گزیده‌ای از نظرات مخالف و موافق با حذف ارز ترجیحی ارز ۴۲۰۰ تومانی؛‌ بودنش یک دردسر، نبودنش هزار و یک دردسر !

گروه سیاسی الف،   4001019071 ۹۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

مروری بر نظرات صاحب‌نظران اقتصادی و سیاسیون درباره تخصیص ارز ترجیحی برای واردات کالاهای اساسی و دارو نشان می‌دهد تصمیم به حذف یا ادامه این سیاست تا چه پایه پیچیده و حساس است و به خصوص در صورت حذف نیازمند تدابیر بسیار مطمئن برای حمایت از اقشار ضعیف است.

 ارز ۴۲۰۰ تومانی؛‌ بودنش یک دردسر، نبودنش هزار و یک دردسر !

روز یک‌شنبه ابراهیم رئیسی، رئيس دولت سیزدهم برای دفاع از کلیات لایحه بودجه سال 1401 به مجلس شورای اسلامی رفت. او ضمن مروری بر اینکه در سال جاری دولت برای تامین ارز ترجیحی با مشکل مواجه شد و لایحه دولت با قید دو فوریت برای تخصیص منابع ارز 4200 تومانی هم در مجلس رد شد، از تریبون مجلس برای گلایه به نمایندگان استفاده کرد. 

رئیسی ضمن تاکید بر این موضوع که لزوم تامین ارز ترجیحی برای سال جاری به اطلاع رهبری انقلاب رسید و با نظر رهبری قرار شد تا نظر مجلس اخذ شود، تصریح کرد: مجلس بعد از تقدیم لایحه رای به فوریت آن نداد. یعنی مجلس نه اعلام کرد که ارز ترجیحی که الان پولی به عنوان آن وجود ندارد را چه کنیم و نه بر فرض اینکه نباید ارز ترجیحی ادامه پیدا کند، درباره جبران آن نظر دادند. دو راه که بیشتر نیست یا ادامه دادن ارز ترجیحی یا حذف آن و جبرانش برای مردم که مجلس برای هیچکدام اعلام نظر نکردند.

رئیس جمهور سپس به صراحت نظر خود درباره حذف ارز ترجیحی را مطرح کرد و با بیان اینکه حذف ارز 4200 تومانی را صلاح ندانستیم، گفت: این کار شوک وارد کردن به معیشت مردم است که مقام معظم رهبری لطف کردند و مشکل را برای این چند ماه حل کردند تا ما وضعیت فعلی اقتصادی را ادامه دهیم و تعیین تکلیف قطعی شود. ما هم باورمان این است که اگر ارز ترجیحی قطع شود حتماً باید برای جبران آن برای زندگی مردم و به ویژه نیازمندان فکر جدی کرد. امکان ندارد این ارز ترجیحی حذف شود بدون اینکه فکری برای معیشت مردم صورت گیرد.

سخنان رئيس جمهور درحالی در صحن علنی مجلس مطرح شد که طی دو سه ماه اخیر و به‌ویژه از زمانی که لایحه بودجه سال 1401 تقدیم مجلس شد، بحث حذف ارز 4200 تومانی در محافل مختلف داغ شده است. مرور گزیده‌ای از نظرات اقتصاددانان ایرانی،‌ کارشناسان حوزه اقتصادی، سیاسیون و افراد دارای مسئولیت اجرایی در زمان حال و گذشته درباره سیاست حذف ارز ترجیحی نشاندهنده دشواری بسیار زیاد تصمیم گیری در این زمینه است.

رئیسی یک تصمیم عقلانی گرفت

مهدی زریباف، اقتصاددان و تحلیل‌گر در واکنش به سخنان اخیر رئيس جمهور در مجلس به سایت نود اقتصادی گفته است: سخنان امروز رئیس‌جمهور درباره به تاخیر انداختن زمان حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی کاملا درست و منطقی بود. آقای رئیسی با اینکار یک تصمیم عقلایی گرفت. حذف ارز ۴۲٠٠ تومانی در این شرایط تورمی جامعه، می‌توانست به ایجاد بحران و آشوب در سفره مردم دامن بزند. آقای رئیس جمهور میداند که مردم به دلیل سیاستهای اقتصادی ۸ سال گذشته دیگر توان مقابله با شوک‌های تورمی را ندارند. البته بنده معتقدم حذف ارز ترجیحی در چند ماه آینده نیز باید منتفی شود. اساسا باید درآمدها و هزینه‌های دلاری و ریالی خودمان را تفکیک کنیم و نباید بودجه ریالی خودمان را به نرخ ارز گره بزنیم. 

احمد توکلی: حذف ارز ترجیحی تبعات دارد

احمد توکلی در نامه‌ای خطاب به سران سه قوه نوشته است: تصمیم دولت برای کنار گذاشتن ارز 4200 تومانی برای واردات کالاهای اساسی جز گندم، دارو و تجهیزات پزشکی به ترتیبی که قرار است انجام شود، تبعات سنگینی دارد که ممکن است بحران بر بحران اقتصادی بیفزاید… پیش از آنکه دولت نرخ ارزی را تعیین کند، باید سیاست و نظام ارزی متناسب‌ با شرایط کشور را برگزیند. چون دولت یکی از دلایل این تصمیم را تک‌نرخی کردن ارز و حذف رانت و فساد ذکر می‌کند؛ نخست باید معلوم کند که نرخ یکسان ارز را از این پس بازار تعیین می‌کند یا دولت؟ اگر بازار تعیین می‌کند، دولت برای فروش ارز خود چه قیمتی را در نظر می‌گیرد؟ نرخ بازار؟! در آن صورت تلاطمات صعودی محتمل را پیروی می‌کند و به بی‌ثباتی رسمیت می‌بخشد؟ یا برای کاهش بی‌ثباتی نرخ دیگری را تعیین می‌کند و باز ارز در سطح بالاتری دونرخی می‌شود. با تورم افسار گسیخته بعدی چه می‌کند؟

ارز ترجیحی را حذف کنید اما نه با شوک

مرتضی عزتی، عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس در گفت‌وگو با نود اقتصادی بیان کرد: ارز ۴۲۰۰ تومانی باید از اقتصاد کشور حذف شود، اما نه با ایجاد شوک؛ حذف این ارز باید تدریجی باشد چون آثار و تبعاتش کمتر است. 

اقتصاد به ثبات نرسیده؛‌ حذف نکنید!

وحید شقاقی،‌ رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه خوارزمی در گفت‌وگو با ایلنا تصریح کرد: موضوع بسیار مهم این است که دولت باید مراقبت کند تا زمانی که اقتصاد ایران به ثبات و آرامش نرسیده دست به حذف ارز 4200 تومانی از کالاهای اساسی راهبردی نزند و معتقدم اینکه در لایحه بودجه 1401 این موضوع ذکر شده خطا است و باید خارج از لایحه این موضوع دیده می‌شد که زمان اجرای آن بعد از ایجاد ثبات اقتصای در بازار باشد. 

قشر ضعیف با ارز ترجیحی حمایت نشد

ایمان زنگنه،‌ تحلیل‌گر اقتصادی که معتقد است اگر دنبال حمایت از اقشار ضعیف هستید راهش تخصیص ارز ترجیحی نیست به سایت نود اقتصادی گفت: مرکز پژوهش‌های مجلس گزارش داده که ۷۰ درصد دلار ۴۲۰۰ تومانی به هدف اثبات نکرده، این حمایت‌ها را حذف کنید. 

یارانه جایگزین را چطور می‌خواهید بدهید؟ 

کامران ندری، استاد اقتصاد دانشگاه امام صادق (ع) با اشاره به پرداخت یارانه به دنبال حذف ارز 4200 تومانی به خبرگزاری فارس گفت: در وضعیت فعلی مسئله این است که راه جایگزینی که برای این موضوع داریم، این است که ارز 4200 تومانی را حذف کنیم و یارانه پرداخت کنیم. سوال این است که این یارانه را چطور می‌خواهیم پرداخت کنیم؟ وقتی شما ارزی ندارید که تخصیص دهید، طبیعتا دولت برای تامین یارانه هم با مشکل مواجه می‌شود. مگر این که باز یک گشایش در درآمدهای دولت اتفاق بیافتد. پرداخت یارانه ممکن است منجر به استفاده از منابع پولی شود که آثار و تبعات تورمی به همین اندازه‌ای که پرداخت همین ارز ۴۲۰۰ دارد، خواهد داشت. 

جلوی تک نرخی شدن ارز را بگیرید

فرشاد مومنی که معتقد است صدا و سیما خیال می‌کند با صحبت درباره مضرات ارز ۴۲۰۰ تومانی به موفقیت دولت کمک می‌کند، ضمن بیان اینکه ۳۳ سال است که سیاست تک نرخی کردن ارز در ایران با شکست مواجه شده است، به نود اقتصادی گفت: دلسوزان حکومت باید جلوی دولت را در تک‌نرخی کردن ارز بگیرند.

 ارز ترجیحی به روش پلکانی حذف شود 

محمد واعظ استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا با اشاره به اینکه در کنار کاهش دامنه تخصیص و افزایش نرخ ارز رسمی، باید سیاست‌های جبرانی همچون بالا بردن یارانه نقدی و ایجاد کارت اعتباری برای خرید آن کالاها به قیمت ارزان رواج پیدا کند، گفت: در گام نخست، نرخ ارز 4200 تومان باید به 10 هزار تومان، در گام دوم از 10 هزار به 15 هزار تومان و در گام سوم از 15 هزار تومان به قیمت تعادلی نیمایی افزایش یابد و در هرگام باید سیاست‌های تکمیلی مربوطه اجرا شود. دولت همواره نگران عدم امکان تأمین معیشت گروه‌های کم درآمد در شرایط نرخ جدید ارز برای کالاهای اساسی است. بدون طراحی و اجرای یک سازوکار مطمئن و جایگزین برای حذف ارز 4200 تومانی، امکان مصرف گروه‌های کم درآمد از کالاهای ضروری همچون مرغ و دارو با خطر مواجه می‌شود. 

حذف ارز ترجیحی غیر منطقی است

سید مرتضی افقه،‌ عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا با اشاره به توصیه اقتصاددان‌های حامی اقتصاد آزاد که به دولت توصیه می‌کنند ارز ترجیحی حذف شود، گفت: توصیه اقتصاددانان طرفدار اقتصاد آزاد، نه تنها مفید نیست بلکه زیان آن به توده مردم و به خصوص قشر کم درآمد می‌رسد. این گروه، سال‌ها است که پس از در نظر گرفتن ارز ۴۲۰۰ تومانی برای کالاها، به دولت اصرار دارند که باید این ارز حذف شود و استدلال غیرمنطقی آن‌ها نیز این است که کالاهایی که مشمول این ارز هستند، گران شده‌ و دولت به هدف خود نرسیده است. این موضوع کاملا غلط است و این کالاها به دلیل وجود ارز ۴۲۰۰ تومانی، این قیمت‌ها را دارند و اگر این ارز حذف شود، قیمت این کالاها به شدت افزایش خواهد یافت. دلیل افزایش قیمت کالاهای وابسته به ارز ۴۲۰۰ تومانی ناشی از حذف این ارز، تاکنون دولت فعلی و دولت قبلی نتوانستند نسبت به حذف آن اقدام کنند. 

نظرات ابراز شده به شخص رئیس جمهور

چند هفته پیش برخی از چهره‌های اقتصادی دیداری با رئیس جمهور داشتند که بنابر گزارش رسانه‌ها در آن دیدار یکی از محورهای اصلی بحث حذف ارز ترجیحی بود. بر اساس آنچه گزارش شده این بحث‌ها تا سرحد نقد مکاتب اقتصادی هم پیش‌ رفت. گزیده‌ای از نظرات چند اقتصاددان به این شرح است: 

اکبر کمیجانی گفت: تصمیم گیری درباره ارز ۴۲۰۰ تومانی از ضروریات است.

محمدحسین حسین‌زاده بحرینی اقتصاددان درباره سیاست تخصیص ارز ترجیحی گفت: باید شیوه تخصیص آن را تغییر داد.

حسین راغفر اقتصاددان منتقد سیاست های شوک درمانی تاکید کرد: چرا اولویت دولت از معاش مردم و تولید به مسائل فرعی منحرف شده است.

محمد خوش چهره از چهره‌های صاحب‌نظر اقتصادی که به صراحت مخالف تخصیص ارز ترجیحی است و گفت: تصمیم‌گیری درباره ارز ۴۲۰۰ تومانی از اساس اشتباه است.

ابراهیم شیبانی گفت: موافق حذف این ارز هستم اما نمی‌توان اکنون ارز ۴۲۰۰ تومانی را حذف کرد چرا که مثل بنزین روی آتش است و تبعات بسیاری روی اقشار آسیب‌پذیر دارد.

داود دانش جعفری تصریح کرد: تصمیم‌گیری درباره ارز ۴۲۰۰ تومانی مخالف گفتمان دولت رئیسی است. کسری بودجه با بازنگری جامعه بودجه قابل حصول است.

پرویز داوودی در اظهار نظری جالب توجه گفت: نرخ مناسب ارز ۸ هزار تومان است، اگر انتظارات تورمی نبود دلار ۴ هزار تومان بود.

محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: ارز ۴۲۰۰ تومانی موجب هدر رفت منابع، رانت و فساد بوده، اما باید با حذف این ارز روش دیگری جایگزین شود.

غلامرضا مصباحی مقدم کارشناس اقتصادی و فعال سیاسی گفت: اصلاح ارز ترجیحی اکنون مناسب نیست، زیر شوک ایجاد می‌کند و انتظارات خوب مردم را به هم می‌ریزد.

شاپور محمدی، کارشناس اقتصادی گفت: در موارد رانت‌زایی دلار ۴۲۰۰ تومانی حذف شود اما برای دیگر اقلام ادامه یابد.

اشاره همتی به پیچیدگی سیاسی و امنیتی حذف ارز ترجیحی 

عبدالناصر همتی در مطلبی با عنوان چند نکته درخصوص موضوع حذف ارز ترجیحی نوشت: قبلا گفتم موضوعاتی نظیر حذف ارز ترجیحی نهاده‌های دامی، کالاهای اساسی، دارو و تجهیزات پزشکی به خاطر اختلاف زیاد ارز ۴۲۰۰ با نرخ ارزنیمایی و حساسیت و پیچیدگی خاص و نیز آثار سیاسی و امنیتی آن بایستی در چارچوب یک تصمیم منسجم و با اتفاق نظر قوای مختلف کشورمورد بررسی و مداقه قرار گیرد و همراه با تنویر افکار عمومی اجرا شود.
به نظر می‌رسد دلایلی که موجب شد دولت دوازدهم در سال پایانی، علیرغم تمایلی که داشت، نتوانست درخصوص حذف ارز ترجیحی به تصمیم گیری قطعی برسد، همچنان پابرجا است…. سوال مهم این است که برای جبران قدرت خرید مردم، خصوصا دهک‌های کم‌درآمد، به خاطر افزایش آتی قیمت کالاهای مشمول ارز ۴۲۰۰، دقیقا چند درصد از مابه‌التفاوت به آن‌ها برگردانده می‌شود؟ آیا میزان یارانه پرداختی می‌تواند افزایش در هزینه‌های خرید این کالاها را برای مردم جبران کند؟ آیا صحت دارد که دولت درصدد است بخشی ازمابه التفاوت را برای تامین کسری بودجه هزینه کند؟در صورتی که نرخ ارز نیمایی درآینده تغییر یابد، تاثیر این تغییر بر قیمت کالاها و از آن طریق بر یارانه‌های پرداختنی چگونه اعمال خواهد شد؟ نکته آخر این‌که برای جلوگیری از قیمت‌گذاری محصولات نهایی با نرخ آزاد ارز در بازار (که با ارز نیمایی حدود ۱۵ درصد اختلاف دارد) چه تضمینی وجود خواهد داشت؟  تداوم ارز دونرخی به خاطر محدودیت ارزی و بودجه‌ای و نیز اشکالات ساختاری و اجرایی توزیع درکشور مشکل‌زا و حذف آن ضروری است، ولی شکی وجود ندارد که به خاطر پیچیدگی‌ها و ابعاد تاثیر حذف آن و نیز به خاطر مشکلات معیشتی و فشار اقتصادی بر دهک‌های پایین جامعه، دارای ابعاد سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و امنیتی خاص خود است که باید مورد توجه قرار گرفته و در یک چارچوب برنامه ریزی شده ودقیق اجرایی شود.

خاندوزی: مساله تک نرخی کردن ارز نیست

احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد در گفت‌وگو با پایگاه خبری الف: ما در دولت یک سیاست ارزی داریم و یک سیاست تجاری و تامین کالای اساسی؛ وقتی صحبت از کنار گذاشتن ارز ترجیحی می‌شود مستقیما دلالتی بر این ندارد که می‌خواهیم سیاست ارزی کشور را تغییر دهیم و قیمت ارز را تک نرخی کنیم. سیاست ارزی کشور بسته به منابع و مصارف کشور و تدابیری که بانک مرکزی و وزارت صمت درخصوص تراز تجاری دارند –در نهایت- توسط بانک مرکزی تعیین می‌شود. الان دولت به غیر از گندم و دارو که اصرار دارد به آن دست نزند می‌خواهد اقدامی [برای حذف ارز سایر اقلام مشمول دریافت ارز ترجیحی] انجام دهد. این اقلام شامل سویا، ذرت و کنجاله هستند. بنابراین مساله الان دنبال کردن سیاست تک نرخی کردن ارز نیست، بلکه موضوع حذف ارز ترجیحی است و اینکه به کدام کالاها چنین ارزی تعلق بگیرد یا نگیرد. 

حذف ارز 4200 تومانی غلط‌انداز است

سید محمد هادی سبحانیان، معاون امور اقتصادی وزارت اقتصاد با بیان اینکه حذف ارز 4200 تومانی غلط‌انداز است و عبارت دقیقی نیست، در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا گفت: تداوم وضع موجود، به تورم پایدار منجر می‌شود و دامن می‌زند و از محل افزایش پایه پولی، تورم افزایش پیدا می‌کند در حالی که با تغییر روش حمایت از مصرف‌کنندگان صرفا افزایش قطعی را در قیمت برخی از اقلام خواهیم داشت و به همین دلیل بین این دو افزایش قیمت تفاوت معنادار و ماهوی وجود دارد. 

وزیر کار: عواید حذف ارز ترجیحی تبدیل به یارانه می‌شود

حجت‌الله عبدالملکی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اقدامات دولت سیزدهم درباره باز توزیع منابع حاصل از حذف ارز ۴۲۰۰ گفت: ارز ۴۲۰۰ حداقل ۳۰ درصد انحراف دارد و منافع آن به مردم نمی‌رسد و باید اصلاح شود و بر اساس لایحه بودجه ارز ۴۲۰۰ تومانی حذف خواهد شد، اما عواید حاصل از آن در قالب سازمان هدفمند‌سازی یارانه‌ها به شکل‌های مختلف توزیع می‌شود در نتیجه یارانه نقدی بخشی از مردم افزایش خواهد یافت. بخشی از این یارانه به سازمان‌های بیمه گر بابت دارو پرداخت خواهد شد مقداری هم صرف تولید می‌شود.

الان حذف کنید اشتباه است!

حسین مر عشی فعال سیاسی و از اعضای ارشد حزب کارگزاران سازندگی در روزنامه اعتماد نوشت: تا قبل از مهار تورم و دستکاری قیمت‌ها هر چند که پرداخت ارز ٤٢٠٠ تومانی دچار مشکلات و مفاسد اندکی می شود اما حذف آن ممکن است تلفات بیشتری داشته باشد. حذفش در این مقطع اشتباه است، زیرا هنوز آماری از شرکت‌هایی که ارز ۴۲۰۰ را برای واردات گرفتند منتشر نشده است تا بدانیم چه تعداد شرکت مبلغ ١١ میلیارد دلار ارز خارجی را گرفتند و کالایی را وارد نکردند. با این حال به نظر نمی‌رسد که تلفات ارز ٤٢٠٠ تومانی بیشتر از ١٠درصد باشد و مفاسد آن هم نباید بیش از این مقدار باشد.

آسیب سنگین به بیمه ها
جلیل کاربخش راوری، نایب رییس کمیسیون مالیات، کار و تامین اجتماعی اتاق بازرگانی ایران در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا اظهار داشت: بهتر است که دولت ارز 4200 برای دارو را نگه دارد و یا پلکانی افزایش دهد. اینکه بخواهد به صورت یک دفعه‌ای این کار را انجام شود آسیب سنگینی به بیمه‌ها خواهد زد و بیمه‌ها هم توانایی اینکه تعهدات خود نسبت به بیمه‌شدگان را انجام دهند، نخواهند داشت. 

باید منتظر ماند و دید… 

محمود نجفی عرب، رئیس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی تهران در پاسخ به این سوال خبرگزاری ایسنا که آیا در صورت حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، قیمت دارو افزایش خواهد یافت، توضیح داد: قطعا همین طور است و اگر ارز نیمایی به عنوان مبنا در نظر گرفته شود، قیمت تمام شده افزایش می‌یابد، با این وجود با توجه به مشکلاتی که ارز دولتی به وجود آورده، متخصصان بر لزوم حذف آن تاکید دارند و باید دید برنامه دولت برای سال آینده چه خواهد بود. تفاوتی که میان دارو و سایر کالاهای اساسی دریافت کننده این ارز وجود دارد، زیرساخت موجود در حوزه بیمه‌هاست. خوشبختانه آمارها نشان می‌دهد که حدود ۹۵ درصد از افراد جامعه لااقل تحت پوشش یک نوع بیمه قرار دارند و همین موضوع کمک می‌کند که بار افزایش قیمت دارو بر شانه مردم نیفتد. 

یارانه بگیران را چطور می‌خواهید بشناسید؟ 

حسن لطفی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در گفت و گو با افکارنیوز با اشاره به حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در کشور گفت: حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی قطعا فشار مضاعفی بر طبقه متوسط و پائین جامعه خواهد گذاشت. درست است که می گویم این ارز باید حذف شود اما باید بدانیم تاوان حذف ارز 4200 تومانی را چه کسی قرار است بدهد. آیا اقشار پولدار جامعه تاوان خواهند داد و یا اقشار ضعیف جامعه ؟ هنوز هیچ راهکار حمایتی از سوی دولت پیرو حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی مطرح نشده است.هنوز محاسبه نشده که به چه اقشاری، به چه میزان یارانه داده خواهد شد و این اقشار چگونه شناسایی خواهند شد. ما در حال حاضر محاسبه دقیقی در این موضوع نداریم و چون محاسبه دقیقی نداریم بر اساس مفروضات پیش می رویم و براساس مفروضات هم نمی توانیم جامعه را اداره کنیم.

نماینده مجلس:‌ قدمی برای معیشت مردم بر نداشتیم

محمد حسین فرهنگی، نماینده مردم تبریز در مجلس در گفت‌وگویی با روزنامه کیهان گفت: آمار بانک مرکزی نشان می‌دهد که اقلامی‌که مشمول ارز ۴۲۰۰ تومانی بودند از اسفند ۹۶ تا تیرماه ۱۴۰۰ تورم ۱۹۰درصدی را تجربه کردند اما اقلامی‌که مشمول ارز ۴۲۰۰ تومانی نبودند، ۴۳۳ درصد تورم را شاهد بودند. این آمار نشان می‌دهد که علی‌رغم تمام فشارها و مفاسد موجود ارز ۴۲۰۰ تومانی در جلوگیری از رشد افسارگسیخته قیمت کالاهای اساسی تأثیرگذار بوده است. اگر روش‌های جایگزین برای توزیع اقلام پروتئینی برای همه مردم به‌صورت کالا وجود داشته باشد، معقول و منطقی است. اما شوک‌هایی که حذف ارز ‌ترجیحی به جامعه وارد می‌کند، قابل جبران نیست. تا به امروز نه تنها قدم موثری برای حل مشکلات معیشتی مردم برنداشته‌ایم بلکه فشارها بر اقشار آسیب‌پذیر افزایش یافته است. باید به جای شوک درمانی به‌دنبال افزایش ارزش پول ملی باشید.

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۳۶۷۵۱۶۰۹:۱۴:۱۹ ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
اکثر مردم از سنین 40 - 50 سال به بالا روزی چند قرص برای فشار خون و چربی و تیروئید گرفته تا داروهای دیگر باید برای بقیه عمرشان استفاده کنند.با حذف ارز 4200، تکلیف اینها چه می شود؟ از کجا بیاورند تا 6 برابر مبلغ فعلی در ماه دارو بخرند؟؟؟؟
ناشناس۲۳۶۷۶۸۱۱۰:۵۶:۴۳ ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
آن هم با شازمانهای بیمه ورشکسته ای که 20% قیمت بعضی از داروها را بیشتر نمی پردازند.
ناشناس۲۳۶۷۷۲۴۱۱:۱۹:۳۵ ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
سازمان تأمین اجتماعی و سایر بیمه ها ورشکسته بوده و میلیاردها تومان بدهکار هستند.
ناشناس۲۳۶۷۷۵۰۱۱:۳۷:۰۰ ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
دست مافیای دارو هم پشت حذف ارز 4200 تومانی قرار دارد.
ناشناس۲۳۶۷۸۵۲۱۲:۵۳:۳۹ ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
دست مافیای طب سنتی هم در کار است.
ناشناس۲۳۶۸۰۳۳۱۵:۳۸:۱۳ ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
امیرآباد فراهانی، نماینده مردم قم: پیش‌بینی دولت این است که با حذف ارز ترجیحی مرغ ۶۰ هزار تومان می‌شود. اما ما در مجلس پیش‌بینی قیمت ۸۰ هزار تومانی را داریم.
ناشناس۲۳۶۸۱۲۹۱۷:۰۴:۴۷ ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
شماها مدعی بودید 7 برابر می شد!
ناشناس۲۳۶۷۷۸۲۱۱:۵۸:۲۹ ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
روحانی و نوبخت باید پاسخگو باشد چرا سازمان تامین اجتماعی را با 350 هزار میلیارد تومان بدهی تحویل دادند ؟!
ناشناس۲۳۶۸۰۴۴۱۵:۴۴:۵۰ ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
ناصر ایمانی: وقتی که وضعیت تورم و تحریم و معیشت مردم وضعیت بهتری پیدا کند، می‌توان آرام آرام دست به جراحی‌های اینچنینی هم زد.
ناشناس۲۳۶۸۰۵۳۱۵:۵۰:۴۴ ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
در جهانی که همه کار به دیوانه گریست بهتر آن است که در کسوت مجنون باشیم‌‌ و بس بیخود بی جهت صلوات بالاخره ی جوری میشه یا اینوری یا انوری
ناشناس۲۳۶۷۶۸۸۱۰:۵۹:۳۹ ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
اضافه کنید افزایش سرسام آور هزینه های بستری در بیمارستان، آزمایشگاه، رادیولوژی، فیزیوتراپی.... دولت چگونه می خواهد این افزایش قیمتها که با جان مردم سرو کار دارند را جبران کند؟ کو طرح و برنامه؟
ناشناس۲۳۶۷۷۱۶۱۱:۱۵:۲۳ ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
تعرفه های پزشکی با طرح تحول سلامت بیش از 600 درصد گران شد و اینگونه خیلی از مردم از خدمات درمانی محروم شدند.
ناشناس۲۳۶۷۷۳۶۱۱:۲۷:۳۹ ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
جواب: به پزشک سنتی مراجعه کنید!!!!!!!!
ناشناس۲۳۶۷۶۹۲۱۱:۰۱:۳۷ ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
ارز ترجیحی دارو و گندم قرار نیست حذف بشه جوسازی نکنید.
ناشناس۲۳۶۷۷۴۶۱۱:۳۴:۳۷ ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
دارو و گندم هم حذف می شوند.
ناشناس۲۳۶۷۷۷۸۱۱:۵۷:۰۸ ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
ساعت خواب ارز ۴۲۰۰ دارو حذف شده چراغ خاموش
ناشناس۲۳۶۷۶۹۳۱۱:۰۲:۰۲ ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
بنده برای 6 قلم دارو که روزانه مصرف می کنم و همگی ساخت ایران هستند، ماهی 420 هزار تومان هزینه می کنم. از کجا بیاورم چند برابر این مبلغ را در ماه بپردازم؟
ناشناس۲۳۶۷۸۶۵۱۳:۰۲:۴۰ ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
از طریق بیمه
ناشناس۲۳۶۷۶۹۴۱۱:۰۲:۳۵ ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
در دولت روحانی که با وجود تخصیص ارز 4200 تومانی قیمت داروها 600 درصد گران شد چرا ساکت بودی ؟!
ناشناس۲۳۶۷۷۰۹۱۱:۱۲:۱۹ ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
دولت روحانی 775 هزار میلیارد تومان رانت ارز ترجیحی را به جیب رانتخواران ریخت در حالیکه با این پول ها در 4 سال گذشته می شد به هر خانواده 4 نفره ماهیانه یک میلیون تومان یارانه پرداخت کرد و فقر را در کشور ریشه کن کرد.
ناشناس۲۳۶۷۷۱۲۱۱:۱۳:۳۲ ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
منظورتان هما ن ارز جهانگیری نیست که گفتید خیانت است.
ناشناس۲۳۶۷۷۷۰۱۱:۵۱:۴۶ ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
رانت ارز 4200 تومانی جهانگیری خسارت محض بود و هیچ نفعی برای مردم نداشت و فقط به نفع ویژه خواران اصلاح طلب بود.
ناشناس۲۳۶۸۵۰۳۰۰:۱۰:۴۵ ۱۴۰۰/۱۰/۲۱
در مورد انتصاب غیر قابل دفاع رئیس سابق صدا و سیما در مهمترین شرکت پتروشیمی کشور اطلاع رسانی کنید.
ناشناس۲۳۶۷۵۱۸۰۹:۱۵:۴۸ ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
آقایان بهتر است بساط بریز و بپاش را جمع کنند تا اینکه مردم را بیش از این در تنگنا قرار دهند
ناشناس۲۳۶۷۵۷۵۰۹:۵۳:۴۰ ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
داریوش ابوحمزه، معاون وزیر تعاون:خط فقر در ایران برای خانواده چهار نفره ۴ میلیون و برای تهران به ۵ میلیون تومان است!! تا وقتی چنین مسئولان ناآگاهی وجود دارند، باید هم تصمیم های اشتباه گرفته شوند.
ناشناس۲۳۶۷۶۳۸۱۰:۳۲:۴۰ ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
یادمه 2 الی 3 سال پیش خط فقر 1700 تومان بود و الان چه طور 5 میلیون نباشد؟
ناشناس۲۳۶۷۶۶۰۱۰:۴۵:۳۵ ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
به گزارش منبع رسمی همین دولت، فقر ماهی 11 میلیون تومان است.
ناشناس۲۳۶۷۷۰۵۱۱:۰۹:۰۷ ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
هنر روحانی و جهانگیری این بود که مردم ایران را درگیر فقر و فلاکت و گرسنگی کردند.
ناشناس۲۳۶۷۷۷۲۱۱:۵۲:۲۳ ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
منابع رسمی یا کانون کارگران؟!
ناشناس۲۳۶۷۶۴۰۱۰:۳۳:۳۲ ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
با شما شرط می بندم که هیچکدام از مسئولان ماهها بلکه سالها است که شخصاً برای خرید به یک بقالی، میوه فروشی .... نرفته اند. برای همین است که اگر از قیمت کالاها از آنها سوال کنید، نمی دانند.
ناشناس۲۳۶۷۶۴۳۱۰:۳۶:۱۲ ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
در مورد ارز ۴۲۰۰ کاری نکنید که ملت هم چوب را بخورد و هم پیاز را
ناشناس۲۳۶۷۶۷۵۱۰:۵۴:۱۵ ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
دولت روحانی بیش از 60 دلار 4200 تومانی به جیب دلالان ریخت و سنگ پا و دسته بیل و غذای سگ و گربه وارد شد اما کالاهای اساسی با نرخ ارز ازاد بدست مردم می رسید و هیچ نفعی برای مردم نداشت.
ناشناس۲۳۶۷۸۸۸۱۳:۲۸:۲۶ ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
نه 11 میلیون است نه 5 میلیون بلکه 7 الی 8 میلیون است برای 4 نفره
ناشناس۲۳۶۷۵۷۷۰۹:۵۴:۱۳ ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
مهم مهم بسیار مهم بسیار مهم تمامی تخلفاتی که در سالیان دراز در حوزه اقتصاد صورت گرفته است را با اجرای بدون خط قرمز قانون از کجا آورده ای که چندین سال است توسط مجلس تصویب شده ولی با ترک فعل نمایندگان در نطارت بر اجرا و ترک فعل دستگاه های متولی اجرایی نشده است را می‌توان در گام دوم با انقلابی اقتصادی اجرایی نمود
ناشناس۲۳۶۷۵۸۵۰۹:۵۷:۴۹ ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
وقتی میثم پیله فروش دستیار وزیر اقتصاد در زمینه پایش عدالت، بیت کوین را «بیت کویین»، ملکه ارزها تلفظ و معنی می کند، باید هم اقتصاد کشور چنین باشد!
ناشناس۲۳۶۷۶۵۶۱۰:۴۴:۳۱ ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
تنها راه نجات کشور و اقتصاد اجرای قانون از کجا آورده ای می باشد
ناشناس۲۳۶۷۶۹۷۱۱:۰۵:۴۷ ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
ظریف که فرق بین کلمه SUSPEND(تعلیق) با کلمه TERMINATE(لغو) را نمیدانست اقتصاد کشور را به این روز انداخت.
ناشناس۲۳۶۷۵۹۰۰۹:۵۹:۰۵ ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
حقوق و مزایای دریافتی روئیسای ۳ قوه و نمایندگان مجلس و اعضای هیئت دولت همطراز مردم مظلوم شود و آنوقت نسبت به حذف ارز ۴۲۰۰ تومنی اقدام نمایند . # عدالت
ناشناس۲۳۶۷۶۰۵۱۰:۰۴:۳۵ ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
سالی تا دویست هزار میلیارد تومان برای ارز رانتی داده می شود و هر چه قدر هم بریز و بپاش هم جمع شود نمی تواند آن را جبران کند!
ناشناس۲۳۶۷۵۲۰۰۹:۱۷:۰۹ ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
هم دولت و هم مجلس از تبعات سنگین حذف ارز 4200 آگاه هستند. برای همین هم هست که مسئولیت این کار را به یکدیگر پاس می دهند!
ناشناس۲۳۶۷۵۸۲۰۹:۵۶:۴۴ ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
این است و جز این نیست تنها نسخه نجات بخش اقتصاد کشور ملی کردن تمامی ثروت های حرام و نامشروع افسانه ای و گنج قارونی و ثروت های ناشی از تلاطمات اقتصادی در ادوار مختلف می باشد
ناشناس۲۳۶۷۵۸۸۰۹:۵۸:۴۸ ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
تبعاتش به اندازه دلار 3500 تومانی که شد به 30 هزار تومان نیست
ناشناس۲۳۶۷۶۱۲۱۰:۱۰:۲۴ ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
مجلس و دولت حوادث آبان ۹۸ را که از یاد نبرده اند
ناشناس۲۳۶۷۶۶۷۱۰:۴۹:۴۲ ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
آن دولت که از عمد آشوب درست کرد برای گروگانگیری و انتقام رفته
ناشناس۲۳۶۷۵۲۳۰۹:۱۸:۵۸ ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
حذف ارز 4200 + افزایش 65% مالیات == خطر
پیر دیر۲۳۶۷۶۰۰۱۰:۰۲:۲۷ ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
رهبری فرمودند از نظرات و اطلاع رسانی مردم در امر مبارزه با فساد استفاده کنید چرا قانون از کجا آورده ای که گلوگاه و مرصاد امر مبارزه با تمامی فسادهای گذشته از سالیان دراز تا حال می باشد پس از چند سال از تصویب اجرایی و عملیاتی نشده است
ناشناس۲۳۶۷۶۰۱۱۰:۰۲:۵۵ ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
تو دیگر چقدر پرتی بخشی از آن به خاطر افزایش رقم ها در ردیف بودجه است که رقم مالیات هم بیشتر می شود دوم هم سوداگران که مالیات نمی دادن الان بخشی از آن آورده شده سوم مالیات تولید کمتر شده چهارم هم برای اقتصاد با رفاه و پایدار به علم مالیات گیری زمینه اصلی آن است که در ایران ناچیز گرفته می شود و روی نفت تمرکز شده بود و به همین خاطر این همه مشکلات داشتیم
ناشناس۲۳۶۷۶۱۴۱۰:۱۰:۳۹ ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
بودن ارز4200=کسری بودجه=>>افزایش دلار و تورم و گرانی بیش از اندازه
ناشناس۲۳۶۷۵۲۵۰۹:۲۱:۲۶ ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
جالب است از یک طرف از بسیج برای کنترل قیمتها در بازار استفاده می کنند از طرف دیگ خودشان قیمتها را چند برابر گران می کنند
ناشناس۲۳۶۷۶۷۱۱۰:۵۱:۲۸ ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
جالب اینجا هست که اگر ارز 4200 نبود الان دلار 15 هزار تومان بیشتر نبود
ناشناس۲۳۶۷۵۲۸۰۹:۲۲:۲۲ ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
الان دقیقا مشکل این است که ارز ترجیحی را عده ای میگیرند و از آن سوء استفاده میکنند. این وسط هم عوامل ارز دهنده (بانک مرکزی) و هم ارز گیرنده (تجار و ...) کاملا مشخص اند. ساده ترین راه حل مدیریت این پروسه و نظارت بر این دو دسته است. آیا واقعا کار سختی است؟ من که هرچه فکر میکنم می بینم به راحتی میشود کنترل کرد. یک مهندس کامپیوتر
ناشناس۲۳۶۷۶۹۵۱۱:۰۴:۲۰ ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
ما در ایران عادت داریم برای مسائل پیچیده راه‌حل‌های ساده و دم‌دستی ارائه می‌کنیم. مسئله به این سادگی‌ها نیست. ارز ۴۲۰۰ تومانی علاوه‌بر اینکه موجب عدم‌تعادل در اقتصاد ایران شده، باعث فساد گسترده هم شده. مفسدین هزار راه برای دور زدن قوانین دارند و همین الآن که داریم حرف می‌زنیم، فساد و دزدی ادامه داره. در همین چند سال اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی، میلیاردها دلار دزدی شد. باید ارز ۴۲۰۰ تومانی حذف شود. حتی دولت هم دیگه برای پرداختش به بن‌بست خورده.
ناشناس۲۳۶۷۷۱۸۱۱:۱۵:۳۱ ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
مگر مشکل فقط همین است کی گرفته یا نگرفته؟ مشکل اصلی اقتصاد کلان کشور است و مردم را بیشتر در فشار به خاطر فشار تورمی که بر بودجه می اورد
ناشناس۲۳۶۷۵۳۲۰۹:۲۴:۲۳ ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
می خواهند 10% به مزد حقوق بگیران اضافه کنند از طرف دیگر چند صد درصد از آنها بگیرند بعد توجیه می کنند که با دادن یارانه بی ارزش، آن را جبران می کنند!!!!
ناشناس۲۳۶۷۶۰۷۱۰:۰۵:۵۱ ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
10 درصد را برای نجومی بگیران ولی مزد بگیران 30 درصد شما جز کدام دسته هستی که نگران شدی؟
ناشناس۲۳۶۸۰۳۱۱۵:۳۵:۴۵ ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
متولی افزایش حقوق یعنی رئیس سازمان برنانه و بودجه میگه برای حقوق کف ۲۹ درصد و برای بقیه هم پلکانی کاهش مییابد و نجومی بگران هم اضافه حقوقی دریافت نمیکنند. و بطور متوسط به حقوق بگیران مشمول اضافه حقوق ۱۰ درصد افزایش تعلق میگیرد. ولی با ادعای شما متوسط افزایش حقوق کمتر از ۲۰ درصد نخواهد شد. حالا ۱۰ درصد بقیه را شما میخواهی از جیبت به حقوقبگیران بدی؟!
ناشناس۲۳۶۸۴۹۳۲۳:۵۱:۱۴ ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
دوست عزیز گیرم حرف شما درست باشد که نیست. چون دولت اعلام کرده که متوسط افزایش حقوق ۱۰ درصده ولی متوسط اعداد شما ۲۰ درصد میشه، با تورم بالای ۵۰ درصد که دولت نقدا چهل و چند دزصدشو رسما اعلام کرده بازهم سفره های حقوق بگیران کوچک و کوچکتر خواهد شد.
ناشناس۲۳۶۷۶۱۳۱۰:۱۰:۳۴ ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
با همین کارها ارزش پول ملی مملکت را به قهقرا بردند.
ناشناس۲۳۶۷۶۸۰۱۰:۵۶:۳۴ ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
اصلاح طلبان قیمت ارز و طلا را 10 برابر گران کردند و مملکت را به قهقرا بردند.
ناشناس۲۳۶۷۵۳۴۰۹:۲۴:۳۴ ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
اقتصاد کشور بر سه اصل دولتی تعاونی و آزاد استوار است اگر از بخش دولتی و تعاونی غافل شویم بخش آزاد که نمونه اش را در ارز ۴۲۰۰ دیدیم
ناشناس۲۳۶۷۵۳۶۰۹:۲۶:۲۱ ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
«یارانه» کلید رمز و تنها کارتی است که آقایان در جیب دارند. از اقتصاد تنها همین را بلد هستند: دادن صدقه به مردم!
ناشناس۲۳۶۷۶۸۲۱۰:۵۷:۰۶ ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
اقتصادانانمون هم که تقریباً همگی سوسیالیست و چپ هستند. فاتحه این اقتصاد را بخوانید.
ناشناس۲۳۶۷۷۷۵۱۱:۵۵:۴۸ ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
لیبرال های غربگدا در 43 سال گذشته فاصله طبقاتی و فقر و بیکاری و فساد و تورم را در جامعه توسعه دادند.
ناشناس۲۳۶۷۶۸۹۱۱:۰۰:۰۹ ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
دولت قبل 775 هزار میلیارد تومان رانت ارز 4200 تومانی را به جیب دلالان ریخت مردم مگر بلد نیستن بخورند که دلالان بخورند.
محمد۲۳۶۷۵۳۹۰۹:۲۸:۳۵ ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
خخخخ حالا اسمش رو همچنان بذاریم ارز جهانگیری یا دیگه ارز رئیسی صداش کنیم؟ مرگ بر دولت قبل. تا الان: شفافیت آرا پر حذف ارز ۴۲۰۰ تومنی پر تثبیت قیمت خودرو پر رونق بورس پر مونده یه گره زدن معیشت با تحریمها که احتمالا به زودی از حلقوم رئیس جمهور اون رو هم می شنویم
ناشناس۲۳۶۷۵۴۲۰۹:۲۹:۰۳ ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
حالا گیریم که با بودجه را سال 1401 را تنظیم کنید. با این لایحه بودجه پیشنهادی مشخص است که درصد بالای آن قرار است هدر رفته و دور ریخته شود.
ناشناس۲۳۶۷۵۴۴۰۹:۳۰:۰۷ ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
نادیده گرفتن نظر مردم و مشکلات آنها، تبعات بسیار سنگینی خواهد داشت.
ناشناس۲۳۶۷۵۴۶۰۹:۳۱:۰۸ ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
در این چند ماه که فقط صحبت از حذف ارز ۴۲۰۰ بوده قیمت ها ترمز بریده و افسار گسیخته شده است حال اگر اینکار صورت هم نگیرد هم چوب را ملت خورده اند و هم پیاز را
ناشناس۲۳۶۷۵۵۴۰۹:۳۸:۳۹ ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: از ۴۵ عضو کمیسیون تلفیق بودجه، فقط ۳ نفر اقتصاد خوانده‌اند!
ناشناس۲۳۶۷۵۸۰۰۹:۵۶:۲۲ ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
خدا عاقبت و سرنوشت این مردم و کشور رو به خیر کنه
ناشناس۲۳۶۷۵۹۶۱۰:۰۰:۳۹ ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
مدرک تحصیلی حمیدرضا حاجی بابایی، رییس کمیسون تلفیق بودجه، دکتری الهیات از دانشگاه آزاد است!!
ناشناس۲۳۶۷۷۰۱۱۱:۰۷:۳۱ ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
مدرک تحصیلی نوبخت چی بود ؟! که کشور را با 1500 هزار میلیارد تومان بدهی تحویل دادند.
ناشناس۲۳۶۷۶۰۶۱۰:۰۴:۴۶ ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
سفره مردم یک وزارتخانه می خواهد به اسم وزارت بازرگانی و مایحتاج عمومی که ارز دولتی فقط از طریق این وزارتخانه و شبکه های توزیع تعاونی اجرایی شود
ناشناس۲۳۶۷۶۰۹۱۰:۰۷:۳۹ ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
10 نفر از وزرای انگلستان سواد آکادمیکی ندارند و 70 الی 80 درصد مردم سوئیس هم اصلا دانشگاه نرفتند ولی کشورهای کارآفرین هستند!
ناشناس۲۳۶۷۶۸۳۱۰:۵۷:۲۳ ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
اولن که 70 درصد سوییس دانشگاه نرفتند که دروغ محضه. مثلا بیل گیتس هم مدرک کامپیوتر نداره کلا هم رشتش حقوق بوده ولی کی میتونه بالاتر از اون ادعا داشته باشه؟ حالا معاون وزیر ما بیت کوین رو بیت کویین تلفظ میکنه میشه مثل وزرای انگلیس؟
ناشناس۲۳۶۷۵۶۰۰۹:۴۴:۰۳ ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
اگر این ارز نبود الان دلار زیر 15 هزار تومان و تورم هم زیر 30 درصد می بود باید بررسی شود که از عمد این ارز را ایجاد کردن برای خراب کردن اقتصاد یا از روی نا اگاهی
ناشناس۲۳۶۷۷۱۴۱۱:۱۴:۱۵ ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
ارز ۴۲۰۰ تومانی یک خیانت آشکار به اقتصاد کشور بود. فقط جیب عده‌ای مفسد پر شد و منابع بیت‌المال به هدر رفت.
ناشناس۲۳۶۸۵۱۸۰۰:۲۲:۱۷ ۱۴۰۰/۱۰/۲۱
میشه بیشترتوضیح بدین؟
ناشناس۲۳۶۷۵۷۱۰۹:۵۱:۴۵ ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
خخخخه 33 سال تک نرخی داشتیم!!! جناب 60 سال است سیاست تک نرخی با سرکوب آن و بعد رها کردن آن در چند نرخی دنبال می شد و باید در تک نرخی بودن همراه با تورم هر سال افزایش داده می شد اینها واقعا کارشناس هستند و نظر می دهند؟
ناشناس۲۳۶۷۵۹۳۱۰:۰۰:۱۶ ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
چرا مشخص نمی‌شود چه کسی ارز 4200 را در سفره مردم گذاشته
ناشناس۲۳۶۷۶۶۳۱۰:۴۷:۳۰ ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
شخص اول دولت قبل که از طریق مشاوران صندوق بین المللی پول اجرا شد و اقتصاد را هم با همین یک تصمیم نابود کردن
ناشناس۲۳۶۷۶۰۳۱۰:۰۳:۴۷ ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
هم اکنون نیز مردم در فقر وفشار اقتصادی سنگین زندگی میکنند وتوان خرید دارو ومایحتاج ضروری را با همین ارز۴۲۰۰ ندارند در صورت حذف ویا گران کردن تدریجی نرخ ارز تبعات غیر قابل پیش بینی رخ خواهد داداگر رانت وفساد در اثر تخصیص ارز ۴۲۰۰ وجود دارد با نظارت موثر ان را از بین ببرید نه اینکه با این دست اویز بحران درست کنید
ناشناس۲۳۶۷۶۲۶۱۰:۲۲:۰۵ ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
تا دیروز که ارز ۴۲۰۰ معروف به جهانگیری ام الفساد بود پس چی شد
ناشناس۲۳۶۷۶۵۷۱۰:۴۴:۳۵ ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
چون چاهی بوده که قبلی ها کندن و الان می خواهند پر کنند با دردسر حاشیه ها روبرو شدن
ناشناس۲۳۶۷۷۱۳۱۱:۱۳:۴۸ ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
ارزی که سود اون برای دلالان و رانتخواران بود و هیچ نفعی برای مردم نداشت اُم الفساد بود.
ناشناس۲۳۶۷۶۷۷۱۰:۵۵:۴۵ ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
ارز ٤٢٠٠ توماني بودنش يك درد سر ، نبودنش هزار ويك درد سر !! -------------------------- اول : از آنجا كه شاعر فرموده : « اگر دردُم يكي بودي چه بودي » ! پس نتيجه مي گيريم كه بودن ارز ٤٢٠٠ بهتره ،چون يك درد سر بيشتر نيست ، بهتر از نبودنشه كه زبانم لال هزار ويك درد سر است ! دوم : اين كه نبودن ارز ٤٢٠٠ فقط « درد سر » تنها نيست ! اگر فقط درد ِسر بود ، با يك دستمال و بايك مُسَكن مي شد درد سر را تسكين داد ، ، اما درد ِ كمر هم هست ، نبودنش كمر مارا خم ميكنه ! ... اي كاش كمرمان را خم مي كرد ، بلكه مي شكنه ، حتي كمرمان را خُرد و خمير ميكنه ! ... شكي نيست !... ببخشيد يك لحظه ...چه مي فرمايي عيال جان ؟ ... بلندتر بفرما تا بشنوم ! ... فرمايشت عين صوابه عيال جان ! . نكته خوبي گفتي .... عيال ميگه بنويس اي كاش منحصر به دردِ سر و درد كمر بود ، ميگه بنويس نبودن ارز ٤٢٠٠ توماني تمام بدن مان را به درد و به لرز در مي آوره !! ... تمام بدنمان را مرتعش ميكنه ! ... مگه حقوقت چه قدره ؟! .... انگار با اين حرفي كه عيال ما زد ، ديگه حرفي براي گفتن باقي نميمونه بله ؟! ... عيال حرف خوبي زد كه گفت : « مگه حقوقت چه قدره » !! ... بازهم زبانم لال ارز ٤٢٠٠ كه حذف بشه ميشه حكايت « فيل و فنجون » فنجون در آمدم ، فيل مخارجم !! ... مگه نه ؟!
یادآور۲۳۶۷۷۱۹۱۱:۱۶:۰۵ ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
اشک روحانی و درآوردید سر ارز 4200 و برجام تازه فهمیدید مملکت چه خبره تا دیروز میگفتید ارز 4200 ته فساد برجام خسارت ...
ناشناس۲۳۶۷۷۲۳۱۱:۱۹:۱۸ ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
ایران بهشت مفسدین و رانتخواران. برای همه چیز چند تا قیمت وجود داره.
امیر۲۳۶۷۷۳۸۱۱:۲۸:۵۸ ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
سلام راه سومی هم هست عرضه داشته باشند جلوی رانت را می گیرند ارز 4200 تومانی می تواند جلوی تورم رابگیرد حذف صورت مساله یعنی حذف ارز 4200 تومانی یعنی طوفان قیمتها حکایت از چاله درامدن وبه چاله سیاه افتادن است.
ناشناس۲۳۶۷۷۶۸۱۱:۵۰:۰۸ ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی باعث افزایش قیمت دویست درصدی مرغ و تخم مرغ و گوشت و روغن نباتی و لبنیات خواهد شد و سفره مردم فقیر خیلی کوچکتر خواهد شد شاید هم سفره مردم فقیر نابود شد و این یارانه نقدی ۱۰۰ هزار تومانی هم جوابگوی تورم سنگین این کار نخواهد بود آقای رئیسی موقع انتخابات شعار مهار گرانی ها را داده بود پس این شعار و وعده چه شد
ناشناس۲۳۶۷۷۸۸۱۲:۰۰:۵۳ ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
ارز ۴۲۰۰ تومانی را حذف کنید. بگذارید بساط رانت و فساد و دزدی برچیده بشه.
ناشناس۲۳۶۷۸۲۳۱۲:۲۷:۰۳ ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
(ارز ۴۲۰۰ تومانی؛‌ بودنش یک دردسر، نبودنش هزار و یک دردسر !) پس هیچ عاقلی هزار را به یک نمی فروشد.
ناشناس۲۳۶۷۹۵۷۱۴:۳۷:۵۶ ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
ارز ۴۲۰۰ تومانی فقط دردسر دارد. فقط موجب فساد شده. جلوی گرانی‌ها را هم نگرفته. کجای دنیا با فساد می‌شود برای مردم رفاه و آسایش فراهم کرد. اقتصاد یک علمه. هر چیزی یک قیمتی دارد. قیمت‌گذاری دستوری هر چیزی اشتباه هست و تبعات خطرناکی داره. مثلاً همین ارز ۴۲۰۰ تومانی، اگر یک روزی دلار به شدت گران شود و در عین حال ارز ۴۲۰۰ تومانی هم پرداخت بشه و شکاف قیمتی افزایش چشمگیری پیدا کنه، کلّی رانت و فساد به وجود می‌آید. دیگه هیچ کسی نمی‌تواند جلویش را بگیرد. پس بهتره ارز ۴۲۰۰ تومانی هر چه زودتر حذف بشه. از اول تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی اشتباه بود.
ناشناس۲۳۶۷۸۵۷۱۲:۵۶:۱۰ ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
چرا در دولت قبل دوستان بزرگوار می گفتن که ارزپاشی است و.. الان میگویند امکان پذیر نیست؟
احمد۲۳۶۹۳۰۸۱۸:۴۳:۵۰ ۱۴۰۰/۱۰/۲۱
ارز ۴۲۰۰ تومانی نبودنش یک دردسر و بودنش هزار و یک دردسر
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

    2. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

    3. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

    4. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

    5. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

    6. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

    7. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

    8. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

    9. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

    10. چراغ سبز دوباره دولت به بازگشت معین

    11. یک استعفا و مبارزه سیستمی با فساد

    12. تتلو توبه‌نامه نوشت | می‌خواهم ازدواج کنم و پدر شوم!

    13. بی‌حجابی ارزان نشان‌دادن ارزش‌های بانوان است/ مشارکت ۴۱ درصدی، جهاد مقبول بود

    14. سید نظام موسوی: قرار نیست بچه‌های انقلابی در مجلس آینده ساختارشکنی کنند

    15. پذیرش استعفای معاون اول قوه قضاییه به دلیل پرونده قضایی فرزندانش

    16. مدودف: اوکراین باید بخشی از روسیه شود

    17. قدردانی رهبر انقلاب از بانوی کارشناس اورژانس بابل

    18. واشنگتن: کانال‌های ارتباطی با تهران داریم؛ ایران مانع گسترش تنش‌ها شود!

    19. علم ‎الهدی: مردم باید لذت مهار تورم را در سفره‌هایشان بچشند

    20. واگذاری استقلال و پرسپولیس به بانک‌های غیردولتی در روزهای آینده

    21. گزارش هیات به اصطلاح حقیقت‌یاب فاقد وجاهت حقوقی و قانونی بوده و از اعتبار خارج است

    22. دولت متعهد به حمایت از فعالین اقتصاد دیجیتال است

    23. ایران بر انتخابات ریاست جمهوری روسیه نظارت دارد

    24. ایران و آمریکا به «جنگ سخت» نزدیک شده‌اند؟

    25. اظهارات پزشکیان درباره رئیس احتمالی مجلس آینده

    آخرین عناوین