روایت‌هایی ناشنیده از سبک زندگی حاج‌قاسم

گروه سیاسی الف،   4001013086 ۷۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۹ تکراری یا غیرقابل انتشار
روایت‌هایی ناشنیده از سبک زندگی حاج‌قاسم

انسان‌های بزرگ، معمولا زندگی‌های پرباری هم دارند. به این شکل که هم مشغله فراوانی دارند و هم سعی می‌کنند حتی یک دقیقه را هم از دست ندهند. آنها به دلیل اهداف مشخصی که دارند، اولویت‌های‌ زندگی‌شان مشخص است و همین امر باعث تمرکز زیادی در زندگی‌شان شده و برکت این زندگی‌ها را افزایش می‌دهد. حاج‌قاسم نیز از این دست شخصیت‌هایی بود که فراوانی مشغله را در آنها، به‌راحتی می‌شد مشاهده کرد. به روایت رهبر انقلاب، او در حالی که روزی 15ساعت کار می‌کرد و تازه از سفرهای کاری برگشته بود، وقت می‌گذاشت و با دیگران ملاقات کرده و آنها را اقناع و توجیه می‌کرد! این حجم از پرکاری،‌ همیشه این سوال را پیش روی دیگران قرار می‌دهد که چنین افرادی، چگونه بین زندگی خانوادگی و غیرخانوادگی خودشان تعادل برقرار می‌کردند؟ برای رسیدن به پاسخ این پرسش، به گفت‌وگو با نرجس سلیمانی، فرزند سردار رشید اسلام نشسته‌ایم که عضو شورای شهر تهران نیز هستند. اگر می‌خواهید درباره زندگی خانوادگی و سبک زندگی این سردار بزرگ نکته‌های کمتر شنیده‌ شده‌ای را بخوانید، این مصاحبه را از دست ندهید.



اولین بحثی که درباره حاج‌قاسم مطرح می‌شود، سبک زندگی اوست؛ اینکه زندگی یک فرد چه ویژگی‌هایی داشته که منجر به چنین دستاوردهایی شده است. سبک زندگی حاج‌قاسم چگونه بود؟
زندگی پدر مبتنی بر مجاهدت بی‌وقفه در پیرامون خیمه ولایت بود. زندگی او بر اساس تدبیر و مدیریت با توجه به راهبرد کلان انقلاب مجهز به سلاح اخلاص، منقش به شجاعت و در عین پرهیز از نگاه به هرآنچه غیر از صراط مستقیم بود. اگر زندگی و مسیر حیات شهید سلیمانی را زیر ذره‌بین بگذاریم و لحظه‌لحظه آن را جداگانه نیز به محک بگذاریم، آنچه باقی می‌ماند جامه توکل بر ساختاری از اخلاص و پرهیز از افتادن به دام افراط و تفریط است.

می‌دانیم که بخش اعظمی از زندگی سردار را مأموریت‌ها و حضور وی در میادین مختلف تشکیل می‌داد. در چنین وضعیتی که حضور پدر کمتر احساس می‌شد، زندگی برای همسر و فرزندان او چگونه سپری می‌شد؟
با توجه به شرایطی که شهید سلیمانی داشتند، هیچ زمانی به خاطر نمی‌آید که بیشتر از یک یا دو روز ایشان با فراغ بال و بدون وجود اضطرار و نیاز به حضور در جایی در کنار خانواده بوده باشند. در واقع در طول 40سال مداومت بی‌وقفه ایشان در مسیر جهاد، فرصت چندانی نداشتند. در دوران فعالیت در جبهه و دفاع مقدس که تکلیف بر همگان روشن است. در دوران حضور در جنوب شرق کشور و بعد از آن نیز فرصت‌های حضور در جمع خانواده به قدری کم بود که روزگار همانند دوران جنگ می‌گذشت. چنانکه خانواده برای دیدن ایشان می‌بایست در محل فعالیت‌شان حضور پیدا می‌کرد. البته برای کودکان، اهواز و مقر فرماندهان جاذبه‌هایی داشت. همچنین عرصه وسیع جنوب شرق از مرزهای شرقی در سیستان تا نزدیکی دریای عمان و حوالی زاهدان و میرجاوه نیز تجربه‌هایی بی‌نظیر در خاطر خانواده مانده است. آن روزگار، لحظاتی شامل دلهره، نگرانی، شادمانی و غرور را در یاد کودک و نوجوان ثبت و ضبط می‌کرد. من لحظاتی را به خاطر می‌آورم که بی‌شباهت به تصاویر سینمایی نیست؛ گذر از مسیرهایی که در مسیر آتش اشرار قرار داشت و کاروان‌هایی از دور در میان غبار و تندبادهای 120روزه سیستان که معلوم نبود به استقبال می‌آیند یا به قتال، به روشنی پیش چشم من حاضرند. همه اینها در کنار پدر که تنها چند ساعت طول می‌کشید، تبدیل به خاطرات نیکویی شده که در آن تنها چیزی که باقی نمی‌ماند، نگرانی، گرما و گرد و خاک بود. در واقع تماماً پدر بود که در وسعت یک اسطوره در جنگ با هر آنچه نماینده بدی و زشتی بود، حضور داشت.

تصور عمومی مردم از سردار سلیمانی حضور در میدان جنگ، سال‌ها مبارزه با استکبار، از خودگذشتی و رشادت‌های وی بوده است. به تعبیر دیگر تصویر مردم، غالبا یک سردار نظامی بوده که در قاطعیت‌های مورد نیاز در میادین و مأموریت‌ها زندگی می‌کرده است. برای غالب مردم خیلی جالب است که بدانند زندگی چنین فردی، با همسر و فرزندانش چطور بوده و به تعبیر دیگر، چگونه رفتاری در منزل داشته‌اند؟
اگر در یک روز جمعه خانه بودند، صبح خیلی زود از خواب بیدار می‌شدند و خودشان صبحانه‌ای که دوست داشتند درست می‌کردند. بعد همه را به نظم و ترتیب تشویق می‌کردند و معمولاً از فضای شخصی هرکس شروع می‌شد و کم‌کم به صورت فراگیر تمام خانه را تا ظهر دربر می‌گرفت. صدای رادیو نیز در خانه طنین ملایمی داشت و ناهار را نیز دوست داشتند خودشان آماده کنند؛ البته در چاشنی‌ها کمی دست ‌و دلباز عمل می‌کردند و نتیجه گاهی اوقات کمی رنگین‌تر بود از آنچه در عرف مورد انتظار است. یعنی گاهی زردچوبه‌اش زیاد بود و گاهی دارچین آن بیش از اندازه بود و به کمال درجه دلچسب برای بعضی و پررنگ و لعاب برای دیگری بود. حضورشان گرمابخش کانون خانواده بود. پدری مهربان و نکته‌سنج و در بعضی مسائل سختگیر و همسری قابل اتکا و قابل اعتماد به اعلای درجه ممکن، دلسوز و عاشق خانواده بود.

در سال‌های گذشته که رسانه‌های بین‌المللی معمولا سعی می‌کردند که در قالب گزارش‌‌های تحقیقی به شناختی از سردار دست پیدا کنند، معمولا به اهل سفر بودن او بسیار اشاره می‌کردند. پدر اهل سفر با خانواده بودند؟
اگر فرصتی پیدا می‌کردند که از چند ساعت بیشتر بود تلاش می‌کردند تمام خانواده را یکجا جمع کنند و ساعاتی را در کنار یکدیگر در فضایی با عطر و طعم روستا سپری کنند. حالا این روستا می‌توانست محل تولد ایشان در قنات ملک باشد یا روستایی در اطراف زاهدان و زابل یا این اواخر با توجه به بُعد مسافت هرجایی خارج از شهر تهران و حتی روستایی در حوالی مشهد مقدس در پس یک سفر زیارتی بود. البته ایشان تمایل بسیاری به ایرانگردی با خانواده نیز داشتند که به مقتضای کار ایشان همیشه فرصتی برای شروع پیدا می‌شد اما بعد از چند ساعت با رفتن ایشان به پایان می‌رسید.

خاص‌ترین خاطراتی که از حضور پدرتان برای شما به یادگار مانده است، کدام خاطره بوده و می‌توانید برای‌مان تعریف کنید؟
تک‌تک لحظات حضور ایشان پُرمعنا بود. در دوران کودکی وقتی کتابی برایم می‌خریدند التزام به خلاصه‌نویسی آن جزو واجبات بود و جالب آنکه خلاصه نوشته را هم می‌خواندند و راهی برای در رفتن از زیر کار نبود.

برای‌مان جالب است که درباره نگاه سردار به زنان و نقشی که برای‌شان قائل بودند بدانیم. در این‌باره نکته‌ای دارید که با ما در میان بگذارید؟
وقتی نوجوان بودم، طبیعی بود که مثل هر نوجوان دیگری در تکاپوی یافتن و جستن هویت شخصی برای خودم بودم. پدر به‌رغم مشغله فراوان‌شان وقت می‌گذاشتند و با هم به کتابفروشی‌ها می‌رفتیم و حتی در انتخاب کتاب‌ها کمک کرده و جهت‌دهی می‌کردند. در عین حال، فضای خواندن را در حد معقول باز نگه می‌داشتند تا تفاوت مسیرها و بینش‌ها مشخص شود، در مطالعه خیلی دست و دلباز عمل می‌کردند و هزینه‌های خرید کتاب را با طیب خاطر می‌پذیرفتند. در مورد بانوان اعتقاد عملی داشتند که بهشت زیر پای مادران است، قبل از فوت مرحوم بی‌بی‌مان(مادربزرگ پدری) مدت‌ها مترصد فرصتی بودند که کف پای مادرشان را ببوسند و وقتی این‌ کار را انجام دادند تا مدت‌ها از اثر بوسیدن دست و پای مادر به صورت وضعی سخن می‌گفتند و آن لحظه را جزو لحظات سعادتمندی‌شان می‌دانستند.

دیدگاه کاربران

داود۲۳۶۰۸۲۰۰۶:۵۹:۴۱ ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
عالی ترین مقامات کشور عزیزمان همه شان در مکتب سردار سلیمانی هستند خدا پشت وپناه ایشان
ناشناس۲۳۶۰۸۳۱۰۷:۲۳:۵۹ ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
سردار دلها خدا بیامرزدت ولی بدان که هرگز فراموش نمیشوی بخدامن هنوز باور نمکنم که نیستن
ناشناس۲۳۶۱۴۸۵۱۶:۲۷:۲۱ ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
من فکر نمی کنم که حاج قاسم شهید شده خدا رحمتته کنه لعنت به اسراعیل و امریکا الاهی امریکا و اسراعیل نابود شود دوستت دارم حاج قاسم عزیز
مریم۲۳۶۰۸۸۴۰۸:۳۴:۴۰ ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
خدا رحمت کنه رحمت خاص این شهید بزرگوار رو و الهی خدا به ما هم توفیق ذره ای از مدل زندگی ایشون رو عنایت کنه
ناشناس۲۳۶۰۹۰۳۰۸:۵۲:۳۵ ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
تنها قهرمان معاصر ،که جدای از اعتقادات ،دوستش دارمو به ایشان افتخار میکنم
سید عیسی سهرابی۲۳۶۰۹۸۲۰۹:۵۳:۲۸ ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
درود بر شرف سردار یاد وخاطرش گرامی
الهه۲۳۶۱۰۷۴۱۰:۵۰:۳۹ ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
خدا رحمتش کنه ایشان بهتریس سردار برای کشورمون بود خدا بهتون صبر بده
یاسین۲۳۶۱۱۲۱۱۱:۳۷:۴۴ ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
خدا رحمتش کنه
ناشناس۲۳۶۱۶۳۴۱۸:۴۷:۰۶ ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
روحش شاد
Sadegh Qasemi۲۳۶۱۱۴۸۱۱:۵۸:۲۹ ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
خوشا به حالت حاج قاسم
تنها۲۳۶۱۶۶۰۱۹:۱۲:۱۲ ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
خواشا به سعادتت سردار ما که زنده ایم جز سختی چیزی نصیبمون نشده
اسرا۲۳۶۱۷۰۶۲۰:۰۷:۲۳ ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
خدا رحمتش کنه
ناشناس۲۳۶۱۲۱۷۱۲:۴۷:۳۵ ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
سردارم عزیزم روحت شاد با ذکره صلوات بخدا قسم شرمنده ایم
رقیه۲۳۶۱۲۶۹۱۳:۲۱:۲۶ ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
من چند وقت پیش خواب سردار رو دیدم خیلی خواب خوبی بود
فاطمه۲۳۶۱۲۸۸۱۳:۳۰:۴۹ ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
خدا رحمت کنه حیف شد سردار قاسم سلیمانی
یمپ۲۳۶۱۳۲۳۱۳:۵۳:۱۵ ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
دوست دارم سردارم
خلیل۲۳۶۱۳۳۲۱۴:۰۴:۵۲ ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
انشاالله خداوند او را با پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم، آقا امیرالمومنین، خانم فاطمه زهرا سلام الله علیها و اولاد نظرش محشور کند ، خداوند به ما هم توفیق دهد در مکتب حاج قاسم به قله برسیم.
پینوندی۲۳۶۱۳۶۰۱۴:۳۰:۰۴ ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
روحش شاد دیرشناختیم امازودرفت وحالادلم خیلی گرفته که چراغافل ازخویشتن بودم
ناشناس۲۳۶۱۳۶۹۱۴:۳۹:۳۹ ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
سلام خدا رحمت کند
خانم‌جعفری۲۳۶۱۳۷۳۱۴:۴۲:۳۱ ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
دروردوسلام‌‌براین‌‌مردبزرگ‌‌‌‌سرداردلها ‌‌‌واقعا‌‌جاش‌‌خالی‌‌. خدارحمتش‌‌کنه
خانی۲۳۶۱۳۷۷۱۴:۵۰:۱۶ ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
خداوند انشا اله روحش را شاد کنه به خانوادهاش وملت بزرگوار ایران صبر جمیل عنایت کنه
ناشناس۲۳۶۱۴۰۰۱۵:۰۵:۵۷ ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
خدا رحمت کنه حیف شد
Hamid۲۳۶۱۴۰۵۱۵:۱۳:۵۶ ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
انالله و اناعلیه الراجعون
حسین۲۳۶۱۴۲۴۱۵:۲۹:۴۸ ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
همیشه زنده ای . در قلب منی.
ناشناس۲۳۶۱۴۴۰۱۵:۴۱:۲۶ ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
ایشان رحمت الهی هستند خدا به ما این توفیق را بدهد که راهبر چنین شخصیتی باشیم انشالله
ناشناس۲۳۶۱۴۴۵۱۵:۴۷:۳۸ ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
خدا رحمتش کنه روحش شاد یادش همیشه در دلها
ناشناس۲۳۶۱۴۷۲۱۶:۱۰:۳۴ ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
خدا ایشان را رحمت کند و دشمنانشان را لعنت
الناز۲۳۶۱۴۷۶۱۶:۱۵:۴۷ ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
خدا رحمتت کنه حاج قاسم ، کل جهان مدیون تواند
Amir bahrami۲۳۶۱۵۰۸۱۶:۵۱:۵۳ ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
خوشا بحال ما ک چنین سرداری داشتیم سردار عزیز مابودی وهستی هنوزم دوست داریم
ناشناس۲۳۶۱۵۱۹۱۶:۵۶:۰۹ ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
درود بر شرفش
ناشناس۲۳۶۱۵۴۰۱۷:۱۷:۲۲ ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
حاج قاسم عزیز هیچ گاه از یادمان نخواهی رفت و هرگز رفتنت را باور نمی کنیم چون هنوز حضورت را احساس می کنیم
ناشناس۲۳۶۱۵۷۷۱۷:۴۴:۰۷ ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
بعدتوهمه چی داغون شد خوب شدرفتیواین روزای کثیفوندید...
مجید۲۳۶۱۵۷۹۱۷:۴۹:۱۴ ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
خوشا به سعادتت
ناشناس۲۳۶۱۵۸۸۱۷:۵۴:۴۶ ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
در یک کلام شیر مادر حلالت ای سردار عزیز
ناشناس۲۳۶۱۶۰۲۱۸:۱۵:۰۲ ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
سردار دلمان وجانمان وکشورماندحاج قاسم بود لبیک یا قاسم
لعیا۲۳۶۱۶۰۶۱۸:۲۰:۴۱ ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
❤️❤️❤️❤️❤️
ناشناس۲۳۶۱۶۲۱۱۸:۳۳:۲۹ ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
خوشا به حالت حاج قاسم عزیز که هم این دنیا همان آن دنیا جاودانه شدی یاد خاطرت گرامی جاودان
مهدب۲۳۶۱۶۳۲۱۸:۴۶:۲۸ ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
چه بگویم از وقتی که رفتی همه دنیا دلتنگ ت شدن
امیرحسین۲۳۶۱۶۳۵۱۸:۴۷:۵۹ ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
هیچوقت فراموش نمی‌شوی سردار.روحت شاد وراهت پر رهرو باد انشاءالله
۲۳۶۱۶۴۶۱۸:۵۵:۳۰ ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
یه فاتحه و صلوات برای ایشان و تمام شهدای اسلام بفرستید الهم عجل لولیک الفرج #انتقام_سخت
نازی۲۳۶۱۶۶۱۱۹:۱۲:۲۸ ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
خدابیامرزه حاج قاسم سلیمانی من خیلی دوستون دارم
کریم رشیدمحمدزاد۲۳۶۱۶۸۵۱۹:۴۰:۳۹ ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
روحش شادیادش گرامی.
محمد۲۳۶۱۶۸۹۱۹:۴۶:۱۴ ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
سردار سلیمانی قهرمانی بی بدیل شجاع بود انشاالله ماراهم شفاعت کنه
لیلی۲۳۶۱۶۹۶۱۹:۵۳:۴۰ ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
درود بر سردار دلها یادت همیشه جاویدان
ابراهیم ثمربخش۲۳۶۱۶۹۹۱۹:۵۷:۰۸ ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
سلام تنهاکسی دوست داشتم دستش روببوسم بعدازپدرومادر خدامیداندسردارسلیمانی بودش خیلی دوست داشتم ببینمش بلکه ضمانت منوبکنه برم سوریه خداکنه دخترش این متنو بخونه کاری کنه بلکه یه ذره بتونم راه سرداروادامه بدم
ناشناس۲۳۶۱۷۰۸۲۰:۰۸:۲۵ ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
خدا رحمت کنه سردار دلها ، مرد عمل
ستارمهر۲۳۶۱۷۱۴۲۰:۱۶:۳۷ ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
درست است که دو سال از شهادت سردار گذشت ولی ذره‌ای از غم و ناراحتی من کم نشده خیلی خیلی دوست دارم برم سر مزارش .خیلی دوستشون دارم
اسد۲۳۶۱۷۱۶۲۰:۱۸:۵۲ ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
روحش شاد یادش گرامی
ناشنای۲۳۶۱۷۲۵۲۰:۳۰:۵۸ ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
اگر مملکت ما ده تا از این ایثار گران مثل شهید حاج قاسم داشت مملکت به این روزنمی افتاد خداوند حقش رو برگردنمان حلال کنه روحش شاد ویادش گرامی باد
حمید۲۳۶۱۷۳۰۲۰:۳۲:۲۳ ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
یادش گرامی
K.Moradi۲۳۶۱۷۳۱۲۰:۳۲:۲۳ ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
روحت شاد سردار عزیزم. هنوز رفتنت را باور نمیکنم حتی پسر سه ساله من هم عظمت شما را درک می‌کند و مدام از خوبی شما سخن می‌گوید آنقدر برایمان عزیز هستی که همیشه در ذهن مان خواهی ماند.انشاءالله شفاعتت نصیبمان سردار دلها
ناشناس۲۳۶۱۷۴۳۲۰:۴۴:۴۴ ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
درود....
حبیب۲۳۶۱۷۵۰۲۰:۴۹:۳۶ ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
درود بر روان پاک شهیدان و امثال حاج قاسم . مملکت باید دست اشخاصی اداره بشه که خون شهدا واسه شون حرمت داشته باشه و به قطره قطره خون آنها تعهد داشته باشند.نه اینکه بفکر انباشتن ثروت به قیمت تباهی زندگی مردم و مملکت باشن
حسین۲۳۶۱۷۶۶۲۱:۰۰:۴۰ ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
کاش مسولین کشور هم ماننداودلسوزمردم بودند خوشابه سعادت حاج قاسم روحش شادویادش هتاابددردلهاگرامی باد
ناشناس۲۳۶۱۷۷۷۲۱:۰۵:۰۲ ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
صدهاهزاران حیف که حاج قاسم عزیزازمیان مارفت حقاکه اومردخدابودوداغش بردلهای ماابدیست
ناشناس۲۳۶۱۷۸۳۲۱:۰۸:۰۰ ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
از خداوند منان آرزوی بخشش همه اسیران خاک رو دارم. خصوصا شهید عزیز حاج قاسم سلیمانی وهمراهانش وتمامی شهدا از صدر اسلام تا کنون. خداوند به فرزندانش وهمسر گرامیشان صبر عنایت کند
ناشناس۲۳۶۱۷۸۴۲۱:۰۸:۰۶ ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
کاش'همه مسولین اخلاق ورفتاراوراداشتند وساده زندگی میکردند ودلسوز مردم بودند روحش شادویادش همیشه گرامی باد واقعا درقو
نرگس مهری۲۳۶۱۷۸۸۲۱:۱۰:۵۲ ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
ای کاش همه مسئولان مثل تو بودند. روحت شاد. هرگز فراموش نخواهی شد
عبدالله۲۳۶۱۷۹۲۲۱:۱۹:۳۸ ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
سردار دل ها واقعا دلمون برات تنگ شده واسه شجاعت هایت و فداکاریهایت جات تا ابد در قلب ماست خدا کشور عزیزمان را همیشه انشاالله حفظ و سرافراز بکنه و همچنین رهبر عزیزمان و تمام سربازان امام زمان را آمین
کاظم۲۳۶۱۸۰۷۲۱:۳۴:۱۴ ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
خداوندمنان روح این مرد بزرگ را باسالار شهیدان کربلا محشور گرداند و به خانواده اش صبرجمیل عنایت فرماید.
امیرعلی۲۳۶۱۸۲۵۲۱:۵۲:۳۴ ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
روحش شادویادش تاابدجاویدان وگرامی.پرچم افتخارمملکت
اسماعیل۲۳۶۱۸۳۳۲۲:۰۱:۰۱ ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
اگر روزی شهید نمیشدی فلسفه شهادت در باورم نمیگنجید. شهادت حق سردار بزرگ ایران بود.همنشین اربابت حسین بن علی شدی...
ناشناس۲۳۶۱۸۴۰۲۲:۱۰:۳۰ ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
سیجعل لهم الرحمن ودا
اسمان ابری۲۳۶۱۸۶۶۲۲:۲۹:۳۴ ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
ما شرمنده ی سرداریم کاش فقط یک باردرخوابم بیایی ای ناب ترین مردان مرد در آوردگاه هاومیدان رزم جانم فدای یک کلام از افکارت
یا فاطمه الزهرا سلام الله علیها۲۳۶۱۸۹۹۲۳:۱۶:۳۵ ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
خدا بیامرزد حاج قاسم عزیز را ان شاالله با ائمه اطهار همنشین بشه. ان شاءالله خدا توفیق بده در راه اسلام قدم برداریم و خدمت کنیم.
ناشناس۲۳۶۱۹۰۹۲۳:۴۴:۰۸ ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
حتما پیش خدا خیلی آبرو داری که وقتی مریضی سخت کرونا منو تانزدیکی مرگ برده بود توسل به شما منو از مرگ نجات داد ومعجزه شد
محمد صدیق حسینی۲۳۶۱۹۲۶۰۰:۱۱:۵۰ ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
حاج قاسم راهت ادامه دارد جانم به فدایت تو تاج سر بودی وهستی
جانم فدای رهبر۲۳۶۱۹۳۲۰۰:۲۰:۳۲ ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
چگونه باور مان بشود که معصومی عزیز و گرامی را از دست دادیم،مرگ بر کوردلانی که یک ملت و یک جهان را داغدار کردند،روحشان شاد راهشان پر رهرو باد
ناشناس۲۳۶۱۹۴۲۰۰:۳۵:۰۹ ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
حاج قاسم مظهر آزادگی ومردانگی برای تمام مسلمان وآزادگان جهان است، سردار دلها روحت با حضرت سید شهدا محشور گردد مایع افتخار هر ایرانی هستید خون پاکت موجب بیمه نظام و انقلاب شد .
ناشناس۲۳۶۱۹۴۳۰۰:۳۵:۳۲ ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
هنوز تا اسمت را می‌شنوم اشک از دیدگانم جاریست نبودت جگر سوز است سردارم
ناشناس۲۳۶۱۹۷۷۰۱:۳۷:۲۳ ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
شهادت بهترین و بالاترین مرحله ی بندگیست.روحش شاد
سلیمانیان۲۳۶۲۰۷۶۰۷:۵۹:۴۲ ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
تنها انسانی در زندگی من است که به اندازه مرحوم پدرم دوستش دارم و در غم از دست دادنش هنوز گریه می کنم
ناشناس۲۳۶۲۱۶۹۰۹:۱۴:۱۴ ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
خوشبحال خانوادش همچین سرداری داشتن
درویشی از قزوین۲۳۶۲۲۷۴۱۰:۱۵:۰۳ ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
به حق حاج قاسم سردار ددها مصداق الگوی حسنه برای مردمان نیک اندیش جهان خواهند بود امید که مسولین مملکت مکتب حاج قاسم را سرلوحه ی اداره کشور بدانند حاج قاسم عزیز التماس شفاعت داریم
پیمان زرشناس۲۳۶۲۵۶۶۱۴:۲۱:۵۸ ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
خواسته و مطالبه ی اصلی ما محاکمه ظریف و روحانی است
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. این صدای اقتدار ایران است ...

  4. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  5. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  6. وحدت ملی با وعده صادق

  7. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  8. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  9. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  10. کمی دیر نیست؟

  11. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  12. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  13. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  14. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  15. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  16. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  17. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  18. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  19. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  20. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  21. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  22. اسراییل چه باید بکند؟ 

  23. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

  24. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  25. انتقاد دوباره شریعتمداری از مسئولین درباره وضعیت حجاب/ اوج و فرود قیمت دلار

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. این صدای اقتدار ایران است ...

    2. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

    3. وحدت ملی با وعده صادق

    4. استخوانی در گلوی اسرائیل!

    5. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

    6. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

    7. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

    8. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

    9. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

    10. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

    11. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

    12. اسراییل چه باید بکند؟ 

    13. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

    14. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

    15. انتقاد دوباره شریعتمداری از مسئولین درباره وضعیت حجاب/ اوج و فرود قیمت دلار

    16. واکنش محمود احمدی نژاد به حمله موشکی ایران

    17. واکنش خاندوزی به ادعای منفعت دولت از افزایش قیمت ارز/ حمایت خاتمی از عملیات وعده صادق

    18. این تریبون به مرجعیت نمازجمعه کمک کرد؟

    19. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

    20. تحلیل صالحی از حمله موشکی ایران به رژیم صهیونیستی/ توضیحات کنعانی درباره کشتی توقیف‌شده در تنگه هرمز

    21. مشتِ آهنینِ ایران و" گنبدِ کابوسِ" اسرائیل

    22. حسین دهباشی به دادسرا احضار شد

    23. عبدالکریمی: مدافع تمام‌قد نیروهای دفاعی‌ ایران هستم

    24. اژه‌ای: در قضیه حجاب نمی‌خواهیم هر فردِ کم توجه به قوانین را کیفر کنیم  

    25. احتمال تشکیل استان تهران غربی

    آخرین عناوین