با این روش ها دندان درد خود را سریع درمان کنید

گزارش بازرگانی،   4001205040

دندان درد یکی از اصلی ترین شکایت افرادی است که به کلینیک های دندانپزشکی مراجعه می کنند. این درد دلیلش هر چه که باشد باید حتما برای پیدا کردن علت آن با یک دندانپزشک صحبت کرد. تا زمانی که به متخصص مراجعه می کنید می توانید با روش های زیر دندان درد را به صورت موقت تسکین داده و آرام کنید. 6 روش سریع دندان درد در ادامه توضیح داده شده اند.

1. مصرف مسکن

سریع ترین روش برای تسکین دندان درد، مصرف داروهای خوراکی بدون نسخه است. شما می توانید در ساده ترین حالت استامینوفن، ایبوپروفن یا ژلوفن مصرف کنید. چند دقیقه بعد از مصرف مسکن، دندان درد کاهش یافته و متوقف می شود. در صورت مصرف دارو حتما آن را مطابق دستور داخل جعبه استفاده کنید و بیش از دوز توصیه شده در طول شبانه روز مصرف نکنید.

همچنین اگر کودک شما دچار دندان درد شده حتما قبل از دادن مسکن به او از دکتر داروساز یا دندانپزشک سوال بپرسید و دوز مصرفی را متناسب با سن و سال کودک را به او بدهید.

 

2. استعمال ژل ضد درد در اطراف دندانی که درد می کند

به جز قرص و دارو برای دندان درد، یک سری ژل بی حس کننده نیز وجود دارد که به صورت موقت می توانند دندان درد شما را آرام کنند. این ژل ها ممکن است حاوی همان موادی باشند که در مسکن های خوراکی وجود دارند. یکی از نمونه های رایج و دم دستی این ژل ها و یا داروهای مایع می تواند قطره دنتول باشد که با ترکیبات گیاهی و شیمیایی به بی حس شدن داخل دهان و دندان کمک می کند. این روش فوری است، اما به یاد داشته باشیم که فقط یک روش موقت است.

در هنگام استعمال این موارد دارویی، دقت کنید که از بلعیدن ژل یا هر نوع قطره مسکن دهان و دندان خودداری کنید مگر اینکه در داخل جعبه دارو قید شده باشد قورت دادن دارو ضرری ندارد.

3. غرغره کردن آب نمک ولرم

شستشوی دهان با آب نمک ولرم دو مزیت اساسی دارد. اول اینکه دهان و دندان را تمیز کرده و به از بین رفتن باکتری کمک می کند. همچنین التهاب لثه را کاهش داده و در مجموع به تسکین درد کمک می کند. دقت کنید که آب نمک ولرم مستقیما نمی تواند باعث کاهش دندان درد شود اما می تواند مانع از بدتر شدن آن و یا ایجاد آلودگی بیشتر در دهان شود. شما می توانید هر 1 ساعت یکبار دهان خود را با آب نمک ولرم شستشو دهید.

4. استفاده از کمپرس یخ

هرچند که نمی توان دندان درد را با کمپرس یخ به طور کامل تسکین داد اما می توان با آن شدت درد را کم کرد. برای اینکار کافیست که چند تکه یخ را درون یک حوله یا یک کیسه پلاستیکی قرار دهید و کیسه یا حوله را روی گونه خود درست در بیرون جایی که احساس درد می کنید برای 5 دقیقه قرار دهید. اگر اینکار را چند بار در روز انجام دهید علاوه بر تسکین دندان درد به کاهش تورم لثه و گونه نیز کمک خواهید کرد.

5. نوشیدن چای نعناع

نوشیدن انواع چای می تواند به تسکین دندان درد شما در خانه کمک کند زیرا اغلب چای ها خاصیت آرامبش و تسکین دهنده دارند. در این بین چای نعناع ویژگی هایی دارد که می تواند به بی حس شدن ناحیه آسیب دیده داخل دهان شما کمک کند. برای درمان دندان درد با این روش می توانید دمنوش چای نعناع را سرد بنوشید یا در داخل دهان چرخانده سپس قورت دهید.

نوشیدن دمنوش نعناع یا به اصطلاح چای آن می تواند مخصوصا برای تسکین دندان درد های دوران بارداری مفید باشد. اغلب متخصصان دندانپزشکی بارداری به عنوان یک روش خانگی نوشیدن این دمنوش برای آرامش دهان و دندان را توصیه می کنند.

6.استعمال میخک با روغن میخک

از قدیم میخک به عنوان یک روش گیاهی در طب سنتی برای آرامبخشی و تسکین درد مورد استفاده قرار میگرفته است. حتی اکنون نیز در برخی از داروهای گیاهی ومسکن نیز میخک به صورت جزئی یافت می شود.

نه تنها خود میخک بلکه عصاره و روغن آن نیز می تواند به تسکین دندان در شما کمک کند. استعمال این روغن به لثه دندانی که درد می کند می تواند به سر و بی حس شدن آنجا کمک کرد و درد را در عرض چند دقیقه ساکت کند. همچنین می توانید روغن را رقیق کرده و آن را با احیاط در داخل دهان خود بچرخانید سپس آن را خارج کرده و دهان را شستشو دهید.

اگر با روش های بالا دندان درد تسکین نیافت چه کنیم؟

بیشتر دندان درد ها با روش های بالا دست کم برای مدت کوتاهی آرام می گیرند و شخص احساس بهترین خواهد داشت. با این حال ممکن است در برخی شرایط هیچ یک از روش ها از جمله دارو مسکن آنچنان که باید درد را کاهش ندهند و یا خیلی زود تاثیر خود را از دست بدهند. در چنین مواردی بهتر است که حتما با یک دندانپزشک صحبت کنید.

خوشبختانه برخی از کلینیک ها یا مراکز دندانپزشکی به صورت شبانه روزی فعالیت می کنند و شما در هر ساعت از شبانه روز می توانید برای تسکین درد و درمان مشکلی که باعث دندان درد شما شده با این کلینیک ها مراجعه کنید. اگر چندین ساعت با دندان درد شدید مواجه هستید هم اکنون نزدیک ترین دندانپزشکی شبانه روزی به محل زندگی خود را پیدا کرده و برای ویزیت به آدرس آن مراجعه کنید.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

    2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

    3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

    4. این صدای اقتدار ایران است ...

    5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

    6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

    7. وحدت ملی با وعده صادق

    8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

    9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

    10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

    11. کمی دیر نیست؟

    12. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

    13. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

    14. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

    15. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

    16. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

    17. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

    18. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

    19. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

    20. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

    21. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

    22. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

    23. اسراییل چه باید بکند؟ 

    24. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

    25. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

    آخرین عناوین