چرا روابط خارجی کشور به سرعت رو به بهبود است؟

حسین رجائی،   4000908185 ۱۲۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۶۴ تکراری یا غیرقابل انتشار
چرا روابط خارجی کشور به سرعت رو به بهبود است؟

 «ما نباید با همه دنیا قهر باشیم»، معمولا تکه کلام نیروهای غربگرا در کشور ما است که ظاهرا پیام بسیار عقلانی و منطقی با خود دارد ولی تجربه نشان داده که منظور دقیق آن، داشتن حرف شنوی از قدرت های غربی و در راس آن آمریکاست. این روزها با توجه به سیاست خارجی دولت آقای رئیسی بهتر می‌توان مغالطه موجود در این تکه کلام را دریافت. پیش از این دولتی داشتیم که طرفدارانش بارزترین ویژگی آن را «بلد بودن زبان دنیا» تبلیغ می‌کردند ولی به صورت پارادوکسیکالی در طول هشت سال مدیریت آن، بدترین روابط ممکن را با شرق و غرب عالم و با کشورهای همسایه و غیرهمسایه داشتیم. اکنون اما هنوز چند ماه از روی کار آمدن دولت جدید نگذشته، گشایش های خوبی در سیاست خارجی کشور پدید آمده که البته نوید بخش روزهای بسیار بهتری نیز هست. 

تسهیل خرید و واردات حجم انبوه واکسن، عضویت ایران در سازمان شانگهای، حل برخی اختلافات با کشورهای آسیای مرکزی و افزایش همکاری ها و مبادلات اقتصادی با ایشان، برعهده گرفتن نقش کلیدی در حل مسائل افغانستان، کاهش مشکلات موجود در مرزهای آذربایجان و ارمنستان، گام برداشتن عربستان و امارات برای کاهش اختلافات با ایران، امضای قراداد سه جانبه سوآپ گاز با آذربایجان و ترکمنستان و از همه مهمتر موضع گیری اصولی و مقتدرانه در برابر قدرت های غربی در مذاکرات هسته ای از جمله پیشرفت های مهمی است که در این مدت کوتاه در سیاست خارجی کشور بوجود آمده است.

در نتیجه این سوال مهم به ذهن متبادر میشود که چه اتفاقی سبب شده تفکری که متهم به قهر با همه دنیا هست در روابط خارجی بهتر از تفکری که ادعا می‌شود زبان همه دنیا را بلد است، عمل کند؟

در جواب باید گفت به نظر می‌رسد تفکر نوع دوم، نگاه تقلیل گرایانه ای به سیاست خارجی دارد. نگاهی که بعضا منحصر می‌شود در روابط خوب با آمریکا و چند قدرت اروپایی. از این منظر، صرف حرفشنوی از این دولت ها و لبخند زدن به آنها، تضمین کننده پیشرفت و موفقیت در همه مسائل خارجی و شاید حتی داخلی است.

این نوع نگاه، جهان را خیلی تک بعدی می‌بیند و با افسانه هایی در خصوص چرایی پیشرفت امثال کره جنوبی و مالزی و ترکیه، به کل سیاست خارجی کشور از دریچه آمریکا می نگرد. همین هم سبب می‌شود در دوران هشت ساله مدیریتش شکست بخورد و به جای کره جنوبی به سرنوشت دیگر دوستانی از آمریکا و اروپا همچون مصر و مکزیک و فلیپین و آرژانتین دچار شود.

حقیقت آنست کشوری که قدرتش از درون نجوشد، احترام و ارزش بین المللی چندانی کسب نمی‌کند. قدرتی که عاریتی و طفیلی است و مثلا بواسطه دوستی با قدرت های بزرگ بدست آمده، پشتوانه پایدار و ماندگاری محسوب نمی‌شود. علاوه بر این باید توجه داشت که قدرت های غربی فعال ما یشا نیستند و جهان در آن ها خلاصه نمی‌شود.

دولت قبل سیاست خارجی را منحصر در طرف غربی میدید و با همین اطمینان خاطر به طرف های شرقی بویژه چین، پشت کرد. آسیای مرکزی، آفریقا و آمریکای لاتین را نادیده گرفت و از همه بدتر اینکه توجه لازم را به ظرفیت های همسایگان کشورمان ننمود. همه اینها به خودی خود، از دست دادن امتیازات و فرصت های بزرگی به شما می‌روند اما وقتی شما با یک بدشانسی به نام ترامپ روبرو میشوی، آثار زیانبار آن دو چندان می‌گردد. بدین ترتیب از اینجا مانده و از آنجا رانده میشوی. با خطایی راهبردی و فاحش، همه تخم مرغ هایت را در سبد طرف غربی می‌گذاری و بدین ترتیب این فرصت را به او می‌دهی تا یکدفعه زیر پایت را خالی کند و زیر همه چیز بزند. 


به نظر می‌رسد دولت آقای رئیسی با برگرداندن سیاست خارجی کشور بر محور عزت و اعتماد به نفس ملی، با اولویت دادن به اقتصاد داخلی و توان ملی، با اولویت دادن به روابط با همسایگان و در نهایت با توجه همزمان به همه کشورهای جهان، می‌تواند اقتدار و پیشرفت را به سیاست خارجی کشور بازگرداند.

اثر این نوع سیاست خارجی عزتمندانه را فی المثل در تغییر رویکرد کشورهای عرب خلیج فارس می‌توان دید. افزایش رفت و آمدهای دیپلماتیک بین امارات با ایران و سوریه، متوقف کردن کارشکنی ها در مذاکرات هسته ای ایران و غرب و ارسال مداوم سیگنال های آشتی جویانه از جمله نشانه های این تغییر رویکرد است. دولت های یاد شده که تا همین چندی پیش به کمتر از تغییر حکومت یا تجزیه کشورمان رضایت نمی‌دادند، گویا از دستیابی به اهداف متوهمانه خود مایوس شده و عقلانیت پیشه کرده اند.

 این مایوس شدن احتمالا به دلایل ذیل اتفاق افتاده است: ناامید شدن از ابرقدرتی که مفتضحانه از افغانستان خارج شد و الان مهمترین مشغولیتش چین است، ناامید شدن از تداوم ضعف ها و کژکارکردی ها داخل ایران که با تعویض یک دولت خسته و ناکارآمد با دولتی که خودباوری و عزم و روحیه تلاش و پیشرفت دارد اتفاق افتاده و امیدوار شدن به رویکردهای دولت جدید ایران در توجه ویژه به افزایش روابط با همسایگان. 

به نظر میرسد با تداوم همین رویه بتوان به گشوده شدن فصل جدیدی از روابط عزتمندانه و پایاپای با همه کشورهای جهان، حتی با طرف های غربی و عربی امیدوار بود. فصل جدیدی که انشا.. در ماه های آتی اثرات اقتصادی آن در داخل کشور را نیز شاهد خواهیم بود.

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۳۱۴۱۸۷۰۹:۰۹:۰۰ ۱۴۰۰/۹/۹
چونکه مسولان پشت پرده توافقات برجامی را پیش پیش انجام داده اند
ناشناس۲۳۱۴۳۱۴۱۰:۲۶:۲۳ ۱۴۰۰/۹/۹
اگر روابط بهبود یافته، چرا قیمت دلار و طلا روز به روز بیشتر می شود، همانطور که گرانی ها بیشتر می شوند؟
ناشناس۲۳۱۴۳۵۸۱۰:۵۲:۱۷ ۱۴۰۰/۹/۹
پراید امروز 170 میلیون شد.
ناشناس۲۳۱۴۴۴۳۱۲:۰۵:۰۱ ۱۴۰۰/۹/۹
مگر ما چند هفته قبل با آذربایجان و ترکیه دچار تنش نشدیم؟
ناشناس۲۳۱۴۵۷۳۱۳:۲۸:۴۳ ۱۴۰۰/۹/۹
تمام کشورهای دنیا در مسئله تحریم ها از آمریکا تبعیت می کنند.
ناشناس۲۳۱۴۵۸۵۱۳:۳۲:۵۶ ۱۴۰۰/۹/۹
هنر دیپلماسی این است که دشمنان را به دوست تبدیل کنیم.
ناشناس۲۳۱۴۶۳۹۱۳:۵۶:۱۴ ۱۴۰۰/۹/۹
چقدر هم در این کار هنرمندیم!!!!
ناشناس۲۳۱۴۶۴۹۱۴:۰۰:۰۳ ۱۴۰۰/۹/۹
دولت رئیسی در مدت 100 روز به اندازه 8 سال مدیریت زخم بستری کار کرد.
ناشناس۲۳۱۴۶۷۴۱۴:۱۲:۲۱ ۱۴۰۰/۹/۹
برجام بی فرجام نشان داد که مسیر لغو تحریم ها بن بست است تحریم ها باید خنثی و بی اثر بشوند.
ناشناس۲۳۱۴۷۳۲۱۴:۴۳:۰۴ ۱۴۰۰/۹/۹
یکسری برو در گمرکات تا از تبعیت کامل فیض ببری!
ناشناس۲۳۱۴۹۱۸۱۶:۳۷:۵۹ ۱۴۰۰/۹/۹
همین که اقتصاد کشور بر پایه دلار می چرخد، بسیار گویا است!!!
ناشناس۲۳۱۴۴۶۰۱۲:۲۲:۴۱ ۱۴۰۰/۹/۹
دلار 30 هزار تومانی و سکه 14 میلیونی و پراید 170 میلیونی ثمره برجام و اعتماد بی جا به امریکا و غرب است.
ناشناس۲۳۱۴۵۸۸۱۳:۳۴:۱۶ ۱۴۰۰/۹/۹
دقیقاً بر عکس، نتیجه دشمنی با آمریکا و غرب است.
ناشناس۲۳۱۴۶۲۳۱۳:۵۱:۲۰ ۱۴۰۰/۹/۹
قبل از برجام قیمت دلار 3 هزار تومان و پراید 17 میلیون بود بعد از برجام نرخ دلار و سکه و خودرو و مسکن و موبایل و غیره 10 برابر شد.
ناشناس۲۳۱۴۶۵۳۱۴:۰۱:۲۱ ۱۴۰۰/۹/۹
خسارات برجام به اقتصاد کشور بیش هزاران میلیارد دلار بود.
ناشناس۲۳۱۴۷۲۳۱۴:۳۸:۱۷ ۱۴۰۰/۹/۹
گندی که اصلاح طلبان زدند قجرها نزدند قیمت ارز را 10 برابر گران کردند.
ناشناس۲۳۱۴۴۸۴۱۲:۳۳:۳۶ ۱۴۰۰/۹/۹
امریکایی ها قصد لغو موثر تحریم ها را ندارند و هدف شون زیاده خواهی در مباحث موشکی و منطقه ای هست لذا امیدی به احیای برجام نیست.
ناشناس۲۳۱۴۵۹۱۱۳:۳۵:۰۰ ۱۴۰۰/۹/۹
پس چرا 40 نفر رفتن وین تا در مورد برجام گفتگو کنند؟
ناشناس۲۳۱۴۶۵۵۱۴:۰۲:۱۹ ۱۴۰۰/۹/۹
درس عبرت برجام این بود که هرگز نباید به مذاکره با دولتهای بدعهد و خبیث اعتماد کنیم.
ناشناس۲۳۱۴۶۵۹۱۴:۰۶:۰۶ ۱۴۰۰/۹/۹
هدف مذاکره لغو تحریم هاست اما طرف مقابل اراده ای برای لغو تحریم ها ندارد.
ناشناس۲۳۱۴۴۱۴۱۱:۳۳:۵۴ ۱۴۰۰/۹/۹
آفرین حالا کم کم دارید می فهمید که افزایش ها در داخل باید جستجو کرد نه در خارج
ناشناس۲۳۱۴۴۴۰۱۲:۰۲:۲۶ ۱۴۰۰/۹/۹
نه دوست عزیز، اشتباه نکنید. اگر روابط خارجی کشور روی غلطک افتاده بود، آثار آن باید ابتدا به ساکن بر روی اقتصاد کشور هویدا می شد.
ناشناس۲۳۱۴۴۵۰۱۲:۱۴:۱۶ ۱۴۰۰/۹/۹
با برجام فقط 1/7 میلیارد دلار ازاد شد اما حالا بدون برجام 3/5 میلیارد دلار ازاد شد.
ناشناس۲۳۱۴۴۷۰۱۲:۲۸:۰۵ ۱۴۰۰/۹/۹
اگر این 3.5 میلیارد دلار بنا به گفته شما آزاد شده، صرف چه اموری شده که آثار اقتصادی آن ملموس نیست؟
ناشناس۲۳۱۴۵۴۴۱۳:۱۳:۳۹ ۱۴۰۰/۹/۹
1/5 میلیارد دلار برای واردات واکسن و 1/5 میلیارد دلار برای واردات و تامین کالاهای اساسی تخصیص داده شد که کاملا"ملموس است.
ناشناس۲۳۱۴۵۶۶۱۳:۲۵:۰۴ ۱۴۰۰/۹/۹
یاد دلار 1000 تومانی برجام انداختی من را یا قبل تحریم های سال 91 که دلار 1 تومانی به 1000 تومان رسیده بود در 100 سال اخیر ان!
ناشناس۲۳۱۴۵۲۹۱۳:۰۶:۰۰ ۱۴۰۰/۹/۹
ببخشید که بزرگترین درآمد دولت از خارج هست از طریق فروش نفت!!!!به عبارت دیگر ...
حسین رجایی (نویسنده)۲۳۱۴۴۲۵۱۱:۳۷:۳۳ ۱۴۰۰/۹/۹
با سلام و احترام طرفداران دولت قبل، کل مشکلات اقتصادی هشت سال را گردن دولت احمدی نژاد می انداختند. انصاف حکم می کند لااقل هشت ماه به این دولت وقت بدهیم که خرابکاری های دولت پیش از خود را درست کند.
ناشناس۲۳۱۴۴۳۹۱۱:۵۸:۵۷ ۱۴۰۰/۹/۹
با سلام و احترام فراوان جنابعالی و همفکرانتان هم بهتر نیست که حداقل یک سال به دولت سیزدهم وقت داده، بعداً شروع به تحسین و تمجید نمایید؟
ناشناس۲۳۱۴۴۵۱۱۲:۱۶:۴۹ ۱۴۰۰/۹/۹
واردات 130 میلیون دوز واکسن و عضویت در پیمان شانگهای و احیای قرارداد سواپ گازی با ترکمنستان و اذربایجان و ازاد شدن 3/5 میلیارد دلار در مدت 3 ماه از گذشت دولت جدید قابل تقدیر و ستایش است.
حسین رجایی۲۳۱۴۵۸۱۱۳:۳۱:۵۶ ۱۴۰۰/۹/۹
با سلام و احترام مجدد مسیر و روش درست را تمجید می کنیم تا روحیه و اعتماد به نفس مجریان بالا برود و تخریب عنودان بدگهر و حسودان بدنظر، سست و متزلزل شان نکند.
ناشناس۲۳۱۴۴۵۳۱۲:۱۷:۵۷ ۱۴۰۰/۹/۹
بارها گفته شده که سیاست خارجی در دولت تعیین نمی شود. در شورای عالی امنیت ملی و بالاتر تعیین می شود.
ناشناس۲۳۱۴۴۶۳۱۲:۲۴:۵۶ ۱۴۰۰/۹/۹
سیاست خارجی دولت قبل گدایی از امریکا و اروپا بود اما سیاست خارجی دولت فعلی ارتباط و تعامل سازنده با 15 کشور همسایه است.
ناشناس۲۳۱۴۴۷۸۱۲:۳۱:۵۱ ۱۴۰۰/۹/۹
روحانی زبان گفتگو با دنیا را بلد نبود نه عُرضه داشت واکسن بخرد و نه عُرضه داشت نفت بفروشد اما رئیسی هم واکسن خرید و هم صادرات نفت را افزایش داد.
یوسف۲۳۱۴۵۲۱۱۲:۵۷:۴۰ ۱۴۰۰/۹/۹
شورای عالی امنیت ملی تغییر کرده یا بالاتر؟ مجری ای که مصوبات شورای عالی رو اجرا نمیکرده به حول و قوه الهی رفت
ناشناس۲۳۱۴۵۷۰۱۳:۲۷:۰۴ ۱۴۰۰/۹/۹
بارها هم گفته شده که بیشترین کرسی شورای امنیت ملی را دولت تشکیل می دهد!
ناشناس۲۳۱۴۶۳۶۱۳:۵۵:۳۱ ۱۴۰۰/۹/۹
آنچه که شما میگویید همه در حوزه نظری است و بوته ی آزمایشی برای آن نیست. آنچه که واقعیت قابل مشاهده است سفره مردم است ، جناب آقای رجایی . ببخشید که بلد نیستم پیچیده حرف بزنم
ناشناس۲۳۱۴۸۸۳۱۶:۱۷:۲۷ ۱۴۰۰/۹/۹
روحانی باید پاسخگو باشد که چرا سفره های مردم در 8 ساله گذشته کوچک شد ؟!
ناشناس۲۳۱۴۶۶۴۱۴:۰۸:۲۲ ۱۴۰۰/۹/۹
اینها همون جماعتی هستن که تا چند ماه قبل میگفتن دولت هیچکاره است و تدارکاتچی هست !!!!
یوسف۲۳۱۴۵۱۷۱۲:۵۵:۱۱ ۱۴۰۰/۹/۹
چون تورم هنوز کنترل نشدهُ اینها پالس های مثبت هستند و به معنی صفر شدن تورم نیستند
ناشناس۲۳۱۴۵۸۹۱۳:۳۴:۲۶ ۱۴۰۰/۹/۹
تورم 1000 درصدی که دولت روحانی ایجاد کرده در کمتر یکسال قابل مهار و کنترل نیست.
ناشناس۲۳۱۴۹۸۱۱۷:۴۷:۰۳ ۱۴۰۰/۹/۹
مقصر تورم بانکها هستند و همیشه هستند و روحانی هم شدیدا تشدیدش کرد
ملت۲۳۱۴۴۸۲۱۲:۳۳:۰۶ ۱۴۰۰/۹/۹
پیمان شانگهای از افتخارات دولت فعلیه؟؟؟؟؟؟؟اون که کار دولت قبل بود و آقایان فعلی فقط امضا آخر رو زدند. تمام واکسن ها در دولت قبل ثبت سفارش شد.
ناشناس۲۳۱۴۵۴۷۱۳:۱۵:۵۰ ۱۴۰۰/۹/۹
دلم میسوزه براتون که دولت بی تدبیرتون بجز تورم افسارگسیخته هیچ دستاوردی نداشته و حالا دستاوردهای دولت جدید را بپای اون میزنید !
ناشناس۲۳۱۴۶۳۵۱۳:۵۴:۴۵ ۱۴۰۰/۹/۹
هنر روحانی و ظریف این بود که مردم ایران را درگیر فقر و فلاکت و گرسنگی کردند.
ناشناس۲۳۱۴۵۵۰۱۳:۱۷:۳۹ ۱۴۰۰/۹/۹
دولت غربگدای روحانی فقط بفکر برجام نافرجام بود عضویت در پیمان شانگهای و واردات واکسن و قرارداد سواپ گازی حاصل عملکرد دولت رئیسی است.
ناشناس۲۳۱۴۵۶۹۱۳:۲۶:۰۳ ۱۴۰۰/۹/۹
روحانی عُرضه نداشت واکسن بخرد در مدت 1/5 سال از گذشت کرونا فقط 5 میلیون دوز واکسن وارد شد اما رئیسی در کمتر از 3 ماه 140 میلیون دوز واکسن خرید.
ناشناس۲۳۱۴۷۶۵۱۵:۰۵:۴۹ ۱۴۰۰/۹/۹
روحانی عرضه داره اتفاقاً اما در ویرانی در توهین به مردم در رانت در تبانی در فساد اقتصادی در توهُّم
ناشناس۲۳۱۴۵۷۲۱۳:۲۷:۵۶ ۱۴۰۰/۹/۹
فراموش نکردیم که در ماه پایانی دولت روحانی مردم برای تزریق واکسن چندین میلیون تومان هزینه می کردند و به ارمنستان سفر می کردند.
ناشناس۲۳۱۴۵۷۴۱۳:۲۸:۵۸ ۱۴۰۰/۹/۹
خخخه چه دولت خوبی بود گذاشت برای دولت بعدی واکسن ها یا امضا آن پیمان! برو عمو شما که همه چیز را به تحریم و fatf ربط دادین و گروگانگیری
ناشناس۲۳۱۴۵۹۶۱۳:۳۶:۴۷ ۱۴۰۰/۹/۹
دولت روحانی میگفت بدلیل تحریم و عدم تصویب FATF نمی توانیم واکسن وارد کنیم و عضو پیمان شانگهای بشویم !!!! اقایان اصلاح طلب فقط سیاسی کاری می کردند.
ناشناس۲۳۱۴۷۱۶۱۴:۳۶:۲۱ ۱۴۰۰/۹/۹
روحانی حتی توان کنترل قیمت مرغ رو نداشت چه برسه به واردات واکسن !
ناشناس۲۳۱۴۸۷۵۱۶:۱۰:۱۲ ۱۴۰۰/۹/۹
بسم الله الرحمن الرحیم چون آمریکا فشارها را کمتر کرده کمی روابط بهتر شده.به محض بازگشت ترامپ همه چیز برمی گرده به حالت قبل
ناشناس۲۳۱۵۵۵۰۰۸:۴۶:۲۳ ۱۴۰۰/۹/۱۰
آقای رجائی مطمئن هستید درمورد ایران حرف میزنید؟
ناشناس۲۳۱۴۱۹۶۰۹:۱۴:۴۳ ۱۴۰۰/۹/۹
روابط خارجی ایران کجا بهبود یافته است؟ نشانه های آن چیست؟ آیا منابع ارزیمان را آزاد کرده اند؟ آیا گفتگوها با آمریکا و عربستان به جایی رسیده است؟
ناشناس۲۳۱۴۴۶۶۱۲:۲۶:۱۰ ۱۴۰۰/۹/۹
با برجام فقط 1/7 میلیارد دلار ازاد شد اما حالا بدون برجام 3/5 میلیارد دلار ازاد شد و وعده ازاد شدن 20 میلیارد دلار داده شد.
ناشناس۲۳۱۵۸۶۳۱۲:۰۳:۰۰ ۱۴۰۰/۹/۱۰
ارزی که آزاد بشود و قیمت ها را کاهش ندهد به چه کار مردم میاد؟
ناشناس۲۳۱۴۲۰۱۰۹:۱۶:۱۶ ۱۴۰۰/۹/۹
تا وقتی ایران و آمریکا سفارتهای خود را در واشنگتن و تهران بازگشایی نکنند، روابط بین المللی ایران بهبود نخواهد یافت.
ناشناس۲۳۱۴۴۱۷۱۱:۳۴:۴۲ ۱۴۰۰/۹/۹
تا آنجا که ما می‌دانیم با 200 کشور رابطه سیاسی داریم و بالای 120 کشور هم رابطه تجاری داریم!
ناشناس۲۳۱۴۴۸۱۱۲:۳۲:۵۶ ۱۴۰۰/۹/۹
ارتباط سازنده با یک کشور پیشرفته بهتر از ارتباط با 1000 کشور جهان سوم است. با چند کشور پیشرفته روابط دوستانه دارید که از شما حمایت کنن؟
ناشناس۲۳۱۴۵۵۲۱۳:۱۹:۳۲ ۱۴۰۰/۹/۹
کرونا نشان داد که امریکا با حدود یک میلیون فوتی و 5 میلیون مبتلا عقب مانده ترین کشور جهان است.
ناشناس۲۳۱۴۶۰۳۱۳:۴۰:۲۹ ۱۴۰۰/۹/۹
70 میلیون نفر در اثر کرونا در امریکا بیکار شدند و بیچاره شدند.
ناشناس۲۳۱۴۵۷۷۱۳:۳۰:۱۳ ۱۴۰۰/۹/۹
نیازی به حمایت کسی نداریم و حرف هم خوب عوض می کنید!
ناشناس۲۳۱۴۵۹۸۱۳:۳۷:۴۱ ۱۴۰۰/۹/۹
این ارتباط سازنده قبل انقلاب ولو با نوکری تجربه شده بوده و الان هم مصر و آرژانتین و..
ناشناس۲۳۱۴۵۰۳۱۲:۳۹:۵۷ ۱۴۰۰/۹/۹
ارتباط اقتصادی باید شفاف و با سهولت انجام شود نه اینکه با کیف سامسونت پول منتقل کنند اینطوری باشه ما با آمریکا هم داد و ستد داریم بگذریم چه چقدر باید اضافه نرخ هم پرداخت کنیم.
ناشناس۲۳۱۴۶۶۷۱۴:۱۰:۱۰ ۱۴۰۰/۹/۹
تخریب برجام کار ترامپ بود و احیای اون هم وظیفه امریکاست.
ناشناس۲۳۱۴۷۱۴۱۴:۳۵:۵۳ ۱۴۰۰/۹/۹
ما با رمز ارزها کار می کنیم
ناشناس۲۳۱۴۹۱۳۱۶:۳۴:۰۸ ۱۴۰۰/۹/۹
برای همین هم هست که کمبود برق کشور را فرا گرفته است.
ناشناس۲۳۱۴۴۷۳۱۲:۲۹:۵۵ ۱۴۰۰/۹/۹
تاریخ ایران از کودتای 28 مرداد 32 تا ترور سردار سلیمانی خباثت و شیطنت امریکا را نشان می دهد.
ناشناس۲۳۱۴۲۰۷۰۹:۲۰:۴۰ ۱۴۰۰/۹/۹
کدام رییس جمهور، نخست وزیر یا وزیر خارجه یک کشور مهم دنیا در چند سال گذشته و بویژه در 4 ماه اخیر به ایران آمده است؟
ناشناس۲۳۱۴۲۱۱۰۹:۲۳:۴۷ ۱۴۰۰/۹/۹
یک هیئت سیاسی از زیمبابوه (در بحبوحه کرونای اٌمیکرون) دیروز وارد ایران شد. نماینده ویژه ایران در امور افغانستان هم هفته قبل با طالبان در کابل دیدار کرد.
ناشناس۲۳۱۴۲۱۲۰۹:۲۴:۰۲ ۱۴۰۰/۹/۹
چه کسی گفته معنی دوستی با دنیا وحتی آمریکا حرف شنوی از آنهاست الان روسیه چین هم با آمریکا رابطه دارند پس حرف شنوی دارند دشمنی با آمریکا کنار برود ورابطه عادی گردد
ناشناس۲۳۱۴۴۲۲۱۱:۳۶:۲۰ ۱۴۰۰/۹/۹
بسیار خوب به کدخدایت بگو دست از دشمنی با ما بردارد حتی با این که ما ناموس فروشی هم می کردیم به خاطر آنها تا رابطه با کدخدایت درست شود یعنی این چیزهای ساده را هم نمی خواهید بفهمید یا از عمد نمی خواهید بفهمید؟
ناشناس۲۳۱۴۴۵۴۱۲:۱۹:۲۱ ۱۴۰۰/۹/۹
امریکا باید دست از تهدید و تحریم و ترور و مداخله در امور داخلی ایران و سایر کشورها بردارد تا زمانیکه خوی قلدری و روحیه استکباری دارند تعامل با اونها ممکن نیست.
حسن۲۳۱۴۲۲۹۰۹:۳۳:۰۰ ۱۴۰۰/۹/۹
با حلواحلوا کردن دهان شیرین نمی شود.
علی کریمی۲۳۱۴۲۴۲۰۹:۳۷:۰۰ ۱۴۰۰/۹/۹
جناب آقای حسین رجائی قیمت افزایشی دلار از زمان روی کار آمدن دولت جدید چیز دیگری می گوید.
ناشناس۲۳۱۴۴۵۶۱۲:۲۰:۴۷ ۱۴۰۰/۹/۹
نرخ دلار از ابتدای سال بین 27 تا 28 هزار تومان بوده است.
ناشناس۲۳۱۴۶۰۷۱۳:۴۳:۲۰ ۱۴۰۰/۹/۹
فراموش نکنید سال گذشته این موقع قیمت دلار 32000 تومان بود.
ناشناس۲۳۱۴۷۰۸۱۴:۳۳:۵۶ ۱۴۰۰/۹/۹
امروز نرخ دلار 26 هزار تومان شد.
ناشناس۲۳۱۴۲۴۳۰۹:۳۸:۰۴ ۱۴۰۰/۹/۹
تو ۱۰۰ روز همه این ها رو اوکی کرد ؟ شانگهای ۱۰۰ روزه اوکی شد ؟
ناشناس۲۳۱۴۶۰۱۱۳:۳۸:۰۱ ۱۴۰۰/۹/۹
دولت جدید در مدت 100 روز به اندازه 8 سال مدیریت زخم بستری کار کرد.
مهران۲۳۱۴۲۴۴۰۹:۳۸:۰۸ ۱۴۰۰/۹/۹
دلیلش واضح است برای دولت اقای روحانی دنیا فقط امریکا و انگلیس و فرانسه و المان بود اما برای این دولت همه کشورها مخصوصا کشورهای منطقه هست، جالب اینکه هر ادم عاقلی میدونه ارتباط داشتن با کشورهای ضعیف از نظر اقتصادی به صرفه تر است چون میشه به این کشورها کالا و خدمات صادرات کرد و گرنه کشورهای قوی که حاضر نیستن از ما غیر از مواد خام اولیه چیز دیگری رو بخرند درحالی که حتی ماشین های مزخرف ایران خودرو و سایپا هم در بعضی کشورها فروش میره
ناشناس۲۳۱۴۴۸۵۱۲:۳۳:۵۸ ۱۴۰۰/۹/۹
اگر فکر می کنید دنیا به غیر از ابر قدرت ها است. پس چهار سال آینده تان را خواهید دید
ناشناس۲۳۱۴۵۷۵۱۳:۲۹:۲۲ ۱۴۰۰/۹/۹
شکست مفتضحانه امریکا و انگلیس در افغانستان نشان داد که غرب رو به افول است و چین ابرقدرت جدید نظامی و اقتصادی دنیاست.
ناشناس۲۳۱۴۲۴۸۰۹:۴۰:۴۲ ۱۴۰۰/۹/۹
بسیار عالی فقط عنایت بفرمایید همه جهان شرق نیست همانطور که رابطه با شرق به معنای نوکری نیست می‌تواند با غرب که پیشتاز علم و تکنولوژی هم هست باشد بدون حرف و حدیث
ناشناس۲۳۱۴۴۸۹۱۲:۳۴:۴۰ ۱۴۰۰/۹/۹
برای غرب پرستان معنی رابطه درست وجود ندارد و فقط نوکری غرب می بینند در حالی که ایران هر کشوری که دنبال دشمنی با خودش نباشد رابطه درست ایجاد می کند و فرقی هم بین شرق و غرب وجود ندارد
ناشناس۲۳۱۴۵۸۰۱۳:۳۰:۳۴ ۱۴۰۰/۹/۹
غربی ها دوست ایران نیستن حتی اگر منافع شون تامین بشود از پشت خنجر می زنند.
ناشناس۲۳۱۴۲۶۰۰۹:۵۵:۴۶ ۱۴۰۰/۹/۹
هنوز هیچ اتفاق قابل ملاحظه ای رخ نداده است. فعلا باید منتظر بود.
ناشناس۲۳۱۴۵۵۸۱۳:۲۲:۰۶ ۱۴۰۰/۹/۹
مهم ترین دستاورد دولت رئیسی مهار کرونا بود اگر دولت بی تدبیر قبل تداوم داشت اکنون روزانه 3000 نفر فوتی کرونا داشتیم.
ناشناس۲۳۱۴۲۶۱۰۹:۵۸:۰۶ ۱۴۰۰/۹/۹
سوال کردنهاتون خیلی جالبه. مثلا چرا امریکا از ایران میترسد؟! خودتون میبرید و میدوزید.
ناشناس۲۳۱۴۵۶۰۱۳:۲۲:۵۴ ۱۴۰۰/۹/۹
امریکا از ایران و روسیه و چین و کره شمالی مثل سگ می ترسد.
ناشناس۲۳۱۴۲۷۶۱۰:۱۰:۱۷ ۱۴۰۰/۹/۹
هر وقت دلار ارزان شد آن وقت مي فهميم كه روابط خارجي رو به بهبود است .
ناشناس۲۳۱۴۵۶۳۱۳:۲۴:۰۵ ۱۴۰۰/۹/۹
افزایش نرخ دلار بدلیل 9 برابر شدن حجم نقدینگی در 8 سال گذشته است.
امیر۲۳۱۴۲۹۴۱۰:۱۵:۵۲ ۱۴۰۰/۹/۹
چرا دلار داره میشه ۴۰ تومن؟
ناشناس۲۳۱۴۴۶۸۱۲:۲۷:۳۷ ۱۴۰۰/۹/۹
خوشبختانه نرخ دلار کاهشی است
ناشناس۲۳۱۴۳۰۴۱۰:۲۰:۴۳ ۱۴۰۰/۹/۹
چون دولت غرب گرای قبلی گروگانگیری می کرد و از عمد نمی خواست بیشتر روابط داشته باشیم
ناشناس۲۳۱۴۳۰۹۱۰:۲۳:۲۸ ۱۴۰۰/۹/۹
چرا روابط خارجی کشور به سرعت رو به بهبود است؟!!!!!!!!!!! چه کسی گفت رو به بهبود است ؟؟ پس چرا اوضاع اقتصادی مردم و گرانی ها و قیمت دلار به سمت افتضاح پیش می رود ؟؟ نتیجه این بهبودی کجاست ؟؟ روی هوا موضوع طرح می کنید و استدلال می چینید ؟؟
ناشناس۲۳۱۴۳۱۳۱۰:۲۶:۲۱ ۱۴۰۰/۹/۹
این افزایش روابط خارجی فقط در حد جلسه و تعارفه ! کدومشون با ایران روابط مثبت تجاری برقرار کردن ؟
ناشناس۲۳۱۴۴۰۴۱۱:۲۹:۱۹ ۱۴۰۰/۹/۹
چشمات را باز کن و توافقات را ببین
یوسف۲۳۱۴۵۲۶۱۳:۰۱:۰۵ ۱۴۰۰/۹/۹
سوآپ گازی بین ایران ترکمنستان و آذربایجان باهمین قرارداد عاقلانه مشکل گازمون توی زمستان حل شد
ناشناس۲۳۱۴۵۸۶۱۳:۳۳:۰۰ ۱۴۰۰/۹/۹
برای کشوری که ذخایر اول گاز در دنیا را دارد، کم بود وسوآپ گاز افتخار محسوب نمی شود.
ناشناس۲۳۱۴۶۴۴۱۳:۵۸:۱۶ ۱۴۰۰/۹/۹
بدلیل تعلل و کم کاری زنگنه در 8 سال گذشته کمبود گاز داریم و با سواپ گازی مشکل گاز 5 استان شمالی کشور حل شد و علاوه بر اون از این مبادله سود سرشاری نصیب کشور می شود.
یوسف۲۳۱۴۶۸۳۱۴:۱۸:۳۳ ۱۴۰۰/۹/۹
کمبود که افتخار نیست نتیجه سالها اهمال کاری مسیولینی هست که خودشون رو ژنرال معرفی می کردند در حالی که سرجوخه هم نبودند اما ماله کشیدن روی این اهمال کاری ها با قرارداد سوآپ گازی قطعا افتخار محسوب میشه چون مشکل مردم رو حل کرده
ناشناس۲۳۱۴۷۲۹۱۴:۴۲:۰۵ ۱۴۰۰/۹/۹
باهوش جان ازمراوده با کشورها چیزی می دانی؟ یا فکر کردی حالا گاز دارید نباید وارد کرد؟!!!
ناشناس۲۳۱۴۳۱۶۱۰:۲۷:۴۳ ۱۴۰۰/۹/۹
نقش کلیدی در افغانستان داریم ؟!
ناشناس۲۳۱۴۳۲۱۱۰:۳۱:۱۰ ۱۴۰۰/۹/۹
بهتر بود می گفتی چرا روابط خارجی کشور با دنیا بسیار کند است ؟
ناشناس۲۳۱۴۳۳۰۱۰:۳۶:۱۲ ۱۴۰۰/۹/۹
همه این روابط زیر مجموعه رابطه با روسیه است که حالش همیشه خوب و در بهبودی بوده است شما اگر روابط مشکل دار را حل کردید هورا بکشید
ناشناس۲۳۱۴۴۰۷۱۱:۳۰:۱۰ ۱۴۰۰/۹/۹
جان؟ حالت خوش نیست ظاهرا
ناشناس۲۳۱۴۳۳۶۱۰:۳۷:۵۴ ۱۴۰۰/۹/۹
سیاستی موفقیت آمیزه که نتیجه عینی اون در سفره مردم دیده بشه. فعلا که تورم ترمز بریده، حالا دولت به هر کس میخواد لبخند بزنه یا اخم کنه.
ناشناس۲۳۱۴۳۶۹۱۱:۰۲:۲۶ ۱۴۰۰/۹/۹
کی حمله کرد به سفارت عربستان و انگلیس کی هر‌ روز تشنج ایجاد می کرد کی رو موشک شعار می نوشت کی تو مجلس بر علیه توافق هسته ای قانون تصویب کرد کی هر روز در مورد هسته ای تشنج ایجاد می کرد
ناشناس۲۳۱۴۸۹۹۱۶:۲۵:۰۳ ۱۴۰۰/۹/۹
برجام خسارت محض بود زیرا نه تنها سبب لغو تحریم ها نشد بلکه باعث تشدید تحریم ها و فشار حداکثری دشمن شد.
ناشناس۲۳۱۴۳۹۲۱۱:۱۹:۲۸ ۱۴۰۰/۹/۹
در همین روابط خارجی بهبود یافته بفرمایید ترکیه ، عراق، پاکستان، هند ، چین ، کره جنوبی پولهای بلوکه شده ما را آزاد نمایند.
ناشناس۲۳۱۴۳۹۸۱۱:۲۵:۰۹ ۱۴۰۰/۹/۹
۸سال به رای مردم دهن کجی کردند واز مردم انتقام گرفتند
ناشناس۲۳۱۴۶۲۰۱۳:۴۹:۰۷ ۱۴۰۰/۹/۹
8 سال با برجام بی فرجام فرصت سوزی کردند و مردمو ذله کردند.
علی۲۳۱۴۳۹۹۱۱:۲۸:۰۳ ۱۴۰۰/۹/۹
مقایسه کنید موفقیت های ورزشی در سه ماه اخیر به خاطر دلگرمی دادن به ورزشکاران با سال گذشته
ناشناس۲۳۱۴۵۱۸۱۲:۵۵:۵۵ ۱۴۰۰/۹/۹
در تایید نویسنده مقاله بنده هم اعتقاد دارم ، دولت روحانی بر خلاف ادعایش مبنی بر دانستن زبان دنیا ، تمام تلاشش را در جهت تخریب روابط خارجی ایران بویژه با همسایگان انجام داد. سهم تجاری ما حتی از بازار روسیه یا آذربایجان یا ترکمنستان و عراق و غیره زیر نیم درصد است. دلیل آن هم واضح است، اگر روابط ما را با همسایگان خوب می کردند ، موضوعیت التماس به آمریکا و کدخدا از بین می رفت و دیگر رای نمی اوردند.
ناشناس۲۳۱۴۷۳۹۱۴:۴۵:۰۱ ۱۴۰۰/۹/۹
کاش همون سال 92 به رییسی رای می دادیم.
ناشناس۲۳۱۴۷۴۸۱۴:۵۲:۳۲ ۱۴۰۰/۹/۹
راسته که آقای رئیسی با حذف مرز ایران و ارمنستان موافقت کرده ان؟ لطفا پیگیری کنید
ناشناس۲۳۱۴۸۹۶۱۶:۲۳:۴۷ ۱۴۰۰/۹/۹
حذف مرز ایران و ارمنستان در دولت روحانی صورت گرفت دولت رئیسی بدنبال ایجاد جاده جدید به ارمنستان و ایجاد کریدور شمال جنوب است.
ناشناس۲۳۱۵۸۸۰۱۲:۱۶:۱۱ ۱۴۰۰/۹/۱۰
مطبوعات آذربایجان مدعی شدند که آقای رئیسی در سفر اخیرشون با ایجاد کریدور زنگه زور موافقت کردن که قراره در کنترل نیروهای روسیه باشه. این کریدور ارتباط ایران و ارمنستان رو قطع میکنه و قبلا ایران اونو خط قرمزش اعلام کرده بود. به نظرم باید در این مورد شفاف سازی بشه. اگه دروغه که علنا تکذیب شه و اگه راسته باید پاسخ گو باشند
صمصام۲۳۱۴۹۵۱۱۷:۱۰:۳۶ ۱۴۰۰/۹/۹
آقای رجایی ما مثل شما چشم بصیرت نداریم اما دیگه وضعیت امروز اقتصاد ایران با چشم غیر مسلح هم قابل رویت هست و همه میدانند چه خبره من نمیدانم شما از چه حرف میزنید ؟؟!!
ناشناس۲۳۱۵۲۶۶۲۲:۲۲:۲۰ ۱۴۰۰/۹/۹
نویسنده لحنی توهین آمیز دارد و غیر خود را نوکر غرب می داند.
ناشناس۲۳۱۵۲۹۵۲۲:۵۱:۴۳ ۱۴۰۰/۹/۹
به جای این مقاله های تفرقه اندازانه بین مردم وحدت ایجاد کنید.
صمصام۲۳۱۵۵۵۹۰۸:۵۵:۲۲ ۱۴۰۰/۹/۱۰
آقای رجایی با حلوا حلوا کردن دهن شیرین نخواهد شد لطفا یکی دو تا دلیل عینی و مستدل و مبرهن و موثق(به قول کیهان )بیوارید تا بفهمیم روابط خارجی به سرعت در حال بهبود است مثلا بفرمایید آیا طلبهای ما از کره و عراق وصول شده است یا خیر ؟؟؟؟؟
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

    2. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

    3. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

    4. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

    5. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

    6. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

    7. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

    8. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

    9. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

    10. چراغ سبز دوباره دولت به بازگشت معین

    11. یک استعفا و مبارزه سیستمی با فساد

    12. تتلو توبه‌نامه نوشت | می‌خواهم ازدواج کنم و پدر شوم!

    13. بی‌حجابی ارزان نشان‌دادن ارزش‌های بانوان است/ مشارکت ۴۱ درصدی، جهاد مقبول بود

    14. پاسخی به یادداشت موسوی خوئینی ها 

    15. سید نظام موسوی: قرار نیست بچه‌های انقلابی در مجلس آینده ساختارشکنی کنند

    16. پذیرش استعفای معاون اول قوه قضاییه به دلیل پرونده قضایی فرزندانش

    17. مدودف: اوکراین باید بخشی از روسیه شود

    18. قدردانی رهبر انقلاب از بانوی کارشناس اورژانس بابل

    19. واشنگتن: کانال‌های ارتباطی با تهران داریم؛ ایران مانع گسترش تنش‌ها شود!

    20. علم ‎الهدی: مردم باید لذت مهار تورم را در سفره‌هایشان بچشند

    21. واگذاری استقلال و پرسپولیس به بانک‌های غیردولتی در روزهای آینده

    22. گزارش هیات به اصطلاح حقیقت‌یاب فاقد وجاهت حقوقی و قانونی بوده و از اعتبار خارج است

    23. دولت متعهد به حمایت از فعالین اقتصاد دیجیتال است

    24. ایران بر انتخابات ریاست جمهوری روسیه نظارت دارد

    25. ایران و آمریکا به «جنگ سخت» نزدیک شده‌اند؟

    آخرین عناوین