اولین بودجه رئیسی در یک نگاه

گروه اقتصادی الف،   4000921136 ۱۲۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴۹ تکراری یا غیرقابل انتشار

سید ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم اولین بودجه خود را تقدیم مجلس یازدهم کرد. بودجه‌ای که برای بررسی آن ضرورت دارد نمایندگان مجلس نگاهی ملی و متناسب با شرایط و توانمندی‌های کشور بدور از منافع محلی داشته باشند.

 اولین بودجه رئیسی در یک نگاه

به گزارش الف، سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور روز یکشنبه بیست و یکم آذرماه برای تقدیم کلیات لایحه بودجه سال آینده در صحن علنی مجلس شورای اسلامی حضور یافت. این نخستین بودجه دولت سیزدهم است که با سه هدف افزایش کیفیت بودجه‌ریزی، عدالت محوری و ثبات اقتصادی تهیه‌شده است.

رئیس‌جمهور در سخنرانی خود در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد اولین هدف در بودجه 1401 ثبات اقتصادی است. ابراهیم رئیسی تأکید داشت که در بودجه 1401 استقراض از بانک مرکزی و افزایش پایه پولی خط قرمز است، هدف‌گیری بودجه رشد 8 درصدی و مسئله عدالت در توزیع ظرفیت‌ها و امکانات در کشور موردتوجه قرارگرفته است.

فرایند بررسی لایحه بودجه دولت

مطابق ماده 216 قانون آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، نمایندگان مجلس از زمان چاپ و توزیع لایحه بودجه سالیانه کل کشور و پیوست‌ها و سوابق آن تا مدت 10 روز می‌توانند پیشنهادهای ‌خود را به کمیسیون‌های تخصصی مجلس تقدیم نمایند. کمیسیون‌های تخصصی نیز موظف‌اند حداکثر تا پانزده روز پس از چاپ و توزیع لایحه، گزارش خود را به کمیسیون تلفیق تقدیم‌ نمایند.

سپس کمیسیون تلفیق متشکل از اعضای تمام کمیسیون‌های مجلس تشکیل می‌شود که می‌باید طی مدت پانزده روز پس از پایان مهلت گزارش کمیسیون تخصصی گزارش نهایی خود را تنظیم و‌ به مجلس شورای اسلامی تقدیم نماید.

جلسات مجلس برای رسیدگی به بودجه سالانه نیز باید بلاانقطاع در کلیه ایام هفته غیر از جمعه و تعطیلات رسمی، حداقل روزی چهار ساعت منعقد گردد.

خلاصه‌ای از لایحه بودجه 1401

مطابق ماده‌واحده لایحه بودجه از حیث منابع و مصارف بالغ‌بر سی‌وشش میلیون و سیصد و ده هزار و هفت‌صد و چهار میلیارد و شش‌صد و بیست‌وهشت میلیون است که به شرح زیر می‌باشد:

الف- منابع بودجه عمومی دولت ازلحاظ درآمدها و واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای و مالی و مصارف بودجه عمومی دولت از حیث هزینه‌ها و تملک دارایی‌های سرمایه‌ای و مالی بالغ‌بر پانزده میلیون و پنجاه‌ودو هزار و سیصد و نودوشش میلیارد و یک‌صد و سیزده میلیون ریال شامل:

١- منابع عمومی بالغ‌بر سیزده میلیون و هفت‌صد و بیست هزار میلیارد ریال.

۲- درآمد اختصاصی وزارتخانه‌ها و مؤسسات دولتی بالغ‌بر یک‌میلیون و سیصد و سی‌ودو هزار و سیصد و نودوشش میلیارد و یک‌صد و سیزده میلیون ریال.

ب- بودجه شرکت‌های دولتی، بانک‌ها و مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت ازلحاظ درآمدها و سایر منابع تأمین اعتبار بالغ‌بر بیست‌ودو میلیون و سیصد و چهارده هزار و هفتادونه میلیارد و سیصد و هجده میلیون ریال و از حیث هزینه‌ها و سایر پرداخت‌ها بالغ‌بر بیست‌ودو میلیون و سیصد و چهارده هزار و هفتادونه میلیارد و سیصد و هجده میلیون ریال است.

نفت و روابط مالی آن با دولت

در لایحه بودجه سال 1401، صادرات روزانه 1.2 میلیون بشکه نفت در روز پیش‌بینی‌شده است. درآمد ایران از محل صادرات نفت، میعانات گازی و گاز 3.8 میلیون میلیارد ریال برآورد شده که رشد 8.5 درصدی نسبت به سال جاری مشاهده می‌شود.

سهم صندوق توسعه ملی از منابع حاصل از صادرات نفت، میعانات گازي و خالص صادرات گاز بیست درصد تعیین‌شده است. بر این اساس پیش‌بینی می‌شود از چهل درصد سهم صندوق بیست درصد دیگر به‌عنوان بدهی دولت به صندوق تلقی شود.

بر اساس تبصره اول لایحه بودجه با گزارش وزارت نفت مبنی بر فروش و اعلام وصول، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مکلف است بلافاصله نسبت به واریز این وجوه و سهم 14.5 درصد شرکت ملی نفت ایران از کل صادرات نفت خام و میعانات گازی (معاف از تقسیم سود سهام دولت) و نیز سهم 14.5 درصد شرکت دولتی ذی‌ربط وزارت نفت از محل خالص صادرات گاز طبیعی (معاف از تقسیم سود سهام دولت و مالیات با نرخ صفر) اقدام کند.

سهم مالیات و درآمدهای نفتی در لایحه بودجه

اعداد و ارقام لایحه بودجه 1401 نشان می‌دهد که میزان درآمدهای مالیاتی حدود 527 هزار میلیارد تومان برآورد شده که نشان‌دهنده سهم 40 درصدی مالیات در منابع بودجه عمومی دولت دارد. درآمدهای مالیاتی قانون بودجه 1400 حدود 325 هزار میلیارد تومان برآورد شده است. با توجه به این اعداد، میزان درآمدهای مالیاتی دولت سیزدهم در سال آینده نسبت به امسال حدود 202 هزار میلیارد تومان افزایش خواهد داشت که بیانگر رشد نزدیک به 62 درصدی است.

همان‌گونه که بیان شد در سال آینده 3.8 میلیون میلیارد ریال درآمد نفتی پیش‌بینی‌شده که نشان‌دهنده سهم 25 درصدی آن در لایحه و کاهش وابستگی منابع عمومی به درآمدهای نفتی است.

حذف دلار 4200 تومانی

در لایحه بودجه سال آینده خبری از پرداخت ارز ترجیحی نیست. بااین‌وجود در جدول تبصره 14 مربوط به هدفمندی یارانه‌ها در دو ردیف مبالغی برای جبران اصلاح نرخ کالاهای اساسی در نظر گرفته‌شده به‌طوری‌که حدود 10 هزار میلیارد تومان برای جبران اصلاح نرخ کالاهای اساسی، دارو، یارانه نان و خرید تضمینی گندم پیش‌بینی‌شده و در بخش دیگر 4000 میلیارد تومان برای یارانه نهاده‌های کشاورزی، تنظیم بازار کالاهای اساسی و ضروری و تأدیه تعهدات مربوطه پیش‌بینی‌شده است.

افزایش 10 درصدی حقوق و دستمزد

در تبصره 12 بودجه سال 1401، حقوق گروه‌های مختلف حقوق‌بگیر در همه دستگاه‌های اجرایی و همچنین نیروهای مسلح،‌ وزارت اطلاعات و سازمان انرژی اتمی از قبیل کارکنان کشوری و لشکری، اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌ها و موسسه‌های آموزش عالی و پژوهشی و قضات به‌طور متوسط به میزان ۱۰ درصد افزایش می‌یابد. البته برای طبقات پایین‌تر از این رقم بیشتر افزایش پیدا خواهد کرد. بر این اساس حقوق افرادی که از متوسط حقوق کمتر دریافت می‌کنند از حقوق افرادی که از متوسط بیشتر دریافت می‌کنند، بیشتر رشد خواهد کرد و فاصله حقوق‌ها کاهش می‌یابد. بدین ترتیب افزایش ناخالص حقوق به‌صورت پلکانی معکوس از پنج تا 29 درصد، حداقل مبلغ مندرج در احکام کارگزینی با 29 درصد رشد از 35 میلیون ریال به 45 میلیون ریال افزایش می‌یابد.

نمایندگان مجلس یازدهم در روزها و هفته‌های پیش رو می‌باید بررسی کلیات و جزئیات لایحه بودجه را آغاز کنند که شامل بررسی بخش هزینه‌ها و درآمدها است. موضوع مهم آن است باید تلاش شود تا بودجه‌ای متناسب با شرایط کشور، توانمندی دولت با کمک به اقشار و طبقات ضعیف و با حداکثر اجماع دولت و مجلس تهیه و تدوین شود.

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۳۳۴۵۱۶۰۹:۵۵:۲۰ ۱۴۰۰/۹/۲۲
بودجه ای که قرار است معجزه کند! اقتصاد را 8 درصد رشد دهد! یک میلیون شغل ایجاد کند! عدالت اقتصادی ایجاد کند.......
ناشناس۲۳۳۴۶۲۴۱۱:۱۸:۵۱ ۱۴۰۰/۹/۲۲
بالاخره دلار ۴۲۰۰ حذف شد اما به قیمت نابودی اقشار مختلف مردم ضعیف و پولدارتر شدن مفسدان و دلالان و مافیای اقتصاد
ناشناس۲۳۳۴۶۵۷۱۱:۳۳:۴۳ ۱۴۰۰/۹/۲۲
عزیزم با حذف 4200 اتفاقا رانت خوران کمتر می شوند که با قیمت آزاد می فروشند و جهت اطلاع شما بار فشار بودجه کم و در مدت کوتاهی تورم کمتر خواهد شد
ناشناس۲۳۳۴۷۴۹۱۲:۲۸:۰۰ ۱۴۰۰/۹/۲۲
همون راه حذف یارانه و دادن یارانه احمدی نژادی هست همون جراحی بزرگ اقتصادی؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس۲۳۳۵۰۴۱۱۴:۵۱:۵۰ ۱۴۰۰/۹/۲۲
با این فاجعه اقتصادی که روحانی بوجود اورد حالا همه از احمدی نژاد به نیکی یاد می کنند.
ناشناس۲۳۳۵۰۹۶۱۵:۱۰:۲۸ ۱۴۰۰/۹/۲۲
در دوران احمدی نژاد نرخ دلار 3 برابر شد اما حالا 10 برابر شد و این از نتایج تدبیر بود !
ناشناس۲۳۳۴۷۵۶۱۲:۳۱:۱۰ ۱۴۰۰/۹/۲۲
رانت خواران و مافیای اقتصادی همیشه راهی برای سوداگری و سودآوری خواهند یافت . اگر توانستید اینها را حذف کنید ، برده اید.
ناشناس۲۳۳۴۸۲۶۱۳:۰۹:۰۳ ۱۴۰۰/۹/۲۲
با حذف رانت ارز 4200 تومانی رانتخواران حذف می شوند.
آریابان۲۳۳۵۰۸۷۱۵:۰۷:۰۶ ۱۴۰۰/۹/۲۲
البته به شرطی که نفت رو بخرند و اگر خریدند انشالله پولش رو واریز کنند، نه مجبورمون کنند که زردچوبه و حنا و .... !!!!! رو تهاتری وارد کنیم
میهمان۲۳۳۵۰۰۴۱۴:۳۱:۰۱ ۱۴۰۰/۹/۲۲
کشورهایی که با مالیات اداره می‌شوند پاسخگویی مردم خود درباره هزینه‌کرد آن ستند. ما چی؟
ناشناس۲۳۳۶۳۰۶۱۲:۳۶:۳۴ ۱۴۰۰/۹/۲۳
تو ایران هر چیزی گران تر شود مردم عادی ضرر می کنند.
ناشناس۲۳۳۴۷۶۵۱۲:۴۰:۰۳ ۱۴۰۰/۹/۲۲
روحانی بیش از 60 میلیارد دلار 4200 تومانی را به جیب دلالان ریخت اما کالاهای اساسی با نرخ ازاد بدست مردم می رسید و مردم فقیر شدند.
ناشناس۲۳۳۴۸۲۹۱۳:۱۰:۳۲ ۱۴۰۰/۹/۲۲
روحانی با اجرای غلط ارز 4200 تومانی جیب رانتخواران را پُر کرد و دسته بیل و سنگ پا و غذای سگ و گربه وارد شد.
ناشناس۲۳۳۴۸۹۱۱۳:۴۰:۵۰ ۱۴۰۰/۹/۲۲
دولت قبل دولت رانتخواران و نجومی بگیران بی تدبیر بود.
ناشناس۲۳۳۴۹۲۸۱۳:۵۸:۰۸ ۱۴۰۰/۹/۲۲
ارز۴۲۰۰ فقط برای دزدی ورانت ونابودی مردم مکر قبلش ارز به این شکل بود ان شاالله خیره
ناشناس۲۳۳۵۱۱۸۱۵:۲۰:۱۷ ۱۴۰۰/۹/۲۲
دولت قبل با ارز 4200 تومانی کود انسانی از ترکیه وارد کرد.
ناشناس۲۳۳۴۶۲۷۱۱:۱۹:۵۱ ۱۴۰۰/۹/۲۲
کم فروشی و حتی عدم فروش محصولات توسط کارخانجات نشان از گرانی و افزایش قیمت وحشتناک کالاها در آینده نزدیک دارد .
ناشناس۲۳۳۴۷۱۴۱۲:۰۲:۴۶ ۱۴۰۰/۹/۲۲
بورس 20 هزار تای دیگر هم امروز ریخت و در مرز سقوط به کانال 12 هزار است!!
ناشناس۲۳۳۴۸۵۹۱۳:۲۷:۴۲ ۱۴۰۰/۹/۲۲
روحانی و همتی باید پاسخگو باشند چرا مردم را به سرمایه گذاری در بازار بورس تشویق کردند و برای جبران کسری بودجه جیب مردمو خالی کردند ؟!
ناشناس۲۳۳۴۷۳۱۱۲:۱۳:۲۴ ۱۴۰۰/۹/۲۲
رییسی هفته قبل گفت که تورم مهار شده است!!!!!!!!!!!!!!!!!
ناشناس۲۳۳۴۸۳۰۱۳:۱۱:۴۰ ۱۴۰۰/۹/۲۲
تورم افسارگسیخته که روحانی ایجاد کرده در کمتر از یکسال قابل مهار و کنترل نیست از رئیسی انتظار معجزه نداریم.
ناشناس۲۳۳۴۸۴۶۱۳:۲۳:۵۶ ۱۴۰۰/۹/۲۲
برای اواربرداری و بازسازی خرابکاری های دولت روحانی حداقل 4 سال زمان لازم است.
ناشناس۲۳۳۴۹۰۶۱۳:۴۷:۰۴ ۱۴۰۰/۹/۲۲
گندی که اصلاح طلبان زدند قجرها نزدند قیمت ارز را 10 برابر گران کردند.
ناشناس۲۳۳۵۱۴۷۱۵:۴۴:۰۶ ۱۴۰۰/۹/۲۲
اصلاح طلبا که موضعشون مشخص بود ... میگفتن باید با مذاکره و بهبود روابطمشکلات رو حل کردم اصولگراها بودند که میگفتن ریشه اصلی مشکلات داخلی هست و ... بفرمایید حالا آنهایی که ادعای توانستن داشتند زمام امور رو به دست گرفتن
ناشناس۲۳۳۴۹۱۳۱۳:۵۰:۵۹ ۱۴۰۰/۹/۲۲
روحانی و نوبخت باید پاسخگو باشند چرا کشور را با 1500 هزار میلیارد تومان بدهی تحویل دادند ؟!
ناشناس۲۳۳۴۹۶۴۱۴:۰۹:۵۱ ۱۴۰۰/۹/۲۲
اصلاح طلبان 8 سال مملکت را شخم زدند و زمین سوخته و خزانه خالی تحویل دادند از رئیسی انتظار معجزه نداریم !
mostafa.kamali95@yahoo.com۲۳۳۴۶۳۴۱۱:۲۲:۲۶ ۱۴۰۰/۹/۲۲
تنها راه نجات کشور و انقلاب و اقتصاد ملی کردن تمامی ثروت های حرام و نامشروع افسانه ای و گنج قارونی و ثروت های باد آورده ناشی از تلاطمات اقتصادی می باشد و لا غیر
ناشناس۲۳۳۴۷۹۶۱۲:۵۴:۴۲ ۱۴۰۰/۹/۲۲
خسته نباشی آفرین به این پشتکار،رفیق!
ناشناس۲۳۳۴۶۴۰۱۱:۲۵:۴۳ ۱۴۰۰/۹/۲۲
انقباض این بودجه برای ملت است انبساطش برای خودی ها!
ناشناس۲۳۳۴۶۸۶۱۱:۴۵:۴۱ ۱۴۰۰/۹/۲۲
بودجه ای که رقم آن 50 درصد بیشتر از بودجه سال آخر روحانی است، با وجود کسری بودجه قبلی بازهم از جیب ملت بودجه انبساطی به مجلس دادند. باز هم چاپ پول، بازهم تورم بازهم ناعدالتی در توزیع منابع!
ناشناس۲۳۳۵۰۹۴۱۵:۰۹:۰۲ ۱۴۰۰/۹/۲۲
بودجه سال 1401 بدون کسری و بدون استقراض از بانک مرکزی و بدون چاپ پول تامین می شود دولت روحانی کسری بودجه خود را با استقراض از بانک مرکزی و نوسان گیری در بازار ارز و خالی کردن جیب مردم در بازار بورس تامین می کرد.
محمد۲۳۳۶۱۸۹۱۱:۲۳:۴۴ ۱۴۰۰/۹/۲۳
اقتصاد یک علم است و باید به دست عالمان آن اداره شود نه امثال احمدی نژاد و روحانی و ...
ناشناس۲۳۳۴۵۲۰۰۹:۵۷:۱۱ ۱۴۰۰/۹/۲۲
اگر مجلس این بودجه را به تصویب کند، باید شاهد سونامی تورم، رکود، فقر، فلاکت ....در سال 1401 باشیم.
ناشناس۲۳۳۴۶۳۹۱۱:۲۵:۲۲ ۱۴۰۰/۹/۲۲
بجای چوب حراج زدن به اموال دولتی و افزایش مالیات ها که دودش در چشم طبقه پایین جامعه میرود دارندگان ثروت های حرام و نامشروع موجود خریداران اموال حراجی دولت میشوند و چندین برابر به ثروت خودشان اضافه میکنند
ناشناس۲۳۳۴۶۴۷۱۱:۲۸:۵۸ ۱۴۰۰/۹/۲۲
اشتباه گفتی این بودجه تورم را نصف می کند
میرکاظمی۲۳۳۴۷۲۲۱۲:۰۶:۰۸ ۱۴۰۰/۹/۲۲
خود میرکاظمی داره میگه حذف ارز دولتی حدود8 درصد تورم زایی داره بعد چطور قراره با افزایش 60 درصدی مالیات +افزایش دلار 17 هزار تومنی در بودجه به 23 هزار تومان و فقط ده درصد افزایش حقوق تورم بشه صفر مطمینی شمردن و جدول ضرب بلدی چون من به یک بچه دوم دبستان این اعداد رو گفتم جواب داد حداقل 70 درصد تورم هست
ناشناس۲۳۳۴۷۵۱۱۲:۲۹:۱۵ ۱۴۰۰/۹/۲۲
البته دولت هر بودجه‌ای می‌داد همینو می‌گفتی!!!!
ناشناس۲۳۳۴۹۲۲۱۳:۵۵:۲۸ ۱۴۰۰/۹/۲۲
واقعا قشر ضعیف جامعه میتونه قسط 5 تا 7 میلیونی وام مسکن رو بده؟ طراحان این طرح با خودشون چه فکری کردند؟
ناشناس۲۳۳۴۸۳۹۱۳:۲۰:۱۳ ۱۴۰۰/۹/۲۲
هنر روحانی و نوبخت این بود که مردم ایران را درگیر فقر و فلاکت و گرسنگی کردند.
ناشناس۲۳۳۴۵۲۳۰۹:۵۸:۰۵ ۱۴۰۰/۹/۲۲
عوارض خروج از کشور 5 میلیون تومان! مردم رو اسیر کردین؟ مردم شدن برده شما؟ ارباب رعیتیش کردین؟ 400 هزار تومن رسیده به 5 میلیون؟
ناشناس۲۳۳۴۶۳۳۱۱:۲۲:۲۲ ۱۴۰۰/۹/۲۲
این چه بودجه انقباضی هست که حقوق استادان دانشگاه از ۳۳ میلیون به ۳۷ میلیون افزایش پیدا کرده شاید البته برای کارگر و آدم فقیر بیچاره پول نیست ولی برای استادان هست
ناشناس۲۳۳۴۹۸۵۱۴:۲۲:۰۸ ۱۴۰۰/۹/۲۲
اگر مبنای دولت قبل بود از 33 به 50 میلیون می رسید!
ناشناس۲۳۳۴۶۴۵۱۱:۲۷:۵۴ ۱۴۰۰/۹/۲۲
تفحص از بورس از دیروز آغاز شده است امید است که گروه تفحص را با رانت و امتیاز پ غیره نخرند و تفحص فرمالیته برگزار نشود همانطور که تفحص از شهرداری تهران و بانک مرکزی و بانک های خصوصی با گرفتن امتیاز توسط نمایندگان انجام نشد
ناشناس۲۳۳۴۷۵۹۱۲:۳۲:۳۴ ۱۴۰۰/۹/۲۲
فکر کنم با این اوصاف شرایط اقتصادی ترکیه از اینی هم که هست بدتر بشه!! احتمالا خیلیها دیگه نتونن برن ترکیه!!
ناشناس۲۳۳۴۸۴۲۱۳:۲۲:۱۳ ۱۴۰۰/۹/۲۲
روحانی نرخ ارز را 10 برابر کرد و مردم دیگه نمی توانند به خارج سفر کنند.
ناشناس۲۳۳۴۷۷۸۱۲:۴۵:۰۱ ۱۴۰۰/۹/۲۲
روحانی چرا عوارض خروج از کشور 25 هزار تومانی را به 400 هزار تومان و برای سفرهای دوم و سوم به 600 هزار تومان و بیشتر افزایش داد ؟!
ناشناس۲۳۳۴۸۴۸۱۳:۲۴:۲۱ ۱۴۰۰/۹/۲۲
چون روحاني اون كار اشتباه رو كرد دليل نميشه كه ايشون هم همون اشتباه رو بكنه، با اين روند هر كي مياد ميگه رييس جمهور قبلي هم همين كار رو كرد و روند سقوط هيچوقت قطع نميشه...
ناشناس۲۳۳۵۰۵۴۱۴:۵۶:۳۳ ۱۴۰۰/۹/۲۲
در دوران احمدی نژاد عوارض خروج از کشور 25 هزار تومان و نرخ ارز 3 هزار تومان بود و خیلی از مردم سالی 4 مرتبه سفر خارجی می رفتند اما روحانی بلایی بر سر اقتصاد کشور و قیمت ارز اورد که همه مردم قید سفر خارجی را زدند.
ناشناس۲۳۳۴۷۸۸۱۲:۴۹:۵۰ ۱۴۰۰/۹/۲۲
دولت روحانی نرخ دلار را 10 برابر کرد و حالا فقط اقازاده ها می توانند به سفر خارجی بروند و لاغیر.
ناشناس۲۳۳۴۵۲۵۰۹:۵۹:۳۴ ۱۴۰۰/۹/۲۲
رشد 2.7 برابری بودجه نهاد ریاست جمهوری در لایحه بودجه 1401 جالب توجه است!
ناشناس۲۳۳۴۸۳۲۱۳:۱۳:۱۲ ۱۴۰۰/۹/۲۲
بودجه نهاد ریاست جمهوری در دوران روحانی بیش از 20 برابر رشد کرد.
ناشناس۲۳۳۴۵۲۶۱۰:۰۰:۴۱ ۱۴۰۰/۹/۲۲
بودجه صدا و سیما، نهادهای فرهنگی باز هم افزایش معنی داری داشته است. چرا؟
محمد قاسمی۲۳۳۴۵۲۷۱۰:۰۲:۴۲ ۱۴۰۰/۹/۲۲
توافق حاصل میشه و طبق معمول چیزی به مردم نمیرسه
ناشناس۲۳۳۴۵۳۰۱۰:۰۵:۲۸ ۱۴۰۰/۹/۲۲
افزایش سرسام آور مالیاتها پدر مردم را در خواهد آورد.
ناشناس۲۳۳۴۶۶۱۱۱:۳۵:۵۵ ۱۴۰۰/۹/۲۲
آدرس غلط به شما دادن، مالیات گری از سوداگران و فراریان مالیاتی برای قوی ترین کردن قشر ضعیف است که جلوی دلال بازی بیشتر گرفته شود
ناشناس۲۳۳۴۷۸۰۱۲:۴۶:۰۵ ۱۴۰۰/۹/۲۲
روحانی چرا مالیات مشاغل را بیش از 30 برابر افزایش داد ؟!
ناشناس۲۳۳۴۸۴۱۱۳:۲۱:۵۲ ۱۴۰۰/۹/۲۲
روحانی رفت و تموم،از رییسی حرف بزن
ناشناس۲۳۳۴۸۸۶۱۳:۳۷:۳۴ ۱۴۰۰/۹/۲۲
بله روحانی رفت اما تورم و فقر و فلاکتی که به بار اورد هنوز باقیست.
ناشناس۲۳۳۴۸۹۹۱۳:۴۵:۰۶ ۱۴۰۰/۹/۲۲
پایان دوران روحانی را میتوان با پایان حمله مغول به ایران مقایسه کرد زیرا همه چیز نابود شده بود.
ناشناس۲۳۳۴۹۱۶۱۳:۵۲:۳۴ ۱۴۰۰/۹/۲۲
چاهی که روحانی کنده به هسته ی مرکزی زمین رسیده است.
ناشناس۲۳۳۵۰۷۶۱۵:۰۳:۵۴ ۱۴۰۰/۹/۲۲
روحانی اقتصاد کشور را ته دره بُرد و مردمو بیچاره کرد.
فربد۲۳۳۴۸۴۴۱۳:۲۳:۲۸ ۱۴۰۰/۹/۲۲
چرا فکر میکنی هر کسی رئیسی رو نقد میکنه طرفدار بی چون و چرا روحانی هست؟
ناشناس۲۳۳۵۰۶۱۱۴:۵۹:۰۲ ۱۴۰۰/۹/۲۲
زیرا اینها همان جماعت اندکی هستن که تا 4 ماه قبل میگفتن دولت تدارکاتچی هست و هیچکاره است !!! حالا منتقد دولت جدید شده اند !
ناشناس۲۳۳۵۱۸۹۱۶:۱۵:۱۹ ۱۴۰۰/۹/۲۲
چون برای روحانی به به می کردین و آلان هم همین طور هستید
ناشناس۲۳۳۴۵۳۳۱۰:۰۷:۱۶ ۱۴۰۰/۹/۲۲
بودجه ای که درآمدش بر اساس صادرات روزی 1.5 میلیون بشکه نفت 60 دلاری محاسبه شده هیچگاه محقق نخواهد شد.
ناشناس۲۳۳۴۶۵۰۱۱:۲۹:۵۶ ۱۴۰۰/۹/۲۲
الان که همین عدد به فروش می رسد در ضمن 1200 است
ناشناس۲۳۳۴۶۸۱۱۱:۴۴:۱۴ ۱۴۰۰/۹/۲۲
الان روزی 600 هزار بشکه نفت به فروش می رسد.
ناشناس۲۳۳۴۷۳۲۱۲:۱۳:۵۷ ۱۴۰۰/۹/۲۲
600 هزار برای سال قبل بوده
ناشناس۲۳۳۴۷۸۱۱۲:۴۶:۵۴ ۱۴۰۰/۹/۲۲
همین الان روزانه 1/5 میلیون بشکه صادرات نفت داریم.
ناشناس۲۳۳۴۸۵۴۱۳:۲۶:۱۰ ۱۴۰۰/۹/۲۲
صادرات مهم نیست پولش باید برگرده - نه به صورت برنج از هند یا پشم از مغولستان!!
ناشناس۲۳۳۵۰۸۲۱۵:۰۵:۳۰ ۱۴۰۰/۹/۲۲
تجارت خارجی کشور در 3 ماه گذشته 30 درصد رشد داشته رکورد صادرات در مهرماه زده شد و دولت منابع ارزی کافی در اختیار دارد.
ناشناس۲۳۳۴۵۳۴۱۰:۰۷:۵۲ ۱۴۰۰/۹/۲۲
مجلس لایحه افزایش سن بازنشستگی دولت رو رد کند
ناشناس۲۳۳۴۷۰۵۱۱:۵۷:۴۸ ۱۴۰۰/۹/۲۲
چرا با وجود بیکاری شدید جوانان مملکت،سن بازنشستگی باید دو سال افزایش یابد
علی۲۳۳۶۱۵۳۱۰:۴۸:۴۴ ۱۴۰۰/۹/۲۳
با نظر شما موافقم
حام۲۳۳۴۹۰۰۱۳:۴۵:۲۱ ۱۴۰۰/۹/۲۲
بله، مجلس باید افزایش سن بازنشستگی رو رد کنه، کسی که ۶۰ سالشه و جوشکار بوده دیگه توانایی کار نداره ، نکنه میخوان تو قبر مردم بازنشسته بشن،
ناشناس۲۳۳۶۱۵۵۱۰:۵۰:۰۸ ۱۴۰۰/۹/۲۳
با نظر شما موافقم
ناشناس۲۳۳۴۵۳۷۱۰:۰۹:۲۲ ۱۴۰۰/۹/۲۲
بودجه صدا و سیما ۶۰ درصد زیاد شده چرا ؟
ناشناس۲۳۳۴۶۵۱۱۱:۳۰:۰۸ ۱۴۰۰/۹/۲۲
-- آميرزا محمد ! چه خبر تازه ؟ ... از لايحه بودجه ؟ ... بالاخره چند درصد به حقوق مان ... ؟ --- به هر حال آقا مرتضي از قديم و نديم گفته اند : « هر چه سنگه براي پاي لنگه » !! ... خدا سلامتي را ازت نگيره مرتضي خان !
ناشناس۲۳۳۴۶۷۰۱۱:۴۰:۲۲ ۱۴۰۰/۹/۲۲
اون ۱۰ درصد افزایش حقوق کارمندان و بازنشستگان را هم به این سازمان بدبخت بدهید!
ناشناس۲۳۳۴۵۴۲۱۰:۱۱:۳۹ ۱۴۰۰/۹/۲۲
با این بودجه مردم ایران سلام کنند به بنگلادش
ناشناس۲۳۳۴۷۸۹۱۲:۵۰:۳۹ ۱۴۰۰/۹/۲۲
با روحانی روند ونزوئلا شدن ایران تسهیل شد.
ناشناس۲۳۳۴۵۴۵۱۰:۱۴:۱۶ ۱۴۰۰/۹/۲۲
پیشبینی افزایش ۷۰ درصدی درآمد مالیاتی دولت
ناشناس۲۳۳۴۵۵۵۱۰:۱۹:۵۷ ۱۴۰۰/۹/۲۲
افزایش ۷۰ درصدی مالیات. افزایش ۱۲۰ درصدی عوارض خروج از کشور و...؟ چه گلی دارید به سر ما میزنید؟
ناشناس۲۳۳۴۹۲۵۱۳:۵۶:۰۶ ۱۴۰۰/۹/۲۲
روحانی 650 هزار میلیارد تومان بدهی به بانک مرکزی و 450 هزار میلیارد تومان کسری بودجه و 300 هزار میلیارد تومان بدهی به تامین اجتماعی بجای گذاشته دولت اکنون ماهیانه 10 هزار میلیارد تومان از بدهی های دولت قبل را پرداخت می کند.
ناشناس۲۳۳۴۵۶۹۱۰:۳۴:۴۸ ۱۴۰۰/۹/۲۲
دولت رییسی در سال آینده ۸۸ هزار میلیارد تومان اوراق می‌فروشد! یادتان می آید که در مورد فروش اوراق چقدر به روحانی تاختند؟
ناشناس۲۳۳۴۶۵۵۱۱:۳۲:۰۵ ۱۴۰۰/۹/۲۲
اوراق ها انواع مختلفی دارند و دولت قبل یک نوع اوراق منتشر می کرد که از بانک مرکزی دریافت کند و تورم ایجاد می کرد
حسین۲۳۳۴۶۸۸۱۱:۴۶:۴۳ ۱۴۰۰/۹/۲۲
فروش اوراق به نسبت دولت حسن روحانی یکی از معدود درآمد های دولته که کاهش داشته میتونید مقایسه کنید با میزان فروش اوراق در بودجه۱۴۰۰کار سختی هم نیست مشخص که دولت همواره اوراق خواهد فروخت ولی چقدر و چگونه جای بحث داره
ناشناس۲۳۳۴۷۱۳۱۲:۰۲:۴۳ ۱۴۰۰/۹/۲۲
کمتر کسی در مورد فروش اوراق منتقد دولت روحانی بود. خطای بزرگ و خانمان‌سوز روحانی استقراض از بانک مرکزی و افزایش پایه پولی بود نه فروش اوراق.
ناشناس۲۳۳۴۸۲۰۱۳:۰۷:۲۱ ۱۴۰۰/۹/۲۲
خطا؟مجبور بود،مجبور وقتی پول کارمندا و اینهمه موسسه و نهاد رو نداری باید استقراض کنی
ناشناس۲۳۳۵۰۷۰۱۵:۰۱:۴۷ ۱۴۰۰/۹/۲۲
سیاست خارجی دولت از سال 92 اشتباه بود به همین دلیل صادرات نفت صفر شد و در تامین منابع مالی دچار مشکل شدند.
ناشناس۲۳۳۵۱۲۱۱۵:۲۱:۰۴ ۱۴۰۰/۹/۲۲
بودجه را طوری نمی بندن که..! در ضمن کشورهای دیگر چی کار می کنند وقتی کسری دارند؟ همان کار می کرد
ناشناس۲۳۳۴۸۳۵۱۳:۱۶:۳۱ ۱۴۰۰/۹/۲۲
دولت روحانی تا سال 1405 اوراق فروخته که دولت جدید در حال پرداخت این بدهی هاست همچنین 500 هزار میلیارد تومان بدهی بانکی وجود دارد که دولت جدید باید پرداخت کند.
علی۲۳۳۴۵۷۳۱۰:۳۷:۴۳ ۱۴۰۰/۹/۲۲
سلام به چه حقی قرار ست سن بازنشستگی دوسال افزایش یابد و4سال به نفع صندوق بازنشستگی باشد( دوسال پرداختی ندارد ودوسال هم دریافتی دارد)؟ افزایش 10 درصدی یعنی سرکوب نیازهای حیاتی خانوارها ؟
ناشناس۲۳۳۴۵۷۵۱۰:۳۹:۲۴ ۱۴۰۰/۹/۲۲
افزایش سن بازنشستگی عملا باعث افزایش بی کاری می شود. افراد جویای شغل باید 2 سال صبر کنند تا افراد فعلی بازنشسته شوند تا جای آنها را پر کنند.
ناشناس۲۳۳۶۱۵۸۱۰:۵۱:۲۰ ۱۴۰۰/۹/۲۳
موافقم
ناشناس۲۳۳۴۵۸۹۱۰:۴۷:۵۳ ۱۴۰۰/۹/۲۲
بنده خدا همتی راست می گفت.
ناشناس۲۳۳۴۷۹۱۱۲:۵۲:۰۵ ۱۴۰۰/۹/۲۲
همتی اگر بلد کار بود ! چرا دلار را با نرخ 11 هزار تومان تحویل گرفت و 27 هزار تومان تحویل داد ؟!
ناشناس۲۳۳۴۵۹۶۱۰:۵۵:۲۶ ۱۴۰۰/۹/۲۲
سریع فوری انقلابی در لایحه بودجه ۱۴۰۱ سن بازنشستگی رو برگردونید سر جاش مردم احساس آرامش کنند
ناشناس۲۳۳۴۵۹۹۱۰:۵۸:۳۶ ۱۴۰۰/۹/۲۲
با این بودجه سال 1401، رسما نام وزارت دارایی و امور مالی، باید به وزارت مالیات و عوارض تغییر نام داده شود.
ناشناس۲۳۳۴۶۰۷۱۱:۰۵:۰۲ ۱۴۰۰/۹/۲۲
تورم ۵۰ درصدی افزایش حقوق ده درصدی؟!
ناشناس۲۳۳۴۷۳۶۱۲:۱۵:۲۲ ۱۴۰۰/۹/۲۲
6 الی 10درصدی برای حقوق بالا و تا 30درصد برای حقوق کم
ناشناس۲۳۳۴۶۱۸۱۱:۱۱:۵۹ ۱۴۰۰/۹/۲۲
به گفته کارشناسان، باحذف ارز 4200، قیمت دارو 4 تا 6 برابر می شود.
ناشناس۲۳۳۴۹۰۴۱۳:۴۶:۱۲ ۱۴۰۰/۹/۲۲
اگر دولت قبل ارز 4200ایجاد نمی کرد و بگوید هر کس بخواهد این ارز به او می‌دهیم که البته نداد و بگوید بالاتر از این قاچاق است الان ارز 30 هزار تومانی نبود و حداکثر 15 هزار تومان می بود
ناشناس۲۳۳۴۶۱۹۱۱:۱۳:۲۷ ۱۴۰۰/۹/۲۲
لطف می کنید بفرمایید عوارض خروج از کشور قراره چند بشه؟
ناشناس۲۳۳۴۶۳۲۱۱:۲۱:۵۱ ۱۴۰۰/۹/۲۲
فقط مونه به نفس کشیدن یک مالیات ببنده اونم برای سال بعدی برید حال کنید
م م۲۳۳۴۶۴۹۱۱:۲۹:۵۶ ۱۴۰۰/۹/۲۲
اگر بودجه فرهنگی که حاصلی جزسوء استفاده ندارد حذف شودوکنترل خوب برهزینه کرده صورت گیرد ان شاءالله مفیداست
ناشناس۲۳۳۴۶۶۰۱۱:۳۵:۱۹ ۱۴۰۰/۹/۲۲
آیا ما ملت عزیز و شریف ایران سزاوار نیستیم با خبرهای خوب غافلگیر شویم ؟
ناشناس۲۳۳۴۶۷۹۱۱:۴۳:۵۷ ۱۴۰۰/۹/۲۲
خدا پدر روحانی را بیامرزه و الا بازنشستگان در سال آینده باید کیسه گدایی دست میگرفتند. گرچه آنهم چندان دور نیست.
ناشناس۲۳۳۴۷۸۵۱۲:۴۸:۴۱ ۱۴۰۰/۹/۲۲
هنر روحانی و جهانگیری این بود که مردم ایران را درگیر فقر و فلاکت و گرسنگی کردند.
ناشناس۲۳۳۴۸۸۸۱۳:۳۹:۲۷ ۱۴۰۰/۹/۲۲
خدا از روحانی نگذره که ایران را ونزوئلا دوم کرد.
ناشناس۲۳۳۴۸۹۶۱۳:۴۳:۰۹ ۱۴۰۰/۹/۲۲
روحانی هم از سال 92 حقوق ها را سالیانه فقط 10 درصد افزایش می داد حالا موقع رفتن 50 درصد اضافه کرد زیرا از کیسه دولت جدید باید پرداخت بشود.
ناشناس۲۳۳۴۷۵۷۱۲:۳۱:۲۷ ۱۴۰۰/۹/۲۲
تورم کجا افزایش حقوق و خط فقرکجا؟؟؟؟ شما چه میکنید با مردم
ناشناس۲۳۳۴۸۳۶۱۳:۱۸:۴۵ ۱۴۰۰/۹/۲۲
مردم چوب انتخاب غلط شون در سالهای 92 و 96 را می خورند تورم فعلی دستپخت دولت قبل است.
سیدحبیب۲۳۳۴۷۸۳۱۲:۴۷:۳۷ ۱۴۰۰/۹/۲۲
حد اقل حقوق ۴ میلیون و حد اکثر ۳۷ میلیون این عدالت است
ناشناس۲۳۳۴۸۲۱۱۳:۰۷:۲۸ ۱۴۰۰/۹/۲۲
چرا الف پیگیر ثبت نام مجدد یارانه ها نمیشود دولت روحانی از ان سر باز زد دولت رییسی هم انجام نداده و در بودجه سال بعد هم نگذاتشهاین حق الناسه
بازنشسته۲۳۳۴۸۴۹۱۳:۲۴:۲۵ ۱۴۰۰/۹/۲۲
قراره حقوق بازنشستگان 533 هزار تومان افزایش پیدا کند به اضافه سه در صد!!!خدا پدر روحانی رو بيامرزه که پارسال افزایش مناسبی داد و گرنه با تورم امسال و سال بعد بیچاره بودیم.
پیراسته فر۲۳۳۴۹۰۸۱۳:۴۷:۲۰ ۱۴۰۰/۹/۲۲
من ازبودجه سردرنمی آورم واما این تذکررامیخواهم به هیئت رئیسه مجلس بدهم وآن اینکه نمیشه درروز ارائه بودجه(سالی یکبار)یک پله ای ،چهارپایه ای ،آن پایین بذاریدتا رئیس جمهورباعُسروحرج-ترسان ولرزان-بودجه راتحویل ریاست مجلس ندهد!؟
ناشناس۲۳۳۴۹۸۴۱۴:۲۱:۵۰ ۱۴۰۰/۹/۲۲
رشد ده درصدی حقوق ها رشد 77 درصدی مالیات حذف ارز 4200 تومانی نرخ 23000 تومانی ارز همه و همه نشان دهنده تورم وحشتناک در سال آینده
ناشناس۲۳۳۶۰۰۸۰۹:۰۵:۴۳ ۱۴۰۰/۹/۲۳
آقای رئیسی مردم و کارمندان از شما انتظار داشتند که به شعارهایتان در مورد حقوق کارمندان و معیشت آنان حداقل در سال های اول پایبند باشید؟؟؟
محمدعلی۲۳۳۶۱۴۹۱۰:۴۵:۵۷ ۱۴۰۰/۹/۲۳
افزایش سن بازنشستگی از۳۰سال به ۳۲سال ظلم بزرگی به اشتغال جوانان مملکت می باشد ازطرفی اعلام می کنن جونا چرخهای کشورو بچرخونن ازطرفی سن بازنشسته هارو افزایش میدن بنظر شما اینها کارشناس هستن یا...
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  17. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  18. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  21. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  22. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  23. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  24. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

آخرین عناوین