میدان اوکراین

حسین عباسی،   4001215067 ۲۳۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴۵ تکراری یا غیرقابل انتشار
میدان اوکراین

شاید کمتر کسی می‌توانست با قاطعیت تمام بگوید که در قرن بیست و یکم، با وجود تمام سازمان‌ها، نهادها و قوانین بین المللی حاکم بر آن‌ها (حتی با همه نواقص در ساختارها و چارچوب‌ها) کشوری به خود اجازه خواهد داد همه اصول مربوط به روابط بین الملل را نقض نموده و به تمامیت ارضی همسایه خود تجاوز کند و با اهدافی هم‌چون کنار زدن رئیس جمهور و دولت منتخب، خلع سلاح کردن آن و گرفتن تضمین‌های امنیتی در اشغال کامل آن بر آید؛ و جامعه جهانی را که هنوز کم و بیش درگیر بحران همه‌گیری کرونا بوده و با گذشت بیش از دو سال می‌رود تا به آرامی از دوران سیاه کرونا گذر کند و دوباره کمر راست کرده و به عصر پیش از این بیماری مرگ بار باز گردد، با شوک بزرگ دیگری روبرو می‌سازد.

بحران اخیر اوکراین صف‌بندی‌های جدیدی را در جهان شکل داده و نظام بین الملل و نظم حاکم بر آن را با چالش‌های جدید و جدی روبرو کرده که بعد از جنگ جهانی دوم بی سابقه است و جهان را به جو سنگین عصر جنگ سرد پرتاب نموده است. این بحران، دروغ بزرگ دنیای امروز مبنی بر متمدن شدن نوع بشر را بر جهانیان آشکار کرده و منطق زور را در عرصه جهانی و فضای حاکم بر آن پر رنگ ساخته است، و البته، بار دیگر وجود فاکتورهای دو گانه و گاه چند گانه و تبعیض آمیز و استفاده ابزاری از ارگان‌های بین المللی و زیر مجموعه‌های تابع در عرصه روابط بین الملل توسط بازیگران غربی و مدعی حقوق بشر را عریان‌تر ساخته است. 

روسیه و اوکراین را می‌توان یک ملت در دو کشور دانست. مردمانی با اشتراکات و پیوندهای فراوان و عمیق اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی؛ که حتی پرداختن و واکاوی تاریخ هر کدام از این موارد بدون در نظر گرفتن کلیت مردمان روسیه و اوکراین امری ناممکن است؛ چرا که مردمان دو سوی مرز ریشه‌هایی در هم تنیده به قدمت تمام تاریخ و تمدن زیستی گذشته خود را به همراه دارند. 

در بین تمام 15جمهوری‌ استقلال یافته شوروی سابق، مردمان هیچ یک از آن جمهوری‌ها، پیوندهایی مثل روسیه و اوکراین نداشته و ندارند؛ در واقع اهمیت اوکراین برای روسیه فراتر از ابعاد سیاسی _ امنیتی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی صرف است و از منظر تاریخی نیز مورد توجه است، چرا که کیف اولین پایتخت دولت روسی در قرن نهم میلادی بوده و این به نوعی برای روسیه جنبه ارزشی و بنیادین دارد. و اما چرا با همه این اوصاف امروز کار بدان جا رسیده که شاهد تخاصم میان حاکمان دو طرف مرز با یکدیگر بوده و کار به لشگرکشی و جنگ کشیده است؟

برای فهم بهتر و همه شمول بحران اوکراین صرفاً نمی‌توان آن را به ظرف زمانی حوادث و رویدادهای روزها و ماه‌های اخیر محدود نمود و باید آن را در بستر تاریخی و ژئوپلیتیکی مدنظر حاکمان کرملین مورد بررسی قرار داد. شاید بتوان آغاز بحران‌ آفرینی‌ها و دست درازی‌هایی از این نوع از جانب فدارسیون روسیه را در سال 2008 و لشگرکشی روسیه و عبور از مرزهای بین المللی گرجستان جستجو نمود که در نهایت منجر به استقلال دو جمهوری اوستیای جنوبی و آبخازیا شد؛ و در ادامه در سال 2014 در پی ناآرامی‌ها و برگزاری همه‌پرسی، با الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه تدوام یافت و در ماه‌های اخیر نیز وارد فاز جدیدی از رویارویی روسیه و ناتو به رهبری آمریکا در میدان اوکراین گردید.

 اوکراینی که می‌توانست با استفاده و بهره‌گیری مفید و جامع از تمام ظرفیت‌های خود پلی برای همکاری‌های شرق و غرب باشد و ثمره آن برای این کشور صلح، آرامش و توسعه به بار بیآورد، امروز به میدان جنگی بزرگ برای تقابل روسیه و غرب به رهبری آمریکا بدل گشته و آنچه در آن کاملاً نادیده انگاشته شده است منافع و امنیت ملت و دولت اوکراین است؛ که در نهایت ماحصل این تقابل برای اوکراین و همه طرفین این مناقشه زمین سوخته‌ای بیش نخواهد بود.

روسیه به عنوان وارث شوروی سابق، رهبر و سردمدار یک قطب از دو قطب عصر جنگ سرد، یکی از اعضای دائم شورای امنیت، یکی از قدرت‌های هسته‌ای جهان، یکی از قدرت‌های بزرگ در حوزه نظامی اعم از متعارف و نامتعارف آن و یکی از قدرت‌های بزرگ در حوزه انرژی برای خود حیاط خلوت، محدوده امنیتی و زیستی متصور است. روسیه‌ی عصر پسا شوروی از همان ابتدا ملاحظات سیاسی و امنیتی قابل توجه‌ای را در مرزهای خود داشته که شروع آن را می‌توان با تفاهم نامه بوداپست در سال 1994 با هدف خلع سلاح هسته‌ای اوکراین دانست. 

پیشروی ناتو 
روسیه در سال‌های اولیه‌ی فروپاشی هنوزاز ثبات سیاسی و اقتصادی قابل اتکایی برخوردار نبود و در داخل مرزهای جغرافیایی خود با مشکلات و معضلات متعددی دست و پنجه نرم می‌کرد و همین عوامل باعث شده بود تا در مقاطعی از آنچه که در کنار مرزهای خود می‌گذشت غافل گشته و همین غفلت سبب یارگیری اتحادیه اروپا و پیشروی ناتو به سوی شرق اروپا، کشورهای استقلال یافته شوروی سابق و اعضای پیشین پیمان ورشو گردد. خطری که روز به روز بر آن افزوده شد و روسیه را با تمام محدودیت‌های خاص خود به واکنش‌هایی سخت واداشت.

 در طی همه سال‌هایی که رهبران روسیه در صدد بازیابی قدرت و توان خود بودند آمریکا و غرب با بی توجهی به خواسته‌ها و دغدغه‌های روسیه در حوزه‌های مختلف و سطوح گوناگون و نادیده گرفتن آن در مسائل مهم و کلان جهانی و عدم نقش و بازدهی به مسکو تمام دغدغه‌ها و نگرانی‌های منطقی و مشروع روسیه را به سخره گرفته و به نوعی در جهت تحقیر آن برآمدند و تا آنجا که برایشان ممکن بود منافع ملی روسیه را به هیچ گرفته و در مواردی زیر پا نهادند. 

 ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه آن طور که خود بارها گفته است فروپاشی شوروی را تأسف بار دانسته و خواهان جبران آنچه که از دست رفته می‌باشد. وی در طی حدود 20 سال صدرات همواره بازسازی و بازیابی قدرت و عناصر آن در داخل و خارج مرزهای روسیه را در دستور کار خود داشته است و در این راستا توانست روسیه را به عنوان بازیگری مهم، تأثیرگذار، غیر قابل انکار و با نفوذ تبدیل نماید.

 در طی سال‌های اخیر عملکرد پوتین و نظام تحت سلطه او به همگان نشان داده‌اند که روسیه‌ی عصر جدید در حوزه حفظ امنیت و منافع ملی کاملاً اقتدارگرا و عمل‌گرا می‌باشند و در صورت ضرورت به هیچ چارچوب و قاعده‌ای پایبند نبوده و با تمام قوا در جهت بازیابی قدرت وعمق بخشیدن به حوزه‌های استراتژیکی خود پیش می‌روند و هر آنچه که خواهان آن بوده را بدست آورده و تثبیت می‌نمایند. در موضوع اخیر نیز روسیه می‌توانست با کمترین هزینه ممکن به خواسته‌های خود دست پیدا کند و با بهره‌گیری از ظرفیت‌های بالای سیاسی و اقتصادی از جمله در حوزه انرژی و با اعمال فشارهای سنگین بر علیه بازیگران اصلی اتحادیه اروپا در ناتو و با گرفتن تضمین‌هایی، از عضویت اوکراین در این جبهه نظامی جلوگیری نماید؛ چرا که طبق اساسنامه سازمان آتلانتیک شمالی ناتو، عضویت عضوی جدید نیاز به رأی مثبت همه اعضا دارد و در این مسئله از بروزجنگ جلوگیری می‌شد؛ اما متأسفانه استفاده از ماشین جنگی برگزیده شد.

 یکی از اهداف مهم و حیاتی که برای مسکو از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، سیطره کامل بر کرانه‌های دریای سیاه و سیستم حمل و نقل و کنترل کامل بر آن، در کنار حضور بلامنازع در جغرافیای اوراسیا می‌باشد که شاید بتوان یکی از دلایل بحران اخیر در اوکراین را در این راستا ارزیابی نمود که روسیه برای رسیدن به آن گام برداشته است. 

خروج بی‌برنامه و مفتضحانه آمریکا و متحدانش از افغانستان و اتخاذ سیاست‌های کلان راهبردی در حوزه سیاست خارجی آمریکا مبنی بر تمرکز کامل بر شرق آسیا با محوریت مهار بیش از پیش اژدهای در حال ظهور و بروز چین، مرد اول روسیه را بیش از گذشته جسورتر ساخت تا در ابتدا حوزه‌های امنیتی خود را تقویت نموده و حیاط خلوت خود را باز پس بگیرد و جمهوری‌های سابق که روزی قلمرو و عمق استراتژیکی‌اش بود را احیا نماید و ناتو به رهبری آمریکا و انگلیس را از مرزهای امنیتی و نفوذی سابق خود عقب براند؛ چرا که در سیاست خارجی جدید آمریکا خروج کامل از مناطق مورد مناقشه و واگذاری امور به متحدین و قدرت‌های منطقه‌ای در نظر گرفته شده و آمریکا دیگر همچون گذشته حضور فیزیکی و پیاده نظام نخواهد داشت. البته لازم به یادآوری است که منظور از باز پس‌گیری کشورها و مناطق لزوماً با هدف الحاق به سرزمین اصلی روسیه نبوده و می‌تواند فقط روی کار آوردن دولت‌های همسو با کاخ کرملین  و ضعیف را در پی داشته باشد. 

ریشه بحران در کجاست؟

با این همه باید اذعان نمود که ریشه بحران پیش روی در عملکرد مزورانه آمریکاست که با سیاست‌ها و دخالت‌های تنش‌زا و بحران آفرین، روسیه رابه  میدان جنگ اوکراین فرستاد. هر چند آمریکا در ظاهر از این اقدام روسیه خود را ناخشنود و متأسف نشان می‌دهد اما باید گفت که روسیه اکنون در زمین بازی‌ای که آمریکا پیش از این برایش مهیا نموده بازی می‌کند. با اعلام حمله پوتین به اوکراین جو ضد روسی و روس هراسی بیشتر از هر زمانی در جهان پررنگ شده است و آمریکا توانسته اجماعی وسیع با حضور کشورهای همسو و تاثیرگذار را در عرصه جهانی علیه مسکو بوجود آورد و با اعمال تحریم‌های گسترده بر علیه ساختار سیاسی و اقتصادی روسیه آن را با کمترین هزینه ممکن مهار نماید و کرملین را در انزوایی بی سابقه قرار دهد.

 اما تحریم‌هایی که با هدف ضربه و مهار به روسیه وضع شده، می‌تواند برای غرب حکم شمشیر دو لبه‌ای باشد که در صورت استفاده بیش از اندازه و طولانی مدت موجب خواهد شد تا با تمام کارت‌های خود به عنوان اهرم فشار بازی کرده و آنها را بی اثر نماید و آمریکا و اروپا را در مقابل روسیه دست خالی گذارد؛ که این خود نیز باعث جسارت بخشیدن و بی‌پروا شدن سیاست‌های روسیه‌ی تحت رهبری پوتین خواهد شد؛ البته نباید فراموش کرد که روسیه نیز دست بسته نبوده و مهره‌های زیادی را برای بازی‌سازی و بازی‌دهی دارد و می‌تواند با بهره‌وری از ظرفیت‌های بالای سیاسی، اقتصادی و انرژی خود و متحدینش برای غرب هزینه‌هایی فوق‌العاده سنگین بتراشد. در یک مورد از آن‌ها، روسیه می‌تواند در حوزه انرژی به جهان چنان ضربه‌ای وارد نماید که غرب و آمریکا را دچار بحران بزرگ و بی سابقه‌ای در تأمین مایحتاج خود سازد.
واکنش چین

اما واکنش برخی از بازیگران مهم و بزرگ از جمله چین و اتحادیه اروپا در قبال حوادث پیش‌روی بسی جای تأمل دارد؛ چین تاکنون در برابر بحران پیش آمده سیاست انزوا را در پیش گرفته و نقش فعالی از خود نداشته و صرفاً همه طرفین را به آرامش و گفتگو دعوت می‌نماید واز اعلان سیاست رسمی و صریح خود طفره می‌رود و حاضر نیست طرف هیچ‌کدام از دو سوی بحران را بگیرد و در قبال تحریم‌های آمریکا و غرب که با عنوان مادر همه تحریمها از آن‌ها یاد می‌شود سیاست مماشات را در پیش گرفته و به طور تلویحی از آن انتقاد نموده است و اعلام کرده که نه تنها هیچ تحریمی را علیه روسیه وضع نخواهد کرد بلکه از تحریم‌های غرب نیز پیروی نمی‌کند. 

البته باید در نظر داشت که در آخرین سفر پوتین به تاریخ اوایل فوریه سال 2022 به پکن دو کشور توافقنامه‌های زیادی را در حوزه‌های مختلف از جمله انرژی و اقتصادی امضا نمودند و چشم‌انداز تجارت 200 میلیارد دلاری را هدف گذاری کردند که این خود پشتوانه‌ای محکم و دلگرم کننده بوده و در اتخاذ سیاست‌های بی‌محابای پوتین در قبال اوکراین قطعاً بی تأثیر نبوده و نیست. در واقع می‌توان گفت چین هر چند از بالا گرفتن و شعله ور شدن بحران اوکراین استقبال نمی‌کند اما درگیری‌هایی در سطح محدود برای سیاست‌های پکن خوشایند بوده و موجب توجه و تمرکز آمریکا و غرب به آن خواهد شد و شرایط را برای رهبران چین در جهت سرعت‌دهی و قدرت‌نمایی در حوزه‌های مورد نظر مساعد می‌نماید و در حقیقت پیروز این بحران بدون شک چین است تا  در عرصه سیاست و نظام حاکم بر روابط بین الملل خود را به عنوان بازیگری صلح دوست، صلح طلب و پایبند به اصول و حقوق بین الملل معرفی کرده و با نقش‌آفرینی و میانجی‌گری بین روسیه و غرب هر آنچه که می‌خواهد با کمترین هزینه از دو طرف بدست بیآورد.

 در حوزه اقتصادی نیز با توجه به وضع تحریم‌های روسیه و غرب در قبال یکدیگر، چین پر قدرت تر از همیشه بازار جهانی را قبضه خواهد کرد و در روسیه‌ی تحت شدیدترین تحریم‌ها، خلاء تحریم‌های غرب را جبران نموده و در بازار بزرگ آن یکه‌تازی می‌کند و در جهت رفع نیازهای روسیه بدون حضور هیچ رقیبی بر خواهد آمد و بخشی از تحریم‌های غرب علیه روسیه را ناکارآمد ساخته و در نهایت از نظر سیاسی و اقتصادی روسیه‌ی متزلزل و منزوی را بیشتر از هر زمان به خود نزدیک کرده و همکاری‌های روسیه را در قبال سیاست‌های آتی خود تضمین خواهد نمود.

هر کس باد بکارد طوفان درو خواهد کرد 

اما در مقابل اوضاع امروز اروپا، مصداق این ضرب المثل معروف ایرانی است که می‌گوید (هر آنکس که باد بکارد طوفان درو می‌کند) است. اروپایی که در تمام سال‌های اعتراض روسیه به سیاست پیش‌روی به شرق و استقرار نیروها و تسلیحات ناتو در کنار مرزهایش اعتنایی نداشت، امروز نتیجه آن را می‌بیند. اروپا امروز با واقعیتی روبروست که می‌توان در سخنان چند روز پیش وزیر خارجه فرانسه لودریان مشاهد کرد که گفت اروپا دیگرآنچه که قبل از حمله روسیه به اوکراین بود، نیست. این سخنان در عین کوتاهی بیان‌گر نوعی سردرگمی و آشفتگی است و نشان می‌دهد که رهبران اروپا هنوز با شوک و تبعات حمله روسیه به اوکراین کنار نیآمده‌اند و همین موضوع باعث شده، نتوانند براساس واقعیت سیاست‌گذاری کرده و منطقی عمل کنند تا با کمترین هزینه ممکن از این بحران عبور نمایند.

 امروز ما در اروپا شاهد چالشی بی سابقه برای رهبران این مجموعه بزرگ هستیم. رهبرانی که نتوانسته‌اند وظیفه خود را به درستی در بزنگاه تاریخی انجا دهند. اروپایی که می‌توانست حداقل در ابتدای امر با سیاستی مرضی الطرفینی بر تصمیمات هر دو طرف تأثیر گذاشته و نقشی مثبت ایفا نماید، عنان از کف داده و با سراسیمه‌گی به حمایت از اوکراین برخاست و عملاً راه هر گونه مصالحه با روسیه را بر خود بست.

اروپا در خدمت آمریکا
 واکنش اتحادیه اروپا به عنوان مجموعه‌ای واحد، تهی از هرگونه ابتکار عمل و مدیریت بحران است و صرفاً بدون چون و چرا از سیاست‌های آمریکا و انگلیس پیروی می‌کند (دو مخالف موجودیت اتحادیه اروپا) و تمام تخم مرغ‌های خود را در سبد آن‌هاچیده است و این خود هرگونه آینده‌ای مستقل برای اروپا را دور از دسترس ساخته و می‌تواند این اتحادیه را به سبب داشتن مرزهای مشترک با روسیه دچار بحران‌هایی بزرگ و طولانی سازد که آمریکا و انگلیس به خاطر بعد جغرافیایی از آن مصون هستند. 

شاید رهبران این اتحادیه باید هوشمندتر و با درایت به دور از رفتارها و سیاست‌های هیجانی و احساسی عمل می‌کردند و به حد امکان ،کوره راهی را برای آینده روابط با همسایه بزرگ و قدرتمند خود در نظر می‌گرفتند. متأسفانه امروز رهبران اتحادیه اروپایی در تشخیص منافع خود دچار مشکل شده‌اند و حتی در موضوعاتی کلان هم‌چون امنیت و انرژی که برای آن‌ها حیاتی است از آمریکا دستور گرفته و از آن تبعیت می‌کنند و شاید گزافه نباشد که بگوییم آمریکا امروز اروپا را مدیریت می‌نماید و دستور کار سیاست‌های بروکسل در واشنگتن تبین می‌شود.

 

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۴۳۲۹۱۶۰۱:۰۳:۲۷ ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
دنیا دنیای زوره باید هر کسی زور داره بزنه کشورهای دیگه را داغون کنه یا بمب اتم بندازه دیگه رفتیم برا داشتن دنیایی جدید
ناشناس۲۴۳۳۳۷۲۱۱:۰۵:۱۶ ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
در تعجبم از کسایی که میگن آمریکا حق داره بخاطر منافعش از چند هزار کیلومتر اونور دنیا لشکرکشی کنه اینور دنیا، یه کشور رو با خاک یکسان کنه اما روسیه حق نداره بخاطر امنیتش به همسایه‌ش حمله کنه!!!
ناشناس۲۴۳۳۸۸۶۱۶:۱۸:۴۱ ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
پس بااین اوصاف ایران هم باید حمله کنه به روسیه وتمام خاکی که ازدست داده پس بگیره!
حامد۲۴۳۵۵۰۲۱۳:۵۳:۱۳ ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
من جای زلنسکی بودم باروسیه متحد میشدم کشورم را باروسیه یکی میکردم تمامی محدودیت رابرمیداشتم برعلیه آمریکا واروپا چونکه هردو کشوری روسیه واوکراین از کشورهای موءثر در روی کره زمین است ومتحد شدنی این دوکشور تمامی جهان را وابسته ای خودشان میکنند این یک واقعیت است اما متاسفانه غرب واروپا اوکراین را گول زد اوکراین رو نابود کرد
ناشناس۲۴۳۴۰۸۴۱۸:۲۸:۱۸ ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
یکی از همسایه های روسیه ما هستیم(مرز دریایی خزر) فردا اگر به همین بهانه خواست به ایران حمله کنی همین حرف رو خواهی زد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس۲۴۳۴۳۶۴۲۱:۵۵:۴۶ ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
کاملا درست است آمریکا اصل ویرانیست
ناشناس۲۴۳۴۴۰۰۲۲:۲۳:۱۰ ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
آقا جان نه آمریکا نه روسیه هیچ کدوم به هیچ بهونه ای حق تجاوز به تمامیت ارزی کشوری رو ندارن
ناشناس۲۴۳۴۴۲۳۲۲:۳۹:۲۴ ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
آمریکا مبصر کلاس ه ..روسیه شاگرد تنبل
ناشناس۲۴۳۴۷۵۳۰۶:۵۱:۱۲ ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
به این کار روسیه میگن تجاوز نه دفاع
ناشناس۲۴۳۳۴۳۷۱۱:۳۵:۵۸ ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
دنیای امروز دنیای نظم و قانون است. هر کشوری که به خواهد مقررات و عرف بین المللی را زیر پا گذارد، با اتحاد و ائتلاف بقیه کشورها روبرو می شود. دنیا درس عبرت به روسیه می دهد!
علی۲۴۳۳۷۸۲۱۵:۰۴:۴۲ ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
عزیزم چرا عربستان که ۸ساله داره یمن رو میکوبه هیچ نهادی محکوم نمیکنه؟ شما که برای اوکراین یقه جر میدی برای سوریه و یمن هم یه داد بزن شاید بتونی کاری کنی
ایران آزاد و سربلند۲۴۳۳۹۶۵۱۷:۰۰:۴۷ ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
تجاوز ،از طرف هر کس انجام گیرد محکوم است .چه از آمریکا باشد وچه از طرف روسیه و چه ازطرف عربستان خائن
ناشناس۲۴۳۴۰۰۸۱۷:۳۰:۴۸ ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
درود بر شما
عماد۲۴۳۴۰۴۸۱۸:۰۰:۱۱ ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
دمت گرم حرف دلمو زدی الان مردم اوکراین ۱۰ روز میشه اوضاعش شون داغون شده کل جهان بلند شدن از اوکراینی ها دفاع میکنن الان چندین ساله که فلسطین عراق سوریه افغانستان اوضاعشون همینه هیچکی کک شم نمیگیره
ناشناس۲۴۳۴۰۹۲۱۸:۳۴:۴۴ ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
سوریه را همین پوتین ویران کرد عربستان هنوز یه روستارو اشغال نکرده
لک دلفانی۲۴۳۴۵۷۰۰۰:۳۴:۳۴ ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
دمت گرم جواب قشنگی بهش دادی، اما این قماش اون اصل اصلی که انسانیت است بویی نبرده اند
امیر محمد۲۴۳۴۶۳۵۰۲:۱۴:۵۱ ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
شیر مادر حلالت خدا بیامرزه اون پدری رو که به بچش نون حلال میده
ناشناس۲۴۳۳۸۱۴۱۵:۲۵:۴۸ ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
دنیای امروز دنیای موشک هاست نه مذاکره !
ناشناس۲۴۳۳۸۶۶۱۶:۱۰:۴۱ ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
کدوم نظم وقانون!!!!!!عراق وافغانستان وفلسطین وسوریه ولیبی وویتنام و...کجای نظم نوین شمان!!!!؟؟؟؟
ناشناس۲۴۳۳۹۹۶۱۷:۲۰:۴۰ ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
احتمالا این دوستمون داره از مریخ پیام میده . چون تجاوز امریکا و اروپا و همین اکراین رو به افغانستان ، عراق و یلبی نمیبینه . شاید از نظر این آقا این کشورها جزو این دنیا نیستن . حمله عربستان به یمن با حمایت اروپا و امریکا بماند .
سید۲۴۳۴۱۳۱۱۸:۵۴:۵۷ ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
عزیز جان غرب هرکاری کرد دمکراسیه ولی اگه شرقی از حریمش دفاع کرد بی قانونی ست
ناشناس۲۴۳۴۱۳۵۱۸:۵۸:۰۶ ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
دنیا اگه خواست پاسخ بده باید جواب جنایتهای آمریکا و اروپا و اسرائیل را بدهد
سهیل۲۴۳۴۱۶۹۱۹:۲۶:۳۱ ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
دنیای امروز دنیای نظم و قانون است؟ پس دنیا چرا برعلیه عربستان و امارات اقدام نمیکند؟ چرا برعلیه آمریکا که به افغانستان و عراق و ویتنام حمله کرد جواب نمیدهد؟
مهاجر۲۴۳۴۱۷۲۱۹:۳۱:۳۵ ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
مزخرف
ناشناس۲۴۳۴۱۹۴۱۹:۵۰:۳۰ ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
دنیای امروز دنیای زور است شما ببین چه خبره در جهان مثال میگم خود روسیه هم حتی ممکنه به ما حمله کنه هر کسی بتونه باید بره جاهای دیگر را بگیره
ناشناس۲۴۳۴۲۲۶۲۰:۲۰:۰۱ ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
روسیه فقط گاز رو قطع کنه ،کل اروپا فلج میشن
ناشناس۲۴۳۴۲۵۰۲۰:۴۳:۰۶ ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
خوابی ، یا خودتو به خواب زدی؟
شهدار۲۴۳۴۹۸۰۰۹:۵۲:۳۳ ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
روشن فکر که میگن شمایی؟؟؟!!!
ناشناس۲۴۳۳۶۳۳۱۳:۳۸:۱۷ ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
قصۀ پوتین و اوکراین، حکایت صدام و کویت است.
ناشناس۲۴۳۳۸۲۱۱۵:۳۲:۵۵ ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
زلنسکی عروسک خیمه شب بازی امریکا و غرب است و تاکنون به درخواست اونها در اوکراین مانده و فرار نکرده است.
ناشناس۲۴۳۵۱۶۵۱۱:۱۰:۰۹ ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
فرارکرده لهستان
A۲۴۳۳۸۶۲۱۶:۰۸:۱۸ ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
تو سیاست حالیت نیست
اکبر۲۴۳۳۸۶۴۱۶:۱۰:۱۰ ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
نه عزیز دل چه ربطی داره واقعا از اتفاقات دنیا بیخبری
ناشناس۲۴۳۳۸۶۸۱۶:۱۱:۰۴ ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
عهدنامه ترکمنچای و گلستان 30سال پیش منقضی شده ایران هم تاجیکستان و ازبکستان و ترکمنستان و آذربایجان ووو پس میگیرد
رضایی۲۴۳۴۰۱۹۱۷:۳۶:۰۶ ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
این خیلی ظالمانه است در مورد تجاوز به کشورهای اسلامی سکوت کنیم اما حمله به پادگان غرب را بزرگ نمایی شود
سید۲۴۳۴۰۷۳۱۸:۲۰:۲۸ ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
۱۴ هزار نفر مردم دونتسک و لوهانس که تو این چند سال توسط دولت اوکراین کشته شدند چشم آبی بودند ولی کسی چیزی نگفت پس مطمئن باشید جنگ سر رنگ چشمها نیست سر طرفدار غرب بودن یا نبودن است
همنشین۲۴۳۴۱۶۶۱۹:۲۵:۵۱ ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
همین اکراین که در سال های پیش روی تیترها رو به خاک و خون کشید باید این روزها رو ببینه.وقتی به ی دلقک رای میدند تا رییس جمهور بشه همچین روزهایی دور از انتظار نیست
مریم۲۴۳۴۳۵۴۲۱:۵۱:۰۶ ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
آخ آخ حالا باید غصه روسیه روهم بخوریم،پوتین یک دیکتاتور است امیدوارم هرچه زودتر دماغش ب خاک مالیده بشه
ناشناس۲۴۳۲۹۴۳۰۲:۴۱:۵۴ ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
درود بر روسيه ، مرگ برآمريكا
ناشناس۲۴۳۳۱۵۰۰۹:۲۲:۱۳ ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
چین ویروس کرونا را به جان جهان انداخت و میلونها نفر را کشت. روسیه با حمله به اوکراین، جهان را در لبه پرتگاه جنگ جهانی سوم (از نوع هسته ای) قرار داد. مرگ بر کمونیسم.
فرخ۲۴۳۴۰۹۸۱۸:۳۶:۲۵ ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
مقصر اوکراینه که به هشدارهای روسیه توجه نکرد
ناشناس۲۴۳۳۱۵۴۰۹:۲۳:۳۰ ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
صدام اعدام شد قذافی به دست مردم کشته شد هیتلر خودکشی کرد سرنوشت پوتین را حدس بزنید!
ناشناس۲۴۳۳۲۴۴۱۰:۰۹:۵۶ ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
حلق آویز
ناشناس۲۴۳۳۲۷۵۱۰:۲۲:۳۵ ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
تاریخ آینه عبرت است.
ناشناس۲۴۳۳۳۱۹۱۰:۴۰:۳۶ ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
پوتین دارد با امنیت دنیا بازی می کند. اگر موشکی که در نزدیکی نیروگاه اتمی اوکراین فرود آمد به رآکتور فعال آن اصابت می کرد، فاجعه هسته ای 10 برابر آنچه سالها پیش در چرنویل اتفاق افتاد، به وقوع می پیوست.
ناشناس۲۴۳۴۷۸۳۰۷:۲۹:۳۷ ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
قهرمان مردمش میشه. چون داره از مردم مظلوم روسی در مقابل دولت ظالم اوکراین دفاع میکنه
ناشناس۲۴۳۳۲۴۹۱۰:۱۱:۲۷ ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
خودکشی در حمام
ناشناس۲۴۳۴۴۷۱۲۳:۲۰:۲۳ ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
پس مرگ ترامپ ،بایدن ،بوش و اوباما چطوریه، اونها چطوری جان ميدند
ناشناس۲۴۳۳۲۶۹۱۰:۲۱:۲۴ ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
من بیشتر دوست دارم سرنوشت ترامپ رو حدس بزم! آیا ترانپ انتخابات ۲۰۲۴ را خواهد دید!؟
ناشناس۲۴۳۳۳۴۹۱۰:۵۴:۲۷ ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
تیپیکال عقب مانده برانداز، همونایی که مثل طوطی می‌گفتند زنده باد شیر پنجشیر مسعود و از این خزعبلات و حوثی ها ظرف چند روز تسلیم میشند و «تاریخ بخونید»، مسعودی که فرار کرد تاجیکستان، حوثی هایی که هنوز که هنوزه هستند و تاریخی که اتفاقا توش به جز مواردی بسیار نادر، تاکید میکنم بسیار نادر، اصطلاحا دیکتاتور ها زندگی بسیار خوبی داشتند.الان هم یک مزخرف بزرگتر وارد دستگاه کپی مبتذلشون شده و اون هم شکست خوردن روسیه از اوکراین هست. واقعا برانداز جماعت نیاز به قیم دارند، کبریت هم نباید بهشون فروخت چون ممکنه به دلیل عقب ماندگی شدید ذهنی خونه خودشون رو آتش بزنند
ناشناس۲۴۳۳۸۲۳۱۵:۳۴:۰۰ ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
زلنسکی خائن به سرنوشت اشرف غنی دچار می شود.
ناشناس۲۴۳۳۹۱۰۱۶:۲۹:۲۴ ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
قذافی به خاطر اعتماد به غرب و تحویل دادن موشکها و قدرت هسته ای خود به غربیها ، سرنگون شد، در ضمن غربیها حتی به تاسیسات آب شیرین کن و لوله کشی اب که قذافی جایزه گرفت، رحم نکردند. وای به حال و روز کسی که به بیگانگان و دشمنان اعتماد میکند و به خود تحقیری روی می اورد.
ناشناس۲۴۳۳۹۳۰۱۶:۴۰:۰۹ ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
انشالاه که که در اب جوش بندازند
احمد۲۴۳۴۱۴۶۱۹:۰۵:۵۹ ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
سرنوشت پوتین خودکشی خودش ومردم کشورش
ناشناس۲۴۳۴۱۸۲۱۹:۴۰:۱۵ ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
بجای اسم پوتین اسم زلنسکی رو بزار بچه جون
ناشناس۲۴۳۴۲۱۹۲۰:۱۶:۰۳ ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
خدا داند
محمد حسین۲۴۳۴۵۶۰۰۰:۲۷:۵۸ ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
قذافی بدست کدوم مردم کشته شد. شاید منظورتون نیروهای امنیتی فرانسه ست
ناشناس۲۴۳۴۷۳۷۰۶:۳۷:۲۹ ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
احتمالا به مرگ طبیعی بمیرد،
دکتر رضایی۲۴۳۵۳۴۸۱۲:۵۰:۱۰ ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
افغانستان و عراق و بحرین و یمن و سوریه و لبنان و فلسطین و لیبی و.... گوشت نذری وقربانی هستند برای اروپایی ها و آمریکا که باید تکه تکه بشن و خبری از حقوق بشر و دمکراسی و آزادی وجود ندارد،
ناشناس۲۴۳۳۱۶۳۰۹:۲۸:۲۹ ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
پوتین با اقدام نابخردانه اش در حمله به اوکراین، روسیه را به سرزمین سوخته تبدیل کرد.
ناشناس۲۴۳۳۲۳۹۱۰:۰۸:۵۱ ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
من تعجب می کنم‌چرا احساسی روسیه را غربگرایان محکوم می کنند.پوتین گام بزرگی برای نابودی هژمونی ناتو برداشته و هر چند روز که از جنگ بگذرد احساسات ضد روسی تعدیل می شود .
ناشناس۲۴۳۳۲۹۷۱۰:۳۲:۳۷ ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
شما چرا سنگ پوتین و روسیه را به سینه می زنی؟ اگر ناتو نبود، روسیه و چین کشورهای دنیا را یک لقمه چپ می کردند.
ناشناس۲۴۳۳۴۰۸۱۱:۲۰:۳۵ ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
عوضش ناتو خودش این کارها را کرد!
ناشناس۲۴۳۳۴۴۷۱۱:۴۰:۲۰ ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
ناتو نیروی دفاعی اروپا است. ناتو تا به حال به هیچ کشوری حمله نکرده است.
ناشناس۲۴۳۳۵۲۴۱۲:۲۳:۱۹ ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
ناتو همانی هست که به خاورمیانه حمله کرد
ناشناس۲۴۳۳۲۵۵۱۰:۱۳:۲۲ ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
یک دیوانه یک کبریت می کشد و خانه ای که برای ساختن آن زحمت، وقت و پول صرف و هزینه شده را به آتش می کشد!
ناشناس۲۴۳۳۸۱۷۱۵:۲۷:۵۵ ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
زلنسکی دلقک کشورش را محل تاخت و تاز شرق و غرب قرار داد و مشکلات بسیاری برای مردم اوکراین ایجاد کرد.
ناشناس۲۴۳۳۱۹۶۰۹:۴۲:۱۳ ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
در ظرف 12 روز از آغاز جنگ، تا کنون در روسیه 14 هزار نفر در مخالفت با جنگ بازداشت شده اند!
ناشناس۲۴۳۳۲۵۹۱۰:۱۵:۳۵ ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
هنوز که هنوز است روزی بالای 700 نفر هم در روسیه از کرونا می میرند. درصد واکسیناسیون در روسیه در حدود 45% است!!
ناشناس۲۴۳۳۵۱۱۱۲:۱۴:۳۵ ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
در آمریکا روزی ۷۰۰ نفر زنده می‌شوند!
ناشناس۲۴۳۳۵۲۵۱۲:۲۳:۵۵ ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
700 نفر نه 1500 نفر
ناشناس۲۴۳۳۶۱۳۱۳:۲۰:۱۵ ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
جمعیت آمریکا 2.5 برابر روسیه است.
ناشناس۲۴۳۴۵۴۱۰۰:۰۸:۱۷ ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
چه ربطی به جمعیت داشت؟ انگلیس هم 200 نفر می میرند
هه۲۴۳۳۷۹۵۱۵:۱۶:۰۸ ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
ربطی نداشت ولی باشه
ناشناس۲۴۳۵۲۲۶۱۱:۴۳:۳۸ ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
مرگ بر سیاست هر دو تاشون
ناشناس۲۴۳۲۹۷۰۰۵:۱۱:۳۸ ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
در تمام متن جانبداری از پوتین...اینگار نه اینگار متجاوز کییه. تمام متن داره به نگرانیهای امنیتی روسیه توجه میکنه و یک جوری میگه مشکل از غرب است...افرین به نگاه ممتازتان
ناشناس۲۴۳۳۲۸۳۱۰:۲۵:۵۶ ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
یه جوری نوشته کسی باورش نمی‌شد در قرن ۲۱ کشوری به همسایه خود حمله کند انگار حمله عربستان به یمن حمله اسرائیل به لبنان حمله‌های متعدد اسرائیل به غزه حمله آمریکا به عراق حمله آمریکا به افغانستان ... ۳۰۰ سال پیش اتفاق افتاده فکر کنم نویسنده هم باورش شده خون آدمها با هم فرق داره!؟!؟
ناشناس۲۴۳۳۴۵۳۱۱:۴۱:۴۹ ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
برفرض که آمریکا این کارها را کرده. آیا این مجوزی است برای روسیه که به کشور دیگری حمله کند؟؟
داود۲۴۳۳۷۷۸۱۵:۰۱:۱۸ ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
نه فقط امریکا اجازه کشتار دارد چه منطقی است شما دارید بابا اینقدر دیگه ؟؟؟؟؟
ناشناس۲۴۳۳۸۱۸۱۵:۲۹:۱۹ ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
حمله روسیه به اوکراین نتیجه اقدامات تحریک امیز امریکا و ناتو است.
ناشناس۲۴۳۳۸۷۶۱۶:۱۴:۳۲ ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
بله چون امریکا قانون جهانی را وضع کرده وهیچ قانونی در هیچ سازمان بین المللی ای وجود نداره که روسیه را محکوم کنه
ناشناس۲۴۳۳۸۷۸۱۶:۱۴:۳۴ ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
وقتی یک برانداز ماله کشی آمریکا ادای منطقی بودن درمیاره
Saleh۲۴۳۴۴۱۹۲۲:۳۶:۲۰ ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
بر فرض که روسیه اشتباه کرده پس چرا اون موقع که به سود آمریکا و متحداش بود کل دنیا و دوستانی مثل شما سکوت کردن؟؟
نه اوکراین جانم فدای ایران۲۴۳۴۹۵۰۰۹:۴۱:۴۱ ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
فرض نیست واقیعت جمهوری اسلامی از روسیه حمایت نکرده که شما برای اوکراین میمیرید حرف زده شده ما مخالف جنگیم این حرف ثابت ماست
ناشناس۲۴۳۴۵۲۹۰۰:۰۱:۰۷ ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
امریکا در عراق صدام را که ملعون و خونریز بود حمله کرد در افغانستان به گروه تکفیری طالبان که مردم را میکشت حمله کرد
ناشناس۲۴۳۵۰۴۱۱۰:۱۷:۵۰ ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
روسیه به یک کشور دمکراتیک حمله کرده
ناشناس۲۴۳۳۲۸۶۱۰:۲۷:۴۹ ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
از روسیه بابت جلوگیری از گسترش ناتو حتی به ایران تشکر می کنیم
جواد۲۴۳۳۶۰۰۱۳:۱۲:۰۲ ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
نه اینکه ترکیه همسایه ما نیست و عضو ناتو هم نیست
ناشناس۲۴۳۳۷۰۶۱۴:۲۰:۰۱ ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
ترکیه دست از پا خطا کند برخورد ایران را هم خواهید دید
ناشناس۲۴۳۳۷۰۹۱۴:۲۲:۰۳ ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
شما لطفا اول وقت بگذارید مقاله را بخوانید بعد قضاوت و اظهار نظر کنید.
ناشناس۲۴۳۳۸۴۰۱۵:۵۲:۲۱ ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
اینگار نه اینگار!!!!! معلومه چقدر از سیاست سر در میاری!
علی۲۴۳۳۰۱۱۰۷:۲۲:۵۹ ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
حالا شما این همه آسمون و ریسمون رو بهم دوختی که بگی روسیه خوبه و آمریکا بده، عزیزم در صورتی که منافع ملی کشور و مصالح آن رعایت نگردد، قدرتهای بزرگ چه شرق و چه غرب دائم به فکر سو استفاده کردن خواهند بود.چنانکه آمریکا در خاورمیانه و تزار جدید هم در میان همسایگان که خود را کدخدا و قیم منطقه می خواند. پس فرقی میان تزار لنین مسلک پوتینیسم و عمو سام جنایتکار نیست که به آنها دل خوش کنیم. بهتر است به مصالح ملی و تقویت اعتماد مردم و حل مشکلات معیشتی مردم فکر کنیم. مردم و پاسدارانی از جنس قاسم سلیمانی که کم هم نیستند قادرند مقابل قدرتمندترین ارتشهای دنیا بایستند، و نه اشرافزادگان نفوذی و غارتگران بیت المال.
ناشناس۲۴۳۴۱۴۹۱۹:۰۹:۲۴ ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
نه، اتفاقا خواسته بگه روسیه بده آمریکا بدتر!!
مهدی۲۴۳۴۲۷۸۲۰:۵۹:۲۱ ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
درود بر تو مرد شرافتمند و راستگو
ناشناس۲۴۳۳۰۱۸۰۷:۳۳:۱۳ ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
میدان اوکراین جای بازی با آتش برای پوتین نبود
ناشناس۲۴۳۳۳۰۹۱۰:۳۷:۲۲ ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
معلوم هست از وضعیت میدان ولی برعکس تفکر شما!
ناشناس۲۴۳۳۳۳۱۱۰:۴۷:۴۱ ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
پوتین میدان را با چاله میدان اشتباه گرفته :)
ناشناس۲۴۳۴۴۴۰۲۲:۵۳:۴۰ ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
اشتباه نکن .عکس میدان آشوب انقلاب رنگین طرفداران غرب گرای آمریکای است..نه جنگ روسیه
ناشناس۲۴۳۴۴۷۰۲۳:۱۷:۱۶ ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
میدان ..میدان انقلاب مخملی غرب می باشد.اشتباه نکنید
ناشناس۲۴۳۳۰۲۰۰۷:۳۳:۵۸ ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
تمام حد و حدود و توان ارتش روسیه مشخص شد :-)
ناشناس۲۴۳۳۰۲۳۰۷:۳۴:۴۹ ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
آقای نویسنده مقاله !! بدانید که در خاورمیانه هم ملتهای زیادی هستند که در دو یا چند کشورزندگی می کنند .
ناشناس۲۴۳۳۰۲۴۰۷:۳۴:۵۳ ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
طالبان قادر است در عرض یکماه کل روسیه رو تسخیر کند
ناشناس۲۴۳۳۳۲۵۱۰:۴۳:۰۵ ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
مگه همه مثل آمریکا هستن که فقط توی هالیوود قدرتمند باشن!؟
ناشناس۲۴۳۴۰۵۳۱۸:۰۴:۱۹ ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
جمع کن بابا...طالبان نیرو هاشو سیر کنه نمی خواد جایی رو تصرف کنه ... طالبان با باقی مونده تجهیزات نظامی آمریکا داره سر می‌کنه
فکر کن حرف بزن۲۴۳۴۳۲۹۲۱:۳۱:۵۳ ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
طالبان یه جت و هلیکوپتر نداره بعد بیاد قدرت دوم جهان رو تسخیر کنه
حامد۲۴۳۴۹۹۰۰۹:۵۶:۵۹ ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
ههه، چقدر از جنگ و لشگرکشی و لجستیک و مسائل نظامی سر درمیاری، تو میتونی در یک ماه روسیه به این وسعت را در حالت صلح دور بزنی به همه شهرهاش سفر کنی، چه برسد به فتح و و تسخیر با جنگ
ناشناس۲۴۳۳۰۳۱۰۷:۴۱:۵۰ ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
❤ اوکراین ❤ زلنسکی ❤
ناشناس۲۴۳۳۳۰۱۱۰:۳۵:۰۷ ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
حال به هم زن
ناشناس۲۴۳۳۳۱۸۱۰:۴۰:۲۹ ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
این دلقک کجا هست حالا؟ خخخخه
ناشناس۲۴۳۳۳۶۷۱۱:۰۳:۲۷ ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
در قلب مردم اوکراین
ناشناس۲۴۳۳۴۴۱۱۱:۳۸:۰۶ ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
پس به فنا رفته خخخه
ناشناس۲۴۳۳۵۲۷۱۲:۲۴:۵۴ ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
همه دارند می گویند از اوکراین فرار کرده
ابراهیم۲۴۳۳۹۱۲۱۶:۲۹:۳۸ ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
جایگاه ایشون فقط در قلب صهیونیستهاست
ناشناس۲۴۳۴۴۷۵۲۳:۲۳:۰۸ ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
سلام اوکراینی
ناشناس۲۴۳۳۰۳۴۰۷:۴۲:۵۹ ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
مردم اکراین میدان را ترک نکرده اند و در کنار دولت محبوب خودشان از کشورشان دفاع جانانه میکنند
ناشناس۲۴۳۳۳۷۳۱۱:۰۵:۲۱ ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
از پیشروی روسیه معلوم هست! و یا وقتی بالای 1 میلیون در عرض چند روز از اوکراین فرار می کنند همه چیز گویا هست
ناشناس۲۴۳۳۶۴۹۱۳:۴۹:۵۱ ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
۱ میلیون پناهنده تشکیل شده از زنان و کودکان است. مردان اجازه خروج ندارند.
ناشناس۲۴۳۳۸۴۵۱۵:۵۸:۴۵ ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
همون به بدبختا اجازه خروج نمیدن و زوری نگه داشتن به کشتنشون بدن اوکراین توی بازی بدی خودشو قرار داد و فهمید که امریکا و ناتو مدعی های پوچ هستن
ناشناس۲۴۳۴۱۰۸۱۸:۴۳:۱۵ ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
اوکراین 44 میلیون جمعیت داره یه عده در هر کشوری فراری هستن از جنگ. این که دلیل نمیشه
عمران۲۴۳۳۴۳۸۱۱:۳۶:۳۸ ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
کشوری که حکومتش با انتخابات آزاد بر سر کار باشد با حمله ی ارتش بیگانه سقوط نمیکند. چون مردمش زمینی که حقشان است را واگذار نمیکنند.
ناشناس۲۴۳۳۷۵۱۱۴:۴۵:۲۲ ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
منظورت کودتای مخملی
ناشناس۲۴۳۳۸۲۸۱۵:۴۱:۲۳ ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
اگه شوخی کردی که شوخی زشتی بود، اگه جدی گفتی که خواهشاً سریعا به یک متخصص اعصاب و روان مراجعه کن
ناشناس۲۴۳۳۹۷۳۱۷:۰۶:۳۵ ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
فکر کنم از اخبار روز بی اطلاعی..نویسنده نقطه نظرات بشردوستانه داره
ناشناس۲۴۳۳۰۳۵۰۷:۴۳:۵۵ ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
پوتین در حال کندن گور خود در اوکراین است . لطفا مانع نشوید
ناشناس۲۴۳۳۳۱۳۱۰:۳۸:۴۲ ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
آن دلقک بابت اینکه اوکراین را به مرحله جنگ رساند باید وسط شهر توسط مردم شلاق بخورد و اعدام شود
علی۲۴۳۳۰۴۱۰۷:۴۸:۵۸ ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
آقای عباسی عزیز ملت و دولت واحدی که شما از آن یاد می کنید وجود ندارد ، اوکراینی ها بدلیل ظلم بالای لنین پس از یورش نازی‌ها به شوروی، به ملی‌گرایان این کشور کمک کردند تا از کمونیست‌های شوروی انتقام بگیرند. نسبت میان نازیسم و شکل‌گیری کشور اوکراین یکی از بهانه‌‌هایی است که دولتمردان روسیه رفتار سیاسی خود را تا امروز با آن توجیه می‌کنند ولی حقیقت ظلم شدید کمونیست به اوکراین بود.
به آفرید۲۴۳۳۰۴۶۰۷:۵۵:۳۳ ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
بضاعت جغرافیای و عمق استراتژیک روسیه خیلی بالاست، اروپایی ها بنظر در توهم زندگی میکنن تنها بمب اتم میتواند نجاتشون بده که اونم جرات میخواد.
ناشناس۲۴۳۳۰۵۹۰۸:۱۲:۳۴ ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
بازهم سفسطه برای انداختن تقصیر گردن اروپا و آمریکا ! اگر تسلیم شدن در مقابل زور خوبه ایران هم هرچه سریعتر در مقابل آمریکا تسلیم بشه و ملت رو راحت کنه! اگر هم خوب نیست تمام کشورها باید به خواست دولت و ملت یک کشور احترام بزارن حتی اگه به نفعشون نباشه ...
ناشناس۲۴۳۳۰۶۳۰۸:۱۷:۰۰ ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
پوتین توانست اقتدار روسیه را به چالش جدی بکشاند
ناشناس۲۴۳۳۰۶۵۰۸:۱۹:۳۴ ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
اوکراین پیروز است پوتین نابود است
حمید۲۴۳۳۰۶۷۰۸:۲۰:۴۳ ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
سلام چرا صف بندی جدیدی در اوکراین می بینی مگر از حوادث یمن که هفت سال می گذرد بی خبری!!
حسن۲۴۳۳۰۷۷۰۸:۲۷:۴۰ ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
تصمیم گیری در مورد پیوستن یا نپیوستن به پیمان ناتو و یا شانگهای و یا هر پیمان دیگری حق هر ملتی است و هیچ کس حق ندارد به این بهانه به خاک کشور دیگری تجاوز نماید.
ناشناس۲۴۳۳۰۸۰۰۸:۲۹:۱۱ ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
خاک اوکراین به گورستان ارتش روسیه تبدیل خواهد شد .
ناشناس۲۴۳۳۲۹۹۱۰:۳۴:۰۴ ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
خخخخه شهرها در اختیار روسیه افتاده و درخواست روسیه که عاری شدن اوکراین از سلاح های آمریکا هست اجرا و عقب نشینی صورت می گیرد
ناشناس۲۴۳۳۰۹۳۰۸:۴۰:۳۷ ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
اوکراین زنده است چون ملت زنده است
ناشناس۲۴۳۳۲۸۸۱۰:۲۸:۴۷ ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
ملت فرار کردن
امید۲۴۳۳۵۲۱۱۲:۲۰:۳۵ ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
در جنگ تحمیلی هم عده زیادی آواره شدن و به شهرهای امن سراسر کشور رفتن و مردم هم الحق به خوبی ازشون پذیرایی کردن،به نظرت اونا فرار کردن؟میدونم که سنت به این چیزا قد نمیده .الان توی اکراین تقریبا جای امنی وجود نداره و نزدیک ترین جائی که میتونن برن کشورهای همسایست.
ناشناس۲۴۳۴۵۴۶۰۰:۱۰:۵۲ ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
در جنگ تحمیلی ملت به خارج فرار نکردن
یوسف۲۴۳۳۱۰۱۰۸:۴۲:۴۵ ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
نویسنده متن فکر کنم از مریخ تشریف آوردند که نمی دانند تجاوز به عراق و افغانستان در همین قرن 21 اتفاق افتاده است فقط مردم این کشورها چشم آبی نیستند. یا کشور فلسطین با چراغ سبز همین نهادهای به ظاهر بین المللی توسط رژیم خونخوار اسراییل در حال محو شدن از نقشه جغرافیا است.
ناشناس۲۴۳۳۱۰۹۰۸:۴۸:۵۲ ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
میدان اوکراین جای ماجراجویی پوتین نیست
ناشناس۲۴۳۳۱۴۷۰۹:۲۰:۲۵ ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
به زودی پوزه دومین قدرت نظامی دنیا ( البته روی کاغذ ) به خاک مالیده خواهد شد علی برکت الله
ناشناس۲۴۳۳۱۷۱۰۹:۳۱:۳۶ ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
پوتین در تفکر تسخیر ۳ روزه خاک اوکراین بود
ناشناس۲۴۳۳۱۷۹۰۹:۳۵:۱۴ ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
پوتین هیتلر کوچک
ناشناس۲۴۳۳۱۱۱۰۸:۴۹:۵۶ ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
زلنسکی مچکریم
ناشناس۲۴۳۳۲۹۱۱۰:۲۹:۲۵ ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
آن وقت از چی مچکری؟
ناشناس۲۴۳۳۳۷۴۱۱:۰۷:۰۵ ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
در کنار مردم کشورش بودن و جنگیدن با دشمن غدار
ناشناس۲۴۳۳۴۵۰۱۱:۴۱:۱۰ ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
دلقک جنگ راه انداخت که یا زیر پرچم آمریکا بماند یا روسیه!!!
یاسر۲۴۳۴۸۹۵۰۹:۰۸:۱۴ ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
اوووف غدار رو خوب اومدی
ناشناس۲۴۳۳۴۰۵۱۱:۱۹:۲۳ ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
مردمی بودنش
ناشناس۲۴۳۳۴۴۲۱۱:۳۹:۲۴ ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
در کنار مردم یا دستور کدخدا اجرا کردن؟
ناشناس۲۴۳۳۴۶۶۱۱:۴۷:۰۱ ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
مردمی آن هم بعد از انقلاب رنگی؟ مردم اینقدر بی اعتماد هستند که رفتند دم مرز برای فرار
سنگری۲۴۳۳۱۱۷۰۸:۵۵:۵۹ ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
ممنون الف به نظرم خوب و جامع بود
شمس۲۴۳۳۱۲۵۰۹:۰۰:۱۲ ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
کاش تأثیر بحران مذکور بر ایران رو هم بررسی میکردید
سپهر۲۴۳۳۱۳۸۰۹:۱۴:۰۱ ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
روسیه جنگ رو در حوزه اطلاع رسانی و افکار عمومی باخت.
ناشناس۲۴۳۳۲۰۴۰۹:۴۵:۴۲ ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
روسیه نه ! پوتین ؛ باخت . روسیه رو با پوتین قاطی نکن
قنبری۲۴۳۳۱۳۹۰۹:۱۶:۱۰ ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
دوستان فکر کنم اصلا مقاله فوق رو مطالعه نکردند فقط اومدند دیوار نویسی کنند
ناشناس۲۴۳۳۱۴۵۰۹:۱۹:۴۴ ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
روسیه سرزمین مست هاست و روس ها بیش از حد مست می کنند. من اول می خندیدم به این جمله ولی برایم ثابت شد. فوقش که اوکراین را گرفتند 40 میلیون نفر را چطور می خواهند راضی و سیر کنند؟
سعید۲۴۳۳۴۴۳۱۱:۳۹:۵۰ ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
بلایی که شوروی سر اکراین آورد رو بخون که چطوری با قحطی قیامهای استقلال طلبانه رو سرکوب کرد.
کرمی۲۴۳۳۱۴۶۰۹:۲۰:۲۲ ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
پوتین در باتلاق اوکراین غررررررق خواهد شد
ناشناس۲۴۳۳۱۵۱۰۹:۲۲:۱۸ ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
اوکراین ظالم که سبب این همه مشکل شده و روسیه را اذیت کرده باید داغون بشه
ناشناس۲۴۳۳۱۵۵۰۹:۲۳:۵۹ ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
ننگ بر روسیه ننگ بر پوتین
ناشناس۲۴۳۳۲۹۳۱۰:۳۰:۱۲ ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
خیلی شعار نده، به فکر منافع خودمون باش، حواست باشه که جنتلمن‌های پشت میز مذاکره همون تروریست‌های فرودگاه بغداد هستن!!
ناشناس۲۴۳۳۱۶۵۰۹:۲۹:۴۷ ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
روسیه‌بدجور در دام‌امریکا افتاده است.روسیه علیرغم بزرگی اقتصاد بزرگی ندارد و کاملا وابسته به صادرات نفت و گاز است و این روسیه را بسیار آسیب پذیر کرده است.
سعید۲۴۳۳۱۷۳۰۹:۳۲:۳۷ ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
خدا کنه هیچ کشوری گرفتار رئیس جمهور دلقک نشه
ناشناس۲۴۳۳۱۸۲۰۹:۳۶:۲۳ ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
میدان سرخ مسکو محل دفن ولادیمیر
ناشناس۲۴۳۳۱۹۲۰۹:۴۰:۳۶ ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
پوتین توانست روسیه را ذلیل و ضایع کند در دنیا
ناشناس۲۴۳۳۱۹۸۰۹:۴۲:۴۹ ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
ورود روسیه رو به باتلاق اوکراین تبریک عرض میکنیم
شمشکی۲۴۳۳۲۰۳۰۹:۴۵:۰۰ ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
روسیه از نقشه اپل حذف شد از نظر غربیها نصف دنیا رفته زیر آب
کمال۲۴۳۳۲۱۱۰۹:۴۹:۱۵ ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
روسیه به رهبری پوتین غرب و آمریکا رو به چالش کشید ناز شصتش
فرخ۲۴۳۳۲۱۸۱۰:۰۱:۰۸ ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
پیروی از سیاستهای آمریکا و انگلیس نهایتش همین میشه. اروپا هم رو دست خورد بدم خورررد
گلنوش۲۴۳۳۲۲۱۱۰:۰۲:۱۶ ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
درسته ماهم چیزی جز ((ابراز نگرانی)) تو این چندسال از کشورهای اروپایی و آمریکا ندیدیم و متاسفانه غرب پر از سیاست مدارهای کت شلوار کرواتی شده که با ظاهر خوب، خودشون رو حامی حقوق بشر میدونن اما منفعل بودنشون یا سیاست های آغشته به منافع خودشون مردم رو وارد چنین جنگ های وحشتناکی میکنه و امثال پوتین رو لجام گسیخته تر…
ناشناس۲۴۳۳۲۲۴۱۰:۰۳:۳۳ ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
آمریکا و غرب فقط لب و دهن هستند هیچ غلطی نکردند. اون بایدن ابله هم گفت برای اوکراین دعا میکنه. جای این همه پایگاه نظامی باید کلیسا میساختند تا همشون دست جمعی میرفتند دعا کنند.
ناشناس۲۴۳۳۸۵۷۱۶:۰۴:۵۶ ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
فقط، امریکا برای همه کشورهایی که در برابرش، زانو زدند دعا می کند افغانستان، لیبی وچند کشور دیگر
ناشناس۲۴۳۳۹۸۰۱۷:۰۹:۰۷ ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
پس‌چرا‌از‌یمن‌حرنمیزنید؟
ناشناس۲۴۳۳۲۸۹۱۰:۲۸:۵۱ ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
بازنده بزرگ این جنگ مردم اوکراین به رهبری اون رئیس جمهور شومن بی کفایت هستند زلنسکی رو چه به سیاست
ناشناس۲۴۳۳۲۹۰۱۰:۲۹:۱۸ ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
پوتین قبل از آغاز جنگ میدونست دست غرب خالیه و موقع عمل جا خالی میکنند.
ناشناس۲۴۳۳۴۱۰۱۱:۲۱:۱۶ ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
با شما صحبتي داشتند؟
ناشناس۲۴۳۳۴۵۱۱۱:۴۱:۱۸ ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
نیاز به صحبت نیست کاملا واضحه فعلا که اروپا و آمریکا فقط میتونن دعا کنند
ناشناس۲۴۳۳۴۷۴۱۱:۵۴:۴۶ ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
پوتین با خودش هم قهره
ناشناس۲۴۳۳۳۲۱۱۰:۴۱:۳۱ ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
مردم روسیه چه گناهی کردن که گیر این پوتین افتادن ؟!
ناصر۲۴۳۳۳۲۸۱۰:۴۴:۴۶ ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
همون طور که نویسنده گفته اروپا هیچ گونه برنامه و مدیریتی برای مواجهه با چنین موضوعی نداشت کاملا آچمز شده و هر چی انگلیس و آمریکا میگن رو انجام میدن به جای اتحادیه اروپایی باید گفت اتحادیه عروسکهای خیمه شب بازی
ناشناس۲۴۳۳۳۳۷۱۰:۴۹:۴۲ ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
خوبه بذارید در باتلاق فرو بره به نفع ما است
جمشید۲۴۳۳۳۴۶۱۰:۵۳:۱۲ ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
کل پیام این مقاله فوق العاده همینه هر کس باد بکارد طوفان درو می‌کند مرسی از الف و نویسنده
محمد۲۴۳۳۳۶۳۱۱:۰۰:۳۴ ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
باید منتظر موند و سرانجام کار رو دید. اگر پوتین موفق بشه کاره اروپا ساخته اس.
ناشناس۲۴۳۳۴۱۶۱۱:۲۶:۰۴ ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
اروپا و آمریکا این همه حرف مفت زدن و سالها کلی رو تسلیحات نظامی و ارتش سرمایه گذاری کردند و از دفاع دست جمعی... روز واقعه جا خالی دادند
فتحی۲۴۳۳۴۲۳۱۱:۲۹:۲۰ ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
دفاع از منافع و امنیت حق مسکو هست اقدام پوتین کاملا درست و حساب شده میباشد اگر روسیه هم در کانادا و مکزیک نیرو پیاده و تسلیحات نظامی مستقر میکرد واکنش آمریکا همین بود اگر پوتین کوتاه میومد ناتو روسیه رو تجزیه میکرد
شکری۲۴۳۳۴۵۷۱۱:۴۳:۵۷ ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
چرا ماها عادت داریم همه چی رو سیاه و سفید_ صفر و صد ببینیم؟ به نظرم مطلب جامع و خوبیه الف تشکر
نسترن۲۴۳۳۴۶۸۱۱:۴۹:۴۰ ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
ایران میتونست در شرایط جدید نقش بهتر و پررنگتری بازی کنه
فرهنگ۲۴۳۳۴۷۳۱۱:۵۳:۰۷ ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
دنیا شده دیوونه خونه کاش اون عجز و التماس دبیر کل سازمان ملل رو هم پوشش میدادید که از پوتین میخواست به نام انسانیت جنگ رو پایان بده
حسنی۲۴۳۳۴۷۶۱۱:۵۷:۱۷ ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
روسیه از آمریکا بازی خورد. روسیه رو فرستاد به باتلاق اوکراین تا با این کار روسیه تحریم بشه و بتونه بازار انرژی اروپا رو دست بگیره
بنده خدا۲۴۳۳۴۸۴۱۲:۰۰:۲۴ ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
جناب نویسنده واقعا خسته نباشی خیلی جامع و کامل فهمیدیم داستان چیه تازه! این آمریکا و انگلیس از اولم پدسوخته بودن!!
ناشناس۲۴۳۳۴۸۵۱۲:۰۰:۴۴ ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
خود زلینسکی چشم امیدی به ناتو و آمریکا نداره ولی اصلاحطلبها همچنان چشم به راه هستند از این اروپایی های ترسو امریکا آبی گرم نمیشه زلینسکی که میگن فرار کرده بیچاره مردم اوکران کشورشون ویران شد چه روسیه ببره و چه ببازه بازنده اصلی مردم اوکراین هستند
ناشناس۲۴۳۳۵۱۴۱۲:۱۵:۵۰ ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
سردار شهید سلیمانی درسی به روسیه داد که سالها در ذهن روسها خواهد ماند و ان اینکه اگر می خواهید تاثیر گذار باشید و در آینده با مشکل مواجه نشوید چاره ای ندارید جز اینکه هزینه کنید. همین ایده باعث شد روسیه در ناآرامیهای سوریه دخالت کند هزینه کند و موفق باشد.
ناشناس۲۴۳۳۹۸۷۱۷:۱۱:۳۰ ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
احسنت
هجری۲۴۳۳۵۳۴۱۲:۳۱:۴۴ ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
فعلا که چین داره دنیا رو میچرخونه و همون طور که نویسنده گفته این جنگ فقط یک پیروز داره اونم چین
ناشناس۲۴۳۳۵۴۱۱۲:۳۶:۵۹ ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
دیگه باید منتظر بود چین هم تایوان رو بگیره
شبنم۲۴۳۳۵۴۷۱۲:۳۹:۱۵ ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
فرمانده جنگ و مدیریت بحران جزیی از سیاست؛رهبران اروپایی نشون دادند که سیاستمدار نیستند.
ناشناس۲۴۳۳۵۶۷۱۲:۵۲:۴۳ ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
جهان شده جنگل/ هرکس زورش زیاد باشه بقیه رو میدره
سامان۲۴۳۳۵۹۵۱۳:۰۶:۴۹ ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
آیا حمله آمریکا به عراق و افغانستان مطابق یا قوانین بین المللی بود؟ حمله عربستان به یمن چه طور؟ تفاوت بوش و پوتین چیست؟ صد البته که جنگ بد است اما چرا میان انسان ها فرق می گذارید؟ تا کی باید شاهد تحقیر مردم آسیا و آفریقا باشیم؟
رضایی۲۴۳۳۶۲۲۱۳:۲۶:۲۵ ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
متمدن شدن نوع بشر !!! کدوم تمدن؟ کدوم بشر؟ این بشر هنوز همونقدر بدوی و جاهله که در گذشته بوده
ناشناس۲۴۳۳۶۶۲۱۳:۵۷:۲۰ ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
سرانجام با توطئه چینی ودخالت های آشکار و نهان آمریکا جنگ اوکراین آغاز گردید . اکنون آمریکا به کمک رسانه هایش از روسیه غولی می سازد که هر لحظه تصمیم دارد کشورهای اروپایی را یک لقمه چپ کند. و بدین ترتیب ؛ آمریکا موفق گردید : نژاد جدید گاوهای شیرده؛ این بارچشم آبی اروپایی را ــ همانند گاوهای شیرده خلیج فارس ــ به خدمت اقتصاد خود درآورد
ناشناس۲۴۳۳۶۶۸۱۴:۰۱:۱۴ ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
فعلا که گویا روسیه رسیدن به توافق برجام رو گروگان گرفته تا ببینیم بعد از این چه میشود
ناشناس۲۴۳۳۷۱۱۱۴:۲۲:۵۰ ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
روسیه در حد گرو گرفتن نیست و فقط می خواهد بیشتر یک چیزی گیر بیاورد همانند بقیه
ناشناس۲۴۳۳۶۸۹۱۴:۱۲:۳۸ ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
پوتین، بایدن، جانسون و تمام ثروتمندان شرور از یاران شیطانند. سرمایه داری و قدرت طلبی همه از اصول شیطانی است. دوستی در روابط قدرت‌ها وجود ندارد . فقط در محور کسب منافع باهم مشارکت می کنند. این جنگ ماهیت پلید دنیای امروز را آشکار تر از قبل خواهد کرد.
ناشناس۲۴۳۳۶۹۷۱۴:۱۶:۴۵ ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
در واقع نبرد در اوکراین جنگ میان دیکتاتوری ودمکراسی است
محمد مهدی۲۴۳۳۷۷۳۱۴:۵۹:۵۵ ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
سلام و تبریک اعیاد شعبانیه خداوند می فرماید دشمنی با گروهی شما را از عدالت خارج نسازد پیامبر می فرماید هرکس به عمل گروهی راضی باشد از آن گروه به حساب می آید امیرالمؤمنین می فرمایند دشمن طالم و یار مظلوم باشید ما باید بدونیم که دولت‌های آمریکا و روسیه و انگلیس و تمام مستکبران تابع شیطان و هوای نفس هستند و سران آنها در دنیا و آخرت از ملعونترین افرادند اینکه کسی بخاطر موضعگیری جناحی طرفداری از روسیه بکنه برخلاف دین و نظر امام زمان ارواحنا فداه هست. تقوی داشته باشید و شریک جنایتکاران نباشید و باهم برادر باشید.
مهران فر۲۴۳۳۷۸۶۱۵:۱۱:۱۱ ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
آمریکا بحران ساز و بحران زیست
ناشناس۲۴۳۳۷۹۸۱۵:۱۷:۳۶ ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
زنده باد پوتین آمریکای شیطان جامعه غرب رابه فنا میده
ناشناس۲۴۳۳۸۳۳۱۵:۴۵:۰۵ ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
فقط و فقط هر کشوری که طرفدار کشورهای ابرقدرت باشد صداش شنیده میشه و سازمانها و نهادها و ابزار رسانه از اون حمایت می کنند هیچکس صدای کشورهای ضعیف را نمیشنوه مثل شیعان افغانستان . پاکستان . هند . کشمیر و ...
ناشناس۲۴۳۳۸۳۷۱۵:۵۰:۱۴ ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
اوکراین دروازه ورود به منطقه هارتلند یعنی تصرف روسیه تسلط بر کشورهای جنوبی منطقه به عبارتی قلب جهان را تصرف کردید
ناشناس۲۴۳۳۸۵۰۱۶:۰۰:۴۳ ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
وا مگه قرن ۲۱ فقط برا چش ابی هاست. عربستان مکه یه یمن حمله نکرد.
ناشناس۲۴۳۳۹۴۰۱۶:۴۵:۱۹ ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
والله!!!!!
ناشناس۲۴۳۳۹۴۲۱۶:۴۸:۰۴ ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
عربستان بچه خودشونو اشکال نداره بچه های یمنی ۸ساله بی گناه قتل و عام میشن اون موقعی کسی اظهار نظر نمی‌کرد!!!
ناشناس۲۴۳۴۲۹۰۲۱:۰۸:۳۵ ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
یه منطقی هست میگه که اروپا دوران جنگ خودش را پشت سر گذاشته حالا نوبت آسیاست بعدش خاورمیانه خودش قربانی سیاست های اروپا و آمریکاست
محمود۲۴۳۳۹۲۵۱۶:۳۶:۴۱ ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
آمریکا وروسیه هردو از قدرت های شیطانی هستند وبا هم فرقی ندارند
قادر۲۴۳۳۹۵۶۱۶:۵۷:۰۲ ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
بعضی از کشور ها از جنگ روسیه و اوکراین منفعت بردند و بعضی ضرر می کنند ایران در کدام قسمت نفع و ضرر هست؟
حمید۲۴۳۳۹۶۳۱۶:۵۹:۰۶ ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
درود بر پوتین بزرررررررگ . لعنت بر امریکا .مرگ بر ترسوهای غرب زده
عباس۲۴۳۴۰۴۴۱۷:۵۸:۲۴ ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
پدر طمع دربیاد امریکا سیرمونی ندارد
ناشناس۲۴۳۴۰۵۰۱۸:۰۱:۴۷ ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
همیشه دنیا دنیای زور وقدرت بوده وحالاهم همینه قانون مال ضعیفاس .قدرت داشته باش تا کام روا شوی
ناشناس۲۴۳۴۰۶۰۱۸:۱۱:۲۱ ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
درودبرپوتین
ناشناس۲۴۳۴۴۶۰۲۳:۱۰:۰۳ ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
روسیه کار بسیار خوبی کرده دمش گرم اگر هر کشوری بودهم همین کارو میکرد
احمد۲۴۳۴۴۸۷۲۳:۳۵:۰۱ ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
چرا جنگ تحمیلی صدام وسوریه ویمنه فراموش کردید.مگه اونا خونشون از ما رنگین تره.
ناشناس۲۴۳۴۵۹۵۰۱:۲۲:۴۱ ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
اگه آمریکا بود لازم نبود اجازه بگیره چون روسیه هست باید حتماً از جهان اجازه میگرفت لابد
ناشناس۲۴۳۴۶۳۲۰۲:۰۹:۴۵ ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
فعلا که ما امیت داریم خدارا شکر بقه هم بما مربوت نمیشه
جواد۲۴۳۴۶۳۹۰۲:۲۰:۰۲ ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
اخر ماجرا خوش است!!!
ناشناس۲۴۳۴۶۴۸۰۲:۵۶:۱۳ ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
متن بسیار عالی بود فقط یک نکته اضافه کنم بدبخت اون سرزمینی است که خود رامیدانی جنگ کندبرای آزمایش تجهیزات نظامی ابرقدرتها وغیره
ناشناس۲۴۳۴۶۵۱۰۳:۰۲:۳۰ ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
مرگ بر آمریکا درود بر روسیه
جلال۲۴۳۴۸۴۲۰۸:۳۲:۳۷ ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
بیاد مردم مظلوم یمن و عراق و سوریه و شیعیان بحرین و نیجریه و......
علی۲۴۳۴۹۰۴۰۹:۱۴:۰۴ ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
چند تا بچه اومدن این زیر نظر میدن. بزرگ بشین میفهمین
میلاد۲۴۳۴۹۷۲۰۹:۴۹:۵۲ ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
چرا واسه حمله اسرائیل به فلسطین چیزی نمیگید؟
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. کمی دیر نیست؟

  12. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  13. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  14. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  15. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  16. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  17. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  18. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  19. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  20. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  21. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  22. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  23. اسراییل چه باید بکند؟ 

  24. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

  25. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

پربحث‌های هفته

  1. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  2. فرار رو به جلوی نتانیاهو در واکنش به پاسخ ایران/ «بی بی»: حملات ایران را دفع‌کردیم

  3. موج نخست موشک‌های بالستیک ایران به اراضی اشغالی شلیک شد

  4. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  5. پایان جلسۀ شورای امنیت بدون صدور قطعنامه

  6. سفیر ایران به وزارت خارجه فرانسه دعوت شد

  7. مشاهده پهپاد شلیک شده به سمت رژیم صهیونیستی در کرمانشاه

  8. واکنش انگلیس به حمله پهپادی ایران علیه رژیم صهیونیستی

  9. آمریکا عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل را وتو کرد  

  10. نتايج عمليات وعده صادق

  11. وزیر خارجه اردن: مسوولیت جلوگیری از افزایش تنش در منطقه برعهده اسرائیل است

  12. نیویورک‌تایمز: اسرائیل گزینه حمله تلافی‌جویانه به ایران را کنار گذاشته است

  13. اولین واکنش کاخ سفید به حمله هوایی ایران علیه رژیم صهیونیستی

  14. تماس تلفنی کامرون با امیرعبداللهیان؛ تاکید بر کاهش تنش‌ها

  15. فرانسه به حمله پهپادی و موشکی ایران به اسرائیل واکنش نشان داد

آخرین عناوین