بخت خانه دار شدن را از مجردها نگیرید

گروه اجتماعی الف،   4001018058 ۷۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۸ تکراری یا غیرقابل انتشار

درحالی که هنوز برخی مسائل کلان نهضت ملی مسکن مانند منابع بانکی تسهیلات آن تعیین و تکلیف نشده‌، در مورد بهره‌مندی مجردها از مزایای این طرح هم هر روز اخباری منتشر می‌شود که شرایط را برای استفاده آنها مشکل‌تر می‌کند. 

بخت خانه دار شدن را از مجردها نگیرید

«آیا وعده ساخت یک میلیون مسکن در سال عملی است»، این سوالی بود که در زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و شنیده شدن وعده‌های ابراهیم رئیسی در این خصوص زیاد شنیده ‌می‌شد. موضوعی که کمی پیشتر در قالب یک قانون مصوب مجلس شورای اسلامی هم مطرح شد و دولت پیروز بعد از انتخابات را مکلف و ملزم به اجرای آن می‌کرد. 

از نگاه برخی کارشناسان و حتی سیاسیون چنین قانونی نمی‌تواند اجرا شود چرا که جنبه تورم‌زا دارد و یا در داخل ظرفیت تولید مصالح برای اجرای چنین طرح انبوهی نیست. سعید محمد، فرمانده سابق قرارگاه خاتم‌الانبیا در دوران انتخابات هنگامی‌که قصد داشت وارد کارزار انتخاباتی شود با نگاه تورم‌زا بودن چنین وعده‌ای را مورد نقد قرار داد. 

لزوم اصلاح نظام بانکی 

البته به غیر از منتقدان،‌ کارشناسانی هم هستند که نسبت به اجرای چنین طرحی حس خوش‌بینی دارند با این حال درباره فراهم شدن مقدمات آن تذکراتی را به دولت می‌دهند. به عنوان مثال میثم مهر پور، کارشناس اقتصادی که در گفت‌وگو با خبرنگار الف گفت: زمین‌های رایگانی که برای نهضت ملی مسکن درنظر گرفته‌ شده‌ و تسهیلات دولتی که قرار است برای این طرح پرداخت شود به ساخت خانه‌هایی منجر می‌شود که تاحدودی ارزان است. البته از این جهت که خانه‌ها به افرادی تعلق می‌گیرند که تاکنون از تسهیلات مسکن استفاده نکرده‌اند یک اتفاق خوب است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه بنابر قانون می‌بایست 20 درصد منابع بانکی به سمت تسهیلات بانکی برود و از این جهت موافقان طرح انبوه‌سازی مسکن معتقدند امکان تامین منابع بانکی آن فراهم است افزود: درگذشته اگر سهم منابع بانکی از پرداخت تسهیلات مسکن کم بود، بخشی از تسهیلات در بخش‌های دیگر مانند صنعت یا تسهیلات غیر هدفمند هدایت می‌شد. اما الان جای سوال است که آیا اصلاحی در نظام بانکی صورت گرفته که بتوان 20 درصد منابع بانک‌ها را به بخش مسکن داد. باتوجه به شرایط موجود به‌نظر می‌رسد افزایش تسهیلات تاثیری قطعی بر روی اعتبارات و نقدینگی خواهد داشت و هنوز در نظام بانکی هم اصلاحی صورت نگرفته است. 

تامین تسهیلات 800 هزار واحد در ابهام!

با وجود آنکه در فضای کارشناسان و نخبگان بخش تامین تسهیلات بانکی این طرح محل بحث است، صحبت‌های محمود شایانی، مدیر عامل بانک مسکن در کنار سکوت بانک‌های دیگر درباره تامین تسهیلات این طرح قابل تامل است. 

مدیر عامل بانک مسکن به عنوان یکی از بانک‌های عامل پرداخت تسهیلات طرح نهضت ملی مسکن چندی پیش گفت که تسهیلات برای ساخت 210 هزار واحد مسکونی (معادل 63 هزار میلیارد تومان) تامین شده است. درحالی که بانک مرکزی شبکه بانکی را مکلف کرده تا 360 هزار میلیارد تومان برای تسهیلات طرح مذکور اختصاص دهند و سکوت آنها (البته تا امروز) نشان می‌دهد هنوز منابع برای پرداخت تسهیلات 800 هزار واحد مسکونی تعیین و تکلیف نشده است. 

اوضاع نامشخص تسهیلات مجردها 

در این میان آنچه جلب نظر می‌کند نحوه برخورد مقامات مسئول در این طرح با پرداخت تسهیلات به جوانان مجرد است. نگامی که سایت ثبت‌نام برای طرح نهضت ملی مسکن فعال شد، در اخبار رسمی دولتی آمد که این طرح شامل حال مجردها نمی‌شود و فقط افراد متاهل می‌توانند ثبت‌نام کنند. 

خیلی زود زنان مجرد مستثنی شدند تا یک چتر حمایتی برای آنها در قالب این طرح ایجاد شود، با این حال هنوز مردان مجرد نمی‌توانستند ثبت‌نام کنند. متعاقب این اوضاع در اخبار اعلام شد مردان مجرد بالای 45 سال نیز می‌توانند در این طرح شرکت کنند و کمی بعدتر تبصره‌هایی به شیوه اجرای طرح اضافه شد که اجازه می‌داد افراد مجرد به صورت مشروط در این طرح ثبت‌نام کنند. شرط هم این بود که در زمان تحویل واحدهای مسکونی ملزم هستند که متاهل شده باشند. 

از مجردها پول زمین را می‌گیریم!

آخرین خبرها از محمودزاده، معاون مسکن وزارت راه و شهرسازی هم گویای این است که افراد مجرد اگر در زمان تحویل مجرد مانده باشند علاوه بر هزینه زمین، هزینه ساخت و ساز،‌ تمام تخفیفات مربوط به پروانه ساختمانی، تسهیلات، مالیات و … برای‌شان حذف و تمام هزینه‌ها بر اساس قیمت روز از مجرد‌ها دریافت خواهد شد.

این درحالی است که بنابر قانون تسهیل ازدواج (مصوب سال 84) و قانون جوانی جمعیت که ابلاغ آن با ثبت نام طرح نهضت ملی مسکن همزمان شده است بر پرداخت تسهیلات برای ازدواج و آسان‌سازی این سنت نیکو تاکید شده است. برای همین دولت می‌تواند به منظور ترغیب جوانان به ازدواج از شیوه‌های تشویقی استفاده کند و در این میان تهیه مسکن با تسهیلات مناسب یکی از ابزارهای مناسب ترغیبی است. 

به عنوان مثال می‌توان به جوانان مجردی که همزمان با تحویل واحدها در قالب نهضت ملی مسکن، ازدواج کنند یا درخواست وام ازدواج‌شان در این بازه زمانی دریافت شود از تسهیلات ویژه با رقم بیشتر و دوره بازپرداخت طولانی‌تر و همچنین سود صفر یا کمتر از آن بهره‌مند شوند. 

یا دولت می‌تواند وام زوجینی که با هم در طرح نهضت ملی مسکن شرکت می‌کنند و در آستانه ازدواج هستند را در قالب بندهای منطبق با قانون جوانی جمعیت افزایش دهد و از تسهیلات استمهال بازپرداخت وام بهره‌مندشان کند. 

دو موضوعی که نباید فراموش کرد

نباید فراموش کرد با توجه به افزایش هزینه‌های زندگی و اینکه حرکت جوانان از دوره مجردی به متاهل شدن (اعم از دختر یا پسر) مستلزم پرداخت هزینه‌های بالایی است که فقط یک برآورد نشان می‌دهد در سال گذشته هزینه برای ازدواج ساده در محدوده 80 میلیون تومانی قرار داشت، اگر افزایش هزینه مشارکت در طرح نهضت ملی مسکن ( با دریافت هزینه زمین و حذف تخفیفات و مالیات‌ها دنبال شود) می‌تواند اثر معکوسی بر نتایج این طرح و اهداف بلند مدت قانون جوانی جمعیت که همان افزایش جمعیت و فرزندآوری است، بگذارد. 

باز نباید فراموش کرد درحالی که حداقل حقوق یک کارگر مجرد در سال جاری در محدوده 3 میلیون و 500 هزار تومان تا 4 میلیون تومان است و پرداخت اقساط وام نهضت ملی مسکن آن‌طور که محمودزاده، معاون بخش مسکن وزارت‌خانه راه و شهرسازی گفته در همین بازه قرار دارد با افزایش هزینه اقساط مربوط به بخش زمین و دریافت آن از مجردها به‌ويژه برای دهک اول تا سوم و حتی دهک چهارم و پنجم در عمل امکان متاهل شدن برای جوانان مجرد سخت می‌شود. 

این درحالی است که حتی دولت مشخص نکرده که اگر جوانان مجرد بعد از تحویل وام مسکن در قالب طرح نهضت ملی مسکن متاهل شوند آیا مبلغ پرداختی بابت زمین‌ها را پس می‌دهند یا خیر؛ چرا که اصل این طرح بر واگذاری عمده زمین‌های رایگان است و با این روش دولت می‌خواهد امکان خانه‌دار شدن نسبتا ارزان را برای اقشار مختلف را فراهم کند و با دریافت پول زمین از برخی افراد در عمل این خانه‌ها چند نرخی به فروش می‌رسند که چنین موضوعی اگر برایش تدبیری صورت نگیرد حاصلش نارضایتی از سوی خریداران خواهد بود. 

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۳۶۸۷۱۴۰۹:۲۸:۵۸ ۱۴۰۰/۱۰/۲۱
خانه آخرین چیزی است که یک فرد مجرد برای ازدواج به آن فکر می کند! چرایی ازدواج، امید به آینده، سردر گمی در زندگی، مسئولیت در قبال همسر و فرزند، نداشتن کار و حقوق کافی، ...... نداشتن خانه، به ترتیب عوامل دخیل در امر ازدواج هستند.
ناشناس۲۳۶۸۸۳۴۱۱:۴۹:۰۴ ۱۴۰۰/۱۰/۲۱
سنگ بزرگ نشانه نزدن است! اگر شما توانستید پشت گوشتان را ببینید، ساخت 4 میلیون واحد مسکن را هم خواهید دید. نه امکان ساختاری، نه امکان اجرایی و عملیاتی این تعداد مسکن مهیا نیست. نهایتا 200-300 هزار واحد ساخته خواهد شد.
ناشناس۲۳۶۸۷۱۶۰۹:۳۲:۳۳ ۱۴۰۰/۱۰/۲۱
آیا تا به حال آماری گرفته شده است که چند درصد ازدواج های دانشجویی به طلاق منتهی می شوند؟
ناشناس۲۳۶۸۷۳۵۱۰:۱۴:۰۵ ۱۴۰۰/۱۰/۲۱
حجت الاسلام متقی فر، سرپرست دفتر برنامه ریزی و توسعه اجتماعی وزارت ورزش و جوانان: 60 درصد کل ازدواج ها در استان البرز به طلاق منتهی می شوند.
ناشناس۲۳۶۸۸۴۶۱۲:۰۰:۱۳ ۱۴۰۰/۱۰/۲۱
هر شهری بی بند و بار تر فسادها هم بیشتر سقوط آنها هم بیشتر
حمید۲۳۶۹۷۰۵۰۸:۳۳:۵۹ ۱۴۰۰/۱۰/۲۲
افزایش بی و بند و باری در این استان به خاطر مهاجرت های بیشمار از شهرها و استانهای به ظاهر بی بند و بار به این استانه - چرا در سالها و دههای قبل اینقدر مشکلات در استان البرز وجود نداشت ؟
ناشناس۲۳۶۹۹۶۴۱۲:۲۳:۳۳ ۱۴۰۰/۱۰/۲۲
چون زنها را با مردان در کنار هم قرار دادن جهت کار کردن
ناشناس۲۳۶۸۷۱۹۰۹:۳۴:۱۳ ۱۴۰۰/۱۰/۲۱
مجرد و غیر مجرد از کجا بیاورد ماهی 5 تا 9 میلیون برای چندین و چند سال قسط وام بانکی مسکن بدهد؟
ناشناس۲۳۶۸۸۰۱۱۱:۱۵:۱۱ ۱۴۰۰/۱۰/۲۱
گفتند قسط‌ها زیر ۴ میلیونه، نه بالای ۵ میلیون، چون نصفش را دولت می‌ده.
ناشناس۲۳۶۸۸۳۸۱۱:۵۲:۱۶ ۱۴۰۰/۱۰/۲۱
گفتند!!!!؟ با تورم مهیب سالانه، هم تعداد قسطها و هم مبلغ آنها سال به سال افزایش می یابند. همانند مسکن مهر پردیس و جاهای دیگر.
ناشناس۲۳۶۸۷۳۱۱۰:۰۲:۳۹ ۱۴۰۰/۱۰/۲۱
استاد طرحهای بدون پشتوانه فکری هستند اقایون. یک نفر ممکنه مشکل جسمی داشته باشه که امکان ازدواج نداشته باشه. حالا این ادم هم این مشکل را داره هم حق خانه دار شدن نداره . یعنی اوج بی عدالتی. برای تشویق به ازدواج و فرزند اوری کافیه مملکت را درست اداره کنید تورم را کاهش بدید توریسم و صنعت را توسعه بدید و دست از لجاجتهای بی مورد بردارید. همین!
ناشناس۲۳۶۸۷۴۲۱۰:۲۲:۰۵ ۱۴۰۰/۱۰/۲۱
عزیزم دست از دنیا پرستی که در دانشگاه و مدارس داده می شود و همین طور فراری دادن زنان از خانه جهت کار برداشته شود روال مانند قبل می شود
ناشناس۲۳۶۸۸۴۰۱۱:۵۳:۲۴ ۱۴۰۰/۱۰/۲۱
تمام مردم جهان دنیا پرست هستند که دارند مثل آدم زندگی و ازدواج می کنند؟
ناشناس۲۳۶۸۹۶۴۱۳:۳۸:۴۳ ۱۴۰۰/۱۰/۲۱
چشمات را باز کن آنها هم دچار همین چیزها شدن
ناشناس۲۳۶۹۰۱۳۱۴:۰۴:۰۲ ۱۴۰۰/۱۰/۲۱
در مدینه فاضله اینقدر خوب هستند که تا 60درصد زوجین خیانت جنسی می کنند آمار غیر زوجین بماند! لطفا از روشنفکرنماهاتون را برای خودتان نگه دارید
ناشناس۲۳۶۹۹۳۹۱۱:۵۷:۴۲ ۱۴۰۰/۱۰/۲۲
این آمار از کجا آمد ؟ اطمینان داری در مملکت ما زوجها به هم خیانت نمی کنند ؟
ناشناس۲۳۶۹۰۳۹۱۴:۱۸:۰۰ ۱۴۰۰/۱۰/۲۱
دکی جون مثل آدم هستند و خوشبخت که بیشترین آمار افسردگی و خودکشی در جهان هم دارند و چقدر به هم می آید این دو با هم خخخه
سعید۲۳۶۹۹۸۴۱۲:۴۸:۲۵ ۱۴۰۰/۱۰/۲۲
آقایان صوفیه تارک دنیا پس لطف کنید مشاغل حساس را رها کنید و کنج خانه بشینید ما قول می دهیم برایتان خورد و خوراک بفرستیم که نمیرید. تمام مشاغل مدیریتی و استراتژیک کشور دست همفکران شماست که آخرش هم بگویید دنیا پرست نباشیم و اصلا خانه میخواهید چکار؟!!
ناشناس۲۳۶۸۸۹۴۱۲:۴۳:۰۸ ۱۴۰۰/۱۰/۲۱
اینطور که ما داریم می بینیم مسئولان کاخ نشین هستند و زندگی های لاکچری با حقوق نجومی دارند و فرزندانشان در امریکا و اروپا هستند این دنیا پرستان مردم هستند حتما و جرمشان اینه که با وجود گرسنگی و فقر و بیکاری و مستاجری فرزند آوری نمی کنند !
ناشناس۲۳۶۸۹۱۲۱۲:۵۱:۴۵ ۱۴۰۰/۱۰/۲۱
در یک کلام یعنی شما دنبال این هستید که زنان مانند قرن قبل جزو املاک و دارایی های مردان باشن و کاملا محتاج به شوهر. تا شما هر طور خواستید باهشون رفتار کنید و نتونن اعتراض کنن.
ناشناس۲۳۶۹۱۱۴۱۵:۲۲:۰۷ ۱۴۰۰/۱۰/۲۱
دیدگاه ما بر اساس خدا هست و نه شخصی در ضمن کی گفته باید زور گفته شود؟
ناشناس۲۳۶۹۹۱۰۱۱:۲۸:۳۶ ۱۴۰۰/۱۰/۲۲
افکار خود رو به خدا ربط می دی
ناشناس۲۳۶۹۹۶۶۱۲:۲۵:۵۰ ۱۴۰۰/۱۰/۲۲
افکار ما یا افکار دنیوی شما که 200 سال است ایجاد شده؟
ناشناس۲۳۶۹۱۶۱۱۶:۰۵:۳۴ ۱۴۰۰/۱۰/۲۱
چون خانه دار شدن به زعم شما دنیا پرستیست پس دولت داره در مسیر دنبا پرستی گام برمیداره!
ناشناس۲۳۶۹۱۶۵۱۶:۰۷:۵۹ ۱۴۰۰/۱۰/۲۱
چرا درخواست درست اداره کردن کشور را به دنیاپرستی گره میزنی؟! نکنه به این طریق میخوای دهن درخواست کنندگان را بدوزی؟!
ناشناس۲۳۶۸۷۵۶۱۰:۳۴:۵۳ ۱۴۰۰/۱۰/۲۱
حقوق انسان ها در این کشور هیچ جایگاهی نداره. یک نفر مثل من که مشکل جسمی داره و هیچ شانسی برای ازدواج نداره. یا دختر خانم هایی که خواستگار ندارن. طبق قانون حق داشتن خانه هم ندارن. مگر ما انسان نیستیم؟ مگر تقصیر ما بوده که نمی تونیم ازدواج کنیم؟
ناشناس۲۳۶۸۸۷۳۱۲:۲۹:۲۱ ۱۴۰۰/۱۰/۲۱
دختر ها وضعشون از شما بدتر است چون از پدر هم نصف برادران ارث می برند
ناشناس۲۳۶۸۷۹۶۱۱:۱۲:۱۹ ۱۴۰۰/۱۰/۲۱
حالا نگفتی چرا در جامعه قشر ضعیف ازدواج و فرزنداوری بالا ولی در مدینه فاضله که مدعی هستید در رفاه و همراه با تورم و گرانی کم فرزند آوری و ازدواج کم؟!
ناشناس۲۳۶۸۸۴۱۱۱:۵۵:۰۶ ۱۴۰۰/۱۰/۲۱
زندگی خصوصی هر شخص به خودش مربوط است. ازدواج کردن یا نکردن، بچه دار شدن یا نشدن، تعداد فرزند داشتن......
ناشناس۲۳۶۸۸۹۶۱۲:۴۳:۴۲ ۱۴۰۰/۱۰/۲۱
ازدواج و فرزند آوری شون کم نیست. به اندازست درضمن اگه قرار بود که جوجه کشی راه بندازند که مثل همون فقیرا فقیر میموندند. اینکارارو نمیکنند که وضعشون خوبه
ناشناس۲۳۶۸۹۱۶۱۲:۵۳:۱۴ ۱۴۰۰/۱۰/۲۱
اگر اندکی قدرت فکر کردن داشتید می فهمیدید به خاطر تفاوت های فرهنگی هست. در جوامع غربی تشکیل خانواده و فرزند داشتن ده ها ساله دیگر ارزش نیست. اما در کشور های خاورمیانه همچنان ازدواج و فرزند آوری ارزش محسوب می شود
ناشناس۲۳۶۸۹۶۷۱۳:۴۰:۱۵ ۱۴۰۰/۱۰/۲۱
خخخه شما هم با تقلید از آنها بی ارزش شده برایتان و همانند آنها دنبال سگ و گربه هستید!
ناشناس۲۳۶۹۰۰۵۱۴:۰۰:۵۲ ۱۴۰۰/۱۰/۲۱
جناب با فکر چرا قشر مرفه ایران که در خاورمیانه هم هستند کمترین بچه دارند؟
ناشناس۲۳۶۹۳۲۹۱۸:۵۸:۴۸ ۱۴۰۰/۱۰/۲۱
قشر مرفه چند درصد جامعه هستند؟ با یک درصد جامعه برای 99 درصدش تعمیم میدی؟ نکشی مارو با این منطقت
ناشناس۲۳۶۹۹۶۷۱۲:۲۷:۰۹ ۱۴۰۰/۱۰/۲۲
حالا دیدی چطور حرف عوض می کنید و می گویید چند درصد! و برای غرب می گویید ارزش!
ناشناس۲۳۶۹۹۱۵۱۱:۳۰:۰۳ ۱۴۰۰/۱۰/۲۲
چرا چرت می گی کجا کمه؟؟؟
ناشناس۲۳۶۸۸۰۴۱۱:۱۷:۲۹ ۱۴۰۰/۱۰/۲۱
چنین افرادی یعنی معلولیت دارند و تحت پوشش بهزیستی یا ارگان‌های دیگرند که به‌نظرم از شرط تأهل استثنا شدند.
ناشناس۲۳۶۹۰۴۲۱۴:۱۹:۵۵ ۱۴۰۰/۱۰/۲۱
خب اگر معلول نباشن و به خاطر مشکل دیگر نتونن ازدواج کنن تکلیف چیست؟
ناشناس۲۳۶۸۸۷۰۱۲:۲۶:۲۶ ۱۴۰۰/۱۰/۲۱
در گذشته یک دانشجو به محض فارغ التحصیلی می توانست صاحب شغل و خانه و اتومبیل شود وبرود خواستگاری چه کردید که جوانان ما بعد از سالها تحصیل وبالا رفتن سن اغلب بی کارند و دستشان در جیب پدر ومادر پیر و امکان ازدواج کردن ندارند ؟!
ناشناس۲۳۶۹۱۰۹۱۵:۱۷:۵۸ ۱۴۰۰/۱۰/۲۱
آن زمان فارغ‌التحصیل کم بود و نه الان که همه در به‌در دنبال مدرک و کار پشت میز نشینی
ناشناس۲۳۶۹۵۶۱۰۰:۰۶:۰۶ ۱۴۰۰/۱۰/۲۲
عزیز با مدرک فوق لیسانس و 30 سال سن روزانه 11-12 ساعت کار میکنم(پشت میز نشینی نیست) درامدم کفاف پس انداز برای خرید خوردو و ازداوج و.... رو نمیده.حالا دولت مثلا طرح داده که حمایت کنه.انگار خودمون عقلمون نمیرسید و محتاج طرح های اونا بودیم
ناشناس۲۳۶۸۷۳۸۱۰:۱۹:۲۶ ۱۴۰۰/۱۰/۲۱
اتفاقا نسخه شما که مجرد بمانند و راحت تنها باشند نسخه غربی هست و مشکلات اخلاقی و انحرافات خودش را خواهد اورد
ناشناس۲۳۶۸۷۴۶۱۰:۲۶:۱۵ ۱۴۰۰/۱۰/۲۱
پدر دوست من سه سال پیش فوت کرد و نظامی بازنشسته بود با حقوق بسیار ناچیز دوست من تنها دختر است و در یک اداره دولتی شاغل است و به دلیل داشتن معلولیت ازدواج نکرده و 47 ساله است و حقوق ناچیزی دریافت می کند سه برادر او بعد چهلم پدر تقاضای ارث کردند و خانه پدری یعنی یک آپارتمان قدیمی 80 متری در منطقه نظام اباد تهران را فروختند و سهم مادر یعنی یک هشتم و سهم خواهر یعنی نصف برادرها مبلغ ناچیزی شد که با اجاره های کنونی برای رهن یک آپارتمان کفایت نمی کند 1- چرا قوانین ما طوری است که پسران حق دارند بعد فوت پدر مادر خود را آواره کنند ؟؟ حق اون مادر از زندگی که خودش ساخته چیست ؟ 2- دولت چه راهکاری برای این خواهر مجرد دارد ؟؟؟
ناشناس۲۳۶۸۸۵۴۱۲:۱۲:۲۶ ۱۴۰۰/۱۰/۲۱
طرف در طول عمرش سرش به مهر نمی خوره ولی به محض فوت پدر قانون ارث را مطابق شریعت اجرا می کنه ! باید در رسانه ها و شبکه های اجتماعی فرهنگ سازی بشه که بعد فوت پدر نباید مادر را آواره کرد و اگر خواهر مجرد و معلول و بیمار یا سرپرست خانوار در خانه هست باید ارث برابر با برادران دریافت کنند که به استیصال و گرفتاری دچار نشوند خداوندی که من شناخته ام به هیچ عنوان راضی به ظلم به مظلوم نیست و نر بودن نشان برتری نیست و انسانها با هم برابر هستند
ناشناس۲۳۶۹۰۹۷۱۵:۰۵:۰۳ ۱۴۰۰/۱۰/۲۱
چون خرج و هزینه با مرد است
ناشناس۲۳۶۹۱۳۳۱۵:۴۱:۰۳ ۱۴۰۰/۱۰/۲۱
خرج و هزینه دختران مجرد و زنان سرپرست خانوار با کیست ؟ طرف از خواهر مجرد و مادر خود بگیرد و خرج زن و بچه اش کند عادلانه و منطقی است ؟ خلاصه این فوج دختر مجرد که در خانه هستند و مهریه و نفقه ندارند تکلیفشان چیست ؟ از پدر خود ارث نصف دریافت کنند که حق آنها برای خانواده برادر مصرف شود ؟
ناشناس۲۳۶۹۹۷۱۱۲:۳۰:۲۱ ۱۴۰۰/۱۰/۲۲
در گذشته زن سرپرست به آن صورت وجود نداشت و الان با دخالت در طبیعت خدا الا ماشالله زن سرپرست خانوار دارید!
ناشناس۲۳۶۹۲۹۵۱۸:۳۱:۱۵ ۱۴۰۰/۱۰/۲۱
دختر مجرد یا زن بی سرپرست خرج نداره ؟ قیمت مواد غذایی یا کرایه خانه یا درمان و لباس برای زنها نصف مردهاست ؟ این چه کار یه که ارث زن نصف باشه یا ارث یک مادر یک هشتم از اموال خودش باشه چون برادر یا پسر خرج یه زن دیگه را می پردازه یا مهریه می پردازه ؟ نه برادر من این قانون را یک عده قلدر زن ستیز و مرد سالار نوشته اند که هیچ حقی برای خواهر و مادر خود قائل نبوده اند
ناشناس۲۳۶۹۳۹۹۲۰:۳۱:۳۷ ۱۴۰۰/۱۰/۲۱
ما که هر کسی رو تو فامیل داشتیم و پسرهاشون رو تو پر قو بزرگ کردن آخر عمرشون پسرها هیچ کدوم جمعشون نکرد چون همه با پول پدر که از حق دخترها بود خارج بودند و دختر هاشون به دادشون رسیدند...
ناشناس۲۳۶۹۵۱۶۲۲:۴۹:۲۶ ۱۴۰۰/۱۰/۲۱
خرج و هزینه زن و بچه را باید با کار و زحمت تامین کرد یا از طریق ضایع کردن حق خواهر و مادر ؟
ناشناس۲۳۶۹۰۴۴۱۴:۲۰:۴۱ ۱۴۰۰/۱۰/۲۱
هروقت تکلیف زندانیان مهریه مشخص شد به این سوالات پاسخ داده میشود
ناشناس۲۳۶۹۰۹۶۱۵:۰۴:۲۹ ۱۴۰۰/۱۰/۲۱
چه ربطی داره برادر ؟ مهریه تنها حقی است که زن در زندگی زناشویی داره ارث دو برابر و دیه دو برابر و حق طلاق و انواع و اقسام حق های نوشته و نانوشته را می پسندی و تنها حق زنها را قبول نداری ؟ در ضمن نوشته دختر معلول و مجرد یعنی مهریه نداره من هم با نصف بودن حقوق انسانی زن مخالفم هم با حق طلاق و حضانت که زنها ندارند و هم با مهریه و نفقه انسانها باید حقوق برابر داشته باشند و همه باید برای کسب روزی حلال تلاش کنند تا به خاطر یک لقمه نان برده و اسیر نشوند و محتاج مهریه نباشند
ناشناس۲۳۶۹۱۰۳۱۵:۱۲:۰۵ ۱۴۰۰/۱۰/۲۱
عجب منطقی داری؟! چون در صورت طلاق مجبور هستی مهریه بپردازی باید مادر و خواهر مجرد را در صورت فوت پدر با استناد به قانون ارث آواره کرد مردانگی و اخلاق کجا رفته ؟ باید قانون طوری تغییر کنه که مادر خانواده و فرزندان معلول و مهجور یا دختران مجرد بعد فوت پدر توسط برادران نامرد و قلدر آواره نشوند از این ماجراها کم نیست منزل مسکونی هیچ مادری بعد فوت همسرش نباید توسط وراث تصاحب بشه چرا که زن و مرد در ساختن زندگی شریک هستند
ناشناس۲۳۶۹۲۹۶۱۸:۳۲:۳۲ ۱۴۰۰/۱۰/۲۱
مهریه زن شما را مادر و خواهر شما باید بپردازند ؟ چرا ؟
ناشناس۲۳۶۹۰۴۷۱۴:۲۱:۲۰ ۱۴۰۰/۱۰/۲۱
در ایران قوانین طرف قدرت هستن. یعنی هر چی قدرتت بیشتر باشه قانون هم بیشتر سمتت هست و هر چی ضعیف تر باشی قانون ازت دورتره
حق۲۳۶۹۷۹۲۱۰:۰۸:۲۱ ۱۴۰۰/۱۰/۲۲
اگه پسر هم در خانه پدری ساکن باشه و دختر هم ارث رو مطالبه کنه باید تخیله کنه و ممکنه آواره بشه.اون دختری هم که شما گفتید خودش حقوق داره و دلیل نمیشه پسران حق خودشون رو نگیرن چون حقوق این دختر ناچیزه.این دختر الان هم می‌تونه مسکن ملی بدون هیچ پیش شرطی ثبت نام کنه.تازه پسر اگه بیکار باشه و اواره بشه هیچ گونه مستمری هم نمیتونه بگیره اما دختر مجرد اگه بیکار باشه میتونه بره مستمری پدر و مادر و حتی پدربزرگ یا مادربزرگ رو بگیره یعنی در ازای انجام هیچ کاری حقوق بگیره اما برای پسر ها این گزینه نیست.اگه قرار بر برابریه باید همه جا برابری باشه
ناشناس۲۳۶۹۹۱۸۱۱:۳۰:۴۳ ۱۴۰۰/۱۰/۲۲
در مورد مادر خانواده کامنتی نداری ؟؟ اون خانه نتیجه زحمت پدر و مادر هر دو بوده چرا مادر باید آخر عمر آواره بشه ؟؟
ناشناس۲۳۶۹۹۵۶۱۲:۱۴:۱۸ ۱۴۰۰/۱۰/۲۲
شما می دونی تعداد زیادی از پدر و مادرها مستمری و حقوق بازنشستگی ندارند که دختران را پس از فوت پدر پوشش دهند ؟ دختر و پسر هر دو فرزندان خانواده هستند و هیچ دلیلی ندارد که یکی دو برابر دیگری از اندوخته و ثروت خانواده سهم داشته باشد
ناشناس۲۳۶۸۷۶۵۱۰:۴۱:۳۶ ۱۴۰۰/۱۰/۲۱
از یک طرف در تابستان آب و برق خونه ها رو قطع می کنن و در زمستان هم گاز منازل رو قطع می کنن به دلیل کمبود. از یک طرف میخان 4 میلیون مسکن بسازن! مسکن بیشتر برابر است با قطع آب و برق و گاز بیشتر
ناشناس۲۳۶۸۸۴۹۱۲:۰۵:۵۶ ۱۴۰۰/۱۰/۲۱
هنوز نمی دانی وقتی خانه ای ساخت شد در کنار ان ظرفیت زیر ساختی برق و.. هم ایجاد می شود؟ آن دولت گروگانگیر هم تمام شده تازه در دولت قبل آن گروگانگیر قطعی ها برای اولین بار تمام شده بود که گروگان گیر ها آمدن و باز روز از نو و این دولت هم باید یکی دوسال کار کند تا دوباره آن قطعی ها پایان یابد
سعید۲۳۷۰۰۰۴۱۳:۱۱:۱۴ ۱۴۰۰/۱۰/۲۲
عزیزم به چه زبانی نوشتی؟! اصلا چی نوشتی!؟ خوبی؟!
no one۲۳۶۸۷۶۷۱۰:۴۵:۲۸ ۱۴۰۰/۱۰/۲۱
مگه میتونید طرحی را تا انتها بدون مشکل انجام بدید.مطمئنم به شکست منجر میشه.
ناشناس۲۳۶۸۷۶۹۱۰:۴۷:۳۳ ۱۴۰۰/۱۰/۲۱
بخت خانه دار شدن مجردها !! ----------- خدا رحمت كنه مرحومه والده كه هميشه مي گفت : « خونه ، خونِ آدم است » ! ... روحش شاد ، و روح همه اموات هم البته شاد ... !!پس با اين حساب چرا « بخت خانه دار شدن ؟ » خانه نبايد بختي و شانسي باشد ، خانه بايد حتمي باشد در هر همه زمانها و در همه مكانها ! وانگهي چرا بخت خانه دار شدن فقط براي مجردها نبايد گرفته شود ؟ انشا الله تعالي طوري شود كه هم مجردها و متاهل ها ي اجاره نشين همگي صاحب خانه و مسكن شوند و از اين بابت به قول مرحومه والده خون تازه اي در رگهايشان جريان پيدا كند ! آمين يا رب العالمين ! آمين !!
ناشناس۲۳۶۸۷۷۴۱۰:۴۹:۱۰ ۱۴۰۰/۱۰/۲۱
قیمت تخم مرغ رو درست کنید . خانه برای جوان ها پیشکش !
ناشناس۲۳۶۸۸۵۰۱۲:۰۷:۰۳ ۱۴۰۰/۱۰/۲۱
خیلی وقت است درست شده از صف به بدون صف و الان هم از 50 هزار به به نصف قیمت
ناشناس۲۳۶۸۹۸۰۱۳:۴۵:۱۳ ۱۴۰۰/۱۰/۲۱
سامانه بازرگام کارش کساده!
ناشناس۲۳۶۸۷۸۳۱۰:۵۷:۵۲ ۱۴۰۰/۱۰/۲۱
بنده متاهل هستم و نمیتوانم ثبت نام کنم چون با اجاره و هزینه های سرسام آور فعلی پولی نمی مونه که بتونم آورده خودم رو تکمیل کنم.در شرایط فعلی حتی مسکن دولتی رو هم پولدارها میخرن.
ناشناس۲۳۶۸۷۸۹۱۱:۰۴:۳۴ ۱۴۰۰/۱۰/۲۱
چند ماه دیگه یکسال از دولت رییسی میگذره میشه محک خوبی از وعده یک میلیون مسکن زد . تا الان که زمین هم آماده نشده
ناشناس۲۳۶۸۹۵۴۱۳:۲۷:۲۷ ۱۴۰۰/۱۰/۲۱
بگید اول فکر افراد متاهل را بردارند که زیر هزار خرج و هزینه کمر خم کرده اند. بیشترین هزینه یک خانواده ۲ الی ۳ نفره مربوط به اجاره خانه است. یک فرد مجرد از جیب پدر میخورد و هزینه ای مازاد بر مخارج فردی ندارد...
ناشناس۲۳۶۹۰۵۴۱۴:۲۴:۲۳ ۱۴۰۰/۱۰/۲۱
راههای تقلب همیشه وجود دارد مصلحتی ازدواج می کنند مسکن را می گیرند و نصف نصف هر که رود خانه خود. این که کاری ندارد.
ناشناس۲۳۶۹۰۹۹۱۵:۰۷:۴۵ ۱۴۰۰/۱۰/۲۱
باید سامانه با ثبت احوال وصل باشد که بعد مدت کوتاهی طلاق گرفته شد خانه را پس بدهند
ناشناس۲۳۶۹۱۲۴۱۵:۲۹:۱۰ ۱۴۰۰/۱۰/۲۱
انسانها باید سرپناه و خانه داشته باشند و بین مجرد و متاهل فرقی نیست چون هر دو انسان هستند
ناشناس۲۳۶۹۲۲۹۱۷:۱۰:۴۷ ۱۴۰۰/۱۰/۲۱
من یه پیشنهاد دارم برای دارایی هر فرد و بستگان درجه یک او سقف تعیین بشه مثلا ۵۰ میلیارد یا صد میلیارد تومن هر کی بیشتر داشته باشه اضافه اش را مصادره کنند صرف محرومین کنند
ناشناس۲۳۶۹۴۲۴۲۱:۰۶:۱۹ ۱۴۰۰/۱۰/۲۱
مجردها آدم نیستند؟ خیلی از مجردها ممکنه بیشتر نیاز داشته باشند به مسکن. متاهلها حداقل توانایی تشکیل خانواده را داشتند.
حرف حق۲۳۶۹۵۴۸۲۳:۴۴:۱۹ ۱۴۰۰/۱۰/۲۱
در جواب اون کامنتی که گفته آیا دختری که مجرده خواستگار نداره حق نداره خانه دار بشه،بگم که دختران مجرد بالای سی و پنج سال میتونن ثبت نام کنن بدون پیش شرط ،درحالکیه برای مردان حداقل چهل و پنج سال سن شرطه.در جواب اون کامنتی هم که که گفته دختران بدبخت ترن چون ارث شون نصفه باید بگم که اولا دختر بیکار می‌تونه مستمری پدر و مادر و یا پدر بزرگ و مادر بزرگش رو بگیره که برای پسر مجرد اصلا امکان پذیر نیست دوما اگه پسران ارث دو برابر دارن ، تمامی مخارج خانه با آقایونه و مثل شما چیزی مثل مهریه و نفقه رو ندارن.
ناشناس۲۳۶۹۹۵۷۱۲:۱۵:۴۷ ۱۴۰۰/۱۰/۲۲
اگر پدر و مادر مستمری نداشته باشند چی ؟؟
ناشناس۲۳۶۹۸۹۹۱۱:۲۴:۴۸ ۱۴۰۰/۱۰/۲۲
با این شرایط حتی اکثر متاهلهای متقاضی نیز خانه دار نخواهند شد.
سعید۲۳۶۹۹۸۷۱۲:۵۳:۴۸ ۱۴۰۰/۱۰/۲۲
مالیات خانه های خالی را سنگین بگیرند و به مالکین بیش از دو خانه مالیات ببندند. بنگاه های معاملات ملکی را از چرخه مسکن خارج کنند. همین دوکار کافی است برای کنترل مشکل مسکن اما همه آقایان خود از ملاکین هستند پس دنبال زیر بغل مار هستند!! تولید مسکن بیشتر آن هم انبوه و بی کیفیت تورم و دلالی به دنبال دارد. همین.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین