به داد دامداری های کوچک برسید

گروه تعاملی الف،   4001013104 ۷۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۹ تکراری یا غیرقابل انتشار

بررسی ها نشان می دهد که در یک و سال و نیم اخیر به علت افزایش نهاده های دامی و عدم تناسب این موضوع با قیمت محصولات دامی، شمار زیادی از دامداری ها مجبور به تعطیلی دامداری شده اند.

به داد دامداری های کوچک برسید

محمد حسین احمدپور 

از حدود یک سال و نیم قبل، قیمت نهاده های دام افزایش بسیار چشمگیری در بازار داشت و در همین حال خوراک دام یارانه ای دولتی در تولید گوشت دام سبک سهم مختصری ایفا کرد از سوی دیگر سایر هزینه های دامداری همسو با تورم بالای سال های اخیر افزایش پیدا کرده، در کنار این ها، جلوگیری از تجربیات تلخی که در سال های گذشته به جهت قاچاق دام و صادرات بی رویه صورت گرفته بود، و دولت را به علت کمبود دام در تامین کالاهای اساسی دچار مشکلات جدی کرده بود موجب شد در این سال ها صادرات دام به طور کلی ممنوع گردد، همچنین عواملی چون کاهش فعالیت رستوران ها و اغذیه فروشی ها در دوره کرونا به سهم خود، تقاضا در بازار گوشت را کاهش داد. 


علاوه بر این ها، کاهش درآمد خانوارها در این سالها نیز، موجب گردید سهم گوشت قرمز در سفره ی بسیاری از خانوارها کمتر گردد و از سوی دیگر در سال 1400 معضل خشکسالی تیر خلاصی را به پیکر نیمه جان دامداری ها زد و دامداری دیگر تبدیل به یک شغل کاملا زیان ده گردید که هیچ گونه محاسبه ای توجیه گر اقتصادی بودن آن نیست چرا که در این وضعیت عرضه زیاد در مقابل تقاضای کم موجب گردید قیمت خرید با هزینه های تولید هیچ گونه همخوانی نداشته باشد. 

در این وضعیت بسیاری از دامداری های خرد تعطیل گردیده و دامداری های کلان نیز با مشکلات عدیده روبه رو شدند. در واقع دامداران هر چه بیشتر منتظر بهبود وضعیت ماندند کمتر روزنه ی امیدی به چشم دیدند و در این وضعیت آن دامدارانی که همچنان به دامداری وفادار ماندند به امید تغییرات دولت جدید بود و یا بعضی بعد از ده ها سال دامداری، فاقد مهارت در کسب و کارهای دیگر بوده و نیز در این وضعیت اقتصادی، سرمایه مهیا و مکفی برای کار جدید نداشتند، همچنین بعضی بعد از ده ها سال دامداری و علاقه ی آبا و اجدادی به این کار نمی توانستند با واقعیت کنار بیایند. 

در همین رابطه در تحقیقات میدانی که از جایگاه های عرضه خوراک دام بخش خصوصی در شهرستان شهربابک (که از قطب های تولید گوشت و محصولات لبنی دام سبک در استان کرمان محسوب می شود) به عمل آمد در اقلام اساسی خوراک دام، تغییرات به شرح زیر می باشد:

20/11/ 1398 جو ایرانی هر کیلو 2200 تومان، کاه گندم هر کیلو 1540 تومان، کنسانتره هر کیلو 2100 تومان.

20/12/ 1398 یونجه خشک هر کیلو 3100 تومان. 

3/10/1400 جو ایرانی هر کیلو 8100 تومان، کاه گندم هر کیلو 6400 تومان ، یونجه خشک هر کیلو 8700 الی 10000تومان، کنسانتره هر کیلو 6900 تومان(همچنین در همین تاریخ کنسانتره یارانه ای 4200 تومان به دامدار .)

گفتنی است در این مدت خوراک یارانه ای دولتی در تولید گوشت دام سبک سهم بسیار اندکی داشته و به عنوان مثال در منطقه شهربابک، تنها جو یا کنسانتره و آنهم به طور متوسط ماهانه چهار کیلو، به قیمت یارانه ای به دامدار تحویل شده است. حال در همین بازه زمانی در بهمن ماه 1398 گوشت بره نر پرواری از دامدار هر کیلو 85 هزار تومان توسط قصاب خریداری که به قیمت صد هزار تومان به دست مصرف کننده رسیده است، و در وضعیت کنونی نیز در سوم دی امسال هر کیلو گوشت بره نر پرواری از دامدار 125 هزار تومان خریداری شده و 150 هزار تومان به فروش می رسد. 

میانگین افزایش اقلام اساسی خوراک دام در محل تحقیق، افزایش 344 درصدی را نشان می دهد اما در مقابل قیمت گوشت بره پرواری در این مدت تنها 47 درصد افزایش یافته است و البته این افزایش قیمت در خصوص قیمت گوشت میش های ماده ای که به دلایل مختلف احتیاج به حذفشان از گله بوده به ده درصد هم نمی سد. این اعداد به خوبی گویای زیان ده بودن دامداری در وضعیت کنونی است.

البته ذکر این نکته ضروری است که بسیاری از اقلام خوراک دام در منطقه محل تحقیق تولید نشده و از سایر نقاط کشور و یا خارج وارد می شود که با توجه به هزینه حمل و نقل قیمت تمام شده تولید گوشت بیشتر در می آید اما میزان افزایش خوراک دام و گوشت در این منطقه از لحاظ درصدی با توجه به تحقیقات انجام شده قابل تسری به سایر مناطق کشور است. 

متاسفانه در وضعیتی که شرایط دامدار روز به روز سخت تر شده، به علت ورشکستگی دامداران و عرضه زیاد در بازار، این شرایط سهم بسیار بالایی از قیمت گوشت را برای قصاب و دلال به وجود آورد. و با توجه به اینکه در این سال ها شکاف طبقاتی رشد زیادی داشته و همچنین جمعیت بزرگی روز به روز فقیرتر شده اند، اما در این بین قیمت پایین گوشت به نفع مصرف کننده کم در آمد تمام نشده چرا که با توجه به وجود واسطه ها و سهم زیاد قصاب، قیمت تمام شده مصرف کننده، در سطح توانمندی ایشان نبوده است.

برای اینکه خروجی رشد قیمت نهاده ها و عدم تناسب قیمت گوشت دام سبک و در نهایت زیان ده بودن دامداری و میزان این زیان مشخص شود لازم است فرایند تولید توضیح داده شود.

در همین رابطه در این تحقیق و پژوهش هزینه تولید دام سبک گوشتی در دامداری های خرد در جایگاه بسته محاسبه گردیده است. در واقع با محاسبات انجام شده در محل تحقیق، یک گوسفند ماده در سه ماه و نیم نخست دوره آبستنی با جیره غذایی روزانه به ارزش 8450 تومان تغذیه می شود و در یک ماه و نیم منتهی به زایش با جیره غذایی روزانه به ارزش 13670تومان و نیز در دو ماه شیردهی به بره با جیره غذایی به ارزش 10990 تومان و در ماه هشتم پس از زایمان نیز با جیره غذایی روزانه 7845 تومان تغذیه می شود و بره نیز در ماه هشتم با جیره غذایی به ارزش روزانه 4050 تغذیه می گردد. در این مدت بره سه ماهه وزنی حدود 26 کیلو دارد. گفتنی است علاوه بر هزینه خوراک دام، سایر هزینه ها همچون، هزینه کارگر، جیره قوچ های گله، حمل و نقل، دارو، مکمل، واکسن، سم پاشی، آب، برق، تلفات، نگهبانی، و .... نیز به طور میانگین روزانه 3600 تومان برای هر راس هزینه در بر دارد. با توجه به مقدمات مذکور هزینه تولید یک بره 26 کیلویی 3490700 تومان خواهد بود. اگر چنانچه دوره پرواربندی بره هم در همین مجموعه صورت گیرد، با جیره غذایی روزانه 10045، در مدت صد روز بره به وزن 51 کیلوگرم خواهد رسید. که با احتساب سایر مخارج، هزینه تولید 1364500 خواهد شد. و در نهایت بره 51 کیلویی 4855200 تومان هزینه برای دامدار داشته است. حال چنانچه این بره از دامدار به نرخ مصوب وزارت جهاد یعنی 62500 خریداری شود، و کود تولیدی به ارزش 295500 نیز محاسبه گردد 1372200 تومان از جیب دامدار رفته است. ذکر این نکته ضروری است که با توجه به اهداف توسعه مجموعه های دامداری های جایگاه بسته خرد که همانا پرورش نژادهای پربازده بوده، عملا نژادهای دو قلوزا خارجی به سبب آمیختگی با نژاد های داخلی (جهت سازگاری با محیط) به طور متوسط در هر صد راس دام مولد، 150 بره به دنیا می آورند و لذا با در نظر گرفتن این ملاحظه در محاسبه فوق، نهایتا ضرر دامدار 667100 تومان خواهد بود.

در حقیقت در وضع فعلی، یک کیلو دام زنده بدون احتساب سود دامدار 72700 هزار تومان هزینه می برد البته هزینه های محاسبه شده برای دام سبک در دامداری های خرد در فضای بسته با به کارگیری نژادهای پر بازده بوده و برای دامداری های عشایری و فضای باز علی رغم خشکسالی، هزینه تولید به مراتب پایین تر خواهد بود. همچنین در بین دامداری فضای بسته نیز، هزینه در دامداری صنعتی و عمده پایین تر از دامداری خرد می باشد. 

شایان ذکر است که برای محاسبه سود حداقلی یک دامداری خرد متناسب با شرایط اقتصادی فعلی، می توان گفت حداقل دام مولد برای یک دامداری خرد و در حد توان اداره یک فرد حدود صد راس می باشد، با لحاظ تلفات حدود 144 بره با وزن 51 کیلو و جمعا 7344 کیلو دام زنده، محصول 11 ماه و ده روز این دامداری می باشد. (البته برای سهولت در محاسبه فرض را بر این گذاشته ایم که همه ی بره ها نر بوده به قصد کشتار پروار شده اند) با توجه به اینکه پس از هشت ماه از روز آبستنی نخست، میش ها مجدد آبستن شده و سه ماه ده روز از آبستنی آنها می گذرد و در کنار بره های پروار شده فعلی، از این جهت منافعی در حال شکل گیری برای دامدار است( البته به عبارت صحیح تر در وضعیت فعلی زیان هایی برای دامدار در حال شکل گیری است!)

برای اینکه محاسبه دقیقتری از موضوع داشته باشیم و خطای محاسبه را کاهش دهیم سه دوره تولید بره پرواری که 27 ماه و ده روز تولید می کشد را ملاک قرار می دهیم، پس7344 کیلو دام زنده را در سه ضرب نموده، خروجی آن می شود 22032 کیلو که با در نظر داشتن معیشت های حداقلی در جامعه، برای یک درآمد خالص ماهیانه هفت میلیون تومانی، دام زنده از دامدار باید 81500 تومان خریداری گردد. و البته لازم به ذکر است که سرمایه ثابت به کار گرفته شده در چنین مجموعه ای بالغ بر 400 میلیون تومان بوده که فقط سود سپرده آن ماهانه حدود 5 میلیون تومان است که با لحاظ این موضوع، قیمت 87500 تومان قیمت مناسبی برای این فعالیت اقتصادی تلقی می شود.

 

ارزیابی اقدامات دولت سیزدهم برای احیای دامداری ها

در مورد ارزیابی اقداماتی که تاکنون دولت سیزدهم برای تغییر وضع دامداری انجام داده است می توان گفت:

1. ارتباط بی واسطه رییس جمهور با دامداران و ذکر این جمله از زبان رییس جمهور در شهرستان مرودشت استان فارس که" ما ولو میشه با هر زحمتی ، باید گوشت را در داخل تولید کنیم محصول کشاورزی را در داخل تولید کنیم بله، ممکنه هزینه اش هم بالا بره اما به مرور زمان این هزینه پایین میاد" دلگرمی بزرگی برای دامداران است. 

2. در مورد اقدامات عملی، در مورد سیاست خرید دام از سوی دولت با قیمت 62500 باید گفت اولا نرخ پیشنهادی برای تولیدکنندگان گوشت در فضای بسته به ویژه دامداری های خرد در جایگاه بسته به طور جدی زیر قیمت تولید بوده و این قیمت برای دامداریهای عشایری نیز قابل تامل است. 

گفتنی است این نحو قیمت گذاری و بی توجهی به دامداری های در جایگاه بسته، با عنایت به این که در سیاستهای جامع نظام دامپروری کشور با ملاحظه روند نابودی مراتع، توسعه دامداری های در جایگاه بسته مهم تشخیص داده شده و دامدارانی به این عرصه سوق داده شده اند ضربه سهمگینی به دامداری های خرد خواهد زد.

همچنین با توجه به مکان تولید، نرخ واحد خرید، صحیح به نظر نمی رسد چرا که در استان های مرکزی و شرقی مثل کرمان و یزد، قیمت تولید تفاوت محسوسی با استان های غربی و شمالی دارد. از سویی با توجه به اینکه سرمایه در گردش دامداری ها در این سال ها، وضعیت نامطلوبی دارد زمان پرداخت طلب دامدار بسیار اهمیت دارد. 

3. در مورد اقدام دیگر دولت یعنی لغو مقرره منع صادرات دام که از مهمترین برنامه ها جهت کاهش مازاد دام موجود در کشور ارزیابی می شود، هم می توان گفت این اقدام عملا تاثیری بر روی بازار نداشته و دولت باید در این زمینه پیگیری های لازم را انجام دهد که چرا علی رغم آزادی صادرات دام، صادرات موثری صورت نگرفته است که مازاد دام موجود در کشور را کاهش داده قدمی در راستای توازن عرضه تقاضا صورت گیرد و سهم دامدار از این کسب زیان ده را تقلیل دهد. 

از سویی در نقد نظر مخالفین صادرات دام، که عرضه زیاد دام در کشتارگاه ها را بی ارتباط با افزایش تولید دانسته و ناشی از مقرون به صرفه نبودن دامداری و در نتیجه تلاش دامدار برای خلاصی از این کسب می دانند و از سویی معتقدند چون همیشه ما وارد کننده گوشت هستیم باید دام تولیدی توسط دولت خریداری و ذخیره و در مواقع نیاز به بازار عرضه شود می توان گفت، با توجه به وضعیت بسیار نامطلوب دامداری ها، و نیز با عنایت به هزینه های سنگین تولید، خرید گوشت از سوی دولت فقط در صورتی که با قیمت واقعی تولید، همخوانی داشته باشد احیای مجدد دامداری ها را تضمین می کند از سوی دیگر، نکته ای که در این میان از آن غفلت شده این است که عامل مهم کاهش تقاضای گوشت در این سالها مرتبط با کاهش درآمد خانوارهاست که همچنان روند کاهش درآمد استمرار دارد و با واقعی شدن قیمت گوشت نیز این کاهش تقاضا تشدید خواهد شد، و لذا از این جهت صادرات ولو برای مدتی کوتاه موضوعیت پیدا می کند.

4. رونمایی وزارت جهاد از تسهیلات یازده درصدی دامدار کارت با مبالغ 10 تا 50 میلیون تومانی و به ازای هر راس دام سبک 300 هزار تومان، با در نظر داشتن هزینه های تولید رقم بسیار ناچیزی بوده و در این وضعیت مبالغ دامدار کارت در حل مشکلات دامدار که به خاطر زیان این سال های کسب دامداری، سرمایه در گردش برای خرید نهاده در اختیار ندارد و عموما نیز مقروض هستند چه اثر قابل قبولی می تواند داشته باشد؟ علاوه بر این ها، با مسئولین جهاد کشاورزی دولت قبل که بسیاری هم چنان در زیر مجموعه های این وزارتخانه مشغول به کارند چه تضمینی برای اجرای صحیح و دور از فساد این برنامه می ماند؟ در این قبیل طرح ها چه تفاوتی بین دامدار در فضای بسته(جهت حفظ محیط زیست) که با هزینه تولید بیشتری فعالیت می کنند و نیز دامداری های پر بازده که هر دو در راستای سیاست های نظام جامع دامپروی کشور عمل می کنند با دامداری سنتی در فضای آزاد و در مراتع لحاظ شده است؟ 

5. برنامه اخیر وزارت جهاد جهت توزیع 500 هزار تن نهاده دامی با قیمت یارانه ای به دامداران، اقدامی مثبت تلقی می شود چرا که با توجه به واقع شدن در فصل زمستان و عدم تولید نهاده ها در این مقطع در داخل کشور و نیز فقر مراتع ، حذف ارز ترجیحی می تواند به افزایش بی رویه قیمت نهاده ها در بازار منجر شود و در همین خصوص اعمال این تصمیم در ماه های ابتدایی 1401 با سرسبزشدن مراتع و برداشت محصولات کشاورزی برنامه ای منطقی محسوب می شود و لذا در این مدت همچنان پرداخت یارانه تولید ضروری بوده و اما در این بین با توجه به شعارها و وعده هایی که دولت سیزدهم برای آنها سر کار آمد، انتظار می رود با تخلفات و فساد موجود در شبکه واردات و توزیع مقابله جدی شود تا ارز تخصیصی هدف خود را محقق کند.

6. در مورد حذف ارز 4200 و پرداخت یارانه به مصرف کننده که در بودجه 1401 این برنامه در دستور کار دولت قرار دارد و این روزها نیز اجرای عاجلانه آن زمزمه می شود، موضوعاتی قابل تامل است در حقیقت در وضعیت قیمت 150 هزار تومانی گوشت قرمز، به خاطر افزایش شکاف طبقاتی و کاهش درآمد اقشار ضعیف در این سال ها، بسیاری از دهک ها توان خرید گوشت قرمز را نداشته و ندارند حال با آزادسازی قیمت گوشت متناسب با نرخ نهاده های دامی و با افزایش ناچیز یارانه نقدی، قطعا مصرف کننده توان خرید گوشت با نرخ جدید را نخواهد داشت و این مبلغ اندک هم عملا هزینه سایر مایحتاج ضروری دیگر اقشار کم بضاعت خواهد شد و البته در این وضعیت چنانچه تورم انتظاری افزایش زیادی داشته باشد و مجموعه اجناس رشد قیمت داشته باشند قطعا وضعیت وخیم تر شده و اثر این سیاست در مورد دامداری ها این است که مشکل مازاد دام موجود در کشور حل نخواهد شد و در این وضعیت تنها "پرداخت یارانه مصرف کننده به صورت کالا" می تواند چاره ساز ارزیابی شود. همچنین با حذف ارز 4200 و افزایش قیمت نهاده ها و بالتبع رشد قیمت گوشت، صادرات نیز به عنوان مهمترین راه های کاهش دام مازاد موجود در کشور، می تواند دچار مشکل گردد.

در پایان باید گفت به گواه آمار و مشاهدات عینی در دهه اخیر و به ویژه یک سال اخیر، شمار دامداری های کشور کاهش محسوسی داشته که افزایش بیکاری، مهاجرت روستا به شهر، نابودی دام مولد، و در نهایت ریزش سرمایه های اجتماعی نظام اثر غیر قابل اجتناب آن خواهد بود، و البته روند متلاطم غالب بر دامداری کشور در دهه های اخیر و عدم بازدهی مناسب اقتصادی ، موجب شده بسیاری از جوانان روستایی این حرفه را برای کسب درآمد مطمئن قلمداد نکنند و وضعیت بسیار نامطلوب فعلی نیز، هرچه بیشتر روند دامداری گریزی را تشدید خواهد کرد.

 

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۳۶۰۸۰۸۰۵:۰۵:۴۱ ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
حالا هی نرخ ارز را ببرید بالاتر و ریال را ضعیفتر کنید.
ناشناس۲۳۶۰۹۶۰۰۹:۴۱:۰۳ ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
بخاطر کوتاهی نمایندگان مجلس در نظارت بر کار دولت قبل ابن نمایندگان بخاطر ذبح دام های آبستن باید تاوان سنگینی در این دنیا و آخرت بدهند
ناشناس۲۳۶۰۹۹۲۰۹:۵۸:۰۹ ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
تو چقدر باهوش هستی! تورم بالاتر دلار و گوشت گران تر! در ضمن چرا قیمت گوشت اختلاف دوبرابری دارد از درب گشتارگاه تا مغازه؟ چرا این سود غیر قانونی حذف نمی شود؟
سجاد۲۳۶۳۵۵۷۱۹:۱۷:۰۲ ۱۴۰۰/۱۰/۱۶
اگر وزن گوسفند زنده ۵۰ کیلو باشه بعد از کشتار ۲۵ کیلو گوشت بیشتر نداره استاد .... خواهشا در مواردی که اطلاع ندارید نظر ندید
ناشناس۲۳۶۱۴۶۲۱۶:۰۳:۵۱ ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
در این مقاله با محاسبه به صورت کارشناسی قیمت درآمده ولی در آن تخریب جنگلها که (یک گنج است) و مراتع و خسارت سیل و بی آبی و مشکلات دیگر جا افتاده است.
علی۲۳۶۰۸۱۳۰۶:۲۵:۰۸ ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
درد مردم برای هیچ مسوولی اهمیت ندارد. عملا مجلس در سستی و انفعال است . دولت هم سر در گم و بی هدف فقط شعار درمانی می‌کند. همه مدیران فرمایش باید و نباید می‌کنند ‌ . از برنامه خبری نیست . فقر خود را در بدترین شکل خود یعنی عدم توانایی خرید و مصرف گوشت ، مرغ و لبنیات نشان می‌دهد. انگار خاکستر انکار و انفعال سر همه ما پاشیده اند .
ناشناس۲۳۶۰۸۴۰۰۷:۴۹:۳۹ ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
خدا خودش باید به داد همه کسب و کارها برسد. شما یک پیشه ای را بگویید که عاری از مشکلات عدیده باشد. همه در حال ورشکستگی هستند.
ناشناس۲۳۶۱۰۳۸۱۰:۲۰:۲۴ ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
چرا بانیان ارز 4200 تومنی به مردم معرفی نمی شوند
ناشناس۲۳۶۰۸۴۱۰۷:۵۰:۱۲ ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
به این می گویند رونق تولید!
ناشناس۲۳۶۰۸۴۸۰۷:۵۷:۴۱ ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
تا کی باشد انهایی که از ارز ۴۲۰۰ نهاده های دامی سو استفاده کردند و باعث شدن دامداران دام های آبستن خود را ذبح کنند عقوبت کارشان دامان کثیفشان را بگیرد دو سال پیش هم جوجه های یکروزه را زنده بگور میکردند و دیدید در سال گذشته در وضعیت مرغ و تخم مرغ به چه نکبتی افتادید
ناشناس۲۳۶۰۸۸۷۰۸:۳۶:۴۸ ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
سال آینده با حذف ارز 4200 قیمت غذای دام نجومی خواهد شد. مرغ و گاو و گوسفندی در مملکت نخواهد ماند
ناشناس۲۳۶۰۹۹۳۰۹:۵۹:۱۶ ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
خخخخه هنوز نمی دانی این وضع به خاطر همین ارز است پس خوش باش در توهمات خودت
ناشناس۲۳۶۰۹۱۵۰۹:۰۲:۴۹ ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
اکثر دامداریها تولید گوشت گاو و گوسفند را در برابر هزینه خوراک و دستمزد کارگران زیان ده ارزیابی میکنند و از سوی دیگر در صورت گرانتر شدن گوشت جمعیت کثیر دیگری قدرت خرید گوشت را از دست خواهند داد.
علی۲۳۶۰۹۲۶۰۹:۱۸:۰۸ ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
با سلام خدمت مسئولین محترم آیا راهکاری برای این صنعت وجود ندارد.&
ناشناس۲۳۶۱۰۸۴۱۱:۰۴:۲۰ ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
تنها راهکار اینه که قیمت گوشت بکشه بالا به قیمت واقعی (حدود سیصد تومن..) بجز گوشت فقط بگید چی چند برابر نشده تو این یکی دو سال؟ چرا باید از جیب دامدار واسه شکم ملت خرج بشه؟؟
ناشناس۲۳۶۱۵۰۶۱۶:۴۹:۱۹ ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
در مورد برق هم همینطوره!
بدبخت دامدار۲۳۶۱۹۱۰۲۳:۴۵:۵۸ ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
دقیقا فقط دارن به دامدار بدبخت ظلم میکنن دیگه دامهام تموم شد به والله قسم نصفشو فروختم یعنی الان ضرر در ضرره اونی هم که نگه داشته مجبوره چون شغل دیگه ای نداره و سن و سالی ازش گذشته و نمیتونه بره کارگری کنه و گرنه درحال حاضر گوسفند آری مساوی ست با نابودی
ناشناس۲۳۶۰۹۶۳۰۹:۴۲:۵۹ ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
کجا از دامدار دام زنده 125میخرند شما بگین کجا ؟؟؟یه چیزایی همین جوری الکی نگین دام زنده کیلویی ۵۰هزار میخرن ؟؟؟؟چرا درورغ پشت دروغ
ناشناس۲۳۶۱۰۲۹۱۰:۱۵:۲۹ ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
دستتون درد نکنه کاملا دقیق حالو روز دامدارو نوشتین اما چه فایده یعنی مسولین و رعیس جهاد کشاورزیم اینارو میدونه
سالار۲۳۶۱۸۱۸۲۱:۴۷:۵۷ ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
رییس و مسئولین کاره ای نیستن مجلس باید اصلاحات رو انجام بده و این مسائل رو حل کنه
ورشکسته شاغل۲۳۶۱۰۳۰۱۰:۱۵:۴۲ ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
مملکت ما ضابطه نداره فقط رابطه اس .
علب۲۳۶۱۰۵۰۱۰:۲۶:۱۲ ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
دام زنده راکیلو ۵۰تومن هم نمی خرند
احمد۲۳۶۱۰۵۱۱۰:۲۷:۵۷ ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
هیچگونه نهاده دولتی به دست دامدار خورد وکوچک نمی‌رسد همه باید جو و یونجه کیلوی ۸۴۰۰ تومان بدام خود بدهند یعنی ۴ برابر سال گذشته ولی فروش دام هیچ تعقیری نداشته قیمت پاین هم آمده و دامها روی دست دامدار مانده هیچ کس هم جواب گو نیست و همه مسئولین حرفهای غیر کارشناسی میزنن دامدار دیگه مرد
محمد۲۳۶۱۰۷۶۱۰:۵۰:۴۴ ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
سلام این گزارش لطفا به دست مسولان واقای ملکی بروسنید
ناشناس۲۳۶۱۱۰۷۱۱:۲۷:۲۹ ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
تحریم ها مثل موریانه به اقتصاد کشور لطمه زد . انشالله که تحریم ها برداشته بشه تا حدودی وضع کشور بهتر شه
ناشناس۲۳۶۱۸۱۲۲۱:۴۲:۱۸ ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
تحریم کجا بود مملکت افتاده دست دلال خدا همه دامداران و گاو دارا را رحمت کند بفکر شغل دیگری باید باشیم..
ناشناس۲۳۶۱۱۱۶۱۱:۳۶:۲۲ ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
بندازید تقصیر مردم
امیررمضانی۲۳۶۱۱۳۷۱۱:۵۰:۱۰ ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
سلام به ما که از نهاده هیچی نمیدن همش اونایی که آشنا دارن میگیرن به هر کی میگم میگن نیست بدبخت شدم رفت افسردگی گرفتم خرج نیست موندم دیروز پنج تا میش فروختم 6400این انصافه اخه
محمود۲۳۶۱۹۸۳۰۱:۴۳:۱۷ ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
عین واقعیت نهاده هم اگر هست برای آشنا کردن هست
ناشناس۲۳۶۱۲۱۳۱۲:۴۵:۴۵ ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
حساب کردم درطول یک سال فقط ۵میلیون درآمد حاصل آمده ازدامداری داشتم مگه میشه با این درآمدزندگی کرد
فرزاد۲۳۶۱۹۹۹۰۲:۴۰:۲۵ ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
داداش خدارو شکر کن من دارو ندارم و فروختم دنبال سودی تو؟
عباس۲۳۶۱۲۳۹۱۳:۰۳:۱۷ ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
درود گزارش جامعی بود تقریباً به تمام مشکلات دامدار اشاره شده تشکر میکنم امیدوارم خدا به داد ما برسه البته نه بواسطه مسیولین چون از اونا آبی گرم نمیشه
دامدار۲۳۶۱۲۴۵۱۳:۰۴:۴۶ ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
به خدا پدر من بعد ۳۰ سال دامداری یک پژو ۴۰۵ قراضه و یک خانه که با کمک پدرش خریده ندارد ، امسال بعد از فروش کل گله ها با کمک ما کار دیگه ای شرو خواهد گرد ! چرا ؟؟؟ مگر پدر ما آدم نیست کل سال ۳۶۵ روز است پدر یک روز تمام به خانه نیامده !! ۵ تا ۶ روز نیمه وقت سر زده !!! مسافرت ! کارگر ! امکانات !!!! شخصیت اجتماعی !!! دیگر هیچ چیز دامدار ندارد حتی آبرو ! انشا الله باقی دامداران بتوانند ادامه دهند ولی پدر من توانش را دیگر ندارد !
محمد علی رضازاده۲۳۶۱۲۵۱۱۳:۱۰:۴۵ ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
با سلام .کی گفته گوسفند پرواری به قیمت ۸۰ یا بیشتر از دامدار میخریدن تا امروز بیشتر از کیلویی ۵۰ هزار تومن هیچ کجا کشور به جز تهران معامله نشده ....فقط این چند روز بخاطر باز بودن مرز و صادرات به عراق کیلویی ۶۰ هزار شده که ....
ناشناس۲۳۶۱۲۵۹۱۳:۱۳:۲۳ ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
یکی از این دامداران خود من هستم که از 50 راس گاو رسیدم به دو راس گاو! اونها را هم باید تا عید بفروشم چاره ای ندارم هر چی داشتم در این مدت خوردند.
لوک بدشانس۲۳۶۱۲۶۱۱۳:۱۴:۲۲ ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
از پارسال تا حالا داریم میزنیم تو سر فقط خواجه حافظ شیرازی نمیدونه ک چی بسر دامدار اومده واقعا این چ طرز مدیریته اخه دیروز رفتم کنسانتره بگیرم بخداقسم از هفت صبح توی صف بودیم تا یک و نیم برای ۲۵۰ کیلو اونم هزار بار دامدارا توی صف پریدن بهم و داد و بیداد و فحش و..
علی۲۳۶۱۲۶۷۱۳:۱۹:۵۵ ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
به نظرم من که خودم گاودار هستم تنها راه نجات گاوداری ها و دامداری ها فقط وفقط یک راه داره هم ملت راضی باشند وپروار دهنده دولت بگذارد پروار دهنده ۴۰درصد مالش را صادرات کند و۶۰درصد را در بازار داخلی بفروشد وسلام
ناشناس۲۳۶۱۲۹۰۱۳:۳۱:۲۸ ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
با سلام بنده یک دامدار در حال ورشکستگی هستم این محاسبات کاملا درسته البته بعضی از هزینه های تولید را هم جا انداخته اند و محاسبه نکردن.همیشه ۲۰درصد تلفات هم در دامداری وجود داره که اجتناب ناپذیره.بنده صدتا گوسفند دارم و پارسال ۱۳۰میلیون فقط به علوفه و نهاده اش دادم حالا بماند که خودمم ۲۴ساعته بالای سرش اسیر بودم و در یک سال۶۰میلیون دستمزد خودمم میشه. امسال به زور از بره هاش۵۵میلیون گرفتم و کلی هم تلفات دادم وگوسفندای مولدمم یک سال پیرتر شده وقیمتش افت کرده.یعنی به عبارتی۱۵۰میلیون در سال گذشته روی صدتا گوسفند ضرر نقدی کردم هزینه های واکسن دارو تلفات و کارگریش هم به کنار.مردم عزیزی که یه کیلو گوشت میخرن۱۳۰تومن و فکر میکنن خیلی گرونه باید بگم با یک چهارم قیمت واقعیش دارن گوشت میخرن و اگه از تولید کننده حمایت نشودمطمعن باشید دوسال دیگه کیلویی یک میلیون تومن هم گوشت پیدا نمیشه انشاالله.
دامدار مظلوم۲۳۶۱۳۰۹۱۳:۴۵:۵۸ ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
خدایا غلط کردم دامداری کردم دیگه از این کار‌ها نمی کنم
دامدا۲۳۶۱۳۱۰۱۳:۴۷:۰۱ ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
سلام من یک دامدار هستم صد راس گوسفند حالا رسیدم سی وپنج راس اگر این وضعیت ادامه پیدا کند تا اخر سال میرسد به سه راس چرا که توان خرید خوارک دام دیگر ندارم از مولد وبره مایه میگزارم میفروشم مفت ، خوراک با قیمت ده برابر میخرم خدا باعث وبانی را عوض بدهد دربدر شدم
ناشناس۲۳۶۱۴۵۴۱۵:۵۶:۱۹ ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
سلام بنده خودم دامدار هستم ولی دامدار شدنم بزرگترین اشتباه زندگیم بود البته از نظر مالی . شاید در نظر خداوند مورد پسند باشد
محمود۲۳۶۱۹۷۹۰۱:۳۹:۴۲ ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
بخدا منم مثل تو بیچاره شدم
دامدار۲۳۶۱۳۱۳۱۳:۴۸:۲۸ ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
کاش کسی حال دامدار ورشکسته رو درک میکرد
دامدار۲۳۶۱۳۱۹۱۳:۵۱:۳۸ ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
دامدارای رسماً تو ایران ناااااااااااابود شد دیگه کسی دامدارای نمیکنه سال دیگه باید گوشت برزیلی منجمد وارد کنند کیلو 300هزار تومان مافیا ثروت و قدرت حال نمیکنن مردم تولید کننده وعرضه کننده باشند
قدرت حسینی۲۳۶۱۳۶۲۱۴:۳۰:۵۶ ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
واقعا آقای که داری میگی باید بفکر دامدارا باشم چرا عمل نمیکنید شماها فقط شعار میدید همش بفکر جیب خودتون نباشید ماهم به پای این دامداری زحمت های زیادی میکشیم البته زحمت دارع ولی باید نتیجه زحمت رو هم بگیریم....
ناشناس۲۳۶۱۴۱۷۱۵:۲۵:۱۶ ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
... هرکس می خواهد بنام نصرفیدن قیمت را بالا ببرد پس سبدغذائی چه میشود هرسال سفره کوچک وکوچکتر میشود و عده ای با فروش گاو گوسفند و سود هنگفت وارد عرصه شهرنشینی میشوند اکثرمهاجرین همان کسانی هستند که درصنف خود یک زمانی داد ضرروزیان میزدند دولت باید یارانه و خدمات اجتماعی مهاجران راقطع کند
ناشناس۲۳۶۴۴۲۰۱۷:۰۹:۳۷ ۱۴۰۰/۱۰/۱۷
یعنی اون بدبخت گناه کرده رفته دامدار شده که شما محکومش میکنی و برایش مجازات تعیین می کنی
احمد۲۳۶۱۵۱۷۱۶:۵۵:۳۶ ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
در شرایط کنونی راهکار کمک به دامدار که به کشور خدمت میکند 1- حدف کامل دلال و حذف سود بی حساب. گوشت توسط دولت خریداری شود و در میادین با قیمت واقعی به مردم برسد 2- کمک مالی در قالب یارانه خوراک دام به خود دامدار .یارانه دادن به تولید کنندگان خوراک دام باعث رسیدن این یارانه دراین شرایط به همه دامداران نمیشه
ناشناس۲۳۶۱۵۶۷۱۷:۳۵:۵۶ ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
خدا خودت به داد ما دامداران برس،این شد وضع
محمدرضا۲۳۶۱۵۹۰۱۷:۵۵:۰۹ ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
سلام باید از این به بعد گفت خدابیامرز دامدار
علیرضازردکانلو۲۳۶۱۶۹۰۱۹:۴۷:۱۸ ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
منم یه دامدارم سی پنج سالمه کل عمرم رادامداری کردم اگه به همین روال پیش بره دامدارراباید بریداز کتابها پیدا کنید
حمید۲۳۶۱۷۱۹۲۰:۲۷:۴۲ ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
به‌نکته‌مهمی‌اشاره‌کردید‌ بنده سیصد‌ راس‌میش‌ و بره‌ئ‌ سه‌سال پیش‌داشتم.اگه‌اونموقع‌میفروختم شیرین‌پانصد‌میلیون.میشد‌ماشین‌‌میخریدم‌.الان.چقد.شده‌بود.حالا.شدم‌کارگر‌صفر.تقصیر.عقل‌منه‌یا. ..
ناشناس۲۳۶۱۷۵۲۲۰:۵۰:۲۶ ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
سلام به نظر من دولت باید اجازه دهد
ناشناس۲۳۶۱۷۵۴۲۰:۵۱:۴۱ ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
سلام ما دامداران کوچک وبزرگ میخایم دولت مستقیم بیاد همان قیمتی که میگن ازما بخرن که دست دلال وواسطه ها قت بشه که سودش جیب اونا میره واقعا متاسفم برای اونایی که شعار می دهند که ما کمک به دامدارمیکنیم
ناشناس۲۳۶۱۷۶۳۲۰:۵۸:۳۸ ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
سلام به نظر من حق تصمیم گیری فروش۵۰ درصد ازدام وتولیدات دامی بدون هیچ محدودیتی به دامدار و۵۰درصد نیزدر اختیار دولت قرار گیرد تا منافع دامدار ومردم تامین شود
ناشناس۲۳۶۱۷۶۹۲۱:۰۳:۴۵ ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
یک کلام اگر دامدار بره نر حاصل از دامداری را به قیمت زنده کیلویی 80000 تومان بفروشد تازه راسته مایه میرود و باید خرج خانواده را از راهی دیگه خارج از دامداری بتواند تامین کند در غیر اینصورت به یکسال نرسیده گوسفندی نمیماند اونایی که میدونند نظر بدن
ناشناس۲۳۶۱۸۰۵۲۱:۳۲:۳۳ ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
چرا مسولین ی فکری به حال این دامدارن نمکنن چرا مگ چ میشه جو کیلو ۹هزارتومان هرگوسفند کم کم روزی یک کیلو جو میخورد کاه رو‌حساب نمی کنم درماهی ۲۷۰هزارتومان حالا یسال چند میشه خودتون حساب کنید وقضاوت کنید اون وقت ی بره زایمون‌کنه فوق فوقش بدی ۲میلیون
یا الله۲۳۶۱۸۲۱۲۱:۴۹:۳۹ ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
رونق تولید نه روغن تولید
امیرعلی۲۳۶۱۸۹۴۲۳:۰۴:۴۲ ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
بابا نمی‌رسن دیگه پنج سال پیش جو کیلویی ۱۲۰۰بود آزاد گوسفندم جفتی ۱۰تومن بود الآن جو کیلوی ۷هزارتومنه گوسفندم جفتی پنج میلیون به داد دامداران برسید ادم دستش نمیاد به گوسفند خرج کنه جو کیلوی ۷هزار ۳تومن کاه کیلوی ۵پنج هزار تومن من چجوری بدم به گوسفند بعدم خرج خودشو در نمیاره...به داد دامداران برسید...
ناشناس۲۳۶۱۹۱۶۲۳:۵۶:۵۷ ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
ازروستاها‌همدان‌‌کبودراهنگ‌بخش‌شیرین‌سو‌‌روستای‌چهارسوق‌‌من‌دامدارم‌۸۰راس‌دام‌دارم‌چندین‌بار‌مراجعه‌کردم‌‌‌جهادکشاورزی‌اصلان‌یک‌کیلو‌تا‌به‌حال‌نهاده‌ی دامی‌یارانه‌‌ای‌به ما‌ندادند‌حتی‌وام‌خواستم‌گفتن‌مجوز‌بگیر. یک‌ونیم‌میلیون‌خرج‌کردم‌‌‌مجوز‌گزفتم‌معرفی‌کردند‌بانک‌ملی‌‌کبودرآهنگ‌. ده‌میلیون‌وام‌داد‌یه‌ساله‌سیزده‌وسیصد‌ازمن‌گرفت‌‌ اینه‌از‌یه‌‌نفر‌درصدی‌گرفتم‌از‌بانک‌دولت‌بهتره‌‌این‌کجاش‌حمایته
بی پناه۲۳۶۱۹۵۲۰۰:۴۶:۵۰ ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
توروخدابه داددامداریهای کوچک برسید الان بااعلام حذف خوراک دولتی بدون اینکه فکری برای ضرردامداریهابکنند چندوقتی است که خوراک به دامدارنمیدهندووقتی اعتراض میکنی هیچ کس جوابگونیست وماداریم به قیمت آزادخوراک میخریم ومتاسفانه حیوانهاراداریم یکی یکی میفروشیم تاخرج خوراک حیوانهای دیگرشوند درحالی که هیچ کسی به فکرمانیست ...یکی نیست به اینهابگه وقتی ماخوراک آزادمیخریم چرابایدشیررابه قیمت ارزان بفروشیم .
ناشناس۲۳۶۱۹۷۳۰۱:۲۴:۱۲ ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
سلام یه خانم دامداربدبخت هستم تهران َشغل خوبی داشتم ولی به دلیل تحریمهابیکارشدم باتحصیلات بالابرگشتم روستای پدری خودم وکارشریف دامدادی راه اندازی کردم ولی درحال حاضربه خاطرلطف بزرگان مملکتی به فلاکت افتاده وقصدفروش دام روباقیمت ارزان کردم ولی ان هم به فروش نمیره واقعا دست مسئولین دردنکنه که باید برای یه لقمه نان دیگه راهی کجا بشم نمیدانم انگارنان حلال جایگاهی ازنگاه مسیولان ندارد
فرزاد۲۳۶۲۰۰۱۰۲:۵۶:۴۲ ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
گزارش خوبی بود بالاخره یکی درد ما دامدارها رو گفت فقط چند ایراد اساسی داشت اولا : بجز این چند روزه که هر کیلو 60 هزار خریدن و البته ما بره ای واسه فروش نداشتیم همیشه زیر 50 هزار گوشت رو از ما خریدن دوماً: تعداد دوقلو زایی ضریب ۱٫۵ نیست خیلی خیلی کمتر مگر در شرایط خاصی سوما تعداد تلفات بنا بدلایلی خیلی بیشتر شده مثلا کمبود خوراک باعث کمبود شیر یا حتی سقط و یا بیماری های مختلف قیمت دارو خیلی خیلی گرون شده ، بنحوی که بعضی از داروها تا 1000 درصد بالا رفته چهارم: یک چیز مهم که فراموش کردین اینه که همه گوسفندا زایش ندارند من نمیدونم چرا فک میکنم حتما سر موقع میزان اینا رو کاغذه و در عمل متفاوتی پنجم: در خیلی از جاها کود فروش نمیره و دور ریخته میشه و نکته آخر که خیلی مهمه و به چشم نمیاد: شوک روحی و روانی که این چند سال دیدیم قابل جبران نیست کل سرمایشون رفته عمرشون حتی طرف بیش از 80 درصد دامهاشو خرج خوراک بقیشون کرده من که آینده خوبی واسه دامداری و دامپروری نمیبینم یا حق
ناشناس۲۳۶۲۵۴۹۱۴:۰۴:۲۸ ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
احسنت بر شما کامل و واقعی
وحید۲۳۶۲۰۱۱۰۳:۲۴:۵۵ ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
دیگه دامدار داره نفس های آخرشو میکشه
عباس۲۳۶۲۰۳۶۰۶:۲۶:۵۷ ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
درد دل من دامدار را گفتی برادر. واقعا همین است. فقط نگفتی در دولت قبل با واردات واکسنهای آلوده و تقلبی چه بلایی بر سر دامداران آورند. فقط در روستای ما از توابع خراسان رضوی بالای 50 درصد دام سنگین و سبک از این واکسنها تلف شدند.
تاج۲۳۶۲۰۹۰۰۸:۱۲:۴۵ ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
واقعامن سال ۹۶حدوداششصدوپنجاه راس گوسفندداشتم.حالا گوسفندهام رسیدن به چهل راس واقعا یک ریال ازاینها تواین سه چهارسال جایی دیگه خرج نکرده ام بلکه از درآمددیگه ای هم خرج دام ودامداریم کرده ام واین بوده نتیجه دامداری .ورشکستگی.خداوکیلی سرمایه ای که من برای دام ودام داریم گذاشتم از اول به هرکاری دیگه گذاشته بودم حدودا الان حدود۱۸میلیارد شده بود ولی ته این کاری که کردم چهل تا گوسفندبرام مونده ...به کی بایدبگم بدبخت شدم
ناشناس۲۳۶۲۲۳۰۰۹:۵۱:۳۵ ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
سلام و تشکر برای این ارزیابی دقیق و کامل. امیدوارم برسد به دست مسئولین بزرگواری که دلسوز وضعیت معیشت جامعه هستند. نیاز به همت و تلاش بی وقفه برای حل مشکلات صنعت دام و حذف دلال ها در اولین فرصت
حصاری۲۳۶۲۳۲۳۱۰:۵۲:۰۶ ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
درتاریخ، 8 10 1398یک کیلو بره41هزار تومان بود وجو کیلو2200 بایک کیلوبره 18 کیلو جو میخریدم اما حالا یک کیلو بره 49هزار تومان وجو کیلو 8500 یعنی6کیلو جو هم نمیشه 12 کیلو دیگه ضرر دامدار فلاک زده بیچاره به خاک سیاه نشسته
ناشناس۲۳۶۲۴۱۲۱۲:۱۴:۴۴ ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
عامو چرا ارزون نوشتی جو کیلو ۶ تومن هسا کاه کیلو ۵/۵ هست یونجه کیلو ۷ تومن ۸ تومن خراک دام ۴ تومن حالا درد دامدار بدونید الکی میره بالا
ناشناس۲۳۶۲۴۲۲۱۲:۲۱:۱۳ ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
چی میگی برا خودت کی 85تومن و 125تومن ازمون خریدن قصابا ؟نرخ و آمار بی خود میدی بره از ما فوق فوقش 50 تومان خریدن
دامداردیروزکارگرامروز۲۳۶۲۴۸۱۱۳:۰۰:۳۷ ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
دامداری هم به شغل های ابا واجدادی پیوست البته باهمت دولت
علی اکبرسنجری۲۳۶۲۵۰۵۱۳:۲۳:۰۴ ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
باسلام من یه دامدارم کاش به جای این حرفا یه مسول یه چندروز از وقتش میزد ومیامد درکنار ما تا از نزدیک باحال ما آشنا میشد سال 97 یه گاو میدادی یه پراید میگرفتی یه مقداری هم واست میموند حالا 12گاوآبستن نزدیک به زایمان بفروشی میشه یه پراید ای خدایه کاری کن همین دفعه ازدامداری نجات پیداکنم بهت قول میدم دیگه دامداری نکنم
رضا۲۳۶۲۷۰۷۱۶:۴۶:۱۱ ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
سلام کل سرمايم از دست دادم ديگه اسم دام مياد وحشت میکنم قسم خوردم مفتی دام بدن به سمتش نرم نابود شديم
احمد رضا۲۳۶۲۷۱۸۱۶:۵۰:۰۹ ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
سلام مقاله بسیار خوبی است. ولی متاسفانه چندین ساله که دولت مردانی سر کار امده اند که بفکر رانت خودشان هستند . امروز جو ۸۴۰۰ تومان خریده ام یه مرد پیدا بشد قیمت حتی کیلوی ده هزارتومان شده . برای ۶ماه ثابت کند که ما بتونیم برای این ۶ماه برنامه ریزی کنیم .
صیفورشاه کرمی۲۳۶۲۸۹۱۲۰:۵۰:۴۴ ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
دامدارورشکست شدتمام،بازن وبچه زیرچادر زندگی میکنم،به خدا امسال چیزی به اسم سودنبردم فقط بخورنمیر
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  2. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  3. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  4. و ناگهان اخلاق!

  5. این ۲ مشکلِ بزرگ در بازار مسکن ایران

  6. زیباکلام: اسرائیل برای رهگیری موشک ایران خیلی هزینه داد/ ۷ اکتبر نشان داد که فلسطین هنوز زنده است!

  7. بخش املاک "دیوار"مسدود می‌شود/ فرصت یک هفته‌ای به سکوها

  8. خیانت و وطن فروشی علنی در مقابل دوربین

  9. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  10. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  11. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

  12. موضوع خودروهای لوکس پسران معاون سابق قوه قضائیه چه بود؟

  13. سرانجام دختر فوت شده در متروی تجریش چه شد؟

  14. توقیف محموله صادراتی رژیم صهیونیستی در مرز بازرگان

  15. فریب نخوریم! 

  16. دبی؛ چند روز پس از سیل

  17. تصاویر اختصاصی شبکه پاکستانی از اسکورت جالب زمینی و هوایی رئیسی در لاهور

  18. رفتار عجیب یک شهروند در مترو تهران ؛ پارک موتور مقابل پله‌های ورودی ایستگاه!

  19. قالیباف: تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. برخورد محترمانه پلیس با یک خانم برای اعمال قانون و توقیف خودرو

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. کمی دیر نیست؟

  8. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  9. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  10. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  11. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  12. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  13. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  14. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  15. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  16. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  17. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  22. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  23. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  24. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  25. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

آخرین عناوین