
ناشناس۲۴۳۶۹۰۰۱۴:۱۴:۲۱ ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
پوتین دارد از کشورش مقابل آمریکا دفاع می کند و جنایتی هم رخ نداده
ناشناس۲۴۳۶۵۴۱۰۸:۲۳:۴۶ ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
ما بیش از چهل سال است که این خناسهای عهد شکن کذاب وضد حقوق بشر راشناخته ایم امیدواریم غرب باوران وشرق باوران هم بشناسند
ناشناس۲۴۳۶۶۳۲۱۰:۰۷:۲۰ ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
کمونسیم محکوم به شکست است.
ناشناس۲۴۳۶۷۴۶۱۱:۴۶:۰۲ ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
بارها تکرار کردی کمونیست ولی باز می گوید کمونیست، جانم کمونیستی وجود ندارد
ناشناس۲۴۳۶۷۹۶۱۲:۵۶:۳۶ ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
مرگ بر کمونیسم
ناشناس۲۴۳۶۹۱۷۱۴:۲۱:۰۱ ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
دانشمند! چرا بدون اطلاعات حرف میزنی؟ حزب حاکم چین اسمش حزب کمونیست است. سرود ملی روسیه همان سرود ملی شوروی است و تغییر نکرده است
علی۲۴۳۶۵۶۷۰۸:۴۴:۵۵ ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
بحث چشم آبی مردود هست رئیس جمهور اوکراین مو مشکی اشت و چشمهایش آبی نیست ، در مورد فلسطین کسی شکی ندارد که حق با فلسطینی ها است ولی رفتار ما با اوکراین باعث‌ میشه صداقت رفتاری ما هم مثل غربی ها زیر سوال بره
ناشناس۲۴۳۶۶۳۵۱۰:۰۹:۵۸ ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
حالا یک کمی در رنگ چشمش دقت بیشتری می کردی یا موهایش! شما اصلا فهمیدی چی گفت؟ در ضمن ما در به طور مطلق محکوم نکردیم و نه حمایت چون آمریکا و این دلقک باعث شدن روسیه مجبور به حمله شود
علی۲۴۳۶۷۴۰۱۱:۳۹:۳۰ ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
سوخومی و آبخازیا گرجستانم دلقک باعث شد تصاحب بشه ؟
ناشناس۲۴۳۶۷۸۵۱۲:۴۹:۱۳ ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
گرجستان هم می خواست عضو ناتو شود که با برخورد روسیه همراه شد
ناشناس۲۴۳۶۷۹۷۱۲:۵۶:۳۷ ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
کودتای مخملی در این کشورهای باعث مشکلات و جنگ شد.
ناشناس۲۴۳۶۵۹۵۰۹:۲۳:۳۳ ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
چقدر بدند
ناشناس۲۴۳۶۶۱۱۰۹:۴۷:۰۱ ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
فرق پناه جویان اوکراین و سوری اینه که کشورهای همسایه سوریه یا عرب ها هیچکدام کمک خاصی به آنها نکرد و آلمان به تنهایی بدون تبلیغات و در بوق و کرنا کردن دو ملیون نفر از آوارگان سوریه را پذیرفت .ولی کشورهای همسایه اوکراین مثل لهستان به مردم بی پناه اوکراین کمک کرد .
ناشناس۲۴۳۶۸۲۰۱۳:۱۱:۱۱ ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
آخه چرا از کسانی که تا همین چهار پنج نسل قبلشون تجارت برده میکردن توقع اخلاق گرایی دارید؟ دنیا بر اساس منافع و زور است. تمام
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  2. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  3. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  4. و ناگهان اخلاق!

  5. این ۲ مشکلِ بزرگ در بازار مسکن ایران

  6. زیباکلام: اسرائیل برای رهگیری موشک ایران خیلی هزینه داد/ ۷ اکتبر نشان داد که فلسطین هنوز زنده است!

  7. بخش املاک "دیوار"مسدود می‌شود/ فرصت یک هفته‌ای به سکوها

  8. خیانت و وطن فروشی علنی در مقابل دوربین

  9. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  10. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  11. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

  12. موضوع خودروهای لوکس پسران معاون سابق قوه قضائیه چه بود؟

  13. سرانجام دختر فوت شده در متروی تجریش چه شد؟

  14. توقیف محموله صادراتی رژیم صهیونیستی در مرز بازرگان

  15. فریب نخوریم! 

  16. دبی؛ چند روز پس از سیل

  17. تصاویر اختصاصی شبکه پاکستانی از اسکورت جالب زمینی و هوایی رئیسی در لاهور

  18. رفتار عجیب یک شهروند در مترو تهران ؛ پارک موتور مقابل پله‌های ورودی ایستگاه!

  19. قالیباف: تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. برخورد محترمانه پلیس با یک خانم برای اعمال قانون و توقیف خودرو

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. کمی دیر نیست؟

  8. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  9. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  10. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  11. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  12. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  13. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  14. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  15. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  16. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  17. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  22. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  23. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  24. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  25. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

آخرین عناوین